Kopterit.net

Tekniikka => Asetukset, säädöt ja vinkit => Aiheen aloitti: katti - 04 Kesäkuu, 2012, 15:49:45

Otsikko: Lapauran säädöstä
Kirjoitti: katti - 04 Kesäkuu, 2012, 15:49:45
Olisi pieni ongelma HK-500 kopterin lapauran säädössä. Eli yleensä tämä säätö tuntuu onnistuvat noilla mun 450 kopuilla mutta tätä 500:sta ei saa säätöön millään.
Ongelma on että kun linkkien pituutta säätää minimin eli puolen kierroksen verran niin lopputulos on joko sentin verran liikaa tai liian vähän. Tuntuu vähän siltä että se joko keikahtaa laitaan tai toiseen eli on sen sentin yli tai ali. Ainakin noilla 450:illa sen saa kohdalleen ihan tarkasti.

Lavat on tasapainotettu, feathering shaft on vaihdettu uuteen ja taatusti suoraan, samoin pääakseli. Lavanpitimissä ei tunnu turhaa välystä
Otsikko: Vs: Lapauran säädöstä
Kirjoitti: Dutchman - 04 Kesäkuu, 2012, 15:55:43
Onko käytössä halppislavat? Koitas vaihtaa molemmat lavat toisiin.
Otsikko: Vs: Lapauran säädöstä
Kirjoitti: jkkmobile - 04 Kesäkuu, 2012, 16:02:11
Olisi pieni ongelma HK-500 kopterin lapauran säädössä. Eli yleensä tämä säätö tuntuu onnistuvat noilla mun 450 kopuilla mutta tätä 500:sta ei saa säätöön millään.
Ongelma on että kun linkkien pituutta säätää minimin eli puolen kierroksen verran niin lopputulos on joko sentin verran liikaa tai liian vähän. Tuntuu vähän siltä että se joko keikahtaa laitaan tai toiseen eli on sen sentin yli tai ali. Ainakin noilla 450:illa sen saa kohdalleen ihan tarkasti.

Lavat on tasapainotettu, feathering shaft on vaihdettu uuteen ja taatusti suoraan, samoin pääakseli. Lavanpitimissä ei tunnu turhaa välystä

Jep, kato kuinka kierot ne lavat on...



P.S. Oothan muistanut siirtää peräkasettia lahemmäs ettei autorotaatio ratos porsi: http://www.eflightwiki.com/eflightwiki/index.php?title=HK500GT (http://www.eflightwiki.com/eflightwiki/index.php?title=HK500GT)
Otsikko: Vs: Lapauran säädöstä
Kirjoitti: katti - 04 Kesäkuu, 2012, 16:37:29

P.S. Oothan muistanut siirtää peräkasettia lahemmäs ettei autorotaatio ratos porsi: http://www.eflightwiki.com/eflightwiki/index.php?title=HK500GT (http://www.eflightwiki.com/eflightwiki/index.php?title=HK500GT)

Tää oli hyvä vinkki, noita rattaita kun kului ihan turhan monta ja ilmeisesti tästä syyystä ne on kunkullakin aina backorderissa.  Trex-storessa kun allun alkuperäiset
maksaa kympin...

Otsikko: Vs: Lapauran säädöstä
Kirjoitti: Sammy - 04 Kesäkuu, 2012, 16:42:14
Voit säätää myös sitä swashilta mixing armille tulevaa pitkää linkkitankoa.
Vaikutus on palttiarallaa varttikierros siitä lyhyemmästä linkistä ;)
Otsikko: Vs: Lapauran säädöstä
Kirjoitti: jukka - 04 Kesäkuu, 2012, 16:58:25
Entä painelaakerit, ja nuppi oikein kasattu? Jos painelaakerit on väärinpäin?
Otsikko: Vs: Lapauran säädöstä
Kirjoitti: pilot4fn - 04 Kesäkuu, 2012, 19:15:55
Mulla oli ongelma saada lapaura säädettyä kolhituista edgeistä tossa talvella Henttaalla. Säätelin sitä lapauraa reilun tankillisen ja kyllästyin. Otin kontista uudet Alignin hiilari lavat ja lapaura oli  poissa välittömästi.
Jos sulla on toiset lavat, kokeile josko lapaura häviäis niillä.
Otsikko: Vs: Lapauran säädöstä
Kirjoitti: katti - 05 Kesäkuu, 2012, 14:49:24
Täytyy vielä kokeilla toisella setillä lapoja. Miten sen saa selville onko lavat kieroja ? Eli käyttämäni lavat on halpislapoja mutta kolhimattomia ja paketista otettuja joilla on lennetty vain muutama säätölento. Yritin nyt kokeeksi joko katsoa lapaa päästä juureen johtoreunan suuntaisesti ja mitata lavan kulmaa digitaalisella lapakulmamittarilla juuresta ja päästä. En ainakaan millään näillä keinoilla saanut lavasta näkyviin mitään merkittävää eroa.
Otsikko: Vs: Lapauran säädöstä
Kirjoitti: Eispii - 05 Kesäkuu, 2012, 15:21:09
Ite kans painiskelin ton lapauran kaa Beltti aikana :)(sehän ei oo tähän mikään verrokki : ;)),käytin Kiina lapoja ja aivan uusia suoraan paketista,eikä olleet kieroja tai muutenkaan viallisen näköisiä(kysees lasikuitulavat) ja ei lapaura ollenkaan kohilleen vaikka kuinka linkkejä sääteli.
Luultavasti noissa Kiinalavois toi kiertojäykkyys ei oo ihan paras :o
Sääti kierroksen tai puoli niin aina hakuses,joten radikaali vaihto leparikumit kovempii(muistaakksen punaset Trueblood)ja lavoiks  hiilari lavat/lasikuitulavat(t-rex kaupasta nää http://www.trex-store.com/325mm-lasikuituiset-paalavat-trex450-p-991.html (http://www.trex-store.com/325mm-lasikuituiset-paalavat-trex450-p-991.html)) näitten jälkeen ei mitään lapaura ongelmaa ollu
Otsikko: Vs: Lapauran säädöstä
Kirjoitti: katti - 29 Kesäkuu, 2012, 10:25:28
Taisi se lopullinen syy löytyä, kärpäsbaarin kiikkulaudan ruuvit löysällä :)   Eli nuo flybar seesaw ruuvit jotka kiinnittävät sen laakereilla nuppiin. Normaalisti kun ne ovat vielä noiden mixing arm:ien alla piilossa niin ne eivät pääse aukeamaan kokonaan. Jos nuo ruuvit vähänkin löysällä niin lapaura ei pysy vaan keikahtaa sitten jompaan kumpaan suuntaan.

Yhdestä HK-450:sta nuo ruuvit olivat menneet poikki puolestavälistä eli ne sai muka kiristetyksi mutta eivät tietenkään pysyneet tynkäkierteellä edes ruuvilukitteella. Kokeilin porata pikkuisella poranterällä katkenneet ruuvit pois mutta sitten ajattelin että ehkäpä teen sitten ekan kärpäsbaarittoman kopterin.
Tilasin Hobbykingiltä ohjaimen http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__24522__ZYX_S_3_Axis_Flybarless_System_w_USB_Program_Adapter.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__24522__ZYX_S_3_Axis_Flybarless_System_w_USB_Program_Adapter.html)
ja Trex-storesta Alignin DFC-nupin http://www.trex-store.com/450dfc-main-rotor-head-upgrade-blue-p-3117.html (http://www.trex-store.com/450dfc-main-rotor-head-upgrade-blue-p-3117.html)

Tämän ongelmaisen 500:sen kanssa, näemmä tuo DFC nuppi vaatii uudenmalliset lavanpitimet ja niitä et trex-storen luettelossa ollut mutta ehkäpä fastladilta löytyy mutta nähfdään nyt miten tämä alignisoity 450 lentää.
Otsikko: Vs: Lapauran säädöstä
Kirjoitti: Luigi Cravatto - 29 Kesäkuu, 2012, 10:55:03
Sepäs mukavaa että on sitten kohtalotoveri säätelemässä ZYX-boksia :) Mulle sellainen on tulossa 450Pro:hon lähipäivinä ja siitä tulee mullekin ensimmäinen tangoton...
Otsikko: Vs: Lapauran säädöstä
Kirjoitti: jkkmobile - 29 Kesäkuu, 2012, 11:22:29
Taisi se lopullinen syy löytyä, kärpäsbaarin kiikkulaudan ruuvit löysällä :)   Eli nuo flybar seesaw ruuvit jotka kiinnittävät sen laakereilla nuppiin. Normaalisti kun ne ovat vielä noiden mixing arm:ien alla piilossa niin ne eivät pääse aukeamaan kokonaan. Jos nuo ruuvit vähänkin löysällä niin lapaura ei pysy vaan keikahtaa sitten jompaan kumpaan suuntaan.

Yhdestä HK-450:sta nuo ruuvit olivat menneet poikki puolestavälistä eli ne sai muka kiristetyksi mutta eivät tietenkään pysyneet tynkäkierteellä edes ruuvilukitteella. Kokeilin porata pikkuisella poranterällä katkenneet ruuvit pois mutta sitten ajattelin että ehkäpä teen sitten ekan kärpäsbaarittoman kopterin.
Tilasin Hobbykingiltä ohjaimen http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__24522__ZYX_S_3_Axis_Flybarless_System_w_USB_Program_Adapter.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__24522__ZYX_S_3_Axis_Flybarless_System_w_USB_Program_Adapter.html)
ja Trex-storesta Alignin DFC-nupin http://www.trex-store.com/450dfc-main-rotor-head-upgrade-blue-p-3117.html (http://www.trex-store.com/450dfc-main-rotor-head-upgrade-blue-p-3117.html)

Tämän ongelmaisen 500:sen kanssa, näemmä tuo DFC nuppi vaatii uudenmalliset lavanpitimet ja niitä et trex-storen luettelossa ollut mutta ehkäpä fastladilta löytyy mutta nähfdään nyt miten tämä alignisoity 450 lentää.

Toi DFC nuppi on suunniteltu koville rundeille, kovaan 3Dhen, eika oikeen lepata muovi "kumeilla".. Laittaisi sinuna allun normi FBL nupin ( tai mielummin proon ) 500seen jos haluat rennosti pienillakin rundeilla lentaa.
Otsikko: Vs: Lapauran säädöstä
Kirjoitti: katti - 29 Kesäkuu, 2012, 12:27:08
Toi DFC nuppi on suunniteltu koville rundeille, kovaan 3Dhen, eika oikeen lepata muovi "kumeilla".. Laittaisi sinuna allun normi FBL nupin ( tai mielummin proon ) 500seen jos haluat rennosti pienillakin rundeilla lentaa.

Päädyin kokeilemaan 450:ssä tuota DFC nuppia ja allun swashplatea ihan siksi että se vaikuttaa niin jämäkältä rakenteelta. HK:n ongelma kun tuntuu olevan että osat kuluu nopeasti väljiksi voitelusta huolimatta ja sitten nuppi tuntuu löysältä. Voi toki olla että DFC on jo overkilliä ja näkee nyt millainen se on lentää, löusä se siis ei varmaankaan ole. DFC-nupin myötä myös painopiste tulee alemmas.

Voi olla että tuossa 500:essa voisi kokeilla sitä allun tavallista FL nuppia