Kopterit.net
UUSI HARRASTAJA, aloita tästä => Kopterit - Aloittelijan kysymykset ja vastaukset => Aiheen aloitti: Naamis - 04 Heinäkuu, 2012, 14:57:26
-
Moi,
Tänään taas pari akullista leijuteltu ja sama ongelma vaivaa. Kopteri tuntuu lähtevän helpohkosti kaatumaan myötätuulen suuntaan. Tämä siis tapahtuu kopterin orientaatiosta huolimatta aina myötätuuleen. Tämä on hieman hankala, kun tässä vielä ollaan opetteluvaiheessa ja kopteri tekee omiaan.
Millä tuohon voisi vaikuttaa? Jotenkin liian helposti lähtee vaellukselle tuo. Jussi. kanssa pähkittiin eri vaihtoehtoja, mutta suoranaista ratkaisua emme keksineet.
-
Eiks toi oo ihan normaalia? Varsinkin jos kyseessä on stabilointitangoilla oleva kopukka.
-
Jaa-a, se on kuitenkin sen verta herkkä tuota tekemään, että jotenkin tuntuu oudolta. Toki voi olla, että stabbarit tekee sitten aina näin.
Mutta onko olemassa tapoja, joilla tuota voisi hieman rauhoittaa poislukien tuon FBL setupin.
-
Moi.
Minulla toi Trex600CF vaeltaa tuulen mukana tai vastatuuleen riippuen tuulen voimakkuudesta.
Ihan pienellä ja kovalla tuulella menee tuulen mukana. Siinä välissä on alue jolloin pyrkii vastatuuleen.
Tosi kovalla tuulellahan tuo tavallaan ikäänkuin lentää lujaa eteenäpäin vaikka leijuukin paikallaan.
Ja jos tuuli on tasainen ja kopu säädöissä, se pysyy aika tukevasti paikallaan.
Stabilointilapoja, -tangon pituutta ja nupin kierroksia muuttamalla(lisää) tuohon varmaan voisi vaikuttaa.
Pekka
-
Kopteri on luonnostaan epävakaa kapistus, ja pyrkii aina kaatumaan johonkin suuntaan. Tähän kun otetaan lisäksi muuttujia, kuten stabbarin tangon pituus, stabbareitten paino, lapojen pituus ja paino jne. Vaikka kaikkea koittaisi muuttaa, niin silti se tahtoo aina vähän kaatua johonkin suutaan.
Muuten homma olisikin tässä, kuitenkin asiaan vaikuttaa myös linkkien jäykkyys. Jos linkit ovat liian jäykät, tuntuu ohjaus hieman kumimaiselta, ja kopteri ei tahdo totella ohjausliikkeitä kuin äkkinäisesti kaatumalla sattumanvaraiseen suutaan (tai ohjattuun suuntaan).
Linkkien ollessa liian löysät tilanne on taasen saman kaltainen, mutta päinvastoin. Kopteri saattaa tuntua istuvan hyvin jossain tietyssä tuulessa ja tlanteessa, missä linkkien välys antaa juuri sopivasti periksi, ja sitten ihmetellään miksi se käyttäytyy omituisesti taivaalla ajaessa.
Jos saat jonkun kokeneemman testaamaan ja tutkimaan kopteriasi, niin ehkä ongelmaan löytyy jotain vinkkiä.
Lisätään vielä: Ei se FBL tee tilannetta sen autuaammaksi, koska sama periaate pätee tähänkin kiekkoon minkä varassa roikutaan. Jos sitä kiekkoa kallistetaan vähäsen, ja liike alkaa "valumaan" johonkin suuntaan, niin gyro kyllä korjaa kopterin asennon, mutta ei sitä jo alkanutta valumista. Ts. kyllä sitä FBL-kopteriakin pitää ohjata.
Todennäköisesti FB-kopterin säätäminen ja ymmärtäminen on aloittelijalle helpompaa, kuin tietokoneella kaiken säätämisen ymmärtäminen lukuisten eri gyrovaihtoehtojen väliltä.
-
Mä kokeilin tuota Naamiksen kusiaista ja siis ei se nyt ihan älyttömästi kaadu, mutta mielestäni liikaa verrattuna omaan kokemukseen muista 600 rekseistä.
Tarkoitus oli aluksi rehvakkaasti trimmata kopteri vakaaksi, mutta kun leijuttelin eri kierroksilla eri asennoissa niin aina kaatui myötätuuleen joten trimmaamisesta ei tuossa ole hyötyä. Inverted asennoissa kopteri pysyi yllättävän hyvin suorassa, mutta tämä ei Naamikselle riittänyt ratkaisuksi :)
Painopiste on melko hyvä.
-
Oliko ne linkit missä hapessa? Ettei bidannut älyttömästi?
Vaikka ei ne kusiaisen nupit oman kokemuksen mukaan ole kyllä olleet mitenkään jähmeitä.
Stabbarit oikein päin? ;)
Nuppi oikein kasattu? ;)
plaaplaaplaa. Musta taas mitään apua ole....
-
...
plaaplaaplaa. Musta taas mitään apua ole....
No ei olekkaan, kun ei kysynyt edes, että onko mitkä lavat? ;D Jotkut puiset halot, jotka isä sorvasti sotiessa käydessä, vai jotkut FBL-lavat, FB-nupissa tms.
Aika vähiin käy ideat ilman kuvia kopterista.
-
Lavat taisi olla Alignin hiililavat, ei FBL, eikä se ny sunkas leijuun vaikuta vaikka oliskin. Stabbarit alignin hiiliset ja oikeinpäin.
Toi linkkien pyörittely on ainakin kokeilemisen arvoine ja toinen mikä tuli nyt mieleen että lapojen kireydellä voi vähän myös vaikuttaa ehkä asiaan.
-
...Stabbarit alignin hiiliset ja oikeinpäin....
Nehän tais olla aika köykäset? Vois koittaa jotain painavempia stabbareitakin. Klinkit hierojen ja stabbarin painoja vähän miettien tähän varmaan löytyy järkeä.
-
" Klinkit hierojen ja stabbarin painoja"
just... jälkimmäisen tajusinkin. Noita painoja voisi kyllä testata. Muistelen vain, että ei tuo miun 450 rexi samalla tavalla vaellellut. Noh, oppiipa olemaan koko ajan tikuilla...
-
Tsekatkaa stabbarin lapojen asento ja et lapojen etäisyys nupista on identtinen. Mun Rapukka aikoinaan lensi todella epävakaasti ja vika oli siinä etteivät stabbarinlavat olleet vaaterissa. Säätämisen jälkeen alkoi kulkea kuin kiskoilla.
Onhan stabbarin lavat saman painoiset? Ettei tehtaalla olisi käynyt pakkausvirhettä...
-T
-
Tsekatkaa stabbarin lapojen asento ja et lapojen etäisyys nupista on identtinen. Mun Rapukka aikoinaan lensi todella epävakaasti ja vika oli siinä etteivät stabbarinlavat olleet vaaterissa. Säätämisen jälkeen alkoi kulkea kuin kiskoilla.
Onhan stabbarin lavat saman painoiset? Ettei tehtaalla olisi käynyt pakkausvirhettä...
-T
Silmämääräisesti tämä kaikki näytti ok, mutta pitää oikein ajatuksella tarkista. Pieni määrä klappia on swashissa kyllä, periytyy servoista. Eli millin, puolitoista pääsee servoarmi heilumaan.
"kaatuiko" sinullakin kopu siis aina myötätuuleen, eli asennosta huolimatta? Vieläkin ihmetyttää, että kopu pysyi paikallaan kuin naulittu invertedinä ilman, että Jussi. piti näppejä tikuilla ollenkaan.....
-
Kukas laitto joskus jotain videota tästä aiheesta foorumille,vai muistanko väärin? jollain talvisella pellolla ajeli jollain haribolla ja aiheesta oli joku keskustelukin et mitä säätämällä kaatuu vastatuuleen tai myötäseen.. Mulla tosin harva ja sekava pää ni voi olla et muistan väärinki!! ;D
-
Silmämääräisesti tämä kaikki näytti ok, mutta pitää oikein ajatuksella tarkista. Pieni määrä klappia on swashissa kyllä, periytyy servoista. Eli millin, puolitoista pääsee servoarmi heilumaan.
"kaatuiko" sinullakin kopu siis aina myötätuuleen, eli asennosta huolimatta? Vieläkin ihmetyttää, että kopu pysyi paikallaan kuin naulittu invertedinä ilman, että Jussi. piti näppejä tikuilla ollenkaan.....
Kuvaisin tuntumaa, että olisi kuin kopteri olisi haukannut/leikannut ilmaa kun tuulessa lennätti. Oli todella vaikea lentää kun ei tuntuma ei ollut sellainen kuin pitäisi = kulkenut kiskoilla.
-Teme
-
Miten lentäessä näkyy, jos servoissa on "klappia"? Pikkuisen on melkein joka servolla ja mietiskelen tässä miten se näkyy kopterin käyttäytymisessä, esim leijutettaessa?
-
mulla on vähä joka kopussa servoissa enemmä tai vähemmän klappia eikä se oikeastaan ole haitannut.
-
Miten on mekaanisen setupin laita?
Tässä muistilista ja oikea järjestys
-radiosta trimmit ja limitterit nollille
-kaasukäyrä lineaariseksi siten, että tikku keskellä saadaan 0-kulmat
-servohornien keskitys
-swashplate säätö suoraankulmaan pituus ja poikittaissuunnassa servoilta tulevien linkkien pituutta säätämällä. Tähän löytyy myös näppärä työkalu joka on mallikohtainen. Suosittelen!
-lavat ja stabbarit 0-kulmille swashista lähteviä linkkejä säätämällä. Kopterista riippuen voi joutua säätämään myös swashille tulevien linkkien pituutta, katso manuaalisesti ohjearvot.
-tarkasta ettei mistään bindaa. Jos oikein rakennettu, niin radiosta ei pitäisi tarvita rajoittaa servojen liikerataa. Jos bindaa, niin vaihda servohorni lyhyempään/kiinnitä tönäri lähemmäksi servoa ja toista edelliset stepit.
-Teme
-
Miten on mekaanisen setupin laita?
Tässä muistilista ja oikea järjestys
-radiosta trimmit ja limitterit nollille
-kaasukäyrä lineaariseksi siten, että tikku keskellä saadaan 0-kulmat
-servohornien keskitys
-swashplate säätö suoraankulmaan pituus ja poikittaissuunnassa servoilta tulevien linkkien pituutta säätämällä. Tähän löytyy myös näppärä työkalu joka on mallikohtainen. Suosittelen!
-lavat ja stabbarit 0-kulmille swashista lähteviä linkkejä säätämällä. Kopterista riippuen voi joutua säätämään myös swashille tulevien linkkien pituutta, katso manuaalisesti ohjearvot.
-tarkasta ettei mistään bindaa. Jos oikein rakennettu, niin radiosta ei pitäisi tarvita rajoittaa servojen liikerataa. Jos bindaa, niin vaihda servohorni lyhyempään/kiinnitä tönäri lähemmäksi servoa ja toista edelliset stepit.
-Teme
Kiitos listasta. Suurin osa tästä mielestäni tehty ja kohdallaan, mutta käyn vielä läpi. Haasteena tosiaan, että orientaatiosta huolimatta "kaatuu" aina samaan suuntaan. Mutta eiköhän tämä tästä avaudu.
-
En tiedä huomasitko tämän säikeen, todennäköisesti, mutta täällä on stabbarin käytöksestä jotain juttua. Voisko nämä vaikuttaa tai auttaa.
http://www.kopterit.net/index.php/topic,6851.0.html (http://www.kopterit.net/index.php/topic,6851.0.html)
-
Samanlaisen efektin saat Phoenixissa aikaiseksi, kun laitat Main Rotorin alta hover stabilityn alle 100%. Itselläni 500 rex viritetty E Pro:n säätöihin simussa ja 80% hover stablilityllä. Tällain sain täydellisesti kopion tuosta lievästä kaatumisesta.
Oikeassa kopussa saattaa olla hieman liian jäykät linkit, mutta ei tuo lievä kaatuminen ole haitannut.