Kopterit.net
Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: J@ni - 02 Kesäkuu, 2012, 20:48:11
-
Ajattelin laittaa pikkasen juttua moottorin kääminnästä jos jotakuta sattuis aihe kiinnostamaan.
Tässä on lähtökohtana zxiiccin palanut 4035-500 mille olis tarkoitus antaa uusi elämä ja saada vielä hieman enemmän potkua ulos mitä vakio mosa antaa.
Vakiomoottori on käämitty multistrand käämityksellä missä on paljon ohkaisia piuhoja staattorissa, eli 21kpl. 0,29mm piuhaa joiden yhteenlaskettu pintaala on noin 1,38 ja käämitys on tehty delta moodiin.
Tarkoitus on käämiä motti uudelleen yhdellä 1,4mm langalla mikä olis pintaalaltaan n. 22% suurempi (1,54) ja YY moodiin mikä on monille nopareille parempi vaihtoehto.
Staattoriin voisi käämiä vieläkin paksummalla langalla mutta nyt on tarkoitus saada vain hieman lisätehoa ja alkuperäistä parempi jäähdytys.
Eli karkeesti sanottuna, mitä enemmän kuparipintaalaa niin sitä enemmän menee virtaa läpi ja lavat pärisee komeemmin ;D
Tässä on lähtökohta mistä lähdetään ja kuten kuvasta näkyy niin langat on palanut karrelle
(https://lh3.googleusercontent.com/-isAOhdE7x2c/T8obLIUkgtI/AAAAAAAABB8/-FBx6OR_OO4/s1133/20120521_154341.jpg)
Runko irroitettu staattorista
(https://lh6.googleusercontent.com/-Y7hKADFx6bo/T8obWSOANmI/AAAAAAAABCE/6bel-KCvkrI/s1133/20120521_155852.jpg)
Tälläinen määrä kuparia löyty staattorista
(https://lh5.googleusercontent.com/-t9MQCIKLvuw/T8obiLu--NI/AAAAAAAABCQ/KIzl2GEAqOc/s1133/20120521_161109.jpg)
Staattorin päätyjen eristeet oli päässyt palamaan senverran pahoin että uusien eristeiden teko on pakko tehdä
(https://lh3.googleusercontent.com/-Jco7-a6Gk4I/T8obnJoyjNI/AAAAAAAABCU/1bvw1DVmPVw/s1133/20120521_161405.jpg)
Uudet päätyeristeet tein 0,5mm lasikuitulevystä käsin viilaamalla.
(https://lh4.googleusercontent.com/-d9Yk62StPRM/T8obs9TMC0I/AAAAAAAABCY/Rh_WEGVxrzw/s1133/20120521_204048.jpg)
Aikamoista näpräämistä :)
(https://lh6.googleusercontent.com/-2XfXJuVH1yc/T8ob-eIUKEI/AAAAAAAABCw/irr_ScQ66PQ/s1133/20120526_183427.jpg)
Lopussa kiitos seisoo :)
(https://lh3.googleusercontent.com/-0mEODGsegpU/T8ocOocAgaI/AAAAAAAABC8/0ECYgpeXKLc/s1133/20120526_203511.jpg)
Homma on vielä vaiheessa, mutta nyt on jo saatu kuparilankaa staattorin ympärille.
Jos vertaatte alkuperäiseen niin tästä menee jopa ilma läpi vaikka kuparipintaala on suurempi kuin alkuperäisessä.
(https://lh4.googleusercontent.com/-l0TUkgy3zKY/T8pQailWUeI/AAAAAAAABDk/FazMnSKxSJI/s885/20120602_203823%5B1%5D.jpg)
Päivitellään lisää kun päästään eteenpäin.....
-
Ajattelin laittaa pikkasen juttua moottorin kääminnästä jos jotakuta sattuis aihe kiinnostamaan.
Ja mä taas ajattelin nimenomaan tänään houkutella sinua kertomaan tästä käsin käämimisestä. Eli todellakin kiinnostaa.
Pari kysymystä kun ehdit:
Mites toi KV arvon suunnittelu pitäisi tehdä näissä käsinkäämityissä? Entäs jännitteen kesto/saturaatio, vai onko se vaan virrasta kiinni.
Jos esim otan tuosta lipotechin 880KV:n 6s motin purkuun ja haluaisin tehdä 500kv:n 12s motin niin miten teoria menee?
-
Ja mä taas ajattelin nimenomaan tänään houkutella sinua kertomaan tästä käsin käämimisestä. Eli todellakin kiinnostaa.
Ja toiset houkutteli jo ajat sitten ;) Kiitokset J@nille jo etukäteen kertomuksesta.
miten teoria menee?
Todella paljon asiaa saksaksi: http://www.powerditto.de (http://www.powerditto.de)
-
Noilta powerditon sivuilta loytyy kaikki mitä käämityshommissa tarvii. Google translator on hyvä apu :)
Mutta karkeesti KV luku menee niin, että mitä enemmän kierroksia staattorilla niin sen pienempi KV luku tulee ja päinvastoin.
Tähän 4035 mottiin on tarkoitus saada 510-520KV luku, mutta se nähdään sitten kun pyöritetään sitä testipenkissä.
Kierroksia tulee YY moodissa 5+6
-
Mutta karkeesti KV luku menee niin, että mitä enemmän kierroksia staattorilla niin sen pienempi KV luku tulee ja päinvastoin.
Eli karkeasti kun avaan motin, lasken kierrokset ja mittaan&mietin millä mahdollisimman suurella käämin paksuudella saan kaksi kertaa enemmän kierroksia niin KV ehkä puolittuu. Kuulostaa selkeältä.
Mistäs sitten mottiin tulee jännitteenkesto ominaisuus? Kun moottoreissa aina ilmoitetaan tyyliin 3-5s tms.. niin onko se sitten ihan kierroksista kiinni että mitä laakerit kestää?
-
Jes! Ei muutaku paljon kuvia ja rautalangasta vääntämällä kerrot notta miks missäkin kuvassa tapahtuu juuri näin, niin tätä on kiva opiskella. :P
-
Mistäs sitten mottiin tulee jännitteenkesto ominaisuus? Kun moottoreissa aina ilmoitetaan tyyliin 3-5s tms.. niin onko se sitten ihan kierroksista kiinni että mitä laakerit kestää?
Minusta tolla ei ole mitään väliä, kyllä motti jännitettä kestää, jos KV luku ei mene ihan mahdottomaksi esim. ei varmaan kannata laittaa 6S akkua 4400KV moottoriin, kun kierrokset olis aivan hillittömät jne.. ;D
-
Nonni, nyt on kaikki staattorin jalat käyty läpi ja enään puuttuu lankojen yhdistäminen YY moodiin.
(https://lh5.googleusercontent.com/-B64JDpUGBJA/T8uaP6qAkTI/AAAAAAAABEU/gr3fh6Pv-Vg/s1133/20120603_194730%5B1%5D.jpg)
Ja ennenkuin tästä eteenpäin, niin katsotaan mittarilla 1000V jännitteellä ettei käämien välillä tai käämien ja staattorin välillä ole oikosulkua
(https://lh4.googleusercontent.com/-hx8UpNrbagA/T8uYHGvq7cI/AAAAAAAABEM/HXbJQVCg7OQ/s1133/20120603_195408%5B1%5D.jpg)
Testi läpi :)
-
Todella siistin näköistä työtä! Tuohon verrattuna se alkuperäinen käämitys on aivan jaloilla tehdyn näköinen :D
-
OT.ta
Mitään tosta käämityksestä en tiiä,mut toi puristin on kyllä aivan haka :)
Mistä?paljonko?linkkiä.
-
Miksiköhän Kiinan pojat tekee kääminnän noin monella rinnan kytketyllä langalla.
Näytäis siltä, että homma olisi jopa helponpi hoitaa paksummalla langalla.
Virranahto tosin heikentää hieman tota paksumman langan pinta-ala hyötyä. Mutta tuskin sillä on kovin suurta merkitystä näillä poikkipinnoilla. Taas jäähdytys paranee oleellisesti kun staattoriin mahdtuu jopa ilmaa sekaan.
Näyttäis siltä, että voisi käyttää jopa paksumpaa lankaa jolloin kupari häviöt (kuparilangan vastuksen aiheuttamat häviöt) olisivat vielä pinemmät.
Hyvältä näyttää oottelen miekinnolla tuloksia.
Hyvä @joni.
-
Nonni, nyt on kaikki staattorin jalat käyty läpi ja enään puuttuu lankojen yhdistäminen YY moodiin.
Hienon näkööstä..
Haluatko kertoa miksi joka toisessa staattorissa on 5 kieppiä ja toisessa 6?
-
Haluatko kertoa miksi joka toisessa staattorissa on 5 kieppiä ja toisessa 6?
Kierroksia tulee YY moodissa 5+6
Kierrosten määrällä säädetään se haluttu kv. 12 hampaisessa staattorissa on kuusi ryhmää (small group eli kaksi vierekkäistä hammasta), joihin kuhunki käämitään haluttu määrä lankaa eli tässä tapauksessa 11 kierrosta. Ei mee ihan tasan, joten toiseen 5 ja toiseen 6.
-
Miksiköhän Kiinan pojat tekee kääminnän noin monella rinnan kytketyllä langalla.
Näytäis siltä, että homma olisi jopa helponpi hoitaa paksummalla langalla.
koneet käämii monisäikeisellä siinä syy. tota paksua lankaa ei koneella saa käämittyä. sen takia esim Limited Edition Scorpparit on käämitty käsin.
-
Siistin näköstä! Hienoa työtä! Pelottaa se että mitähä tää tulee mulle maksamaan :D
-
On muuten todella upean näköistä jälkeä! Hyvä J@ni!
Siistin näköstä! Hienoa työtä! Pelottaa se että mitähä tää tulee mulle maksamaan :D
kun siihen käämintään on palanut noin paljon käsityötä, niin voit varmaan vaihtaan sun X7:n päittäin tuohon uudelleen käämittyyn moottoriin ;D
-
koneet käämii monisäikeisellä siinä syy. tota paksua lankaa ei koneella saa käämittyä. sen takia esim Limited Edition Scorpparit on käämitty käsin.
Tätä en tullut ajatelleeksi. Järkeenkäypä selitys. Kai ne sarjat ovat riittävän pitkiä, että kone käämintä kannattaa.
-
Siistin näköstä! Hienoa työtä! Pelottaa se että mitähä tää tulee mulle maksamaan :D
Kyllä sulta jonku satkun joutaa ottaa rypistymästä ku nehä sieltä scorpparilta kassillisen moottoreita ynnämuuta roinaa iliman eestä lähettivät!! :P
Mielenkiintonen säije ja hienoa jälkeä tulee!
-
Nonni, pienen paussin jälkeen pääsin taas rakentelemaan tätä projektia.
Tässä on kuvaa staattorin toisesta päädystä missä on nyt langat yhdistetty YY moodiin.
Moottori on nyt sitten 12N10P 4035 6+5x1,4 YY
(https://lh4.googleusercontent.com/-DDzrtOzPplk/T9EC-ZQkE0I/AAAAAAAABEg/t4gbEtwA-ME/s885/20120607_213606.jpg)
Ja kun tehdään kunnolla niin tässä samalla meni laakerit myös vaihtoon :)
(https://lh6.googleusercontent.com/-VOWk93FjPuo/T9EDE4xMxvI/AAAAAAAABEo/PDWYzfB4Ah0/s885/20120607_215833.jpg)
Testasin mottia testipenkissä ja KV luku oli just se mikä pitikin :)
http://www.youtube.com/watch?v=4_rpwUpyFrI#ws (http://www.youtube.com/watch?v=4_rpwUpyFrI#ws)
-
Jos jotakuta kiinnostaa itse kokeilla motin käämintähommia, niin ite olen tilannut lankoja ja eristeitä näistä nettikaupoista:
http://www.elosal.de/ (http://www.elosal.de/)
http://www.brocott.co.uk/ (http://www.brocott.co.uk/)
Ja käämintäohjeita löytyy vaikka kuinka paljon täältä:
http://www.powercroco.de/ (http://www.powercroco.de/)
Tässä vielä valmis motti lähetettäväks Zxiiccin kiusattavaks :)
(https://lh5.googleusercontent.com/-XyvyZjHhaO4/T9JBdXclwOI/AAAAAAAABE0/Ex1QEf9DsTE/s1133/20120608_203346%5B1%5D.jpg)
-
Upeen näkönen mylly! Hienoa työtä!
Tästä tulee varmaan aikas hyvä setti! Nyt kun on turnigytkin heivattu mäkeen ja tilalle laitettu genssejä niin pääsee mottikin oikeuksiinsa. Harmi kun mulla ei ole riittävää loggeria niin ei näe kuinka paljon tuo imaisee virtaa. Hieman jännittää ton mun scorparin noparin puolesta ;D
Tämä mun nykyinen setuppi toimii sen verran kivasti että pikku jännitys on lähteä muuttamaan toimivaa, mutta loppuun asti mennään kun kerta leikkiin ryhdyttiin!
-
Upeen näkönen mylly! Hienoa työtä!
Tästä tulee varmaan aikas hyvä setti! Nyt kun on turnigytkin heivattu mäkeen ja tilalle laitettu genssejä niin pääsee mottikin oikeuksiinsa. Harmi kun mulla ei ole riittävää loggeria niin ei näe kuinka paljon tuo imaisee virtaa. Hieman jännittää ton mun scorparin noparin puolesta ;D
Tämä mun nykyinen setuppi toimii sen verran kivasti että pikku jännitys on lähteä muuttamaan toimivaa, mutta loppuun asti mennään kun kerta leikkiin ryhdyttiin!
Jos syttyy palamaan, niin ilmoitat vaan scorpparille, niin ne laittaa sulle taas kasan moottoreita ja säätimiä lisää ;D
-
Jo syttyy palamaan, niin ilmoitat vaan scorpparille, niin ne laittaa sulle taas kasan moottoreita ja säätimiä lisää
Mitään riskiä ei ole siitä, että kiinan pojat olisivat lueskelleet tätä meidän "salakirjoituksella" kirjoitettua foorumia.
;D
-
Hienoa, todella mielenkiintoinen projekti ollut ja hyvä kertomus. Näitä lisää!
-
Mitään riskiä ei ole siitä, että kiinan pojat olisivat lueskelleet tätä meidän "salakirjoituksella" kirjoitettua foorumia.
;D
Kokemuksesta osaan sanoa, että omalla kohdalla rc-tehtaan isoin pamppu koitti kovasti googletranslaten avulla päästä hajulle tästä meidän salakirjoituksesta.
Tavaili sikäläisiä foorumeita...
-
Moottorin käämintä ym virittely jos kiinnostaa, Ameriikan foorumilta löytyy kokonainen aktiivinen osio asiasta.
http://www.rcgroups.com/electric-motor-design-and-construction-361/ (http://www.rcgroups.com/electric-motor-design-and-construction-361/)
-
Helifreakillä on oma moottorin käämintä sub-forum
http://www.helifreak.com/forumdisplay.php?f=291 (http://www.helifreak.com/forumdisplay.php?f=291)
-Samppa
-
Noni mosa on käsissä! Moottori kiinni ja tänään ekat testit!
Kerron uutiset illalla :)
-
Muista huuattaa niitä vehkeitä!
Videoo?
-
Noni mosa on käsissä! Moottori kiinni ja tänään ekat testit!
Kerron uutiset illalla :)
Toivottavasti ei pelto syty palamaan ;D
-
Toivottavasti ei pelto syty palamaan ;D
Joo toi kävi kyllä mielessä. Nimittäin lennän nyt pellon päällä ja heinää alkaa olemaan metrin verran!
Ei jaksa lähteä nummelaan asti.
Videoo ei tuu, koska kukaan ei suostu kuvaamaan. Harmi
-
noo, eipä se mitää. Kerro lisääntykö teho vs. vakio, millaset lämpötilat, lentoaika yms. oliko synkka ongelmia tai muuta.
ni se kertoo jo paljo :)
-
Kopu ehjä eikä peltokaan palanut!
Vertailen tätä janin käärimää mosaan tohon alignin 700mx 510kv pataan kun sillä on viime aikoina tullu lennettyä.
Lentelin 2150 ja 1900 nuppi kierroksilla. Vbarin govi toimi loistavasti ja jengat pysyi vakiona. Mitään synkka ongelmia ei ollut ja mosa toimi plug and play tyyppisesti.
Lensin 4min per akku aika raskasta 3Dtä. Laitalen toisen toisen parin ja käyn vielä ennen kymmentä koittamassa kerran.
Tehoa tässä käärityssä oli tietenkin enemmän kuin alignissa, mutta ei liikaa ja tätä ainakin itse halusin. Parhaiten teho eron huomasi ail tic toceissa. Sain alignin mosan puutumaan (kertoo siitä etten vain osaa tehdä niitä oikein), mutta scorppari jaksoi porskuttaa ilman elettäkään puutumisesta. Eli tehon lisäyksessä onnistuttiin.
Lennon jälkeen align mosa ja akut olivat molemmat vain haaleita, ei siis missään nimessä kuumia. Käden lämpöisiä, samoin kuin nopari.
Nyt kun vaihdoin käärityn scorparin niin paikat kuumeni aikas paljon verrattuna aligninn. Akut on vielä puolenkin tunnin jälkeen lämpöisiä. Eivät ne lennon jälkeen kuumia olleet, mutta huomattavasti lämpösempiä kuin alignin kanssa. Mosa oli kädellä mitattuna +50, mutta alle 60c, kättä kärsi pitää hetken mosassa. Nopari kuumeni myös enemmän kuin ennen.
Lämmöt eivät ole hälyttäviä, mutta kertoo siitä että virtaa menee runsaasti enemmän läpi.
Itse en hae max tehoa vaan juuri sen verran mitä mun lentotyyli vaatii että akut kestäisi mahdollisimmat pitkään.
Eli nyt kahden akun jälkeen summana olisi että uudelleen käämintä oli todella onnistunut ja kiitokset siitä Janille! Jos Janilla on aikaa ja jollakin tarvetta niin suosittelen kyllä!
Jani voi varmaan itse kertoa paljonko raaka-aineisiin meni rahaa ja ehkä montako työtuntia menee mosaan :)
Mosa oli todella siististi tehty! kaikki viimeisen päälle tiptop! On sanomattakin selvää että laatu oli parempaa kuin scorparin koneellisesti käärityn mosan.
Lisäys: tätä kirjottaessa akut latautui ja 5000mah akkuun meni noin 3500mah (käytin 1.9 sekä 2.15k rpm) 4 min lennossa. Alignin mosalla samassa lennossa meni noin 3000mah 4 min ja 2150 jengaa.
1900 kierroksella pystyi lentämään 6min. Pitää kokeilla meneekö lähellä 6min tällä mosalla ja 1900 kierroksella.
-
Janin uudelleen käämimällä moottorilla on nyt lennetty ~50 akullista enkä voisi tyytyväisempi olla :)
Aluksi hirvitti tuo virran kulutus, mutta senkin sain kuriin kun muokkasin govin asetukset oikein ;D Olin jotenkin kussut vbarin govin gear ration eli govi antoi liikaa jengaa mitä sen oikeasti piti.
Huomasin tuon onneksi muutaman akullisen jälkeen. ;D
Ollaan sandun kanssa hieman vertailtu tota uudelleen käämittyä mosaa siihen sandun vakioon. Janin käämimä mosa käy vähän viileämpänä ja siitä irtoaa tarvittaessa todella paljon jerkkua!
Eli siis ECO akku ystävällinen lentely onnistuu muittamutkitta, mutta tarvittaessa akut saa kyllä tyhjäksi alle 4 minuuttiin! :P
-
Mukava kuulla että motti toimii niinkuin pitääkin :)