Kopterit.net
Multikopterit => Flight controllerit => Aiheen aloitti: jekuusi - 19 Marraskuu, 2012, 20:58:53
-
Aika mielenkiintoinen, kannattaisiko kokeilla?
http://www.multi-rotor.co.uk/index.php?action=dlattach;topic=595.0;attach=1440 (http://www.multi-rotor.co.uk/index.php?action=dlattach;topic=595.0;attach=1440)
-
Tuolta: http://dx.com/p/crius-all-in-one-pro-v1-0-multiwii-megapirate-flight-controller-149346 (http://dx.com/p/crius-all-in-one-pro-v1-0-multiwii-megapirate-flight-controller-149346)
GPS: http://dx.com/p/cn-06-gps-receiver-super-u-blox-gps-module-w-active-ceramic-antenna-mwc-149340?rt=1&p=2&m=2&r=3&k=1&t=1&s=149346&u=149340 (http://dx.com/p/cn-06-gps-receiver-super-u-blox-gps-module-w-active-ceramic-antenna-mwc-149340?rt=1&p=2&m=2&r=3&k=1&t=1&s=149346&u=149340)
Bluetooth: http://dx.com/p/rius-mwc-multiwii-bluetooth-parameter-debugging-module-152906?rt=1&p=2&m=2&r=3&k=1&t=1&s=149346&u=152906 (http://dx.com/p/rius-mwc-multiwii-bluetooth-parameter-debugging-module-152906?rt=1&p=2&m=2&r=3&k=1&t=1&s=149346&u=152906)
Ei ole kallista...
-
Tuli jo hommattua Naza+gps tohon hexaan, muuten olis voinnu tilata noi crius:n kamat.
Manuaali vaikutti ainakin ihan kelvolliselta.
-
Tuolta: http://dx.com/p/crius-all-in-one-pro-v1-0-multiwii-megapirate-flight-controller-149346 (http://dx.com/p/crius-all-in-one-pro-v1-0-multiwii-megapirate-flight-controller-149346)
GPS: http://dx.com/p/cn-06-gps-receiver-super-u-blox-gps-module-w-active-ceramic-antenna-mwc-149340?rt=1&p=2&m=2&r=3&k=1&t=1&s=149346&u=149340 (http://dx.com/p/cn-06-gps-receiver-super-u-blox-gps-module-w-active-ceramic-antenna-mwc-149340?rt=1&p=2&m=2&r=3&k=1&t=1&s=149346&u=149340)
Bluetooth: http://dx.com/p/rius-mwc-multiwii-bluetooth-parameter-debugging-module-152906?rt=1&p=2&m=2&r=3&k=1&t=1&s=149346&u=152906 (http://dx.com/p/rius-mwc-multiwii-bluetooth-parameter-debugging-module-152906?rt=1&p=2&m=2&r=3&k=1&t=1&s=149346&u=152906)
Ei ole kallista...
Heh Edi tais postata nuo mitä eilen laitoin tilaukseen ja tänään lähettivät.
Nuo kamat on menossa tbs discoveryyn, en viitsinyt Nazaa hommata, mutta tuo cc3d vois olla kokeilemisen arvoinen.
Fpv lentoja varten tuo video/telemetria linkki pitäs pähkiä. Löytyskö siihen ehdotuksia?
Samppa
-
Mikähän tuon Crius virranjakolevyn tehonkesto on, ei sattunu kuukkelilla mitään tietoo silmään?
Tämä siis, esim täällä: http://dx.com/p/crius-distribution-board-for-se-v0-2-v1-0-mwc-black-149282 (http://dx.com/p/crius-distribution-board-for-se-v0-2-v1-0-mwc-black-149282)
(http://img.dxcdn.com/productimages/sku_149282_1_small.jpg)
-
Ei todennäköisesti paljoa, mistään ei kylläkään löytynyt speksejä
-
Tietty ilmoittamaton kesto saattais tuplaantua, jos laittais pari kpl päällekkäin ja juottais reilut hyppylangat.
Mutta onko vaivan arvoista moinen savotta.
-
Mulle on tulossa tollanen crius db ja jää tarpeettomaksi, kun tuossa TBS Discoveryssä on virtalinjat runkolevyssä ja 100A sulake:)
-Samppa
-
Kupariputkesta vääntää pari rinkulaa ja juottaa johdot niihin kiinni? :)
Itse ajattelin jossain vaiheessa ratkaisua jossa akkutelineet olis moottorivarressa, joka ESCille oma akku.
-
Peruin dealxtremen Crius aio tilauksen, kun palikat eivät lähteneet mielestäni tarpeeksi nopeast.
No tilalle on tulossa Openpilot.org CC3D aivot.
Samppa
-
Mulle tulee crius herkkuineen..uusinta versiota on 1.1 aika vaikea löytää, monesta paikasta loppu.
Muuten, eikö virtaboardin johtavuutta voi just parantaa juottamalla lisää lankaa?
-
Mulla on se hk vastaava en saanut sitä oikein koskaan toimimaan, joten ostin ton crius aio pro:n. Mulla on siinä megapiraten 2.7 softa ja on oikein mainio peli
kaikki toimii niinkuin pitääkin just tänään oon kokeillut autopilottia 4 waypointilla ei mitään ongelmaa circle toimii hyvin jopa auto flippi menee todella näyttävästi.
gps mulla on se 3dr ublox LEA-6H. koska mulla on myös pari naza copuu voin sanoo että säätöjä joutuu tekee vähän enemän mutta kun ne saa kohdalleen niin
tää pesee nazan monipuolisuudellaan.
-
Moi, kuinka tarkka gps on ollut ja miten se on toiminut?
-
Siis toi gepsi on todella tarkka ja toiminut hyvin siinähän hinta, alta putos joten tilasin toisenkin ;)
-
Ymmärtääkseni tuossa on myös kameratelineenkin vakautus?
-
On kameratelineen vakautus tosin sitä en ole viellä kokeillut oon lähinnä viilanut noita piddejä, nyt lentää tosi vakaasti altholdkin on yllätävän hyvä kunhan muistaa pikkasen suojata se barometrin
Se komponentti missä on 2 reikää;) itsetaitoin muutaman kerroksen talouspaperii ja teippasin siihen.
-
Onko kenelläkään tietoa millä mallilla tuo Megapirateng:n kehittäminen on?
Tuleeko Criukselle sopivaa softaa jatkossakin, vai jäävätkö uudet ominaisuudet ainoastaan arducopterin käyttöön?
-
Moi,
Ominaisuuksia on nyt jo melkoisesti. Tulee mieleen, että jos näitä ominaisuuksia tulee vielä lisää, tulee istuttua monta pitkää iltaa koneen ääressä.
Päänsärkynä on parin viimeisen päivän aikana ollut, että olen saanut ajettua käännetyn koodin boardille ja kaikki näyttääkin päällisin puolin hyvältä. Aika paljon pitää wikittää ja hankkia softaa vähän kaikkialta. Nyt ongelmana on, että bluetooth ja USB-yhteys näyttäisi olevan kunnossa mutta en saa mitään lukemia FlightPlannerille enkä millekään muullekaan tarpeelliselle softalle. Kuitenkin yhteys toimii, koska sain käännettyä ja uploadattua koodin boardille. Kortilla vihreä valo (c) palaa kiinteästi ja punainen A vilkkuu.
-
Moro,
Täältä löytyy Ohjeen tynkää (http://www.multikopter.co.uk/forum/tutorials/article/2-step-by-step-compiling-megapirateng-and-multiwii/)
Täälä taas Megapirate (http://code.google.com/p/megapirateng/downloads/list) softa.
Voihan tässä olla jotain uuttakin?
-Samppa
-
Kiitos,
Olen jo tosin kelannut nuo läpi ja liittynyt listallekin. Ongelmana että sain uploadattua siististi softan kortille, mutta en saa mitään ulos. Eri USB-johtojakin on kokeiltu..
Tämä löytyi, täytyy kokeilla huomenna ???
http://diydrones.com/forum/topics/apm-2-5-wont-connect-via-usb-to-mavlink?page=1&commentId=705844%3AComment%3A1040218&x=1#705844Comment1040218 (http://diydrones.com/forum/topics/apm-2-5-wont-connect-via-usb-to-mavlink?page=1&commentId=705844%3AComment%3A1040218&x=1#705844Comment1040218)
-
kun itse oon nyt kokeilut sekä hk pro ja crius aio, hk kohdalla en saanut koskaan gepsiä toimimaan criuksen sain toimimanna sileen ok kunnes usb liitin irtos "v1,0 ongelma"
tilasin ardun rc timerilta 89 taalaa ja tässä säädeltyäni alan olemaan jotenkin vakuutunut, onhan toi prossu jo vanha mutta jos ajatellaan montako toimintoa se oikeesti joutuu laskemaan niin luulen että riittää vielä joksikin aikaa.
-
kun itse oon nyt kokeilut sekä hk pro ja crius aio, hk kohdalla en saanut koskaan gepsiä toimimaan criuksen sain toimimanna sileen ok kunnes usb liitin irtos "v1,0 ongelma"
tilasin ardun rc timerilta 89 taalaa ja tässä säädeltyäni alan olemaan jotenkin vakuutunut, onhan toi prossu jo vanha mutta jos ajatellaan montako toimintoa se oikeesti joutuu laskemaan niin luulen että riittää vielä joksikin aikaa.
Jep, just näin.Nykyisellään ominaisuuksia on niin paljon, ettei niitä kaikkia tule ehkä käytettyä.
-
no niin jatkoin criuksen säätöä kun sain usb kytkettyä fdti portin kautta, hetken joutu sitäkin pähkäilee mutta joo pudotin aika paljon arvoja ja yllätys yllätys vatkaaminen loppu. tässä nyt kohta vuoden Härpäköiden kanssa touhuneena sanoisin että jos vain haluu lennellä niin joku naza tai vastaava on paras vaihtoehto, mutta mulle toi rakentelu ja säätäminen on osa tätä juttua, siksi en pienestä haasteesta säikähdä. hyviä lentoja kaikille:)
-
Samaa mieltä. Nyt toimii täälläkin ja saan hienosti datan flight plannerille.
-
Eilen tuli CRIUS AIOP V1.1. Otin samantien myös ensimmäiset kuivatestit, eli softat sisään ja anturit testiin. Ei ollut mitään ongelmia saada dataa ruudulle (softaksi pistin uusimman MultiWiin).
Kunhan vaan puomit vielä saapuisivat kaukomailta, niin pääsisi testaamaan härveliä ihan käytännössä :).
-
Tuli koitettua MegaPirate -softaa... Ensin kopteri nousi nätisti ilmaan ja sitten yhtäkkiä jumalaton hyppy koskematta kaasuun lainkaan. Onneks mitään ei hajonnut, sillä tämä testi tapahtui sisällä ;). (joo, tyhmää...)
-
Ja itse itselleni jatkaen... MultiWii tykkää flippailla ja sitä myöten rungosta puomi poikki (HK F330 -klooni, joten oli odotettavissa).
Varmaan MAG-kalibroinnissa joku virhe... Mites toi MAG-kalibrointi oikeaoppisesti tehdään?
Edit: Toimintasuunnat, pyörimissuunnat yms testattu oikeiksi pitämällä kiinni kopterin pohjasta ja vääntelemällä tikkuja :).
-
Moi,
http://www.flyingeinstein.com/index.php/tutorials/calibmag (http://www.flyingeinstein.com/index.php/tutorials/calibmag)
Oliko jokin lukitus päällä, kuten Altholdi? Criuksen boardissa on barometri, joka pitää suojata potkurien ilmavirroilta.
Mulla on softana MegaPirate.
Itselläni on nyt rungon (Quadframes Jakubilta) kasaus käynnissä ja Joulun tienoilla pääsen ottamaan tyypit. Sitten kuulette käyttäjäkokemuksia. Mun boardi ei ole klooni, mutta mistäs vielä tietäisi, millainen se on?
Täältä voisi kysyä tuosta:
http://www.multikopter.co.uk/forum/ (http://www.multikopter.co.uk/forum/)
-Jere
-
Kiitoksia... Testit jatkuu kunhan aito DJI -runko saapuu ensi viikon alussa :). Kokemuksesta tiedän, että se ei hajoa kevyestä torpista.
-
Moi,
Rakentelen just tätä, on hyvä.
http://quadframe.com/collections/sixcopter-frames-sets/products/heawy-weight-sixcopter-frame-with-21-5mm-tubes (http://quadframe.com/collections/sixcopter-frames-sets/products/heawy-weight-sixcopter-frame-with-21-5mm-tubes)
-Jere
-
Isompi kopteri on jo valmis... CRIUS tulee TBS-runkoon ja jossain vaiheessa muuttuu (kunhan lompakko antaa myöden) FPV-laitteeksi. Ovat vaan nuo lasit niin turkasen kalliita :(. Ehkäpä näyttö olisi halvempi vaihtoehto?
-
Olisihan se, mut pitäisi olla niin pieni, että kulkis lähettimessä kiinni tai sitten vetäisi sokkona. Taidan kuitenkin ostaa ne lasit. Onkos täällä kukaan koittanut kytkeä ebayssä olevia videolaseja kuvavastariin???
Jere
-
Laseista, mulla on noi hk true 640x480 joita käytän 5,8ghz ovat kyllä aika hintavat mutta myös laadukkaat
-
Moi,
Millainen on noiden kantama?
-jere
-
Hmm ei kauheen pitkä vakioanteeneilla kun lähetimen teho on 200mv, mut vaihdoin cloverleaf anteenit niin nyt tuntuu riittävän, en lähde mitään matkoja arvioimaan koska itse en koita mitään pitkän matkan lentoja, kerran karkas ja vhteys katkes, loggerin mukaan pysähty 735 metrin päähän
Se oli vakio anteeneilla eli joku +400m joten veikkaan että tällä hetkellä on lähes tuplasti.
-
Vaihdoin oman kopterin lavat 8" -> 10" ja nyt kopteri oskilloi välittömästi ilmaan nousun jälkeen.
Olen tässä nyt muutaman tunnin leikkinyt Multiwiiconfilla ja vaihdellut P -arvoja 3 ja 8 välillä eikä mitään vaikutusta. Lisäksi olen vaihdellut LEVEL -arvoa vaikka mihin ja ihan yhtälailla oskilloi. Liitteenä nykyiset asetukset (kopteri ei ollut suorassa kuvankaappauksen hetkellä; kalibroinnit on kyllä suoritettu).
Ei siis tarvitse edes koskea kallisteluihin/kääntöön, vaan oskillointi alkaa välittömästi :(.
Tietääkö joku multicopter -kanavaa IRCistä tms, jossa voisi mahdollisesti saada ihan reaaliajassa vinkkejä?
-
-Snip-
Tietääkö joku multicopter -kanavaa IRCistä tms, jossa voisi mahdollisesti saada ihan reaaliajassa vinkkejä?
Oletko jo nämä löytänyt: http://multicopter.org/wiki/IRC (http://multicopter.org/wiki/IRC)
-
Oletko jo nämä löytänyt: http://multicopter.org/wiki/IRC (http://multicopter.org/wiki/IRC)
Kiitosta, pitääpä käydä huhuilemassa :).
-
Se paras kanava tuolta listalta puuttuu eli #kopterit.net
-
Vaihdoin oman kopterin lavat 8" -> 10" ja nyt kopteri oskilloi välittömästi ilmaan nousun jälkeen.
Olen tässä nyt muutaman tunnin leikkinyt Multiwiiconfilla ja vaihdellut P -arvoja 3 ja 8 välillä eikä mitään vaikutusta. Lisäksi olen vaihdellut LEVEL -arvoa vaikka mihin ja ihan yhtälailla oskilloi. Liitteenä nykyiset asetukset (kopteri ei ollut suorassa kuvankaappauksen hetkellä; kalibroinnit on kyllä suoritettu).
Ei siis tarvitse edes koskea kallisteluihin/kääntöön, vaan oskillointi alkaa välittömästi :(.
Tietääkö joku multicopter -kanavaa IRCistä tms, jossa voisi mahdollisesti saada ihan reaaliajassa vinkkejä?
Pienemmät lavat->nopeampi reagointi
-
Kyllä vaan, mutta ei tunnu oikeita arvoja löytyvän enää ollenkaan. Aika monta tuntia olen tässä jo säätänyt ;).
-
..ja boardi on hyvin kiinni eikä heilu? Oliko tuo parempi pienemmillä lavoilla?
-
Puoli mutulla. Puoli kokemuksella.
Ymmärtääksen oskillaatio on liian suuri P / I arvo. Ja nuo ovat vielä suhteessa toisiinsa.
Eli tekisin niin, että suht pieni I arvo vakioksi, ja sitten lähtisin hakemaan P-arvoa.
Liian pieni P = hitaat ohjausliikkeet, menee yli
Liian suuri P = oskillaatio
Ja se oskillatio voi tulla ihan mistä ulottuvuudesta "ohjaus/innerloop" (roll, pitch, yaw) + "stablize / outerloop" (roll, pitch, yaw) tahansa - esim. tuo Yaw 7 voi aiheuttaa sen.
(http://wiki.ardupilot-mega.googlecode.com/git/images/PIPI_Flow.png)
Miksi tuo 8 -> 10 aiheuttaa oskillointia? Reagointi varmaankin tulee hitaammaksi, jolloi poikkeama kasvaa, ja sitten kun isommasta poikkeamasta palataan, niin tapahtuu ylilyönti. 8 tuumainen ei ehdi poiketa riittävän kauas, että ylilyöntiä tapahtuisi merkittävästi. --> eli minusta tämäkin sanoisi pienempi P, mutta 10-tuumilla ei saa koskaan niin vakaata lentoa kuin 8-tuumilla sinun casessa.
Tässä Ardumaailman tuning dokkaria: http://code.google.com/p/arducopter/wiki/AC2_Tweaks (http://code.google.com/p/arducopter/wiki/AC2_Tweaks)
-
Boardi on kunnolla kiinni.
Tulin kanssa omissa tutkinnoissa siihen päätelmään, että moottorit ovat vajaatehoiset hallitakseen 10" lapoja. Pitänee laittaa 8" tilaukseen.
-
jep,
Jos vikaa ei löydy yhdestä, pitää etsiä toisaalta.
-jere
-
Dodii,
Tänään yritettiin ensilentoa ja heti torppas, tosin vain kellahti nostossa itseeni päin ja räks, rupeli poikki, kopteri pyrkii nostamaan "nokkaa" vaan ei perää yhtä paljon. Kääntelin kyllä kopteria moottorit päällä ilman lapoja ja luulin sen korjaavan lentoasentoansa. Esitin myös olohuoneessamme kalibrointitanssin.
http://www.youtube.com/watch?v=-_mjfPlHL9o#ws (http://www.youtube.com/watch?v=-_mjfPlHL9o#ws)
No, onneksi pukki ei tarvitse tänä vuonna helikopteria, mutta minä kylläkin.
Pitäisi saada jostain joku perusdokumentti tyyliin multikopterit for dummies. Tietääkös kukaan mistä?
-Jere
-
Onko tästä mitään apua: http://www.youtube.com/watch?v=aq1jXHMiJgg# (http://www.youtube.com/watch?v=aq1jXHMiJgg#)
-
Tänään yritettiin ensilentoa ja heti torppas, tosin vain kellahti nostossa itseeni päin ja räks, rupeli poikki, kopteri pyrkii nostamaan "nokkaa" vaan ei perää yhtä paljon. Kääntelin kyllä kopteria moottorit päällä ilman lapoja ja luulin sen korjaavan lentoasentoansa. Esitin myös olohuoneessamme kalibrointitanssin.
Oletko katsonut, että kaikki moottorit pyörivät yhtä nopeasti? Muistelen lukeneeni RCGroupsista, että jollain oli ongelmaa, etteivät kaikki moottorit pyörineet samaa vauhtia. Tähän suosittelivat muistaakseni nopareiden kalibrointia.
Pitäisi saada jostain joku perusdokumentti tyyliin multikopterit for dummies. Tietääkös kukaan mistä?
Kelpaisi myös meikäläiselle... "How to setup and tune your Multiwii/Megapirate -multicopter" -opas :D.
Linkitettyjä videoita en ole vielä katsonut. Sähkötkin menevät vaihtoon, joten sitten kun taas on roippeet kiinni niin katsellaan lisää.
-
Tomi, oletko lukenut tämänketjun viestin #19 ohjeet?
Multikopujen säätöön en vielä ota kantaa kun härvelit ovat pöydällä ja odottavat säätölentojen aloitusta.
Eteishallissa. Ulkona on liikaa pöperöä ja kylmää...
Sitten noiden CC3D purkkien säätö saattaa olla hieman erilaista multiwiihin jamegapirateen verrattuna.
Eka säädetään rate modessa oskillonnit pois KP arvoilla ja pitävyytä KI arvolla. Sit kun nuo ovat ok, niin siirrytään attituden säätöön ja tuo huomioi myöskin nuo rate moden arvot.
Nyt kun tätä kirjoittaa, niin tuo heikkit. Kuva alkaa aukeamaan vaikka säädettävät arvot ovat eri nimisiä.
-Samppa
-
Oletko katsonut, että kaikki moottorit pyörivät yhtä nopeasti? Muistelen lukeneeni RCGroupsista, että jollain oli ongelmaa, etteivät kaikki moottorit pyörineet samaa vauhtia. Tähän suosittelivat muistaakseni nopareiden kalibrointia.
Kelpaisi myös meikäläiselle... "How to setup and tune your Multiwii/Megapirate -multicopter" -opas :D.
Linkitettyjä videoita en ole vielä katsonut. Sähkötkin menevät vaihtoon, joten sitten kun taas on roippeet kiinni niin katsellaan lisää.
Syy oli vain siinä, että pari potkuria oli väärinpäin.
Käänsin ne ja homma ok pieni koeleijutus kertoi että asia ok.......MUTTA SITTEN MENETIN KOKO KOPTERIN :'( :'( :'( :'( :'(
Pitchi oli vielä väärinpäin ja menin asettamaan sen radiosta reversiksi. Samalla hetkellä lähti kuin raketti ja katosi hämärässä matalaan pilveen. Olin laittanut vahingossa kaasun reversille. :'( :'( :'( :'( En enää koskaan löydä sitä :'( :'( :'(
-
@Sjo1: Oma kopteri on jo CRIUSilla lentänyt hienosti kun lavat olivat 8". 10" lavat vaan osoittautuivat liian suuriksi käyttämilleni moottoreille eli niissä ei riittänyt puhtia stabiloimaan kopteria ja siksi meno kääntyi oskilloinnin puolelle.
Palailen asiaan kun saan uudet moottorit ja nopeudensäätimet. Uskoisin, että ongelmia ei ole kun moottorin teho/lapa -suhde on kunnossa :).
@jekuusi: Voi hitto! Kyllä on huono tuuri! :(
-
Syy oli vain siinä, että pari potkuria oli väärinpäin.
Käänsin ne ja homma ok pieni koeleijutus kertoi että asia ok.......MUTTA SITTEN MENETIN KOKO KOPTERIN :'( :'( :'( :'( :'(
Pitchi oli vielä väärinpäin ja menin asettamaan sen radiosta reversiksi. Samalla hetkellä lähti kuin raketti ja katosi hämärässä matalaan pilveen. Olin laittanut vahingossa kaasun reversille. :'( :'( :'( :'( En enää koskaan löydä sitä :'( :'( :'(
Paska homma. Löytyikö / näkyikö missään?
Et keksinyt työntää kaasua sitten maksimiin - eikös se sillä olisi tullut edes hakumatkan päähän? Eikös se sillä olisi tullut alas?
Trottle-kanavan kääntäminen on aina sellainen juttu joka kannattaa tehdä varovasti. Ja miettiä vielä kerran miten homma menee. Minullakin kokemuksia moisesta, mutta ei noin pahoja.
-
No niin lueskelin noita oskilointi juttuja ja hämmenän pikkasen soppaa eli, criuksen säädöt megapiratella on aivan erilaiset kuin esim arducopterissa ja ne mitkä siinä on vakiona ei toimi hyvin ciruksen kanssa. Eli ensin se rate,mulla on ne nmt 28-26a moottorit ja rate piti pudottaa p 80 kun taas ardussa mulla on ax-2810q ja siinä p110 sit se roll criuksessa on tällä hetkellä 2900 kun taas ardussa 4700 onhan noi moottorit ihan erilaiset mutta kuten huomaatte criuksen kanssa jouduin pudotamaan noita arvoja todella paljon. Sitten vielä on olemassa kaksi asiaa eli oskilointi ja voblaus
Eli oskilointi on nopeeta jopa 10hz nopeudella olevaa vatkausta silloin on liian kovat arvot kun taas voblaus on sellaista hitaanpaa vatkausta ja se viittaa että korjaukset eivät riitä eli arvoja ylös, Siis näin minä näen asian voi olla että olen aivan metsässä mutta mun härpäkät lentää;) ja hyvää joulua kaikille.
-
Paska homma. Löytyikö / näkyikö missään?
Et keksinyt työntää kaasua sitten maksimiin - eikös se sillä olisi tullut edes hakumatkan päähän? Eikös se sillä olisi tullut alas?
Trottle-kanavan kääntäminen on aina sellainen juttu joka kannattaa tehdä varovasti. Ja miettiä vielä kerran miten homma menee. Minullakin kokemuksia moisesta, mutta ei noin pahoja.
Mikä on signaalin kantama 2.4 G Turnigy 9x
Mitä tapahtuu, kun TX signaali menetetään?
Piti siis kääntää pitch, mutta pitch olikin vastarissa väärässä kanavassa. Virhe.
En ehtinyt mukaan tilanteeseen. Käänsi reversen pois. Tämäkin oli virhe. Olisi pitänyt toimia just niin kuin yllä on. tähän meni liikaa aikaa ja huomiota, jolloin menetin sen lopullisesti. Meni siististi levelissä suoraan ylöspäin. Tuuli 110 astetta GAFOR:n mukaan noin 7 kt. Lähtö Pori/Murtosenmutka.
-
Täysin offtopic: Järki käteen nyt missä näitä testailette. Tuurilla ei ole tippunut kenenkään ihmisen tai omaisuuden päälle...
-
Pitchi oli vielä väärinpäin ja menin asettamaan sen radiosta reversiksi. Samalla hetkellä lähti kuin raketti ja katosi hämärässä matalaan pilveen. Olin laittanut vahingossa kaasun reversille. :'( :'( :'( :'( En enää koskaan löydä sitä :'( :'( :'(
Täytyy kysyä että mites pitch ja kaasu eroaa multikopperissa. Enkö vaan ymmärrä?
Samalla pieni synninpäästö että käyhän noita, mutta sinulle ei enää koskaan toista kertaa. "oikealla"-leikkikopterilla tuommoinen kokeilu päättyy lähimaastoon nopeasti mutta vakautetulla välineellä voi varmaan kadota korkealle. Joko löytyi?
-
Huomautan vielä, että tarkoitus ei ollut lennättää omakotialueella, vaan todeta varovasti ohjainsuuntien ja vakautuksen toimivuus! Nostin ensimmäiseksi kopterin parikymmentä senttiä maanpinnan ylle ja heti alas. Sitten annoin sen verran kaasua, että pystyin maassa kallistamalla toteamaan ohjaimien toiminnan oikeellisuuden. Ennen lopettamista juolahti mieleen, että pitchin väärän suunnan hoitaa helposti reversellä....
2. Siten, että vastarissa johdot olivat väärin. Kun lähettimestä meni kääntämään pitch-kanavan toisinpäin, kaasu kytkeytyi täysille.Koska vakautus toimi hyvin, kopteri nousi kuin ilotulitusraketti suoraan ylös.
3. Laskin eCalcilla että lentoaika vajaan kolmen kilon kuormalla olisi lentoaika hiukan yli kaksi minuuttia. Kopteria ei ole löytynyt, mutta lähden kohta etsimään alatuulen puolelta.
-
3. Laskin eCalcilla että lentoaika vajaan kolmen kilon kuormalla olisi lentoaika hiukan yli kaksi minuuttia. Kopteria ei ole löytynyt, mutta lähden kohta etsimään alatuulen puolelta.
Toivotaan kovasti että löytyy. Hyvät pakkaskelit niin saattaa hyvinkin olla vielä elektroniikka kunnossa.
-
Toivotaan kovasti että löytyy. Hyvät pakkaskelit niin saattaa hyvinkin olla vielä elektroniikka kunnossa.
Hyvät pakkaskelit, niin voi olla, ettei ole osunut ihmisiin / muuhunkaan pudotessaan.
Olisin tuosta eniten huolissani.
-
Jihuu!!!!!!!!! :o :o :o :o :o ;D ;D ;D ;D
http://www.kopterit.net/index.php/topic,18080.0.html (http://www.kopterit.net/index.php/topic,18080.0.html)
-Jere
-
Hienoa :)
-
Oikein hyvä että löytyi ennen huomista paukuttelua. Joku idari olisi tietysti äkännyt sen ja...
-
Loistojuttu!
Omat kokemukset Crius/Multiwii -pohjalta alkavat sen sijaan olemaan hyvin pian tiensä päässä. Menee nimittäin hermot :).
Nyt on kokeiltu suunnilleen kaikki mahdollinen eikä vaan suostu toimimaan kunnolla.
Syy on moottoreiden käyttäytymisessä, joka on hyvin omituista. Esimerkiksi yksi moottoreista saattaa yhtäkkiä sammua yli 50% kaasulla vaikka Multiwiiconf väittää, että moottori pyörii normaalisti. Lennäpä siinä sitten...
Seuraavaksi sisään menee MegaPirate, jos vaikka toimisi paremmin?
Moottorit tällä hetkellä RCTimer 2836-11, noparit Turnigy Plush 30a (vakiosofta) ja lavat 10x4.5 Gemfan eli tehonpuute ei varmasti vaivaa kuten edellisillä moottoreilla.
-
Mulla on kokemusta vain yhdestä lennosta, josta ehdin näkemään ensimmäiset viisi sekuntia ;D
Ilmeisesti lentää, koska pääsi täältä yli puolen kilsan päähän omin avuin.
Ens viikolla kuulemme lisää :) Softana Megapirate. Jos toi ei toimi hyvin, tilalle tulee Naza. Sääli silti menettää kaikki hienot ominaisuudet, joita tuohon kuuluu.
-Jere
-
Jep, mullakin ollut pari Nazaa ja tälläkin hetkellä on yksi hexassa.
Kyllä se vaan niin on, että Nazasta kannattaa maksaa. Säästyy hermot ja toimii suoraan paketista (luultavasti) suurimmalle osalle koptereista.
-
Jep, mullakin ollut pari Nazaa ja tälläkin hetkellä on yksi hexassa.
Kyllä se vaan niin on, että Nazasta kannattaa maksaa. Säästyy hermot ja toimii suoraan paketista (luultavasti) suurimmalle osalle koptereista.
Moi,
Varmaan näin. Mutta mulla on ollut pointtina puhtaasti mielenkiinto ja haaste. ;) Seuraavat pari viikkoa näyttävät, jatkanko tällä vai seuraanko joukkoa tummaa :D. Koska boardi ei ole hinnalla pilattu, sitä voi kokeilla.
-
Juu, hinnan takia itsekin otin Criuksen testiin.
-
Aikani tappelin minäkin nyt on 2 arducopteri boardia 30 taalaa kallimpi kuin crius. Mutta on kyllä paljon helpompi saada lento kuntoon eilen panin yhden mun koe härpäkkään muutin ainoastaan ratea
Ja ei häpee nazalle yhtään joita mulla on myös pari ;)
-
Voihan se olla, että mielipide tästä vielä muuttuu, jos saan boardin toimimaan _kunnolla_. Tällä hetkellä odotukset eivät ole kovin korkealla tämän boardin suhteen ;).
-
Voihan se olla, että mielipide tästä vielä muuttuu, jos saan boardin toimimaan _kunnolla_. Tällä hetkellä odotukset eivät ole kovin korkealla tämän boardin suhteen ;).
Mulla oli ennen ekaa lentoa testeissä samaa vikaa, mutta kalibroin escit uudestaan ja kävin kaikki kytkennät, pyörimissuunnat jne läpi. Ehdin sen verran nähdä, että vakaasti ampaisi taivaalle matalaan pilveen.
Nyt pitää vielä malttaa, että kelit paranee.
-Jere
-
Noniin... Ja sitten luvassa lisää ongelmia Criuksen kanssa.
Tässä ollaan jonkun aikaa tahkottu kaverin kopterin (QuadX, Multistar 30A noparit, SunnySky-moottorit) ja Criuksen kanssa. Kopteri on toiminut Nazalla täysin moitteetta ja nyt kaveri halusi siihen Criuksen, mutta eipä halua Crius ryhtyä yhteistyöhön.
Tällä hetkellä oireena on, että kopteri flippaa välittömästi ympäri satunnaiseen suuntaan (vähintään kaksi kertaa taakse, kerran eteen, kerran oikealle) kun antaa kaasua sen verran, että ilmaan pitäisi nousta.
No sanotte tietysti, että tarkista pyörimissuunnat ;). Ne on kyllä tarkistettu sen "sata" kertaa neljän silmän voimin, samoin kalibroinnit on tehty useampaan kertaan (noparit yksitellen, magneetti ja kiihtyvyysanturit). Oikeat suunnat olen testannut myös antamalla kopterille sen verran rundia maassa, että näkee mihin suuntaan kopteri lähtee kallistumaan. Nämä suunnat olen todennut oikeiksi.
PID-arvot ovat vakioissa, jolloin kopterin pitäisi kyllä lentää, mutta mahdollisesti hyvin epävakaasti. Boardi on asennettu silikonivaimentimien päälle.
Ideoita? Ajatuksia?
EDIT:
Criuksella on myös saatu aikaan "sopivasti" tuhoa... Säädin tässä taannoin Criuksen Stabilize-moodia pitämällä kopteria räpylöissä ja vääntelemällä kevyesti tikkuja eri suuntiin tutkien, että oikaiseeko vai ei. Yhtäkkiä boardi jollain tapaa sekosi ja lähti korjaamaan täysin väärään suuntaan eli siihen suuntaan, johon tikkua väänsin. No, kopteri tietenkin kimposi räpylästä tehden oikein "kivat" naarmut pöytään, rikkoen 21" monitorin, tehden sopivat viiltohaavat käsivarteen jne... Elossa ollaan, mutta kylläpä kivasti vi*uttaa, vaikka vedinkin vaistomaisesti heti kaasun nollaan ja suojauduin huoneen toiseen reunaan :P.
-
Onko kopterin värinät hallussa eli poissa? Ja onko lauta hyvän värinänvaimennuksen varassa? Nazassa vaimennus on sisäänrakennettuna, joten se voisi olla yksi merkittävä ero lautojen välillä.
-
Moi,
Ei mulla ole mitään värinänvaimennusta kun en näköjään sellaista tarvitse. Boardi on ruuvattu suoraan kiinni nylonkorotuspalasilla (spacers) keskilaudan keskelle kiinni. Lauta on vakaa! Barometrin päälle kannattaa laittaa foamia, jotta potkurivirrat eivät sotke Altholdia joka on mulla älyttömän tarkka.
-
Omia kokemuksia Crius 1.1 & CN-06 v2.0 yhdistelmästä:
Vaihdoin GPSään oikeat asetukset u-centerillä:
-UART1 U/ 115200
-Meas. freq 10Hz
-Navigation Freq 5Hz
Ensimmäinen este tuli tässä, koska navigointitaajuus ei suostunut tallettumaan.
Oheiden mukaan Laskin mittaustaajuuden 10Hz -> 5Hz jolloin myös nav freq. pysyi 5Hz:nä
Sitten piuhat kiinni ja APM päälle. GPS:ää ei löytynyt ollenkaan (gpsstatus 0).
Buuttasin, tarkistin piuhat, tarkistin APM_config.h:n mutta GPSää ei löytynyt.
Kokeilin sitten laskea nopeutta 115200 -> 38400. Konffasin ensin GPS:n (u-center)
ja hetken mielijohteesta käynnistin APM:n uudelleen, ja GPS toimi välittömästi(?)
Tarkistin vielä että APM_config.h:ssa on nopeudeksi asetettu 115200 mutta silti tuo tuntuu toimivan(?)
Tämäh saattaa olla muille selkeä tapaus, mutta jos jonkun Crius ei löydä GPS:ää niin kokeilkaa hitaammalla nopeudella
-
Noniin... Ja sitten luvassa lisää ongelmia Criuksen kanssa.
Tässä ollaan jonkun aikaa tahkottu kaverin kopterin (QuadX, Multistar 30A noparit, SunnySky-moottorit) ja Criuksen kanssa. Kopteri on toiminut Nazalla täysin moitteetta ja nyt kaveri halusi siihen Criuksen, mutta eipä halua Crius ryhtyä yhteistyöhön.
Tällä hetkellä oireena on, että kopteri flippaa välittömästi ympäri satunnaiseen suuntaan (vähintään kaksi kertaa taakse, kerran eteen, kerran oikealle) kun antaa kaasua sen verran, että ilmaan pitäisi nousta.
No sanotte tietysti, että tarkista pyörimissuunnat ;). Ne on kyllä tarkistettu sen "sata" kertaa neljän silmän voimin, samoin kalibroinnit on tehty useampaan kertaan (noparit yksitellen, magneetti ja kiihtyvyysanturit). Oikeat suunnat olen testannut myös antamalla kopterille sen verran rundia maassa, että näkee mihin suuntaan kopteri lähtee kallistumaan. Nämä suunnat olen todennut oikeiksi.
PID-arvot ovat vakioissa, jolloin kopterin pitäisi kyllä lentää, mutta mahdollisesti hyvin epävakaasti. Boardi on asennettu silikonivaimentimien päälle.
Ideoita? Ajatuksia?
EDIT:
Criuksella on myös saatu aikaan "sopivasti" tuhoa... Säädin tässä taannoin Criuksen Stabilize-moodia pitämällä kopteria räpylöissä ja vääntelemällä kevyesti tikkuja eri suuntiin tutkien, että oikaiseeko vai ei. Yhtäkkiä boardi jollain tapaa sekosi ja lähti korjaamaan täysin väärään suuntaan eli siihen suuntaan, johon tikkua väänsin. No, kopteri tietenkin kimposi räpylästä tehden oikein "kivat" naarmut pöytään, rikkoen 21" monitorin, tehden sopivat viiltohaavat käsivarteen jne... Elossa ollaan, mutta kylläpä kivasti vi*uttaa, vaikka vedinkin vaistomaisesti heti kaasun nollaan ja suojauduin huoneen toiseen reunaan :P.
Mikä firmis sulla on?
-
Mikä firmis sulla on?
Uusin tuon kirjoituksen aikaan ollut. Boardia en enää omista.
-
Uusin tuon kirjoituksen aikaan ollut. Boardia en enää omista.
Ok...Anyway, jos jollakin on ollut ongelmia boardin kanssa, niin voi jakaa kokemuksia, jotka boardin puolesta ovat olleet ihan ok. Tosin kalliinpuoleiseen heksaani tuli tänään Naza. Ihan varmuuden vuoksi. Jotenkin tuli mieleen, että moottorien kytkentäjärjestyksessä boardiin saattoi olla jotain, tuskin esceissä ja moottorien pyörimissuunnissa.
Itselläni sattui kaksi kopterin karkaamista, joista toisessa syynä olin itse ja toisessa hyytynyt vastari (Flysky). Uudella konfiguraatiolla on takana vajaat kymmenen lentoa eikä toistaiseksi ole ollut ongelmia. En usko että vika on boardin laadussa vaan siinä, että koko kasausprosesssi on melko pitkänpuoleinen ja sen varrella voi sattua kaikenlaista.
Kiinnostuneille tiedoksi, että firmis (Megapirate) täytyy konffata käsin ja ladata boardille Arduinolla. Sitten Mission Planner käymään ja loppu on aika helppoa. Mission Planneriilla ei voi tehdä peruskonffausta.
Aion käyttää boardia edelleen, mutta FPV:een ja näköetäsyydellä reittilentoon. Sen saa kiinni myös Skywalkeriin, joka nyt on tyhjänpanttina työhuoneen hyllyllä. Hyvin on tähän asti toiminut.
http://www.youtube.com/watch?v=3VkUusLBh-o#ws (http://www.youtube.com/watch?v=3VkUusLBh-o#ws)
-
kokeile vielä pudottaa vähän tota anglular rate controllia eli p arvoa niin saat ehkä tosta vielä parenman, ja sitte jos haluut sellaisen nazamaisen lentokokemuksen niin lennä loitteri päällä sehän on interaktiivinen paitsi alt, kokeilin sitä tänään paljon ja hyvin toimi lensin normaalisti ei kauheen lujaa mutta ihan normi lentoo pystyy lentää ja sit tikuista irti niin johan pysähtyy ja kokeilin tota monta kertaa ja lopputulos oli aina sama. tosin tein tän ardulla mut eiköhän toi criuksellakin toimi pitääkin huomenna mennä kokeilee. avas vaan ihan uuden perspektiivin tohon fpv lentoon :) ehkä tää oli sulle tuttu juttu mut mä tajusin ton vasta tässä hiljatain.
-
Oli ilmestynyt v2, ilmeisesti eroa aikaisempiin on että Altimetri vaihtunut erityyppiseksi, 16mb flash muistia datan automaattiseen loggaukseen sekä nyt pitäisi sopia myös ArduCopterNG ja ArduPlaneNG firmikset Multiwiin ja Megapiraten lisäksi. Tulihan tuollainen sitten tilattua, lisäksi CN-06 Gps v2, telemetria radio 3DR lähetin + maa asema, mav-link osd sekä fpv lähetin ja kamera. Nuo nyt pitäisi sitten saada toimimaan yhteen. Firmwareksi ajattelin controlleriin Megapiratea ja mav-linkkiin Minim Osd extra firmwarea. Kunhan nuo saa ensin pöydällä toimimaan, niin olisi tarkoitus rakentaa jonkin sortin hexa niiden ympärille. ;D
-
Kehitys kehittyy, päätin sittekin tehdä quadin. Tilasin noiden yllämainittujen osien lisäksi Sonarin, ULN2803A Darlington Array piirejä, summerin sekä ledejä. Alla piirtämäni kuva kytkennöistä, kertokaa jos siinä on jotain vialla. :D
-
kaverin kans meillä oli aluksi vaikeuksia ton criun kans mutta ongelmat ratkesi. Eli ongelma oli että quadi kippas välittömästi ympäri lähössä ja vikaa mietittiin paljon, no vika löytyi esceistä. Oli noi dx comin flying esc/becit ja mysteryn a2212-6 2200kvmotit paikoillaan ja niissähän on mikä sattuu softa sisällä. Tilattiin djin opto escit ja 2212 motit niin alko homma toimiin. Nyt kaverilla on hexa criuksen lankulla ja itellä quadi ja kummatkin lentää hyvin. että semmottia ja kummassakin on megapirate sisällä
-
Moi!
Laitan vaa nyt 1,5 v kokemuksella multiwii boardeista :aidoista ja klooneista..ja kopuista Y6, hexa & quad!
1. framen pitää olla jäykkä! mitää ei tee muovi letkuilla...
2. escit, calibroi manusti.
3. osat oikeessa,suhteessa, potkurit, paino, mosat, escit tietty
4. eka pelkkä gyro ja acc vaan päällä
5. muita kilkkeitä switchien taakse.
5. painavemmissa nykyään multiwii 2.1 versiossa perus pideistä riittää aluks kun pudottaa P arvoja ja sit muita vähä säätelee
pitää käydä kellottaa toissa iltana varaosista kasattua megaboardia jossa 0.43 imu. katotaa räjähtääkö toi frame...
ku yöllä ahtaassa, ei uskaltanu antaa ku 75% löölyy (mulla on sit vastuuvakuutus, et ei esimerkkipaikka, mut keskellä yötä..):
http://www.youtube.com/watch?v=kz4hOzxze1E#ws (http://www.youtube.com/watch?v=kz4hOzxze1E#ws)
ja nyt sipuli kestää ehkä tutkia megapirates toiseen warthox frameihin. Kiitokset kaikille täällä, ku suomekski löytyy topiccia! ::)
Nii ja flyduinolta kysyin vuosi sitten et onko salaisuuksia.. vastaus oli: jäykkä freimi...
-
Nyt on heti alkuun ongelmia crius aiop 2:n kanssa, kun ei saa yhteyttä multiwiiwinguilla, mutta arduino saa yhteyden ongelmitta. Wingui huutelee vaan että onkos ny varmasti oikea portti valittuna ja onhan se. Multiwii ja gui molemmat 2.2 kokeiltu myös 2.1(multiwiiconf saa näennäisesti yhteyden, mutta mitään eloa ei ohjelmassa näy).
Lankun ledi kyllä vilkuttelee aina kun yhteyttä yrittää ja siitä tuli mieleeni tuo a ledi joka vilkuttaa aina hiljakseen eli onko senkään käytös normaalia, kun ohjeissa ei pelkkää a:n vilkkumista käsitelty.
Edes lankku nakuna eli ei muuta kiinni kuin usb piuha ei tuo apuja ongelmaan.
-
No nyt alkoi lyyti kirjoittaa eli ilmeisesti firmiksen flashaus oli mennyt munilleen ja siksi ei toiminut, nyt palaa sekä vihreä että punainen ledi ja pc ja crius puhuu samaa kieltä.
EDIT eihän se mitään munille ollu mennyt vaan käyttäjä ei vaan malta tehdä niin kuin ohjeissa sanotaan eli megapirate sisällä vilkkuva punainen ledi on ok ja yhteys saadaan aikaiseksi mission plannerilla.
-
Vielä viimeinen(?) este ennen lentoa eli crius aiop 2.0 ei armaa ohjaimesta, fw on megapirateng 2.8 R3 eli oisko kenelläkään ideoita millä laite lentoon?
-
Vielä viimeinen(?) este ennen lentoa eli crius aiop 2.0 ei armaa ohjaimesta, fw on megapirateng 2.8 R3 eli oisko kenelläkään ideoita millä laite lentoon?
Tarkistappa onko koodissa oikea board valittuna. Tai saattaa johtua siitä että pitää jostain syystä olla V1, vaikka board olisikin V2.
-
Joo, mulla oli tuossa vika.Vieläkun saisi barometrin toimimaan oikein.....
-
Joo, mulla oli tuossa vika.Vieläkun saisi barometrin toimimaan oikein.....
Missä kohdassa pitää laittaa V1 2:n sijasta? Multiwii:llä homma toimii kyllä.
-
No heti alussa, eka valinta, mitä on ohjeissakin, eli valitaan oikea boardi.Oletuksena siinä taitaa ollakin V1.Tarkoitan siis ohjelmaa, joka arduinolla luirautetaan kortille.
-
Hiphei Hurraa!!!!! ;D Se toimii!!
Elikkä boardi HobbyKingin Multiwii Pro:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__31138__Multiwii_and_Megapirate_AIO_Flight_Controller_w_FTDI_ATmega_2560_V2_0.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__31138__Multiwii_and_Megapirate_AIO_Flight_Controller_w_FTDI_ATmega_2560_V2_0.html)
jossa Megapirate 2.9.1 joka löytyy megapirateng-add-ons kansiosta(löytyy googlella)
Sieltä Arduinolla APM_Config.h:sta valitaan:
#define PIRATES_SENSOR_BOARD PIRATES_CRIUS_AIO_PRO_V1
#define SERIAL_PPM SERIAL_PPM_DISABLED,
#define TX_CHANNEL_SET TX_mwi
#define CONFIG_BARO AP_BARO_MS5611_I2C
#define GPS_PROTOCOL GPS_PROTOCOL_AUTO
#define SERIAL0_BAUD 115200 // Console port
#define SERIAL2_BAUD 38400 // GPS port
#define SERIAL3_BAUD 57600 // Telemetry (MAVLINK) port
ohjelma sisään boardille, ja Mission Plannerilla asetukset ja kalibroinnit kuntoon, niin pitäisi pelittää.
Kovan taistelun takana oli, mutta syntyipä semmoinen väkkärä,jota olikin mukava lennättää.
Yksi moottoripuomi meni alussa poikki, mutta onneksi oli varalla.Megapiraten aikaisemmilla
versioilla en saanut laitetta oikein pelittämään.Bluetooth toimii myös, ei tartte olla piuhaa paikallaan
säätöjä tehdessä.
-
Pystyykö tuolla megapiratella tekemäään itse erimallisia konfiguraatioita? Ajattelin ottaa ikuisuusprojektiksi tuommosen v-hexan ja juuri mikään gps:llä varustettu ohjain ei tätä tue oletuksena.
Mitään kokemusta mistään ardu-vehkeestä ei ole joten saattaahan se jäädä pelkäksi yritykseksi :D. Miten hyvin nuo on lentäneet teillä oletus pid:eillä, mahdollisuuksia saada ilmaan koko värkkiä?
Muok; uusimmissa pitäs löytyä valmiina, voiskohan joku vahvistaa?
-
Crius aiop V1.1 tuli hommattua ja sain siihen jo Megapirateng 3.1.1 R4 asennettua. Kaikki näyttää toimivan ja Missionpalnnerin kautta tehty kalibroinnit yms. dataa liikkuu. Ainoa ongelma on bluetooth palikan kanssa, kytken sen so/ftdi porttiin ja valot syttyy yms. Saan sen yhdistettyä puhelimeen mutta läppäri ei suostu edes löytämään sitä ja puhelimessa Droidplanner ei näytä mitään.
-
Sain bluetoothinkin toimimaan, rx ja tx piuhat oli väärinpäin eli menivät suoraan palikan rx:stä laudan rx:n ja palikan tx:stä laudan tx:n. Pistin ne ristiin rx <-> tx niin rupes toimimaan, nyt näkyy langattomasti tataa sekä puhelimessa että läppärillä, tosin läppäriin piti laittaa vielä erillinen vastaanotin.
-
oma crius on ollu korjattavana kiinanmaalla kohta 4kk ;D
laittelin jo spostia rctimerille jotta mitäs sinnepäin kuuluu ja ootteko löytänny mun korttia.
:P
-
Uusin versio megapirate 3.1.1. v4 asentui tänään. mutta mikä missionplanner versio tulisi käyttää tuon megapiraten kanssa ?
-
Uusin 1.2.95 toimii ainakin mulla hienosti 3.1.1 R4 kanssa
-
Dohniin...olihan taas säätöä kun tulee multiwii maailmasta. Sain vihdoinkin kaikki kalibroitua.
MegapirateNG 3.0.1 V4
Mission planneri kun pakkosyöttää oman koodin puoliväkisin sisään ja sitten ei toimi mikään.Lisäksi piti arpoa portti ja nopeus kohdilleen.
Turnigy standard Radio olikin sitten disabled asennossa toimiva ( ei mitään logiikkaa) konffauksessa.
Eli radiot kalibroitu
ACC kalibroitu ( huom älä kallista yli 40 astetta tai failaa) Lopuksi kopu katollee ja pidä se niin.
MAG kalibroitu (pyöritä kaikki akselit 60 sekuntia)
Kopu ei lennä eikä ARMaa ennen kun on kaikki kalibroitu.
GPS alkoi heti toimimaan kun laittoi kiinni.
Huomenna propsut kiinni. Alla kuva.
https://app.younited.com/?shareObject=1fa4d5b4-8945-b96b-32b5-0367874c711b
Ei toimi megapirateNG crius levyllä. Pahin ongelma on että ROLL ja PITCH vaihtaa satunnaisesti paikkaa 45-90 astetta. Paluu takaisin multiwii 3.2 ja kone rokkaa.
-
Tsekatkaa myös threadi täältä:
http://www.multikopter.co.uk/forum/forum/45-crius-all-in-one-pro/ (http://www.multikopter.co.uk/forum/forum/45-crius-all-in-one-pro/)