Kopterit.net
Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: ToniH - 10 Elokuu, 2012, 21:15:48
-
Miten tuo tapahtuu vai tapahtuuko? Voiko laakerit öljytä vai pitääkö vaihtaa uusiin (vai uuteen moottoriin)?
Nämä moottorit kyseessä. (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/%5F%5F17345%5F%5FNTM%5FProp%5FDrive%5FSeries%5F28%5F26A%5F1200kv%5F250w.html)
Moottori ei siis pyöri uutena ihan vapaasti vrt. muut samanlaiset. Sormin pyöritettäessä tuo menee ehkä sen puoli kiekkaa kun muut menevät helposti useamman kiekan. Ja pienillä kiekoilla näkee silmin, että tuo pyörii erilailla kuin muut.
Vinkkejä?
Kiitoksia.
-
Akselissa on sokka jonka poiston jälkeen ulkokuori lähtee vetämällä pois.
-
Hyvä, kiitos.
Onko noissa käytetyt laakerit umpinaisia ja/tai voiko ne helposti öljytä? Onnistuuko neulalla?
-
Uusi kone tuli ja avasin juuri vanhemman. Hetken tappelin sokan kanssa ja sitten bongasin toisessa päässä lukkoruuvin. Se irtosi hyvin T6 torx-avaimella (lienee kuitenkin 6-kolo?) ja tuurnan+vasaran avulla kevyesti naputellen akseli toiseen suuntaan sokka paikallaan. Helppo homma. Sitten laakerit irti. Ovat kokoa 8x4mm ja 7x3mm keskireikä on 3mm. Siis satasien tarkkuudella. Täytynee katsoa jos jostain löytäisi uudet laakerit ja jotain varmasti ok laatua.
(http://i49.tinypic.com/311qu81.jpg)
-
Oliko laakereissa siis oikeasti niin vikaa, että pyörivät irrallaankin todella jäykästi/jumissa? Vai oliko kyseessä kokoonpanovirhe tms?
-
En osaa sanoa. Laakerit kun ovat noin pieniä niin en käsin tunne niissä mitään vastusta. Enkä oikein onnistunut havainnoimaan näin paljailla silmillä, että pyöriikö laakerit vai pelkkä akseli. Akseli ei meinaan ole mitenkään tiukka noihin laakereihin.
Ei ole tuo sähkömoottoritekniikka kovin hallussa. Mikä muu voi aiheuttaa moottorin satunnaisen pätkimisen ja kuumenemisen käytössä? Eli tuon moottorin tapauksessa pätkiminen on nähtävissä silmin kun kone on kylmä, hetken päästä se menee pois. Mutta, kone on muita selvästi lämpämämpi lennon jälkeen. Ja uusi moottori samassa paikassa ei pätki.
-
Käämivikaan tuo enemmän viittaa, jos ei kerran laakerit selvästi jumissa.
-
Hienoa... :-\ No, aina sitä oppii jotain uutta.
Voiko käämivika ilmentyä vain jollain kierroksilla tai vain kylmänä? Ja voiko se muuten tulla käytössä olevaan koneeseen vaiko yleensä valmistusvirhe? Siis jos vähän lennetty alkaisi pätkimään tuolla tapaa niin onko käämivika todennäköinen?
Ja voiko jotenkin testata (esim. yleismittarilla) ja verifioida, että onko käämivika vai ei?
-
Moottori pyörii kädellä kokeiltaessa jäykemmin, jos kaksi vaihetta on kosketuksissa toisiinsa. Sinulla kun on noita useampi niin helppo testata. Noparin piuhat irti moottorista ja yhdista ruuvarilla tms kaksi moottorin johtoa toisiinsa. Tuntuuko pyörittäessa samanlaiselta kuin se viallinen moottori? Noparin ohjelmoitava jarru toimii juuri näin.
Toki tuommoinen vika vaikuttaa moottorin virrankulutukseen ja lämpenemiseen myös.