Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => Align Sähkökopterit => Aiheen aloitti: Heptocopter - 02 Joulukuu, 2012, 12:53:26
-
Okei eli nyt alko v*tuttamaan oikeen kunnolla, eli nuo alignin perus ruuvit ovat niin roskaa, että osa niistä pyöristyi käyttökelvottomaksi. Millä ihmeellä saan ne irti kopterista?? Ja nyt kyse on etenkin moottorin vieressä olevissa pitkissä ruuveissa, jotka ovat kiinni hiilikuidussa+muovi levyssä.
Antakaa hyviä neuvoja pitää päästä vielä purkamaan tuota kopua tänään:D
-
dremelillä ura, pihdeillä väännät ruuvinkannasta. Ei niitä vaihtoehtoja ole kovin paljoa. Ja kannattaa myös huolehtia hyvistä työkaluista. Kuten allun kuusiokolot. Sain noita ruuveja pyöreäksi kun oli huonot työkalut, mutta allun toolilla ei oo menny yhtäkään. Ja muutenkin alignin ruuvien ruuvaaminen on jäänyt vähemmälle ;)
-
Jep täytyy koittaa... Huono vain, kun noi ruuvit sattuu olemaan ne tiukimmat ruuvit koko kopterissa?:D Dremeliä mulla ei ole, alignin kuusiokulmat olisin tilannut, mutta trex storessa ei ole kuin 3mm tällä hetkellä...
-
Jos löytyy sopiva Torxiavain niin sillä saa joskus ihmeitä aikaan.
Ja sit tuolta tilaat laatu avaimet--> http://www.hobbypeople.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=34_124_320&products_id=10094 (http://www.hobbypeople.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=34_124_320&products_id=10094)
Jos ei koko settiin rahkeet riitä niin ota yksittäin(niinku ite ;D)
tai tuolta--> http://www.racingfactory.fi/tuotteet/HUDY-TYOKALUT-JA-VARUSTEET (http://www.racingfactory.fi/tuotteet/HUDY-TYOKALUT-JA-VARUSTEET)
-
Kannatan kans hyviä työkaluja. Itellä on PB Swiss Toolsia jota saa ainakin rekkula kaupasta ja lädiltä. En ole katunut ostosta.
-
täytyy kattoa jos kävis tänään hommaamassa dremelin.
Voiko tehä sillein, että dremelillä veetää viillon ruuvinkantaan ja talttapää meisselillä ruuvaa veke?
Miks ne tekee noin huonoja ruuveja, joista osa oli pyöreitä jo ennen kuin lähin sorkkimaan=?:D
-
Voiko tehä sillein, että dremelillä veetää viillon ruuvinkantaan ja talttapää meisselillä ruuvaa veke?
Niinku Sandu sano-->just tolleen :)
-
melko kalliita on noi dremelit.... 100e------>
-
melko kalliita on noi dremelit.... 100e------>
HongKongista tai vastaavasta vastaava kopio ajaa asiansa myös vallan hienosti! 25:llä eurolla pitäisi saada jo ihan soiva Deutzer tms. Mullakin on Dremel tuolla varastossa jemmassa, melkein kaikki leikkaukset teen jostain syystä tuollaisella halvalla kopiolla... :) Dremel kaivetaan esiin siinä vaiheessa, kun tarvitaan siihen liitettävää vaijerilisäosaa esim. ahtaisiin paikkoihin pääsemiseksi.
-
Kannattaa aina lämmittää esim. blowtorchilla jos välissä on yhtään lukitetta. Niitä saa 5€ mistä tahansa krääsäkaupasta. Itse käytän aina, en edes koita ilman ja aina lähtee kuin vettä vaan :).
-
täytyy käydä kattomassa, jos clas ohlsonilta sais järkevään hintaan dremelin:) Kopteri pitäis saada auki, että pääsis kattoo niitä johtoja, kun servo ei toimi.
-
Kannattaa aina lämmittää esim. blowtorchilla jos välissä on yhtään lukitetta. Niitä saa 5€ mistä tahansa krääsäkaupasta. Itse käytän aina, en edes koita ilman ja aina lähtee kuin vettä vaan :).
Jatkossa käytä ihmeessä torchia! Säästät paljon aikaa ja ruuveja
-
Kolvilla voi myös lämmittää ruuvia. Auttaa kyllä yllättävän paljon lämmittäminen jos on lukitetta välissä.
-
Ja kolvilla saa kohdistettua lämmön tarkemmin... Pienenkin "tohon" liekillä on aina riski kärventää jotain ympäriltä (BTDT).
-
No just, torchilla saa n.1mm kohdistettavan liekin, aika töhö saa olla jos sillä ohi sohii. Sillä saa lämmön nopeammin kohdistettua keskelle ruuvia eikä reunoille. Esim nitron ruuveihin ei kolvi paljon auta.
-
Tuossa kuvan reunoilla näkyy, mitä "toho" saa aikaan lasikuitulevylle, kun pultti on oikein kunnolla jämähtänyt: (http://fotoni.org/kuvat/helibug3.jpg)
Noista reijistä on siis poistettu Alignin vakiopultit, sellaiset mustapäiset ja leveäkantaiset. Kuvassa tilalla on Lynxin vastaavat, mutta huikeasti paremmat pultit. Ne alkuperäiset olivat normaalisti sinisellä lukitteella kiinni, ei millään muotoa hampaat irvessä kiristetty. Alignin avaimilla avoin ja lähes puolet kannoista pyöristyi. Tämä siis siitäkin riippumatta, että lämmitin toholla. Kuten kuvasta näkyy, suuri osa pulteista lähti auki vasta siinä vaiheessa, kun kanta oli niin kuuma, että alkoi sulattaa altaan laiskuitulevyä. Ja vaikka liekki on kuinka suunnattu täsmälleen keskelle kannan koloa, lämmittää se melkoisella voimalla myös ainakin sentin säteellä ympäriltään. Kolvin kanssa ongelmana on lämmön siirtäminen pultin kantaan. Ainakin tavallisella aavistuksen pyöreäkärkisellä kolvilla kontaktipinta kantaan on alaltaan niin pieni, että lämmön siirtyminen ei ole järin tehokasta. Lähtökohtaisesti kolvi on toki huomattavasti liekkiä tarkempi väline lämmittämiseen.
-
Tossa nyt on mennyt kyllä muutakin pieleen, liikaa lukitetta ja huonot työkalut. Mulla ei ole noin käynyt ikinä, vaikka 2 nitrossa on orggis ruuvit ja rungot on monesti purettu ja samat ruuvit sisään ja menoksi. Poikkeuksia toki on, mutta itse koin kolvin hyödyttömäksi ja liian hitaaksi. Mulla on pari etiaista tohoa a käytän sitä pienempää aina. Sen liekki on rittävän kapea eikä se lämmitä kantaa liikaa, vaan lämmön saa sirtymään pohjaa pitkin kierteisiin.
-
Oma toimvaksi havaittu tekniikka on. Toholla kannan pohjaan n 5s ja sen jälkeen 3s odotusta että lukite "sulaa" ja näps auki.
-
Tossa nyt on mennyt kyllä muutakin pieleen, liikaa lukitetta ja huonot työkalut. Mulla ei ole noin käynyt ikinä, vaikka 2 nitrossa on orggis ruuvit ja rungot on monesti purettu ja samat ruuvit sisään ja menoksi.
Lukitetta hyvin vähän pultin pariin ensimmäiseen kierrekierrokseen, Alignin tässäkin säikeessä ylistetty työkalu käytössä ja niin edelleen. Mutta voisin veikata, että sulla ei ole lasikuituiset runkolevyt? Mun arvio on, että nimenomaan pinnaltaan karhea ja "tahmea" lasikuitulevy yhdessä leveiden pultinkantojen kanssa oli syynä noihin mun ongelmiin. Nykyiset pultit ovat paikallaan ilman lukitetta eivätkä ole edes vaarassa irrota gasserin kovista tärinöistä huolimatta. Pultti naksahtaa äänekkäästi, kun sitä lähtee ruuvaamaan auki. Niissä Alignin alkuperäisissä pulteissa on se pinnoitekin aika paljon karheampi, kuin noissa Lynxeissä, joten ei ihme kun jämähtivät kiinni.
Muissa kohteissa mulla ei ole vastaavaa tarttumista esiintynytkään.
-
Juu no toi vaikuttaa spessulta joo. Lasikuidusta ei itellä mitään kokemuksia, mutta olet varmasti oikeassa.
-
Kapealla viilalla oon pystyyn jopa 450 kokosen ruuveihin tekemään uran ja siitä vääntämään. Myös kun kannan saa kunnolla tuhottua niin usein pihdeillä saa siitä paremmin kiinni. Tuon kolvilla lämmittämisen oon ite hyväks havainnu.
-
Puhuin lähinnä 700:sen kokoisita johon ei sitten kolvit tehoa. Mutta käytän myös 450:ssä tohoa ja hyvällä menestyksellä. Kannattaa ainakin kokeilla jos ei ole kokemusta. Viila ja lämpö auttaa varmasti tässä tapauksessa. Vaikeampaa on sitten kun kanta katkeaa, mutta senkin sain tohon avulla pois :)
-
Puhuin lähinnä 700:sen kokoisita johon ei sitten kolvit tehoa. Mutta käytän myös 450:ssä tohoa ja hyvällä menestyksellä. Kannattaa ainakin kokeilla jos ei ole kokemusta. Viila ja lämpö auttaa varmasti tässä tapauksessa. Vaikeampaa on sitten kun kanta katkeaa, mutta senkin sain tohon avulla pois :)
Meinasin mainita myös että 450 kokosen pikku ruuveissa kolvi auttaa, mutta taitaa isommissa tehä tiukkaa. Laiska ku oon nii en sitte jaksanu editoida. :D
-
500:ssa jos sattuu lotraan lukitteen kanssa saattaa joutua lämmittään kolvia useamman minuutin.. kokeiltu on. :/ Töhö olis parempi kyllä, mutta sulattaa muutakin.
Alignin ruuveilla pärjää jos on hyvät työkalut ja painaa meisselin aina kunnolla pohjaan asti. Joissain Alignin ruuveissa on pieni pykälä ennen kuin sopii vääntää tai nylppää oitis.
-
Mulla porsi kiinan kopterista lähes jokainen ruuvi johon koski tai edes ajatteli avaavansa.
450 kokoisen kanssa pitää olla tarkkana kun avaa eli huolellisesti ja kunnon avaimilla. Avain varmasti ja kunnolla ruuvin kantaan niin että se lähtee kerralla auki. Yksi huolimaton vääntö ja se on sitten siinä.
Rautasahanterälläkin saa tehtyä yleensä sopivan loven, josta sitten vääntää se auki talttapäämeisselillä.