Kopterit.net

Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: ToniH - 10 Elokuu, 2012, 21:15:48

Otsikko: NTM 2826 -moottorin avaus ja öljyäminen?
Kirjoitti: ToniH - 10 Elokuu, 2012, 21:15:48
Miten tuo tapahtuu vai tapahtuuko? Voiko laakerit öljytä vai pitääkö vaihtaa uusiin (vai uuteen moottoriin)?

Nämä moottorit kyseessä. (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/%5F%5F17345%5F%5FNTM%5FProp%5FDrive%5FSeries%5F28%5F26A%5F1200kv%5F250w.html)

Moottori ei siis pyöri uutena ihan vapaasti vrt. muut samanlaiset. Sormin pyöritettäessä tuo menee ehkä sen puoli kiekkaa kun muut menevät helposti useamman kiekan. Ja pienillä kiekoilla näkee silmin, että tuo pyörii erilailla kuin muut.

Vinkkejä?

Kiitoksia.
Otsikko: Vs: NTM 2826 -moottorin avaus ja öljyäminen?
Kirjoitti: hire - 10 Elokuu, 2012, 22:12:22
Akselissa on sokka jonka poiston jälkeen ulkokuori lähtee vetämällä pois.
Otsikko: Vs: NTM 2826 -moottorin avaus ja öljyäminen?
Kirjoitti: ToniH - 11 Elokuu, 2012, 11:14:46
Hyvä, kiitos.

Onko noissa käytetyt laakerit umpinaisia ja/tai voiko ne helposti öljytä? Onnistuuko neulalla?
Otsikko: Vs: NTM 2826 -moottorin avaus ja öljyäminen?
Kirjoitti: ToniH - 15 Elokuu, 2012, 17:30:45
Uusi kone tuli ja avasin juuri vanhemman. Hetken tappelin sokan kanssa ja sitten bongasin toisessa päässä lukkoruuvin. Se irtosi hyvin T6 torx-avaimella (lienee kuitenkin 6-kolo?) ja tuurnan+vasaran avulla kevyesti naputellen akseli toiseen suuntaan sokka paikallaan. Helppo homma. Sitten laakerit irti. Ovat kokoa 8x4mm ja 7x3mm keskireikä on 3mm. Siis satasien tarkkuudella. Täytynee katsoa jos jostain löytäisi uudet laakerit ja jotain varmasti ok laatua.

(http://i49.tinypic.com/311qu81.jpg)
Otsikko: Vs: NTM 2826 -moottorin avaus ja öljyäminen?
Kirjoitti: B12 - 16 Elokuu, 2012, 12:17:38
Oliko laakereissa siis oikeasti niin vikaa, että pyörivät irrallaankin todella jäykästi/jumissa? Vai oliko kyseessä kokoonpanovirhe tms?
Otsikko: Vs: NTM 2826 -moottorin avaus ja öljyäminen?
Kirjoitti: ToniH - 16 Elokuu, 2012, 18:56:06
En osaa sanoa. Laakerit kun ovat noin pieniä niin en käsin tunne niissä mitään vastusta. Enkä oikein onnistunut havainnoimaan näin paljailla silmillä, että pyöriikö laakerit vai pelkkä akseli. Akseli ei meinaan ole mitenkään tiukka noihin laakereihin.

Ei ole tuo sähkömoottoritekniikka kovin hallussa. Mikä muu voi aiheuttaa moottorin satunnaisen pätkimisen ja kuumenemisen käytössä? Eli tuon moottorin tapauksessa pätkiminen on nähtävissä silmin kun kone on kylmä, hetken päästä se menee pois. Mutta, kone on muita selvästi lämpämämpi lennon jälkeen. Ja uusi moottori samassa paikassa ei pätki.
Otsikko: Vs: NTM 2826 -moottorin avaus ja öljyäminen?
Kirjoitti: B12 - 17 Elokuu, 2012, 11:09:42
Käämivikaan tuo enemmän viittaa, jos ei kerran laakerit selvästi jumissa.
Otsikko: Vs: NTM 2826 -moottorin avaus ja öljyäminen?
Kirjoitti: ToniH - 17 Elokuu, 2012, 19:51:05
Hienoa...  :-\ No, aina sitä oppii jotain uutta.

Voiko käämivika ilmentyä vain jollain kierroksilla tai vain kylmänä? Ja voiko se muuten tulla käytössä olevaan koneeseen vaiko yleensä valmistusvirhe? Siis jos vähän lennetty alkaisi pätkimään tuolla tapaa niin onko käämivika todennäköinen?

Ja voiko jotenkin testata (esim. yleismittarilla) ja verifioida, että onko käämivika vai ei?
Otsikko: Vs: NTM 2826 -moottorin avaus ja öljyäminen?
Kirjoitti: B12 - 18 Elokuu, 2012, 18:13:15
Moottori pyörii kädellä kokeiltaessa jäykemmin, jos kaksi vaihetta on kosketuksissa toisiinsa. Sinulla kun on noita useampi niin helppo testata. Noparin piuhat irti moottorista ja yhdista ruuvarilla tms kaksi moottorin johtoa toisiinsa. Tuntuuko pyörittäessa samanlaiselta kuin se viallinen moottori? Noparin ohjelmoitava jarru toimii juuri näin.

Toki tuommoinen vika vaikuttaa moottorin virrankulutukseen ja lämpenemiseen myös.