Kopterit.net
Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: Debugger - 12 Helmikuu, 2013, 19:53:24
-
Moi, olen uusi harrastaja ja hankin itselleni E-Flite 120SR:än ensimmäiseksi harjoittelukoneeksi ja siihen kylkeen DX6i:n.
Nyt olisi hakusessa kopun päivitystä kestävä laturi, balanssointiominaisuudet ja tämän hetken tarpeeseen sopiva balanssointilauta/liittimet. Olen ajattelut hankkia joko iCharger 206b:n tai iCharger 306b:n, joka sopisi tulevaisuuden hankinnoille, ens alkuun ainakin 130X ja sitten mahdollisesti 450 tai 550 T-Rex kun alkaa pienimmillä lentely onnistumaan. Pystyykö vaihtoehdoilla lataamaan myös lataamaan näitä pieniä 1S ja 2S akkuja?
Mikäli olen oikein ymmärtänyt nykyiset akut ovat 1S 500mAh JST-latausliittimellä, millaisella balanssointilaudalla/adapterilla näitä voisi ladata 4-6 kappaletta yhtaikaa, kun laudat tuntuu olevan 2S-6S akuille tarkotettuja. Laudan päivityshän on suht edullinen operaatio, mutta jokainen akkuliitintyyppi varmasti vaatii omat adapteri piuhansa.
Toivottavasti termit ja selitykset on ymmärrettävällä tasolla. Kiitos jo etukäteen, en malta odottaa että latausajat saisi pieniksi, jotta koneen saan useammin ilmaan!
-
iCharger on varma valinta. 306b on varmaan turha järeä sun tarpeisiin ja ennemmin sijoittaisin vaikka kahteen 106b +:aan tai vastaavaan.
Esimerkiksi tollasella saat latailtua rinnan useampaa 1S akkua http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__19837__Micro_JST_Parallel_Charge_Lead_6_plugs_.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__19837__Micro_JST_Parallel_Charge_Lead_6_plugs_.html)
-
Ei kai mikään koskaan oo liian raju :)
Ite hommasin heti alkuun Hyperion EOS 0720i Super DUO3sen ja oon ollu tyytyväinen nopeuteen...
-
Käytännössä 2 kpl. 100 wattisia on tehokkaampi kuin 1 kpl 200 wattisia. Kun siinä yhdessä on akku kiinni, siihen ei sitten muita enää laiteta. Tulee äkkiä eteen varsinkin jos on useamman kokoisia koptereita ja akkuja.
Kannattaa myös huomata millä jännitteellä laturi toimii eli vaatiiko täyteen tehoon 24 volttia vai riittääkö 12 volttia.
iCharger on varma valinta. 306b on varmaan turha järeä sun tarpeisiin ja ennemmin sijoittaisin vaikka kahteen 106b +:aan tai vastaavaan.
Komppaisin kyllä tuota, katoppas millä Tohtori latailee, ei ole valtavia myllyjä vaan monikäyttöisiä pieniä useita. Onhan se kalliimpi, mutta varmasti joustavampi ja käytännössä tehokkaampi järjestelmä. Etuna on että sitä voi kasvattaa tarpeen vaatiessa eikä mikään jää käyttämättä.
-
Ei kai mikään koskaan oo liian raju :)
Ei tietenkään ole, mutta jos tarkotus on latailla pikku kopterin 1S akkuja, tai max. 500:sen T-Rexin akkuja, ottaisin ennemmin kaksi mopompaa laturia, kuin yhden mörkö laturin.
-
Kiitos nopeista ja ennen kaikkea hyvistä vastauksista! Varmaan yks tollanen 106b riittäis ensin ja sitä voi sitten päivittää kun tulee isompaa/toista konetta? Meneekö nuo rinnanlatauspiuhat suoraan kiinni laturiin? Pystyykö noiden läpi hoitamaan balanssoinnin vai eikö se ole ollenkaan mahdollista tolla setillä, kun laturissa näyttää olevan erilliset balanssointiportit?
-
Kiitos nopeista ja ennen kaikkea hyvistä vastauksista! Varmaan yks tollanen 106b riittäis ensin ja sitä voi sitten päivittää kun tulee isompaa/toista konetta? Meneekö nuo rinnanlatauspiuhat suoraan kiinni laturiin? Pystyykö noiden läpi hoitamaan balanssoinnin vai eikö se ole ollenkaan mahdollista tolla setillä, kun laturissa näyttää olevan erilliset balanssointiportit?
Tuo linkittämäni piuha menee suoraan 106b:hen. 1S akkuja ei tarvi balanssoida.. ;)
-
Totta kyllä noi edelläesitetyt näkökulmatkin. Ei aina osaa ajatella joka kantilta asiaa :)
Ja jos tollanen pikkanen hajoo ni on siinä se hyvä puoli et korvaamine uudella on edukkaampaa ku yhden moniporttisen möhkön...
1s akkuja ei tarvii erikseen balanssoida kunnei niissä ole kun se yks kenno. 2s ylöspäin sitte palansointia mukaan...
-
Aivan! Enpäs ajatellut asiaa noin, vaan että vähän eri varaustasoissa olevat akut olisivat yhtaikaa valmiit ja ei menisi liikaa virtaa, muttei siitä taida olla pelkoa! Kiitos neuvoista, varmasti pääsen näillä eteenpäin ja pyrin aktiivisesti oppimaan foorumilta uutta, sitä vaan tuli yhtäkkiä aika paljon :).
-
Aivan! Enpäs ajatellut asiaa noin, vaan että vähän eri varaustasoissa olevat akut olisivat yhtaikaa valmiit ja ei menisi liikaa virtaa, muttei siitä taida olla pelkoa! Kiitos neuvoista, varmasti pääsen näillä eteenpäin ja pyrin aktiivisesti oppimaan foorumilta uutta, sitä vaan tuli yhtäkkiä aika paljon :).
Periaatteessa kun kytket akut rinnan, niin eri varaus tasossa olevat akut tasaavat kyllä itsensä. Tästä syystä ei suositella että latailet rinnan akkuja joissa on varaus tasossa isommin heittoa.
-
Niin ajattelinki, että aika samalla varauksella olevia latais. Mietin vaan, kun rinnan latauksessahan virran määrää kasvatetaan suhteessa akkujen määrään, kuten näissä 1S 0,3-0,5 amperia rauhallisella latauksella. Eli neljää akkua ladataan 1,2-2,0 amperin virralla ja kun yksi näistä on täys niin muiden latausvirtahan kasvaa vai osaako laturi kompensoida tätä jotenkin eli onko tämä hetkellisesti mahdollista?
-
Elä pistä sitä täyttä niiden tyhjien kanssa samaan.
Siinä käy niin että se täysi purkaa ittensä niihin tyhjiin niin suurella virralla kun teoriassa on mahdollista. Ja siitä ei akut tykkää...
Eli vain samaa varaustasoa rinnakkain.
-
Ja siis rinnanlatauksessa ne kaikki täyttyy tasan yhtaikaisesti kun ovat kiinni toisissaan. Eli tollaista ylilataustilannetta jossa yksittäinen akku ols täydempi ku muut ei vo syntyä... Ei huolta sen suhteen.
-
Kiitos selvennyksestä :). Tyhjiä ei missään tapauksessa ollut tarkotus laittaa puoliks tyhjien kanssa tms. vaan suunnilleen samalla tasolla olevat. Nyt uskaltaa hankkia tarvittavat vehkeet, ku selvis tarvittavat palikat :).
-
Tarkastelin tarkemmin noita liittimiä ja tuo Tuukan linkkaama kaapeli (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__19837__Micro_JST_Parallel_Charge_Lead_6_plugs_.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__19837__Micro_JST_Parallel_Charge_Lead_6_plugs_.html)) näyttäisi olevan samalla liittimellä mikä nykyisestä laturista tulee ulos, mutta siihen tulee väliin adapteri joka muuttaa tuon liittimen normaali kokoiseksi JST:ksi. Eli akun suoraan kaapeliin liittämiseen ilman adapteria toimisi tämä: http://www.progressiverc.com/parallel-6x-jst-charge-cable.html. (http://www.progressiverc.com/parallel-6x-jst-charge-cable.html.) Korjatkaa toki, jos olen väärässä?
-
Kyllä tuo on juurikin oikea piuha Blade 120SR:än akuille.
-
Kumpi piuhoista on oikea?
Akku on tälläinen: http://www.bladehelis.com/Products/Default.aspx?ProdID=EFLB5001S25 (http://www.bladehelis.com/Products/Default.aspx?ProdID=EFLB5001S25) ja adapteri piuha, jossa valkoinen pää on laturissa http://www.bladehelis.com/Products/Default.aspx?ProdID=BLH3126. (http://www.bladehelis.com/Products/Default.aspx?ProdID=BLH3126.) Eli laturista tulee tuo Micro JST ja akussa on JST-RCY?
-
Tuon pitäisi toimia: http://www.progressiverc.com/parallel-6x-jst-charge-cable.html (http://www.progressiverc.com/parallel-6x-jst-charge-cable.html)