Kopterit.net
Multikopterit => Multikopterit => Aiheen aloitti: Trnquill - 09 Joulukuu, 2012, 22:36:59
-
Osittain TBS Discovery (http://www.kopterit.net/index.php/topic,17208.0.html) -säikeen, osittain näpräämisen puutteen vuoksi innostuin pohtimaan FPV-quadin tekemistä. Aatoksissa oli suunnitella ja valmistaa itse quadin runko, joka sopisi erityisesti FPV-lennätykseen GoPro nokalla. Osat hiilikuidusta jyrsien ja 3D-tulostaen. Vielä on kovasti pohdinnassa, että mitä osia jyrsin, mitä tulostan. Esimerkiksi varret kutkuttaisi 3D-tulostaa, mutta toisaalta ne syntyisivät kymmenen kertaa nopeammin (ja ehkä kestävämmin) hiilikuidusta. Noh, aika näyttää!
FPV- ja kuvauskamerana toimisi GoPro, jolle olisi tarkoitus tehdä roll-/tilt-teline. Telineeseen tulisi vakautus, lähinnä tasoittamaan suurimmat heilahdukset pois. Vakautuksen ajo todennäköisesti ihan suoraan servoilla ilman minkäänlaista välitystä. Roll-akselille riittäisi toki paljon pienempikin liikevara kuin mitä servosta irtoaa (+/- 45 astetta tai yli) ja tilt-akselilla 90-astetta on liian vähän, mutta kokeillaan nyt kuitenkin. Ajattelin olla rohkea ja tehdä myös varsinaisen FPV-lennätyksen stabiloidun kameran kautta, vaikka se tuntuukin olevan yleisesti aikamoinen mörkö. Sanotaan, ettei vakautetun kameran kautta voi lennättää, koska kuvasta ei näe mitenkään kopterin asentoa. Ilmakuvaushommat ovat kuitenkin osoittaneet sen, että näillä multikoptereilla lentolaitteen asennon tietää oikeasta tikusta - ja jos se on jotakin muuta kuin tikusta määrätään, ollaan tulossa maahan ja lujaa! :D
Lentoaivoksi kaavailin ArduCopteria. Uusin versio APM 2.5+ (http://store.diydrones.com/ProductDetails.asp?ProductCode=BR-APMPWRKT&CartID=1) on hinnaltaan ja ominaisuuksiltaan niin kilpailukykyinen, että pitäähän sitä päästä kokeilemaan. Reilu vuosi sitten viimeksi tuli APM:llä leikittyä ja silloin homma ei vakuttanut alkuunkaan. Nyt koodi ja rauta ovat kuitenkin taas vuoden ikääntyneempää, joten eiköhän niille ole aika antaa uusi mahdollisuus!
Sähköt saavat olla halpaa kiinakamaa, koska laitteesta on tulossa muutenkin melkoinen leikkikalu ja protoproto. SimonK-fläshätyt 30-40A noparit, jonkinlaiset multikopterikäyttöön suunnitellut pannukakkumoottorit (haaveilen DualSky:stä, mutta hinnan vuoksi taidan päätyä halpoihin vastaaviin) ja APC:n huiskat.
Päivittelen tähän säikeeseen projektin etenemisestä - tai kuoppaamisesta. :)
-
APM 2.5+:t olivatkin näemmä DIY Drones:sta loppu, joten pistin vastaavan laudan tulemaan RCTimerista:
http://www.rctimer.com/index.php?gOo=goods_details.dwt&goodsid=818 (http://www.rctimer.com/index.php?gOo=goods_details.dwt&goodsid=818)
Tuostahan puuttuu GPS ja virtasensori, jotka DIYD:n paketissa olisi tullut mukana, mutta yritetään pärjätä ilman. GPS löytyy omasta takaa, sen softa tosin pitänee päivittää ainakin. OSD:ksi tulee halpa (ja wanha) versio MinimOSD:stä GoodLuckBuy:stä:
http://www.goodluckbuy.com/on-screen-display-osd-board-minimosd-apm-telemetry-to-apm-1-and-apm-2.html (http://www.goodluckbuy.com/on-screen-display-osd-board-minimosd-apm-telemetry-to-apm-1-and-apm-2.html)
-
Tilasin nopareiksi halvat 40A kiinanoparit, näitä voi käyttää sitten tarvittaessa myöhemmin isommassa huiskuttimessa. Moottoreiksi valitsin pitkän pähkäilyn jälkeen DualSky:n XM4010TE-6 720KV -pannukakut, vaikka nuo ovatkin tuntuvasti kalliimpia kuin vastaavan näköiset HK-motit. Jospa olisivat sitten vastaavasti myös oikeasti laadukkaampia.
Suunnitelmat ovat edenneet (päässä) siihen pisteeseen, että todennäköisesti kopterista tulee hiilikuitu-3D-tuloste -hybridi. Kaikki rakenteellista jäykkyyttä tuovat osat järsin hiilikuidusta, "täytepalat" ja muut erikoisemmat kikottimet 3D-tulostan. Varret ajattelin tehdä jonkinmoiseen profiiliin, joka a) näyttää kivalta ja b) minimoi ilmanvastuksen ainakin pystysunnassa roottoreiden alla.
-
Mitä tuohon fpv lentämisen hankaluuteen vakautetulla jalustalla tulee, niin se on lähinnä pelkillä gyrovakautetuilla multeilla hankalaa. Jos kamera pysyy kokoajan vaaterissa eikä autoleveliä kontrollerissa ole, niin et oikein koskaan tiedä tarkalleen missä asennossa kopu on ja varsinkin korjausliikkeet ampuu todella helposti yli.
Autolevelillä ja varsinkin gps vehkeillä helppoa kun ei tarvitse stressata että valuuko se nyt huomaamatta puihin jne.
Lätkihän kuvia näkyviin kun saat osia värkättyä. :)
-
Näinhän se on. Tavallisella kopterilla jos lennättäisi FPV:tä vakautetulla kameralla, tulisi korjausliikkeet tehtyä vasta siinä vaiheessa, kun telineestä loppuu säätövara kesken ja kamera alkaa kallistua... :D
Lähdin mallaamaan varsia 3D-tulostusta varten ja jossain vaiheessa alkoi tuntua siltä, että nehän voisi tehdä kokonaan tulosteena! Alunperinhän mulla oli ajatuksena heittää tulostetun varren sisälle hiilikuituinen levy (tai päällystää hiilikuitulevy aerodynaamisella kuorella, ihan kuinka vain), mutta osasta tuntuisi tulevan niin jäykkä jo itsessään, ettei moista tarvita. Seuraava päätös onkin se, tulostanko varret kahdessa osassa (vasen poski + oikea poski) vai suoraan valmiina jöötinä. Osissa tulostaen tulostusjälki olisi laadukkaampaa, koska osaan ei jäisi inhottavia tyhjän päällä roikkuvia kielekkeitä, jotka pitää tukea altapäin. Toinen kahdessa puolikkaassa tekemistä puoltava juttu on se, että johdot on helpompi pujottaa varsiin, kun puoliskot saa erilleen. Varsien sisällä kulkee johtokuilu, jossa moottorin kaapelit vedetään moottorin juuresta kopterin rungon sisään.
Tässä muutama alustava mallinnus kopterin rakenteesta ja varsinkin noista varsista:
(http://fotoni.org/ilmasta/fpv-quad/fpv-quad_1.jpg)
Lähikuva varren päästä, moottorin kiinnityspulteille on omat syvennyksensä:
(http://fotoni.org/ilmasta/fpv-quad/fpv-quad_2.jpg)
Kuten kuvista (huonosti) näkee, varret ovat "siipimäiset" eli poikkileikkaukseltaan tipan malliset. En usko että tällä on käytännössä minkäänlaista merkitystä, mutta periaatteessa ilmanvastus on tällaisella muodolla pienin mahdollinen roottorin muodostamassa ilmavirrassa. Periaatteessa noste on siis marginaalisesti parempi ja värinät hitusen vähäisempiä, kun varsien aiheuttama vastus ja pyörteet minimoidaan. Käytännössä en tosiaan usko tällä olevan juurikaan merkitystä, mutta kun nyt hifistelemään ja tulostelemaan lähdettiin, tehdään sitten kunnolla överiksi! :)
Yllä olevien kuvien jälkeen olen hieman muokannut osia. Varsien kiinnitys tapahtuu kolmella pultilla neljän sijaan, eli kiinnitysblokki on ylhäältä katsottuna kolmio. Koiversin myös osan sisään johtokuilun. Kun moottorit saapuvat, pääsen mallintamaan mahtuuko bullet-liittimet kuiluun, vai pitääkö sitä laajentaa (tai napsia bulletit pois ja juottaa johdot).
Kuten kuvista (jälleen huonosti) näkee, varret ovat hieman taivutetut ylöspäin ja moottorit sisäänpäin. Moottoreiden kallistaminen kohti kopterin keskustaa tuo kuuleman mukaan systeemiin vakautta, taitos ylöspäin on lähinnä esteettinen ja pieniltä osin maavaraa lisäävä kikkailu.
-
Puoltaisin tuota kahdessa puoliskossa tekemistä myös siltä osin, että saattaisi olla vahvempi kun ajattelee kuinka päin tulosteen "syyt" tulisi olemaan.
Moottoreiden kallistuksella saa vakautta lentokorkeutta tiputtaessa paikallaan -> et laskeudu niin paljon omaan potkurivirtaan.
-
Puoltaisin tuota kahdessa puoliskossa tekemistä myös siltä osin, että saattaisi olla vahvempi kun ajattelee kuinka päin tulosteen "syyt" tulisi olemaan.
Voipi hyvinkin olla näin! Ajattelin kuitenkin kokeilla minkälainen tuosta tulee. Tulostin eilen hätäisesti 1:2 pienoismallin varresta ja se tuntuu ainakin todella jäykältä. Voi olla että sen saisi käsin väännettyä poikki, mutta todella tiukkaa tekee. Ja se on vain 15% täytöllä tehty... Kokeilen siis yhtenä klimppinä tulostamista ensin, osissa vasta sen jälkeen.
Nyt näyttää siltä, että moottorit kilahtavat tulliin ja perjantain toimitusaika-arvio ei pidä. FedExiltä tuli ainakin tekstari, että pitäisi ottaa heihin yhteyttä jos haluaa itse tullata, jolloin lähettävät tarvittavat tiedot mulle tullausta varten. Pistin viestiä annettuun sähköpostiosoitteeseen, mutta mitään ei ole kuulunut takaisin. Eivät varmasti toimita pakettia eteenpäin ennen kuin se on tullattu.
-
Moottorit tulivat eilen pitkän ajojahdin jälkeen (FedEx-kuskin kanssa rallattiin ympäri kaupunkia toisiamme etsien), mitat on tarkistettu ja ensimmäiset kaksi vartta tulostettu. Tulosteen kestävyys tuntuu käsissä kääntelemällä sangen kelpoiselta. Yhden varren tulostamiseen vierähtää leppoisat 6 tuntia, joten häitäisen miehen askartelusta ei ole kyse... :) Varsiin pitää tehdä pientä jälkityöstöä jotta pinta olisi kauttaaltaan kaunis, mutta yllättävän hyvä tuloste noista kuitenkin tuli kappaleen hankalan muodon huomioiden!
Tulostan parhaillaan kahta vartta punaisena, kaksi edellistä oli valkoisia. Jos vaikka näiden avulla erottaisi vehkeen asennon ilmassa paremmin. Näillä näkymin jokainen varsi tulee olemaan aivan hitusen verran erilainen kuin muut, sen siitä saa kun kotona protoilee ja viilaa suunnitelmia joka iteraation jälkeen. :) Päämitat pidän toki samana, että kopterin geometria säilyy symmetrisenä.
Aloin tänään piirtämään GoPro:lle telinettä ja kameran kiinnitysosan / tilt-mekanismin tulostinkin jo kokeeksi. Kamera napsautetaan selkäpuolelta eräänlaiseen levyyn kiinni ja sidotaan vielä etupuolelta kumilenkillä tai muulla nauhalla sijoilleen. Servoina käytän hexTronik MG14:ia, koska niitä sattui olemaan sopivasti kaksi kaapissa. Pistän kuvia GoPro-telineestä, jahka saan sen kokonaan valmiiksi.
-
Ei tullut vielä aivan valmiiksi tuo GoPro-tellinki, vaan roll-servo puuttuu vielä. Mutta tässä nyt vähän hahmotelmaa kuitenkin:
(http://fotoni.org/ilmasta/fpv-quad/gopro_1.jpg)
(http://fotoni.org/ilmasta/fpv-quad/gopro_2.jpg)
(http://fotoni.org/ilmasta/fpv-quad/gopro_3.jpg)
(http://fotoni.org/ilmasta/fpv-quad/fpv-quad_3.jpg)
Kuvissa ei takavarret ole punaisia, mutta sellaiset niistä tulee. Tai oranssin punaiset, mitä tuo muovi nyt mahtoikaan olla...
-
Hauska lukea näitä sun projekteja kun sulla on samaan aikaan aina menossa jotain vastaavaa kun mulla (kiinnostuksen saman suuntaisia siis)!
Mähän tein kesällä tollasen yks akselisen telineen (samalla rakenteella hyvin pitkälle), pähkäilin tulostanko vain teenkö CNC: llä varretet (päädyin CNC: hen), pähkäilin samojen noparien ja moottorien kanssa (ostin dualsky), Samaa elektroniikkaa käytän kun sun piti käyttää (Ardu). Kohta jos sä rupeet raportoimaan kuvan stabilointi säädöistä niin alan epäillä, että sulla on piilokamera mun työpisteellä kun en ole näistä tänne paljon kirjoitellut! :P
Mun kopterista tuli vään raskas. Olen tehnyt sillä nyt pari kuvaus keikkaa ja harmittaa melko olematon käyttö aika kun kopterilla on 4 kiloa painoa! Se on Quadille aika paljon. Pitää varmaan rakentaa osia uudestaan vielä kevyemmistä kamoista. Hyvää rungossa on, että se ei ole mennyt rikki vaikka olen torpannut sen monesti (kevyitä pieniä torppeja).
-
Ai pahkena, paljastuko mun salakamera!? ;D Joo, mulla on tosiaan ollut pitkä tauko FPV:ssä (siis jos ei lasketa ilmakuvauskeikkoja), edellisen kerran "urheilu"-FPV-lennätin Gaui 425:stä edelliskesänä tai -talvena. Sen jälkeen tuli projektiksi FPV-lennokki, joka on vieläkin ihan karvaa vaille valmis ilmaan. Mutta kesken siis kuitenkin. Koska siinä ei ole enää juurikaan rakentelemista (tein kesällä kameran kiinnityslevyn laminoimalla lasikuidusta koneen nokkaa muottina käyttäen ja pan/tilt-telineen), niin ajattelin talven ratoksi jonkun aidon rakenteluprojektin!
Neljä kiloa quadille on kyllä paljon! Muistaakseni edellinen tekemäni ilmakuvaus-quad painoi 3,5kg lentokunnossa eli järjestelmäkamera ja akku kyydissä. Sen ristimitta on vähän reilu 80cm. Tästä tulee paljon pienempi, ristimitta moottorista moottoriin taisi olla tämän hetken piirrustuksissa 56cm jos en vallan väärin muista.
Tuo GoPro-tellinki on kaksiakselinen, tilt ja roll. Roll-servo tosiaan puuttuu vielä kuvista, en ehtinyt eilen mallintamaan sitä. Ehkä tänään!
-
Nyt on myös roll-servo piirretty mukaan kuvioon. Päätin luopua toisesta laakeriblokista luottaen siihen, että servon sisäiset laakerit kestävät GoPro:n aiheuttaman väännön. Roll-servo siis toimii käytännössä kameran toisena riputuspisteenä.
(http://fotoni.org/ilmasta/fpv-quad/gopro_4.jpg)
Roll-akseli koostuu kahdesta osasta, joista toinen on pieni nysä-uloke tuolta kameran takaa C-kirjaimen mallisesta kaaresta, toinen on paksu askeli servovarrelta. Osien päissä on puolipyöreät ulokkeet, jotka lukittuvat toisiinsa laakerin sisällä lähellä kameratelinettä. Koko roll-askelin läpi viedään pultti, joka käytännössä lukitsee paketin (C-kaari + akseli + servoarmi) servoon.
Virtaviivaistin samaan syssyyn runkoa hieman monien muiden FPV-runkojen tyyliin pidentämällä sitä ja taittamalla varret hieman enemmän sivuille. Pistän siitä kuvaa myöhemmin, kun saan työstettyä runkolevyjä enemmän valmiimpaan malliin.
-
Veikkaan että kameratelineen vakautus voisi toimia rate tilassa, jolloin pahimmat heilunnat suodattuisi pois, mutta kamera palaisi aina keskelle. Toimisi siis lähes samalla periaatteella kuin optinen kuvanvakain. Telineen liikealue pitäisi myös rajoittaa melko pieneksi, muutamia asteita joka suuntaan. Meinasitko koettaa lennätystä vakautuksen kanssa?
-
Tarkoitus olisi lennättää ihan täydellä vakautuksella, eli kamera jatkuvasti horistontin suuntaisena teki kopteri mitä tahansa. En usko sen olevan ongelma (eikä se tähän asti ilmakuvausjutuissa olekaan ollut). Käytäntö sitten näyttää miten äijän käy! :)
Mallasin alkuillasta akkua runkoon. Näyttää siltä, että akku pitää tuoda todella eteen, että painopisteen saa täsmälleen keskelle kopteria. Käytännössä nykyisellä kameran paikalla ja ottamatta huomioon nopareiden ja vastarin jne. painoa akku pitää tuoda niin eteen, että akun etureuna on kopterin keskipisteen tasalla. Alustavasti ajattelin koivertaa rungon ylälevyyn akulle kolon, jolloin akku olisi turvallisesti "karsinassa" puoliksi rungon sisällä.
-
Millon tän massatuotanto alkaa? ;D
Sairaan siistin näkönen projekti ja just sellai mistä itte haaveillu tässä sillä välin kun odotellu että toi ElyQ rakentais itte ittensä.
Joku vois vaikka ostaa ton ElyQ:n pois tai laittaa vaihdossa tälläsen FPV quadron.
Mitä Markus veikkaat tollaselle hinnaksi lentovalmiina, valmistus, osat jne?
Kattellu just tota TBS Discoveryä ja on aika tähtitieteellinen summa pienellä quadrolla.
-
Komeet settiä!
Meille jotka eivät osaa lentää, olisi veri nais teline johon kamera mahtuu koteloineen :)
-
Mitä Markus veikkaat tollaselle hinnaksi lentovalmiina, valmistus, osat jne?
Todella paha sanoa! Voin koittaa pistää jonkinlaista osalistaa hintoineen sitten, kun projekti on valmis (tai kopteri ainakin ilmassa). Noissa itse tehdyissä osissa maksaa ennen kaikkea aika, 3D-tulostetut osaset kun on aivan mielettömän hitaita tehdä. Varsien tekemiseen menee yli vuorokausi yhtäjaksoista koneaikaa ja veikkaisin että loppujen osien (joista osa vielä puuttuu kuvista) tekemiseen toinen. Vaikkei tulostimen vieressä tarvitse toki jatkuvasti päivystää, vaatii rakkine kuitenkin säännöllistä huolta ja huolenpitoa. Kaikkia osia ei voi siis pistää kerralla tulemaan ja "korjata satoa" kahden vuorokauden kuluttua. :)
Tuon GoPro-telineen ajattelin pistää Shapewaysiin kokeeksi myyntiin. Osia pitää hieman kevittää jotta hinta olisi millään muotoa järkevä, mutta se ei ole kauhean suuri vaiva. Samalla saa pientä perspektiiviä siihen, mitä maksaa osan teollinen 3D-tulostus verrattuna kotitulostukseen.
Meille jotka eivät osaa lentää, olisi veri nais teline johon kamera mahtuu koteloineen :)
Tätä harkitsin, mutta totesin sen olevan turhaa painoa. ;) Telineestä on toki helppo modata sellainen versio, joka kiinnitetään kotelon kiinnityshaittoihin! Totesin omalta kohdaltani, että kotelo suojaisi lähinnä vain optiikka, koska skeleton-kotelossa on kuitenkin todella paljon avonaista seinää - ja muusta kotelosta ei saa kaapeleita ulos. Kamera on myös melko hyvin etummaisten varsien välissä suojassa, joten aivan "framilla" se ei torppitilanteessakaan ole vaikka nököttääkin nokalla.
-
RCTimer ArduFlyer saapui välipäivinä ja vihdoin eilen oli sopivasti aikaa sen kanssa näpräämiseen. Netistä lukemani perusteella olin valmistautunut uppimaan firmiksen Arduino-softalla sisään ennen APM Mission Plannerin laukaisua, mutta päätin kuitenkin kokeilla MP:llä ensin. Kah kummaa, MP tunnisti laudan ongelmitta ja sain päivitettyä uusimman softan sitä kautta automaattisesti sisään. Laudan sensorit tuntuivat toimivan hienosti.
Seuraava projekti oli GPS:n kytkeminen lautaan. Pienen etsiskelyn jälkeen löysin reijän, johon wanhan MediaTek GPS:n kaapeli sopi. Ei muuta kuin kaapelit kiinni ja taas yllätys, vehje tunnistui ilman mitään päivityksiä! Päätin kuitenkin leikkiä hieman ja päivittää GPS:n sisäisen softan joka tapauksessa. Muistelin, että minulla oli laatikossa FTDI-kaapeli/-adapteri, mutta pienen pähkäilyn jälkeen se osoittautuikin AVR-ohjelmointilaitteeksi... Hetki lisää googlausta ja kolvailua, niin sain modattua XBee:n USB-adapterista FTDI-mokkulan ja GPS:n softankin päivitettyä ongelmitta.
Sitten alkoivat ongelmat. Olin tehnyt kaiken edellisen pöytäkoneellani, jossa on Windows 7. MP:n mukana tuli jopa ajurit ardu-laudalle, joten Windowsiin ei tarvinnut asentaa mitään erikseen. Kun yritin saada vehjettä toimimaan vanhalla miniläppärilläni (Windows XP), oli kellossa toinen ääni. Windows ei suostunut millään ymmärtämään laudan päälle, vaan ajuri jäi aina asentumatta! Laitehallinnassa ArduFlyer näkyi oikein (esim. "Arduino Mega 2560 (COM6)"), mutta lisätekstillä "laiteohjelmistoa ei ole asennettu, eikä laite toimi välttämättä oikein". Kun MP:stä yritti luoda yhteyden, tuli heti virhe "COM6 does not exist", vaikka ko. portti alasvetovalikossa olikin valittavissa. Yritin päivittää ajuria manuaalisesti, poistaa ja asentaa uusiksi, eri USB-portteja, MP:n uudelleenasennusta, käyttämättömien virtuaalisten COM-porttien poistoa... mutta ei. Olen käyttänyt samassa koneessa jos jonkinmoista USB-kikkaretta ja sovitinta, mukaanlukien vanhaa APM1-lautaa. Ilmeisesti tämä APM 2.5 / ArduFlyer on jollain tavalla epäsopiva tuon Winukan kanssa, mysteeriksi jää.
Lopulta poltin päreeni ja päätin kokeilla yhteyttä XBee-radioiden yli. Tovin googlauksen ja kaapelin tekemisen jälkeen sain XBeen kiinni ArduFlyeriin ja yhteyden purkkiin myös XP-koneeltani! Kaikki tuntui toimivan hienosti, myös (heikko) GPS fiksi löytyi olohuoneen pöydällä. Lopuksi juotin lautaan piikkirimat paikalleen servoliittimille.
Myöhään illalla aloin piirtelemään koteloa ArduFlyerille. Laudan saisi toki pultattua suoraan runkolevyynkin, mutta koska ilmanpainesensori pitää joka tapauksessa suojata (eikä paljaana möllöttävä elektroniikka herätä juurikaan luottamusta), päätin koteloida komeuden. Kopteriini tulee ArduFlyerin lisäksi irtonaisina piirilevyinä myös OSD-palikka, GPS ja XBee-lähetin. Näistä GPS ja XBee tulee saada hiilikuiturungon ulkopuolelle, mutta OSD:n ymppäsin Ardun kanssa samaan boksiin. Sain eilen illalla vielä laatikon ensimmäisen prototyypin tulostettua ja vaadittavat muutokset tehtyä, tänään tulostan lopullisen version.
Vielä ratkaistavaksi jää, survonko GPS:n ja XBeen samaan koteloon, vai teenkö noille eri laatikot. Tietääkö kukaan, voiko XBee häiritä GPS:ää, jos ne on asennettu vierekkäin? XBee on 2.4GHz versio, joten minun järjen mukaan häiriöitä ei pitäisi tulla.
-
Gps ei niin häiriöidy mitä kompassi, jos sellainen on.
-
Gps ei niin häiriöidy mitä kompassi, jos sellainen on.
Hyvä, näin arvelinkin. Kompassi on integroituna Ardu-lautaan, joten se tulee aavistuksen etäälle XBee-lähettimestä.
-
Ei tullut ihan lopullista versiota suorilta Ardu-laatikosta, mutta jo kolmas proto on ihan käyttökelpoinen... :) Vielä jäi viilattavaa, mutta antaa nyt olla. Seuraava projekti olisi tuo GPS + XBee -paketti. Harmittavasti GPS:n piuha on äärimmäisen lyhyttä mallia (jostain syystä, liekö häiriöiden minimoimiseksi), joten ilman sen vaihtamista noita kaluja ei saa kovinkaan etäälle rungosta. Mulla oli mielessä tehdä jonkinlainen matala masto, jonka nokkaan nuo GPS ja XBee sitten lämästään. Ehkä 3-4cm rungosta ylös, niin on jo kivasti poissa pahimmasta katveesta. Pitänee askaroida GPS:ään sopivasti pidempi kaapeli, että tämä onnistuu.
Nopareita ei ole kuulunut vieläkään, vaikka tilasin ne RCTimerista samaan aikaan ArduFlyerin kanssa (joka siis tuli viikko sitten). Noh, ehkä ne sieltä kohta napsahtaa laatikkoon. Sen jälkeen on vuorossa mittojen tarkistus ja runkolevyjen jyrsiminen. Tässä odotellessa on vielä ohjelmassa pienten jalasten ja tuon GPS/XBee-kotelon piirtäminen sekä niiden & GoPro-tellingin tulostaminen.
-
Offina: Mistä tilasit XBee? Oma telemetria pian huutaisi kyseisiä värkkejä kun alkaa bluetöötissä kantama loppua.
-
Offina: Mistä tilasit XBee?
Pakko sanoa, että en muista! XBee on "vanhaa perua" eli edellisestä Ardukokeilusta pitkän ajan takaa. Ostopaikkana on saattanut olla DIYDrones tai BuildYourOwnDrone taikka sitten joku aivan muu.
-
Itsekin tilasin omani aikoinaan BuildYourOwnDrone:sta, nyt ei näytä olevan tosin varastossa:
http://www.buildyourowndrone.co.uk/ArduPilot-Xbee-Telemetry-kit-2-4-GHz-p/tel-kit.htm (http://www.buildyourowndrone.co.uk/ArduPilot-Xbee-Telemetry-kit-2-4-GHz-p/tel-kit.htm)
-
Muutama kuva rungosta. Osia puuttuu siis vielä (GPS + XBee "antenni", jalakset, radiolähetin, ...), mutta rungon malli ja muoto taitaa olla lopullinen.
(http://fotoni.org/ilmasta/fpv-quad/fpv-quad_5.jpg)
(http://fotoni.org/ilmasta/fpv-quad/fpv-quad_6.jpg)
(http://fotoni.org/ilmasta/fpv-quad/fpv-quad_7.jpg)
Katsahdus rungon sisään:
(http://fotoni.org/ilmasta/fpv-quad/fpv-quad_8.jpg)
-
Noparit eivät ole vieläkään tulleet. Tilasin ne pari päivää myöhemmin RCTimerista, kuin tuon Ardu-laudan, joka siis tuli joulun välipäivinä. Katsoin eilen HK:n seurannasta ja paketin viimeisin status oli 2.1. "odottaa lähtöä kohdemaahan, paikassa Hong Kong". Eli aivan hetkeen ei ole nopareita kädessä. Toimitusaika venähtää vähintään kuukauteen.
Jottein projekti laahaisi aivan paikoillaan, piirsin viikonloppuna jalakset. Nyt kopteri näyttää alaviistosta kahdelta seläkkäin seisovalta Aku Ankalta, sellaiset räpylät noista laskutelineistä tuli. :) Pistän kuvaa myöhemmin. Olen suunnitellut päässäni "antennimastoa", johon tulee sisälle XBee ja GPS. Pyörittelin ajatuksia myös siitä, että vetäisi toisen Futaban antennipiiskan maston läpi sojottamaan suoraan kohti taivasta, mutta sitten muistin että XBee tuuttaa myös 2.4GHz taajuudella juttuja eetteriin, joten ehkä vastarin antenni olisi syytä vetää edes hiukan etäälle XBeen antennista...
Muiden kiireiden vuoksi siinä onkin sitten kaikki mitä projektille on sitten viimenäkemän tapahtunut. Kun tästä muut proggikset hellittävät, alan printtailemaan jalaksia ja kameratelinettä. Voisin koittaa ryhdistäytyä myös fyysisten osien kuvaamisen osalta ja pistää niistäkin kuvan tai kaksi tänne, jahka ehdin.
-
Noparit makaavat yhä Hong Kongissa. Jee.
Tulostin eilen ensimmäisen koevedoksen laskutelineestä ja ihan hyvältä se vaikutti. Oikeastaan mihinkään muutoksiin ei taida olla tarvetta, joten tulostelen noita tänään kolme lisää. Aika humoristiseltahan nuo näyttävät vaikka miten päin kääntelisi, vähän liian inhimilliset ehkä näin tekniseen vehkeeseen... :D Mutta onpahan sitten naapureilla ihmettelemistä, kun parkkipaikoille alkaa ilmestyä räpylänjälkiä lumeen.
(http://fotoni.org/ilmasta/fpv-quad/fpv-quad_9.jpg)
Laskutelineillä on kaksoisrooli. Toisaalta ne pitävät kameran ja rungon irti maasta, toisaalta varsien pulttien mutterit paikoillaan kiristettäessä. Tuollainen "mutteripidike" on muodostunut ehdottomasti suosikikseni 3D-tulostetuissa osissa. Näppärää, kun mutterin voi napsauttaa osan sisälle, jossa se pysyy kokoamisprosessin ajan. Ja kun pultteja ruuvailee reikiinsä, ei tarvitse pitää toisella kädellä kiintoavainta.
Vielä jos jostain löytyäisi noita CineStar-kopterissakin käytettyjä lyöntimuttereita, jotka siis löydään levyssä olevaan reikään. Näin saisi hiilikuitulevyihinkin integroidut mutterit helposti. Onko kenellekään ajatuksia? http://www.quadrocopter.com/assets/templates/quadrocopter/images/cinestar/nuts-2-thumb.jpg (http://www.quadrocopter.com/assets/templates/quadrocopter/images/cinestar/nuts-2-thumb.jpg)
(http://fotoni.org/ilmasta/fpv-quad/fpv-quad_10.jpg)
-
Termillä press nut löytyy ainakin sinne suuntaan.
http://www.alibaba.com/showroom/press-nuts.html (http://www.alibaba.com/showroom/press-nuts.html)
-
Termillä press nut löytyy ainakin sinne suuntaan.
http://www.alibaba.com/showroom/press-nuts.html (http://www.alibaba.com/showroom/press-nuts.html)
Threaded insert on myös hyvä hakusana, mutta Alibaba vähän heikko ostopaikka yksityiselle... :) Tarve olisi maksimissaan muutama sata, ei tuhat. Tappexilla näyttää olevan aika hyvän näköinen tuote myös, pyysin muutaman samplen: http://www.tappex.co.uk/microbarb-inserts#selectors (http://www.tappex.co.uk/microbarb-inserts#selectors) Heillä on edustus myös Suomessa, pitänee kysellä hintoja.
Jos tuollaisia saisi pienissä erissä samaan hintaan kuin lukkomuttereita koossa M3 ja M4, olisin ilosta soikea.
-
Nojuu. Alibaba osui ekana silmään ja hätäpäissäni sen linkkasin. Kun jatkoin selailua niin olihan niitä paljon viksumpiakin hankintapaikkoja tosiaan.
Toi Tappexin tuote vaikutti ihan mainiolta tuohon käyttöön. Viistot reunat ja kaik 8)
-
Näistä on vaikee sanoa minkälaisia ovat kun ei kuvaa ole. Kysymällä varmaan sais selkoa.
http://www.ruuvi.net/index.php?do=tuotelistaus&tuoteryhma=Mutterit&alaryhma=LYONTIMUT&tyyppi=MU (http://www.ruuvi.net/index.php?do=tuotelistaus&tuoteryhma=Mutterit&alaryhma=LYONTIMUT&tyyppi=MU)
-
Näistä on vaikee sanoa minkälaisia ovat kun ei kuvaa ole. Kysymällä varmaan sais selkoa.
http://www.ruuvi.net/index.php?do=tuotelistaus&tuoteryhma=Mutterit&alaryhma=LYONTIMUT&tyyppi=MU (http://www.ruuvi.net/index.php?do=tuotelistaus&tuoteryhma=Mutterit&alaryhma=LYONTIMUT&tyyppi=MU)
Lyöntimutteri on perinteisesti ollut tämä tämmöinen: http://www.pisla.fi/images_tuoteluettelo/small_085124_20608200_W.jpg (http://www.pisla.fi/images_tuoteluettelo/small_085124_20608200_W.jpg)
-
HobbyKing myy tällaisia, mutta laatu ei varmaan ole kaksinen:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8228__Blind_Nut_M2_size_10pcs_.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8228__Blind_Nut_M2_size_10pcs_.html)
-
Miten olisi alumiininen M3 kierreniitti? Uskoisin että väkivallattomampi olisi ainakin asentaa.
-
HobbyKing myy tällaisia, mutta laatu ei varmaan ole kaksinen:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8228__Blind_Nut_M2_size_10pcs_.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8228__Blind_Nut_M2_size_10pcs_.html)
Laatu on ihan kohtalainen, mutta tuo "formaatti" ei. Noita piikkejä ei ole tarkoitettu löytyäväksi esimerkiksi hiilikuituun tai edes muoviin. Tavallinen lyöntimutteri on tarkoitettu vain melko pehmeille materiaaleille, kuten puuhun. Yritän siis etsiä nimenomaan noita levylle (esim. lasi-/hiilikuitu) tarkoitettuja muttereita, jotka lyödään/painetaan reikään. Esimerkiksi siis linkkaamiani Tappexilta, taikka tällaisia: http://www.modelhelicopters.co.uk/stainless-steel-m3-threaded-insert-nut-4.html (http://www.modelhelicopters.co.uk/stainless-steel-m3-threaded-insert-nut-4.html) Näemmä Aurorassa käytetään. Hinta vaan on noin kymmenen kertaa korkeampi, kuin mitä haluaisin vastaavista maksaa. :)
Miten olisi alumiininen M3 kierreniitti? Uskoisin että väkivallattomampi olisi ainakin asentaa.
"Kierreniitti" ei tuota googlella ainuttakaan kuvahakua, mutta tarkoittanet sellaista niittimäistä kappaletta, jossa on kierteet sisällä? Eikös siinä tule osa niitistä myös levyn "etupuolelle"? Tämä ei käy, vaan mutterin pitäisi jäädä kokonaisuudessaan levyn toiselle puolelle ja levyn sisään. Hyvin matalalla profiililla olevaa systeemiä siis etsin. Ohuin käyttämäni levy johon näitä haluaisin on 1,6mm paksu, siitä ei saisi tulla mutteri miltään osin läpi.
-
Juu kierreniitistä jää ulkopintaan ~0,5mm-1mm kaulus m3 koossa riippuen vähän valmistajasta.
-
Oisko tuollainen niittimutteri mitään? Tarvitsee kyllä työkalun aihion levittämiseen. Helppoja väkertää, ihan niinkuin pop-niitin laitto..: http://www.google.com/search?q=niittimutteri&hl=fi&tbo=u&rls=com.microsoft:fi:IE-SearchBox&rlz=1I7SUNA_enFI284&tbm=isch&source=univ&sa=X&ei=_xLwUIj5No7TsgbJk4GYDg&ved=0CCsQsAQ&biw=1422&bih=640 (http://www.google.com/search?q=niittimutteri&hl=fi&tbo=u&rls=com.microsoft:fi:IE-SearchBox&rlz=1I7SUNA_enFI284&tbm=isch&source=univ&sa=X&ei=_xLwUIj5No7TsgbJk4GYDg&ved=0CCsQsAQ&biw=1422&bih=640)
Lopun voisi hiota pois.
-
Tosta jäisi aika paljon tavaraa sinne levyn väärälle puolelle. Aika homma hiota pois...
-
Jos jalat näyttää räpylöiltä, niin XBee + GPS -masto näyttääkin sitten perämoottorilta... ;)
(http://fotoni.org/ilmasta/fpv-quad/fpv-quad_11.jpg)
Tuonne sisään siis menee XBee-lähetin/vastaanotin sekä GPS-mokkula. Ylhäältä alas kulkee 10mm kanttiinsa oleva johtokanava ja runkolevyssä on sopivalla kohtaa reikä johtojen läpivientiin Ardu-laudalle. Kansi on kiinni kahdella pultilla kuten koko masto runkolevyssäkin.
-
Haha, onha se vähän humoristisen näkönen, muttei todellakaan ruma. :D
-
Hyvän näköinen laite, itse kanssa tässä olen tehnyt konettani mahdollisimman matalaksi ja ei ole helppoa saada painopistettä keskelle.
Ajatuksena minulla on että akku tulee aina keskelle ja niiden erilaisuus ei vaikuta painopisteeseen, itselläni 3kpl erilaisia akkuja.
Nyt koneessani on edessä 2-akselinen stabiloitu GoPro teline ja vastakkaiselle puolelle olen laittanut Iosd,video lähettimen,DataLink,tilaa ilmoittavan ledin ja erillisen akun ledejä/videolähetintä varten.
Tämä oma kyhäelmä on kirveellä veistetty ja ei visuaalisesti kaunis tällä hetkellä :) , mutta kun saan haluamani paikkatiedot laitteilleni niin varmaan sen jälkeen kaikki menee uusiksi.
Ilmeisesti tässä sinun laitteessa akulla laitetaan painopiste keskelle ? .
-
Täältä niittimuttereita, löytyy myös senkkikannalla. Alkaa tosin nelimillisestä.
http://www.wurth.fi/site/media/pdf/tuotekuvasto/tuotteet/kiinnitystarvikkeet/Niitit.pdf (http://www.wurth.fi/site/media/pdf/tuotekuvasto/tuotteet/kiinnitystarvikkeet/Niitit.pdf)
-
Täältä niittimuttereita, löytyy myös senkkikannalla. Alkaa tosin nelimillisestä.
http://www.wurth.fi/site/media/pdf/tuotekuvasto/tuotteet/kiinnitystarvikkeet/Niitit.pdf (http://www.wurth.fi/site/media/pdf/tuotekuvasto/tuotteet/kiinnitystarvikkeet/Niitit.pdf)
onhan tuossa "pieni uppokanta, sinkitty teräs (A2B)" M3 myös. On siinä silti hiomista kuten Trnquill toteaa...
-
Mikään sellainen ei käy, missä levyn toinen puoli ei ole täysin tasainen ilman lisätyöstöä.
Kas kummaa, sattumalta Würthin kuvastosta löytyi täsmälleen sitä mitä haen! Muovaava pursitemutteri mallia WES sivulta 15 ja Kalei-puristemutteri sivulla 27: http://www.wurthelektronik.fi/site/media/pdf/we/kuvasto/Puristetuoteluettelo_ohutlevyille.pdf (http://www.wurthelektronik.fi/site/media/pdf/we/kuvasto/Puristetuoteluettelo_ohutlevyille.pdf)
Mikä mesta Turussa olisi paras paikka kysellä Würthin tuotteita vähittäismyyntinä? Vai lieköhän tämä Würth Elekronik joku aivan Würthista erillinen lafkat? Ruuvi.netistä saa näemmä noita Kalei-muttereita, mutta hinta on vähän epämiellyttävä 30c/kpl. Tiedä sitten onko tämä näiden ihan aito ja oikea hinta vähittäiskaupassa. Jos näin on, kymmenen sentin nylocit saa kelvata mulle jatkossakin. :)
-
Wurtillahan on oletuksena vain tilimyynti, joten onkohan edes naamasta kiinni että saako rahalla tavaraa pihalle.
Btw, komee projekti, toiset tekee mitä haluaa, toiset ostaa leppiksen.
-
Wurtillahan on oletuksena vain tilimyynti, joten onkohan edes naamasta kiinni että saako rahalla tavaraa pihalle.
Btw, komee projekti, toiset tekee mitä haluaa, toiset ostaa leppiksen.
Jos jonkun firman nimissä pystyt ostamaan, niin maksu käy myös pankkikortilla.
-
Muutamat ovat kyselleet mitä nämä 3D-osat maksaisivat esimerkiksi Shapewaysistä tilattuna. Noh, pistin piruuttani osat sinne nähdäkseni kuinka poskettomat hinnat niistä halutaan ja tässähän näitä:
GoPro-kiinnike, 24 euroa: www.shapeways.com/model/869548/gopro-2-gimbal-backplate.html (http://www.shapeways.com/model/869548/gopro-2-gimbal-backplate.html)
Kameratelineen roll-kehikko: 30 euroa: www.shapeways.com/model/869553/gopro-2-gimbal-roll-fork.html (http://www.shapeways.com/model/869553/gopro-2-gimbal-roll-fork.html)
Roll-akselin servosovite, 7 euroa: www.shapeways.com/model/869584/gopro-2-gimbal-roll-shaft.html (http://www.shapeways.com/model/869584/gopro-2-gimbal-roll-shaft.html)
Laakeriblokki (tarve 2kpl), 5 euroa: http://www.shapeways.com/model/869575/gopro-2-gimbal-bearing-block.html (http://www.shapeways.com/model/869575/gopro-2-gimbal-bearing-block.html)
Servoblokki roll-servolle: 11 euroa: http://www.shapeways.com/model/869578/gopro-2-gimbal-roll-servo-block.html (http://www.shapeways.com/model/869578/gopro-2-gimbal-roll-servo-block.html)
Ja viimeisenä muttei (hinnaltaan) vähäisimpänä, kopterin moottorivarsi (tarve 4kpl), 47 euroa: http://www.shapeways.com/model/869537/multicopter-arm.html (http://www.shapeways.com/model/869537/multicopter-arm.html)
Vaikka kotitulostuksesta on vaivaa, teen mielelläni osia vaikka puolella tuosta hinnasta... ;D Selvyyden vuoksi sanottakoon, että nuo Shapewaysiin lisäämäni osat ovat rajulla kädellä kevitettyjä enkä kokeilematta menisi takuuseen ainakaan tuon moottorivarren kestävyydestä. On siinä seinämävahvuus useampi millimetri ja Shapewaysin muovi kestävää, mutta silti suhtaudun varauksella. Kotitulosteissa seinämät ovat periaatteessa monin verroin paksummat, käytännössä tulostin tuuttaa paksut seinämät kennorakennetta täyteen (joten muovia voi olla kokonaisuudessaan jopa vähemmän, kuin näissä kevitetyissä Shapeways-palikoissa).
-
Itselläni on jokin hämärä muistikuva, että shapewaysin hinta tulee kuutiosenteistä jonka sisään kappale jää riippumatta siitä onko se pulveri kiinni kappaleessa vai ei?
-
Itselläni on jokin hämärä muistikuva, että shapewaysin hinta tulee kuutiosenteistä jonka sisään kappale jää riippumatta siitä onko se pulveri kiinni kappaleessa vai ei?
Ei, vaan hinta määräytyy sen mukaan, mikä on kappaleen materiaalitilavuus. Umpinainen kuutio siis maksaa enemmän, kuin ulkomitoiltaan identtinen ontto kuutio. Sain viilattua varren hinnasta yli kympin pois suurentamalla varren sisällä olevaa reikää.
-
ot:
Rupattelin juuri rctimerin jannun kanssa skypessä, päivittelin sille että moni manannu että heiltä tilatut kamat on jossain.
Sano että kiinan uusvuos käsillä nii se hidastuttaa shittinkiä.
-
Jees... Toinen, johon todella usein vetoavat tuolla puolen maapalloa, on säätila :D.
-
TODELLA selittelyn makua, eihän se uusi vuosi ole vielä ihan käsillä edes. Hyvä vedota siihen, jos joulukuussa tilatut paketit luuhaa paikallisen postin hyllyssä... :) Sen uskon, että mitä edemmäs tästä mennään, sitä todennäköisemmin alkaa hommat viivästyä juurikin noiden bileiden vuoksi. Mutta että jo joulukuussa, just joo. :)
-
Ehkäpä se onki enemmän sitä, että kaikki yrittää saada tilattua kamat ennen uutta vuotta kun muuten tulee kuukauden tauko ;D Itselläni seisoi paketti HK postissa 28.12->13.1. liikkumatta yhtään mihinkään...
-
ot:
Kunkusta jouluaattona tilattu ja seurannan mukaan eilen merkattu lähteväksi suomeen...
-
Joopa joo... On sen verran huonontunut palvelu tuolla puolen palloa, että viimeaikoina olen enenevissä määrin tilaillut Saksasta/Briteistä. Täysin naurettavaa touhua, että kestää viikkoja ennenkuin paketti edes lähtee maasta.
-
Tilasin rctimerilta leluja 2.1.2013 ja eilen kävin postissa hakemassa kirjekuoren. :)
-
Mukava kuulla... :) Mun paketti on lähtenyt HK Postin mukaan 13. päivä kohti Suomea. Vielä ei näy kotimaan seurannassa.
Ardu-laatikko meni vähän uusiksi, kun laudan pinout on hieman muuttunut sitten edellisten ardu-kokemusteni. Nyt kameratelineen ohjaussignaalit tulevatkin levyn sivusta "extrapinneistä", ei samasta liitinjonosta josta ESCien signaalit otetaan. Kolvasin levylle pinnit myös noille sivureijille ja puhkoin koteloon aukon pinnejä varten (eli muokkasin piirrustuksia ja tulostin uuden). Tein viikonloppuna kaikki jalakset ja uuden version XBee+GPS -tornista hieman levitetyllä jalkaosalla. Vielä jos oikein jaksaisi väkertää, voisi tehdä jonkinlaisen kotelon videolähettimelle, jolloin kaikki kilkkeet (nopareita lukuunottamatta) olisi siististi laatikoissa. Videolähetin on toki ihan hyvin kutistesukitettu, mutta silti viimeistelemättömämmän näköinen, kuin ardu- ja telekommunikaatiokotelot .
-
Noparit tulivat ja sain runkolevytkin jyrsittyä. Nappasin muutaman kuvan (osasta) osista nyt vielä kun ovat kaikki levällään.
http://fotoni.org/ilmasta/fpv-quad/ (http://fotoni.org/ilmasta/fpv-quad/)
(http://fotoni.org/ilmasta/fpv-quad/image.php/01_IMG_3395-copy.jpg?width=700&height=700&image=/ilmasta/fpv-quad/01_IMG_3395-copy.jpg) (http://fotoni.org/ilmasta/fpv-quad/)
-
Joko on valmis? ;D
Kaunista katseltavaa..
-
Tossa nuo osat vielä möllöttää, runko ruuvattuna kasaan mutta moottorien kaapelit juottamatta. :) On mennyt illat aika tehokkaasti pariin vähän isompaan rakenteluprojektiin. Mut eiköhän tämä tästä nyt kun ne on saatettu onnistuneesti asiakkaan käsiin!
Tosin nyt alkaa ankara brushless-gimbalin suunnittelu, kun pykäsivät sellaisen kontrollerilaidan markkinoille... Meinasi lähteä quadista pari moottoriakin siihen, mutta päätin sittenkin tilata kaupasta uudet kameratelinekäyttöön ja jättää quadin moottorit quadille.
-
Niijoo kun sulla oli se, kyllähä mie tuon tiesin vaan ei taas ajatus juossu ihan loppuun asti että ei sitä välttämättä kerkeä tekee samaan aikaan maailman pienintä monsteria ja kaikkienaikojen hianointa fpv konetta ;D
-
Onko Markus ehtinyt FPV-quadia viedä jo testilennolle? :) Vai onko kasaaminen vielä vaiheessa?
-
Onko Markus ehtinyt FPV-quadia viedä jo testilennolle? :) Vai onko kasaaminen vielä vaiheessa?
Siellä se yhä nököttää hyllyn päällä, motit ja noparit paikalleen ruuvattuna ja juotettuna mutta ilman aivoja. :( Kamerateline on muuntautumassa harjattomaksi, joskaan sen ei tosin testilentoja pitäisi estää. Mutta olen puuhastellut noiden vähän isompien koptereiden kanssa viimeaikoina, niin jäänyt tämä rääpäle kokonaan jäihin. :) Ehkä lomalla sitten...
-
Ehdin pitkästä aikaa tusaamaan tämän projektin kanssa tänään! Kaivoin rojut naftaliinista, juotin MinimOSD:hen liittimet kiinni ja löin uuden softan siihen sisään. Asettelin OSD-layoutin mieleisekseni ja aloin testailemaan GoPron ja pikkunäytön kanssa miltä OSD näyttää. Ei miltään. Musta ruutu. Puolitoista tuntia jaksoin säätää ja googlettaa, mutta kuva vain pysyi mustana. Ei OSD:tä eikä edes pelkkää GoPron kuvaa, kun vien signaalin MinimOSD:n kautta näytölle.
Kokeilin ensin pelkällä APM:n kautta tulevalla virralla, mutta eihän se niin toiminut. MinimOSD:ssä kun on kaksi eri virtapiiriä, prossulle ja videoprosessorille omansa. Kun löin videopuolelle 12V sisään syttyi piirilevyllä toinenkin virtaledi - mutta näyttö pysyi mustana. Kokeilin vielä sillattaa nämä kaksi virtapiiriä ohjeen mukaan juottamalla kaksi jumpperia, mutta kun ei niin ei. Näyttö pysyi sinnikkäästi mustana. Aina välillä näyttö heräsi virransäästötilasta, eli jotain signaalia sieltä ilmeisesti ilmoille tunki, mutta kuvaa en saanut ruutuun kertaakaan.
Hienoa tämä harrastus! Nyt sitten taas pillit pussiin ja odottamaan parempia aikoja. Ajatuksia, mikä tuota OSD:tä voisi vaivata? Ja mikä tilalle? Pitäisi lukea suoraan dataa ArduCopter-laudalta ja näyttää videon päällä.
-
Ajatuksia, mikä tuota OSD:tä voisi vaivata?
Yksi mahdollisuus, että MAX7456 on antautunut heti alkuunsa:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1883842 (http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1883842)
Ja tämä ihan vaan arvauksena, kun näyttää olevan yleinen vika.
Niin ja onhan sulla tietysti oikea PAL/NTSC videomoodi valittuna ?
-Jani-
-
Juu, samaan törmäsin monessa lähteessä, kun ongelmaa selvittelin. Nyt on tainnut käydä niin, että:
-Ensin videota ei tullut läpi, kun videopuoli ei saanut ollenkaan virtaa. Aluksi minimOSD sai virtaa siis vain APM:ltä, eli videopuoli ei ollut elossa.
-Sitten kytkin erillisen akun ohjeen mukaan myös videopuolelle; tällöin MAX7456 mitä todennäköisimmin kärähti.
-Viimeiseksi siltasin levyn jumpperit antaen MAXille virtaa APM:stä, mutta eiköhän se ollut siinä vaiheessa jo död.
Kaiken kaikkiaan on pakko sanoa, että aivan mahdottoman huonosti laaditut ohjeet tuossa mimimOSD:ssä! Jos ohjeen mukaan kytkemällä käräyttää laitteen eikä kukaan viitsi korjata ohjetta, ollaan jo aika syvällä open source -projekteja laajemminkin vaivaavassa dokumentointirutossa: joko dokkareita ei ole tai sitten ne ovat vanhoja.
-
Kun OSD on pimeä enkä sitä myöden pysty pistämään vehkeitä lopullisesti kasaan, on aikaa tusailla muiden juttujen parissa. Olen muutenkin siirtynyt käytännössä kokonaan harjattomien kameratelineiden maailmaan, joten kai sellainen tähänkin vehkeeseen pitää sitten nokalle istuttaa! :) Piirtelin eilen telineen osat (simppeli rakenne, vain neljä erillistä osaa) ja tänään aamupäivällä tuuttasin tulostimella koevedokset. Pientä viilattavaa löytyi muutamasta kohdasta ja nyt kone laulaa (toivottavasti) lopullisia versioita.
Telineessä ei ole juuri lainkaan säätövaraa mihinkään suuntaan, koska tarkoituksena oli tehdä suoraan täysin tasapainoon asettuva kokonaisuus. Kameraa voi liikuttaa viitisen milliä ulospäin telineessään ja koko tilt-kiinnitys liukuu saman verran suuntaan ja toiseen moottorin päällä, mutta siinä se säätövara sitten onkin. Luotan, että GoPro:n painopiste on täysin keskellä kameraa - tai ainakin riittävän lähellä sitä.
Moottoreiksi tuli halvat RCTimerin gimbaalimoottorit, saa nähdä kuinka noissa riittää jerkku varsinkin vähän vauhdikkaammassa lennossa. Jos eivät jaksa, pitää ne vaihtaa järeämpiin, mutta kokeillaan nyt ensin.
(http://fotoni.org/ilmasta/fpv-quad/bl_gopro_1.jpg)
(http://fotoni.org/ilmasta/fpv-quad/bl_gopro_2.jpg)
Koska runkolevyt on jo jyrsitty ja käytännössä kasattukin, piti kameralle tehdä ripustus jo olemassa oleviin reikiin. Käytän vanhan kameratelineen ripustuksen etummaisia reikiä ja toivon, ettei muovinen sovitepala lipsahda tuhannen päreiksi melko suuren väännön alla...
(http://fotoni.org/ilmasta/fpv-quad/fpv-quad_12.jpg)
Telineen aivoksi valitsin niinikään pilkkahintaisen RCTimerin Martinez-laudan. En niinkään toimivuuden, vaan lähinnä hinnan vuoksi. Minulla on paljon kokemusta AlexMos-laudoista ja ne ovat etenkin graafisen käyttöliittymänsä puolesta huikeasti avoimen lähdekoodin Martinez-aivoja edellä. Mutta hintaakin on yli kaksinkertaisesti per lauta, joten vahinkojen minimoimiseksi nyt mennään parhaimman sijaan halvimmalla.
(http://fotoni.org/ilmasta/fpv-quad/fpv-quad_13.jpg)
Aivolauta tulee turvaan rungon sisään (kuvissa vihreä laatta), kameran asentoa aistiva IMU kamerakiinnityksen päälle, GoPro:n viereen (pieni sininen laatta).
-
Muutin rakennetta vielä vähän lisäämällä rollin varteen hiilikuituisen tukilevyn ja korvaamalla tiltin kehdon varret kokonaan hiilikuidulla:
(http://fotoni.org/ilmasta/fpv-quad/fpv-quad_14.jpg)
Kaikki osat on tulostettu ja jyrsitty, kaapelit juotettu ja vehje koeponnistettu. Hienosti vakauttaa! Nyt laite siirtyy jälleen hyllyn päälle odottelemaan uutta OSD:tä...
-
Voitko pistää kuvia myös itse osista - olisi kiva nähdä millaista jälkeä tuli :)
-
Osat meni jo kopterin kyytiin ja kopteri itsessään on tällä hetkellä kaikkea muuta, kuin kuvauskelpoinen... :P Aivopotilas vapaana roikkuvine johtoineen. Pistän kuvia kopterista sitten, kun se on kokonaan läjässä.
-
Uusi OSD tuli, latasin siihen edelliseen palikkaan tekemäni konffit ja kytkin kaapelit kiinni: toimii. Pääsin vihdoinkin istuttamaan Ardu-laudan OSD:n kera kopterin uumeniin. Huomasin samalla, että tilaa kopterin runkolevyjen välissä on todella vähän. Ongelmana on erityisesti värinänvaimennuskumit, jotka nostavat koko ardu-pakettia jonkin verran ylemmäs. Tilaa liittimille laudan ja ylemmän runkolevyn välissä on sangen vähän. Juuri sopivasti kun liittimet on kytkettynä, mutta toooodella hintsusti varsinaista kytkemistä varten. Ongelmaa ei ole jos kaikki kaapelit lyö kiinni ardun ollessa ulkona kopterista, mutta nyt runkoon asennuksen jälkeen erityisesti input-puolen liittimien kytkemisestä saattaa tulla mielenkiintoinen urakka... :) Näin jälkeenpäin ajateltuna olisi tietysti ollut järkevää tehdä yleempään runkolevyyn reikä liitinpatteristojen kohdalle. Ulostuloliittimien vieressä tällainen "huoltoreikä" onkin.
Seuraava urakka on GPS:n kaapelin pidentäminen. Pitäisi jostain keikata mahdollisimman ohutta silikonikaapelia, jotta saisin nuo kuusi piuhaa noin 10cm pidemmiksi. Ehkä tarkistan vielä jostain ennen piuhan kolvailua, onko nuo kaikki kuusi kaapelia tosiaan tarpeelliset. Muistaakseni GPS:n liittämiseen riittäisi vähemmänkin piuhaa.
-
GiantSharkilla on ainakin 30AWG asti piuhoja. Tosin noista ohuimmista en mene varmuuteen mitä ovat laadultaan mutta joku aika sitten tilasin 24AWG lankaa ja se oli ihan ok. Ei ihan yhtä taipuisaa kuin jotkut speciaalit mittalaite/instrumenttilangat mutta hintaan nähden käypää. Ja tuolta perusposti on jotain alle 2 puntaa.
http://www.giantshark.co.uk/browser/5330/all (http://www.giantshark.co.uk/browser/5330/all)
-
Tänks! Tähän hätään en taita viitsiä tuolta tilata, mutta jatkoa ajatellen pistän kelan tulemaan kaappiin.
-
Sain eilen vihdoin ja viimein johdotukset valmikksi. Haaroitin virran akkuliittimeltä harjattoman kameratelineen ohjainkortille ja videolähettimelle. Mietin sitä tehdessäni jo ties kuinka monetta kertaa, että kunnollinen virranjakolevy olisi ollut poikaa... Noh, ehkä seuraavaan quadiin sitten!
Tein vastarille lyhyet kaapelit: kolmijohtoinen piuha ykköskanavasta APM:n ykkös kanavaan ja yksikaapeliset johdot kanavista 2-7 APM:n vastaaviin liittimiin. Martinez-kortille vedin pelkän signaalin ja maan kanavasta 8 (tilt), en ole varma tuuttaako se 5V jännitettä takaisin vastarille päin joten parempi jättää riskeeraamatta.
Kun kaikki oli kytketty, päivitin vielä APM:n softan ja nakkasin USB-kaapelin laatikkoon. XBeellä radioyhteys APM:ään ja hienosti pelaa. Hetken odottelun jälkeen kopteri sai työpöydällä GPS 3D-fiksin. Ajoin APM:n ehdottamat kalibroinnit läpi (kompassin kalibrointi jäi jumiin ensimmäisellä kerralla) ja meinasin ottaa testisurinat ilman potkureita. Mutta kas, kopteria armatessa APM kertoi, että "PreArm: Board Voltage Error". Käytännössä tämä tarkoittaa, että laudan jännite ei ole 5V vaan liikaa sen alle tai päälle. Huomasin jo aiemmin, että yksi ESCeistä (se josta otan virran APM:lle ja sen lisäkilekkeille) oli todella lämmin. Ilmeisesti kuorma on noparille liikaa ja jännite kyykkää. Tai sitten se tuuttaa ulos 6V, en viitsinyt tarkistaa. Oli miten oli, johtohässäkkään pitää lisätä vielä yksi kaapelipari lisää: BEC. Se taitaa olla ohjelmassa tänään. Kun vielä keksisi paikan kopterin rungosta tuolle BECille... :)
-
Kytkin kompleksiin eilen illalla BECin ja löin vehkeen toiveikkaana tulille. Mutta ei, antoi vieläkin "PreArm: Board Voltage Error". Nyt katsoin oikein yleismittarilla ja niinhän se oli tosiaan 4,2V ja risat laudan raiteissa. BEC tuuppasi mittarin mukaan 5,05V ulos, joten jotakin hämärää tuolla tapahtuu. Siirsin BECin kaapelin moottoriliittimistä analog out -rivistöön ja heti suostui armaamaan. Moottoripinnien ja input + analog -nastojen välillä ei normaalisti liiku jännite, vaan silta pitää erikseen juottaa kiinni (tai käyttää jumpperia), jotta ESCeiltä saa virran APM:lle. Käsittääkseni välissä ei pitäisi olla diodia tai mitään muutakaan vastaavaa, mutta selvästi homma ei onnistu noista ESC-liittimistä. Mulla on siis kyseisen jumpperin nastat juotettuna yhteen.
Tänään kuitenkin tuli otettua ensisavut! Lensihän se, vakio-PIDeillä ilmaan ja siellä pysyi - suurin piirtein. Roll eli vasen/oikea -suunnassa kallistelu ja oikeinkin napakkaa, pitch eli eteen/taakse -suunnassa vehje muljasi kuin olisi löysän kuminauhan päässä roikkunut. Nostin pitch suunnan stabilize P:tä reilusti (4,5 -> 8) mutta se toi vain vähän apuja. Rate P:tä nostin muistaakseni 0,15 -> 0,2 mutta ei vielä auttanut sekään. Pitää jatkaa säätöä myöhemmin. Tai ehkä katsoa jostain jonkun vähän saman mallisen rungon PIDejä malliksi. Tuossahan on kaikki paino käytännössä pitkin pituusakselia ja vieläpä aika pitkällä edessä ja takana, joten ongelmat nimenomaan pitch-suunnassa olivat enemmän kuin odotettavissa.
10x4.7 -huiskat osoittautuivat aavistuksen liian nostaviksi. Pistän 10x3.8:ja tilaukseen ja kokeilen niillä. Viiden minuutin testilennon jälkeen moottorit olivat hailakat, nopareissa en tuntenut minkäänlaisia lämpenemisen merkkejä.
(http://distilleryimage5.ak.instagram.com/66580a8a22e111e3bedc22000a9e5acf_7.jpg)
-
10x4.7 -huiskat osoittautuivat aavistuksen liian nostaviksi.
Ööö mitäs toi meinaa käytännössä?
-
Ööö mitäs toi meinaa käytännössä?
No yksinkertaisimmillaan kopteri leijui selkeästi alle puolikaasun. "Tehoreserviä" oli siis enemmän puolivälin ylä-, kuin alapuolella. Käytännössä kopterista tulee vaikeasti hallittava, kun alas tultaessa moottoreiden kierrosnopeus laskee lähelle "tyhjäkäyntiä", eli todella alas. Potkurit tippuvat pois optimaaliselta pyörimisnopeusalueeltaan ja alkaa vaappuminen. Olen pitänyt yleensä nyrkkisääntönä sitä, että kopterin pitäisi leijua melko täsmälleen kaasutikun ollessa puolessa. Yleensä tämä johtaa suoraan kauniiseen käytökseen niin leijunnassa kuin alaspäinkin tultaessa. Ja silti paukkuja riittää niin ripeisiin nousuihin, kuin kontrollerin tekemiin suuriinkin korjausliikkeisiin.
-
Olen pitänyt yleensä nyrkkisääntönä sitä, että kopterin pitäisi leijua melko täsmälleen kaasutikun ollessa puolessa. Yleensä tämä johtaa suoraan kauniiseen käytökseen niin leijunnassa kuin alaspäinkin tultaessa. Ja silti paukkuja riittää niin ripeisiin nousuihin, kuin kontrollerin tekemiin suuriinkin korjausliikkeisiin.
Eli tavoitteena on saada aikaiseksi jonkin verran yli 2:1 noste:paino-suhde. (Kuulemma noste ei ole ollenkaan lineaarinen suhteessa kaasuun.) Acroillahan usein halutaan vielä enemmän, mutta harvempi taitaa lentää niitä FPV:nä? Omalla acrolla 8" leijuttaa raskaimmalla akulla jossain 47% kaasulla näemmä, pitäisi ihan justiinsa kokeilla miten menee 9":llä.
Jos sulla toimii ylitehokkaat potkurit hyvin, niin sehän tarkoittaa että moottoreissakin on ylimääräistä pelivaraa, eikö? ??? Ainakin tuolla nykyisellä kuormalla.
-
Juu, moottoreissa ja nopareissa pitäisi potkua riittää. Työntö versus kierrosnopeus on tosiaan sellainen ylöspäin kaareutuva käyrä, eli työntöä tulee lisää suhteessa enemmän kierrosalueen ylä, kuin sen alapuolella. Ja tokihan alapäässä koko työnnön käsitteen järkevyys hämärtyy, jos kopteri ei jaksa pysyä ilmassa... :) Eiköhän se noilla nykyisilläkin huiskilla lennä, mutta tilasin kokeeksi myös pykälää loivemmat.
Lueskelin säädöistä ja taidan kokeilla seuraavaksi seuraavaa:
-Kopteri joko käteen (toppatakki + paksut nahkahanskat + jotku mestaajanhuppu päähän...) tai laakeroituun telineeseen
-Rate-gainit nollille
-Nostetaan D-termiä kunnes kopteri alkaa oskilloida nopeasti, sitten pykälä alaspäin
-Nostetaan P-termiä kunnes kopteri alkaa oskilloida hitaasti, sitten pykälä alaspäin
-Kopteri ilmaan ja I-termin säätöä fiilispohjalta
-
Noniin, ensimmäiset tuunausyritykset tehty. Tarkoituksena oli viritellä systeemi siten, että saan radiosta nupista säädettyä yhtä tiettyä PID-arvoa tietyissä rajoissa ja näin hakea optimiarvoa lennossa helposti. Tai siis "lennossa", kopteri pidetään kädessä tai telineessä säädön ajan.
Ensimmäinen vartti meni sen googlaamiseen, mistä ihmeestä valitsen tuon etäsäädön aktiiviseksi. Ohjeiden kuvissa se on suoraan samalla näytöllä kuin PIDien säädöt, mutta nykyisessä eli uusimmassa ohjelmaversiossa ei. Hienoa. Lopulta se löytyi vallan toiselta välilehdeltä, pitkän säätöarvorivistön loppupäästä.
Toinen vartti menikin sitten pähkäillessä sitä, mihin syötän säätövälin minimi- ja maksimiarvot. Jälleen kerran ohjeiden kuvissa nämä tekstilaatikot ovat PID-säätösivulla suoraan tuon etäsäätövalinnan alla, mutta nykyisessä softassa ei. Ne eivät olleet myöskään samalla sivulla etäsäätövalinnan kanssa - sehän olisi ollut loogista. Lopulta en löytänyt niitä mistään muualta, kuin "all parameters" -säätölistalta. Tämäkin vasta pitkän googlauksen jälkeen (en äkännyt itse, että parametrit ovat nimeltään TUNE_MIN ja TUNE_MAX).
Koska lähdin säätämään ensimmäisenä rate D -arvoa, jota olisi mukava testailla noin välillä 0,08...0,25, syötin kenttiin 0.08 ja 0.25. Kentät lävähtivät punaisiksi. Ymmärsin sentään hetikohta vaihtaa pisteen pilkuksi ja johan sain vihreää. Write parameters ja testaamaan! PID-välilehdelle en saanut mitään muutosta, D pysyi nollassa vaikka kuinka väänteli radion potikkaa ja klikkaili "refresh parameters". Kun menin kurkkaamaan tuonne all parameters -listaan TUNE_MIN ja _MAX -arvoja, oli kummassakin ruudussa 0... Taas pitkä pähkäily, kunnes minulle valkeni että kenttä hyväksynee pelkkiä kokonaislukuja! Syötin kenttiin 100 ja 250, jolloin PID-ruudullakin alkoi tapahtua juttuja!
Homma jäi eilen illalla siihen, etten saanut radiolla säädettyä D-arvoa kuin minimiin tai maksimiin, en mihinkään siinä välillä. Lopulta naputtelin ruutuihin käsin arvoja ja testailin niiden vaikutusta, mutta työstähän se alkoi hyvin nopeasti käymään.
Tänään äkkäsin, että enhän minä ollut kalibroinut radiota ollenkaan sen jälkeen kun otin kanavan 6 käyttöön. Pitänee tehdä vielä se ja ihmetellä, josko se auttaisi tuohon "vain minimi- tai maksimi" -ongelmaan.
-
Onko sulla uusin mission planner? Itsellä on 1.2.79 versio ja siinä on APM:copter pids välilehdellä näkyvissä kohta mihin voi syöttää ch6 potikalla säädettävät min/max arvot.
Itse kanssa hokasin vasta myöhemmin kun usb piuhan kanssa noita arvoja säätelin, että joka säädön jälkeen täytyy painaa refresh screen että uudet arvot tulee näkyviin.
Huom. oheisesta kuvasta ei kannata ottaa arvoja itselle... ne on mitä sattuu. Voin laittaa uuden kuvakaappauksen tuosta copter pids välilehdestä kunhan oma kopteri on ok säädöissä.
-
Kiitti vinkistä! Sain kuin sainkin lopulta arvot säädettyä (radion kalibrointi auttoi kummasti...), vaikka vähän hakemista se oli. Hain D:n ja P:n suurin piirtein kohdilleen, I jää selvitettäväksi myöhemmin. Ja odotan innolla ensilentoa, että mihin tuo mahtaa karata näillä uusilla PIDeillä... :) Noh, siihen lentoon menee joku tovi, nyt menee koko loppuviikko muissa hommissa.
-
Kiitti vinkistä! Sain kuin sainkin lopulta arvot säädettyä (radion kalibrointi auttoi kummasti...), vaikka vähän hakemista se oli. Hain D:n ja P:n suurin piirtein kohdilleen, I jää selvitettäväksi myöhemmin. Ja odotan innolla ensilentoa, että mihin tuo mahtaa karata näillä uusilla PIDeillä... :) Noh, siihen lentoon menee joku tovi, nyt menee koko loppuviikko muissa hommissa.
Kun saat kopterin hyviin säätöihin, niin laitappa jossain välissä omasta MP:n copter pids välilehdestä kuva näytille. Voidaan me muutkin asian kanssa painivat hakea siitä vertaistukea omiin säätöihin :)
-
Pistän kyllä! Mulle tulee vaan vähän "epästandardit" PIDit, kun tossa on tosiaan kaikki paino pitkin pitkittäisakselia ja kaukana painopisteestä. Kopterissa on siis huomattavasti enemmän massan hitautta pitch-, kuin roll-suuntaan.
-
Noniin, kasa testilentoja alla. Kopterissa on silloin tällöin pieniä ravisteluja, mutta muuten lenntää ihan OK. Ei se rauhallisuudeltaan mikään Naza ole, mutta pysyy ilmassa kuitenkin mallikkaasti. Pääsin säätämään myös alt holdia ja loiteria, mutta en saanut kumpaakaan vielä oikein kuosiin. Alt hold pitää kohtalaisesti korkeutensa, mutta silloin tällöin alkaa vaeltaa lähinnä alaspäin. Loiter oli tyypillistä ardukamaa, eli ensin vaelsi suuressa ympyrässä 15m sinne tänne ja kahden akun jälkeenkin vielä ryntäili aivan minne sattuu. Pitää perehtyä seuraavaksi tuon loiterin säätöön oikein ohjeiden muodossa, jos jostain sellaiset löytyy.
Viimeisellä akullisella tuli sellainen jännä hauskuus vastaan, että kopteri veti kaasun nollille aivan yht'äkkiä kesken leijutuksen. Aikaisemmin ei ollut tapahtunut mitään vastaavaa, joten yllätti! Sain saman toistumaan matalassa leijussa useita kertoja. Alkuun katkokset olivat noin sekunnin luokkaa, jolloin kopteri ehti tippua maahan asti ennen virkoamista ja kohoamista takaisin ilmaan. Onneksi ruohikko oli pehmeää... Loppupäässä katkokset olivat vain lyhyitä säpsähdyksiä ilman merkittävää korkeudenmenetystä. Latailin logit ja näyttää tosiaan siltä, että vastarilta tuleva kaasusignaali tippuu aina hetkeksi nollaan. Vastari on kopterin päällä mutta antennikarvat olen vetänyt pohjan alle. Koska leijutukset olivat alle metrissä (joskin noin viiden metrin etäisyydellä ohjaimesta), luulen että piiskat olivat vain pimennossa ja vastari meni failsafeen. Vastari on halpa Orangen boksi, jonka voisi ehkä vaihtaa aitoon Futabaan ja ihmetellä josko vielä pätkii. Ensin kokeilen kuitenkin vetää toisen antennipiuhan kopterin päälle.
-
Multikoptereissa mielestäni on hyvä säätää failsafe sellaiseksi, että kopteri vajoaa mahdollisimman hitaasti alaspäin, jotta tälläisissä ongelmissa välttyy laite rikoilta. Toki eihän se sitä poista ongelma pitää ratkaista jos pätkii, mutta itse ainakin säädän aina fail safen sekä radiosta, että Arducopterista erikseen leijuntaa hieman pienemmälle kaasulle. Joskus kameraa testaillessa pistän myös kotiin paluun fail safeen, mutta tätä ei voi suositella - se voi olla joskus tosi vaarallista mikäli unohtuu :)
-
Multikoptereissa mielestäni on hyvä säätää failsafe sellaiseksi, että kopteri vajoaa mahdollisimman hitaasti alaspäin, jotta tälläisissä ongelmissa välttyy laite rikoilta.
Näin on! Mutta tässä testausvaiheessa oli mielestäni äärimmäisen hyvä, ettei failsafe peittänyt yhteysongelmaa. Jos olisin asettanut kaasukanavan failsafen vaikkapa puoliväliin, en olisi mistään nähnyt radioyhteyden katkeamista (jos se nyt oli se syy). Nyt logi näytti sen hyvin selväsi kaasun tippuessa sekunnin murto-osaksi nollaan.
-
Noniin, kasa testilentoja alla. Kopterissa on silloin tällöin pieniä ravisteluja, mutta muuten lenntää ihan OK. Ei se rauhallisuudeltaan mikään Naza ole, mutta pysyy ilmassa kuitenkin mallikkaasti. Pääsin säätämään myös alt holdia ja loiteria, mutta en saanut kumpaakaan vielä oikein kuosiin. Alt hold pitää kohtalaisesti korkeutensa, mutta silloin tällöin alkaa vaeltaa lähinnä alaspäin. Loiter oli tyypillistä ardukamaa, eli ensin vaelsi suuressa ympyrässä 15m sinne tänne ja kahden akun jälkeenkin vielä ryntäili aivan minne sattuu. Pitää perehtyä seuraavaksi tuon loiterin säätöön oikein ohjeiden muodossa, jos jostain sellaiset löytyy.
Onko sulla se HKpilot kotelossa suojassa, tai onko siinä barometrin päällä mitään vaahtomuovi tms. suojaa estämässä ilmavirtojen pääsyn ilmanpaineanturiin? Itsellä ainaskin sen suojaaminen auttoi jonkun verran tuohon ylös/alas "vaelteluun".
-
Lauta on 3D-tulostetussa kotelossa, joka on melko jämpti. Mutta kyllä siellä sitä ilmatilaa on ja tuo paineanturin suojaaminen tuli minullakin mieleen kun ekoja kertoja nostin kopteria ilmaan. Pitää jossain välissä ottaa lauta esiin ja lisätä koteloon vähän vaatomuovia. Niin oli tarkoitus tehdä alunperin, mutta unohdin... Kokemuksieni mukaan paineanturiin osuvat ilmavirtaukset aiheuttavat tosin yleensä nopeita heilahduksia lentokorkeudessa, ei hidasta nousua tai laskua.
-
Kamerateline muuttui ennen kuin pääsi edes ilmaan - tämä on tätä liian helpon prototyyppailun varjopuolta. :) Koska kopterista on tarkoitus tulla "käyttölaite" eli torpin jälkeen ruuvataan uutta melaa moottoriin ja takaisin ilmaan, päätin lisätä kameran ja rungon väliin vähän värinänvaimennusta. Tilasin jokin aika sitten HobbyKingiltä värinänvaimennuskumeja, jotka nyt siis pääsivät tositoimiin.
(http://fotoni.org/ilmasta/fpv-quad/bl_gopro_3.jpg)
Teline istuu kopterin nokalle vanhoihin reikiin, joskin telineen kontrollilaudan joudun nyt kiinnittämään kopterin pohjaan. Pitänee siis olla varuillaan, kun laskeutuu kivikkoon. :) Komponentit ovat ylöspäin, eli lautaan olisi helppo askarrella "pohjapanssari", mutta mennään nyt ilman kuitenkin.
(http://fotoni.org/ilmasta/fpv-quad/fpv-quad_15.jpg)
(http://fotoni.org/ilmasta/fpv-quad/fpv-quad_16.jpg)
Joulun pyhinä varmaan saa laitoksen ilmaan, josko tuon APM:n viilaus jatkuisi sitten. Masentavaa puuhaa vaan AutoQuadin säätämisen jälkeen, kun tätä APM:ää ei tunnu saavan kunnolla tikkiin oikein millään. Ja tällä hetkellä säät ovat vähän sellaiset, ettei ulkosalla viitsi kovinkaan pitkään räplätä läppärin kanssa PIDejä eestaas.
-
Tuossa tuo kamera ja sen teline näyttävät olevan aika kaukana kopterin keskipisteestä. Riittääkö akkujen yms. siirtely painopisteen saamiseksi kohdalleen vai joudutko käyttämään erillisiä vastapainoja?
-
Niinhän ne on joo, aivan liian kaukana edessä. Runko on suunniteltu servotelineelle, joka oli sekä kevyempi että lyhyempi, eli lähempänä runkoa. Mutta mitä sitä tuossa mallailin, tulee painopiste nyt vain noin sentin liian eteen. Ei siis mikään suuri katastrofi. Kameraa taaksepäin siirtämällä ei tilanne fiksaannu, siirtelin kokeeksi akkua ja sitä pitäisi tuoda taaksepäin kolme...neljä senttiä että painopiste sattuisi prikulleen keskelle. Ainoa toimiva ratkaisu olisi siis siirtää koko systeemiä eli keskirunkoa sen sentin taaksepäin (eli varsia sentin eteenpäin). Ei suuri muutos, mutta vaatisi tietenkin uusien runkolevyjen jyrsinnän. Se kustantaa sen verran, että yritän ainakin näin ensialkuun yksinkertaisesti vain elää tuon ylimääräisen senttini kanssa... :)