Kopterit.net
Kilpailutoiminta => F3N & 3D => Aiheen aloitti: Maikko - 07 Heinäkuu, 2012, 00:42:10
-
Mortonki,
Niinkuin tuolla Finnish Open (http://www.kopterit.net/index.php/topic,15326.0.html)-ketjussa ollaan jo tietoa jaettu niin avataan silti oma ketju F3N:ää varten, että saadaan hommaa organisoitua hieman tarkemmin.
Paikka ja aika:
Kisat pidetään Lauantaina ja Sunnuntaina 21-22.7 Nummelassa. F3N:n Tarkempi paikka on se lennokkiplatta, joka ei tietenkään ole mikään suurensuuri paikka, mutta eiköhän se onnistune. (F3C ajetaan samaan aikaan eri paikalla)
F3N-luokka järjestetään lauantaina ja aloitetaan kisat klo 12. Viimeistään klo 11 pitää olla kuitenkin jo paikalla. Poppiksen kisailijoiden määrästä riippuen katsotaan vedetäänkö se lauantaina vai sunnuntaina. Jos sää näyttää todelle pahalta niin sitten voidaan turvautua säätöihin, eli molemmat kisat la tai su.
Ohjelma:
F3N-luokassa sunnuntaina lennetään sääntöjen mukainen perus-setti:
- 2x Set manouvers
- 1x Freestyle
- 1x Flight to music
F3N säännöt olivat muuttaneet tänne: FAI Sporting Code - Volume F3 Radio Control Model Helicopters (http://www.fai.org/component/phocadownload/category/321-sportingcode?download=5419:sc4volf3helicopters12)
Kaikki Optional liikkeet ovat käytössä kun valitaan set manouverseja
Music freestyle kappaleet lähetetään meikäläiselle ennakkoon MP3-muotoisina Su 15.7 mennessä. Sähköpostin saa kysymällä YV:llä (mun sposti on mallia etunimi.sukunimi@iki.fi)
Poppiksessa lennetään aiempien sääntöjen mukainen setti:
- 1x set manouvers
- 1x Freestyle
Poppis säännöt löytyvät täältä: Poppis säännöt (http://www.kopterit.net/index.php/topic,11827.0.html)
F3N Tuomarit:
1. Frits Van Laar (Hollanti)
2. Jussi. (Suomi)
3. Zxciicci (Nummela)
F3N poppis tuomarit:
1.
2.
3.
*** Muokkaan tähän ekaan viestiin kaikki tärkeät asiat ***
edit: Zxciicci lisätty tuomariksi
-
Päivitystä:
- Tuomaristo on nyt kasassa kun Zxciicci lupautui tuomaroimaan. Hyvä homma!
- Palkinnot on hommaamisen alla (Anssi)
- Kisailijan laput tullaan tekemään pohjana kaikille (Miika)
- Äänentoiston saaminen Music freestyleä varten on edelleen auki. Jos tässä joku voi auttaa niin se olisi suuri helpotus.
Nyt kun meillä tulee ulkomailta tuomari mukaan niin tarkoituksena on järjestää tuomarikoulusta. Tämä tullaan tekemään luultavimmin lauantaina ennen kisoja (alkaen esim klo 10), koska kisoihin osallistujia ei ole paljon. Tähän saa/pitää osallistua muidenkin kuin kisailijoiden ja tuomareiden, jotta ymmärretään että mitä oikeasti kansainvälisissä kisoissa vaaditaan. Laittakaa vaikka allekirjoittaneelle YV jos olet tulossa/kiinnostunut.
-
-
- Kisailijan laput tullaan tekemään pohjana kaikille (Miika)
Laitetaan linkki tännekkin. Eli tuolta löytyy valmis pohja noiden tuomarilappujen tekoon.
http://www.kopterit.net/index.php/topic,16603.msg154243.html#msg154243 (http://www.kopterit.net/index.php/topic,16603.msg154243.html#msg154243)
-
Kuten aiemmin mainittukin niin näiden kisojen erikoisuus on ulkomaalta saapuva tuomari. Meidän etu on siis ottaa tästä kaikki irti, joten ennen kisoja pidetään tuomarikoulutusta, jossa siis käydään läpi Fritsin kanssa arvosteluperusteita yms. Tämä tullaan pitämään Nummelan kentän Airhotellissa klo 9-11 Lauantaina. Nyt paikat on varattu tuomareille ja kisailijoille, mutta tarvittaessa saadaan mahtumaan lisääkin. Viestiä mulle tai Jussi.:lle niin saadaan lisää paikkoja.
Taitaa olla Jussi hoitanut kaffeet ja pullatkin mukaan. :)
-
Hyviä uutisia. Sain hoidettua nyt äänentoistonkin paikalle joten Music Freestylen pitäisi rokata ja kovaa. Nyt ei pitäisi enää olla mitään esteitä kisaa varten.
-
Hyviä uutisia. Sain hoidettua nyt äänentoistonkin paikalle joten Music Freestylen pitäisi rokata ja kovaa. Nyt ei pitäisi enää olla mitään esteitä kisaa varten.
Hienoa! Eli paikalla kello yhdeksän lauantai aamuna. Ilmeisesti tuomarikoulutuksen ja kilpailun aloituksen välissä on sellainen väli että ehtii valmistautua kisaan? Siis raahata aggregaatti paikalleen ja lentää viimeinen testilento?
PS. 600:nen kunnossa ja radiokin toimii taas, here we come! :)
Edit: Maikko olikin tuonne Finish Open ketjuun jo asiasta kirjoittanut eli testilentohetki löytyy.
-
Kyse on nimenomaan alustava (http://suomisanakirja.fi/alustava)sta aikataulusta. Kierrosten määrää voidaan muuttaa, mutta aikataulu lienee kuitenkin tuo. Jos lauantai menee kovin huonoksi sään takia, niin sunnuntaita voitaneen käyttää varapäivänä.
Anssin kanssa mietittiin, että eikö olisi järkevä ajaa mahdollisimman monta kierrosta ja molempina päivinä, jotta saatte mahdollisimman paljon vertailupohjaa kansainvälisen tason tuomarilta?
Edelleen, kuten sanottu, tuo on alustava ehdotus. Kellonajat täsmää, mitä ajetaan ja monesko kierros tarkentuu kun saadaan ns. päättävät henkilöt intternettiin.
Siirrän keskustelun tuolta Finish Open ketjusta sujuvasti tähän ketjuun F3N osalta.
Muutama oma ajatus siitä montako kierrosta ajettaisiin:
Ensinnäkin idea siitä että kierroksia ajetaan monta on hyvä. Tällöin jokainen saa varmasti parhaan suorituksensa aikaiseksi ja turha jännittäminen saadaan pois. Mutta mielestäni neljän Set Manouver kierroksen ajaminen putkeen ei ole hyvä idea. Ainakin itselläni se tarkoittaa että ajan ohjelman neljä kertaa läpi lähes samanlailla. Ja jos esim. lennän jonkin liikkeen väärin (pirofunneliin liian vähän piroja, funneleissa liian vähän kulmaa jne) niin lennän sen sitten neljä kertaa väärin. Tästä syystä olisi mun mielestä parempi, että lennettäisiin ensin vaikka kaksi kierrosta Set Manouvereita ja sen jälkeen tuomarit antaisivat pikaisen palautteen siitä missä mennään metsään. Jos tässä kohtaa esim. kerrotaan että lennän funnelit liian pienellä kulmalla on mulla vielä kaksi kierrosta aikaa parantaa suoritusta oikeaan suuntaan. Tällöin saataisiin mielestäni paremmin hyödynnettyä ulkomaisen tuomarin tuoma kokemus.
Sitten Freestyle ja Music Freestyle. Näissä neljän kierroksen lentäminen on mielestäni turhaa. Music freestylessä kaikilla kutenkin musiikki pysyy samana ja koreografia suurin piirtein samana. Mielestäni kaksi kierrosta Music freestyleä riittäisi vallan mainiosti sillä jos ensimmäinen menee pieleen, on vielä toinen kierros varaa parantaa. Sama pätee myös freestyleen, sillä en näe ideaa että kaikki veivaisivat samat liikkeet neljässä eri lennossa. Mielestäni olisi siis parasta ajaa myös freestyleä kaksi kierrosta.
Näillä ajatuksilla tähän aamuun, en tiedä pitikö tätä asiaa kommentoida mutta kirjoitinpa nyt kuitenkin :D
-
Siirrän keskustelun tuolta Finish Open ketjusta sujuvasti tähän ketjuun F3N osalta.
Muutama oma ajatus siitä montako kierrosta ajettaisiin:
Ensinnäkin idea siitä että kierroksia ajetaan monta on hyvä. Tällöin jokainen saa varmasti parhaan suorituksensa aikaiseksi ja turha jännittäminen saadaan pois. Mutta mielestäni neljän Set Manouver kierroksen ajaminen putkeen ei ole hyvä idea. Ainakin itselläni se tarkoittaa että ajan ohjelman neljä kertaa läpi lähes samanlailla. Ja jos esim. lennän jonkin liikkeen väärin (pirofunneliin liian vähän piroja, funneleissa liian vähän kulmaa jne) niin lennän sen sitten neljä kertaa väärin. Tästä syystä olisi mun mielestä parempi, että lennettäisiin ensin vaikka kaksi kierrosta Set Manouvereita ja sen jälkeen tuomarit antaisivat pikaisen palautteen siitä missä mennään metsään. Jos tässä kohtaa esim. kerrotaan että lennän funnelit liian pienellä kulmalla on mulla vielä kaksi kierrosta aikaa parantaa suoritusta oikeaan suuntaan. Tällöin saataisiin mielestäni paremmin hyödynnettyä ulkomaisen tuomarin tuoma kokemus.
Sitten Freestyle ja Music Freestyle. Näissä neljän kierroksen lentäminen on mielestäni turhaa. Music freestylessä kaikilla kutenkin musiikki pysyy samana ja koreografia suurin piirtein samana. Mielestäni kaksi kierrosta Music freestyleä riittäisi vallan mainiosti sillä jos ensimmäinen menee pieleen, on vielä toinen kierros varaa parantaa. Sama pätee myös freestyleen, sillä en näe ideaa että kaikki veivaisivat samat liikkeet neljässä eri lennossa. Mielestäni olisi siis parasta ajaa myös freestyleä kaksi kierrosta.
Näillä ajatuksilla tähän aamuun, en tiedä pitikö tätä asiaa kommentoida mutta kirjoitinpa nyt kuitenkin :D
Kiva että joku muukin ajattelee samalla tavalla. Ensimmäinen ajatus minkä sain Exceliin asti oli juurikin näin. Ensin pari kierrosta liikkeitä läpi ja, ja sitten kommentteja tuomareilta yleisesti liikkeistä. Tämän jälkeen kierros freestyleä ja musiikkia. Sitten taas tauko ja mielipiteet + ruokaa ym. Ja sitten sama homma uusiksi. Yhteensä 4 liikesarjaa, 2 freestyleä ja 2 musiikkia.
Laittakaahan ne teidän liikkeet ym. valmiiksi tänne nettiin johkin, niin saan laitettettua pisteittenlaskemista varten taulukon valmiiksi.
-
Siirrän keskustelun tuolta Finish Open ketjusta sujuvasti tähän ketjuun F3N osalta.
Muutama oma ajatus siitä montako kierrosta ajettaisiin:
Ensinnäkin idea siitä että kierroksia ajetaan monta on hyvä. Tällöin jokainen saa varmasti parhaan suorituksensa aikaiseksi ja turha jännittäminen saadaan pois. Mutta mielestäni neljän Set Manouver kierroksen ajaminen putkeen ei ole hyvä idea. Ainakin itselläni se tarkoittaa että ajan ohjelman neljä kertaa läpi lähes samanlailla. Ja jos esim. lennän jonkin liikkeen väärin (pirofunneliin liian vähän piroja, funneleissa liian vähän kulmaa jne) niin lennän sen sitten neljä kertaa väärin. Tästä syystä olisi mun mielestä parempi, että lennettäisiin ensin vaikka kaksi kierrosta Set Manouvereita ja sen jälkeen tuomarit antaisivat pikaisen palautteen siitä missä mennään metsään. Jos tässä kohtaa esim. kerrotaan että lennän funnelit liian pienellä kulmalla on mulla vielä kaksi kierrosta aikaa parantaa suoritusta oikeaan suuntaan. Tällöin saataisiin mielestäni paremmin hyödynnettyä ulkomaisen tuomarin tuoma kokemus.
Sitten Freestyle ja Music Freestyle. Näissä neljän kierroksen lentäminen on mielestäni turhaa. Music freestylessä kaikilla kutenkin musiikki pysyy samana ja koreografia suurin piirtein samana. Mielestäni kaksi kierrosta Music freestyleä riittäisi vallan mainiosti sillä jos ensimmäinen menee pieleen, on vielä toinen kierros varaa parantaa. Sama pätee myös freestyleen, sillä en näe ideaa että kaikki veivaisivat samat liikkeet neljässä eri lennossa. Mielestäni olisi siis parasta ajaa myös freestyleä kaksi kierrosta.
Näillä ajatuksilla tähän aamuun, en tiedä pitikö tätä asiaa kommentoida mutta kirjoitinpa nyt kuitenkin :D
Ehdotan myös että otatte tauon väliin jossa saatte palautteen sekä ehdotukset miten parantaa. Sen jälkeen uusi hyvä suoritus perään korjattuna. Siten eniten varmasti hyötyä teille.
-
Juteltiin tänään asiasta Jussin, Zxciicin ja Sandun kanssa ja kaikille oli ok toi ehdotettu setti.
Eli vielä kertauksena:
- Kisat lennetään lauantaina (sunnuntai varapäivä)
1) Ensin lennetään kaksi kierrosta Set manouverseja
2) Freestyle
3) Music Freestyle
4) Tauko
5) 1-4 uudestaan
Tuomarit voisivat mun mielestä kommentoida heti suorituksen jälkeen jotta hommat olisivat tuoreessa muistissa ja muutokset voisi tehdä uudestaan.
-
-
Tuli ihan ideana mieleen että sunnuntaina voitaisiin ottaa "F3N-klinikka", jossa voisi hio liikkeitä niin että Fritz voisi kommentoida mihin suuntaan liikettä tulisi työstää tai antaa mahdollisesti vinkkejä. Vapaa lennätys olisi edelleen mahdollista kaikkien toimesta ja lennetys menisi ihan normaalisti vuoro pohjalta. Myös muut, kuten vaikka Zxiicci ja Jussi voisivat tulla kyselemään ja hiomaan omia liikkeitä vaikka. Nähdäänkö tällainen tarpeelliseksi?
-
-
Tuli ihan ideana mieleen että sunnuntaina voitaisiin ottaa "F3N-klinikka", jossa voisi hio liikkeitä niin että Fritz voisi kommentoida mihin suuntaan liikettä tulisi työstää tai antaa mahdollisesti vinkkejä. Vapaa lennätys olisi edelleen mahdollista kaikkien toimesta ja lennetys menisi ihan normaalisti vuoro pohjalta. Myös muut, kuten vaikka Zxiicci ja Jussi voisivat tulla kyselemään ja hiomaan omia liikkeitä vaikka. Nähdäänkö tällainen tarpeelliseksi?
-
Kuulostaa hyvältä idealta, mutta omalta osalta jäisi kyllä väliin. Sen verran pitkän ajomatkan päässä Nummela on ettei viitsi kahtena päivänä ajaa, jollei kisat jatku sunnuntaina.
-
Kuulostaa hyvältä idealta, mutta omalta osalta jäisi kyllä väliin. Sen verran pitkän ajomatkan päässä Nummela on ettei viitsi kahtena päivänä ajaa, jollei kisat jatku sunnuntaina.
Mutta eikö treenisetti ole arvokkaampi kehittymisen kannalta sillä siinä pystyt ajamaan useamman kerran sen huonon liikkeen ja parantamaan sitä. Kisassa tulee se huono liike yhden kerran ja that's it.
-
-
Mutta eikö treenisetti ole arvokkaampi kehittymisen kannalta sillä siinä pystyt ajamaan useamman kerran sen huonon liikkeen ja parantamaan sitä. Kisassa tulee se huono liike yhden kerran ja that's it.
-
Sait puhuttua ympäri, tullaan paikalle myös sunnuntaina :D
Tosin ihan aamusta tuskin paikalla ollaan, tähtäillään siihen 12 aikaan paikalle.
-
Kisat ovat onnistuneesti takana. Sää oli kuin morsian.
Järjestelyiden puolesta meni hienosti. Päivä aloitettiin Hollanista vierailevan tuomarin kanssa jutustelemalla tuomaroinnista Air Hotelilla. Paikalla olivat Jussi, Zxciicci, Sandu, Miika, Miikan isä ja allekirjoittanut. Käytiin läpi tuomaroinnin kiemuroita ja niitä ongelmia mihin me ollaan törmätty. Totaalisen erilaista käsitystä meillä ei tuomaroinnista ollut vaan aika hyvin linjassa.
Kävin Fritzin kanssa syömässä ja tuli siinä jutusteltua vähän kaikesta kopterointiin liittyvästä. Sanoi Hollannin tason olevan samalla tasolla Suomen kanssa, josta päästäänkin tämän päivän kilpailuun. Voi rehellisesti sanoa että oli kovatasoisin F3N-kisa Suomessa mitä on järjestetty. Tulokset kuullaan huomenna, mutta jos olin viimeinen niin en ainakaan huonoille hävinnyt.
Ajoimme kaksi kertaa perussetin eli kaikkiaan tuli:
- 4xset manouvers
- 2xFreestyle
- 2xMusic Freestyle
Aikaa tähän meni tunnin tauolla kolmelta kilpailijalta 4 tuntia. Käytössä oli PA vehkeet jotka helpottivat liikeiden nimien kuulutusta ja Music Freestylen musiikkien vetämisiä. Tästä iso kiitos Jarille, joka vielä auttoi koneiden käyttäjänä. Muutenkin järjestelyiden puolesta meni jouhevasti sillä nyt oli kaikilla paperit valmiina samassa formaatistissa ja kaikki valmiina. Kiitos myös tuomareille tuomitsemisista.
Osallistujat kisassa olivat siis:
- Maikko
- Sandu
- Miika
Tuomareina toimivat:
- Jussi.
- Zxciicci
- Frits Van Laar
Liitteenä myös pari random kuvaa tapahtumasta:
-
Tässä lisää tunnelmia Nummelasta.
Videokuvaus ei nyt ole parhaasta päästä, mutta pilotit olivat :)
http://www.youtube.com/watch?v=jiEOQCGE7mc#ws (http://www.youtube.com/watch?v=jiEOQCGE7mc#ws)