Kopterit.net
Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: Terotiutiu - 07 Kesäkuu, 2012, 19:17:53
-
Olen tässä ihmetellyt miksei kopussa ole tehoja vaikka akut alle vuoden vanhoja ja yiksi pari uusia akkuja pari minuuttia maks ja sit simahtaa? nopari on uusi 40A turnigy ja laturi GT.power A6 Päällepäin kaikki toimii ok mutta voimaa ei ole? Ensin ajattelin että akkuni on talven aikana menneet huonoiksi, mutta kun ei uudetkaan pelitä neljä paria akkuja ja mikään ei toimi ei kai kaikki voi sököjäkään olla vai voiko??????
-
Ootko moottorin kahtonu, lämpeneekö?
-
No kyl mut eiksen kuulukki lämmetä? Ei se mitenkään tulikuuma oo!
-
Pinjoni ja pääratas liian tiukasti toisissaan kiinni?
Eikös tuossa laturissa ole mahdollisuus nähdä kuinka paljon mA menee akkuun? Kun akun jännite on jotain 3.7v luokkaa niin lataa akku täyteen ja katso kuinka paljon virtaa se akku ottaa sisäänsä. Siitä pystyy päättelemään kuinka paljon akussa on jäljellä kapasiteettiä.
-
Pitänee katsoa mut eilen ladatun uuden akun kenno jännitteet on 1-4,17 2-4,17 3-4,18 onko nää normi lukemia?
-
Kyllähän nuo on normi lukemia. Akku ei ole ihan 100% täynnä, mutta 5% sisään täynnä. Akku alkaa purkaantumaan kuitenkin heti kun lataus on lopetettu ja halvat laturit eivät ole ihan tarkimpia lataamaan 4.2:een volttiin, joten ne jättää vähän pelivaraa etteivät ylilataa akkua.
Tuli mieleen että et kai ole säilyttänyt akkuja täyteen ladattuina? Lipo akut kärsivät aina kun joutuvat pitämään sisällään täyttä varausta. Myöskääno lip akut eivät tykkää jos ne puretaan liian tyhjiksi.
-
Latasin akut varastointi ohjelmalla pitempää paussia varten en kuitenkaan säilyttänyt niitä jääkaapissa niin kuin jotkut neuvoo! Mutta sen ei pitäisi vaikuttaa näihin uusiin akkuihin ! Laitoin yhden akun latautuun tolla Esky:n orkkis laturilla katotaan mitä tapahtuu?
-
Eilen katoin koneelta ton noparin antamaa dataa niin akun jännite putoaa melkein heti lähelle 10volttia kun alkaa lapakulmia lisäämään! Niin ei pitäisi kai tapahtua?
-
kuulostaa siltä että akku on kuollut, eli ei suostu enää luovuttamaan virtaa kunnolla. Uutta vaan kehiin, suomesta saa nopeasti ja kohtuu halvalla gens acea EuroRC:ltä :)
-
Ei kaupasta paljoa tämän uudempia saa!!!!!!!!!!!!!!!
-
Ei sit missään liitoksissa vikaa... huonot liittimet tai joutokset... tai jokin kuormittaa moottoria liikaa/jumittaa... kun kerta akut on varmoja... mitkäs akut sul on? et antaako riittävästi kaikkua?
-
joo samaa mietin, ihan kun ei luovuttais tarpeeksi virtaa eli hyytyy sen takia. onkos nuo akut ennen toiminu kunnolla? minkä merkkiset ne on? C arvo ja kapasiteetti? täytenä säilytetyt lipot saattaa kuolla vikkelästi, näin et ilmeisesti ole tehnyt, lämpimässä säilytyksestä ei pitäisi olla haittaa. Mutta kyllä noita akkuja vaan kuolee sillein ettei ne anna virtaa, pystytkö mittaamaan akun sisäisen resistanssin? toinen voi olla että motti ei ole tarpeeksi tehokas. onkos se toiminut ennen hyvin? magneetithan voivat kuoleentua...
-
Kaks uusinta on Polyguest 1800XP2 11.1v 25C Ja Vanhemmat 2xZippy2200 30C 2xturnigy2200 35-34C 2xnano-tech2200 25-50C ja yks amic 2400 orkkis akku! Liitokse on läpikäyty ja tinailtukin on, mutta ei muutosta oisko laturissa häikkää vaik päällepäin ei näy mitään poikkeavaa? Motti ja pinjoni alkuperäset Belt v2 toimii ok nuppi on HK450 orkkis akselilla lapakulmat max9-10 astetta!
-
Laitoin just akun latautuun kennot noin 3,71-3,69 1800 mA kuinkas paljon pitäs mennä mA/H tohon akkuun?
-
Kaipa sinne pitäisi mennä jotain 90% kapasiteetista eli 1500-1600mA.
Kirjoitit tuossa alussa että on uusi nopari. Onko tuolla lennetty normaaleja, siis pitkiä lentoja vielä kertaakaan? Vanhalla noparilla pääsit siis pidempiin aikoihin?
Meinaan vaan että luin jokinaika sitten jostain ulkomaiselta foorumilta että jollain oli ongelmia turnigyn soft cutin kanssa. Sen nopari mittasi jänniteen väärin ja tiputti liian aikaisin tehot puoleen, jolloin kopterissa ei ollut potkua eka minuutin jälkeen lainkaan.
-
Jos kennojännitteet kaikissa kennoissa latauksen jälkeen ovat lähellä 4,20V, niin kuin tuossa aikaisemmin mainitsit, niin laturi toimii ihan ok. Mittasithan yleismittarilla, ettei laturin jännitenäyttö näyttö mitä sattuu? Jos et, niin ensimmäisenä se yleismittari käteen ja mittaa kaikkien kennojen jännitteet täydestä akusta.
Akuista on hyvä käyttää vain noin 80% kapasiteetista käyttöiän maksimoimiseksi. Tällöin esim 1800mA akkuun pitäisi mennä sisään noin 1450mA, niin ollaan "terveellä pohjalla".
Voit myös mitata lentoajan täydellä akulla, ja paljonko menee sen jälkeen akkuun sisään, ja laskea tästä montako ampeeria motti syö, ja tarkastella sitä onko virran kulutus normaalia vaiko ei.
-
1.8 A latauksella aikaa kului 50,09 min mah1213 12,59V kennot 1.18-1.18-1.19 Mitattu erillisellä kennomittarilla kun yleismittaria ei nyt ole !
-
Eilen katoin koneelta ton noparin antamaa dataa niin akun jännite putoaa melkein heti lähelle 10volttia kun alkaa lapakulmia lisäämään! Niin ei pitäisi kai tapahtua?
Paljonko oli jännite login alussa heti akun kytkennän jälkeen? Pitäisi täydellä 3S-pakalla olla 12.5v luokkaa.
Meinaan vaan että luin jokinaika sitten jostain ulkomaiselta foorumilta että jollain oli ongelmia turnigyn soft cutin kanssa. Sen nopari mittasi jänniteen väärin ja tiputti liian aikaisin tehot puoleen, jolloin kopterissa ei ollut potkua eka minuutin jälkeen lainkaan.
Veikkaisin samaa, en oikein keksi muuta mikä voisi olla pielessä. Tuo logituksen kertoma 10v ounastelisi tätä ja 3.3v/kenno iskee yleensä cut-offit päälle. Mikä nopari se tarkalleen ottaen on? Superbrain 40A?
-
Joo superbrain 40A on kyseessä kattelin tota dataa alkujännite näkyy olevan 12.10V ja 13 sekunnin kohdalla mentiin jo alle11V!
En vaan jaksa uskoa että noparis olis vikaa kun ei vanhallakaan (leluja.net 40A) toiminut sen paremmin kun tehoja ei ole alun alkainkaan kuin leijutteluun ja eikä siihenkään kuin hetken!
-
Joo superbrain 40A on kyseessä kattelin tota dataa alkujännite näkyy olevan 12.10V ja 13 sekunnin kohdalla mentiin jo alle11V!
En vaan jaksa uskoa että noparis olis vikaa kun ei vanhallakaan (leluja.net 40A) toiminut sen paremmin kun tehoja ei ole alun alkainkaan kuin leijutteluun ja eikä siihenkään kuin hetken!
Nonih, hyvä lisäys. Eli vika ei ole noparissa. Ja akut antaa virtaa, joten jäljellä ei ole kuin moottori. Ja koska akselilta ei tule tehoja ulos, moottorissa voi olla oikosulku. Paljo on virta esim tuossa 13 sekunnin kohdalla? Tai teho-lukemat kelpaa kans. Mikä moottori tuossa on?
-
kantsii mitata yleismittarilla ne käämit ja akseli ettei ole oikarissa :) kantsii muutenki käyä se mosa läpi sen mittarin kanssa.
-
Suurin virta piikki on 26A ja muuten siin 20A kieppeil lento aika oli noin 3min kun kyykkäs! mul on kyl paketis uus orkkis mosa pitää vaihtaa!!!!
-
Suurin virta piikki on 26A ja muuten siin 20A kieppeil lento aika oli noin 3min kun kyykkäs!
Millasta lentoa tuo on ollut? Onko kyykkäys äkillinen eli tehot häipyy tyystin? Vai ilmeneekö se vain rasituksessa? Piikkivirta ei tosin kovin suuri ole, muistatko missä liikkeessä tuo tuli?
Tyypillisesti 450-kokoinen vehje leijuu 11-13A virralla. Tuosta laskettuna akkuun ei pitäisi mennä kuin 1000mAh (3min ja keskiarvo 20A). Jos pyöräytät nupille käsin vauhtia, montako kierrosta se pyörähtää? Tai kauanko nuppi pyörii laskeutumisen jälkeen ku kaasu vedetään pois?
-
No ei kyl paljookaan parantunu jos yhtään! En tajua missä vika.......prkk...myyn nämä kohta hemmettiin!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
-
Ihan tavallista leiuttelua ja äkillisiä pompautuksia sellaisessta nuo piikit on kotoisin. Mutta tollasessa pompautuksessakin pitäs olla enemmän puhtia jos kaikki toimeis niinku kuuluu ja kun heittä kaasun kaakkoon niin kopu vaan hiljalleen kerää korkeutta mut ei ammpase niinku pitäs!!
-
Perän hihna liian tiukalla? Joku laakeri jumittaa? Johonkin sitä tehoa tuntuu hukkuvan kerta akkuihinkin tehoa menee sisään ja tulee ulos.
-
Nuppi pyörii 4-5 kiekkaa käsin pyöritettynä!
-
Tossahan noita vaihtoehtoja on tullu
Perän hihna liian tiukalla?-->pitäis hihna mennä puoleenväliin kun kun ruuvarilla painat/työnnät sitä,ei saa osua toiselle puolelle hihnaa
Joku laakeri jumittaa?--> pyörittelet nuppia pitäis pyöriä jouheesti eikä laakerit kanita
Päärattaan ja pinjonin välys tiukka-->pidä mosasta kii ja toisella kädellä "heilutat" pääratasta pitäis tuntua pieni välys,jos ei liian tiukalla
Mutu.minkälaiset liittimet/bulletit noparin ja mosan välillä?
Eikös siinä Eskyn orkkis mosas oo jotkut "pikku" bulletit vai...?
-
Kaikki ok hihna ja laakerit kaikki on niinku ennenki mikään ei hankaa vastaan . Noparin ja motin välissä on pyöreet ampi liittimet olen myöskin tarkastanu niitten kiinnityksen.
-
Mutta tollasessa pompautuksessakin pitäs olla enemmän puhtia jos kaikki toimeis niinku kuuluu ja kun heittä kaasun kaakkoon niin kopu vaan hiljalleen kerää korkeutta mut ei ammpase niinku pitäs!!
Netistä löysin tietoa, että Beltin vakiomottia on ollu 180-280W väliltä. Pitääköhän tuo vielä paikkaansa? Tuo max 26A virta vittaisi kyllä aika kesyyn moottoriin, uusimmat 450-sarjan moottorit saattaa ottaa 70A piikeissä. Vaihtamalla moottoria ärhäkämpään saat sitä kulkua. Tuo suuri perusvirran kulutus kyllä hieman ihmetyttää. Sille olisi hyvä löytää syy koska tuo teho menee ihan hukkaan. Olettaen, että tuo 20A menee about tasaisessa leijussa.
-
Moottorin kv3800-max virta 20A vapaa kuorma 1.9A nopari väh 25A
-
joo, moottori vaikuttas hyvin laiskalta, eli hyytyminen tässä tapauksessa taitaa olla tuosta mosasta kiinni. Uutta ja laadukkaampaa tilalle ja uutta yritystä kehiin :)
-
joo, moottori vaikuttas hyvin laiskalta, eli hyytyminen tässä tapauksessa taitaa olla tuosta mosasta kiinni. Uutta ja laadukkaampaa tilalle ja uutta yritystä kehiin :)
Mut ottaisko alitehonen mosa akuista niin paljon kamaa et hyytyis noin nopeesti?
-
en tiiä. Mosassa voi olla myös jotain muuta vikaa. Tai sitten nopari ei oikeen tykkää moottorista. Tiedä sitten, paha sanoa täältä koneelta käsin. helpompi olis ku pääsis itte kokeilee ja kattelee...
tää menee vähä tälläseks arvailuks ja kokeiluks...
-
mites välitys? onko pinjoni edes sinne päin vai onko kenties yli ratastusta?
-
Pinjoni on 10 hampainen onko liian iso?
-
Pinjoni on 10 hampainen onko liian iso?
riippuu tietysti ihan mikä kopteri ja mikä setuppi siinä on. toinen mikä tuli mieleen on että koitat leijua todella pienillä rundeilla mutta isoilla kulmilla.
kerro lisää:
-mikä kopteri
-mosa han tossa tais tullakkin jo ja oli aika pieni
-paljonko rundeja nupissa kun leijut
-paljonko kulmia nupissa kun leijut
jos sulla on beltti niin en osaa sanoa siitä yhtään mitään. joku muu täällä kuitenkin osaa kun täytät noi ylläolevat kysymykset.
-
Joo Belt v2 on kyseessä jossa on HK450 nuppi orkkis mosa super brain 40A nopari ALIGN 780 gyro ! Lapakulmat leijunnassa on jotai 4-6 astetta lavat 235MM ja max 9-10 . Mikäs motti tohon sit sopeis paremmin ja mistä kandee tilata, mut eiks virran kulutus kasva jos mottikin kasvaa?