Kopterit.net
Tekniikka => Radio-ohjaimet, servot, gyrot ja lisävarusteet => Aiheen aloitti: 3J - 30 Toukokuu, 2008, 16:00:41
-
Tulipa vastaan melkoinen ihmetyksen aihe Hitec Eclipse 7 radiosta. Kyseessä on vanhempi ei-QPCM versio.
Ihmettelin aluksi kun kopterimoodissa kaasun ollessa nollilla, kaasutikin sivuttainen liike sai kopterin kaasun menemään täysille. Lapakulmiinhan se ei tietty vaikuta mutta kyllä se säikäyttää. Tämä ilmenee siis niin, että kun kaasutikkua pitää alhaalla, ja tikkua hieman heiluttaa sivuttain (eli perää) niin kaasu menee yhtäkkiä täysille, se ei siis kasva hieman, vaan ottaa huippukiekat saman tien. Kokeiltu varmuuden vuoksi kahdella Hyperionin säätimellä, toinen vanhempi 30A ja toinen uusi 35A v3.1.
No, debuggasin hieman. Tuloksena huomasin, että kun kaasukäyrän ensimmäinen piste on nollilla, ja toinen on 25 tai enemmän, niin tämä ilmiö esiintyy. Kun toinen kaasupiste on 24 tai vähemmän niin ei mitään ongelmaa. Siinä on ihan selkeä raja. Eli siis kun kaasukäyrän alku on nollassa ja käyrä on riittävän jyrkkä, niin joku bugittaa (ja minun mielestä vaikuttaa softabugilta). Ja tuo ihmetyttää tuo noin selkeä 1 prosentin kynnys käyrässä jolloin ilmiö esiintyy vai ei. (Trimmit ja subtrimmit jne on luonnollisesti nollilla ja endpointit 100%.) Onkohan kukaan muu huomannut samaa?
T:Jyrki.
-
Kuulostaa kyllä joltain tosi oudolta softabugilta joo... Eikös se 25% ole moottorin tappokytkimen suojaraja aika monessa lähettimessä, eli mosaa ei voi vahingossa sammuttaa jos kaasua on enemmän. Liittyisikö jotenkin tuohon rajaan tuo 25% kynnys?
-
Moi!
Itselläni oli taannoin Eclipse 7 ja siinä oli saman kaltaisia ongelmia.
Minulla oli vain niin että lapakulmakäyrä ja kaasukäyrä eivät suvainneet pisteessä 5 100%:n arvoa. Piti laittaa 99% aina maksimiksi.
Jos oli 100% niin kun tikku oli täysin ylhäällä, niin kaasu meni nollille ja keinulevy tuli alas vaikkakin olisi pitänyt mennä ylös.
Kirjoittelin asiasta valmistajalle ja sain vastaukseksi, että radio pitänee laittaa kalibroitavaksi uudelleen. Laitoin toosan menemään ruotsiin Kyoshon kautta ja sain sen muutaman viikon päästä takaisin. Korjaus kustannukset tuli noin 40€ tienoille. Ongelma oli korjattu, mutta tuli talvi ja keväällä aloittelin lennätystä uudelleen niin yllätys yllätys sama oire ilmestyi uudelleen.
Pärjäsin tuon asian kanssa muutaman vuoden kunhan vain tiesin sen.
Ota yhtettä maahantuojaan ja kysy mitä korjaus maksaisi.
T: AD
-
Myyjän vastuu takuuajan jälkeen
Myyjä vastaa tavaran virheestä myös takuuajan päätyttyä. Jos laitteessa on esimerkiksi valmistusvirhe, joka ilmenee vasta takuuajan jälkeen, myyjä on siitä vastuussa. Erona takuuaikaan nähden on se, että periaatteessa ostajan vastuulla olisi nyt näyttää, että laitteen vika ei johdu hänen omasta toiminnastaan tai vaikkapa laitteen normaalista kulumisesta.
http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/137 (http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/137)