Kopterit.net
Multikopterit => Multikopterit => Aiheen aloitti: ovuori - 18 Syyskuu, 2012, 13:31:49
-
Mietin, että tämmöinen yleinen ketju voisi olla ihan hyödyllinen täällä, jos ei mene liian moralisoivaksi (?) ::)
Vaikuttaa siltä, että multikopteriharrastajien määrä on tasaisessa ja jyrkässä kasvussa. Lisäksi monet hankkivatkin multikopterin aivan ensimmäiseksi ja ainoaksi lentäväksi laitteekseen.
Itse olen joutunut oppimaan, ikäänkuin kantapään (lue: sormenpäiden) kautta, kunnioittamaan vinhasti pyöriviä potkureita ja olen sitä mieltä, että kaikkien muiden ei ehkä tuota kivuliasta oppimäärää kannata suorittaa ;)
Tässä avaukseksi muutama linkki rcgroupsiin, jotka liittyvät otsikon aiheeseen:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1144377 (http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1144377)
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1649434 (http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1649434)
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1650767 (http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1650767)
Edit: korjattu typja ja muuta
-
Moi,
Yleisesti ottaen nämä "gore" ketjut nyt on ihan ok ja aina tuntuu, että kauden alussa muistutellaan miten sormet on silputtu yms. Tämä tieto lienee yleisesti tärkeä uusille lajin aloittajille, eli käyttäjille, jotka ovat tulleet sivuille etsimään tietoa. Mielestäni voisimme harkita tuohon etusivulle jonkin asteen Varoitus - linkkiä, jossa käytäisiin läpi yleisestikkin ohjeita ja varoituksia laitteista aina latureista ja Lipon käsittelystä multikoptereihin. Sinne sitten toki voimme postailla kun napsahtelee.
Kaiken kaikkiaan oli aika hurjia onnettomuuksia noissa linkeissä. Itse yritän olla niin varovainen kuin suinkin oman quadini kanssa, mutta aina se riski on olemassa kaikilla näillä vehkeillä.
Itsellä eniten vaaratilanteita on käynyt lentokoneiden kanssa kun hiha ottaa kaasutikkuun... Sittemmin olen mixannut samaan katkaisijaan, mitä käytän kopterissa "Holdin".
-
Ihan oikeassa olette ! Turvallisuuteen kannattaa panostaa ja neuvoa vasta-alkajiakin.
Ikäviä tapahtumia on myös tälläkin foorumilla kirjoitettu :o Myös erään kokeneen pilotin kokemuksen kera !
Kaikki mikä liikkuu vauhdilla, niin myös satuttaa, myös joskus pahasti ja sitä tapahtumaa kun ei voi enää "peruuttaa" !
Toivottavasti tulette kirjoittamaan näidenkin vaarallisuudesta vaikka lavat ovatkin pieniä.....
-
lavat ovatkin pieniä.....
Juuri pulttailin 17 tuumaisia kiinni ja tulen tänne lukemaan teidän pelottelua :)
-
Välillä tuntuu että nimenomaan multikoptereiden vaaroja vähätellään "tavallisiin" koptereihin verrattuna ja sen vuoksi niillä lennellään aika huolettomasti ihmisten lähellä ja yläpuolella aivan kuin olisivat pelkkiä leluja koosta riippumatta. Aihe on siis mielestäni hyvinkin tarpeellinen.
-
Yksi hyvä sääntö on -
lennä aina niin, että kopu voi aina pudota alas. Ei koskaan sellaisessa paikassa, jossa kopu ei saa pudota.
-
lennä aina niin, että kopu voi aina pudota alas. Ei koskaan sellaisessa paikassa, jossa kopu ei saa pudota.
Ihan hyvä neuvo, mutta harvoin kopteri putoaa suoraan alas kuin kivi. Toki multikopterilla yleisempää kuin tavallisella kopulla, koska tippumisen aiheuttava ongelma todennäköisesti kippaa vehkeen heti nurin ja alas tullaan viiden metrin säteelle. Todella varovainen lennättäjä ei lennätä kopteria koskaan paikassa, jossa se karattuaankaan voi aiheuttaa vahinkoa. Tällä mentaliteetilla operoidessa jää tosin moni lennätys tekemättä ja moni ilmakuva kuvaamatta. Ihmismassojen päällä pöristämistä en tosin millään jaksa ymmärtää.
-
en uskalla edes kuvitella mitä tapahtus jos jotkut graupner potkurit pääsis iholle... tuntuu olevan terävämmät kun tarjoustalossa myytävät morat.
-
No mä voin kertoa. Tulee haava / haavoja ja voit vielä joutua syömään antibioottikuurin.
Tuomas
-
en uskalla edes kuvitella mitä tapahtus jos jotkut graupner potkurit pääsis iholle... tuntuu olevan terävämmät kun tarjoustalossa myytävät morat.
Mulla on ihan omakohtainen kokemus juurikin Graupnerin potkureista. Oli ainut kerta kun säädin kopteria ajoakku kiinni. Tuolla muutama kuva:
http://vispaaja.kuvat.fi/kuvat/Lenn%C3%A4tys/Worst+case+scenario/ (http://vispaaja.kuvat.fi/kuvat/Lenn%C3%A4tys/Worst+case+scenario/)
Ihmismassojen päällä pöristämistä en tosin millään jaksa ymmärtää.
Jep.. Älkää oikeesti kuvatko isojen ihmisjoukkojen päällä. Ehkä tule kivoja kuvia, mutta jos käy jotain niin sit on seuraukset todella pahat.
Tässä on muuten melko mielenkiintoinen kehitteillä oleva pelastusvarjo multikopteriin:
http://photohigher.co.nz/products/flight-and-gimbal-control-systems/ballistic-parachute-emergency-recovery-system/ (http://photohigher.co.nz/products/flight-and-gimbal-control-systems/ballistic-parachute-emergency-recovery-system/)
-
Joo...maksaa vain ehkä 3000 euroa, kunhan tulee saataville. Tein tuollaisen metrin halkaisijaltaan olevan pelastusvarjon tuota pienempää hexaa varten, seuraavaksi ajattelin pudotella sitä T-rexin kyydistä erilaisilla painoilla ja mittailla vajoamisnopeuksia. Suurin ongelma on laukaisu ilman mitään panosta, kuten tuossa PH:n varjossa on. Luulisin sen kuitenkin olevan mahdollista-mikäli kopteri oikeasti putoaa alaspäin. Tarvitaan apuvarjo ja ehkä sille joku hyvä laukaisumetodi, esim. ohut putki pystyssä koneen keskellä. Sen sisällä on kuminauha tms. joka tarvittaessa vetää apuvarjon ulos vaikka 40 cm irti koneesta. Sitten päävarjonkin pitäisi tulla perässä. Tarttee vähän kehitellä. Pitää vain päättää kuinka kovaa laitos saa maahan asti tulla.
Mutta mikään varjo ei auta, jos korkeutta on liian vähän. Toisaalta silloin ei putoaminenkaan kerkeä kiihtyä niin pajon. Mutta korkeuksilla esim. 50 + metriä, luulisi hidastavan.
TP.
-
No kerron oman hölmöilyni menneeltä kesältä ja kannan siten korteni kekoon...
Minulla oli DJI:n F450 Naza vehkeessä kiinni Spektrumin vastari, jonka tarvitsin muuhun käyttöön. Ajattelin sitten, että laitetaanpas siihen Futaban vastari kiinni ja kokeillaan samalla s-busia. Yleensä minulla on jonkinlainen checklista päässä, mutta tällä kerralla ajattelin että tämä homma on niin nopsa, että en viitsi irrottaa potkureita ;)
Tein vaihdon ja laitoin quadin lattialle. Virrat päälle ja ajattelin, että kokeilen "arm:ata" vehkeen. Ei toimi, sitten päässä välähtää, että ainiin Futaballahan on kaasu "väärinpäin". Eikun tikut väärinpäinasentoon ja toimihan se. Sitten selkäranka tekikin tepposet ja tempaisi kaasun nollille, eli tässä tapauksessa kierrokset täysille. Salamana toinen käsi painoi laitetta keskeltä lattiaan, ettei se lähde silmille. On hämärää, miten nopeasti sitä päättelee, kun on ihan pakko. Tällä sai sitten hetken tuumimisaikaa ja pystyi miettimään miten sen saa pois päältä ja sammuihan se sitten.
Potkurit ennättivät halkaista yhden sormen kärjestä ja lennättää hienot veriroiskeet. Kauhea sotku. Pääsin myös pesemään gopron verestä, eli hölmöilykamera tuli kastettua 8)
Oli ihan tyystin laitimmainen kerta, kun teen mitään potkurit kiinnitettyinä. No okei, ei se ollut. Olen myöhemmin heittänyt varuilta laitteen päälle painavan huovan tai ehkäissyt pyörimisen muulla tavalla säätöjä tehdessä.
Sen tämä kyllä opetti viimeistään, että kannattaa miettiä joka steppi tarkkaan, eikä tehdä vasurilla. Minähän en ollut niitä, jotka tekevät virheitä ;)
-
Mulla Klubi-askin kanteen on ilmestyny hahmotelma missä jokaisen moottorivarren ulkopäähän on kiinnitetty punos. Nämä sitten menee varren reunaa "sopivalla" systeemillä kiinnitettynä kopterin keskelle jossa ne yhdistyvät yhdeksi ja menevät päävarjolle. Ideana siis että jos kopteri villiintyy niin varjon lauetessa punokset sekoittuu potkurien avustamana moottoriakseleihin ja pysäyttää motit jos ei muuten niin väkisin. Samoten oon pyöritelly ideaa että akkukaapeli/liitin ois kiinni rungossa ja yhdistetty varjon naruun jolloin varjo lauetessaan irroittaisi sen mekaanisesti katkaisten virran. Tai sitten joku riittävän iso fettikytkin tms. Näin saisi pysäytettyä hallitsemattomat moottorit ja saisi kopterin putoamaan puhtaasti varjon varassa. Muutenhan on riskinä että seonneet moottorit kiskoo varjon varassa olevaa kopteria milloin mihinkin suuntaa sekoittaen mahdollisesti varjon. Tuossa punosten sekoittamisessa moottoriakseleille ois myös sama etu että saadaan kopteri puhtaasti varjon varaan eikä niin että vapaasti pyörivät potkurit aiheuttaa jotain hallitsematonta pyörimis tms. ilmiötä. Lopuksi koko komeuteen niin kovaääninen piippari tahi joku joka herättää maassa olevat katselemaan taivaalle antaen mahdollisesti lisäaikaa väistöliikkeisiin.
Se miten systeemi laukaistaan onkin sitten katsantokannasta kiinni. Failsafe vaiko joku redundantti systeemi? Kenties toinen radio?
Koko tämä idea siis saunan jälkeen askin kanteen maalailtuna. Homma ei välttämättä mene näin eikä ole kovin elegantti mutta uskosin että suunnitelma sisältää myös jotain niistä kuopista mitä tuollasen varjosysteemin suunnitteluun liittyy. Ja tämä ajatus on enemmän siltä kannalta että mitä on tehtävissä jos kopteri koittaa karata zeniittiin.
Aikoinaan oon pari kertaa kokeillu varjoa kiinteäsiipisessä. Ihan sekuvain. Niissä kokeiluissa oli putki jonka pohjalle oli pakattu päävarjo ja sen päällä kierrejousi ja sen päällä putken halkaisijan kokoinen levy. Levyn päällä oli apuvarjo jonka kuvussa oli kaksi kellonjousesta tehtyä lattaa ristissä. Tuo apuvarjo siis aukesi jousten avulla heti putkesta tullessaan vetäen lopun hökötyksen putkesta. Tuossa kokeilussa vaivana oli hidastuksen puute eli päävarjo tuli putkesta ulos hetimiten aukaisuvarjon jälkeen. Ei oikeen balsarunkoisesta koneesta tahtonut löytyä paikkaa joka olisi jarrutusnykäyksen kestänyt 8)
Tuohon tahattomaan moottorien käynnistykseen mulla on systeemi missä on siimalennokin vaijereista tehtyihin sopivan mittaisiin tapseihin sidottu sopivasti potkurin kärkeen passaava prikka/avainrengas. Renkaan halkaisija sen mukaan mikä muoto potkurin kärjessä on. Siis että mahtuu esim sentin päähän potkurin kärjestä mutta ei pääse pidemmälle tyveen päin. Moottorivarsissa mulla on sitten pultit mihin vaijerin toisen pään lenkki menee. Idea on siis että vaijeri, potkurin puolikas ja moottorin varsi muodostaa kolmion jonka yhtenä sivuna olevaa vaijeria moottori pyöriessään koittaa singuttaa pidemmäksi. Tuossa on se hyvä puoli että jos haluaa armata niin jättää vähän löysää vaijeriin jolloin ne pari löysää pyöräytys yritystä mitä initissä tulee ei haittaa.
-
Varjo kuulostaa järkevältä varotoimenpiteeltä, ihan harjoitteluakin ajatellen, puhumattakaan mahdollisista teknisistä ongelmista. Mutta miten laukaisu olis hyvä toteuttaa, toisen mankan raahaaminen mukana tai sen saaminen käsiin ongelman sattuessa tuntuu aika vaikeelta. Olisko jotain pientä, vaikka yks kanavaista lähetintä, minkä sais mankan kylkeen olemassa? Mitenkäs varjon materiaali, minkälainen kangas olis tarpeeksi kevyttä ja pieneen tilaan menevää?
Ajatus että varjo auettuaan vetäis virrat poikki kuulostaa järkevältä ja aika helposti toteutettavalta.
-
Varjo kuulostaa järkevältä varotoimenpiteeltä, ihan harjoitteluakin ajatellen, puhumattakaan mahdollisista teknisistä ongelmista. Mutta miten laukaisu olis hyvä toteuttaa, toisen mankan raahaaminen mukana tai sen saaminen käsiin ongelman sattuessa tuntuu aika vaikeelta. Olisko jotain pientä, vaikka yks kanavaista lähetintä, minkä sais mankan kylkeen olemassa? Mitenkäs varjon materiaali, minkälainen kangas olis tarpeeksi kevyttä ja pieneen tilaan menevää?
Ajatus että varjo auettuaan vetäis virrat poikki kuulostaa järkevältä ja aika helposti toteutettavalta.
Tekee tollasen http://www.google.fi/imgres?um=1&hl=fi&client=firefox-a&sa=N&rls=org.mozilla:fi:official&biw=1366&bih=627&tbm=isch&tbnid=FtsKfIxAln4HmM:&imgrefurl=http://www.rcuniverse.com/forum/fb.asp%3Fm%3D10356824&docid=VkLTKgimitoGFM&imgurl=http://images.rcuniverse.com/forum/upfiles/441790/Ca80604.jpg&w=1024&h=576&ei=d1h9UPiqG6qG4gTIhYDgBQ&zoom=1&iact=rc&dur=330&sig=101286710282907690476&page=1&tbnh=144&tbnw=257&start=0&ndsp=18&ved=1t:429,r:10,s:0,i:97&tx=70&ty=67 (http://www.google.fi/imgres?um=1&hl=fi&client=firefox-a&sa=N&rls=org.mozilla:fi:official&biw=1366&bih=627&tbm=isch&tbnid=FtsKfIxAln4HmM:&imgrefurl=http://www.rcuniverse.com/forum/fb.asp%3Fm%3D10356824&docid=VkLTKgimitoGFM&imgurl=http://images.rcuniverse.com/forum/upfiles/441790/Ca80604.jpg&w=1024&h=576&ei=d1h9UPiqG6qG4gTIhYDgBQ&zoom=1&iact=rc&dur=330&sig=101286710282907690476&page=1&tbnh=144&tbnw=257&start=0&ndsp=18&ved=1t:429,r:10,s:0,i:97&tx=70&ty=67)
ja käyttää sellasta varjoa, joita käytetään noissa pienoismalli raketeissa.
-
En tiedä loinko turhaa turvallisuuden tunnetta, mutta mulla on roplausräpläys akkuna tyyliin 4s 500mah.
Josko jotain sattuu meneen pieleen testaillessa ei-lentämistä vaativia juttuja, niin ei niin pahasti hyppää silmille tms.
Ts kuten Tohtorilla kävi taannoin, siinäkin ns roplausakku olisi voinut säästää isommalta painilta.
-
Kokeilin ponnauttaa varjoa ulos sileästä putkesta jousen työntämällä männällä. Tarvitaan oikeasti paljon voimaa, mikäli haluaa saada varjon jotenkin järkevänkokoiseen pakettiin. Sikäli paukkuvarjo on ehkä helpompi saada toimimaan. Mutta ei oikein voi kokeilla. Täytyypä vähän kehitellä lisää, ja pudotella varjoa alas eri painoilla variometrin kera. Ja joo, miksei lennokeissakin olisi pelastusvarjoja, olisipa tullut lennätyspuuhat tähän mennessä halvemmaksi...
TP.
-
Tämmönen tuli vastaan aikoinaan, ei ole kyllä tullut noita tehtyä vaikka ehkä pitäisi.
http://aeroquad.com/showthread.php?3661-2-Life-Saver&p=35389&viewfull=1#post35389 (http://aeroquad.com/showthread.php?3661-2-Life-Saver&p=35389&viewfull=1#post35389)
-
Tämmönen tuli vastaan aikoinaan, ei ole kyllä tullut noita tehtyä vaikka ehkä pitäisi.
http://aeroquad.com/showthread.php?3661-2-Life-Saver&p=35389&viewfull=1#post35389 (http://aeroquad.com/showthread.php?3661-2-Life-Saver&p=35389&viewfull=1#post35389)
Aika näppärä keksintö. Saattaa hyvinkin ilmestyä tänne moiset.
Päälle heitetty huopa on myös toimiva kikka, mutta silloin ei juuri pääse säätämään vekotinta fyysisesti.
-
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2013030616751494_ul.shtml (http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2013030616751494_ul.shtml)
-
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2013030616751494_ul.shtml (http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2013030616751494_ul.shtml)
No nyt on taas joku sankari asialla...
Ku ei nyt vaa kävis mitään.