Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => Align Sähkökopterit => Aiheen aloitti: Heptocopter - 08 Elokuu, 2012, 12:48:40
-
Jeps eli ku saan tilattua tuon 450 rexin niin minkälaista sillä on lentää syksyllä ja sitten myöhemmin talvella pakkasissa? Onko tuolla kopulla joku pakkassuositus? Kannattaako ensi lento ottaa aivan tyynessä kelissä? Tietysti ensilentoa ennen olen simua lentänyt :)
-
Tyynessä on aina helpompi lentää, mutta ei sitä tuulta kannata pelätäkkään. Tuuli pomputtaa kopteria ylös alas suunnassa. Ei niinkään kaada sitä sivulle.
Pakkasessa olen mun kaikkia kopuja lentänyt, myös 450stä. Toimii ihan kivasti ei ongelmia. -10C kun alkaa olemaan niin pilottikin on niin jäässä ettei lentämisestä tule mitään.
-5 asteessa ei huomaa mitään. Akut kannattaa pakkasella pitää takissa,autossa tms. lämpinänä ja sieltä sitten suoraan lentoon. Kopteria ei kannata ottaa lämpimästä suoraan taivaalle.
Gyron pitää antaa tasaantua vallitsevaan lämpötilaan ettei tapahtu perän valumista.
-
Jeps talvella on kiva lennellä kunhan sormet pysyy lämpöisenä. Akku se on joka alkaa ekana periks antamaan. Pitää vaan tosiaan antaa kopun olla jonki aikaa siinä viileässä ja hyvä on tarkastaa että kaikki liikkuu jouhevasti kylmässäkin. Alignin kopuissa noita välyksiä on sen verran että kyllä -10c pakkasissa pärjää.
Remmivetoisista on aina juttua remmin löystymisestä kylmässä. Teoriassa se ei ilmeisesti pitäis haitata mutta käytäntö punnaa vastaan. Siitä ei olevinaan totuutta oo löydetty, mutta jotkut kiristää remmin kylmässä ja toiset taas lentää mitään tekemättä.
-
Jeps kiitoksia neuvoista! onhan tässä aika mukava olo kun pitäis tänä iltana tuo kopteri tilata ja siihen simu myös:) eka simuttelua ja sitte vähän lennättelyä lopupvuodesta:)
-
Jeps eli ku saan tilattua tuon 450 rexin niin minkälaista sillä on lentää syksyllä ja sitten myöhemmin talvella pakkasissa? Onko tuolla kopulla joku pakkassuositus? Kannattaako ensi lento ottaa aivan tyynessä kelissä? Tietysti ensilentoa ennen olen simua lentänyt :)
Niin, kopteristin on usein tukalampi olla kuin kopterilla, kunhan pidät huolen LiPojen lämmöistä kuten zxiicci edellä mainitsi.
Sormien toiminnan helpottamiseksi kannattais harkita jotain tälläistä:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11738 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11738)
Tuuli, heikkokin sellainen, on se hankalin tekijä talvella omien sormien toimivuuden kannalta.
-
Sormien toiminnan helpottamiseksi kannattais harkita jotain tälläistä:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11738 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11738)
Itse heitin pussiin vielä tälläiset: http://www.partioaitta.fi/Talviretkeily/Lammittimet/Savotta_Kadenlammitin (http://www.partioaitta.fi/Talviretkeily/Lammittimet/Savotta_Kadenlammitin) (ei ne kyllä 45min kestä...)
Hobbykunkulta saa sähköisetkin lämmittimet mm. combona tuon pussin kanssa, mutten jaksanut askarrella niitä kunnolla pussiin.
-
Tuli mieleen, kun tänään on vapaapäivä, niin voisi mennä lennättämään, mutta lunta sataa aika reippaasti. Eli voiko kopteria lennättää lumisateessa? Onko haittaa sähköosille?
-
Tuli mieleen, kun tänään on vapaapäivä, niin voisi mennä lennättämään, mutta lunta sataa aika reippaasti. Eli voiko kopteria lennättää lumisateessa? Onko haittaa sähköosille?
Käytännössä sama kuin vesisateessa lentäisi - jos lumi sulaa sähkölaitteisiin.
Luisateessa len myös huomannut silmiin tulevan lumen olevan se enemmän lantoa haittaava juttu, vaikka kopterin sähkö-osat ois suojattuna.
-
jep... no toivotaan, että iltapäivää kohden hellittäis... PAKKO PÄÄSTÄ LENTÄMÄÄN:D
-
jep... no toivotaan, että iltapäivää kohden hellittäis... PAKKO PÄÄSTÄ LENTÄMÄÄN:D
Aloita sillä, että viet nyt kopterin ulos ja sitten menet puolen tunnin päästä tarkistamaan että kaikki linkit on edelleen herkät ja muutenkin mekaniikka toimii. Muutenkin kun lennätät talvella niin kannattaa kopteri jäähdyttää kunnolla ennen lentoa (mutta akut pitää olla lämpimiä) niin ei sitten gyro sekoo lämpötilanvaihteluiden takia.
Ei se pieni lumisade haittaa..
http://www.youtube.com/watch?v=5qwqTa_uCdg#ws (http://www.youtube.com/watch?v=5qwqTa_uCdg#ws)
-
Tein pientä parveketestiä 10 asteen pakkasessa. Linkit on niin tiukat että swashin kun laittaa vinoon ja pyörittää lapoja, servot kääntyilee edes takaisin. Lapakulmat ei muutu eri puolilla roottorikehää.
Avarsin juuri linkkejä, osaan ei meinannut saada työkalua mahtumaan. katsotaas kohta, nyt se on jäähyllä parvekkeella.
Veikkaan että olis ollut aika vekkuli lennettävä tuollaisena.
-
Tänään kävi jtn erikoista:D
Eli olin lennättämässä pihalla. kopteri toimi hienosti, kunnes toisessa nousussa moottori sammui ja kopteri alkoi piippaamaan. Toin kopun sisälle ja huomasin, että oikea servo ei toimi. Osaatteko neuvoa mikä vikana, ja mikä tuo erikoinen piippaus oli?
-
Nopeudensäädin noita piippauksia kai antaa, kuullostaa jollekin virhekoodille. Ensin koittaisin eri akulla toimiiko. Ottaako moottori kierroksia ollenkaan? Vasemman ja oikean servon vois asentaa kokeeksi ristiin, niin voi eliminoida mahdollisen servovian. Oiskohan nopari pamahtanut? Kosteutta pöllyävästä lumesta? Kuivatuskin voisi auttaa jos on tuuria. Tuskin sentään yhtäaikaa hajoaa sekä moottori että servo.
Itse lensin kesällä Trex 250:n järvenpohjaan, jossa se oli 5 minuuttia. Kuivatuksen jälkeen virrat päälle -> ainoastaan nopari oli kärähtänyt :)