Kopterit.net
Tekniikka => Radio-ohjaimet, servot, gyrot ja lisävarusteet => Aiheen aloitti: XciD - 28 Kesäkuu, 2008, 23:43:58
-
Mistä mahtaa johtua että perä kääntyy oikealle pikkuhiljaa leijutellessa? Onko se normaalia HH tilassa että se kääntyy, vai pitäskö sen osoittaa kokoajan täsmälleen yhteen suuntaan, ennenkuin rudderiin koskee? Vika vai ei?
-
Ei kuulu vaeltaa. Mulla tällä hetkellä pysyy ekan kerran tosi nätisti ja heti on kivempi lentää. Kone tuntuu kokonaisuudessaan "vakaammalta" kun perä pitää. Kerro mitä elektroniikkaa sulla on siellä perää kontrolloimassa.
-
Ei kuulu vaeltaa. Mulla tällä hetkellä pysyy ekan kerran tosi nätisti ja heti on kivempi lentää. Kone tuntuu kokonaisuudessaan "vakaammalta" kun perä pitää. Kerro mitä elektroniikkaa sulla on siellä perää kontrolloimassa.
S9254
GY401
-
S9254
GY401
Samat kamat ku mulla eli eiku kertaamaan tätä: http://www.kopterit.net/index.php?topic=727.0 ja kattomaan että kaikki menee varmasti oikein. Mulla on tosin samalla kokoonpanolla ongelmia pironopeuden kanssa, mutta niitä selvitellään...
-
Joo, siis tolleen olen säätänyt.
Mekaaninen puoli on niin että servo hornin ollessa 90 astetta, perälapojen kulma on noin sentin vaakatasossa olevan vakaimen kärjestä sisäänpäin (kun lapaa käännetään 90 astetta keulaa kohti). Näin olen kuullut että kannattaa tehdä.
Tanko kulkee suorassa peräputkeen verrattuna, mutta sivusta katsottuna tanko nousee aavistuksen keulaa kohti mentäessä, eikä servon pyörittelykään oikein auta. Tuskin vaikuttaa mihinkään sillä tanko liukuu herkästi.
Radio on Futaba 7c Fasst. Ja gyron säädöt on:
D/R 100, EXP 0
RUDDER ENDPOINT 70 - 70
GYRO SWITCH E
UP>A 80 (Ennen oli 90)
CT>A 70 (Ennen oli 80)
DN>N 50
GYRO ON
SWITCH E
MODE GY
REVO INH
Noilla 90 80 asetuksilla oli suht kiva mutta hiipi hitaasti oikealle. En oikein osaa tehdä mitään enää, ja noista neuvoistakaan tuolta linkin takaa ei oikein löytynyt mitään uutta. :(
-
Ihan noin ohi aiheen kysymyksenä... Onko joku syy miksi perän endpointit on alhaalla?
-
Ihan noin ohi aiheen kysymyksenä... Onko joku syy miksi perän endpointit on alhaalla?
Suosituksen takia, jos perä on liian nopea.. Mutta ei se ole, ja mulla oli ne vieläkin matalammat kun leijuttelin. Eikä sen nyt pitäis kai vaikuttaa hiipimiseen.
-
Ja säätö on tehty normimodessa?
Outoa jos ryömii, luulis että lakkaa jossain vaiheessa kun tarpeeksi laittaa "ennakkoa"... :-\
-
Ja säätö on tehty normimodessa?
Outoa jos ryömii, luulis että lakkaa jossain vaiheessa kun tarpeeksi laittaa "ennakkoa"... :-\
STD modessa tein limitit yms säädöt, mutta mitä meinaat normimoden säädöillä?
-
Sitä että gyro normimodessa leijutellaan kopteria ja perän tönäriä säätämällä yritetään saada perä pysymään lähes paikallaan kun lähärin trimmi on nollassa ja tikku keskellä.
-op-
-
Sitä että gyro normimodessa leijutellaan kopteria ja perän tönäriä säätämällä yritetään saada perä pysymään lähes paikallaan kun lähärin trimmi on nollassa ja tikku keskellä.
-op-
Vaikuttaako ne radion N prosentit STD gyron asetuksissa miten? Paljon pitää olla?
-
Pikku kauneusvirhe säädöissä, laita endpointit 100%, ja D/R 70% ;) ... Ei muuta mitään paitsi että on loogisempi jatkossa...
Kaikki näyttää radion puolelta olevan ok, entä gyrosta? DS on/off? paljon limittiä? delayta?
Tuolle servolle DS päälle, Delay 0 ja limit sen mukaan kuin tarvii.
Entä kiinnitys? Monta tarraa? Onko panta gyron yli? Kovavirtaisia johtoja lähellä?
-
Pikku kauneusvirhe säädöissä, laita endpointit 100%, ja D/R 70% ;) ... Ei muuta mitään paitsi että on loogisempi jatkossa...
Kaikki näyttää radion puolelta olevan ok, entä gyrosta? DS on/off? paljon limittiä? delayta?
Tuolle servolle DS päälle, Delay 0 ja limit sen mukaan kuin tarvii.
Entä kiinnitys? Monta tarraa? Onko panta gyron yli? Kovavirtaisia johtoja lähellä?
DS Päällä, delay 0, ja limitti taitaa olla jossain 60 ja 80 välissä.
Yks 3mm kaksipuolinen servo/gyro teippi, ja ei ole mitään muuta. Moottorin johdotkin on kaukana.
Pistänkö siis tuon rudderin D/R siitä kohtaa jossa on musta kolmio kärjellään, eli vähän niinkuin osoittaisi vivun asentoa joka on ylhäällä?
-
Pidä peräroottorista kiinni ja käännä nuppia, hyppiikö hihna tai onko joku ratas irti akselista? Tarkista myös että perän tönäri on löysä. Koeta myös nostaa leijuntakäyrää 5-10% ja gainia 5% välein kunnes vägää, siitä pari prossa alemmas.
-op-
-
Pidä peräroottorista kiinni ja käännä nuppia, hyppiikö hihna tai onko joku ratas irti akselista? Tarkista myös että perän tönäri on löysä. Koeta myös nostaa leijuntakäyrää 5-10% ja gainia 5% välein kunnes vägää, siitä pari prossa alemmas.
-op-
Ei hypi hihna, toimii mekaanisesti tosi hyvin kaikki, mut jotenkin on asetukset pielessä tai jotain luulisin.
Käyrän säädin pitchiin -2, 0, noin 6-7, 9, 11 (suurinpiirtein)
-
Vipsilä tarkoittaa nyt kaasukäyrää, usein lisäkierrokset auttaa ryömimisiin.
Voit koittaa myös laittaa kaks teippiä, joku korkeetaajuinen värinä voi tulla yhden teipin läpi ja häiritä gyroa. Sähkiksessä tosin epätodennäköistä.
Pistä D/R kytkimeksi COND. (=muuttuu lentotilan mukaan, en ole varma onko tällä nimellä 7C Fasstissa) jolloin voit säätää joka lentotilalle oman arvon, vaikka 70 leijuntaan ja taivaalle jotain muuta. Jos käytät jotain kytkintä, määritä joka asennolle oma D/R arvonsa.
Samoin Gyro Switchiksi kannattaa määrittää COND. Kätevin kun muuttuu lentotilan mukaan, ei sitä gyrovipua muuten kuitenkaan ehdi rämppäämään.
-
Tänään vähän säätelin (jotain) mutta perä ryömii vieläkin, vaikkakin erittäin hitaasti. STD modella kiskaisi 50% N asetuksilla vasemmalle, mutta en uskaltanut jatkaa testailuja.. Vähensin prosentit 35, ja tais vetää vieläkin sivulle. Eikai gyro voi olla väärään suuntaan, jos kerran HH toimii ihan hyvin, vai onko vaan prosenteista kiinni?
-
Vetelin tuossa Henttaalla rallia, ja vaikka gyron HH on 70 prosenttia (A) niin pikkusen vispaa perä. Onko mahdollista että on muka vieläkin liian herkkä vaikka on 70?
-
Pistä D/R kytkimeksi COND. (=muuttuu lentotilan mukaan, en ole varma onko tällä nimellä 7C Fasstissa) jolloin voit säätää joka lentotilalle oman arvon, vaikka 70 leijuntaan ja taivaalle jotain muuta. Jos käytät jotain kytkintä, määritä joka asennolle oma D/R arvonsa.
.
Ei Ole tuossa 7c faastissa tuollaita "COND" ominaisuutta.
Voihan jokaiselle lentotilalle määritellä muutenkin erikseen arvot.Ohjelmoimalla kaikki saman kytkimen taakse.
-
Vanha, vanha viestiketju, mutta kumminkin...
Vähän jäi vaivaamaan, että löytyikö tähän jotain selkeää ratkaisua, vai poistuiko ongelma kaikkien pienien säätöjen yhteisvaikutuksesta vai jotenkin muuten?