Kopterit.net
Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: SJo1 - 13 Syyskuu, 2012, 12:13:10
-
Tässä on nyt kesää ja syksyä tullut turattua noiden moottorikäämintä juttujen kanssa ja jotain edistystäkin on tullut...
Scorpion HK4530 kitti on saanut langoitukseksi 5+4 1,5mm ja tuo tulee YY päätteellä.
Lisää tästä Täälä (http://www.helifreak.com/showpost.php?p=4282347&postcount=19)
Scorpion HK4525LE on saanut toimia harjoitus kappaleena tuolle 1,5mm langalle, tarkoitus olisi saada 5+6 YY 1,5mm langalla helposti saa 5+4 yhteen kerrokseen ja nuo 2 kierrosta toiseen. Eli jos J@ni on tehnyt Eastside version 5+6 YY 1,5mm, niin mulla on varmaankin joku Klake tuning tai "SJo1 Power"
Scorpion HK3026-880kv moottori on ollut Protoksessa ja tuo oli multistrand käämintä. Työnalla on 6+7 YY 1mm langalla, tiukkaa tekee saada stackki siistiksi. Tuosta varmaan sais siistin, kun poistaisi tuon alkuperäisen vihreän eristeen ja käyttäisi ohutta nomex paperia, niin kuin noissa isommissakin on käytetty.
Oikeasti tää käsin käämintä on aika haastavaa ja opettavaista (kärsivällisyys) kun neljättäkertaa tekee samaa jalkaa, siinä alkaa iteltä käämi palaa kun lanka vuotaa staattoria vasten ja eristeen pinnassa ei tarvitse olla suurtakaan naarmua...
Kunnon työkalut helpottaa tekemistä, mutta esim pelkät Knipex lineaari pihdit maksavat n.80eur ja nekin pitää muotoilla käyttöön sopivaksi, eli kärki kavennetaan puoleen alkuperäisestä leveydestä ja kärki tehdään kiilaaksi niin että se menee mahdollisimman syvälle staattoriin.
DR.Okon pihdit (http://www.powerditto.de/wickelwerkzeug/100_6965.jpg)
Olen alkanut mittaamaan vuodot joka kierroksen jälkeen, kun ei huvita käämiä yhtään ylimääräistä kierrosta...
Kun kaikki on valmista niin sitten tuo 1000V testi (http://www.meggertest.org/) Eristevastus mittarilla, itsellä on Victory VC60B+ (http://www.ebay.com/itm/Victory-VC60B-Digital-Insulation-Tester-Meter-Megger-Megohmmeter-/160859555848) ja Fluke digitaalinen yleismittari
J@nilta joskus taisin kysyä mikä ihmeen ZikZak (http://www.powerditto.de/zickzack.html) niin tässä DR.Okonin kuvaus aiheesta.
Ja jos tuo käämintä alkaa kiinnostaa, niin täältä sitä tietoa löytyy (http://www.powerditto.de/Bewickeln.html)
-Samppa
-
Mistä siis ne naarmut saadaan aikaseksi? Kun eihän staattorin jalkojen kärsi olla niin terävät et niistä tulis naarmuja,eikö moottorin tärinä käytettäessä sit aiheuttais naarmuja/vuotoja? Ja sit jos naarmut syntyy työkaluilla tai muulla naarmutettuna niin onko sit niin et naarmut lähes tulkoon missä vaan käämillä aiheuttaa vuotoja? Nämät siis asiasta mitään ymmärtämättömän kysymyksiä eikä tarkotus mitenkään kyseenalaistaa kenenkään osaamista. Suunnittelin vqin itte yhen axin pikkumosan käämimistä uusiks yhen kaverin avustuksella joten asia kiinnostaa..
-
1,5mm langan vääntäminen tonne ahtaaseen staattoriin tiukasti ja siististi ehjänä ei ole ihan helppo homma ;)
jonkun verran muuntajia käämineenä voin sanoa että ne on usein vielä ihan helppoja..
-
Jos alat käämiä moottoreita niin tähän menee aikaa ja kantapään kautta oppii, ainakin minä opin näin parhaiten.
Aloita helpoilla langoilla esim 0.9mm tai 1.32mm menee sekin vielä melkein mihin vaan.
Itse aloitin 1.4mm langalla tuohon 4525 mosaan ja se tuntui menevän, joten vaihdoin 1,5mm lankaan joka ei sitten enää olekaan niin helppoa vääntää jalan ympärille (lue staattorin jalka)
Naarmut langan pinnoitteeseen tulee todella helposti ja tuota 1,5mm lankaa vetäessä joku nahkahanska on ihan hyvä pitää kädessä.
Tuo nomex paperi on hyvä myös saada "kulman päälle" ja toinen pala vaikka valmiiksi vedetyn kerroksen suojaksi, kun lanka tekee mutkan se alkaa hiertää tuota vetopuolen langoitusta.
Vinkkejä.
Isompiin Scorppari HK40 12N10P moottoreihin kun tekee itse päätyeristeet ohuesta lasikuitulevystä, niin liimaa pikiksellä staattorin päätä hieman isompi pala päätyihin kiinni.
Liiman ensin kuivuttua puristuksen alla.
Kun on varmasti kuiva timanttiviilalla viilaat eristeen staattorin muotoiseksi (kaikki jalkojen välit ja keski reikä;))
Kun pinnat on saatu tasan, teet stattorin kanaviin (alueet mihin lanka vedetään) viisteet 45astetta on hyvä.
Itese olen noille HK45XX moottoreille ottanut noin 1 metrin lankaa (1,5mm) ja viilannut timanttiviilalla langan päät pyöreiksi (ei yhtään terävä, vaan tylppä) koska kaikki terävä voi vahingoittaa lankojen eristettä.
Nyt kun langan päät on pyöristetty, niin vaikka vanha muovinen perälavan tyvi on suurinpiirtein tuo staattorin jalan paksuus tehdään noin 10-15cm pitkä koukku toiseen päähän, jolla käämintä aloitetaan.
Leikataan eristepaperista (Nomex) käämittävään moottoriin sopivat eriste paperit jotka voivat tulla vaikka 2mm ulos molemmista päistä.
Paperi taitetaan keskeltä ja ujutetaan staattorin jalkojen väliin. v-paperi |jalka| v-paperi |jalka| jne.
Sitten aletaan langan veto haluttuun setuppiin (suunniteltu KV) esim HK4530 5+4 YY 1,5mm langalla ~540KV riippuen noparista ja sen ajoituksesta (Timing)
Materiaalia:
Eristeet, vernissan ja langat saat tilattua brocott.co.uk ja langat myös elosal.de.
Paljon tietoa kääminnästä löytyy täältä (http://www.powerditto.de) Saksaksi
Myös täältä (http://www.helifreak.com/forumdisplay.php?f=291) Englanniksi
Hauskoja käämintä hetkiä;)
-Samppa
-
Kiitoksia kattavasta vastauksesta!
Mulla toi axin race on palanu,vissiin potkuria laittaessa tökkäsin meisselillä käämeihin sillon joskus.tilalle siihen laitan ihan samanlaisen langan mikä siinä on ollukki,veikkaisin et ohuempi ku 0,9. saa nyt stte nähä ku saan ton staattorin irti et kuin se lähtee luonnistuun.:)
Depron sisäkoneessa oon joskus kolmisen vuotta sitten 0,8 käämilankoja juotellu servojohtojen korvikkeeks ja muistan kyllä miten herkästi sai oikkareita aikaan jne. Mut kyl sillä sisäkoneella yhen talvikauden ajelin sillo! ;D
-
Hienoo Samppa kun jaksat kirjoitella kattavia selostuksia asiasta, mä en vaan ole kauheesti jaksanut, kun noi jutut löytyy esim. noista linkeistä mitä ollaan laitettu.
Moottorin käämiminen on yllättävän haastavaa hommaa ja vaatii pitkää pinnaa ja sorminäppäryytä ;)
Mut kaikki mitä ite on tullu käämittyä, niin ei oo harmittanu käytetty aika yhtään vaan hyvät fiilikset aina tullu :)
Tänään viimeks oli hyvät fiilarit kun pääsin testaamaan uusinta mottia 600 porossa, moottorina 4035 5+6x1,5 YY
Takuulla turhan tehokas tuon kokoiseen kopteriin, mutta jos se on mahdollista niin miksei? ;D
(https://lh3.googleusercontent.com/-OdR_pg_N4z4/UFIT2g-wDkI/AAAAAAAABMw/2HorL0OcZMw/s1049/4035+poros.jpg)
-
Onhan nuo servot aika lähellä tuota moottoria, vaikka ne onkin vähän käännetty jo vakiona:)
-
Onhan nuo servot aika lähellä tuota moottoria, vaikka ne onkin vähän käännetty jo vakiona:)
Noita servoja joutuu tolla motilla hieman kääntämään enemmän kulmaan laittamalla pari prikkaa servon toisen ruuvin alle.
Moottorin ja servon välissä on nyt n. 1,5mm väliä, mutta silti näyttäis servon kulma ottavan pikkasen kiinni kuin oikein rankasee.
Taitaa Allun runko hieman joustaa tehon puhuessa? :o ;D
-
Wohoo
"SJo Power 4530 5+4 1.5 YY KV540" olis testiajoa ja vernissaa vaille valmisB-)
Se on nyt koeponnistettu
-Samppa
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
-
Pistähän videoo mjoottorista mikä pyörii! ;D
-
Tein uuden testiajon Jive 120 noparilla ja KV tuolla oli se odotettu 540, myös jlog oli Jivessä kiinni.
Täytynee vaan saada datat ulos ja järkevää grafia videon kanssa.
Vernissan laitoin eilen illalla ja lähtipäs siitä liemestä aika käryt.
Nyt moottori on kiinni Hensussa ja tuota pitkää moottori akselia tuli lyhennettyä 5mm että mahtui paikalleen.
Tuli jätettyä niin lyhyet johdot moottoriin että piti vähän pähkiä noparin siirtoa eteenpäin syystä että mun Jiven moottori johdot on lyhennetty 6 senttiin.
No seuraava moottori saa sitten pidemmät johdot.
Onko tää nyt sitten tehokkain akun syöjä Suomessa;-)
-Samppa
-
Onko tää nyt sitten tehokkain akun syöjä Suomessa;-)
Ei välttämättä kauaa ;)
-
Tässä eka Youtube (http://www.youtube.com/watch?v=W2nRyqv0qx8#ws) klippi minkä olen ikinä tehnyt, surkea mutta moottori pyörii;)
Kuvia
Langat nipuissaan:
http://www.helifreak.com/attachment.php?attachmentid=350261&d=1347868388 (http://www.helifreak.com/attachment.php?attachmentid=350261&d=1347868388)
Vernissat laitettu:
http://www.helifreak.com/attachment.php?attachmentid=350262&d=1347868388 (http://www.helifreak.com/attachment.php?attachmentid=350262&d=1347868388)
Moottori on nyt kiinni Hensussa:
http://www.helifreak.com/attachment.php?attachmentid=350263&d=1347868388 (http://www.helifreak.com/attachment.php?attachmentid=350263&d=1347868388)
-Samppa
-
Kuvat lisätty.
http://www.helifreak.com/showpost.php?p=4282347&postcount=19 (http://www.helifreak.com/showpost.php?p=4282347&postcount=19)
-Samppa
-
Lisätäänpä tähän vielä moottorin (KV540) ja noparin asetusten sovittusta
(Kv x volts x poles count / 20)
Eli 540x44,4x10/20 = 11988 ~12khz olis sopiva moottorin PWM asetus PowerJiveen tälle moottorille.
edit:
Korjattu ajoitus => PWM
-Samppa
-
Lisätäänpä tähän vielä moottorin (KV540) ja noparin asetusten sovittusta
(Kv x volts x poles count / 20)
Eli 540x44,4x10/20 = 11988 ~12khz olis sopiva moottorin ajoitus asetus PowerJiveen tälle moottorille.
-Samppa
mistäs tämmönen kaava putkahti? mä oonkin aina miettiny tota että mikä määrää ton taajuuden. se nyt on selvää että mitä isompi taajuus sen enemmän noparin fetit on osittain kytkevässä tilassa (kytkentä ja irtikytkentä kun vie oman aikansa jonka aikana syntyy enemmän lämpöä ja kun niitä tulee enemmän on myös enemmän häviötä) ja näin ollen nopari luultavasti lämpenee enemmän. sitten taas moottorin staattorin materiaalin luulis asettavan sen ylärajan... ihan mutulla mennään mutta kiinnostaa jos sulla on joku luntti jossain...
ajoituksen kanssahan tolla taajuudella ei ole mitään tekemistä :P
-
Taisin kirjoitella mitä sattuu, mutta onneksi meillä on TohtoriR jonka "tarkka" haukan katse löytää virheet;)
Hyvä että huomasit.
Lähde on tämä (http://www.helifreak.com/showpost.php?p=2441171&postcount=4)
-Samppa
-
Mä olen ollut siinä käsityksessä että näitä virimotteja ajellaan kuiteski tolla 8khz taajuudella ja n.18 asteen ennakoilla.
Mut kaipa toikin olis kokeilemisen arvoinen juttu.
-
olis vaan kiva tietää teoria taustalta eikä vaan arvailla ::)
-
Mä olen ollut siinä käsityksessä että näitä virimotteja ajellaan kuiteski tolla 8khz taajuudella ja n.18 asteen ennakoilla.
Mut kaipa toikin olis kokeilemisen arvoinen juttu.
Mä ajelen 12khz:llä (8khz:lla HW syttyy tuleen), mites tuo nyt sitten vaikuttaa moottorin toimintaan?