Kopterit.net

Tekniikka => Teoria => Aiheen aloitti: Tuukka - 29 Toukokuu, 2008, 20:54:36

Otsikko: Lapaura
Kirjoitti: Tuukka - 29 Toukokuu, 2008, 20:54:36
Eli kysymys kuuluu:

Kun lapaura on säädetty, mutta vaihtaakin esim. toisenmerkkiset lavat kiinni, pysyykö lapaura edelleen kunnossa?
Otsikko: Vs: Lapaura
Kirjoitti: Arctikdiver - 29 Toukokuu, 2008, 20:58:06
Vastaus kuuluu:
Erittäin todennäköisesti ei.
Otsikko: Vs: Lapaura
Kirjoitti: Tuukka - 29 Toukokuu, 2008, 20:59:11
Miksi ei?
Otsikko: Vs: Lapaura
Kirjoitti: ropellihattu - 29 Toukokuu, 2008, 21:12:28
Pysyy jos on hyvälaatuiset lavat, eli suorat. Jos käytät halpoja puulapoja niin ei... Tai puulapa-->hiili/lasikuitulapa.

Otsikko: Vs: Lapaura
Kirjoitti: juza - 29 Toukokuu, 2008, 21:18:13
Pysyy jos on hyvälaatuiset lavat, eli suorat. Jos käytät halpoja puulapoja niin ei... Tai puulapa-->hiili/lasikuitulapa.



Mulla ollut täysin samanlaisia hiilikuitulapoja ja silti ei pysy. Ei pysy edes jos irrottaa lavat ja laittaa ne sit eri päin takas.
Otsikko: Vs: Lapaura
Kirjoitti: Vispilä - 29 Toukokuu, 2008, 21:22:53
Vaikka olisikin silmämääräisesti ihan samanlaiset lavat niin eroja on silti aivan varmasti. Eli tuurilla lapaura voi sattua kohdalleen, mutta usein se pitää säätää uudestaan lapojen vaihdon jälkeen.


-op-
Otsikko: Vs: Lapaura
Kirjoitti: ropellihattu - 29 Toukokuu, 2008, 21:25:27
Jaa. mulla ei ole koskaan ollu mitään ongelmia kun olen vaihtanu esim. halpiscarboneista sabeihin...

itse asiassa onpa ollut joskus jopa niin hyviä puulapasia että kun olen hiiliin vaihtanut, on toiminut säätämättä...

Mutta se on sellasta sitten juu.

*EDIT* Mutta "vatkaajalla" on varmasti enemmän kokemusta lavanvaihdosta kuin minulla joten uskomme häntä... ;D
Otsikko: Vs: Lapaura
Kirjoitti: Pejkko - 29 Toukokuu, 2008, 21:30:36
En huomannut mitään eroa, kun vaihdoin puulavoista Dealextremen sekundacarboneihin.
Saattaa olla sattumaakin. Mutta hyvä silti.
Otsikko: Vs: Lapaura
Kirjoitti: Vispilä - 29 Toukokuu, 2008, 22:01:02
Mäkin vaihdoin vähän aikaa sitten Aligneista HDX:iin eikä tarttenut säätä. Sitä ennen vaihdoin jostain hiilareista minkä merkkiä en muista radixeihin ja heti meni lapaura kerralla pieleen ja näkyi sentin rako lapojen valillä :). Silloin säädetään kun on tarvetta.


-op-
Otsikko: Vs: Lapaura
Kirjoitti: JiriK - 29 Toukokuu, 2008, 22:10:05
Säädin MiniTitanin Alignin 325 puulavoille. Kokeilumielessä sitten laitoin kopuun hobbycityn hiilikuitulavat.
Lapaura oli ok, mutta pitchiä oli 5 astetta vähemmän kuin puulavoilla.

Eli Align puulavat keskitikussa 0 kulma -> Hobbycityn kuitulavat keskitikussa -5 astetta.
Otsikko: Vs: Lapaura
Kirjoitti: Arctikdiver - 29 Toukokuu, 2008, 22:33:28
Säädin MiniTitanin Alignin 325 puulavoille. Kokeilumielessä sitten laitoin kopuun hobbycityn hiilikuitulavat.
Lapaura oli ok, mutta pitchiä oli 5 astetta vähemmän kuin puulavoilla.

Eli Align puulavat keskitikussa 0 kulma -> Hobbycityn kuitulavat keskitikussa -5 astetta.

Olipahan vekkuli muutos...
Eipä ole tullut mieleen tarkastaa astehia kun lapasia vaihtaa.  ::)
Otsikko: Vs: Lapaura
Kirjoitti: mnentwig - 29 Toukokuu, 2008, 22:46:53
Lapaura oli ok, mutta pitchiä oli 5 astetta vähemmän kuin puulavoilla.
Are they asymmetric? Otherwise I don't understand this...
Otsikko: Vs: Lapaura
Kirjoitti: JiriK - 29 Toukokuu, 2008, 22:58:35
Lapaura oli ok, mutta pitchiä oli 5 astetta vähemmän kuin puulavoilla.
Are they asymmetric? Otherwise I don't understand this...

Blades seem to be symmetric.
Maybe there´s some manufacturing defect..
That´s the only explanation that I can think of.
Otsikko: Vs: Lapaura
Kirjoitti: Teo Mähar - 29 Toukokuu, 2008, 23:10:05
Koitappa vielä niin, että laitat lavan väärinpäin ja mittaat sitten.
Otsikko: Vs: Lapaura
Kirjoitti: JiriK - 29 Toukokuu, 2008, 23:59:14
Koitappa vielä niin, että laitat lavan väärinpäin ja mittaat sitten.

Piti ihan tarkastaa asia etten palturia puhuisi..

Kopussa oli alignin lavat kiinni.
Virta päälle (moottorin johdot irrotettuna)
Lapa 0-kulmaan.
Alignin lapa pois ja hobbycityn lapa tilalle.
-4 astetta löytyy kulmaa.

Koitin myös kääntää lavan väärinpäin. -4 astetta.

Tuosta lavasta näkee ihan silmälläkin ettei kiinnityskohta ole suorassa profiiliin nähden.
Otsikko: Vs: Lapaura
Kirjoitti: Anssi - 30 Toukokuu, 2008, 00:18:49
Syy miksei lapakulmat ole aina samat eri valmistajien lavoissa riippuu onko lavoissa washoutia (=kiertoa niin että lavan kärjessä kohtauskulmaa vähemmän kuin tyvessä) vai suorat. Ja jos on washoutia niin lapojen kulmat mitattaessa tulee mitata samalta etäisyydeltä lavan kärjestä.

Anssi
Otsikko: Vs: Lapaura
Kirjoitti: Teo Mähar - 30 Toukokuu, 2008, 08:30:53
No ne on siten varmaan niitä harjoituslapoja ;D
Otsikko: Vs: Lapaura
Kirjoitti: ropellihattu - 31 Toukokuu, 2008, 20:55:26
Syy miksei lapakulmat ole aina samat eri valmistajien lavoissa riippuu onko lavoissa washoutia (=kiertoa niin että lavan kärjessä kohtauskulmaa vähemmän kuin tyvessä) vai suorat. Ja jos on washoutia niin lapojen kulmat mitattaessa tulee mitata samalta etäisyydeltä lavan kärjestä.

Anssi

Ikinä en ole kuullut moisesta että lavassa olisi jääkiekkomailan tapaan kiertoa. Jos näin on, olisi kiva tietää mitkä valmistajat tätä harrastavat? Mikä hyöty tästä on?
Otsikko: Vs: Lapaura
Kirjoitti: sgtpepper - 31 Toukokuu, 2008, 21:25:11
Villi veikkaus: Siellä lavan päässä se lapa kulkee kovempaa ja se on sieltä pyöristetty/käyristetty/kiero/mikälie koska sillä saadaan lisää nostetta.
Otsikko: Vs: Lapaura
Kirjoitti: Hermis - 31 Toukokuu, 2008, 23:48:40
Kun lavan kärki on osoittaa alemmas kuin tyvi, se sakkaa viimeisenä, jolloin nosto pysyy kauimmin ulkokehällä ja kopteri on vakaampi lentää. Varmaan arvaattekin, että vakautta haetaan FAI-koneisiin. Eiköhän muutamalta valmistajalta löydy joku kiero FAI-lapa. Tosin esim. SABilla on suoriakin FAI lapoja; ne vain ovat painavampia kuin 3D lätkät.
Otsikko: Vs: Lapaura
Kirjoitti: javiator - 18 Tammikuu, 2009, 20:38:07
Mistä lapauran muutos johtuu kun se ei pysy kohdallaan kuin minuutin? Tänään lapaura alko muuttumaan jatkuvasti, tankillisen aikana säädin uran kohdalleen kaiketi 4 kertaa ja heti kun antoi taivaslennossa hanaa niin alkoi säätö karkaamaan. Kopteri on knight sport 50.
Otsikko: Vs: Lapaura
Kirjoitti: masu - 18 Tammikuu, 2009, 20:45:36
Mistä lapauran muutos johtuu kun se ei pysy kohdallaan kuin minuutin? Tänään lapaura alko muuttumaan jatkuvasti, tankillisen aikana säädin uran kohdalleen kaiketi 4 kertaa ja heti kun antoi taivaslennossa hanaa niin alkoi säätö karkaamaan. Kopteri on knight sport 50.
Tommonen käytös vois johtua kierosta pääakselista tai leparista. Mulla oli just uusi Alignin 450:sen pääakseli kiero ja ei yllättäen pysyny lapaura kohdallaan. En mä vaan tajunnu etsiä vikaa siitä, koska tehtaalta tullu osa oli kiinni melkein uudessa, pumpulissa pidetyssä kopterissa. Oletko tarkistanu akselit?
Otsikko: Vs: Lapaura
Kirjoitti: javiator - 18 Tammikuu, 2009, 20:55:10
Akselit täytyy vielä kattoa paremmin, en vaan keksi että missä välissä ne olis vääntyneet kun eilen vielä kaikki toimi eikä tällejä ole kopu saanut.
Otsikko: Vs: Lapaura
Kirjoitti: jukka - 18 Tammikuu, 2009, 21:01:44
Kun lavan kärki on osoittaa alemmas kuin tyvi, se sakkaa viimeisenä .
Tarkoitit varmaan että ylemmäs, eli ihan kuin lennokin siivessäkin kierto tehdään näin jolloin kärki kulkee pienemmällä kohtauskulmalla kuin tyvi. Ekassa lennokissani rakensin tämän kierron väärin ja armoton kärkisakkaajahan siitä tuli. No menipähän oppi perille kerralla ;D
Otsikko: Vs: Lapaura
Kirjoitti: Anders - 04 Maaliskuu, 2009, 21:57:41
Mistä lapauran muutos johtuu kun se ei pysy kohdallaan kuin minuutin? Tänään lapaura alko muuttumaan jatkuvasti, tankillisen aikana säädin uran kohdalleen kaiketi 4 kertaa ja heti kun antoi taivaslennossa hanaa niin alkoi säätö karkaamaan. Kopteri on knight sport 50.

Jos kepakossasi on puulavat tämä voi johtua myös niiden elämisestä lämpötilanvaihtelun mukaan eri korkeuksissa lentäessä.

Itselläni oli hetken puulavat talvikäytössä. Aiemmin nollakelillä säädetty lapaura siirtyi noin muutaman minuutin lennon aikana harittamaan yli sentin kun pakkasta oli lentopäivänä kymmenisen astetta. Samaten pakkasella nollille säädetty lapaura alkoi taas harittaa kun lämpötila lähestyi nollaa. Onneksemme hiilikuitu on jo keksitty.  :D