Kopterit.net
Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: k0pter1m1es - 29 Kesäkuu, 2008, 11:16:00
-
eli kysyn että kuinka monta volttia on sopiva 600 kokoseen kopteriin?
ja kuinka paljon mAh on sopiva mielestänne , (mitä itse käytätte V? mAh? )
ja kuinka pitkään käyttämällänne akulla ajelee , yhdellä latauksella ?
vai olenko vain niin tyhmä että en löydä sitä tuoteselosteesta?
vai onko se itsestäänselvyys+ :D
??? ??? ???
-
Esim. 600:ssa rexässä on peruskokoonpanossa 6S akku eli kuusi LiPo kennoa sarjassa (6*3,7V=22,2V). Samassa kopterissa käytetään käsittääkseni myös 8S, 10S ja 12S kokoonpanoja suuremman tehon saavuttamiseksi.
6S akut voisi olla 4500-5500 mAh. Tällä hetkellä mulla menee yhdessä akulla leijuttelua 8 min mut en ole varma onko paras hyötysuhde löydetty. Luultavasti ei...
-
Käytän kuusi kennosia. 4500mah akulla lennän 10min ja 6000mah akulla 15min.
-
Itsellä on 4900 ja 5000 EVO25 Flightpowerit, ja molemmilla vedän noin 10min (plusmiinus 2min) kevyitä ajoja.
-
6s 3700- 10s 5000 menee rexässä ihan jees.
-op-
-
6s 3700- 10s 5000 menee rexässä ihan jees.
-op-
Ihanko varmasti noin päin ??? Eikös amppeeritunteja pienennetä kun pakkaan lätkitään lisää kennoja?
-
vispilä saattoi tarkoittaa että 3700-5000mAh ja 6s-10s (jos tajusitte :-[) , mutta tietenkää en ole varma :)
tuossa haarukassa kuitenkin jo varmaan löytyy valinnanvaraa ;)
-
Juuri tätä tarkoitin anteeksi sekaannus, 6s 3700 on pienin ja 10s 5000 on maksimi (järkevyyden rajoissa) ja kaikki siltä väliltä menee hyvin. Kyllähän lentää 6s2500 tai 10s 6000 akullakin mutta ongelmia tulee lentoajan sekä painon kanssa.
-op-
-
Esim. 600:ssa rexässä on peruskokoonpanossa 6S akku eli kuusi LiPo kennoa sarjassa (6*3,7V=22,2V). Samassa kopterissa käytetään käsittääkseni myös 8S, 10S ja 12S kokoonpanoja suuremman tehon saavuttamiseksi.
6S akut voisi olla 4500-5500 mAh. Tällä hetkellä mulla menee yhdessä akulla leijuttelua 8 min mut en ole varma onko paras hyötysuhde löydetty. Luultavasti ei...
Saiskos tähän vähän tarkennusta aloittelijalle.. (ilman kopteria toistaiseksi)??
Millä jännitteellä moottoria ajetaan?
Jos käytetään 8s tai suuremman jännitteen kennoja, niin kuinka se teho nostetaan? Nostetaan jännite moottoriin? Muutoinhan teho ei nouse. Kuinka korkea se jännite voi olla?
Mikäs mahtaa olla tänäpäivänä hinta/mAh suhteeltaan hyvä akku? (Mitä lie parhaat "ostettavissa" olevat mAh lukemat?)
-
ei taida 6000+ mAh löytyä , ainakaan suomesta (voin olla väärässä ;))
ja eikös se mene niin että kun on 6 kennonen akku , niin siinä on itsessään se 22,2V. ja 6s moottori käyttää kaikkia 6 kennoa joten sille menee se 22,2V.
12s akussa on siis kait 44,4V jännite. se lienee jo sieltä suurimmasta päästä
jos siis ostat 8s akun sinun täytyy ostaa myös 8s moottori , näin sen ainakin maalaisjärjellä käsitin.
-
Moottorin kv arvon täytyy olla oikea suhteessa kennomäärään. Myös säätimen kanssa tulee ongelmaa jos käyttää yli kuutta kennoa, suurin osa säätimistä toimii maks kuudella kennolla.
-
ei taida 6000+ mAh löytyä , ainakaan suomesta (voin olla väärässä ;))
ja eikös se mene niin että kun on 6 kennonen akku , niin siinä on itsessään se 22,2V. ja 6s moottori käyttää kaikkia 6 kennoa joten sille menee se 22,2V.
12s akussa on siis kait 44,4V jännite. se lienee jo sieltä suurimmasta päästä
jos siis ostat 8s akun sinun täytyy ostaa myös 8s moottori , näin sen ainakin maalaisjärjellä käsitin.
6s akussa jännite on 6 x 4,2V = 25,2V
12s akussa vastaavasti 12 x 4,2V = 50,4V
Tietylle kennomäärälle käy parhaiten tietyt moottorit, eri kv arvojen ja jännitteen keston takia. Tehoa lisätään kasvattamalla jännitettä.
Koptereissa 12s on lähes suurimmasta päästä, niitä käytetään 90:ssä kun tarttee vähän enemmän tehoa.
-op-
-
Tää on tosi monimutkanen juttu. Moottori kestää aina pienempää jännitettä kuin tarrassa lukee, ja oikeat kierrokset voi saada pienellläkin jännitteellä jos KV arvo on oikea.
Esim, jos moottori kiertää 1000rpm/v, saat 10V akulla 10000rpm, mut jos sulla on 2000rpm/v kiertävä kone, saat saman kierrosluvun jo 5V. Suurijänniteversiosta on se hyöty, että jos 5v akulla otetaan 10W tehoa, se tarkoittaa 2A, koska 5V*2A=10W. Saman tehon saa 10V akulla 1A, joten lentoaika kasvaa. Isompi akku tietysti painaa enemmän, joka myös vaikuttaa lentoaikaan.
Moottoreilla on myös aina maksimivirrat, joita pitää myös tarkkailla. Jos esimerkkimoottori kestäisi esim. 1,5A, niin korkeajänniteakulla ei olisi mitään ongelmaa, mutta pienemmällä akulla tarvittavan tehon saaminen polttaisi moottorin, niin hassulta kuin se voi kuulostaa.
Nämä esimerkit on vedetty sitten ihan hihasta, luvut on vain helppolaskuisia...
Jorisemiani älyttömyyksiä saa vapaasti korjailla ken paremmin tietää.... ::)
-
No menihän se vähän niinkuin vanhan teholaskennan mukaan...
Miksi sitten on yleisesti 6s akkuja? Syynä hinta/teho suhde?
Saako 8 kennoisilla todellista hyötyä? hmm.. näkyvää sellaista.
Vai onko nouseeko hinta liikaa suhteessa tehoon?
Mietteitä....
Kun tuo kopteri on hankinnassa niin mikäs se akku sitten olisi? Siis hyvä. Jos ei nyt ihan kallein kuitenkaan. Evoa kehuttu?
-
tulipa sählättyä jänniteluvuissa , kai...
masu kirjoitti että 6s on 6*3,7V = 22,2V ja vispilä 6*4,2V =25,2V :o
kumpi on oikeassa , olisi kiva saada selvyys :-\
ja IL: minun mielestäni 6s lipot:kin ovat aivan törkeän kalliita , mutta kaikilla on omat mielipiteensä.
-
3,7V on kennon nimellisjännite, 4,2V kun se on täynnä ja kuormittamaton. Kaikkien osien tarroissa on ilmoitettu nuo nimellisjännitearvot mutta käytännössä jännitteet on ainakin alkulennolla kovemmat.
-
masu kirjoitti että 6s on 6*3,7V = 22,2V ja vispilä 6*4,2V =25,2V :o
kumpi on oikeassa , olisi kiva saada selvyys :-\
Yhden LiPo kennon nimellisjännite on 3,7V. Täyteen ladattuna se on 4,2V. Akuissa puhutaan kuitenkin niillä nimellisjännitteillä eli 3S = 11,1V -> 11,1 / 3 = 3,7.
Edit: Sähläsin tuon kanssa vaikka huomasin, että Hermis oli jo kerenny asian kertoa... no, olkoon, onhan tuolla hieno jakolasku :).
-
aha , joo. :D
aina oppii uutta , eli kun myydään 22,2 V akkuja niin ne ovat 6 kennosia. :)
-
Joo, ei ne "ilmaisia" ole, mutta kaikenlaisia tavaroita kun on tullut ostettu, niin yleensä huomaa vähän aikaa harrastettuaan, miksi se kalliimpi on kalliimpi.
Vähän ohi aiheen, mutta radiokin on hankinnassa. Taitaa olla sekin niin että kannattaa ottaa esim futaban 9 tai 10 kan, ominaisuuksien vuoksi.
Siksi vähän tiedustelen 6s vs "isommat" akut/moottorit, onko niistä käytännön iloa, esim lentoajan suhteen, vai tuleeko niillä vain komeammat kuviolennot?
-
Lentoaika pysynnee lähes samoissa lukemissa, mutta vääntöä ja kierroksia löytyy sitten huomattavasti enemmän.
-op-
-
Siksi vähän tiedustelen 6s vs "isommat" akut/moottorit, onko niistä käytännön iloa, esim lentoajan suhteen, vai tuleeko niillä vain komeammat kuviolennot?
Tuolla on video 600:sesta ja uudesta Scorpion HK4025 740kv 8S/10S mosasta http://www.trextuning.com/blog/?p=605
Itse olen miettinyt enemmän kuin 6S käyttöä 600:sessa koska olen ollut huomaavani että korkeammalla jännitteellä on hyötynsä;
lentoajat varmaan aika samat, mutta akut kestää mahdollisesti kauemmin. (nähtävästi enemmän tehoakin, vaikka itse en sitä vielä kaipaa)
HD:sta sais ainakin aika edullisesti($259.95) OUTRAGE XP25 8S1P 29.6V 3700mAH 25C - XTREME POWER SERIES akkuja.
Nopareista ainakin Castle Creation Phoenix HV-85 HV voisi sopia tuohon setuppiin, muut yleensä sopii vain 6S setupeille?
-
tulipa sählättyä jänniteluvuissa , kai...
masu kirjoitti että 6s on 6*3,7V = 22,2V ja vispilä 6*4,2V =25,2V :o
kumpi on oikeassa , olisi kiva saada selvyys :-\
Kumpikin on oikeassa. Lipojen jännitteeksi ilmoitetaan 3.7V ja täyteen ladattuina niissä on 4,2V kennoa kohti.
-
tulipa sählättyä jänniteluvuissa , kai...
masu kirjoitti että 6s on 6*3,7V = 22,2V ja vispilä 6*4,2V =25,2V :o
kumpi on oikeassa , olisi kiva saada selvyys :-\
Kumpikin on oikeassa. Lipojen jännitteeksi ilmoitetaan 3.7V ja täyteen ladattuina niissä on 4,2V kennoa kohti.
Li-po kennon jännite vaihtelee n. 2.7 - 4.23 voltin välillä. Purkaminen tulisi lopettaa 3.0 voltin kohdalla ja täyttäminen 4.235 voltin kohdalla.
Yleensä lukee akkujen päällä max 4.21V, mutta näin väittää siis wikipedia asiasta... http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-polymer
-
...täyttäminen 4.235 voltin kohdalla.
Yleensä lukee akkujen päällä max 4.21V...
Se on se mänttivara. Joku yrittäisi kuitenkin saada sen millilleen ja mittaustarkkuuden rajoissa polttaisi akkunsa, talonsa ja autonsa, ja saisi miljoonakorvaukset. :)