Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => Align Sähkökopterit => Aiheen aloitti: Tuukka - 05 Kesäkuu, 2008, 20:43:23
-
En tiedä tuliko nyt sopivaan säikeeseen, mutta jokatapauksessa kopterin perän kanssa on ongelmia. Elikkä leijunnassa nykii satunnaisesti vasemmalle n. 30 cm nykäyksiä. Perähihnaa olen kiristänyt jopa liian kireälle, eikä se tunnu olevan syynä. Gyrona 401 ja peräservona on s9257. En tiedä liittyykö samaan ongelmaan, mutta nopari ei, joka kerta kun laittaa virrat kiinni, "aktivoidu" vaan täytyy renklata sitä joskus useankin kerran että lähtee toimimaan. Se on siis Align RCE-BL60G 60A.
Viisaammilla näkemystä mistä nämä johtuu?
-
Kokeile liikuttaa servoa peräputkella hieman eri kohtaan tai muuttaa muutama kierros tönärin mittaa. Mulla teki samaa samaisella servolla mutta eri gyrolla. Tuo liikutus auttoi noihin 'potkuihin'.
Servo tuntuu olevan kranttu leijutuksessa olevaan ns lepoasentoon. Nuo isot nykäisyt viittaisi myös että servon liikerata on suht lyhyt eli koita myös lyhentää hornia.
-
Siirsin servoa muutaman millin kohti perää. Vähän lieveni nuo nykimisoireet. Ilmeni sellainenkin ongelma tuossa äsken leijutellessa, että kun antaa vähänkin reilummin vasemmalla tikulla pomppua kopterille, niin perä alkaa kammeta (aika rajusti) oikealle..
-
450:n teki samaa oikealle kääntymistä kaasua antaessa kun perässä ei ollut tarpeeksi liikettä kompensoimaan kaasun lisäyksen aiheuttamaa vääntöä. Taas liikuttelemaan sitä servoa :)
-
Mulla sama combo oireili myös tolleen, armin lyhennys eikä servon liikuttelu auttanut. Lisäsin vain nupin kierroksia, jolloin potkut pienenivät mutta eivät loppuneet. Vaihdoin gyron Logictechin 2100:seen mutta sekään ei potkuja lopettanut. Perä siis vieläkin potkii satunnaisesti. Mutta VAIN leijunnassa. Tapahtuuko Tuukka tää leijunta- vai taivaslentotilassa?
Luiston syynä on muuttuvat kierrokset nupissa ja perässä, jolloin perä luistaa. Lisää ensin gainia, jos ei auta niin pienennä lapakulmia jolloin kone ei hyydy.
-
Noniin,
Tässä säätöjä ihmetellessä aloin kiinnittään huomiota tuohon perähihnaan ja sellaseen nihkeyteen siinä. Avasin sitten koko laitoksen ja kas kas, olin asentanut perähinan niin, että se kiertyi ylimääräisen kierroksen putkessa. :P ;D Tämä todennäköisesti ratkaisee koko ongelman, mutta se selviää kun pääsen taas kokeilemaan.
-
Joo, eipä ratkennutkaan ongelma, vaikka ei tee perähihna ylimääräistä lenkkiä. Kokeilin siirrellä vielä servoa. Pientä nykimistä vieläkin vasemmalle tekee ja vähänkään enemmän jos antaa kaasua niin oikealle lähtee viemään perää. ???
Niin ja tää tapahtuu kaikissa lentotiloissa..
-
Ihme kun edes leijui jos hihna on kierteellä.
Aiheeseen liittyen, säädin kaverin 500 rexää ja setuppina siinäkin 401+s9257. Perä on mekaanisesti oikein säädetty, gainia vaan tuntuu olevan pari kymmentä prosenttia liian vähän, koska vaikuttaa löysältä.. Peräservo teki myös tässä tapauksessa omia liikkeitään, leijunassa servovipu heiluu satunnaisesti edestaas, ei edes kokoajan tee sitä vaan lyhyitä silloin tällöin. Toisella kaverilla täysin sama setuppi T500:ssa ja toimii yhtä hyvin kuin 401+s9257 omassa pikkurexässä.. Säätö jatkuu ja annoin matkaan vielä Alignin 5.1V stepdownin testattavaksi.
-op-
-
Maailmalla on ollut ongelmia radioihäröjä johtuen tuosta TREX 500 perähihnan takia.
Ongelmana on se että T-Rex 500:sen perähihna kehittää hinkatessaan staattista sähköä, joka sitten CF rungon ansiosta pääse siirtymään vastarille. Tämä aiheuttaa häiriöitä juuri 2,4GHz laitteiden kanssa ja ongelmat pahimpia juuri CF runkojen kanssa.
Ongelmista päässyt eroon käsittelemällä perähihna aineella, joka estää sähköistymistä. Joku firma taisi jopa tehdä jotain erikois remmejäkin. Toinen vaihtoehto on sitten kardaanin ostaminen.
Tiedä sitten onko sinun ongelmasi tästä aiheutuvia, mutta ainakin yksi lusikka spekulaatiosoppaan.
-
-
Vähän vaikea sanoa tuohon mitään.
Yksi piirre tuossa on että nykimistä esiintyy selvästi enemmän ensimmäisen minuutin aikana, loppua kohden vähenee.
-
Maailmalla on ollut ongelmia radioihäröjä johtuen tuosta TREX 500 perähihnan takia.
Ongelmana on se että T-Rex 500:sen perähihna kehittää hinkatessaan staattista sähköä, joka sitten CF rungon ansiosta pääse siirtymään vastarille. Tämä aiheuttaa häiriöitä juuri 2,4GHz laitteiden kanssa ja ongelmat pahimpia juuri CF runkojen kanssa.
Ongelmista päässyt eroon käsittelemällä perähihna aineella, joka estää sähköistymistä. Joku firma taisi jopa tehdä jotain erikois remmejäkin. Toinen vaihtoehto on sitten kardaanin ostaminen.
Tiedä sitten onko sinun ongelmasi tästä aiheutuvia, mutta ainakin yksi lusikka spekulaatiosoppaan.
-
Eikö 600:sta ole tehty tätä havaintoa? Sehän on käytännössä sama vehje vain hieman suuremmassa koossa
-
Onkohan kukaan kokeillu T-Rex 500:seen staattista sähköä purkavia "pimpuloita",joita eri nettifirmat kauppaa???Onko ne täyttä humpuukia vai......
-
Vai meinaatko ferriittirenkaita, jotka vähentää oikein asennettuna häiriöpiikkejä servojen signaalijohdoista? Ei niitä käytettäisi kaikessa elektroniikassa jos ne olisi humpuukia.
-
G-Force ESD Plate ja G-Force Static Wick ovat tuotteet,joita tarkoitan....
-
Taitaa mennä samaan kastiin sen hirvikarkoittimen (tms. ultraäänitorvi) kanssa....
-
Joo,vähän samaa aatellu...
-
Ensimmäiseen viestiini liittyen, nyt on niin että torppikorjausten jälkeen tuo nykiminen hävisi toistaiseksi kokonaan. Minulle jäi täysin mysteeriksi mistä se johtui.
Perän oon saanut vähän paremmin pitämään ( en hyvin vieläkään) nostamalla kiekkoja.
-
Jatketaampas tähän perään.
Itsellä alkoi pari päivää sitten 500:sen perä luisumaan tasaisesti. Perää pitämässä 401+9257.
Torppikorjauksen jälkeen kopu toimi ihan mallikkaasti, mutta sitten yllättäen ilmaantui luisuminen. Kierroksia nostaessa luisuminen pahenee. Pirot molemmin puolin menee mallikkaasti ja pysähtyy kuin seinään, eli liikeradat ei ole todellakkaan loppu. Vika ilmaantuu siten että niinkuin olisi jatkuvasti hieman trimmattu gyroa toiseen suuntaan (ei kuitenkaan ole).
Vaihdoin jo servoteipinkin toiseen, mutta luisuminen alkoi tapahtumaan toiseen suuntaan!?! Suunnanmuutos saattaa kyllä johtua jostain muustakin. Tällähetkellä Gyron johto menee tiukassa paketissa yhden servojohdon kanssa samaa matkaa. Pitääpä testata onko tämä ongelma.
Aikaisemmin mainitsemani perähihnan ESD ongelma ei ole kyseessä, sillä on 35MHz laitteet ja kardaaniperä.
-
-
Pähkäilyn jälkeen keksin vian perän luistamisessa. 8)
Olin säätänyt kokeilumielessä end pointit 115% saadakseni lisää pironopeutta kopteriin (halusin nähdä miten nopeasti se oikein voi pyöriä). 100%:n ylittäminen ei ilmeisesti ole kovin suotavaa 401:lle, sillä perä alkoi luisumaan tasaisesti.
Järkeilyni mukaan siinä käy siten, että vaikka end pointtia kasvattaa pysyy Gyron tarkkuus eli resoluutio samana. Eli gyron "korjausaskelten" väli kasvaa. Sitten kun on vielä tuollainen hätäinen kopteri kuten Trex500, niin perä ei pysykkään suorana sillä, suorassa pysymiselle ei löydy oikeaa servoasentoa vaan se on hieman pielessä --> luisuu tasaisesti. Toiseen suuntaan korjaaminen pistäisi perän pyörimään kovemmalla nopeudella toiseen suuntaan, joten gyron mielestä tasainen luisuminen toiseen suuntaan on paras arvo. Loogista. Tämä selittää myös sen että luisumisen suunta vaihtui kesken säätämisen. Lyhensin työntötangon pituutta.
Pieni askel kopterimaailmalle, mutta suuri harppaus yksittäiselle harrastajalle ;)
-
-
Muuten joo, mutta se että lähettimestä säätää endpointteja ei voi vaikuttaa siihen miten Gyro korjaa suuntaa, endpointtien muutos ei jää mihinkään vastariin/gyroon ylös, eiks niin ::)
-
Tänään sitten kokeilin uudestaan ja perä luisui. No nyt huomasin että trimmit oli pielessä (säätelin niitäkin kun etsin ratkaisuja). Ne keskittämällä taas kaikki ok. Joka tapauksessa ne oli keskellä silloin kun ongelmat alkoi.
Jyri: mun teoria oli sellainen että end pointtien kasvattaminen lisää säätöpisteiden väliä suuremmaksi, jolloin tarkkuus pienenee. Totta on kyllä se että ei se Gyro tiedä tikku keskellä kuinka mikä on se end point.
Jos jaksaa niin vois vielä kokeilla laittaa 401:llä end pointit yli 100:ksi ja varmistua vielä toimiiko. Vai voiko joku suoralta kädeltä varmistaa tämän toimivaksi.
-
-
Tuosta End Pointtien kasvattamisesta tai sen vaikutuksesta:
Jos ajatellaan että 1mm tikun liikettä 100 end pointeilla vastaa esim. 1 astetta servolla niin 1mm tikkua vastaa 2 astetta servolla 200 end point arvolla, mutta ei tuo välity millään lailla gyron läpi servolle, sillä gyron ollessa välissä ei tikun asennolla ole mitään tekemistä servolle menevän signaalin kanssa vaan sen hoitaa aina gyro, vastarilta gyrolle menevä signaali vaikuttaa vain siihen mihin suuntaan gyro yrittää korjata suuntaa.
Äsh, saikohan tuosta mitään tolkkua ::)
-
Kasasin tuon 500:en ja heti toisella lennolla ihmettelin perän outoa nykimistä. Ainoa muutos 1. ja 2. lennon välillä oli säätimen moodin vaihto governor moodiin. Varmistin säätimen syylliseksi ottamalla gyron kokonaan pois ja sama nykiminen tapahtui ilman gyroakin. Syypää nykimiseen on Alignin säätimen governor moodissa, kyseinen gorvernori ei toimi kunnolla. Etenkin matalilla kierroksilla (esim. 1800) nykiminen on tosi voimakasta.
Ajaminen tuolla säätimellä onnistuu ilman governor moodia tai siten, että governor moodissa kaasu on vähintää 75% - 85% (kuten manuaali sanoo).
Toinen erittäin paha virhe/ominaisuus tuossa säätimessä governor moodissa ilmenee kun vaihtaa eri kierros alueille, esimerkiksi pudottamalla 75% -> 50% säädin ei anna enää tehoja juuri lainkaan ja kopteri tulee alas. Onneksi tuli huomattua tuokin ajoissa, no halvalla ei voi saada hyvää eikä Kontronikkia....
-
Toinen erittäin paha virhe/ominaisuus tuossa säätimessä governor moodissa ilmenee kun vaihtaa eri kierros alueille, esimerkiksi pudottamalla 75% -> 50% säädin ei anna enää tehoja juuri lainkaan ja kopteri tulee alas. Onneksi tuli huomattua tuokin ajoissa, no halvalla ei voi saada hyvää eikä Kontronikkia....
Mielestäni Align:in RCE-BL60G noparin governor toimii ihan loistavasti ja on hyvä.
Oletko lukenut käyttöohjeita? Kun governoria käytetään kaasua pitää olla vähintään 75%-85% ja mieluiten flat käyrä.
Governori on trkoitettu ainoastaan taivaslentoon (idle1, idle2).
-
Mielestäni Align:in RCE-BL60G noparin governor toimii ihan loistavasti ja on hyvä.
Oletko lukenut käyttöohjeita? Kun governoria käytetään kaasua pitää olla vähintään 75%-85% ja mieluiten flat käyrä.
Governori on trkoitettu ainoastaan taivaslentoon (idle1, idle2).
Itse ajan tällähetkellä ilman Govia. Pitäisi varmaan kokeilla tuotakin jossain vaiheessa. Musta tuntuu että yleinen mielipide on justiin että Alignin noparin Gov ei toimi ja Kontronik toimii. Voisihan tuota Govia kokeillakkin kun se kerran siinä on.
Emty, Minkälaisella Akku/pinjoni/kaasukäyrillä ajelet?
-
-
Emty, Minkälaisella Akku/pinjoni/kaasukäyrillä ajelet?
6s 2600mAh, 13t pinjoni ja governor 95% flat, lentoaika 6-7min
Joo ei se Align:in governor varmastikaan mikään paras ole, mutta paras mitä Align:ilta tähän mennessä on tullut ja toimii.
-
Toinen erittäin paha virhe/ominaisuus tuossa säätimessä governor moodissa ilmenee kun vaihtaa eri kierros alueille, esimerkiksi pudottamalla 75% -> 50% säädin ei anna enää tehoja juuri lainkaan ja kopteri tulee alas. Onneksi tuli huomattua tuokin ajoissa, no halvalla ei voi saada hyvää eikä Kontronikkia....
Mielestäni Align:in RCE-BL60G noparin governor toimii ihan loistavasti ja on hyvä.
Oletko lukenut käyttöohjeita? Kun governoria käytetään kaasua pitää olla vähintään 75%-85% ja mieluiten flat käyrä.
Governori on trkoitettu ainoastaan taivaslentoon (idle1, idle2).
Manuaali on luettu kuten viestissäni taisin mainita. Säädintä jonka governor ei toimi kuin 75% - 85% kaasulla ei voi sanoa hyväksi. Kun tietää sen rajoitteet niin sen kanssa voinee jotenkin toimia.
Tehojen häviämis ongelma tulee eteen jos palaat idle1 tai idle2:sta start modeen/tilaan, jossa kaasu onkin vain 50% jolloin säädin menee sekaisin eikä anna tehoja. Kontronik toimii näissä tilanteissa ongelmitta. Tästä pääsee eroon laittamalla start moden kaasu esim. 0% 50% 75% 75% 75%, mutta silloin menetetään mahdollisuus ajaa pienillä kierroksilla (sillä Aligning governor ei toimi pienillä kierroksilla/teho asetuksilla).
-
Maikko,
ymmärykseni mukaan perän kanavan end pointtien säätäminen vaikuttaa ainoastaan maksimi piruettinopeuteen, eli mitä suurempi "liike" sitä nopeammin gyroa käsketään pyörittämään kopteria. Gyro sitten antaa käskyjä servolle omalla resoluutiollaan (joka ei riipu end point- asetuksista). Servo liikkuu gyron ohjeiden mukaan limitin (tai limittien) rajoissa ja yrittää toteuttaa pyydetyn piruettinopeuden.
Perähihnan staattiseen sähkö-ongelmaan tuo helpotusta perähihnan käsittely (ennen asennusta) esim Graphit 33 suihkeella (vaikutus kestää kymmeniä lentoja).
t. Olli
-
Kiitos Olli, tuota yritin pukea sanoiksi ;)
-
Jeps,
Joo, noin mäkin sen oon tajunnut. Mutta kun koptereiden kanssa kun tulee näitä mystisiä ongelmia välillä ja niihin etsii sitten sopivaa teoriaa ja luulin keksineeni sen. Pitää vielä testata että toimiiko 401:nen silloin kun (Hitecin) end pointit menee yli satasen. En ole vieläkään uudestaan kokeillut tätä, mutta voisin tehdä sen kun saan taas 500:sen lentämään niin saataisiin vielä varmennus tälle. Nyt on perä toiminut nätisti pitkän aikaa (end point <100%).
-
-
Tulipahan muuten mileen seuraava:
Kun endpointteja kasvatetaan esim 100 -> 120 niin se on itse asiassa koko tikun liikeradan matkalta sama kuin kerrottaisiin kaikki arvot 1,2lla tai jos ajatellaan tail kanavan käyrää niin sama kuin tuota käyrää kuvaavaa kuvaa olisi venytetty pystyakselilla +20% -> jos vasen tikku ei olekaan 100% keskellä keskitettynä, niin silloinhan itse asiassa endpoint asetus saattaa vaikuttaa siihen pysyykö perä suorassa -> tällöin se arvo mitä TX lähettää tikkuun koskematta muuttuu tuon endpoint muutoksen kertoimen mukaisesti.
Toinen asia joka tuli noista endpointeista mieleen:
On puhuttu että piro noputta kasvatetaan endpointteja kasvattamalla, niin rupesin minettimään miten se on mahdollista? Siis jos endpoint arvolla 100 tikkulaidassa gyro ohjaa peräservoa liikeradan maksiimiin niin eihän se perä sen nopeammin pyöri vaikka sinne gyrolle menevälle signaalille tehtäisiin mitä, ainut minkä keksin ja ymmärrän on se että endpointtien kasvattaminen lisää sillä samalla kertoimella niitä arvoja mitä sinne gyrolle lähetetään eli että se maksimi saavutetaan nopeammin, mutta siis sen ei pitäisi kasvattaa maksimia gyrolta servolle päin, ellei sitten ole niin että normaalisti 100 endpointilla ei normitilanteessa gyro antaisikaan servolle maksimia vielä??
-
Toinen asia joka tuli noista endpointeista mieleen:
On puhuttu että piro noputta kasvatetaan endpointteja kasvattamalla, niin rupesin minettimään miten se on mahdollista? Siis jos endpoint arvolla 100 tikkulaidassa gyro ohjaa peräservoa liikeradan maksiimiin niin eihän se perä sen nopeammin pyöri vaikka sinne gyrolle menevälle signaalille tehtäisiin mitä, ainut minkä keksin ja ymmärrän on se että endpointtien kasvattaminen lisää sillä samalla kertoimella niitä arvoja mitä sinne gyrolle lähetetään eli että se maksimi saavutetaan nopeammin, mutta siis sen ei pitäisi kasvattaa maksimia gyrolta servolle päin, ellei sitten ole niin että normaalisti 100 endpointilla ei normitilanteessa gyro antaisikaan servolle maksimia vielä??
Mietin tätä itsekin aikaisemmin täsmälleen samalla tavalla ja käytännössä, jotta gyro voi yleensäkään vaikuttaa pironopeuteen yhtään millään tavalla sen täytyy olla päästämättä perän slideriä aivan päästä päähän. Sliderin liikuttamisen nopeus tuossa tarkoittaisi vain sitä, että pyöriminen alkaisi äkillisemmin, mutta pyörimisnopeus olisi silti aina sama, jos mentäisiin ihan peräsliderin maksimeihin. Tästä päätellen gyro ei päästä pirossa sitä slideria aivan maksimiarvoihinsa. MOT.
-
Kyllä gyro antaa maksimikulmat perään tarvittaessa.
Se vaan käy sitten pienentämään niitä kun gyron mittaama kulmanopeus nousee yli halutun.
Ja se haluttu kulmanopeus annetaan, jos olen ymmärtänyt oikein, D/R- arvon avulla.
-
Seppo: Kiitos noin sen täytyy mennä, nyt syttyi valo tännekin ::)
-
Kyllä gyro antaa maksimikulmat perään tarvittaessa.
Se vaan käy sitten pienentämään niitä kun gyron mittaama kulmanopeus nousee yli halutun.
Ja se haluttu kulmanopeus annetaan, jos olen ymmärtänyt oikein, D/R- arvon avulla.
Tuokin käy järkeen. Eri gyrot sallii siis suurempien kulmien käytön pyörimisen jo alettua ja siten vaikuttavat siihen pironopeuteen. Säätö tapahtuu siis endpointeilla, D/R rajoittaa endpointeissa määritettyjä arvoja (näin sen olen itse ainakin ymmärtäny).
-
Eli kopterin mekaniikka sanelee toreettisen maksimi kulmanopeuden mikä on saavutettavissa (ja tämä linee usein eri eri suuntaan?) ja toisaalta gyroissa voi olla eroa että kuinka suurella signaalilla (siis sen signaalin joka tulee RXltä gyrolle ja siihen vaikuttaa taas TXn asetukset mm. nuo endpointit ja D/R) tarjoaa minkäkin kulmanopeuden.
Onko jossakin/jollakin tietoa onko eri gyroilla eri kulmanopeuksia mitä suostuvat ylläpitämään??
OT: Olisi kiva tosiaan tietää missä järjestyksessä lähetin noita muokkauksia tekee eli eka endpoint ja sit R/R jne...?