Kopterit.net
Tekniikka => Polttomoottorit, turbiinit, äänenvaimentimet ja polttoaineet => Aiheen aloitti: Vispilä - 17 Kesäkuu, 2008, 20:50:02
-
Tälläinen kone nyt rexässä, CYE MP5 SB putken kanssa. Ensivaikutelma vähän rosoisempi kuin OS, rungossa jonkun verran naarmuja, mutta eipähän nuo haittaa. Mukana tulee hyvä ohje säätämiseen, kirjoittajan englannissa ei ole paljon kehumista mutta selvää saa. Kaasaria kiinnittäessäni kiristin toista ruuvia liikaa, ja söi kierteitä rungosta. Minusta tuo systeemi on vähän huono, koska jossain vaiheessa tuo olisi kuitenkin tullut, rungossa käytetty materiaali ei tunnu parhaalta mahdolliselta. Kyllä se kiinni pysyy, mutta jos tarttee paljon korjailla niin voi vielä huonommaksi mennä kierteet. Paremi systeemi olisi Ossin tapainen kiinnitys osa jonka voi vaihtaa tarvittaessa. Nyt pitäs vaihtaa koko runko.
Kommenttien mukaan antaa enemmän tehoa kuin muut markkinoilla olevat moottorit, ja ei olisi samaa laakeriongelmaa kuin Ossissa. Ossin ongelma on myös se että jos siitä haluaa tehoa pitää ajaa laihalla jolloin kone kuumenee. Redline käy hyvin rikkaallakin ja lämpöongelmaa ei pitäisi tulla. Putkeksi suositellaan MP5 SB:tä, tai Bobby Watts Hatoria. Valitsin MP:n Readyhelin tyyppien kommenttien perusteella, ja onpahan vähän halvempi kuin Hatori. Tulpaksi suositellaan TT:n omaa tulppaa, OS8:a, tai Enya 3:sta. Koetan ekana TT tulpalla ja vaihdan jossain vaiheessa ossiin.
Ko moottorin kaasarin kanssa on joillakin ollut ongelmia. Kaasarisylinterin takana on jousi, joka painaa sylinterin uraa siinä liikkuvaa kiinnitysruuvia vasten. Itse sylinteri on alumiinia, ja ruuvi terästä. Joillakin se ruuvi on kaivanut reiän sylinteriin ja lukittanut kaasarin. Push pull linkistö kuulemma ehkäisee asiaa jonkun verran.
Kaasuservona s9257, governööriksi tulossa RevMax ja uusi Spektrumin 7100R anturi, joka mittaa kierrokset suoraan takakannen kautta jollain tekniikalla mitä en ymmärrä.. :)
Fuilina varmaan käytän alussa WC20:stä ja vaihdan sitten 30:seen.
Huomenna aion sisäänajaa, kolme kierrosta auki neula ja noin 3-5 tankkia leijuttelua ja säätämistä. Lopullinen ohjeen suosittelema neulan arvo on noin 2 ½ kierrosta auki.
-op-
-
Pistähän komenttia kun saat ajettua sisään miten
toimii,ja pelittää.Itsekkin ajatelin jossain vaiheessa
vaihtaa rapukkaan kun vanha kone sanoo sopimuksen
irti.
-
Pari kuvaa.
-op-
-
Tänään tein sisäänajon. Pääneula on 3 kierrosta auki niinkuin ohje sanoo, alaneulan lähtöarvosta ei sanota mitään. Taisi olla 3½ lähtölukema minkä mittasin. Lennossa pysyy ihan viileenä moottori, mutta kun ottaa alas ja antaa käydä tyhjäkäynnillä jonkin aikaa, menee kuumaksi. Olisiko alaneula liian rikkaalla? Seuraavilla lennoilla laihennan ylä ja alaneulaa. Kävi jossain vaiheessa sen verran lämpimänä että tulppa paloi taas vaihteeksi..
Jos seos on liian rikkaalla, miten paljon se vaikuttaa lämpötilan nousuun?
Pitäs varmaan tilata yks taiwanilainen kentälle säätämään moottorit kun ei iteltä näköjään onnistu :P ::)
-op-
-
tyhjäkäynti on laihalla kun kuumenee. Laiha seos nostaa lämpötilaa, rikas viilentää.
-
Minäkin luulin näin, kaveri huomautti että ainakin automoottoreissa liian rikas seos kuumentaa, päteekö näihin vai onko mutua?
-op-
-
>>Pääneula on 3 kierrosta auki
I'm not really the nitro expert... just thinking aloud: You closed both needles, then opened them, right?
Question is, was the carburetor barrel completely closed when you closed the needles?
I'm asking because the idle-needle moves, and if it cuts the fuel flow too early (while the barrel is still open), it might run too lean and get hot.
Disclaimer: this is pure guesswork, I don't know if it makes any sense.
-
tyhjäkäynti on laihalla kun kuumenee. Laiha seos nostaa lämpötilaa, rikas viilentää.
Näin se vaan menee kaksitahtikoneissa. Se polttoaine viilentää ja voitelee. Aja aluksi sitä konetta reilusti rikkaalla käyttäen eri kierrosalueita ja välttäen huippukierroksia.
Jos lennossa on hyvä, niin rikasta sitä alakierrosaluetta. Käännä sitä neulaa kun kone käy tyhjäkäynnillä, aluksi rikkaalle päin ja sitten takaisin laihalle, kun menee liian rikkaalle. Kuuntele käyntiä.
-Jari
-
Jep näin tein, nyt toimii ihan hyvin, pitää vielä lennossa koettaa enemmän. RR:ssä sain sellaisen vastauksen että lennon jälkeen tyhjäkäynnillä tuuletin ei viilennä tarpeeksi ja siksi kuumenee, laitoin kuitenkin nyt vähän rikkaammalle.
-op-
-
automoottoreissa liian rikas seos kuumentaa, ?
-op-
Sanoisin että aikamoista tietämättömyyttä, mitä enemmän laitetaan polttoainetta koneeseen sitä viileämmällä ne käy.
Poikkeuksen tekee puriste sytytteiset moottorit jotka lämpenee sitä enemmän mitä enemmän polttoainetta ruiskutetaan.
MJP
-
Tänään säätelin konetta 4 tankillista, taitaa olla noin 8 tankkia yhteensä takana. Ongelma on täysin sama kuin ossin kanssa eli laihentamalla kuumenee kohtuullisesti.. Tässä moottorissa se lämpeneminen tapahtuu tosin enemmän lennon jälkeen, rikkaalla ajaessa pysyy viileänä, mutta kun pitää maassa sammuksissa pari minsaa niin takakansi on todella lämmin.. RR:ssä jotkut sanoo ajavansa yläneula 2 kierrosta auki, ite en varmaan uskaltas alle 2½ laittaa, tuntuu jo nyt niin lämpimältä. Tai sitten alaneula on siellä missä sen ei pitäisi, tosin tyhjäkäynnillä käy tasaisesti ja ei lämpene pahasti.
Uus piippukin on joten luulis että ei olis samaa ongelmaa kuin os + mp2, alkaa epäilyttämään tuo Curtisin 20% polttoaine josko siinä on jotain mätää. Pitää ens kerralla koettaa 30:stä.
Noiden kahdeksan lennon aikana on mennyt 2 tulppaa joten ymmärrettävästi en ole kauhean tyytyväinen joko setuppiin tai omaan tietämättömyyteeni näissä nitro asioissa.
-op-
Fly electric!
-
Käynyt melkoisen varmati laihalla (tai ylikierroksilla, toinen yleinen tulpan pimenemissyy) lentojen aikana jos nyt jo kaks tulppaa syöny... Mulla lähes kaikissa moottoreissa sisäänajotulppa on mennyt huonoksi tai ihan rikki asti vasta jossaki 20. tankillisen paikkeilla...
[EDIT]
Myös liian laihalla oleva tyhjäkäynti tappaa tulpan...
-
Mulla on toistaiseksi redline pelittänyt oikein hyvin,ei kuumenemis ongelmaa eikä polta tulppia.Moottorilla ajettu nyt vajaa gallona.
Neulojen asennoista ei hajua,tehdas säädöistä olen alaneulaa kiristänyt ihan vähän ja yläneulaa olen kiristänyt ehkä 4 naksua.
Fuilina 20% nitroo, 20% öljyä (klotz) ,tulppa se redlinen oma ja hatori 523 vaimennin.
-
Jep.. Pääneula oli lopussa noin 3 kierrosta auki joka on suositeltu sisäänajo arvo, normaalisti sen pitäs olla noin 2½ kierrosta auki, eli luulis että ei käy laihalla kun röpöttää ja savua tulee. Kierrokset ei ole hirveän korkeat, ainakaan ei tunnu siltä, pitäs varmaan hankkia se pirun tacometri että olis vähän faktapohjaa ;D. Tuon mottorin kanssa suositellaan nuppikierroksiksi 2150 Rexän kanssa. Taikka sitten kulmia on liikaa ja tuolla 20 rossasella ei yksinkertaisesti jaksa. Taikka sittenilmakuplat headerissa laihentaa seosta.. Minulla on joskus tapana kiskoa sieltä kaikki lähtevä teho irti joten sen takia voikin lämmetä, tänään en kyllä muutakuin testaillut maksimikulmia ja perus temppuja kun on vasta sisäänajo menossa.
Ja btw tuossa motissahan on myös salainen 3 neula kaasarin armin puolella, se säätää koko aluetta.. Pitänee etsiä lisätietoa netistä.
Thomas Passmann from Thunder Tiger Europe wrote, that this third needle really should be set at 2 1/4 turns out when running 30% nitro. To ckeck this (you should check this, because the factory setting isn't always right - 1turn, 1.5 turn etc.), you have to remove the throttle arm, than it's important to open the carburator completely, from that point close the third needle carefully, and open it 2 1/4 - 2 1/3. With this setting a lot of people seem to have no problems and big success.
And not to screw the carburator on the engine (with the two bolts) with too much power, seems to be very important too. I've just read this on the thunder tiger europe forum (in German)...
Edit: Tarkistin juuri tuon kolmannen neulan, oli 1½ auki vaikka suositellaan 2 1/3 kierrosta kun käytetään 20-30 rossasta fuilia.. Taitanee vähän auttaa tuohon kuumanakäymis ongelmaan.
-op-
-
No eipä auttanut. Säädin kotona kolmannen neulan vähän yli kaksi kierrosta auki ja vietin puol tuntia kentän laidalla yrittäen käynnistää. Pari kertaa piti tyhjentää motti kun meni tukkoon. Sitten kiersin neulan kiinni ja takas auki vähän vähemmän kuin aluksi, niin kaasari jumitti. Ei mene enää kiinni ollenkaan. Että mukava kun kaikki taas toimii moitteettomasti ja minäkin pääsen välillä helpolla prkl. >:( >:( >:(
Koko v*tun vuoden oon yrittänyt saada moottoreita toimimaan eikä kyllä paljon ole tulosta tullut >:( ;D
-op-
-
Harmi...otan osaa.....
-
Kaksi sanaa; Yyy äS.... ;)
-
AaVen juhannusvinkki Vispilälle: YS
;D
-
Hyvää Juhannusta ja Yyy Äss...
-
Kaksi sanaa; Yyy äS.... ;)
Nääh, pitäähän sitä kopterissa hyvä motti olla ;D ;)
Joo v*tutuksen laskettua purin motin ja tutkin rakennetta, tuo 3 neula tosiaankin ottaa kiinni alaneulaan jos kiristää kumpaakin liian pitkälle. Sen saa kiristettyä kiinni avaamalla alaneulan auki. Pistin vielä kerran kiinni ja avasin n. 2 kierrosta, pitää tänään koettaa uudestaan tyhjäkäynnillä käyttää.
Eilen aamulla pelasi loistavasti, kierrokset ei oikeastaan laskeneet kovin paljon missään vaiheessa ja melko rikkaalla vaikutti käyvän, mutta lämpeni silti. Taitaa fuilin prosenttien nosto olla aiheellista koska pitää tosta tehoa lähteä kylmänä käydessäkin. Voipi olla että muuttaa luonnettaan kun tarpeeksi käyttää.
-op-
-
itellä mitä oon autojen kans leikkiny niin osa moottoreista on tosi ranttuja säätöjen kanssa. kuten joku tossa mainitsikin niin tulppa tuppaa palamaan sisään ajon jälkeen, tämän takia se kannattaakin vaihtaa heti kun sisään ajo on tehty. Kannattaa myöskin käyttää lämpömittaria noitten mottien säätämisen kanssa niin ei tule pelkoa että kävisi liian kuumana (näppi tuntumalla helposti ylireagoi). Ite oon enne ajelua ajanu motin lämpimäksi ja sitten vasta säädöt tehny. ja tuo että se lämpiää tyhjäkäynnillä on mulla ollu ainakin normaalia kun liikkuessa mottin ympärillä ilma vaihtuu ja jäähdyttää mottia. Vaikea antaa kunnon neuvoja kun joka motti on yksilö. eikä noista kopukka moteista ole hirveästi tietoa. lisää testaamista ja malttia kyllä se alkaa toimimaan.
:)
ps. jussit kaikille
editti sen verran että tulivaan mieleen että ylimääräinen ilma tuppaa lämmittämään konetta.
-
Nyt toimii hyvin eilen 6 tankillista lensi ilman ongelmia eikä edes lämpeä pahasti lennossa. Tuli mieleen että voisiko lennon jälkeistä kuumuutta ehkäistä käyttämällä erilaista tiivistettä änkkärin kanssa, nyt on MP5SB:n mukana tullut metalliliuska kiinni, vois koettaa QUK:n vastaavaa jos vaikka ei johtaisi lämpöä yhtä hyvin. Ja tuo oli kyllä täyttä arvailua en tiedä onko niillä mitään eroa käytännössä.
Edelleen kone tuntuu käyvän hieman rikkaalla mutta niin se kuulemma on tarkoituskin tuon motin kanssa.
-op-
-
Onko sulla Vispilä mikä änkkäri siinä?
Hatorilla näytti olevan 53RL:lle oma putki jossa on eri viritystaajuus ku OS/YS versioissa...
-
Hienoa että vispilänkin redline rupesi toimimaan :) Joo mulla on juuri tuo hatorin tälle moottorille tehty
ns53-3d putki,sen kanssa redline käy ja potkii hienosti
-
Siinä on tuo CYE MP5 SB, joka on myös suosittu redlinen kanssa.. Harkitsin myös hatorin putkea ostaessa.
Edit: on muuten hiljainen ja tasaisesti tehoa antava putki. Ja halpakin. Joku tuolla maailmalla vertaili näitä redlinessa ja kuulemma tehossa ei ole paljon eroa.
Tuo SB versiohan on Stick Banger versio vanhasta MP5:stä jota on vähän tuunattu antamaan enemmän tehoa ja olemaan helpommin säädettävissä, tuli pari viikkoa sitten vasta myyntiin.
-op-
-
Ois vaikka kuinkapaljon HD testivideota mutta pitäs keksiä miten noi kameran kortilta kopioidut .MTS tiedostot sais Avi muotoon että sais Juu Tuupiin ladattua. Vois myös laittaa jonnekkin HD videoita tukevalle sivustolle jossain vaiheessa.
Edit. löyty hyvä VoltaicHD ohjelma pitää koettaa sillä muutella.
-op-
-
http://vimeo.com/
Tuolla olen katsonut joitain pätkiä, ja laatu on paljon parempaa kuin Youtubessa.
-
TT:ltä on tullut kaksi putkea redlineen, smoothie (f3c) ja hi flow3d saas nähdä millasia ovat.
-
Tässä nyt parempi testivideo.
http://www.vimeo.com/1281143
-op-
-
Tulikos sulla Vispilä redlinen mukana shimmejä? mulla ei tullu,mutta maailmalla jotkut on saanu ton mosan mukana pari shimmiä
ja lapun että jos lennättää kuumissa/kosteissa olosuhteissa tai käyttää yli 15% nitroa niin pitäs laittaa shimmi kannen alle.
-
Eipä tullut ei. Kiva olis saada jostain, eipä noita pahemmin varaosanakaan mistään löydy. Ajattelin vaihtaa 30 rossaseen.
-op-
-
Mistäs vispilä tilasit redlinen , ei taida suomesta saada? olisi hauska tietää. :)
ja laitappa kommenttia kun oot ajellu 30 prossasella ;D
-
www.readyheli.com
-op-
-
Jaahas, nyt taisi meikällä loppua kahden viime vuoden ongelmat moottorien kanssa. CP30% pelaa unelmasti Punalinjan kanssa ja käy sopivan kylmänä vaikka täysillä kulmilla kiskoisikin. Tehoa tuli lisäksi noin 40% lisää Wildcattiin verrattuna joten helpottui huomattavasti temput!
Ja kiitos Mr J Kokkalalle säätöavusta!
Arvatkaa mitä fuilia en aio enää ikinä ostaa.
-op-
-
Purkasin tuota vehjettä vähän aikaa sitten, oli CP värjännyt osia ruskehtavaksi. Lähtee pyyhkimällä pois. Mikäs ainesosa tuota aiheuttaa?
-op-
-
Se on se suoja aine 15% se värjää vihreeks tai öljy ei ole oikeen tietoa kun coolpower fuilit on niin salasia että ei lue edes mitä öljyä käyttävät.
-
Hienosti on toiminut Redline nyt kesästä lähtien, vääntää kuin härkä. Wildcattia en saanut toimimaan, Coolpower toimi hyvin, Optifuel toimii tähän mennessä testaamistani fuileista ehdottomasti parhaiten. Voi kyllä suositella tuota mottia, hyvin on kestänyt osatkin ehjänä. Männässä ja sylinteriputkessa ei ole yhtään naarmua enkä ole joutunut laakereita vaihtamaan. Ainoa osa jonka olen vaihtanut on runko, koska hajotin ne kierteet mottia kasatessani. Olisko joku 8 galloonaa takana tuolla motilla. Tänä vuonna varmaan kolme kertaa enemmän tulee ajettua kun on fuilia enemmän kuin tarpeeksi.
-op-
-
Toivottavasti kestää vielä parikymmentä gallonaa niin sitten alkaa näkymään että miten se oikeasti kestää. Nythän toi on vasta sisäänajettu :) Sähkö taitaa silti viedä voiton...
-
Joo toivotaan ettei tänä kesänä tartte vaihtaa mitään osia. Sähkö vie varmaan voiton toimivuudessa (ellei säädin pala ekalla lennolla) joten saa nähä miten paljon tulee lennettyä nitrolla :).
-op-
-
ilmottelehan toimivuudesta kun sen parikytä gallonaa oot vielä ajellut.
eihän se pahaksikaan oo jos tietää useammastakin moottorista
sen oikean kestävyyden.
eihän moottorinvalinnassa ikinä liikaa vaihtoehtoja ole.omasta mielestäni.
-
Redlinen kanssa on ollut hieman ongelmia säätöjen kanssa. Normaali lentelyssä toimii hyvin, mutta kun kuristaa konetta pidemmän aikaa yhtä mittaa niin menee hieman laihalle, ja lämpenee. Osaksi johtuu siitäkin, että headeriin pääsee jostain ilmaa lennon aikana ja se vaikuttaa säätöihin.
Purin motin ja mäntä vaikuttaa kannen puolelta hieman kuluneelta, ei mitään kolhuja vaan enemmänkin muuttunut mattapintaisemmaksi. Sama homma kannen alapinnassa, Käsittääkseni pre-ignition aiheuttaa juuri tuollaista. Lisäoireena moottori polttaa tulppia normaalia useammin. Tulppa palaa usein juuri silloin kun on rasittanut konetta kunnolla. Käynti on melko tasaista, välillä röpöttää (on aika rikkaalla). Männän sivut ja sylinteriputki on ihan uuden veroinen, laakeritkin vaikuttaa ehjiltä. Koneen mukana en saanut extra shimmejä jostain syystä, mutta luin että 30% fuilin kanssa pitäisi sellaista käyttää ehkäisemään juurikin tuota liian aikaista sytytystä. Leiriltä sain shimmejä koneeseen, laitoin nyt sinne aluksi sen ohuemman. Hommasin myös uuden version kaasarista, sekin tuntui ratkaisevan monta käyntiongelmaa. Pitää viikonloppuna testailla että auttoiko shimmaus.
Innolla odottelen uutta YS 56 mottia, voisi olla kokeilemisen arvoinen lisätehon ja laadun takia. Ossilta myös tulossa 56:nen.
-op-
-
Innolla odottelen uutta YS 56 mottia, voisi olla kokeilemisen arvoinen lisätehon ja laadun takia. Ossilta myös tulossa 56:nen.
-op-
Pistä suoraan 60. Se tulee kuitenkin muotiin parin vuoden päästä. Ihme hommaa kun hilaavat moottorikokoja ylöspäin, ennenhän oli 46-kokoluokka, sitten puhuttiin yleisesti 50-kokoluokasta koska moottorit oli sitä, nyt taitaa olla sähkön mukaan 600-kokoluokka? Ainakin tämä nimi jättää riittävästi tilaa iskutilvauuden kasvattamiselle....