Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => Align Sähkökopterit => Aiheen aloitti: Jyri - 29 Kesäkuu, 2008, 00:43:33
-
Moi,
Ajattelin että jos pitäisin hieman kirjaa torpeista ja hajonneista osista, niin olisi helpompi uusien miettiä mitä osia kannattaa ottaa varalle, saattaapa olla ihan muutenkin mielenkiintoista (saavat muutkin laittaa postauksia torpista+vahingosta, niin lisään sitten listaan).
Listaan lisätty myös sellaisia jotka ovat menneet ilman varsinaista torppia, kuten esim, tail blades.
Torppeja: 9
Saldo:
9 x Main Blades
7 x Flybar
6 x Servo Gears
6 x Tail Boom
5 x Jesus Bolt
4 x Tail Blades
3 x Main Gear (pelkkä pääratas)
2 x Linkage Rod / Plastic Ball Link
3 x Main Shaft
2 x Vertical Stabilizer
2 x Tail Rotor Shaft
1 x Flybar Paddles
1 x Horizontal Stabilizer + kiinnike
1 x Servo Horn
1 x Landing Gear
1 x Tail Servo Case
1 x Feathering Shaft
1 x Tail Servo Rod
1 x Landing Skid
1 x Tail Boom Brace
1 x Rotor Housing
1 x Tail Pitch Control Link
1 x Tail Servo Housing
Lentoaika: ~ 140 akullista
-
main shaft x 1000 & upper main shaft bearing x 1000 blades x 1000
flybar x 100
landing gear x 100
main wheel x 100
lower frame and bottom plate x 10 ...
tail boom x 10
spindle shaft, thrust bearings, tail belt, servo gears, ball links, a servo that got toasted from a stuck tail pitch slider, an ESC that went for a swim ...
;D
oh, and two Align 430 XL motors where the shaft broke without warning in flight.
-
Tuli sitten luovuttua harjoitusjalaksista ja heti kohta torpattua (tosin ei sen takia)
Saldo:
- Blades
- Flybar
- Landing gear
- 3 x Servo gears
Edit:
Päivitetty alkuperäiseen listaan
-
Tänään oli vuorossa Idle Upin kokeilun vuoro ja pitihän sitä nyt sitten kokeilla looppiakin -> looppi sinänsä meni ihan ok mutta kopterin suoristus ei...Saldo:
- Vertical Stabilizer
- Tail Boom
- Main Gear
- Main Blades
- Tail Servo Case
- Flybar
- Feathering Shaft
-
Давай!
Ei muuta kun jatkamaan ja osaa vaihtoon...
-
Työn alla, eiköhän tuo tämän päivän / viimeistään ensi yön jälkeen ole taas lentokunnossa...
-
No niin, kopteri on taas kasassa ja säädetty, nyt joutui laittamaan hiilarilavat, toivottavasti e4i tule heti torpattua ::)
-
Tuli sitten taas torpattua, tuulenpuuska 40 cm korkeudella laskeutuessa...Argh, ei silti anna lompakko periksi isommalle kopterille (ei olisi niin nuuka tuosta tuulesta) ;)
Alustava saldo:
- Flybar
- Blades
- Tail Boom
- Servo Gears
- Linkage Rod
-
Tää on hyvä threadi! Ota vielä kuvia torpin jälkeen ja laitat aina mukaan tuohon osalistaan niin näkee samalla miltä näytti ku ne tietyt osat hajos :).
-
Joo, itseäkin on ruvennu harmittamaan kun ei ole muistanut ottaa kuvia, noh ehkä ensi kerrasta alkaen...
-
Kopukka tuli kuntoon, kiitos Markuksen, ja ehti melkein olla kunnossa yhden akullisen...kun lakkasi tottelemasta ohjausta, lähti ensiksi etuvasemmalle kaartumaan josta sain juuri juuri kammettua takaisin kunnes jatkoi sukellusta takaoikealle eikä totellut enää korjausta, holdi päälle ja kivikkoon (0,5 metri heinikosta).
(Ilmeinen)Syy: Katkennut pehmopultti jolla nuppi oli kiinni pääakselissa
Opetus: käyttäkää ainoastaan kunnon ruuveja (mistä vaan löytäisi 12.9 lujuusluokan M2x12 kuusiokoloruuveja???)
(Alustava)Saldo:
- Main Shaft
- Flybar
- Blades
- Plastic Ball link
Edit: Meni siinä sitten Main Shaftikin
-
Opetus: käyttäkää ainoastaan kunnon ruuveja (mistä vaan löytäisi 12.9 lujuusluokan M2x12 kuusiokoloruuveja???)
Katsopa tuota myydään palstan toista sticky topicia.
-
Tiedän, Sepolta minäkin olen ruuvini ostanut, mutta kun hänelläkään ei ole ollut kokoa M2x12 (ei ollut silloin kun omani ostin kuin pelkästään kokoa M2x8 noista kaksimillisistä), eli jostakin kun löytäisi kunnollisia M2x12 kuusiokoloruuveja...
Ps. Alla kuva vielä tällä kertaa hajonneista osista, erityisen hyvin näkyy tuo katkennut ruuvi.
Edit: Ruuveja löytyi sitten Saksasta, lisää aiheesta (http://www.kopterit.net/index.php?topic=1998.0)
-
Taisi sitten selvitä tuo viimeisen torpin syy ->
Tutukimuslautakunta on alustavasti päätynyt siihen että pääakselin pultin hajoaminen ei ollut syy vaan seuraus ja onnettomuuden syyksi on paljastumassa servo, lisää aiheesta: (http://www.kopterit.net/index.php?topic=1996.0)
-
Selvisi sitten kopteria kasatessa ja säätäessä että meni sitten viime torpissa Main Shaft taas kerran.
-
Sä oot kyl ihan uskomaton tuhoamaan tota.
-
Joo, ehkä se simu ois kannattanu ;)
No ainostaan tämä viimeinen oli selkeästi tekniikan piikkiin (tai mekaanikon), kaikki muut on ollu puhtaasti lentovirheitä, tai no se yksi oli ehkä enemmän asennoitumisvirhe eli kun oltiin pojan kanssa lennättämässä ja sillä kaatui Hydro ja minä sitten harhautin katseen siihen hetkeksi ja kun palasin katsomaan kopteria, niin se olikin jo kaukana mun selän takana ja eihän sitä enää siitä tällä kokemuksella pelastettu, eli eikun holdia. On muuten ekan torpin jälkeen tullut aika hyvin muistettua tuo Hold.
Ei voi mitään kun veri vetää lennättämään ja tosiaan ei ole sitä simua tullut pahemmin hakattua, niin arvaahan sen lopputuloksen, mutta oli se looppi kyllä muutne yhden torpin arvoinen kokemus ;)
-
Ei se looppi mennyt vieläkään, tai itse asiassa looppi meni muttei onnitunut vakaustus sen jälkeen, kenties se on jo pakko uskoa että pitäisi hallita tuo kopteri useammastakin suunnasta kuin pelkästään takaa ennen kuin lähtee looppeja tekemään...
Alustava saldo:
- Flybar
- Blades
- Vertical Stabilizer
- Tail Boom
- Tail Servo Rod
- Main Gear
Eli unohtui sitten se hold ihan sekunnin murto-osaksi ja niijn taas meni pääratas ainakin...
Ps. Kuvia tulee jahka jaksan upata kännykän yli ;)
-
Ja niitä kuvia...
-
Taidat tarvita uuden peräevän ;D, no onneksi niitä on tuossa muutama varastossa ihan sinua varten. Luulin että tuo alumiininen pidennetty evä kestäisi melkein mitä vaan :o, ,,olin näköjään väärässä.
-
Määkin laskeuduin kopun peräedellä ruohikkoon (tarkoituksella tietysti köhköh..) ja vääntyi tuollanen peräevä 90 asteen kulmaan. Pihdeillä saa taivuteltua takasin, sen verran pehmeää matskua on.
Mikaelin pitäs muuten perustaa Costom Design Peräevä Shoppi kun näyttää olevan jo varastossakin tuotteita ;)
-op-
-
Pitäisi varmaan tehdä hieman laskelmia ja katsoa mitkä osat on halvinta/helpointa korvata, oli meinaan tuo pidennetty aluevä kuitenkin sen verran kova että katkaisi sitten sen ruuvin jota en ole saanut poistettua täällä lapissa, en usko että hiilarievä olisi ruuvia katkaissut, ehkäpä tuollainen alu olisi sitten parempi kun nuo torppailut alkaisivat edes hieman vähentyä (koska, muka??? :o)
Tosin aika huippuversio voisi olla juuri tuollainen pidennetty, mutta hiilarista tai lasikuitulevystä tehtynä. Niin ja Alignin alusalkun omistavana täytyy todeta että tuo evän malli ei saisi kasvattaa yhtään tuota etäisyyttä kuvunnokasta evän perään vaan ainostaan tuo korkeuden kasvattaminen on hyvä (juuri kuten tuossa alumiinisessa oli).
-
Leijutteluhatjoituksessa teki mieli kokeilla pyörittää akselin ympäri (rudder). No keräilin sitten palasia ja yllättävän vähällä selvisin:
-Flybar seesaw holder
-head stopper
-flybar control arm
-vertical stabilizer
Lavat säily ehjänä ja myös jalakset sekä flybar
-
Leijutteluhatjoituksessa teki mieli kokeilla pyörittää akselin ympäri (rudder). No keräilin sitten palasia ja yllättävän vähällä selvisin:
-Flybar seesaw holder
-head stopper
-flybar control arm
-vertical stabilizer
Lavat säily ehjänä ja myös jalakset sekä flybar
Ei tainnu olla ihan kaikki aluosia?
-
Ei ollut aluosia, muovia kaikki. Nyt hankin metallisen Flybar Control Systemin (HDX450-378). Varaosia kuluu, mutta toisaalta harjoittelussa on myös vauhti päällä...:) Pitää vaan lennätellä maltillisesti ja opetella noi asiat kunnolla (leijuttelu, eri suunnat jne) ja sitten alkaa vasta yrittää kikkailemaan. Säät on onneksi ollut pitkään hyviä lennätykselle.
-
Henttaa calling (tai tais olla henttaan ruohot kun kutsu). Hävisi vaan taas tuo orientaatio kun kopteri oli hieman kauempana, täytynee oikeasti alkaa harkitsemaan ainakin kopan ja lapojen huomioväri maalausta...
Oli aika oudon näköynen näky kun pääsi kopun luokse, oli kopteri nätisti kyjellään ja lavat vieressä mättäässä pystyssä. Pikaisessa tarkastelussa näkyi että puomi oli saanut lavasta, mutta outoon paikkaan, nimittäin servon kohdalle, onneksi oli servo suojan puolella kiinni.
Alustava saldo:
Tais taas kerran tuo hold pelastaa pahemmilta vaurioilta.
Ps. Kuvia tulee jahka saan purettua kuvat kännykästä ja otettua uuden kuvan puomista
-
Tässä kuvia asennosta mättäällä ja kuvat boomin vauriosta, joka on kyllä hyvin ihmeellinen, miten on roottorin lapa päässyt tuohon lyömään?? Ei ymmärrä, kun ei edes flybar vaikuttanut vääntyneen.
-
Update: Kyllähän se flybar oli taas vääntynyt, ei paljoa, mutta kuitenkin...
-
Itse itselleni vastaillen ;)
On se vaan muuten ihme kun tuo asento katoaa leijutellessa noinkin helpolla, tällä kertaa putoamispaikkaan oli matkaa n. 25m, ei kai vaan se isompi kopukka sittenkin, no ei kun ei lompakko anna periksi muuten ehkä taipuisinkin jo...
-
Eikun isompaa vaan kehiin.Jyri :)
-
Ei taida raaskia, tuli taasen eilen illalla tehtyä hieman tilauksia, taasen varaa ja viriä tulossa tohon 450seen, ja talvea ajatellen kiinnostaisi tuo 250nenkin :o
-
Henttaan maaperä kutsui taas, viikko korjaamista ja säätämistä takana ja toisella akulla torppi >:(
Löytyi ESCiin kuvernöörin asetuksetkin (olin luullut aiemminkin lentäneeni kuvernöörillä, mutta ei, nyt oli eka kerta) ja samalla tuli laitettua Eagle Treen loggeriin Brushless RPM sensori, alla kuva datasta.
Itse torppi oli outo, ensiksi perä kuljahti oikealle 90 astetta pumpatessani kulmia, no tilanne haltuun ja rauhallista leijuttelua eikä vikaa tuntunut olevan kunnes taas kun laitoin maksimikulmat sillä lopputuloksella että kopterin perä kääntyi taas oikealle, tällä kertaa 180 astetta...no eihän siitä korjailuista mitään tullut, kun yritin rauhoittaa kopteria (enkä siis vielä osaa leijutella nokka itseen päin), enkä tajunnut vain kääntää kopteria perä itseen päin. Kallistumaanhan se alkoi ja taisin ehkä orjata aluksi vielä väärään suuntaan, eikun Holdia taas kehiin ja kops, taas kerran tuli hiekalle eikä ruohikkoon. Keula edellä...
Alustava silmämääräinen saldo:
-
Tää on kivuliain $äi€ lukea näin äkkiseltään... mut kuten jossain aikasemminkin totesin että sama homma ku aikanaan joku kysy että "eikös toi mottoripyöräily oo kallista?"
- Ei se mitään maksa, se on harrastu$...
-
Niinpä, eikä siinä vielä kaikki. Tarkempi analyysi paljasti seuraavaa:
- Servo Gears
- Tail Rotor Shaft
- Tail Boom Brace
- Tail Blades
- Rotor Housing
- Tail Pitch Control Link
Ja ihan kuin siinä ei olisi kaikki, ajattelin että rupean käymään läpi vielä nuppia, no eiköhän siellä jäänyt käteen nupin pääakseliin kiinnittävä ruuvi, katkennut tietysti, eikä irtoa, ei sitten millään...nyt täytyy ottaa aikalisä ja katsoa huomenna tuoreilla silmillä (ja aivoilla). jos ei onnistu tuon irrottaminen (eli pääakseli ei irtoa nupista), niin sitten tuli kallis torppi. PRKL!
No sainpahan asennettua tuon modi (eli vanhan) version peräsliderista, josko perän välykset olisivat historiaa (tai ainakin vähentyneet)
-
Taitaa olla se katkennu pultti sen verran pieni ettei vastakierretapilla pääse sitä poistamaan?
Kaverin MP:tä korjatessa meillä katkes venttiikoneiston kiinnityksen pultti kanteen... se oli M6 kokoa. 3mm poralla varovasti reikää siihen pulttiin ja sitten vielä varovaisemmin vastakierrerapilla sitä poistamaan.
-
Joo ei auta porata, kun ei näyttäisi olevan enää reikä kohdallaan, eli kun katson sinne sisälle en näe kuin sileän pääakselin. On ilmeisesti ottanut hieman momenttia ja katkennut ja kiertynyt, mutta ei siinä mitään vastakappalettakaan ole, olikohan niin että tuokin on mutterilla 450ssä kiinni, täytyypä tarkistaa, jos näin on niin luulisi sen akselin kuitenkin hieman kovemmalla väkivallalla irtoavan??
-
Jos viitsit, niin otappa pari lähikuvaa ja postaa tänne, niin nähdään mistä on kyse, saattaa vaikka koko foorumin voimin löytyä idea miten sen saa irki.
Autoja, mopoja, ja nyttemmin hekoja korjanneena olen oppinu että aika moni asia kestää kovaakin käsittelyä, mutta nämä muoviset/kuituset osat ei välttämättä kestä.
Hyvä tapa kiinnittää asioita siten että ne kestää riuhtomista ja repimistä on esim. kunnollinen ruustukku ja nahan pala. Esim mastosta kun piti saada tuo nuppi irti, niin koko maston revin irti ja pulttasin kiinni tällaisella nahan palalla suojaten ettei se ruustukki vahingoita sitä (enempää) ja sitten vaan vääntelyä.
-
Tässähän näitä
-
purat vaan kaikki irti lähtevät osat nupista ja tilaat uude HS1248-84 450V2 Metal Rotor Housing
[HS1248-84] eipä tarvi ainakaan koko nuppia tilata
-
Niinpä minäkin katselin, mutta kun en löytänyt mistään tutusta nopeasta paikasta tuota osaa yksinään. No tulipa tilattua varuiksi hitaalla postilla Honkkarista alupaketti, saas nähä mitä pitää sisällään, oli meinaan halpa ja sisältö (koko, nuppi ja perä) vaikutti hintaan nähden (45€) käsittämättömältä, saas nähdä mitä posti aikanaan tuo. Täytyy vaan yrittää sillä välin löytää oikea osa läheltä (tai nopean postin takaa) ja yrittää vielä irrottaa tuota pääakselia...
-
Kiinnitin ruuvipenkkiin ja nitkutin irti, oli katkennut mukavasti jättäen tyngät ruuvista vielä jäljelle...Eiköhän tuosta taas kalu tule kun uuden pääakselin laittaa ja tarkistaa muut osat.
-
No niin taas tuli torpattua, siis niin että tuli vaurioitakin...
...on tässä väilläkin parikertaa tullut puoliksi torpattua, mutta ilman vaurioita, kiitos loppukesän/syksyn pitkän ruohon (@Henttaa).
Tuli sitten harjoiteltua nokka itseä kohti leijutusta ja vapaampaa lentelyä, kun vaan jotenkin kopteri karkasi outoon suuntaan ja korjaus meni väärään, no parista aiemmasta "turhasta" vauriottomasta torpista "viisastuneen" yritin loppuun asti pelastaa ja unohdin siinä sivussa sitten holdin -> ehti ottaa kierroksia vielä maassakin (heinikossa). Mutta ihme ja kumma rattaat eivät näyttäneet kärsineen vaan vaikuttaa siltä että ainoat silmämääräiset vauriot näyttävät olevan katkennut jesus pultti ja pyrstöpuomi, no täytyy katsoa mitä selviää kun puran ja tarkista kopteria, tulipahan sitten hyvä hetki ja syy samalla huoltaa muutenkin ja kenties vaihtaa pääakselin + lavanpitimien laakerit.
Ps. Voisipa kuvankin lisätä jahka ehdin ottamaan.
-
Potilas on purettu ja diagnoosi on tarkentunut, lista näyttää seuraavalta:
- Jesus Bolt
- Main Shaft
- Tail Servo Housing
- Tail Boom
- Main Blades
-
Anteeksi vähän tälläinen offtopic, mutta milloin/miksi yleensä menee noita servon rattaita rikki?
-
Jos ja kun torppaa niin että roottorin lavat osuvat johonkin ja välittävät iskua servoille asti...Hitecistä ei niin helpolla mene kuin esim JR miniservoista...
-
Lisää ~"offtopic" asiaa
Ainut torppi minkä olen kokenut 450 rexillä on sellainen että paukautin liian kovaa maahan ja lapa nappasi peräputkeen. (tästä voisi perustaa uuden aiheen: kuinka paljon korjatussa krapulassa kannatta lentää? :-[ ) Puulapa uhrautui, niinkuin sen pitääkin ja alumiiniperä sai jonkinlaisen lommon.
Lennelty on sen jälkeen vaikka kuinka ja paljon eikä mitään isompaa ongelmaa ole, mutta mieleen hiipii joskus epäilys onko kopu täydessä tikissä. Ja toistaiseksi täysin soolo-lajina on tämä mennyt, eli en ole koskaan nähnyt ketään muuta lennättämässä mitään ja toisinpäin joten kysymys seuraa...
Mistä tietää että lepatusakseli on vino.
Onko se jotain sellaista jota ei voi olla huomaamatta vai jotain hiipivää piinaa joka ravistaa pikku hiljaa koko laitteen atomeiksi?
-
>> Mistä tietää että lepatusakseli on vino.
That's easy:
- remove blades
- turn one of the screws inside the bladeholder with a hex key (clockwise, you don't want to accidentally loosen it)
- if either blade holder "wobbles", it's bent.
blade tracking problems that defy logic are another indication.
If you like, bring it to Hentta tomorrow and I can have a look...
-
Pari päivää sitte tonttaus, tässä saldo. (3-5 metriä viistossa kenttään)
Feathering saft
Main Gear
Flybar rod
Landing skits
-
Pari päivää sitte tonttaus, tässä saldo. (3-5 metriä viistossa kenttään)
Feathering saft
Main Gear
Flybar rod
Landing skits
Miten moinen onnistuu etttei mitään muuta mene, esim. päälavat ??
-
>> Mistä tietää että lepatusakseli on vino.
That's easy:
- remove blades
- turn one of the screws inside the bladeholder with a hex key (clockwise, you don't want to accidentally loosen it)
- if either blade holder "wobbles", it's bent.
blade tracking problems that defy logic are another indication.
If you like, bring it to Hentta tomorrow and I can have a look...
But of course! (now that you said it). Had to try that immediatly, and the lucky result is: no wobbling what so ever
So I guess it's straight. I think I'm paying the price that I havent built a single helicopter from scratch my self so I have not much idea how this thing is mechanically put together nor understanding what will cause what problem.
Anyway, would be great if someone could take a look of my setup in near future. But tomorrow I'm more or less immobilized so unless you will come to EFNU, well need to take that later.
Another thing... why in earth most people answer you in English even though you seem to understand Finnish like native :)
-
let's see... depends on weather and general energy. Maybe if some other Henttaholics come along :-)
I still haven't seen mjpilot's flybarless T-Rex 600.
PS: I think I make more sense in English (if any ;D) that's why I stick with it.
-
OK,
I havent seen a flybarless anything (chopper) in my life so would be most exiting. I'm most likely going to fly a bit after noon tomorrow (for sure if there is someone else also) so if henttaholics want to try nearby (it's 30 minutes drive from Hentaa) alternatives, let me (us (the forum)) know.