Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => Align Sähkökopterit => Aiheen aloitti: Jyri - 14 Kesäkuu, 2008, 20:29:59
-
Tuli sitten hankittua tuollainen TRex 450 SE V2 ja olisi tarkoitus aloittaa sen kasaaminen, mutta mitä kaikkea kannattaa ja pitää tehdä? Eli vinkkejä ja niksejä kaivataan, kaikki vihjeet ja ohjeet ovat tervetulleita.
Kiitos,
-
No mulla ei noista sähkö koptereista ole kokemuksia mutta rauhallisesti kasaten ja sinistä lukitetta jokaiseen ruuvviin joka on metallissa kiinni.
-
Noista kasausvideoista oli suuri apu, vaatii rekisteröitymisen jotta alkaa näkyä http://www.helifreak.com/showthread.php?t=11373
-
Sen verran voisin neuvoa, että asenna servot ennen ku kasaat rungon. Oli ainakin mun mielestä todella hankalat laittaa sitte ku pääakselit ja kaikki oli jo paikallaan...
-
Jos omistat yhtään L kuusiokolo avainta, tämä on sopiva hetki hankkiutua niistä eroon! En suosittele edes aloittamaan kasaamista, ellei ole kunnon meisselisarjaa, koska L avaimilla ruuveja ei saa kireälle, ja ne hajoaa jos yhtään liikaa vääntää. Alignilla on 4 avaimen sarja Trex Storessa noin 20€ ja Sabelta saa HT sarjoja samaan hintaan. Ite tykkään enemmän HT:n sarjoista, niissä on mm. varressa reikä josta saa toisella meisselillä kampeamalla kätevästi lisävoimaa.
Trex 450 kitin ruuvit on myös melko helposti hajalla huonoilla sarjoilla, ja varsinkin peräputken kiinnityspalan ruuveja on mahdotonta saada kireälle normaalilla L avaimella!!! :o
-op-
-
Joo, ja kannattaa kasata perä rungosta irrallaan ja laittaa paikalleen vasta valmiina
-
Mitä kokoja kuusiokoloja tarvitaan 450ssä? Entä muut tarvittavat työkalut?
-
Ja hyvillä työkaluilla kannattaa varoa ettei pyöräytä ruuvinkantoja pyöreiksi ylikiristämällä. Alkuperäiset ruuvit tuntuvat olevan melkoisen pehmeää tavaraa, itse pyöräytin peräservo telineen ruuvin kannan enkä mielestäni käyttänyt kohtuuttoman paljoa voimaa.
-
1.5mm, 2mm, 2.5mm, 3mm avainsarja on hyvä.
Esim.
Align sarja (Saavavilla myös Trex-Storesta)
http://www.realraptors.co.uk/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=420&products_id=2108
taI HT sarja:
http://sabe.fi/hobby/index.php?prodid=32892&grpid=3804
3mm avainta ei taida 450:ssä tarttea ollenkaan, kannattaa kuitenkin tulevaisuuden varalle olla.
kannattaa varoa ettei pyöräytä ruuvinkantoja pyöreiksi ylikiristämällä.
Totta, alkuperäiset ruuvit on heikot. Joillakin valmistajilla on saatavana erityskovia ruuveja rexiinkin. Alignin vehkeessä tietyissä ruuveissa menee kannat, HDX kopiossa kannata pysyy ehjänä, mutta ruuvit katkeaa helposti juuri kannan alta.
-op-
-
Täältä kun ostat kunnon ruuvit niin ei kovin helpolla kannat enää "nuljahtele" http://www.kopterit.net/index.php?topic=1484.0
-
Nuo ruuvit olisi tietysti helpointa vaihtaa nyt ennen kuin aloittaa kasaamista ;) saako noita ruuveja mistään "heti", kun alkaa polte olemaan kova että pitäisi päästä jo kasaamaan...
-
Taitaa "ruuvikauppias" asua ihan Vantaalla joten ei ole kuin järjestely kysymys :D, ilmeisesti itse majailet siellä suunnassa.
-
Joo, olimmekin jo yhteydessä, kiitos
-
Kiitos vaan Sepolle, nyt on ruuvi- ja avaintilanne paremmalla totalla. Josko sitä vallan pääsisi aloittamaan kasaamisen tänä yönä, jahka tässä ensiksi lämmitelee muutamalla videolla vielä ::)
-
Työkalujen osalta kannattaa lapakulmamittari ja pallolinkkipihdit hankkia mikäli niitä ei jo ole. Paketin mukana tulevat pienet ruuvilukitepullot kannattaa myös unohtaa ja hankkia jostain kunnollisella annostelupäällä varustettu. Työntömitta on myös kätevä olla olemassa linkkien pituuksia mittaillessa.
Kasaamisen osalta ohjekirja on suhteellisen selkeä, varsinkin jos on helifreakista löytyvät videot katsonut läpi. Kannattaa tosin varmistaa, että runko on oikeasti suorassa eikä keiku jos sen asettaa tasaiselle pinnalla. Omani oli nimittäin aavistuksen käyrä valmiiksi kasattuna. Servoja asentaessa varo ruuvaamasta niiden muovisten kiinnituspalasten kierteitä rikki, se muovi kun ei paljoa kestä. Perästä kannattaa yksi hihnaa kiristävä rulla ottaa pois hihnan jumituksen estämiseksi (kts. http://www.kopterit.net/index.php?topic=986.0 ) samalla kun tarkistat onko ruuvilukitetta käytetty. Ohjekirja muistaakseni ohjeistaa liimaamaan stabbarin lavat tankoon kiinni, mutta niin ei kannata tehdä. Pysyvät nimittäin ihan hyvin kiinni ilman liimaakin ja joudut kuitenkin jossain vaiheessa tangon vaihtamaan niin on mukava saada lavat ehjänä irti. Linkkien pituuksien osalta ohjekirjassa annetut pituudet ovat hyvä lähtökohta, kannattaa niillä lähteä liikkeelle ja sitten throttle/pitch-käyrät katsoo finlessin videosta ohjekirjan sijasta.
-
arvoisa foorumin raati.
olisiko tämä hyvä antenni asennus.
http://www.kuvaboxi.fi/mediaobjects/orig/pub/2008/07/12/8143010478540637307orig.jpg (http://www.kuvaboxi.fi/mediaobjects/orig/pub/2008/07/12/8143010478540637307orig.jpg)
-
I hope you didn't wrap the ESC/BEC in plastic? It may get hot.
Tying a strap around the gyro is a bad idea. If you don't trust your gyro tape, get some better one (GENUINE gyro tape, not some K-Rauta stuff). The strap will transfer vibrations, that's bad.
And you may lose the back blue skid rubbers sooner or later. Don't laugh, they are expensive. Better move them to the inside
-
inside that buble plastic is receiver.
removing gyro strap and moving rubbers inside :)
-
I have had gyro with and without strap, never had any problems with strap.
I have antenna basically as yours, only problem is that when you do (...try to to be honest...) tictoc's the free end of the antenna hits the blades... so make sure there is not too much free antenna there.
mnentwigs tip about skid rubbers is great, will do that too! :D
-Jari
-
>> I have had gyro with and without strap, never had any problems with strap.
Yes, you can make it fly, no doubt about that. Occasionally, people even use cable ties (don't do that...)
It limits how much gain you can use, in other words we are wasting performance. The 401 may even forgive it (big surprise, it's a brick - 27 grams), but other gyros won't.
A typical gyro manual recommends even to check the wires - they should be free to move next to the gyro, so that they don't act as bridge for vibrations.
-
Servojen kiinnitys reikiä kannattaa viilata jos laittaa Hitec HS-56HB servot
rungossa olevat reijät eivät ole linjassa servon reijän kanssa.
Finless Bob:in servo videossa kerrottu vinkki
-
Ja ilmeisesti erityisen tärkeää Hitecin HS65MG servojen kanssa, kuulemma nuo metalli rattaat eivät kestä yhtään kotelon kampeamista, tuskin se carbon rattaillekaan hyvää tekee.