Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => Kloonit => Aiheen aloitti: Vizu - 26 Syyskuu, 2012, 22:44:56
-
Tere,
Noniin, elikkä ihka ensimmäistä kunnon kopteria ostamassa ja siihen kaipaisin jonkun viisaan neuvoja, mielipiteitä, ehdotuksia ja niin päin pois.
Tämmöstä kokoonpanoa ajattelin:
malli: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__10811__HK450_CCPM_3D_Helicopter_Kit_Align_T_rex_Compat_Ver_2.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__10811__HK450_CCPM_3D_Helicopter_Kit_Align_T_rex_Compat_Ver_2.html)
mankka: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8992__Turnigy_9X_9Ch_Transmitter_w_Module_8ch_Receiver_Mode_2_v2_Firmware_.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8992__Turnigy_9X_9Ch_Transmitter_w_Module_8ch_Receiver_Mode_2_v2_Firmware_.html)
servot: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__9392__Turnigy_MG90S_Metal_Gear_Servo_1_8kg_13_4g_0_10sec.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__9392__Turnigy_MG90S_Metal_Gear_Servo_1_8kg_13_4g_0_10sec.html)
perä servo: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6775 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6775)
moottori: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__9021__Turnigy_Typhoon_450H_2215H_Heli_Motor_3550kv_450_class_.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__9021__Turnigy_Typhoon_450H_2215H_Heli_Motor_3550kv_450_class_.html)
nopari: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__2165__TURNIGY_Plush_40amp_Speed_Controller.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__2165__TURNIGY_Plush_40amp_Speed_Controller.html)
gyro: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10113 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10113)
akku: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8932__Turnigy_2200mAh_3S_20C_Lipo_Pack.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8932__Turnigy_2200mAh_3S_20C_Lipo_Pack.html)
laturi: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__15379__IMAX_B6_Charger_Discharger_1_6_Cells_COPY_.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__15379__IMAX_B6_Charger_Discharger_1_6_Cells_COPY_.html)
virtalähde: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__11758__HobbyKing_Power_Supply_100_240v_5A.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__11758__HobbyKing_Power_Supply_100_240v_5A.html)
pinion: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__13069__Training_Gear_for_450_Class_Helicopter.html
(http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__13069__Training_Gear_for_450_Class_Helicopter.html) (ilmeisesti pitää tämä erikseen ostaa?)
ja harjotus jalat
Kertokaa ihmeessä olenko ihan hakoteillä tai onko tuossa mitään järkeä? :D. Suht edullisena yritin tuota kokoonpanoa pitää.
Ja kiitoksia kaikille jo etukäteen!
-
Otappa kopteriksi tuo hiilikuituinen GT versio. Saat vähän kestävämmän koneen.
Noita 9x radioita liikkuu käytettynä aika paljon. Ja jos vähänkin tuntuu siltä, että harrastus innostaa enemmän, niin osta käytettynä spectrumin, futten tms. radio täältä foorumilta. Ei sitten jää radio "pieneksi" jos harrastus kasvaa.
Noista servoista ei ole mulla kokemuksia.
Plushin nopari on ilmeisesti hyväksi todettu.
Gyro on sama kuin mulla ja tuntuu toimivan. Tein kyllä tuohon gyroon kuumaliimamodauksen.
Jos laturista saisi enemmän ammeereja ulos, niin saisit nopeammin useamman akun yhtä aikaa ladattua.
Moottori on toimivaksi todettu ja 13T on sopiva pinjoni.
Multa saat harjoitusjalat "lainaan" jos olet Tampereen suunnalta.
Simulaattori muuten puuttuu listasta.
-
Jos pidät rakentelemisesta, modaamisesta ja vikojen etsimisestä niin tuo on ihan jees vaihtoehto. Ennen kuin huomaatkaan olet päivittänyt tuohon kopteriin samalla summalla alignin osia.
Tuo postitettuna suomeen on noin 200€+alvit ja tullit eli noin 250€.
Jos tuohon päädyt niin koptereita kannattaa tilata heti sen kaksi kittiä, koska tod.näk. joku osa on jo paketista rikki tai puuttuu... Tämä on aika yleinen setti. Kaverilla on samanlainen laturi eikä se kauaa kestänyt eli siihenkin kannattaisi panostaa hieman lisää. Yksi akku on myös aika turha eli niitä min. 2kpl. Torppia varten kannattaa olla myös se vara kitti. Listasta puttuu myös lavat.
Gyrossa ei kehumista ja vielä yhdistettynä tuohon väljään perään niin loppu tulos on aina yhtä huono!
Radio on ihan ok mankka, budjetti luokan vehje, mutta täysin toimiva.
Simulaattori on ehdoton, esim. phoenix http://thehelistore.com/index.php/simulaattorit/phoenix/phoenix-simulator-v3-3-simu.html (http://thehelistore.com/index.php/simulaattorit/phoenix/phoenix-simulator-v3-3-simu.html)
Jos taas pidät lentämisestä enemmän ja muutenkin kaikin tavoin parempi vaihto ehto olisi ostaa _edes_ Trex 450 plus super combo jossa on kaikki valmiina.
Tosin laturi on aika kökkö.
En halua latistaa, mutta tämä sama kaava on käyty läpi useamman kymmen kertaa ja aina on sama loppu tulos. Parin viikon tai kk päästä kiroat että olisi pitäny ostaa kerralla Align tai muu vastaava laatuinen esim. protos, koska päivittämiseen on mennyt jo aidoin verran rahaa eikä kopu silti lennä niin kuin pitää.
Tai olet myymässä kaikkia kamoja pois, koska kamat ei toimi.
Aloittelija + huono kopteri ei pääty 98% tapauksista onnellisesti. Tämä mun mielipide ja itse olen aloittanut kiina+esky vehkeillä. Rahaa paloi kesässä noin 1000e noihin romuihin enkä osannut edes lentää, koska vehkeet ei toiminu niin kuin pitäisi tai hajosi ilmassa joka kerta.
Jos sulla on tuo 250e budjetti niin itse ostaisin simulaattorin ja radion. Tai bongaisin foorumilta jonkun hyvän käytetyn setin.
-
Jos pidät rakentelemisesta, modaamisesta ja vikojen etsimisestä niin tuo on ihan jees vaihtoehto. Ennen kuin huomaatkaan olet päivittänyt tuohon kopteriin samalla summalla alignin osia.
Tuo postitettuna suomeen on noin 200€+alvit ja tullit eli noin 250€.
Jos tuohon päädyt niin koptereita kannattaa tilata heti sen kaksi kittiä, koska tod.näk. joku osa on jo paketista rikki tai puuttuu... Tämä on aika yleinen setti. Kaverilla on samanlainen laturi eikä se kauaa kestänyt eli siihenkin kannattaisi panostaa hieman lisää. Yksi akku on myös aika turha eli niitä min. 2kpl. Torppia varten kannattaa olla myös se vara kitti. Listasta puttuu myös lavat.
Gyrossa ei kehumista ja vielä yhdistettynä tuohon väljään perään niin loppu tulos on aina yhtä huono!
Radio on ihan ok mankka, budjetti luokan vehje, mutta täysin toimiva.
Simulaattori on ehdoton, esim. phoenix http://thehelistore.com/index.php/simulaattorit/phoenix/phoenix-simulator-v3-3-simu.html (http://thehelistore.com/index.php/simulaattorit/phoenix/phoenix-simulator-v3-3-simu.html)
Jos taas pidät lentämisestä enemmän ja muutenkin kaikin tavoin parempi vaihto ehto olisi ostaa _edes_ Trex 450 plus super combo jossa on kaikki valmiina.
Tosin laturi on aika kökkö.
En halua latistaa, mutta tämä sama kaava on käyty läpi useamman kymmen kertaa ja aina on sama loppu tulos. Parin viikon tai kk päästä kiroat että olisi pitäny ostaa kerralla Align tai muu vastaava laatuinen esim. protos, koska päivittämiseen on mennyt jo aidoin verran rahaa eikä kopu silti lennä niin kuin pitää.
Tai olet myymässä kaikkia kamoja pois, koska kamat ei toimi.
Aloittelija + huono kopteri ei pääty 98% tapauksista onnellisesti. Tämä mun mielipide ja itse olen aloittanut kiina+esky vehkeillä. Rahaa paloi kesässä noin 1000e noihin romuihin enkä osannut edes lentää, koska vehkeet ei toiminu niin kuin pitäisi tai hajosi ilmassa joka kerta.
Jos sulla on tuo 250e budjetti niin itse ostaisin simulaattorin ja radion. Tai bongaisin foorumilta jonkun hyvän käytetyn setin.
Tuo se karu totuus kyllä on. Monethan kyllä lentelevät noilla HK kopuilla mutta valitettava tosi asia useimmiten on se että siellä on enään HK:n omat runkolevyt, canopy ja tail finit. Kaikki muu osa ja mekaniikka vaihtunut Aligniin. Onhan noita HK:ita hyviäkin yksiköitä ollut. Tuo trex storen t-rex 450 plus on vain sen hintainen paketti että HK:ta ei välttämättä kannata enään nykyään ostaa. Tuo plussa kuitenkin on paperilla RTF, mutta käytännössä useimmiten ARF eli kokenut lennättäjä kun sen säätää niin se on kova kone ja sitä ei tarvitse päivitellä heti.
-
Tuo se karu totuus kyllä on. Monethan kyllä lentelevät noilla HK kopuilla mutta valitettava tosi asia useimmiten on se että siellä on enään HK:n omat runkolevyt, canopy ja tail finit. Kaikki muu osa ja mekaniikka vaihtunut Aligniin. Onhan noita HK:ita hyviäkin yksiköitä ollut. Tuo trex storen t-rex 450 plus on vain sen hintainen paketti että HK:ta ei välttämättä kannata enään nykyään ostaa. Tuo plussa kuitenkin on paperilla RTF, mutta käytännössä useimmiten ARF eli kokenut lennättäjä kun sen säätää niin se on kova kone ja sitä ei tarvitse päivitellä heti.
Jos Sinussa on rakentajan vikaa, eli tykkää vääntää ruuvia ihan saman lailla kun lentääkin, niin toi HK hiilari/metallirunkoinen on ihan hyvä vaihtoehto millä aloittaa.
Itse tein niin ja torpattua tuli vaikka kuinka ja monta kertaa. Ois varmaan jäänyt harrastus alkumetreille jos olisin muutaman kerran torpannut 400€ kopterin pirstaleiksi.
Totta on, että kun torppaukset rupes väheneen, niin vaihdoin siihen kopteriin Alignin osia pikku hiljaa - kuten yllä ziiccxi sanoikin- sen verran että käytännössä jäljellä alkuperäisestä oli runkolevyt.
Tuo osien päivittäminen pikku hiljaa antoi myös mahdollisuuden valita mitä osaa mihinkin laittaa päivitysvesriona ja kustannus tuli aina pikku hiljaa.
Mielestäni ihan hyvä vaihtoehto opetella kopterin liikkeitä / ohjaamista / säätämistä / tekniikkaa - ilman että torpit rankasee taloudellisesti heti opetteluvaiheessa (silloin niitä torppeja tulee tiuhempaan ;))
-
Suosittelisin myös aitoa heti kerralla. Sen hk:n torppi maksaa aivan yhtä paljon kuin aidonkin koska korvaavat osat kannattaa ostaa aitoina align osina. Se hk tulee todennäköisesti kalliimmaksi kun mekaniikasta johtuvia torppeja tulee enemmän. Lisäksi se syö rotan lailla kun itseluottamus katoaa samalla ja koko harrastus on pelkkää kopun rassaamista. Jos saat edullisesti valmiiksi lentävän hk:n, siis niin että oikeasti toimii, niin sitten siinä on jotain ideaa. Uutena kittinä en kyllä ite ostaisi. Sitten se käytettynä ja päivitettynä ostettu on sekasikiö, josta on välillä hankala tietää mikä varaosa sopii ja mikä ei. Toki jos nämä myyjän kanssa saa selviettyä niin sen kanssa ei sitten ole ongelmaa.
-
ALZRC:n tuotteet ovat myös varteenotettava vaihtoehto.
Mulla on tämän valmistajan osia todella paljon omassa 450 prossa.
Olen niihin tyytyväinen. Tosin ALZRC:n laakereissa on välillä sanomista.
Osa ALZRC:n osista on kestänny, jopa paremmin kun Allun vastaavat.
Mutta jos lähellä ei ole jotakuta koeneempaa asian harrastajaa suosittelen vakavasti aidon kopun ostamista.
Noissa kopiossa kun on vielä se vika että niissä ei ole kunollista ohjekirjaa ja aidon ohjekirjaa saattaa joutua soveltamaan esim.
likkien mittojen kanssa.
-
Uutena kittinä en kyllä ite ostaisi. Sitten se on sekasikiö, josta on välillä hankala tietää mikä varaosa sopii ja mikä ei.
Ongelmia tulee varmasti kun sekoittaa eri versioiden osia keskenään (esim. sport, SE V1, SE V2, jne) valmistajasta riippumatta. Silloin niitä ongelmia kyllä itse pyytääkin.
Itselläni ei ikinä ollut mitään ongelmia saada osia toimimaan keskenään, mutta pitäydyin aina SE V2 -mallin osissa, oli valmistajalla sitten minkälainen logo tahansa.
Ongelmat mitä olen HK:n 450SE-V2:sta löytänyt on 'liikkuvien osien' välykset ja ruuvien suht huono laatu. Ei ne kyllä niin huonoja ole, ettei niillä voisi lentää perus leijutusta, taivaslentoa ja vetästä jopa ekat flipitkin (kokeiltu on ;)).
-
Joo, en väitä ettei nuo voisi oikeasti myös lentää. Mun mielestä nämä on siinä mielessä vähän hassuja että näitä hankkii monesti aloittelijat vaikka nämä sopis paremmin kokeneelle kaverille. Kokenut tietää miten sen pitäisi käyttäytyä, osaa etsiä vikaa, korjata ja soveltaa, joten onnistumisen mahdollisuudet on paremmat.
Toinen juttu on sitten halvat sähköt. Huono peräservo ja alkeellinen gyro yhdistettynä väljään perään tekee jänniä juttuja ja on lähes mahdotonta saada toimimaan. Hyvät kun hankkii, niin se maksaa sen mitä aitokin.
Toki jos leijuttelu noilla sujuu, nopeasti oppiva kaveri kasvaa tosi äkkiä ulos noista ja sitten se aito on äkkiä edessä. Tässä vaiheessa voi todeta että tuli kallista.
-
Jos haluaa säästää niin kaikkein halvimmalla pääsee kun ostaa aidon Align T-rexin.
-
Juu, mietin kanssa ensin, että josko tilaisi sen hiilari GT version, mutta sillä rahalla saa kaksi noita halvempia kittejä niin toisen saa heti varaosiksi. Ja tarkoitus tuolla kokoonpanolla olisi juurikin opetella kasausta ja ihan perus leijutusta ja lentoa ja kun taidot kehittyy niin sitten alkaa pikku hiljaa päivittelemään tuota kopukkaa jos siltä tuntuu.
-
Juu, mietin kanssa ensin, että josko tilaisi sen hiilari GT version, mutta sillä rahalla saa kaksi noita halvempia kittejä niin toisen saa heti varaosiksi. Ja tarkoitus tuolla kokoonpanolla olisi juurikin opetella kasausta ja ihan perus leijutusta ja lentoa ja kun taidot kehittyy niin sitten alkaa pikku hiljaa päivittelemään tuota kopukkaa jos siltä tuntuu.
Toi setti näyttää ihan perus HK setiltä,mutta tosiaan vaihda se kitti tohon GT versioon ei toikaan paha oo mut HK:N köykämiini vääntyy kyllä aikas herkästi pienestäkin kolhusta(jaa mistäkö tiedän ;D)
Ja pidät sen HK:n pudjetti koneena jolla opettelet noi perusjutut ja sit kun taidot kasvaa/kehittyy niin sit Rekkulakaupasta KUNNON T-reksi :D
Älä tee sitä "virhettä"(niin kun monet) et rupeet päivittään sitä HK:ta Aligin osilla koska sit kannattaa ostaa se AITO samalla ja HK menettää sen
"edullisuutensa".
Osat on lähes ilmasia ja kun näytät olevan tossa Tampereen kupeessa niin aina jollain meillä on joku varaosa mitä tarvii nopeesti
Tuut vaan joukkoon rumaan :)
-
JuhoVlla, toehilla ja pilot4fnlla on hyviä pointteja.
Suosittelen että vielä luet noita vanhoja ketjuja läpi ja vähän vielä selvittelet. Hyvää ja halpaa kun ei vaan ole.
Jos nyt kuitenkin päädyt tilaamaan tuolta niin ota mielellään se GT kitti ja vaikka kaksi kappaletta niitä. Tosin hinta nousee jo lähelle aitoa.
Muista myös että noin isot paketit jäävät suurella todennäköisyydellä tulliin ja siitä pamahtaa aina se 23% pikavoitto.
HKn ostaminen on vähän kuin ostaisi Ladan 20 000 eurolla kun 24 000€ saisi saksalaisen auton.
Maksat siis ylihintaa vain ehkä toimivasta vika pesäkkeestä, jossa on joka päivä uusi vika.
Siinä aidossakin on jo ihan tarpeeksi rakentamista ja huoltamista :) tosin ei ne aidotkaan aina ole vika vapaita
edit.Eispii ehtikin jo, jos kerta lähistöllä on hyvä HK seura niin siitä on varmasti apua, koska he voivat paikan päällä neuvoa ja avustaa.
HK varaosiakin saattaa saada ilman kahden viikon toimitus aikaa.
-
Kannattaa tarkastaa myös tuo myyntiosio, siellä liikkuu ihan hyvin näitä 450 kokoisia koptereita. Nytkin näytti pari olevan tarjolla. Tosin hinnoista kannattaa kysyä neuvoja kokeneemmilta kun pyynnit voi joskus olla lähes uuden luokkaa.
-
JuhoVlla, toehilla ja pilot4fnlla on hyviä pointteja.
Eikös tästä puuttunu joku eispii ;D ;D ;D
Kannattaa tarkastaa myös tuo myyntiosio, siellä liikkuu ihan hyvin näitä 450 kokoisia koptereita. Nytkin näytti pari olevan tarjolla. Tosin hinnoista kannattaa kysyä neuvoja kokeneemmilta kun pyynnit voi joskus olla lähes uuden luokkaa.
Samaa mieltä njs:n kans,pari tyrkkyä siä on joten rohkeesti laitat YV:tä ja heität summan ilmaan kyllä se siitä rupee muotoutuun.
Varaosia ilman muuta mukaan ne on alussa kullanarvosia.
-
Eikös tästä puuttunu joku eispii ;D ;D ;D
Sulta puuttu hyvä pointti. ;D ;D
-
Mitenkäs nuo sähköt. Olisiko samasta hinta luokasta jotain parempiakin vaihtoehtoja tarjolla? Nettiä kun selaan niin vaihtoehtoja kyllä löytyy, ehkä vähän liikaakin :D.
-
Omien kokemusten mukaan tämä (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__15318__HobbyKing_GA_250_MINI_MEMS_Gyro_.html) on parempi kuin tuo HK401b.
Huonokin kopteri lentää siedettävästi jos siinä on kelvollinen gyro ja peräservo. Tosin mun mittapuussa tuo GA_250 ei pääse edes kelvollisen joukkoon ;)
Foorumilla on näkynyt myytävän todella paljon käytettyjä laatu gyroja. esim. spartan ja futaban gyroja.
-
Tuota varaosapolitiikkaakin kannattaa oikeasti pohtia. Vaikka niitä on tarjolla tuolla sun asuinpaikan lähettyvillä hyvin (mullakin on kaverin kanssa varaosapalvelu) niin sitten kun kosahtaa se aidon rexin osa on se, jonka saat lähes samantien. HK:n "alkuperäisosan" tilaus kestää taas sen pariviikkoa. Lisäksi jotta saa varmasti toimivan, pitää ottaa kaksi. Äkkiä se alkuperäinen on sittenkin halvempi.
Olen hyvin huomannut tuon zxiicci mainiseman korjausharjoittelun mahdollisuuden. Niitä tilanteita tulee kyllä ihan riittävästi vaikka olis kuinka aito tahansa. Välillä paljon tiheämpään kuin haluaisi edes. Mukavampi on myös harjoitella kun tietää että osa sopii oikeasti eikä kyse ole siitä ettei sitä osaa laittaa paikoilleen.
Veikkaan että millään ei saa kalliimpaa kopteria kuin "aidolla" hk:lla uutena ostettuna. Anna jonkun muun maksaa ne kalliit päivitykset ja osta halvalla pois sellainen, joka jo toimii. Silloin siinä on jotain mieltä ja järkeä. Tosi juttu on myös että jos ostaa liian kalliin, sen eka torppi tuntuu katastrofilta, mutta sekin on vaan sen ekan kerran jälkeen. Sitten sen huomaa ettei se ole muuta kuin ruuvaamista.
Tosiasiassa sen huonon kopterin ominaisuudet loppuu niin nopeasti että huomaat saman tien että tulipa kallista kun nyt pitää jo päivittää. Se satasen säästö uppoaa kuin k*si lumeen saman tien kun sitä korjaa ja tappelee huonosti toimivien systeemien kanssa. Lisäksi et sitten raski ostaa kunnon osia siihen halpikseen. Tosiasia on kuitenkin että se halpa vaatii tasan yhtä hyvän gyron kuin kallis. Paraskaan gyro ei toimi jos servot on huonot tai perä ei mekaanisesti toimi, tai nuppi tai joku muu.
EDIT
Se ikävin juttu vielä. Eli ensin kun olet tapellut sen kanssa loputtomasti, päivittänyt sitä isolla rahalla eikä se vieläkään toimi kunnolla. Kun olet upottanut siihen loputtomasti rahaa, et enää raski luopua siitä vaan yrität vielä yhdellä päivitysosalla saada sen toimimaan. Loppujen lopuksi et raski sitä halvalla myydä eikä kukaan osta sitä kalliilla. Jäät naimisiin sen vehkeen kanssa tai sitten vaan hautaat sen leuka rinnassa kaapiin.
-
EDIT
Se ikävin juttu vielä. Eli ensin kun olet tapellut sen kanssa loputtomasti, päivittänyt sitä isolla rahalla eikä se vieläkään toimi kunnolla. Kun olet upottanut siihen loputtomasti rahaa, et enää raski luopua siitä vaan yrität vielä yhdellä päivitysosalla saada sen toimimaan. Loppujen lopuksi et raski sitä halvalla myydä eikä kukaan osta sitä kalliilla. Jäät naimisiin sen vehkeen kanssa tai sitten vaan hautaat sen leuka rinnassa kaapiin.
Tätä en kyllä allekirjoita vaikka opettelinkin lennättämään juuri uutena kittinä ostetulla HK450SE V2 GT:llä.
Kun rupes kopteri pysymään leijuttaessa ilmassa, niin taivaslentoharjoittelun yhteydessä tulleissa torpeissa tilasin sitten 'liikkuvia osia' Rekkulakaupasta Aligin logoilla.
Säästyi suuri kustannuserä alun torppailuissa ja päivityksiä aligin osiin tuli tehtyä sitä mukaan kun omat näppivirheet aiheutti tuhoja.
-
Miksi ne torpissa hajonneet osat pitäisi korvata Aliginin osilla? Itselläni ekana isompana kopterina juurikin HK-450. Tilasin just uuden setin varaosiksi. Ainakin leijuttelussa ihan soiva peli :)
-
Miksi ne torpissa hajonneet osat pitäisi korvata Aliginin osilla? Itselläni ekana isompana kopterina juurikin HK-450. Tilasin just uuden setin varaosiksi. Ainakin leijuttelussa ihan soiva peli :)
Ei niitä pidäkkään, mutta niitä saa huomattavasti nopeammin. HK kun tilaa niin kannattaa varautua siihen perus 2 viikon toimitusaikaan.
-
Eihän torppeja edes välttämättä tule alkuharjoittelussa, se ei ole pakollista :)
-
EDIT
Se ikävin juttu vielä. Eli ensin kun olet tapellut sen kanssa loputtomasti, päivittänyt sitä isolla rahalla eikä se vieläkään toimi kunnolla. Kun olet upottanut siihen loputtomasti rahaa, et enää raski luopua siitä vaan yrität vielä yhdellä päivitysosalla saada sen toimimaan. Loppujen lopuksi et raski sitä halvalla myydä eikä kukaan osta sitä kalliilla. Jäät naimisiin sen vehkeen kanssa tai sitten vaan hautaat sen leuka rinnassa kaapiin.
Ja tässä tähän lääke jota jo mainostin
Älä tee sitä "virhettä"(niin kun monet) et rupeet päivittään sitä HK:ta Aligin osilla koska sit kannattaa ostaa se AITO samalla ja HK menettää sen
"edullisuutensa".
Mut samaan hätään peesaan zxiicciä noi Rekkula osis
mutta niitä saa huomattavasti nopeammin.
Summasummarum Vizu
Painat sitä Buy it now nappia rohkeesti ja kasaat sen sit tuat näytille ja sanot kattokaas mikä mulla on :)
Porukalla pistetään se kondikseen ja kohta äijä vetää nose inniä niin et tyrät rytkyy ;D
Ja tärkein meillä Tampesterin porukois ei leikata mitään tankoja irti vaan ne saa olla paikoillaan siinä mis ne kuuluu ;D
Mihkäs se simu jäi.......... ;)
-
Kunnon hk pelottelut käynnissä täällä :D. Hk:ta ei sitten päivitellä alignin osilla. Ainut viriosa on mulla sininen ebayn nuppi jossa lapaura on parempi kuin hk:n perus nupeissa. Muuten osat ovat hk:ta ja ebaytä. Kone on palvellut hyvin ja nyt kun luupit rollit alkaa vähitellen menemään niin nyt on suunnitelmissa isompi laatukopteri. Koneessa on omat jipot mutta ainaki alkutorppailuihin se on ihan ok :D Aligni on laatu peli, mutta riskit tiedostaen myös hk on ihan toimiva. Varsinkin silloin jos ei halua ostaa käytettyä ja budjetti on tiukka. Kittejä voi tilata myös euroopan varastosta jolloin tulleja ei tarvitse maksaa.
-
Paha sanoa varmaksi, mutta veikkaisin että 90% meistä on aloittanut puolikuntoisilla vehkeillä.
Roinalla myös aloittaneena tulee mieleen että onkohan se kuitenkin oleellinen osa tätä prosessia? Että ensin vähän koputellaan päätä seinään ja mäntyihin jolloin tulee tutuksi monenlaisia ongelmia joita ei hyvissä vehkeissä esiinny kuin aniharvoin. Kopterin mekaniikkaa tulee pyöriteltyä kourissa ja mietittyä että mites tän sais paremmaksi jne.
Helpolla jos haluaa päästä niin simu+radio ja "merkkiroinat" kuukauden päästä simusta, mutta silloin jää jotain ärsyttävää, mutta ehkä hyödyllistä kokemusta tavallaan puuttumaan.
Emtie..
-
Jos nyt ihan oikea järkiostos pienellä budjetilla niin spektrumin mankka ja mcpx. Se on 3D kone, jolla voi opetella nuo leijuttelut ja vähän taivaslentoa. Toni näytti sillä jopa tic tokkeja. siitä ei mankka jää ylimääräiseksi ja kun haluaa isomman niin sitten aitoa 450 tai 500 kokoista peliin. Tuo laite kertoo jo miten innostuu. Pienelläkin ja edullisella laturilla lataa nopeasti ison kasan akkuja, kestää torppeja lähes loputtomasti kunhan ei asfalttiin vedä jne. Akut on halpoja kuin saippua.
Tuolla tavalla aloitettuna olen nähnyt todellista kehitystä ja nopeasti. Toni voi kertoa tuon lennettävyydestä lisää, harvoin on nähnyt lähes aikuisen miehen, joka osaa koptereita lentää, innostuvan pienestä noin valtavasti kuin eräs päivä Ahmosuolla.
-
Aito allu maksaa suomesta satasen enemmän: http://www.trex-store.com/trex-sport-super-combo-p-2848.html ja tossa ois kunnon sähköt valmiina.. Noi hk sähköt sun listassa on aikalailla kuraa..
Satanen näissä hommissa ei oo paljon..
Itse aloitin hk + kiina kamoilla jotka aiheutti 10 turhaa tekniikka torppia.
Muistus tärkeimmästä eli hyvästä simusta: http://www.trex-store.com/phoenix-simulaattori-versio-p-807.html
Akkuja suosittelen ostamaan ainakin 3 ja vähintään 30c mieluiten 40c turnigy tai gensace.. Nyt kun alkaa olla kylmä niin akkujen erot tuntuu vielä enemmän.
-
Jep, itte alottelin kunnon vehkeellä eli alignin 450 sport kunnon radio ja laturit, kaikki on vielä yli vuodenkin jälkeen käyttökelpoista, eli tavara ei "jää pieneksi". Kerralla kun sijoittaa kunnolla niin ei sitte tartte päivitellä. Plus en ole kertaakaan joutunut noiden kanssa pähkäilemään laatuongelmia ja on voinut keskittyä lentämiseen torppaamiseen ja korjailuun, eikä modauksia ole tarvinnut tehdä. Tämän seurauksena ja simun avulla, kehitys on ollutkin erittäin nopeaa. ;)
Siitä se mopo lähti käsistä ja nytte on useampi seitensatanen ja paljon kaikenmaailman tarvikkeita yms. Kilpailupokaaleita yms.
-
Kerran erehdyin ostamaan HK:n kopterin ja voin sanoa että se oli herättävä kokemus, en tiennyt kuinka heikkolaatuisia kopterit voivat olla, ja kuinka vaikea niitä voi olla kasata. Loppujenlopuksi sillä sai muutaman lennon lennettyä, mutta siitä petti koko ajan eri osa eri syistä ja sitä sai ruuvata aina tolkuttomasti per lento, Myin lopulta pois SUURELLA tappiolla. En suosittele....
Tietysti jos ei muita kopuja ole omistanut niin ei paremmasta tiedä ja sillon tuo voi tuntua ihan hyvältäkin, mutta lopulta jos ostaa kunnon kopterin, voi suhtautuminen muuttua.
-
Tuo se karu totuus kyllä on. Monethan kyllä lentelevät noilla HK kopuilla mutta valitettava tosi asia useimmiten on se että siellä on enään HK:n omat runkolevyt, canopy ja tail finit. Kaikki muu osa ja mekaniikka vaihtunut Aligniin. Onhan noita HK:ita hyviäkin yksiköitä ollut. Tuo trex storen t-rex 450 plus on vain sen hintainen paketti että HK:ta ei välttämättä kannata enään nykyään ostaa. Tuo plussa kuitenkin on paperilla RTF, mutta käytännössä useimmiten ARF eli kokenut lennättäjä kun sen säätää niin se on kova kone ja sitä ei tarvitse päivitellä heti.
Tässä on allun osilla päivittämisessä kyllä paljon perää. Nykyisin lennätän HK450PRO-V2 + Align 450DFC FBL nuppi + ZYX FBL ohjain + joitakin allun osia perässä kokoonpanolla. Silti, kustannuspuolelta, Trex-Storessa 450 DFC supercombo maksaa 539€ kun tuo oma hybridi-kokoonpano maksaa luokkaa 200€ .Ostin vielä allun kuomunkin niin näyttää paremmalta :) Halvin alkuperäinen allun pakettikin on 365€.
-
Piti sanomani että hyvinhän se omakin HK on palvellut mutta enpäs sanokaan, kaikki liikkuvat osat siinäkin on jo jotain muuta kuin HK:ta ;D Mutta minkään aidon TREX-combon hintaa ei olla silti lähelläkään, kaukana siitä.
Radioksi 9X on riittävä jos et tarvitse katu-uskottavuutta. Lisää ominaisuuksia siihen saa firmiksen vaihtamalla.
-
Täällä harjoiteltu ensimmäisiä lentoja HK450 V2 FBL setillä. FBL purkkina toimii Tarotin ZYX. Kaikki osat on halpaa HK kamaa ja kaikesta klapista ja välyksistä huolimatta tuo laite lentää.
Tuo oli kyllä hyvä pointti kun joku sanoi että Align osien päivittäminen tämmöiseen on turhaa, parempi tulla toimeen HK osilla ja ostaa taitojen karttuessa se kallis aito kopteri kun torpit vähenee, mikäli tuon ominaisuudet ei riitä. Noiden HK osien hinnat ei päätä huimaa, ja useana pienenä pakettina tilattaessa ei tarvitse miettiä alveja. Noita 450 osia on "varaa" tilata useampikin varastoon niin ei tarvitse odottaa yhtä osaa aina sitä 1.5-2 viikkoa.
Noita osia/koptereita kun on tuolla HK:ssakin eri hintaisia/laatuisia, suosittelen suoraan tilaamaan jonkun kalliimman vaihtoehdon ja lukemaan arvostelut ensin läpi tuotteissa.
Mikäli ei tykkää näpräillä mekaniikan ja säätöjen kanssa suosittelen jotain valmista Align pakettia. Sitä en tiedä sitten kumman parissa oppii nopeammin ja mitä tässä harrastuksessa arvostaa ;)
-
Jokainenhan ostaa aina sen hinta/laatusuhteeltaan parhaan, omasta mielestään.
Tässä on kaksi aika rajusti toisistaan poikeavaa koulukuntaa. Toiset on henkeen ja vereen HK faneja, toiset ei. Voisi jopa sanoa että tässä on tulossa valinta, kuulut joko meihin tai heihin. Onneksi tämä ei nyt ihan niin vakavaa ole ja jos päädyt jostain ihmeellisestä syystä siihen hk:n kittiin, sieltä leiristä pääsee myös pois.
Suurin pointti mun mielestä on siinä että katso mitä noilla kovilla jätkillä on kalustossa. Lähes kaikilla on 450 kokoinen, eri merkkejä mutta 450 kokoinen ja hyvä laatuinen. Arvaas miksi, koska se on hyvä kopteri opetella kaikkea jännää uutta. Sen torppaaminen on pikkasen halvempaa kuin 700 kokoisen ja suurimmalla osalla harrastajista ei ole rahaa vetää joka viikko 700 kokoista tonttiin. On siihen muitakin syitä, mutta hyvä 450 kokoinen on tavallisen duunarin lompakolle ystävällisempää torpata, ja niitä torppeja vaan tulee kuun uutta opettelee. Tietysti jos tyytyy leijuttelemaan perä itseä kohti ja tekee aina vaan sen, jonka jo osaa niin ei siihen tarvita kummoista kopua. Mikä hyvänsä riittää, kuhan ilmassa roikkuu.
Jos ostat sen Align pro:n jonkin version, siinä on sulle kopua todella pitkäksi aikaa. Se menee rikki, so what, korjataan ja taas lennetään mutta ainakin menee rikki tikkuvirheestä. Jos homma ei sitten nappaakan yhtään, niin jotain saa vielä myydessä. HK:sta ei saa juuri mitään.
ps. Arvaa mistä tiedän. No siitä kun mulla oli tuollainen hk. Onneksi ostin käytettynä pakettina, muuten olis haukannut paskaa.
-
Joo,o. Mäkin tein muinoin tuollaisen GT-version. Servoiksi tuli nuppiin ja perälle HXT900, ja gyroksi tuli 401B-gyro. Halvin 3S akku, ja vastariksi Spektrumille sopiva kopio. Hintaa kertyi kopukalle noilla vermeillä vähän yli 110€.
Ekan testin jälkeen vaihdoin väärän lepatusakselin. Sen jälkeen enää gyro driftasi, mutta sillä kokenut leijuttelija kyllä pärjäsi. Pistin kopun alle kellukkeet, ja kippasin kopun mereen. Puolen vuoden kuivattelun jälkeen vaihdoin pakosta vastarin ja noparin. Gyro oli lopettanut suolakylvyn jälkeen driftaamisen. Kopu oli paljon parempi lentää kylvyn jälkeen.
-
Jokainenhan ostaa aina sen hinta/laatusuhteeltaan parhaan, omasta mielestään.
Näinhä se menee
ja jos päädyt jostain ihmeellisestä syystä siihen hk:n kittiin, sieltä leiristä pääsee myös pois.
Miks sieltä pitää päästä pois?Kyllähän se HK voi siä kalustos olla niinkun uskon et noilla "kovilla jätkillä" on ollu toi HK ja on edelleen :)
Jos ostat sen Align pro:n jonkin version, siinä on sulle kopua todella pitkäksi aikaa. Se menee rikki, so what, korjataan ja taas lennetään mutta ainakin menee rikki tikkuvirheestä.
Ja siitähän voi vaan syyttää itteensä,mut kun HK:n torppaa niin on helppo laittaa osien piikkiin niin tulee itelle parempi mieli ;D
ps. Arvaa mistä tiedän. No siitä kun mulla oli tuollainen hk. Onneksi ostin käytettynä pakettina, muuten olis haukannut paskaa.
Enpä oikein usko et se oli koko ajan kopun vika et haukkasit paskaa,HK " hyvin säädettynä" lentää aivan mainiosti ja pystyy suoriutuun niistä tempuistaan mihkä sillä on mahdollisuutensa.....
Tää on ny vähän lähteny ohi aiheesta 8)
-
Tää on ny vähän lähteny ohi aiheesta
Totta. Jos alkuperäinen kysymys oli, että mikä setuppi koneeseen, niin keskustelu siirtyikin perinteiseen Apple vs. PC tai BMW vs. Mersu keskusteluun. Enpä ota siihen enää kantaa. Sen sijaan vinkkaan vielä seuraavasta linkistä: Jos päädyt HK:n koneeseen, niin täältä löytyy lennättäjien koneiden setuppeja:
http://www.kopterit.net/index.php/topic,17108.0.html (http://www.kopterit.net/index.php/topic,17108.0.html)
Ikävä kyllä koneista ei ole sen kummempia kommentteja osien toimivuudesta, mutta toimiihan tuo lähdeviitteenä :)
Jos päädyn Aligniin niin se on helppo kun combosta saat varmasti toimivan koneen.
Tsekkaa myös vielä myynnissä olevat 450 kokoiset koneet. Jos saat vielä järjestettyä lentonäytöksen koneelle ennen kuin ostat, niin saat varmasti lentävän pelin ja varmaan vielä säätöavut kaupan päälle.
Ja osta se simulaattori nyt ihan ensimmäiseksi. Btw. jos päädyt 9x radioon, niin se ei toimi suoraan simulaattorin kanssa vaan joku pikku modaus piti tehdä. Ei ole kuulemma hankala jos kolvi pysyy vähänkin kädessä. Ja en suosittele tuohon saatavia päivitys firmiksiä aloittelijalle jos ei satu olemaan kovasti kiinnostunut elektroniikan ja softein kanssa kikkailusta. Perus firmiksellä pääsee hyvin alkuun. Simujakin löytyy käytettynä. Itse lentelen ClearViewillä joka varmasti on kälysempi kuin Pheonix tms. mutta omapa oli valintani ja ohjaus suuntia tällä vain opetellaan. (Kohta saadaan samanlainen väit... anteeksi, keskustelu aikaiseksi siitä mikä simulaattori on paras ;))
Jeps. Ja sitten kaikki muistaa, että kuten kuten Savossa ja kaverin kertomissa kalajutuissa, niin myös netissä ja lennätyskentän laidalla vastuu on aina kuulijalla ;D
-
En nyt sanoisi itseäni HK-faniksi vaan kyllä sitä elää koko ajan unelma että kalusto voisi olla alkuperäistä Alignia, nyt tosin vasta tuo 500:en on allun alkuperäinen.
On ihan totta että Alignin osat on laadukkaampia mutta kun olen vielä aika aloittelija, vähän päälle puolitoista vuotta ja ehkä muutama sata akullista lennättänyt niin ei tässä vielä oikein hifistellä osaa. Aikanaan päädyin siihen että oli pari halpaa HK450 kopteria että hyvä lennätysviikonloppu ei lopu kesken torppiin. Kuitenkin, jos radiot yms on valmiina niin ei tuollainen HK450 maksa kuin päälle satkun lentokunnossa. Koptereita torppaavalle aloittelijalle kaksi halpaa on enemmän kuin yksi kallis.
Sitten kun kopterit alkoivat pysyä ilmassa senverran kauan että osia alkoi mennä kulumalla eikä vain torppaamalla niin HK:n osien laatukin tuli ilmi. Ongelma on että kun osat kuluu, nupissa ja perässä on koko ajan enemmän ja enemmän välyksiä ja kopteria ei saa säätöihin vaikka mitä tekisi. Kun tässä alkoi molemmat viimekesänä hankitut HK450:t olla siinä kunnossa että kaikki liikkuvat osat olivat vaihtokunnossa tilasin keväällä yhden HK450PRO:n . Oli tosi ihanaa saada pitkästä aikaa kopteri joka lensi kauniin tasaisesti niin kauan kun lensi. Ero noihin lopppuunajettuihin oli todella suuri. Lopulta myös sen nupissa alkoi olla välyksiä ja ajatelin että ostetaan sellainen nuppi johon ei välyksiä tule, eli Alignin 450DFC Flybarless nuppi. Perässäkin meni sitten samasta syystä osat vaihtoon Alignin osiin. Aika hyvä kombinaatio tuo on mutta onhan tässäkin juttunsa, tuo DFC nuppi käy enemmän servojen päälle ja metalliratasservoihinkin tulee välyksiä.
Nyt olisin valmis sanomaan että nuppi ja perän osat kannattaa ottaa Aligmnin osina, kuluneiden väljien osien takia ei kannata kärsiä. Kun taidot eivät mihinkään 3D lennätykseen riitä niin HK:n lavat, päärattaat jne ajaa kyllä tarkoituksensa.
Eli jos rahasta ei ole kiinni niin Osta alkuperäinen Align, jos taas raha ratkaisee niin HK:lla pääsee alkuun mutta kannattaa harkita Alignin osilla päivittämistä, saa aikaan kolpokopun puoleen hintaan.
-
No nyt on taas inter webin ihmeellistä maailmaa selailtu koko ilta. Ja kyllä se varmaan tuo HK on minkä tilaan noilla sähköillä mitkä tuola alussa on paitti että gyron ajattelin vaihtaa siihen GA-250. En uskaltanu enään alkaa tilaamaan kun on silmät jo niin ristissä, että en tiä mitä siältä oikeen tulis tilattua :D huomenna sitte tilaus vetämään.
-
Ja osta se simulaattori nyt ihan ensimmäiseksi. Btw. jos päädyt 9x radioon, niin se ei toimi suoraan simulaattorin kanssa vaan joku pikku modaus piti tehdä. Ei ole kuulemma hankala jos kolvi pysyy vähänkin kädessä. Ja en suosittele tuohon saatavia päivitys firmiksiä aloittelijalle jos ei satu olemaan kovasti kiinnostunut elektroniikan ja softein kanssa kikkailusta. Perus firmiksellä pääsee hyvin alkuun. Simujakin löytyy käytettynä.
FlySky 9X mankka kytketään Phoenixiin ihan simun piuha työntämällä mankassa valmiina olevaan liittimeen ;). Kun simu on käytössä, pitää lähettimen moduuli ensin poistaa takakannesta moduulia sormin kevyesti vetämällä - that's it.
-
Yksi asia josta ei tarvitse väitellä tai harrastaa mielipide keskustelua, on se että ota simulaattori myös. Se ei oo pelkästään 3D gurujen liikkeiden hionta työkalu eikä se periaatteessa vanhene ikinä vaan siitä on oikeasti todellakin apua ja se maksaa itsensä takaisin ekana iltana. Ehkä jopa tuplana. Oikeastaan kaikki hienot liikkeet opetellaan eka simussa ja sen jälkeen kokeillaan oikealla. Jostain syystä jos joskus kokee ettei sitä enään tarvi niin sen saa myytyä parin kympin tappiolla pois ja se pari kymppiä on sitä säästöä. Vaihtoehtoisesti sen parin kympin säästön tilalla kun voi helposti olla pari sataa euroa tappiota. ;)
-
Yksi asia josta ei tarvitse väitellä tai harrastaa mielipide keskustelua, on se että ota simulaattori myös. Se ei oo pelkästään 3D gurujen liikkeiden hionta työkalu eikä se periaatteessa vanhene ikinä vaan siitä on oikeasti todellakin apua ja se maksaa itsensä takaisin ekana iltana. Ehkä jopa tuplana.
Toeh puhuu asiaa! Älä jätä tuota simua ostamatta.
-
No nyt on taas inter webin ihmeellistä maailmaa selailtu koko ilta. Ja kyllä se varmaan tuo HK on minkä tilaan noilla sähköillä mitkä tuola alussa on paitti että gyron ajattelin vaihtaa siihen GA-250. En uskaltanu enään alkaa tilaamaan kun on silmät jo niin ristissä, että en tiä mitä siältä oikeen tulis tilattua :D huomenna sitte tilaus vetämään.
Ihan hyvä päätös,tolla setillä pörräät sen minkä kerkeet ja sit kun rupee HK jurppiin niin Allua alle vaan :) Älä jätä tuota simua ostamatta.
Tää on pakollinen
-ilmaset-->http://www.marksfiles.net/HeliSim/ (http://www.marksfiles.net/HeliSim/) http://www.heli-x.net/download_e.shtml (http://www.heli-x.net/download_e.shtml)
-maksullinen ;D-->http://www.trex-store.com/phoenix-simulaattori-versio-p-807.html (http://www.trex-store.com/phoenix-simulaattori-versio-p-807.html) (kattele myynti osio näitten suhteen)
-
Varoituksen sana tuosta ga250 gyrosta. Osa gyroista toimii hyvin ilman mitään ongelmia ja osalla on ollut taipumusta resetoida itsensä. Joskus resetti on tapahtunut ilmassa, joskus maassa lentojen välissä ( kuten mulla kävi). 401:sen kanssa ei ole ollut mulla mitään ongelmia ja gyro on kestänyt useita torppeja.
-
Varoituksen sana tuosta ga250 gyrosta. Osa gyroista toimii hyvin ilman mitään ongelmia ja osalla on ollut taipumusta resetoida itsensä. Joskus resetti on tapahtunut ilmassa, joskus maassa lentojen välissä ( kuten mulla kävi). 401:sen kanssa ei ole ollut mulla mitään ongelmia ja gyro on kestänyt useita torppeja.
Mulla on molemmissa hk koptereissa toi GA-250, ja mitään murheita ei ole ollut itse gyron kanssa.
Mulla oli vaan ongelmana löytää hk:sta oikea digi-servo, muutaman ehdin käräyttää kun olikin analoginen vaikka kunkku muuta väitti.
Itse koneet toimii kyllä aloitteluun ihan ok, pyytää vaan jonkun kokeneemman säätämään sen ensin.
-
Mulla oli myös tuo GA 250. Sillä perä dirftaa kaiken aikaa vähän. Ei paljoa mutta sen verran että sen huomaa, etenkin leijutellessa. Kyllä se siihen välttää, samoin kuin laiskaan taivaslentoon, mutta ei se loputtomiin riitä. Yksilöitä nuo kylläkin ovat kuulemma olleet. Osa toimii kohtuu hyvin, osa ei sitten millään. Jos tulee se huono niin hylkää se sitten suosiolla ja hommaa uusi. Paljon halvempi vaihtaa se kuin torpata useampaan kertaan sen vuoksi.
Simu säästää rahaa ehkä kuitenkin kaikkein eniten, siitä ei todellakaan kannata tinkiä. Halvallakin oppii suunnat ja tikkujen liikkeet, mutta kannattaa hommata tuo phoenix. Kirpaiseehan se, mutta se on hyvä. Se säästää oikeasti rahaa. Se ilmaisversio vähintään, se on jo pyörän keksimistä uudelleen jos ei mitään simua hommaa ja sillä ei nobelia saa, vaikka sen pyörän uudelleen keksiikin.
-
Toistan saman mitä jo joku vihjaisi: 9X radion käyttäminen simun kanssa EI vaadi mitään kolvaamista. Vain jos haluat simutella ilman sen radiomodulin irrottamista, pitää tehdä kolvaus :)
Hiukan offtopiccina totean vaan että alkaa hiukan ärsyttää että kun forumilla joku jotain kysyy, niin aiheesta kuin aiheesta on hetken päästä pystyssä Kiina-Muu maailma -väittely, saat kuulla olevasi ties mikä fani ja lisäksi täysi tollo kun et kanna kaikkia rahojasi merkkivehkeitä myyvään kauppaan. Voitaisiin pysyä asiassa ja kannustaa tulokkaita myös silloin jos haluavat aloittaa harrastuksen jollain muulla kuin juuri sillä mikä itsellä sattuu hankittuna olemaan.
En tiedä mistä se johtuu mutta itse reilu vuosi sitten aloittaessani ei tilanne ollut ollenkaan näin kärjistynyt. Jos olisi ollut, olisin varmaan jättänyt kaiken hankkimatta ja edelleen ihmettelisin että onpas kummallisen erimielistä porukkaa nämä RC-kopteristit :D
Yksi asia joka varmaan kaikkien kannattaisi muistaa on sekin että kaikki ei ota tätäkään harrastusta kovin vakavasti ja se sallittakoon. Kaikki eivät ole ja kaikista ei tule minkään merkin, valmistusmaan tai lentotyylin "uskovaisia". Itsellenikin se on pelkkää hauskaa räpellystä kieli poskessa silloin harvoin kun siihen on aikaa eikä siihen ajatusmaailmaan todellakaan kuulu isot investoinnit, olipa niihin varaa tai ei. Ja halvan Kinuskin ajaminen muusiksi tantereeseen naurattaa pirun paljon enemmän kuin kalliin merkkivehkeen muussaaminen ;D ;D ;D Minulle ja aika monelle muulle on aivan sama onko kopterin osat "kuraa" vai jotain muuta jos hupilento on ainoa tarkoitus ja kopteri kuitenkin toimii kuten sen pitääkin. Suorittajat, kilpailijat ja kilpavarustelijat ovat sitten ihan omia lajejansa ja kaikki kunnioitus heille.
-
Tuo Luigi Cravatton kommentti oli asiaa. ;D Ja vastaus alkuperäiseen kysymykseen tuosta setistä, kyllä se on aivan asiallinen ja tosiaan voit parantaa sitä ostamalla sen Gt version. Muuten ps mulla on noiden kiinan vehkeiden lisäksi 3 Belttiä saisko niistäkin kommentteja :'(
Lisäksi kannattaa laittaa siihen tilaukseen varaosiksi lavat, stbbari tanko, lepatusakseli setti, pääakseli, pääratas sekä peräputki.
-
Tuo Luigi Cravatton kommentti oli asiaa. ;D Ja vastaus alkuperäiseen kysymykseen tuosta setistä, kyllä se on aivan asiallinen ja tosiaan voit parantaa sitä ostamalla sen Gt version. Muuten ps mulla on noiden kiinan vehkeiden lisäksi 3 Belttiä saisko niistäkin kommentteja :'(
Kiitän.
Ollaan rohkeita ja reippaita ja Eispii kertoo Beltistä kaiken oleellisen ;D ;D
-
Eispii kertoo Beltistä kaiken oleellisen ;D ;D
Viharakkaussuhde säilyy Belttiin ;D :-* :-* :-*
-
Viharakkaussuhde säilyy Belttiin ;D :-* :-* :-*
Nyt päästiin asiaan keskustelun suhteen. :D
Melko offtopicia muuten. Kuinkas aiheen aloittaja? Onko osat tilauksessa jo?
-
No niin otetaas taas rauhallisesti, pointteja suuntaan ja toiseen. Ne nyt lienee tullut selväksi jo moneen otteeseen niin puolesta kuin vastaankin. Tärkeintä mun mielestä on, että ostaapa mitä hyvänsä, niin sais suhteellisen realistisen kuvan mitä sijoittamallaan rahalla saa. Siihen tarvitaan kumpiakin mielipiteitä.
Olen täysin samaa mieltä että hommaa ei saa ottaa turhan vakavasti, kirjoitettu teksti muuttaa vaan helposti mielipiteet mustavalkoiseksi kun ei kuule äänen painoja. Mollata ei ole tarkoitus ja kuten totesin, itse opin kiinan kopterilla lentämään. Se aukaisi muutaman lukon joten en sano että se olisi ollut siinä mielessä huono ostos. Tosin meni mulla sen kanssa myös hermot, mutta niin meni nyt Gauinkin kanssa.
Kyllähän kopterin korjaaminen kuuluu tähän juttuun ja ennemmin tai myöhemmin se on aina edessä jokaisella, olipa se sitten halvin ja kamalin laitos tai viimeisen päälle huippulaite jossa ei ole tingitty mistään. Kumpikin tulee tikku virheestä tonttiin, sitä faktaa ei muuta mikään.
Eli pidetään nyt homma näpissä ilman suurempaa kinaa, ei pelotella aloittelijoita pois foorumilta vaan jeesataan reilusti kun apua tarvii. Se homma on nyt mun mielestä täällä näkynyt kaiken aikaa, riippumatta millä lennetään, mutta suvaitaan myös omasta mielipiteestä eroavia mielipiteitä jatkossakin. Ainahan nämä on tällaisia, vastuu jää kuulijalle loppupeleissä aina.
-
Olen kovasti ilahtunut JuhoV:n kirjoituksesta :) Autetaan uusi kopteristi alkuun ja kaikki tulevat yhtä lailla kalustosta riippumatta.
Mielipiteet on aina sallittuja tottakai ja tämän forumin arvo on korvaamaton. Ei lentäisi yksikään oma kopterini ilman forumin apua ja kontakteja :D
-
Vaikka onkin vanha topick niin pakko sanoa että juu kyllä HK on halpa mutta on toiminut 4 vuotta ilman suurempia vikoja. Ainoa vika tuli siitä kun tuli tonttiin oman aivopierun takia ja pääakseli+lepatin meni yhtä mutkalle kun s kirjain mutta edelleen halvimmat leluservot toimii kuten pitääkin :) Allun nuppi puoliksi ja hk puoliksi kun ns. piharemontti tehtiin ja edelleen kopteri lentää kun tyhjää vaan. Yhtä paljon on tullut harrastettua Gaiun kanssa kun ton HK tosin Hk on lentänyt enemmän halvemmilla osilla==)
-
Vaikka onkin vanha topick niin pakko sanoa että juu kyllä HK on halpa mutta on toiminut 4 vuotta ilman suurempia vikoja. Ainoa vika tuli siitä kun tuli tonttiin oman aivopierun takia ja pääakseli+lepatin meni yhtä mutkalle kun s kirjain mutta edelleen halvimmat leluservot toimii kuten pitääkin :) Allun nuppi puoliksi ja hk puoliksi kun ns. piharemontti tehtiin ja edelleen kopteri lentää kun tyhjää vaan. Yhtä paljon on tullut harrastettua Gaiun kanssa kun ton HK tosin Hk on lentänyt enemmän halvemmilla osilla==)
Hieno homma et on HooKoo rokannu :)
Kyä se on ihan totta et jos on säädöissään ni toimii ja lentää ihan mukavasti, vaikka sitä parjataankin kovasti :D
Eikä se aina tarvi olla haitekkiä et pääsee kentälle(popparia popparia ;D )
-
Ja erityisen mukavaa on vetää 450:nen tonttiin kun tietää ettei isompikaan remontti maksa juuri kymppiä enempää ;D
-
Kloonien laatu on noussut. Esimerkiksi Gartt-nimisen tehtaan tekemät nykyiset HK-kopterit on ihan hyvää tavaraa. Lisäksi FBL-mekaniikka on yksinkertaisempi ja siten helpompi saada toimimaan hyvin. Riittää peruspörräilyyn oikein hyvin, varsinkin jos on rakentaessa malttia katsoa huolella että kaikki on kunnossa.