Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => E-Sky Sähkökopterit => Aiheen aloitti: parnasso - 03 Tammikuu, 2013, 15:11:15
-
RC himoissani hankin lama v4 kopterin kun rahaa ei ollut kunnon rc autoon (hpi fluxiin). Eli turha sanoa, että "osta kunnon kopteri". Kai nyt tuollainen satasen rimpulakin jotenkin pitäisi toimia. Kopterit ihan vieras juttu mulle joten en ymmärrä niistä mitään.
En ole oikein selkeitä ohjeita ole googlettamalla löytänyt, jotain kyllä.
Ongelma: Laama ei käänny/ohjaannu. Oikea tatti tuntuu ettei tee oikein mitään. Kyllä ne servot joo heiluu mutta ilmassa ei oikein tapahdu mitään. Eteen/taaksepäin tosi huonosti. Saattaa ampua myös johonkin random x suuntaan kun yrittää ees/taas.
Samoten kun vasen/oikea vääntää niin ei oikeastaan mitään loogista seurausta tapahdu.
Vasen tatti toimiihyvin eli perää saa käännettyä ja kaasua lisää.
Sen swasplaten yritin suoristaa (otin niitä servoon meneviä niveliä pidemmäksi/lyhyemmäksi.
Mutta sehän liikuu koko helvetin swashplate ylös/alas sitä tappia pitkin. Missä kohtaa sen pitäis olla??
Alkaa kohta huumori loppua kun lapoja ja osaa paskoontuu joka lennolla ihan tolkuttomasti. Ymmärrän ettei halpikset leiju paikoillaan mutta kun se lähtee kampeemaan johonki suutaan niin kun ei saa ohjattua/korjattua vaikka mitä yrittäis. Kattoo vaan kun kopteri menee metsää kohti hiljalleen leijuen ja miettii, että kohta taas rysähtää. Ja kyllä on yritetty trimmailla ohjaimesta, ei vaikutusta.
-
ota pari kuvaa kopustasi mitä olet säätänyt
ja jos viitit niin videoo lennosta
-
ota pari kuvaa kopustasi mitä olet säätänyt
ja jos viitit niin videoo lennosta
Videoo ei saa ainakaan nyt kun mun lisäksi ainoa täällä majaileva on 3v jässikkä ;)
Tuossa pari kuvaa, toinen hieman tärähti. Märkä ja lapa rikki kun räsähti taas mettään.
http://i45.tinypic.com/dpdbp2.jpg (http://i45.tinypic.com/dpdbp2.jpg)
http://i47.tinypic.com/11k9qw1.jpg (http://i47.tinypic.com/11k9qw1.jpg)
Olen siis lähinnä takaapäin katsottaessa vasemmanpuoleisen servon 'varren' tuosta pallonivelestä irroittanut ja ruuvaillut sitä, että tuo swashplate ois suorassa.
Lisäksi lavat säätänyt ohjeen mukaan, että: kallistaessa pysyvät paikallaan mutta kun hieman täristää niin valahtavat alas.
Mutta tosiaan tuota irroittaessa koko swashplate siirtyi tuossa metallisessa varressa. Otin nuo ruuvit irti alalapojen kiinnitysten ylä ja alapuolelta jolloin tuo swashplate liikkuu suht vapaasti. En tiedä missä kohtaa sen pitäisi olla. Enkä ymmärrä miksi pitää säätää servovivusta (joka ohjeistettu toisaalla) kun tuon swashplatenhan saa suoraan ihankun siirtää koko möskää (en ole näin tehnyt muutakuin vahingossa se siirtyi).
Ennen kopteri lensi huomattavasti taaksepäin niin se korjaantui swashplaten suoristuksella.
-
Kulkeeko kumpikin lapakehä samaa rataa kun kopteri on ilmassa? Jos tracking eli lapaura on pielessä, niin Lama on todella vaikea lentää.
(http://www.walkerasite.com/images/blade_tracking.jpg)
-
Ei kulje aivan mutta en tiedä miten sen saa muutettua, ylemmät lavat vispaavat jokusen millin suhteessa keskenään. Ohjeissa oli jotain himmeää vääntämistä mutta ei tajunnu. Koittelin mä lapoja väännellä ja tulos heikko 0
-
Jos sulla on varalapoja, niin koeta vaihtaa toinen lavoista. Joskus lapa voi olla epätasapainossa tai muuten vino ja koettamalla voi löytyä sopiva pari.
-
Jos sulla on varalapoja, niin koeta vaihtaa toinen lavoista. Joskus lapa voi olla epätasapainossa tai muuten vino ja koettamalla voi löytyä sopiva pari.
No joku 6-7 lapaa on testailtu jo (kuten kirjoitin yllä menee rikki kokoajan kun ei tosiaan ohjaannu).
Joka parissa sama vispaus noin 3-5mm heittää ylälavat. En tiedä onko tämä kuitenkaan se ongelma tuohon, että tuntuu ettei oikea tatti tee oikein mitään.
Noita servoja tuos pöydällä kääntelin niin aika minimaalisen vähäsen alalavat kyllä kääntyvät vaikka maksimiasentoon servon vääntää. Kun ei kokemusta niin en osaa sanoa paljonko ne yleensä sitten kääntyvät.
Pitää huomenna valosalla kokeilla taas. Loppuu lavat kohta niin tuleeki viikon/parin paussi kunnes kiinasta tulee kassikaupalla uusia :(
-
Oothan kun oot lapoja vaihdellut huomannut että ala ja ylä lavat ovat eri pareja ettei oo vahingossa mennyt ala lapa ylös tai ylä lapa alas?Toiset on A ja toiset B. Ainakin itsellä näissä lamoissa on ollut ihan sma miten lapaurat menee aina lentää samalla lailla 8)
-
Oothan kun oot lapoja vaihdellut huomannut että ala ja ylä lavat ovat eri pareja ettei oo vahingossa mennyt ala lapa ylös tai ylä lapa alas?Toiset on A ja toiset B. Ainakin itsellä näissä lamoissa on ollut ihan sma miten lapaurat menee aina lentää samalla lailla 8)
Nojoo olen kyllä huomannut :)
Mutta osaako joku sanoa, onko oikeasti merkitystä missä kohtaa tuo swashplate/lapakiinnitys 'paketti' on tuossa tangossa (main shaft oisko sen nimi?)?
Se kun liikkuu eestaas mihinkohtaan haluaa kun ruuvit on löysällä ja sen on siirtynyt alkup. paikastaan.
Muutin äskön servojen varret nyt 90 asteen kulmaan kun eivät ihan siinä olleet. Huomenna testilentoa taas tosiaan.
-
Joo-o tuli uus central hub kun se meni paskaksi. Alumallinen tälläkertaa.
Ei tule mitään. Kopteri lähtee ylösnousussa jo niin voimakkaase vasemmalle takaviistoon että heittää itsensä ylösalaisin takasin maahan jos yrittäkin lähteä ylös.
Ei taida tämä kopteriharrastus olla minulle. Autojen kanssa edes joku haju mitä voisi tehdä mutta ei tämän kanssa.
Swashplate on suorassa, servovarret on 90 asteessa, lavat suht tasapainossa (ei täysin mutta ei se tuota reaktiota aiheuta), lavat kiristetty ohjeiden mukaan.
-
Pyöritteleppä tuota ilman lapoja ja katso että servot liikkuu tasaisesti ylös alas eikä pykällä.
Jotain selvää häikkää tuossa on. Onko painopiste kohdallaan. Nosta nupista ylös ja nouseeko taisaisesti vai kallistuuko johonkin.
Saako servoja auki, eihän sieltä vaan ole hampaita mennyt.
Kyllähän kopterit aika värkkejä ovat, mutta yleensä ne saa viimeistään kovalla työllä toimimaan. Rikkihän ne menee säännöllisesti, mutta tietysti toivoisi ettei joka kerta muutama sekunti noston jälkeen.
-
Missäs päi kaveri majailee?
Eikö täällä nyt asu ketään lähellä joka vois kokeneena vilkaista, ni pääsis mies alkuun?
Hyvä harrastusinto häviää jo alkuu ku ei pääse kaveri ilmaan....
-
Jotain ihmeellistä tossa on vikana :oItselläni ollut pari lama 3:sta ja eskyn comanche,eskyn big lama jnejne ja kaikissa tekniikka on hyvin samanlaista ja noi lentää stabiilisti ::) ilman että tarvii paljon edes tikkuja veivata.Noilla oon kokeillut lapa rikki lentoa puuttui lavasta 3 senttiä(lensi ok) pääakseli kiero(lensi ja vaan tärisi mutta lensi ok) koko perä irti/poikki kokonaan (lensi ok) jnejne 6 tupla roottori eskyä omistaneena ne lentää aina jotenkuten mutta ei karkaile.Joten tossa sun omas on jotain muuta vikaa koska blade tracking(ei merkitystä) tasapainopiste(ei merkitystä)jnejne joten mielestäni vain elektroniikka puolella voi olla vikaa ei muualla.
Tsekkaa ne servot ja jos ne ok jäljelle ei jää kuin gyrovastari palikka.
-
ja osuuhan sulla kummankin moottorin ratas hollille tohon maingeariin ettei toinen lipsu ja toinen osuu silloin voisi aiheuttaa karkailuakin.
alempia lapoja pyörittäessä nokassa päin oleva ratas pyörii ja pyörittää sisempänä olevaa maingearia ja perässä päin oleva ulompaa maingearia :o
-
Noniin eillisen pään seinäänhakkaamisen jälkeen aattelin nyt tehdä videon josko se jotain auttaisi. Kovin helppoa ei ole yksin kuvata ja yrittää esittää asioita mutta josko jotain.
Alkuun osien esittelyä ja lopussa testipätkää sisältä.
http://www.youtube.com/watch?v=NeU0TKlKhNg# (http://www.youtube.com/watch?v=NeU0TKlKhNg#)
Pointteja:
-Akkupidike on jo rikki ja akku hieman liikkuu välillä törmäyksissä ulospäin. Olen kuitenkin akun tilkinnyt esim. tulitikulla tms niin se pysyy paikallaan. Ei johdu siis siitä.
-Servoja en avannut koska ne näyttävät toimivan ok Kuitenkin jos servot vääntäisi tuota johonkin suuntaan niin mielestäni sen pitäisi näkyä swashplaten liikkeinä. Olen tuota käsissä testaillut ja paljon ja mitään ko. toimintaa ei havaittavissa.
-Olen myös lukenut, että jos yrittää lähellä maata kopteria leijuttaa niin se vaeltaa ja pitäisi saada 1m tms korkeuteen. On testattu ja jälki sen mukaista :)
-Kopetri ON liikkunut kerran ihan kohtuu ok (edes jotenkin stabiili mutta ei ohjautunut kunnolla). Alun ongelmat saattoivat johtua vinosta swashplatesta tms. Kerran ulkona oli kohtalaisen stabiili mutta ei menny eteenpäin. Silloin en vielä näin tarkasti ollut tutkinut asioita ja säädellyt.
Sen rysäyksen jälkeen on nyt sitten tullut tämä ettei toivoakaan saada enää ylös.
Asun keskellä ei mitään (ep/satakunta rajalla) joten tuskin tässä ihan lähistöllä harrastajia on.
-
Asun keskellä ei mitään (ep/satakunta rajalla) joten tuskin tässä ihan lähistöllä harrastajia on.
Täällä myös keskellä ei mitään EP @ Ilmajoki on ainaki yks harrastaja. Seinäjoella useampikin.
-
Ruuvaappa oikeanpuoleista linkkitankoa vaikka 3 kiekkaa auki ja vasemmanpuoleista 1.5
Tai 2 ja 1 kierrosta. Paha sanoa.
-
Mää näistä mitään ymmärrä, kun itsekin vasta alottelen kopterointia, mutta yksi huomio videosta: En tiedä onko merkitystä, mutta tuo elektroniikka on runkoon nähden ihan kummallisessa asennossa. Eikös siellä jotain gyrojakin ole mitkä komentaa kopteria pysymään pystyssä? Tässä tapauksessa kaatumaan ei toivotuin seurauksin.
-
aukase servot.käy katsomassa honey bee ct sivulla
-
Ruuvaappa oikeanpuoleista linkkitankoa vaikka 3 kiekkaa auki ja vasemmanpuoleista 1.5
Tai 2 ja 1 kierrosta. Paha sanoa.
Ei mitään vaikutusta, takaviistoon lähtee kuin ohjus edelleen.
aukase servot.käy katsomassa honey bee ct sivulla
Aukasen joku päivä mutta nyt ei jaksa. Ei hermot kestä.
Jos servoissa vikaa niin eikö sen pitäisi näkyä tuossa swashplaten liikkeissä jos esim kädessä tuota pyörittelee päällä ja servoja rullailee.
Mää näistä mitään ymmärrä, kun itsekin vasta alottelen kopterointia, mutta yksi huomio videosta: En tiedä onko merkitystä, mutta tuo elektroniikka on runkoon nähden ihan kummallisessa asennossa. Eikös siellä jotain gyrojakin ole mitkä komentaa kopteria pysymään pystyssä? Tässä tapauksessa kaatumaan ei toivotuin seurauksin.
Entiedä kuuluuko vai eikö. Oli tuollainen paketista tullessa.
Tuntuu, että on jämäkästi kyllä ko. asennossa. Seon jollain 2 puolisella teipillä mielestäni siihen juntattu tms.
Mulle tulossa kiinasta jotain osaa tuohon ku alkuinnostuksessa laitoin tilaukseen. Vaihtelen ne joskus kunhan saapuvat ja jos ei ala tokenemaan niin pölyttökööt hyllyssä. Eipä tuota myydäkkään kellekkään voi kun ei toimi yhtään niinkuin pitäis.
-
Hitaasti vaan kaasua lisää ja tikulla koitat pitää vastaan ettei kaadu tai ryntää minnekään. Sit hiukka trimmejä kehiin. Samantyyppisesti mulla oikutteli tommonen EC135 koksikopu.
Lopulta kun painopiste oli hitoillaan, pistin hytin sisälle 2kpl 12mm mutteria painoksi, se auttoi jonkun verran. Sit siitä porsi swasplate, joten seissy hyllyllä siitä asti.
Trimmiä siis vastakkaisiin suuntiin mihin kopu lähtee. Sitten ilmassa se lähtee taas ties minne...
Mutta, kyllä mun BigLama täydellä akulla paikallaan sisällä leijuu koskematta tikkuihin.
-
Tuo sun kopteri lähtee taakse ja vasemmalle. Säädä swashia trimmeistä päinvastaiseen suuntaan, ja kun trimmit ei riitä, säädä servoista lähtevistä tangoista. Kun tarpeeksi säätää, kopteri lähtee väkisin oikeaan suuntaan. Kun säätö on lähellä, tikulla on helpompi reagoida kopterin liikkeisiin. Tarkoitus on saada säätö sille alueelle, että ohjaus riittää korjaamaan kopterin liikkeitä. Sitten vaan säätöä lähemmäksi oikeaa. Kärsivällisyyttä, tai sitten on jotain vikaa.
-
Tuo sun kopteri lähtee taakse ja vasemmalle. Säädä swashia trimmeistä päinvastaiseen suuntaan, ja kun trimmit ei riitä, säädä servoista lähtevistä tangoista. Kun tarpeeksi säätää, kopteri lähtee väkisin oikeaan suuntaan. Kun säätö on lähellä, tikulla on helpompi reagoida kopterin liikkeisiin. Tarkoitus on saada säätö sille alueelle, että ohjaus riittää korjaamaan kopterin liikkeitä. Sitten vaan säätöä lähemmäksi oikeaa. Kärsivällisyyttä, tai sitten on jotain vikaa.
Käsitin että oikeasta tikusta ei tapahdu paljon mitään ja kopteri kaatuu heti nousussa. Silloin ei trimmaus auta. Kuvista päätellen Swash on melkoisen suorassa ja sen pitäisi kyllä olla, koska Lamat toimitetaan säädettyinä. Oma lama teki samaa kun lapaura oli pielessä, ohjaus oli silloin vaikeaa tai lähes mahdotonta.
-
Tuossa videossa servot kallistavat swashia ihan hyvin, eli säädöstä näyttäisi johtuvan, ettei nouse suoraan. Oikeasta tikusta vaan rohkeasti kääntämään vastasuuntaan, kuin mihin kopteri yrittää mennä.
-
Tietty kiukuttelevalle kopulle voi laittaa harjoituspallerot nippusiteillä jalaksiin. Näkee mihin se on lähdössä eikä kerkii kaatuun niin nopeesti.
Saattaa säästää muutamat lavat. Noin mä tein yhdelle yksilölle, kun tuppas kanssa lähteen ties minne.
Sit vaan trimmillä rauhoitteli ja pallot pois ja kopu leijuntaan.
Ei tartte muuta kuin 4 pingispalloo ja 2 onkivavan ohuinta osaa :)
-
Harjoitusjalaksia suosittelen myös minä, kas kun turha remontti ei kauhiasti kiinnosta.
-
Njoo yritin taas hieman tänään.
En nyt ihan jälkeenjäänyt ole ja jotain logiikkaa tuossa omassa säätämisessäkin pyrin pitämään. Eli servoja säädän trimmeristä vastakkaiseen suuntaan jne.
Etu/taka vedon sain säädettyä. Mutta vasemmalle se lähtee kuin ohjus (ja ohjus on oikein kuvaava termi tässä eikä kauheasti liioittelua). Trimmi täysille oikealla ja tikku oikealle ei riitä säätämään. Ruuvasin sarvovarsia että swashplate on ihan vinossa. Noh sitten trimmi+tikku riitti lopettamaan vasemmalle menon mutta siten se ampuu johonkin toiseen suuntaan.
En jaksa uskoa, että ihan kunnossa tuo olisi kyllä kaiken järjen mukaan jotain pitää olla rikki. En vaan jaksa uskoa, että niin tolkuttoman idiootti lennättämään olisin. Kuitenkin autopuolelta jotain tajua näistä rc vehkeistä.
Onhan tuo voinut ottaa osumaa johonkin jossain törmäyksessä. Käyttäytyminen on muuttunut erilaiseksi jossianvälissä. Alussa on totta, että tuntui ettei oikein oikea tikku tee mitään mutta sentään about stabiilili oli (hieman vaelsi x suuntaan). Nyt tosiaan ampuu kuin ohjus suuntaan x.
Sen huomasin, että tuo 4in1 laatikko tms näyttää punaista valoa vähänväliä. Eikö sen pitäis olla vihree kun kaikki kunnossa ja valmista?
Edit: Otetaas sen verran taaksepäin, että äskön ei palanut punainen vaan vihreä mutta välillä on palanut punainenkin valo lentäessä.
-
kun oot kokeillut niin ootko ottanut kunnolla ilmaan? tyyliin 1 metriin?
Muistelen että joskus oma fp lenteli täysii vasuriin ellei nostanut ylös.. tastä pari vuotta tosin jo...
-
Katselin myös omaa lamav3:sta ja se gyrovastari palikka on yhtä vinossa kuin sullakin.Joten se ei ainakaan siitä johdu.Luulen että se härpäke on rikki,en mitään muuta keksi.Kuten aikasemmin totesin nää lamat lentää kohtuullisesti vaikka olis kaikki vinossa/ei säädöissä.
-
Big lama teki aikoinaan ihan samaa. Syyksi paljastui tuo swasplaten yläpuolella oleva muovirinkula, johon linkit tulee kiinni.
Se oli liian piukkaan painettu. Vedin niitä hiukan irti toisistaan ja alkoi toimia.