Kopterit.net
Multikopterit => Multikopterit => Aiheen aloitti: jekuusi - 20 Tammikuu, 2013, 14:13:08
-
Hei,
Ajattelin, että tähän viestiketjuun voisi kerätä tsekkauslistan ja kokemuksia, missä meni pieleen ja mitä olisi pitänyt tehdä. Listassa on myös Trnquillin ja muiden vinkkejä. Omia kokemuksiani virheistäni:
1. Radion antennia ei kannata sijoittaa rungon sisään
2. Laudalle kannattaa antaa virta ubecin kautta
3. Escien johdot laudassa kannattaa tsekata että menevät oikeisiin reikiin
4. Käsin testaamalla kannattaa kokeilla propelien kera, että konfiguraatio yrittää oikaista itsensä
5. Samoin, että tikkujen liikkeet menevät oikein
6. Kentällä radion reversien kanssa kannattaa olla todella varovainen, ettei esimerkiksi kaasu tai muu mene täysille
7. Vastarissa pitää olla Failsafe. Esimerkiksi perus-Turnigyssä/ FLySkyn Th9x:ssä sitä ei ole (eikä viimeksimainitulla saanut tehtyä mission plannerissa eri lentotiloista kuin kaksi). Omassani Failsafen asetuksena on kotiinpaluu. Failsafe kannattaa tarkistaa myös moottorien käydessä ilman rupeleita.
8. Escien ajoitus (Low/middle/high) kannattaa tsekata ulvottamalla potkurein varustettuja moottoreita. Jos yksi motti tipahtaa pois täydellä kaasulla, ajoitusta pitää vaihtaa.
-Muuta:
-
4. Käsin testaamalla kannattaa kokeilla propelien kera, että konfiguraatio yrittää oikaista itsensä
Mieluummin ilman potkureita, ellei ole joku minimultikopteri. Pienellä kaasulla kun käyttää ja kallistelee kopteria niin moottorien nopeudenmuutoksista näkee mihin suuntaan korjaa.
Escien ajoitus (Low/middle/high) kannattaa tsekata ulvottamalla potkurein varustettuja moottoreita.
Tätäkään ei sitten missään nimessä kädessä. Kun on kerran haljennut peukalo niin sitä alkaa kunnioittaa näitä vehkeitä.
Voisin lisätä listaan:
9. Jos lauta saa virtaa erilliseltä beciltä, niin kaikista säätimistä punainen johto irti (paitsi jos OPTO säädin)
10. Ei ikinä ajoakkua kiinni kun kopteri on tietokoneeseen yhteydessä (vähintään potkurit irti)
11. Kaikki kolvaukset huolella. Multikoptereissa voi olla toistasataa liitintä tai juotosta, riittää että yksi pettää.
12. Säätimien kalibrointi
-
Mieluummin ilman potkureita, ellei ole joku minimultikopteri. Pienellä kaasulla kun käyttää ja kallistelee kopteria niin moottorien nopeudenmuutoksista näkee mihin suuntaan korjaa.
Tätäkään ei sitten missään nimessä kädessä. Kun on kerran haljennut peukalo niin sitä alkaa kunnioittaa näitä vehkeitä.
Voisin lisätä listaan:
9. Jos lauta saa virtaa erilliseltä beciltä, niin kaikista säätimistä punainen johto irti (paitsi jos OPTO säädin)
10. Ei ikinä ajoakkua kiinni kun kopteri on tietokoneeseen yhteydessä (vähintään potkurit irti)
11. Kaikki kolvaukset huolella. Multikoptereissa voi olla toistasataa liitintä tai juotosta, riittää että yksi pettää.
12. Säätimien kalibrointi
Jos lauta on Crius AOIP niin escien punaiset johdot voi jättää kiinni kunhan boardista nyppää pois keltaisen jumpperin. Escit antavat tuolloin virran suoraan kameratelineen servoille ;)