Kopterit.net

UUSI HARRASTAJA, aloita tästä => Kopterit - Aloittelijan kysymykset ja vastaukset => Aiheen aloitti: Nobody. - 20 Syyskuu, 2012, 21:20:12

Otsikko: Eka "oikea" kopteri RATKAISTU!!
Kirjoitti: Nobody. - 20 Syyskuu, 2012, 21:20:12
Moi! :)

Olen siis ostamassa pian ekan kopun... Älkää turhaan ehdottako muita koptereita, olen käynyt kaikki mahdolliset vaihtoehdot läpi. Vaihtoehdot on T-Rex 600E, T-Rex 700E ja T-Rex 700N.
Tänne voi kertoa mielipiteitä noista ja haluisin myös tietää kustannukset HYVILLE KAMOILLE eli en ole ostamassa mitää kiinankamaa... Huomioikaa hinnassa kaikki mitä tarvitsen, esim. Pööniksi simu ja hyvä mankka, kuten Spektrumin DX7 tai DX8 tai jotain Futabaa. Budjetti hieman alle 2 tonnia. En tarvitse aluksi irrallista gyroa, alignin oma kelpaa, ja sen kopun tilaan mieluiten trex storesta. Kiiros jo etukäteen!
Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: zxiicci - 20 Syyskuu, 2012, 21:26:58
Moi! :)

Olen siis ostamassa pian ekan kopun... Älkää turhaan ehdottako muita koptereita, olen käynyt kaikki mahdolliset vaihtoehdot läpi. Vaihtoehdot on T-Rex 600E, T-Rex 700E ja T-Rex 700N.
Tänne voi kertoa mielipiteitä noista ja haluisin myös tietää kustannukset HYVILLE KAMOILLE eli en ole ostamassa mitää kiinankamaa... Huomioikaa hinnassa kaikki mitä tarvitsen, esim. Pööniksi simu ja hyvä mankka, kuten Spektrumin DX7 tai DX8 tai jotain Futabaa. Budjetti hieman alle 2 tonnia. En tarvitse aluksi irrallista gyroa, alignin oma kelpaa, ja sen kopun tilaan mieluiten trex storesta. Kiiros jo etukäteen!

No ei kai tuossa paljon lisättävää ole ;D Kerroit jo oleellisen.

Eli valkkaat mieleisen kopun super combona (eli sähköt tulee mukaan) ja jonkun noista radioista ja ostat simun. Lisäksi kasa työkaluja esim. 1-2kpl align 4in1 kuusiokolo avain, ruuvi lukitetta, kopteriin sopivia akkuja, liittimiä ja niin edelleen. :) jos nitroon päädyt niin tarvitset fuilia ja startterin.

Mikään noista ei mene pahasti mönkään :)
Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: Dutchman - 20 Syyskuu, 2012, 21:34:55
Tietty linkkipihdit, laturi, fuilipumppu on kanssa tarpeellisia. Nitrokitin mukana ei tule moottoria ja pakaria.
Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: njs - 20 Syyskuu, 2012, 21:43:11
Vähän tiukkaa tekee edes 600E tuolla budjetilla:

Futaba T8FG 2.4 GHz + 6208SB 410€ (Trex-Store.com)
T-REX 600 E PRO Super Combo 745€ (Trex-Store.com)
Akut 4 x Gens Ace 3300mAh 22.2V 25C 236€ (Eurorc.com)
Phoenix RC 100€ (Trex-Store.com)
Laturit 2 x iCharger 106b+ 240€ (Sabe.fi)

Yht. 1730€ ja siitä puuttuu vielä virtalähteet latureille + kaikki työkalut.

Niin ja kannattaa muistaa, että tuollaisen torppaaminen maksaa helposti 200€ kerta.
Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: Nobody. - 20 Syyskuu, 2012, 21:43:46
Kysyinkin tässä että paljonko kustantaa,  ja minä noista ois paras
Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: JuhoV - 20 Syyskuu, 2012, 21:49:12
700 kokoinen onkin sitten mukava torpata aloittelijan pikku- ja tikkuvirheillä. Pelkät lavat maksaa jo toista sataa euroa eikä se siihen pääty. Monta muutakin juttua menee aina rikki kun tulee pikku kämmi.

Onhan se vakaa, iso ja hieno, mikäs siinä jos tulotaso antaa myöten korjata sitä paljon, sillä on varmaan helpointa aloittaa. Isona se näkyykin hyvin, joten ei tarvi arpoa miten päin se on. Myöskään ei tarvi näperrellä nuppineulan pään kokoisten osien kanssa.

Pikkulaturillahan tuon akkuja ei enää ladata, tarvii muutama elektroni saada liikkeelle jos aikoo reaaliajassa ladata akut, tai sitten hallita nitromoottorin säätö siinä samalla kun opettelee leijuttelua ja suuntia. Ai niin, virtaa pitää myös saada sille laturille eli kohtuu jämäkkä virtalähde. Muutama akkupari, 700 sarjan koput on 12 S setupilla.

Riittääköhän 2 tonttua 700 kokoiseen kaikkine mahdollisine tarvittavine osineen, varusteineen, simuineen, mankkoineen yms. Tontun saa varmaan varata alkuvaiheessa myös korjauskuluihin. Se tulee äkkiä jo pelkistä lavoista. Kaveri nykäisi 500 kokoisen tonttiin ja maksoi reilut pari sataa.

Hommasin halvan 500 kokoisen ja kaikkene romuineen mitä ikinä tarvin alkuun pääsyyn ja silti meni lähes tonni. Sillä rahalla ei oltu lennetty vielä yhtään ja itse kopterin hinta oli alle puolet tuosta.

Futaban T8FG super + toinen vastari todella hyvällä tarjouksella reilut 400€

Eli laske oikeasti myös kestääkö lompakko torpit jos niitä alkaa tulla samaan tahtiin kuin mulla.
Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: zxiicci - 20 Syyskuu, 2012, 21:53:15
Kysyinkin tässä että paljonko kustantaa,  ja minä noista ois paras

Nuosta mikään ei ole "paras" kaikki toimiva, mutta erilaisia. Nitro moottorissa joudut opettelemaan moottorin säädön jos et sitä entuudestaan osaa.
Siinä siis vielä vähän extra opittavaa.
Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: Jussi. - 20 Syyskuu, 2012, 21:54:09
Lainaus
Vaihtoehdot on T-Rex 600E, T-Rex 700E ja T-Rex 700N.
Jos uutena ostaa, mitään ei vielä ole hommattuna ja budjetti on hieman alle paritnnia niin 700E:n voi unohtaa.

600E 869€
Simu 100€,
laturi+virtalähde isoille 6s akuille (ei mikään 50W) 100-200€
Mankka  300-400€ (ei kai Dx7:aa nyt enää kantsi ostaa, ainakaan uutena (vaikka toimiva radio onkin, niinkuin moni muukin)),
600E akut, ~110€/kpl aika minimi jos kiinasta ei halua (kiinassa ne kaikki akut kyllä tehdään) 6s 600:seen ei mitään 25C akkuja kannata laittaa.
Työkaluja + liittimiä etc.. 100€?

Kolmella akulla ollaan jossain 1800€ hinnassa.
700E, muuten sama mutta kitti on 1390€ ja akkukustannus tasan tupla (6s vs 12s) joten minimissään liikutaan jossain 2500€ luokassa kolmella akkuparilla.

700E on noista paras :)
Nitroist en tiiä mittää?

Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: heikkit - 20 Syyskuu, 2012, 21:54:15
Moi! :)

Olen siis ostamassa pian ekan kopun... Älkää turhaan ehdottako muita koptereita, olen käynyt kaikki mahdolliset vaihtoehdot läpi. Vaihtoehdot on T-Rex 600E, T-Rex 700E ja T-Rex 700N.


Kerro miksi olet päätynyt juuri näihin?
Mitkä on valintakriteerit?
Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: njs - 20 Syyskuu, 2012, 22:04:37
700E, muuten sama mutta kitti on 1390€ ja akkukustannus tasan tupla (6s vs 12s) joten minimissään liikutaan jossain 2500€ luokassa kolmella akkuparilla.

Kyllähän se 600E on myös 12S kopteri nykyään. Eikai sitä 6S mallia edes enää saa mistään.
Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: Jussi. - 20 Syyskuu, 2012, 22:12:08
Kyllähän se 600E on myös 12S kopteri nykyään. Eikai sitä 6S mallia edes enää saa mistään.
Ainiin, maailma muuttuu :)
Eli akkukustannus 600E mallissa nousee hieman.

Tiukka on, tuo alle parintonnin budjetti.
Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: Dutchman - 20 Syyskuu, 2012, 22:16:52
700 nitron hinta oli 905€, 90 YS:sin ja Hatori-pakoputken hinta Sabessa yht. 472€, startteri akulla ja starttiakselilla ehkä noin 130€. Mankka vastarilla noin 400€. Hehkulaitteet 30€, perus laturi vastarinakun lataamiseen max. 80€, gallona 20% nitroa 40€, fuilipumppu 20€, ja työkaluja ehkä 150€:n verran.. Yht: 2227€

Käytettynä noita saa varmasti edullisemmin. Paraskin kopteri on juuri niin hyvä, kuin on aloitteleva pilotti.
Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: Waldemar - 20 Syyskuu, 2012, 22:35:36
Aika paljon muutakin sitä on joutunut hankkimaan pelkän kopterin lisäksi. Tehdään nyt vaikka lista mitä kaikkea oheistuotetta on kiva olla vaikka osa onkin jo lueteltuna ja osa varmasti tästä listasta puuttuu:

- Mankka & vastari(ehkä satelliitteja), kaulapanta mankan roikottamiseen
- Simu
- Laturi
- Virtalähde
- Akkuja, ajo & vastari
- Harjotusjalakset
- Kuusiokoloavaimia, manuaalissa kerrotaan mitä kokoja
- Ruuvari, manuaalissa kerrotaan mitä mallia & kokoa
- Työntömitta
- Vaaka, lapojen tasapainotukseen
- Lapakulmamittari
- Swashplate leveler
- Kolvi & tinaa
- Liittimiä
- Suojasukkaa/kutistesukkaa
- Ruuvilukitetta
- Mikäli 12S setup niin ylimääräisiä akkukiskoja & strappeja
- Linkkipihdit
- Silikonispray
- Pikaliimaa, ei niihin ruuveihin vaan canopyn kiinnikkeisiin
- Nippusiteitä
- 12S setupille kunnollista johtoa jotta saa tehtyä akkujen sarjaankytkennän
- Jakoavain tai lenkki niin voi muttereita vähän pitää vastaan kun vääntelee
- Main blade holder, onko se sitten lapatuki suomeksi
- Pyyhe, on se vaan mukava ettei ruuvit pompi kovin pitkälle pudotessaan, putoo ne kuitenkin
- Noparin ohjelmointiin jokin lisälaite mikäli mukana ei tule

Paljon on sellaista jota ei tule miettineeksi, mutta sen puuttumisen huomaa heti kun sitä tarvitsee. Työkaluissa halvin ei välttämättä ole aina hyvä. Harmittaa jos saa kannat tai meisselin heti ekalla kerralla mysöttyä. Jos lähes nollasta lähtee varusteiden kanssa niin parilla tonnilla 600 on varmaan hyvä valinta.
Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: Nobody. - 21 Syyskuu, 2012, 06:49:33
No onha se mahollista pistää 2,5 tonniaki nyt kun oin vasta säästämässä
Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: pilot4fn - 21 Syyskuu, 2012, 07:50:15
Mun mielestä noi 600++ kokoiset on niin helkkarin vaarallisia vekottimia ruveta harjoitteleen, vaikka ovatkin vakaampia, että olisi hyvä ottaa aluksi ilmaan (simun harjoittelun jälkeen) vaikka käytettynä ostettu FBL 450 kokoinen kopteri.
Kun muutaman kerran torppaat sen 450 kokoisen niin lompakkosi kiittää erittäin suuresti ettei ne torpit tulleet 600-700 kokoisilla koptereilla.
Rauhalliseksi säädetty FBL 450 kulkee myös kuin raiteilla, jopa tuulessa.
Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: Waldemar - 21 Syyskuu, 2012, 08:46:49
Harjoittelua saattaa helpottaa myös jokin pieni kopteri kuten e-flite mcpx tai walkera genius cp. Sekin saattaa auttaa päätöksen tekemisessä, että menee kentälle katsomaan muiden lennätystä. Tuntuu olevan joka puolella Suomea joku lentämässä.
Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: JuhoV - 21 Syyskuu, 2012, 09:54:58
Kun muutaman kerran torppaat sen 450 kokoisen niin lompakkosi kiittää erittäin suuresti ettei ne torpit tulleet 600-700 kokoisilla koptereilla.
Rauhalliseksi säädetty FBL 450 kulkee myös kuin raiteilla, jopa tuulessa.
Tuohon kun vielä lisätään että eka torppi tulisikin jonkin säätövirheen vuoksi niin naama kääntyy nurin päin aika nopsaan.

Suosittelen lämpimästi laskemaan etukäteen mitä torppi maksaa minkäkin kokoisella laitteella. Omasta mielestä 500 kokoinen on vielä täysin järjen rajoissa kokoluokaltaan. Se on jo niin vakaa ettei opettelu ole varmasti siitä kiinni ja jos sillä ei opi, niin ei onnistu isommallakaan. Sekin on kuitenkin 450 kokoiseen verrattuna jo kunnioitusta herättävän kokoinen, varsinkin alkuvaiheessa. En vapaaehtoisesti ottais sitäkään näpeille, tarkemmin ajateltuna en edes puolipakolla.
Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: Tuoppi - 21 Syyskuu, 2012, 12:02:57
Täältä myös ääni 500 kokoiselle kopterille ensimmäiseksi leluksi.
Ainakin täällä päin on saanut todistaa kuinka nätisti tuollainen T-REX 500 EFL PRO Super Combo lentää aloittelijan käsissä. Tehoakin näyttää olevan sen verran ettei heti kyllästy.
Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: zenix - 21 Syyskuu, 2012, 12:57:03
Itse alottelijana hommasin Align T-Rex 500 E Pro:n. Nyt intermediate lentäjänä tuntuu, että oli hyvä päätös! Kopteri on sopivan kokoinen ja osat ovat vielä kohtuuhinnoissa. Tuon lisäksi suosittelen jotain kirppua sisä/hallilentelyyn.
Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: Nobody. - 21 Syyskuu, 2012, 14:17:00
Lukisitte viestini, turhaan ehdotatte mitään muita kopsuja
Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: Miika - 21 Syyskuu, 2012, 14:27:08
Lukisitte viestini, turhaan ehdotatte mitään muita kopsuja

Kannattaa kuitenkin vielä kuunnella kokeneempia ja miettiä kertaalleen mihin kopteriin päätyy. Yleensä kokeneemmilta saa ihan hyviä neuvoja...  ::)

Mutta jos olet kerran päätynyt että kopterin on oltava 600E/700E/700N niin tuolla ylempänä Waldemar heitti jo pitkän listan tarvikkeista joita tarvitset, joten ei muuta kuin tilaamaan. 600EFL on mahtava kopteri ja tykkään siitä itse kovasti, mutta en kuitenkaan sitä aloittelijalle suosittelisi. Se mokoma kun on pelottavan tehokas ja isokokoinen. Ensilento tuolla 600 oli pelottava kokemus, vaikka olin sitä ennen lentänyt 450:illä pari vuotta ja tiesin miten kopteri käyttäytyy.

Siispä, hommaa iso kopteri jos budjetti kestää heti alkuun n. 200€ torpit. Jos budjetti ei kestä, valitse kokeneempien vinkistä 450 tai 500 kokoinen.
Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: Sandu - 21 Syyskuu, 2012, 14:37:26
Mitä isompi kopu sitä helpompi se on hahmottaa ja se on käytösessään paljon rauhallisempi. Kasaillessakin on paljon mukavampi kun ei tarvitse suurennuslasia ja pinsettejä. Suosittelen siis lämpimästi, itse en oikeen enää suostu pieniä kopuja ostamaan. Toki yksi pieni on hyvä olla sisä/pienen paikkojen "leluna". Ihan sama mikä kokoluokka kaikki nämä ovat vaarallisia (myös quadrot), sopiva välimatka ja ajatusta mukaan niin ei niitä haavereita niin helposti satu, aika harvinaisia ovat.

Tosiaankin nitroissa on suomessa hankaluutena tuo nitron saatavuus, kärkkäiseltä saa aineita jos omat litkunsa haluaa sekoitella. Jos ei halua niin sabesta saa ainakin valmista litkua, nythän helipeoplella on meneillään tuohon nitron kimppatilaukseen haku. Nitrossa voi todella pitää hyvänä puolena sitä että sillä oikeasti saa lentää! ei tarvitse huolestua akuista tai odotella niiden latautumista, senkus vaan tankki täyteen ja taas ilmaan. Miinuksena sotkuisuus ja moottorin säätö.

Sähköissä taas on enemmän tehoa. Akut ovat kohtuu kalliita, lataus vaatii yleensä melko kalliin latauskaluston näissä isommissa. Pitää olla lataustehoa jos haluaa lentää. Vaatii myös yleensä joko töpselisähköä tai jos sitä ei kentällä ole saatavilla niin agregaatin ostoa. Nämä ovat huomattavasti siistimpiä, eivätkä pidä niin kovaa meteliä (niinpä niin, lapaäänet on kyllä kovemmat ;) ). Akkuja kannattaa olla vähintäänkin kaksi ja sitten sellainen laturi mihin saa 2 akkua yhtä aikaa kiinni, tässä suositeltavaa olisi että tehoa on väh 600W tai sitten yksittäisiä latureita kaksi ja laturissa olisi hyvä olla tehoa sellainen 250W tai enemmän. Sitten tietysti virtalähde näiden mukaan. Monet ovat modailleet omiaan esim. HP:n serverivirtalähteistä.

Nitroa jos ostat niin ehdottomasti tuo 700N, näitä on tuolla pyörinyt käytettynä, itseltänikin saattaisi liueta sellainen....

Akkukuluissa ei hirveää eroa ole 600 ja 700 kokoisen välillä kun molempia ajetaan 12s setupilla. 600:ssa toki hieman pienempi kapasiteetti. Lentotuntumaltaan kokoluokissa on huomattava ero, suosittelen siis 700 kokoista. Torppihinnoissakaan ei enää isojen kokoluokkien välillä suurta eroa ole, suhteessa nämä ovat oikeastaan halvempia torpata kuin pienet. Ajatellaan että maksat alignin lentokuntoisesta nelipuokista 400€ ja torppaat sen ja korjaukseen menee 100€ (kohtuu helposti) niin se on 25% kopterin hinnasta. Jos torppaat 700 kokoisen alignin kopterin ja olet maksanut siitä lentokuntoisena sen 1300-1400€, itselläni torpin keskikustannukset ovat olleet sellaista 200-250€ niin tuo on summasta noin 17% ;)

Myös isoja sähköjä varsinkin aligneja on tuolla myyntipalstalla käytettynä pyörinyt... jos hieman haluaa säästää niin kannattaa käydä tarkistamassa ;)

Ja ihan sama mikä kokoluokan kopteri on, on ensilento aina jännittävä ;)
Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: Nobody. - 21 Syyskuu, 2012, 16:13:03
Ymmärrän kyllä että kokeneet ehdotatte viissatkua ja nelipuokkia alkuun mutta tiedän kyllä ja olen ottanut huomioon torppikustannukset yms.. Voi yvllä sanoo jos on myynnissä valmis kopu eli lentokuntonen, vaan mankka puuttuu.

EDIT
Ja muuten vielä että ON pakko hommata 700 kokoluokan vehje. Joku siellä jo valintaperusteitakin kysy, niin se valintaperuste on se, että saan vaan yhden kopun kerrallaan säilyttää, niin en jaksais sit ruveta myymään semmosia viissatkuja kun haluisin heti kummiinki ostaa sen seittensatkun.
Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: Eispii - 21 Syyskuu, 2012, 16:41:59
Ja muuten vielä että ON pakko hommata 700 kokoluokan vehje.
No ei muuta kun Rekkulakauppaan ostoksille,kun on lomppa kunnos :)
jaksais sit ruveta myymään semmosia viissatkuja kun haluisin heti kummiinki ostaa sen seittensatkun.
:o
Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: zxiicci - 21 Syyskuu, 2012, 16:49:45
Pari pikku kyssäriä.

Onko sinulla minkäänlaista kokemusta lentävistä laitteista tai RC laitteista ylipäätään? :)

Oletko koskaan nähnyt livenä mitään kopteria ja jos niin mitä kokoluokkia? Ennen kuin mitään ostat niin kannattaa mennä esim kivikkoon katsomaan kuin muut lennättäjät lentää ja minkälaisia laitteita heillä on.

Onko käytössä autoa ja oletko ottanut selville lähimmät lennätys paikat? Sillä 700 kokoisen kopterin ja sen oheis härpäkkeiden kuskaaminen ei ole mikään pikku juttu.
Näytät asuvan stadissa joten siellä ei montaa lennätys mestaa ole. Kivikko taitaa olla ainut mihin pääsee julkisilla fiksusti, mutta tuo nyt ei välttämättä ole se aloittelija ystävällisin mesta maaston puolesta. Ihmiset ovat kyllä mukavia ja auttavat varmasti :) Jos sulla on auto niin sitten on muutama paikka enemmän pk seudulla.

Vaikka 700 kokoluokka on se isoin (no on vielä 800 kokoluokka, mutta se erikseen)
niin se ei välttämättä ole se paras vaihtoehto aloittelijalle. Tosin sijoituksena tulevaisuuteen se on hyvä niin ei tarvitse heti alkaa päivittelemään laitteita.
Vaarallisia nämä kaikki laitteet on, mutta mitä isompi niin sitä vaarallisempi niin itselleen kuin muille! Jostain säikeestä luin että 700 lavan kärki idle upilla vastaa noin kiväärin luodin voimaa.
No joo, ei tule niin lävistävästi, mutta energiaa siinä on sen verran että yksi ihmisen kallo ei tunnu missään. Karusti sanottuna...
Torppaat kopterin varmasti ennemin tai myöhemmin, kannattaa miettiä seurauksia :)

Muista myös että 700 kokoluokka ja varsinkin nitro rajoittavat lennätys paikkoja aika oleellisesti melun ja tarvittavan tilan takia.
450-500 kokoluokkaa lentää pienemmässä tilassa :)

PS. se "viissatku" ei ole niin pieni kuin ehkä ymmärrät, lapojen kärkiväli on noin 1 metri.

700 kokoluokka ja ihminen.
Lainasin Tohori Rn kuvaa sen my fleet ketjusta.
http://www.kopterit.net/index.php/topic,8246.750.html (http://www.kopterit.net/index.php/topic,8246.750.html)

(http://www.kopterit.net/index.php?action=dlattach;topic=8246.0;attach=29440;image)
Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: J@ni - 21 Syyskuu, 2012, 18:46:34
Hyviä neuvoja tulee kaikilta, mutta jos kaveri haluaa ostaa 700 kokoluokan kopun ekaks kopteriks, niin sehän ei kait ole laitonta?  ;)

Jos asustelet pääkaupunkiseudulla, niin tule moikkaamaan meitä "East siden" poikia Kivikkoon taikka East side helifieldille (talosaarentie). Meillä on lennossa varmaan kaikki mahdolliset kokoluokat, niin näet millasia vekottimia ne on.

Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: Dutchman - 21 Syyskuu, 2012, 19:46:20
Jos todella vakaata kopukkaa haluaa, niin 700N kannattaa venyttää 800:seksi. Lavat maksavat vähän toistasataa €, ja putken pidennys jortaaneineen ja kilkkeineen vähän yli 30€...

Muistutukseksi vain, että aloitteleva kopteristi on ainakin minun mielestäni iso turvallisuusriski myös muille kentällä olijoille, koska kentällä voi olla muutakin sosiaalista kanssakäymistä, eikä samalla seurata lenskan tai kopukan lennättämistä. Toisinsanoen "OHO-tapahtumille" ei varsinkaan isolla kopterilla ole paljoakaan varaa. Torppi on edessä kumminkin ennemmin tai myöhemmin, ja aloittelevalla pilotilla ei varmastikaan kertoimet taida olla valitettavasti kauhean korkealla...  ;D
Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: artova - 21 Syyskuu, 2012, 21:08:42
On tuo 700 kokoinen aika äijämäisen kokoinen laite :o Itsehän hommasin ekaksi "isoksi" kopuksi 450 kokoisen, ehkä juuri suurimpana syynä, että pidän itsestäni ja ainakin osasta kanssaihmisiä sen verran, ettei tuollainen ainakaan mun takia tule kenenkään päälle. Ei tietenkään toi 450:kaan vaaraton ole, mutta sen kanssa yhteenotosta todennäköisesti selviää hengissä... MCPX tuli pari kuukautta sitten sisällä päälle (meni liikesuunnat sekaisin), mukavan vekin sekin teki päänahkaan >:(


(http://www.kopterit.net/index.php?action=dlattach;topic=8246.0;attach=29440;image)
[/quote]
Otsikko: Re: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: Tohtori R - 21 Syyskuu, 2012, 21:13:42
Hyviä neuvoja tulee. Kannattaa niitä toki kuunnella mutta suosittelisin itsekkin että tulisit kentälle kattomaan ihan paikan päälle. Näät vähän mitä noi laitteet on ja minkälaista oheiskalustoa ne vaatii.

Me käydään kesäsin tossa talosaarentiellä ja nyt luultavasti tästä eteenpäin kivikossa aina kevääseen asti. Tämä sen takia että talosaarentien ojista on noussu tsunami eikä sinne voi mennä... Noilla molemmilla paikoilla on omat ketjunsa täällä ja me sovitaan niissä koska mennään. Kattele niitä ja tule ihmeessä käymään :)
Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: JuhoV - 21 Syyskuu, 2012, 21:16:21
Tänään juostiin 500:sta karkuun jostain kopun häikästä johtuen. Toinen kerta mun uralla kun tulee lähelle. Eka oli ohjausvirhe, tämä lähti perän sekoilusta liikkeelle.

Mutta olethan jo päättänyt niin ei kai näillä enää ole mitään väliä. Toisaalta, koko ketjulla ei juuri ole väliä kun on päätökset tehty, normi vahvistuspyyntöjä että olenhan tehnyt hyvän päätöksen, enkö olekin.

Jos rahalla ei ole väliä ja massi kunnossa, lienee vielä parempiakin ratkaisuja olemassa. Ei nuo huonoja ole, en väitä sitä, mutta myös vielä parempiakin on. Miksi tehdä kompromisseja.

Olen nähnyt Ranen käskevän t-rexin 450 sähköä ja 700 nitroa ja aika vakuuttavan näköistä se oli, vaikka nitro kuulemma ei oikein toiminut. Mun mielestä se näytti pirun äkäiseltä sähäkältä.
Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: kaikor - 21 Syyskuu, 2012, 21:26:13
ite hommasin 550 kokoisen ja ajatuksena oli 600 koko ekaksi kopteriksi. Nyt leijutellessani ja tuntumaa saadessani olen hankkinut kolme pienempää kokoa olevaa kopua. Polvet ei tutise ihan niin paljon kuin isommalla ja torpin sattuessa voi vaihtaa kopteria pienempään ja jatkaa treeniä...
Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: jamppa991 - 22 Syyskuu, 2012, 11:34:55
Terve!

En haluais olla mitenkään intoa tappava tai typerä mutta kuitenkin katso tämä video =)
http://youtu.be/J6kMKy-Qn1E (http://youtu.be/J6kMKy-Qn1E)
Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: japi - 22 Syyskuu, 2012, 12:22:05
Video oli kyllä todella hyvä. Itse kattelin joskus jotain 3d taito lentoa josta innostus alkoi. Eikun kauppaan ostamaan 5 kanavainen lelu kopteri. Kokelut kehiin ja eikun ostamaan simu. sen jälkeen ohajin simuun. leijutus harjoittelua, pihalle pikku lelun kanssa ja hups käyttäytyi täysin erin lailla kuin simussa. No ostamaan isompaa kopteria ja hups rikki. varaosat 250 ekee...... nyt kaapissa odottamassa että oikeesti oppisi lentämään! Mun mielestä hanki joku pikkukopteri missä vara osat halpoja ja helppo korjata. sitten vasta siirry isompiin..... Mulle suositeltiin hirobon shuttlea ja sen myös hankin on rauhallinen polttiskopu kyllä aloittelijalle, pystyy kuulemma tekemään sillä silmukan, itsellä vatsa leijuttelusta kokemusta siitä kopterista.

Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: katti - 22 Syyskuu, 2012, 12:59:41
Mun mielestä noi 600++ kokoiset on niin helkkarin vaarallisia vekottimia ruveta harjoitteleen, vaikka ovatkin vakaampia, että olisi hyvä ottaa aluksi ilmaan (simun harjoittelun jälkeen) vaikka käytettynä ostettu FBL 450 kokoinen kopteri.
Kun muutaman kerran torppaat sen 450 kokoisen niin lompakkosi kiittää erittäin suuresti ettei ne torpit tulleet 600-700 kokoisilla koptereilla.
Rauhalliseksi säädetty FBL 450 kulkee myös kuin raiteilla, jopa tuulessa.

Tässä olen täysin samaa mieltä. Torppeja tulee, toisiulla enemmän ja toisilla vielä enemmän. Olen huomannut että harjoitteluun tulee valituksi se 450 vaikka käden ulottuvilla olisi paljon parempi ja hienompi 500:nen. 450 on halvempi korjata ja kun energiat ja tehot on murto-osa 600..500-kopkoisen kopterin vastaavista niin yleensä myös vahingot on paljon pienempiä. Siinä kun kokenut 3D lennättäjä tekee todella näyttäviä torppeja joista ei oikein mikään kopteri selviä niin aloiuttelijan torpitkin on kesympiä. 450 vahingot päosin ovat muutaman euron luokkaa, yleisimmät on olleet pääratas ja lavat.  Olen Pilot4fn tapaan taipuvainen suosittelemaan jopa FBL kopteriakin jos vaan saa jonkun osaajan kanssa säädetyksi sen FBL-ohjaimen. Tavallisessä ei-FBL kopterissa säädöt on helpompia mutta nuppi ei kestä torppeja ollenkaan yhtä hyvin.

Toinen etu 450:n puolella on että kun sitten lennättäminen sujuu niin pitää olla akkuja käsillä. Ikävää jos homma luppuu kymmeneen minuuttiin ja sitten taas lataustauko. 450:n akut on edullisia ja mulla on kaksi B6AC laturia niin seuraava on likipitäen valmiina kun tarvitaan.
Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: KL - 23 Syyskuu, 2012, 09:54:31
Tai sitten ostat tuolta myydään palstalta tuollaisen 600nitroRexin ja loput rahat laitat työkaluihin, fuiliin ja varaosiin :)
Kyllähän se 700/90-kokoinen tuntuu kieltämättä vähän hurjalta ensimmäiseksi kopteriksi.
Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: Nobody. - 23 Syyskuu, 2012, 11:27:15
Mistä muuten noita Radixin lapoja saa, ne näyttää olevan suosittuja, ja ajattelin myöhemmin myös pistää rahaa yölentovermeisiin.
Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: Dutchman - 23 Syyskuu, 2012, 11:29:43
Vaikka tuolta: http://www.fast-lad.co.uk/store/index.php?cPath=49_137_50&sort=1a&page=1 (http://www.fast-lad.co.uk/store/index.php?cPath=49_137_50&sort=1a&page=1)
Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: Lauri P - 23 Syyskuu, 2012, 11:29:52
Rahasta ei kuulosta tällä alottelijalla olevan kiinni joten aiheetonta vissiin torppikustannuksilla pelotella! ;D
Jos nyt oot ihan varmaksi päättäny joku noista kolmesta niin laita tuo 600E. Mut tee ensilennot paljon simuttamisen jälkeen ja jonkun kokeneen kanssa,jookosta!? :)

600 oli mulla toinen kopu,6 kennosella setupilla tosin, on kyllä jo iso kopteri mutta todella vakaa ajettava jo ja hyvä sillä oli opetella. Pitkään harmitti ku sen myin vaikka 700 tuli tilalle. 700 on jo sit sen verran iso ja kallis et rajottaa mun mielestä kehityskäyrää helposti jos ei oo mitään pienempää reenikopua.ei varmaan kaikilla mut on se vähän pelottava harjottelu kopuks.

Osta se simulaattori vaikka heti jos kopterin hankinta on kuitenki tuonnempana,saat tän harrastekassan kokoamisen aikana ajan talteen..
Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: Nobody. - 23 Syyskuu, 2012, 20:17:47
Näyttää rahaa riittävän? Heheh  ;D   Kolmen tonnin sääsrämiseen ( TRex 700E laatukamoilla) menee 1.5-2 vuotta (lol) että rahaa riittää juujuu, no, oonki vast 12v. Lol ;D
Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: Eispii - 23 Syyskuu, 2012, 20:22:32
Näyttää rahaa riittävän? Heheh  ;D   Kolmen tonnin sääsrämiseen ( TRex 700E laatukamoilla) menee 1.5-2 vuotta (lol) että rahaa riittää juujuu, no, oonki vast 12v. Lol ;D
Jotenkin rupee tuntuu et olis joku Trollaus menos ;)
Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: zxiicci - 23 Syyskuu, 2012, 20:22:54
(http://www.nettiapaja.net/uploads/2012/08/Spede.gif)
Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: Lauri P - 23 Syyskuu, 2012, 21:00:09
(http://www.nettiapaja.net/uploads/2012/08/Spede.gif)

Täyvelleen näin! ;D
Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: Dutchman - 23 Syyskuu, 2012, 21:16:40
Oli ihan hienoa, että porukka viitsi vaivautua antamaan vinkkiä ja neuvoja aloittelijalle. Itse en aio enää vaivaitua kyseisen nimimerkin eteen. Pitäisikö jättää esimerkiksi vähäksi aikaa vai pyyhkäistä heti roskiin?
Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: Sandu - 23 Syyskuu, 2012, 21:21:58
No yllättävän siistinä on foorumi pysyny verrattuna esim. RC10 foorumiin, mutta onhan tässä ihan hyviä vinkkejä aloittelijoille, joten voihan tämä hetken aikaa olla.
Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: Ves@ - 23 Syyskuu, 2012, 21:23:13
Eikös tuo kannata opiksi esille jättää.
Kaikenlaista "vedätystä" sitä onkin...
Otsikko: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: jamppa991 - 23 Syyskuu, 2012, 21:27:01
Tälläistä.
Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: zenix - 23 Syyskuu, 2012, 21:35:54
Threadi lukkoon ja jätetään roikkumaan, koska sisältää hyviä vinkkejä.
Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: JuhoV - 23 Syyskuu, 2012, 21:39:13
Samaan johtopäätökseen tulin tuossa saunassa käydessä muutaman muunkin juuri mua ennen vastanneen kanssa.

Tässä nyt AloittelijaC sahaa omaa oksaansa ja kusee omaan kenkäänsä. Kannattaa miettiä vähän aikaa ennen kuin lähtee trollailemaan ihan satasella. Voi hyvinkin olla että jonain päivänä tarvit oikeasti apua, mutta täällähän on kiva vedättää. Nimimerkki jää muistiin ja annetaan pari "hyvää vinkkiä" Ne maksaa sulle äkkiä satasia ja etkä edes tajua mikä meni pieleen ennen kuin pitkän ajan päästä. Oli vaan kiva vähän vedättää. Siinähän meni sun kopu rikki, ei neuvon antajan.

Tällaisissa tapauksissa kannatan bannia kohtuu nopsaan.

AloittelijaC:n kannattaa myös pitää mielessä että suurimmalla osalla ihmisistä on tietyllä tavalla tunnistettava tyyli kirjoittaa. Se paljastuu kohtuulisen nopeasti vaikka nimimerkkiä vaihtaakin. Tuosta on kokemusta toisellakin foorumilla.

Todella surkeaa että tällekin foourumille tulee tällaista, tähän asti tämä on ollut selvästi paras ja siistein foorumi, jota olen seurannut. Pidetään tämä jatkossakin tällaisina ja annetaa tuollaisille kenkää.
Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: Nobody. - 23 Syyskuu, 2012, 21:50:25
Mä en nyt ihan tajunnu mistä mulle tässä suututtiin, sanoin vaan että rahojen hankintaan MENI ja menisi n. 1.5v, saatto ymmärtää väärin, mulla siis on rahaa 3  tonnia ja rapiat, ja kopu lähtee kohta tilaukseen..

EDIT
Ja pahoitteluni kaikille jotka kokivat tulleensa trollatuiksi tai vaivatuiksi, kunminkin pyysin vaan hinta-arviota ja neuvoa valintaan.
Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: Miika - 23 Syyskuu, 2012, 22:03:41
No onha se mahollista pistää 2,5 tonniaki nyt kun oin vasta säästämässä

Lainaus
mulla siis on rahaa 3  tonnia ja rapiat, ja kopu lähtee kohta tilaukseen..

Nopeastippa sen 500€ tienasit!  ::) Asia ei mulle enempää kuulu, jatkakaa... ;D
Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: Nobody. - 23 Syyskuu, 2012, 22:08:11
Miika tossa meinasin sitä kun rahaa oli sillon jo 3000 mutta sullon mietin että paljonko käytän, taidan puhua aika epäselvästi
Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: Tuoppi - 23 Syyskuu, 2012, 22:13:18
Tuo 12v ja 600:nen kopu ensimmäiseksi laitteeksi vain on yhdistelmä, joka tuntuu aika epäilyttävältä.
JOS tämä ei ole trollaus  ja ikää on 12v, niin sitä suuremmalla syyllä:
-mene ensin katsomaan lennätyspaikalle laitteita. Keskustele harrastajien kanssa ja kuuntele heitä.
-Osta ensin simulaattori. Treenaa esimerkiksi talvi ja osta kopteri vasta keväällä.
-Liity jäseneksi paikalliseen kerhoon.
-Rakenna kopteri kerholla yhdessä kokeneen harrastajan kanssa.
-Anna kokeneen harrastajan tehdä säädöt ja ensilento.
-Lennätä aluksi vain kokeneen harrastajan kanssa toisella radiolla (buddybox) siihen asti, että kokeneempi lennättäjä katsoo kopun pysyvän hanskassa yksinkin.

Tämä siksi, että 600:nen kone on jo tappava / pysyvästi vammauttava väärin koottuna / käsiteltynä sekä lennättäjälle, että ulkopuolisille.

Oletko huomioinut kuinka iso tuo 600:nen kone on? Millä saat sen lennätyspaikalle? Millä lataat akkuja yms? Käytännössä 450:nen on sen kokoinen, että se kulkee boxissa bussissa ja akkuja mahtuu reilusti reppuun. 600:nen tarvitsee kuljetukseen jo auton saattaa olla ettei mahdu kaverin mopoautoon.
Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: Nobody. - 23 Syyskuu, 2012, 22:16:49
Kyllä mulla on isän auto käytettävissä, mutta en mä varmaan sit osta mirään kopua kun kukaan ei suostu auttamaan ja kaikki luulee trollaukseks  :'(   Poistakaa modet vaan mun tili täältä luovutan tän suhteen
Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: Sandu - 23 Syyskuu, 2012, 22:22:06
noo...
eipäs nyt luovuteta kun kerran vasta päästiin kunnolliseen alkuun. Jos ison sähkön aiot ostaa, niin tarvitset aggregaatin, se maksaa noin 500€. Todellakin kuten tuoppi sanoi nämä eivät ole leluja, tuon kopterin lapojen kärjissä alkaa olemaan kiväärin luodin iskuvoima. Eli käy kentällä juttelemassa muille harrastajille. sieltä saa asiallisia neuvoja, ja tutustut lajiin lähemmin, jos vielä kiinnostaa, niin sitten ensin ostat vaikka simun ja radion, kokeilet sillä tavalla millainen harrastus on, jos vielä kiinnostaa niin sitten sen kopterin ostoon, tämä harrastus ei ole hätähousuille ;)
Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: Jussi. - 23 Syyskuu, 2012, 22:22:58
Kyllä mulla on isän auto käytettävissä, mutta en mä varmaan sit osta mirään kopua kun kukaan ei suostu auttamaan ja kaikki luulee trollaukseks  :'(   Poistakaa modet vaan mun tili täältä luovutan tän suhteen
Oman käden kautta tältä foorumilta lähdetään ;)  ei mitään syytä poistaa.
Ihmiset on vaan huolissaan turvallisuudesta, thats it.
Trollailusta tiedät itse totuuden, mutta kun laitat kopterin hankintaan, kasaan ja pääset faijan kanssa kentälle niin sitten viimeistään homma selviää muillekin.
On sitä muutkin nuorella iällä aloittaneet isommalla kopterilla. Miksipäs se ei onnistuisi kun järki on päässä.


Lainaus
Jos ison sähkön aiot ostaa, niin tarvitset aggregaatin, se maksaa noin 500€.
Käyvän auton akusta voi repiä sellaisen 600-700W,  eli ei ihan pakkohankinta jos on auto kentällä.
Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: Tuoppi - 23 Syyskuu, 2012, 22:29:55
Jep. Mutta ota huomioon, että isän aika ei välttämättä aina riitä kuskailemaan lennätyskentälle silloin kun itse haluaisit. Toki jos saatte tästä yhteisen harrastuksen, niin sehän on loistavaa. Hyvin monesti vain lennättäjän ja autokuskin itressit ovat ristissä ja lennättämään pääseminen voi olla hankalaa. Tämän takia kerholaiset ovat myös hyvä apu. Koska kyyti lennätyskentälle onnistuu kimppakyydillä varmasti helpommin. Ei muuta kuin joukkoon mukaan.
Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: Toeh - 23 Syyskuu, 2012, 22:32:49
No jostain syystä jos tässä nyt oliski jotain perää (jota epäilen).

Tuollainen Alignin 700E T-REX on jo kooltaan muuten aika suuri 12v ikäisen käsiteltäväksi. Samoin tuo 600E. Ite kyllä suosisin tuota mCPX osastoa ihan ekana. mCPX:ällä voi lentää jo periaatteessa ilman simutustakin. mCPX + Phoenix RC ja sen jälkeen sitten miettiä sitä seuraavaa pykälää. Tuo mCPX on itsellänikin aina kentällä mukana ja jos tarpeeksi tyyntä on niin kyllä sekin joka kerta lentoja saa eli ei kai siitäkään voi ulos kasvaa.

Mutta kaikkihan saavat itse päättää kuinka tekevät.
Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: rane78 - 23 Syyskuu, 2012, 22:35:05
Jussin kanssa täysin samaa mieltä. Kyllä jokainen saa ostaa just sellasen kopun kun tykkää. Ko. vaihtoehdoista suosittelen ehdottomasti 600:nen ja simu. Kyllä sä matkan varrella opit ja hiffaat kaikki käytännön asiat.

Älkäään kiihtykö
Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: Nobody. - 23 Syyskuu, 2012, 22:41:38
Tuopille ja muillekkin tässä että viikonloppuna varmaan Kivikkoon tulen kattoon vähä minkälaisia nuo vimpaimet on
Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: Toeh - 23 Syyskuu, 2012, 22:43:04
Tuopille ja muillekkin tässä että viikonloppuna varmaan Kivikkoon tulen kattoon vähä minkälaisia nuo vimpaimet on
No se on se paras vaihtoehto. Tuommosen 700 ja 600 kokosen koneen koko nimittäin luonnossa yllättää. Varsinki jos aiemmin ei sellasta oo nähny.
Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: Dutchman - 23 Syyskuu, 2012, 22:48:02
Käy rohkeasti samalla esittäytymässä, niin saataisiin mahdollinen epäilyksensiemen kitkettyä..
Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: Kehno - 23 Syyskuu, 2012, 22:54:24
Tässä on moni nyt puhunut pienen kopterin puolesta. Mulle taas tässä tuli sellanen seikka mieleen, että 600/700 kokoluokan kopteri ei anna harhakuvaa, etteikö se olisi vaarallinen. Pienillä koptereilla voi tulla mieleen, että niillä voi ajella nepparin edessä ja miten sattuu. 600/700 -luokan kopulla (ja parilla pienemmälläkin) tulee kyllä selväksi heti ekasta spoolupista, että kyseessä ei ole lelu.

Jokasen tapauksessa, tervemenoa =) Kivikkoon. Siellä on kyllä päteviä ukkoja näyttämässä kuinka kopteri taipuu.
Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: Lauri P - 23 Syyskuu, 2012, 23:03:48
Nyt on oikeaa puhetta,kentälle tutustuun rohkeasti vaan!
Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: Eispii - 24 Syyskuu, 2012, 07:55:46
Tuopille ja muillekkin tässä että viikonloppuna varmaan Kivikkoon tulen kattoon vähä minkälaisia nuo vimpaimet on
Näin se harrastus pitää aloittaa :)
Mutta ota se Iskäkin sinne mukaan niin näkee kans mihkä se poika on sijoittamas rahojaan ja samalla näkee sen kokoluokkien eron

Tosta se lähtee......,mut talvi tulee joten jäänee aikas laihaks tän vuoden pörräämiset......pienel pikkukopul pääsis ottaan vähän maistiaisia
jossain sisävuorolla tai sit siinä lähikentällä.

Nää on näitä ajatuksia vaan.....
Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: Nobody. - 24 Syyskuu, 2012, 08:35:18
Juu kävi mieles joku pikkusatku talveks nii pääsee jollakin sentään torppimaan :)
Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: pilot4fn - 24 Syyskuu, 2012, 09:02:53
Tosta se lähtee......,mut talvi tulee joten jäänee aikas laihaks tän vuoden pörräämiset......pienel pikkukopul pääsis ottaan vähän maistiaisia
jossain sisävuorolla tai sit siinä lähikentällä.
Aloitin kans itse viime marraskuussa lennättämisen.... eipä se talvi paljoo haitannut kun oli niin kova polte päästä ilmaan aina kun vaan sormet pysyi sen verran lämpösenä, että ne ielä taipui.
Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: JuhoV - 24 Syyskuu, 2012, 11:25:53
Päätin etten tähän enää sotkeennu, mutta menköön vielä.

Eli mulla oli pari työkaveria katsomassa miten tuollainen 500 kokoinen lentää ja miltä se näyttää. Pelkkä spool up oli jo vaikuttava näky, ekat kommentit kovista kierroksista kuului jo siinä vaiheessa kun tuo mun nopari lähtee liikkeelle, se pyörii tasaisella vaudilla jonkin aikaa (siis hitaasti) ennen kuin se lopulta kerää ne kierrokset, jolla lähdetään lentämään. Siinä vaiheessa kun se starttasi oikeasti ja otti lopulliset kierrokset, porukka otti asekeleen taakse päin ja alkoi vaistomaisesti hakeutua mun selän taakse turvaan. Sitä ennen olin jo käskenyt porukat kauemmas kopterista, kun olivat mun mielestä liian lähellä kurkkimassa.

Ekan akun ajelin kohtuullisen rauhallisesti ympyröitä, kaseja ja flippejä, pari kovaa ohilentoa. Siinä vaiheessa porukka alkoi ymmärtää lopullisesti ettei nämä ole mitään perjantai-illan leluja, joita kaveri porukalla pikku pienissä lennätellään pienenä välikevennyksenä.

Toisen akullisen nykäisin sitten ilmaan lähes täysillä kierroksilla ja täysillä lapalkulmilla. Siinä vaiheessa porukka tajusi lopullisesti kuin lujaa nuo oikeasti lähtee. Vertailukohta on varsin näyttävä kun se katoaa yhtä-äkkiä kovan äänen saattelemana kohti pellon reunaa. Kuitenkin tuo mun leikki on vielä pientä ja kevyttä kun katsot mitä tekijämiehet tekee 700 kokoisella.

Viimeksi pari päivää sitten oli sykähdyttäviä hetkiä katsella kun Toni ajoi X-7:aa ja käytti sitä mun silmiin todella lähellä maanpintaa ja kun se siihen stoppaa, lavat päästää aika miehekkään äänen niin se on pelottava ja vaikuttava näky tottumattomalle. Toni ei todellakaan ottanut kuitenkaan sitä riskiä että se tulisi tonttiin, saati että se tulisi mun tai kaverin päälle eli turvaetäisyyttä oli edelleen mukavasti. Silti se tuntui hiuksia nostattavalta näyltä.

Jos ole ihan oikeasti tuollaista hankkimassa niin toivotaan että tekijämiehet näyttää sulle mikä "lelu" tuo oikeasti on. Mieti että ne tehokkaimmat moottorit vois pultata mopon runkoon ja se kulkee satasta sillä vähän aikaa. Se lähtee kuin kuin risteilyohjus eikä montaa sekuntia ole aikaa arpoa kun se meni jo.
Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: Tohtori R - 24 Syyskuu, 2012, 15:08:15
tervetuloa kivikkoon ihmettelemään! :)

itse olen töistä vapaalla ensi vkl joten säiden salliessa olis tarkotus mennä sorvaamaan! :) katotaan saisko vielä eri kokosia vehkeitä parsittua kasaan ku osia on matkalla :)
Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: Nobody. - 24 Syyskuu, 2012, 21:19:20
Offtopiccina hieman, että tässä viikonloppuna tulen tai sitten seuraavana Vuosaaren Sataman länsipuolelle
Otsikko: Vs: Eka "oikea" kopteri
Kirjoitti: jarkko85 - 23 Joulukuu, 2012, 21:46:21
(http://www.nettiapaja.net/uploads/2012/08/Spede.gif)
kuvastaa mun mielipiteen asiasta