Kopterit.net

Tekniikka => Protopaja => Aiheen aloitti: cartti - 20 Syyskuu, 2012, 14:33:28

Otsikko: Vesileikkuria? -> Sähkömoottorin rakentelua
Kirjoitti: cartti - 20 Syyskuu, 2012, 14:33:28
Yksinkertaisuudessaan minun pitäisi saada leikattua staattorilevyjä omista cadikuvistani. Jos jollakin on kontakteja tai käytössään moinen värkki, niin ilmoitelkaa.

Ilmaiseksi en ole näitä teettämässä, mutta vaihtoehtona kun on teettää kiinassa prässipuoliskot ja tilata 10000kpl erä minimissään, niin hintaa kertyy harrastajalle jo liikaa. Mielummin muutenkin maksaisin esimerkiksi täällä jollekin noiden tekemisestä hieman pienempänä kappalemääränä.
Otsikko: Vs: Vesileikkuria?
Kirjoitti: J@ni - 20 Syyskuu, 2012, 14:47:07
Oletkos rakentamassa omaa moottoria?
Otsikko: Vs: Vesileikkuria?
Kirjoitti: cartti - 20 Syyskuu, 2012, 15:01:58
Olen käämitellyt tähän asti moottoreita millon mistäkin staattoreista ja sorvannut näille kannut yms, mutta nyt tosiaan haluaisin tehdä puhtaasti custom mosan joka olisi juuri käyttötarkoitukseeni sopiva. Teettäisin samantien 10-20 moottoriin nämä staattorilevyt, eli 250-500 0,2mm liuskaa. Mieluiten tietty piiterästä jos vain mahdollisuus on.
Otsikko: Vs: Vesileikkuria?
Kirjoitti: J@ni - 20 Syyskuu, 2012, 20:03:31
Pistähän projekteista jotain juttua.
Me ollaan ainaskin Sjo1:n kanssa rakenneltu näitä motteja ja olis mielenkiintoista kuulla enemmän mitä olet touhunnut?
Otsikko: Vs: Vesileikkuria?
Kirjoitti: cartti - 20 Syyskuu, 2012, 21:23:15
Kirjoittelen juttua sitämukaa kun/jos saan nämä teetettyä. Raottelen tämän myötä myös verhoa hieman multikopupuolella mitä olen rakentamassa... :)
Otsikko: Vs: Vesileikkuria?
Kirjoitti: hire - 21 Syyskuu, 2012, 22:43:38
Taisit käydä minun työpaikalla samasta asiasta kyselemässä mennä viikolla. :) Heinolassa ei ainakaan kellään ole vesi leikkuria. Kysäseppäs  HT laser OY:stä että onko niillä lahdessa leikkuria.

OT: Artsi taisi soittaakkin että sain sen lumisäleikön jo valmiiksi :D
Otsikko: Vs: Vesileikkuria?
Kirjoitti: Tohtori R - 22 Syyskuu, 2012, 06:24:39
Olen käämitellyt tähän asti moottoreita millon mistäkin staattoreista ja sorvannut näille kannut yms

jos olet sorvannut kannutkin itse niin olet liimannut myös magneetit itse... millä sä oot tasapainottanu noi?
ei muuten mutta tehoa ei koskaan ole liikaa ja esim allun moottoreiden heikko lenkki (yleisen laadun lisäksi) on heikot magneetit! jos niihin sais vaihdettua vahvemmat magneetit ja vielä tasapainoon ni alkais (ainakin täällä idässä) elektronit liikkua noissa budjettikamoissakin ihan eri tahtiin kuhan moottorivelhot oppii homman :P ::) ;D
Otsikko: Vs: Vesileikkuria?
Kirjoitti: japi - 22 Syyskuu, 2012, 09:17:47
Kaarinassa on vesileikkausta. Firman nimeä en muista , muutenkin taitaa olla sulle vähän kaukana?
Otsikko: Vs: Vesileikkuria?
Kirjoitti: okallio - 22 Syyskuu, 2012, 10:07:08
Pohjoisen suunnalla on ainakin http://www.lapinvesileikkaus.fi/Asiakkaita (http://www.lapinvesileikkaus.fi/Asiakkaita)

Noistahan ei niin paljoa rautaa tuu etteikö Matkahuolto kuljettais.

Kannattaa myös googlata onko Kemi-Tornio AMKilla vielä leikkuria käytössä. Saattais saada jopa jonain oppilastyönä.

Lisäksi tuollainen projekti josta myös saattais saada
http://protodesign.fi/ (http://protodesign.fi/)
Otsikko: Vs: Vesileikkuria?
Kirjoitti: cartti - 22 Syyskuu, 2012, 10:56:59
Taisit käydä minun työpaikalla samasta asiasta kyselemässä mennä viikolla. :) Heinolassa ei ainakaan kellään ole vesi leikkuria. Kysäseppäs  HT laser OY:stä että onko niillä lahdessa leikkuria.

OT: Artsi taisi soittaakkin että sain sen lumisäleikön jo valmiiksi :D
Heh, pieni on maailma. Minähän se. :) Treffataan toki joskus kopujen kera. HT Laserille ja Niinimäelle naputtelen tarjouspyynnön alkuviikosta kunhan saan uudet cadikuvat piirrettyä.

jos olet sorvannut kannutkin itse niin olet liimannut myös magneetit itse... millä sä oot tasapainottanu noi?
ei muuten mutta tehoa ei koskaan ole liikaa ja esim allun moottoreiden heikko lenkki (yleisen laadun lisäksi) on heikot magneetit! jos niihin sais vaihdettua vahvemmat magneetit ja vielä tasapainoon ni alkais (ainakin täällä idässä) elektronit liikkua noissa budjettikamoissakin ihan eri tahtiin kuhan moottorivelhot oppii homman :P ::) ;D
Akseli täysin valmiiseen kannuun kiinni ja propellibalanceriin. Käytän N48 tai N50 magneetteja. Ainoa ero esim 44H ja 46H sarjan magneetteihin on, että jälkimmäiset kestävät 120 asteen lämpöä 80 asteen sijaan. Turhaa siis näihin värkkeihin noita istuttaa. Lähes kaikki koneellisesti käämityt mosat paranee, jos jaksaa nähdä vaivaa käämiä ne käsin oikeilla langoilla tarvittuun arvoon. Lue Multikopterit -> Viriä dt700 mosaan
Otsikko: Vs: Vesileikkuria?
Kirjoitti: Tucho - 22 Syyskuu, 2012, 19:09:41
Tuollaiseen törmäsin kun etsin taannoin Robbeen sopivaa hihnaa. Toimii samoissa tiloissa / naapurissa / vieressä Turun Hihnatekniikan kanssa.
www.watercut.fi/ (http://www.watercut.fi/)
Otsikko: Vs: Vesileikkuria?
Kirjoitti: Tuoppi - 23 Syyskuu, 2012, 22:15:40
Tampereelta: http://muototera.fi/ (http://muototera.fi/)
Otsikko: Vs: Vesileikkuria?
Kirjoitti: cartti - 25 Syyskuu, 2012, 23:45:17
Tekijä löydetty. Kiitos kaikille ja palaan aiheeseen kun projekti edistyy :)
Otsikko: Vs: Vesileikkuria? -> Sähkömoottorin rakentelua
Kirjoitti: cartti - 27 Syyskuu, 2012, 17:56:37
Staattorilamellit saapuivat. Otsikoinnista poiketen oikea metodi näiden tekemiseen oli laser. En olisi uskonut menetelmän olevan kykeneväinen näin pieniin kappeleisiin sulattamatta ohuimpia kohtia. Lamellien T osa on siis varreltaan 5mm x 2mm ja "hattu" on 4mm x 1mm. Koko staattorin halkaisija 62mm. Lopputuloksena tulee olemaan 36N48P mosa.

Eilen tilasin 360kpl N48 4x5x1,5mm magneetteja, joiden voimakkuus on noin 500g per. Näiden pitäisi saapua viikossa, jonka jälkeen pääsee sorvailemaan kannuja. Toivottavasti ei jää paketti itellan lajittelukoneen kylkeen kiinni. ;D

Pakko on antaa julkiset kiitokset kyseiselle yritykselle. Työn jälki on virheetöntä ja mukavan oloinen heppu tekijänä. :)
Otsikko: Vs: Vesileikkuria? -> Sähkömoottorin rakentelua
Kirjoitti: ChiKung - 27 Syyskuu, 2012, 21:24:42
Onpas mielenkiintoinen projekti. Päivittelehän tietoa sitä mukaa kun homma etenee.

Oletko mallintanut moottoria FEMM:llä tai vastaavalla? Axial-flux voisi olla mielenkiintoinen kokeiltava vaikka sähköpolkupyörään...
Otsikko: Vs: Vesileikkuria? -> Sähkömoottorin rakentelua
Kirjoitti: JML - 27 Syyskuu, 2012, 21:50:24
Hienoa, että jaksetaan vielä tänäkin päivänä tehdä moottoreita itse!

Mikä on noiden staattoreiden materiaali? Tuleeko/onko lamellien välissä eriste? Muistelen vuosien takaa LRK -moottoreista ja niiden hyötysuhteista puhuttaessa, että jokainen lamelli tulisi olla mahdollisimman ohut ja eristetty toisistaan...

-Jani-
Otsikko: Vs: Vesileikkuria? -> Sähkömoottorin rakentelua
Kirjoitti: cartti - 27 Syyskuu, 2012, 22:35:09
Hienoa, että jaksetaan vielä tänäkin päivänä tehdä moottoreita itse!

Mikä on noiden staattoreiden materiaali? Tuleeko/onko lamellien välissä eriste? Muistelen vuosien takaa LRK -moottoreista ja niiden hyötysuhteista puhuttaessa, että jokainen lamelli tulisi olla mahdollisimman ohut ja eristetty toisistaan...

-Jani-
Materiaali on muuntajalevyä/hiiliterästä ja jokaisessa on eristepinnoite. Tuo lamellien paksuus on nyt 0,5mm, mutta Niinimäki mainostaa voivansa polttaa näitä laserilla 0,1mm asti. Lamellipaksuus on muutenkin sidonnainen kierrosnopeuksiin - nopeassa moottorissa syntyy häviötä paksuilla lamelleilla, koska levy ei ehdi palautua käämin jännitepiikin jäljiltä.
Otsikko: Vs: Vesileikkuria? -> Sähkömoottorin rakentelua
Kirjoitti: ChiKung - 28 Syyskuu, 2012, 14:57:09
Lainaus
Lamellipaksuus on muutenkin sidonnainen kierrosnopeuksiin - nopeassa moottorissa syntyy häviötä paksuilla lamelleilla, koska levy ei ehdi palautua käämin jännitepiikin jäljiltä.
Eikös lamelin paksuus johdu pyörrevirtahäviöistä? Ei kait tuossa levyn palautumisesta (hystereesistä) ole kyse?

Eli lamelin paksuus valitaan sellaiseksi, ettei pyörrevirtailmiötä pääse tapahtumaan. Tähän vaikuttaa siis magneettikentän muutosnopeus, josta seuraa tunkeutumissyvyys (joka on riippuvainen myös lamelin sähkönjohtavuudesta ja permeabiliteetista). Jos lamelin paksuus on pienempi kuin tunkeutumissyvyys, ei pyörrevirtoja pääse syntymään. Virran suuntahan on sitten sellainen, että se pyrkii kumoamaan käämin kenttää, ts. lamelilla katkaistaan tämän virran reitti.

Palautumisesta puhuttaessa taas kyse on kaiketi hystereesistä (magnetisaatiokäyrän pinta-alasta), joka on materiaalista riippuvainen. Eli materiaaliin tulee ns. jäännösmagnetismi, eli se jää magneettiseksi. Periaatteessa nämä järjesteytyneet magneettiset dipolit täytyy kääntää sitten uudestaan vastakkaiseen suuntaan ja tästä aiheutuu tehohäviöt. Lameli ei siis vaikuta tähän ilmiöön.

Jos hystereesi-ilmiöstä haluaa eroon, pitää käyttää materiaalia, jolla on pieni hystereesi (mutta toisaalta riittävän suuri permeabiliteetti, että ohjaa vuon). Radiaalisena on kohtalaisen vaikea käyttää esim. ferriittiä, mutta aksiaalisessa voi käyttää valmiita c-coreja yms.
Otsikko: Vs: Vesileikkuria? -> Sähkömoottorin rakentelua
Kirjoitti: cartti - 28 Syyskuu, 2012, 16:57:00
Eikös lamelin paksuus johdu pyörrevirtahäviöistä? Ei kait tuossa levyn palautumisesta (hystereesistä) ole kyse?

Eli lamelin paksuus valitaan sellaiseksi, ettei pyörrevirtailmiötä pääse tapahtumaan. Tähän vaikuttaa siis magneettikentän muutosnopeus, josta seuraa tunkeutumissyvyys (joka on riippuvainen myös lamelin sähkönjohtavuudesta ja permeabiliteetista). Jos lamelin paksuus on pienempi kuin tunkeutumissyvyys, ei pyörrevirtoja pääse syntymään. Virran suuntahan on sitten sellainen, että se pyrkii kumoamaan käämin kenttää, ts. lamelilla katkaistaan tämän virran reitti.
Aa tuo olikin ihan uutta tietoa itselle. En tiedä ihan tarkalleen kaikkea teoriaa näistä. Kiitos selvennyksestä. ;)
Otsikko: Vs: Vesileikkuria? -> Sähkömoottorin rakentelua
Kirjoitti: cartti - 29 Syyskuu, 2012, 15:05:33
Ensimmäinen alaosa tehty. Laakeri ja lamellit soviteltu paikalleen. Tarkoitus tehdä siis "akseliton" sorvaamalla myös yläosa alumiinista suoraan laakeriin sopivaksi.

Saatan vielä rei-ittää pohjan jakolaitteella kevennykseksi.
Otsikko: Vs: Vesileikkuria? -> Sähkömoottorin rakentelua
Kirjoitti: okallio - 29 Syyskuu, 2012, 16:54:41
Komeeta on. Tuleeko kuin tuo yksi laakeri?  Miten tuossa ylä- ja alaosa lukitaan toisiinsa? Vai pysyvätkö tuossa laakerissa ihan lämmöllä/kitkalla kun tuota halkaisijaa on noin paljon?

Ootko arvioinu painoa? 150g  8) ?

Oon suunnitellu mikroskoopin ostoa tälle syksylle mutta taas nostaa sorvi sijaansa tarvehierarkiassa  ::)
Otsikko: Vs: Vesileikkuria? -> Sähkömoottorin rakentelua
Kirjoitti: cartti - 29 Syyskuu, 2012, 18:38:06
Komeeta on. Tuleeko kuin tuo yksi laakeri?  Miten tuossa ylä- ja alaosa lukitaan toisiinsa? Vai pysyvätkö tuossa laakerissa ihan lämmöllä/kitkalla kun tuota halkaisijaa on noin paljon?

Ootko arvioinu painoa? 150g  8) ?

Oon suunnitellu mikroskoopin ostoa tälle syksylle mutta taas nostaa sorvi sijaansa tarvehierarkiassa  ::)
Tarkoitus oli testaa ensin yhdellä laakerilla onnistuuko ilman klappia, mutta toisen asennus ei vaadi kuin kiinni painamisen toiselle puolelle mikäli tarve tulee. Roippeet pysyy kiinni tiukalla sovitteella.

Painotavoite on 80-100g. Kuvan roippeissa tällä hetkellä 30+11+4g.

Tuo oma Optimum on harrasteluun kyllä aivan omiaan. Ei tarvi aina odotella päiviä/viikkoja sopivia adaptereita yms..
http://www.optimum-machines.com/products/lathes/d-180-x-300-vario/index.html (http://www.optimum-machines.com/products/lathes/d-180-x-300-vario/index.html)
Otsikko: Vs: Vesileikkuria? -> Sähkömoottorin rakentelua
Kirjoitti: cartti - 06 Lokakuu, 2012, 16:42:07
Päivitellääs tilannetta. Fluxirenkaat ja kannujen aihiot valmiit. Yksi moottoreista käämejä vaille testivalmis.

Yhdessä kuvassa vertailun vuoksi DT700 (97g) ja omavalmistemosalla painoa ilman käämejä 78g tähän mennessä.
Otsikko: Vs: Vesileikkuria? -> Sähkömoottorin rakentelua
Kirjoitti: JML - 06 Lokakuu, 2012, 21:35:20
Hyvältä näyttää! Ja aika pitkälle juuri siltä mihin suuntaan moottoreissa ja potkureissa itsekin tarkoitus mennä nykyisistä :P

Ootko käämitystä jo miettinyt? Ihan perus dLRK kolmioon vai? Entäs kiepit ja Kv?

Toivottavasti saat sitten testeistä virta, jännite ja rpm mittaustuloksia esille  :)

-Jani-

Otsikko: Vs: Vesileikkuria? -> Sähkömoottorin rakentelua
Kirjoitti: cartti - 07 Lokakuu, 2012, 16:40:23
Ensimmäinen testikäämitys ja kuva kannusta sisäpuolelta. Pari pikaista videota testipyörittelystä. Laittelen paremmalla ajalla myös mittaustuloksia.

www.youtube.com/watch?v=rLWvAOc1NmI (http://www.youtube.com/watch?v=rLWvAOc1NmI#ws)
www.youtube.com/watch?v=3xmZuOHvDEI (http://www.youtube.com/watch?v=3xmZuOHvDEI#ws)
Otsikko: Vs: Vesileikkuria? -> Sähkömoottorin rakentelua
Kirjoitti: cartti - 13 Lokakuu, 2012, 18:00:42
Nyt olisi hieman mittailuja. 17x5.5 potkurit jää selkeästi aivan liian pieneksi näille mosille, mutta mukavastihan on ainakin vääntöä multikopun korjausliikkeitä ajatellen. Käppyrän mukainen luotisuora g/W meni aina 1kg asti samoin lukemin, mutta en niitä kaikkia ottanut ylös. Tavoitteena on 2kg multikopu 10000mAh 4s. Riittäisihän siinä jo näiden lukemien mukaan ihan mukavasti lentoaikaa. :)

Käämi on nyt:
268kv
6 kierrosta 5x 0,2mm lankaa
0,5Ohm
Wye
Otsikko: Vs: Vesileikkuria? -> Sähkömoottorin rakentelua
Kirjoitti: cartti - 14 Lokakuu, 2012, 10:37:05
Satuin löytämään vertailukohteen ja tein uuden selkeämmän käppyrän. Täytynee vielä testaa ainakin yksi erilainen käämitys mikä mielessä on kun vapaa-aikaa tulee. :)

Edit: Muistakaa että tämä on siis 17x5.5 potkurin dataa omassani.
Otsikko: Vs: Vesileikkuria? -> Sähkömoottorin rakentelua
Kirjoitti: ChiKung - 17 Lokakuu, 2012, 09:06:38
Tuossa yksi vinkki, jos satut tuolla suunnalla pyörimään: http://www.comsol.fi/events/scmshks/22079/ (http://www.comsol.fi/events/scmshks/22079/)

Varsin pätevä softa. Ainakin useimmissa korkeakouluissa on opiskelijoiden käytössä ilmaisena. Kohtalaisen jäykkä vaan käyttää verrattuna FEMM:iin, jolla onnistuu ihan riittävällä tarkkuudella symmetristen laitteiden simuloinnit.
Otsikko: Vs: Vesileikkuria? -> Sähkömoottorin rakentelua
Kirjoitti: cartti - 03 Marraskuu, 2012, 13:01:49
Tuossa yksi vinkki, jos satut tuolla suunnalla pyörimään: http://www.comsol.fi/events/scmshks/22079/ (http://www.comsol.fi/events/scmshks/22079/)

Varsin pätevä softa. Ainakin useimmissa korkeakouluissa on opiskelijoiden käytössä ilmaisena. Kohtalaisen jäykkä vaan käyttää verrattuna FEMM:iin, jolla onnistuu ihan riittävällä tarkkuudella symmetristen laitteiden simuloinnit.
Kiitos, mutta ihan noin vakavaksi en halua touhua heittää. Näpertelen ihan googlen sekä "piirrä ja arvaa" metodien kera. :)

Edistystä on tullutkin ja todennäköisesti tähän jätänkin. Uudet mittaustulokset 36n32p setupilla liitteenä. En projua aloittaessa uskonut näinkin koviin lukemiin pääseväni. Nyt alkaa laakereiden yms tilailu ja neljän identtisen moottorin valmistus.

Vapise 65min 29sek "EndOfDays":in quadi :) http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=21097024&postcount=102 (http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=21097024&postcount=102)
Teoriassa pitäisi mennä heittämällä ohi, mutta eri asia sitten saanko itse rakennettua samaan painoon saman wattituntimäärän akkuja. Noh se siitä täällä protoilun puolella.

Kiitoksia kaikille kiinnostuneille ja auttaneille. Projekti jatkuu multikopupuolella, kunhan saan loput moottorit tehtyä ja rungon rakennus alkaa.