Kopterit.net
Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: J@ni - 15 Kesäkuu, 2012, 23:55:49
-
Joo, tekemisen puutteen vuoksi tuli käärittyä tälläinen Allun 700MX moottori uudelleen.
Motti on Tohtorin vanhasta 700 reksistä missä motti tilttas joskus aikaisemmin ja muistaakseni Tohtorin torppivälineissä on video tästä motin hyytymisestä jossain sen ketjussa!?
Moottori on tehtaalta lähtiessään tälläinen multistrand käämitty moottori missä on paljon ohkaisia (0,3) kuparilankoja(9kpl.) joiden yhteinen kuparipintaala on n. 0,63 ja motti on myöskin kämitty delta moodiin missä ilmoitettu KV luku on 510
(https://lh3.googleusercontent.com/-MLPvdz8vJQ0/T9udTagDv1I/AAAAAAAABFg/Z-bbx31wxzs/s1024/700-MX.jpg)
Ja nyt sitten yritetään saada moottorille uusi elämä ja vielä niin että Nanotekit pullistuu aikaisempaa reilummin ;D
Staattoriin valitsin 1,4mm langan jolla pintaala saadaan reilusti enemmän kuin tuo vakio moottorin 0,63 ja käämintä myös YY moodiin.
1,4mm langalla kuparin pintaalaksi tulee n.1,54
Ja tältä se sit näyttää, eli aika ahdasta on jo staattorissa :)
(https://lh5.googleusercontent.com/-004x5VO2SD8/T9uQFG_ijuI/AAAAAAAABFM/gvCJhdzTRBA/s878/20120614_210149.jpg)
Se mikä tässä hieman yllätti, on se että moottorin kv luku jäi aika paljon pienemmäksi kuin arvioin ja mitä maailmalla on tästä moottorista saatu ulos.
Mutta aika monella on kv luku heitellyt kuulemma tämän moottorin kanssa, joten edetään eteenpäin...
http://www.youtube.com/watch?v=fzva4ZyrVGY#ws (http://www.youtube.com/watch?v=fzva4ZyrVGY#ws)
Pistän tämän moottorin hetkeks mun hensuun kiinni ja laitan logifaileja moottorin parametreistä ...
Katotaan että mitä tulee? ;D
-
tää on ehkäpä mielenkiintoisin sun tähän asti käämimä pata! mosahan on aika iso itseasiassa... staattorin mitat kun on 4235! tosin sen mitä staattorin koossa voittaa niin taitaa scorppareille hävitä magneeteissa ja staattorin materiaalissa. ovatkin laittaneet näihin isompia magneetteja jolloin rako staattorin reunan ja magneetin välillä pienenee ja magneeti on myös samalla vahvempia ja leveämpiä... tollasilla eväillä noista on saatu samalaisia teholukemia ku noista scorpparin 4525-520LE padoista :o
rupeet sitte seuraavaksi hommaamaan tasapainotusvälineitä ja magneetteja!? ;)
-
niin ja tossahan toi leviää!
http://www.youtube.com/watch?v=QhUBdOI46AY#ws (http://www.youtube.com/watch?v=QhUBdOI46AY#ws)
-
tää on ehkäpä mielenkiintoisin sun tähän asti käämimä pata! mosahan on aika iso itseasiassa... staattorin mitat kun on 4235! tosin sen mitä staattorin koossa voittaa niin taitaa scorppareille hävitä magneeteissa ja staattorin materiaalissa. ovatkin laittaneet näihin isompia magneetteja jolloin rako staattorin reunan ja magneetin välillä pienenee ja magneeti on myös samalla vahvempia ja leveämpiä... tollasilla eväillä noista on saatu samalaisia teholukemia ku noista scorpparin 4525-520LE padoista :o
rupeet sitte seuraavaksi hommaamaan tasapainotusvälineitä ja magneetteja!? ;)
Mä luulen että toi scorpparin 4035 motti on kyllä tehokkaampi kuin tämä ja se on selvä että ainaski laadukkaampi se on.
Sen huomaa jo siinä kun pyörittää mottia tossa testipukissa, niin allun koneesta tulee selvää tärinää ja scorppari on täysin tärinätön ja magneetit isommat sekä voimakkaammat.
Mutta on varmaan hyvä peli hintaisekseen ja jos pistää hieman enemmän kuparia staattoriin niin aina parempi ;D
Oon nyt hieman kahden vaiheella että pitäiskö tosta purkaa yksi kierros lankaa pois jotta sais tota kv lukua hieman isommaks?
-
Mä luulen että toi scorpparin 4035 motti on kyllä tehokkaampi kuin tämä ja se on selvä että ainaski laadukkaampi se on.
Sen huomaa jo siinä kun pyörittää mottia tossa testipukissa, niin allun koneesta tulee selvää tärinää ja scorppari on täysin tärinätön ja magneetit isommat sekä voimakkaammat.
Mutta on varmaan hyvä peli hintaisekseen ja jos pistää hieman enemmän kuparia staattoriin niin aina parempi ;D
Oon nyt hieman kahden vaiheella että pitäiskö tosta purkaa yksi kierros lankaa pois jotta sais tota kv lukua hieman isommaks?
itse purkaisin yhden rundin mutta tää on nyt sulle eikä mulle! Tee mitä tykkäät koska tällä ei mulle ole käyttöä!
-
itse purkaisin yhden rundin mutta tää on nyt sulle eikä mulle! Tee mitä tykkäät koska tällä ei mulle ole käyttöä!
On to 500kv hieman alakanttiin hensullekkin.
Etsä haluu sun reksään tiukempaa mottia?
Tohtori rupee tuleen vanhaks! ;D
-
Eli se kv on nyt 500? Eikö Hensun ratastus sovi niin että tuolla saisi sen reilu pari tonnia jenkaa? Kuinka paljon ajattelet että tehot nousevat tuon operaation myötä? 20% vai 40%? Näyttää ainakin paremmalta tää uusi.
-
Eli se kv on nyt 500? Eikö Hensun ratastus sovi niin että tuolla saisi sen reilu pari tonnia jenkaa? Kuinka paljon ajattelet että tehot nousevat tuon operaation myötä? 20% vai 40%? Näyttää ainakin paremmalta tää uusi.
KV on se 500 tolla kierrosmäärällä ja tässä moottorissa.
Ei hensuun saa tuolla kv:lla 2000 nuppikierroksia, jollei ole tosi isoa pinjonia.
Hensun nuppikierrokset 520kv motilla ja 14 pinjonilla on optimit 1850 kiekkaa ja enempää kierroksia en oo hensuun laittanu.
Tehon lisäyksestä en osaa sanoa vielä mitään, mutta pistän kyllä J-log faileja näytille kun pääsen kiusaamaan tota moottoria :)
Luulisin että tehoa on hieman enemmän kun kuparipintaala kasvoi noin 144% ;D
-
No nyt on päästy hieman jo testaileen tota moottoria ja edellisestä päivityksestä on tullut aika paljon muutosta mottiin.
Moottorin KV luku ei oikein miellyttänyt ja hätäpäissäni katkoin kaikki langat staattorista ennenkuin edes ehdin testaamaan ja päätin tehdä hieman eritavalla koko homman.
Poistin staattorista alkuperäisen eristeen, koska onnistuin sitä hieman rikkomaan purkaessa tota aikaisempaa käämitystä ja tein tälläisen tutun lasikuitu / eristepaperiversion, tällä konstilla saa myös aavistuksen enemmän tilaa staattorin langoille, kun se alkuperäinen vihreä eriste on jonkinverran paksumpi.
Tämänverran on eristemateriaalia alkuperäisessä staattorissa
(https://lh4.googleusercontent.com/-xbpYOCOsGD8/T_MwjWbMbQI/AAAAAAAABJE/fRWE2ZXH-lU/s876/20120619_184830.jpg)
Ja tässä staattori lasikuitueristeillä
(https://lh4.googleusercontent.com/-o2VoZEpdQgk/T_MwptAUm_I/AAAAAAAABJM/xEUHskCDV28/s1133/20120619_212915.jpg)
Hetken mietittyäni valitsin pykälää ohkaisemman langan ja käämminnäksi tälläisen wrap tyylin missä kuparilanka menee vain staattorin ympärille, eikä missään vaiheessa langat päällekkäin.
Lankana on nyt 1,32 lanka, minkä pinta-ala on hieman yli puolet enemmän alkuperäiseen nähden ja ilma kulkee helposti läpi.
Tältä se sitten näyttää
(https://lh4.googleusercontent.com/-ha-fBwEs-JI/T_MwvDGTOkI/AAAAAAAABJU/DEViRmP8CDA/s876/20120627_202244.jpg)
KV luku on jo reippaasti isompi mitä edellinen :)
http://www.youtube.com/watch?v=TwUHtWzZrzE#ws (http://www.youtube.com/watch?v=TwUHtWzZrzE#ws)
Viikonloppuna ja tänään on hieman lennelty tätä mottia mun Hensussa 1900 nuppikierroksilla ja täytyy sanoa että oon aika yllättynyt tuloksista, moottoria on lähes mahdoton saada puutumaan ja silti J-log failit näyttää että tehoa ei käytetä paljoo mitään!?
Ilmeisesti paketti on hyvin onnistunut, kun tehoa on vaikea saada meneen yli 7KW ilman puutumista.
Tänään yritin sitten oikein tosissaan saada kovempia lukemia logiin ja tuloksena tuli piikkinä 8,5KW ja virtaa meni 227A
(https://lh4.googleusercontent.com/-5iYTaDyM9z0/T_MvrPCMvlI/AAAAAAAABI8/YmWKsXszrtI/s1133/700MX+J-log.jpg)
Uskon että noi lukemat saattais ehkä olla kovempiakin uusilla akuilla, nyt nää logit on ajettu SLS 45C 4000mAh akuilla joissa on syklejä jo yli sata.
Testi jatkuu.... ;D
-
Mäkin sain kaikki langat 1,32, 1,4 ja 1,5mm Elosalilta ja Uk:sta loput.
Nyt vaan pitäs alkaa tekemään Scorpion 3026-880kv Protos pataa.
Ongelma nr 1. Kuinka tuo staattori irtoaa kannun päästä? Pakastin ja koputtelin, ei irtoa.
-Samppa
-
Mäkin sain kaikki langat 1,32, 1,4 ja 1,5mm Elosalilta ja Uk:sta loput.
Nyt vaan pitäs alkaa tekemään Scorpion 3026-880kv Protos pataa.
Ongelma nr 1. Kuinka tuo staattori irtoaa kannun päästä? Pakastin ja koputtelin, ei irtoa.
-Samppa
itse törmäsin samaan ongelmaan scorpparin 2222 kannun kanssa. ratkes puristamalla staattori kyljestä kolikoksi 40 tonnin hydrauliprässillä :D
-
Mä olen sorvauttanut tollaisen tuurnan mikä menee sinne akselireikään ja toi olake ottaa sitten kiinni laakeripesän olakkeeseen.
Helpottaa kummasti naputtelua
(https://lh3.googleusercontent.com/-1i-nJ2LXxpQ/T_WRGYxXkMI/AAAAAAAABJg/e2xhk36a0j0/s876/20120705_155536.jpg)
Kylmäspräylla jäähdytät sen rungon mikä on staattorissa ja naputtelet vasaralla sen ulos.
Helppoa kuin mikä ;)
-
Mulla ei ole luottosorvaria, keltä voisi tuollaisia tuurnia tilata. Mutta luota siihen että kaverit jeesaa vink vink;-)
Mistäs tuota kylmä spraytä saa edukkaasti?
-
Mulla ei ole luottosorvaria, keltä voisi tuollaisia tuurnia tilata. Mutta luota siihen että kaverit jeesaa vink vink;-)
Mistäs tuota kylmä spraytä saa edukkaasti?
Motonetistä saa kymäspräytä ja eiköhän me saada tuurnakin sorvautettua ;)
-
Seuraava 700MX motti tulossa 7HV kopuun
6+6 x 1,4 YY
(https://lh6.googleusercontent.com/-dfTONJGvXpM/UCa_cLeSdZI/AAAAAAAABMM/x-ZZMVr4Y_g/s890/NJS+edition.jpg)
-
Seuraava 700MX motti tulossa 7HV kopuun
6+6 x 1,4 YY
Tulikos tähän vähän paksumpi lanka kuin edelliseen, 1,4 ja 1,32?
Kohta on Hobbywingin nopari ihmeissään ;D
-
Tulikos tähän vähän paksumpi lanka kuin edelliseen, 1,4 ja 1,32?
Kohta on Hobbywingin nopari ihmeissään ;D
Kyllä tuli paksumpaa :)
Ajoin asken testipenkissä ja näyttäis olevan n.545KV
-
ELi siihen edelliseen verrattunasuurempi KV ja enemmän lankaa ja paksumpaa. Onko automaattisesti siis myös lisää tehoa?
-
ELi siihen edelliseen verrattunasuurempi KV ja enemmän lankaa ja paksumpaa. Onko automaattisesti siis myös lisää tehoa?
Paksumpi lanka ja enemmän tehoa :)
KV lukua voi tuolla langalla (1,4) ehkä hieman myös pienentää jos haluaa? = yks kierros enemmän lankaa.