Kopterit.net
UUSI HARRASTAJA, aloita tästä => Kopterit - Aloittelijan kysymykset ja vastaukset => Aiheen aloitti: tompe - 25 Toukokuu, 2012, 16:42:12
-
elikäs kopteri pomppii ylös alas ihan yht äkkiä kun leijuttaa tyynessä säässä missä voisi olla vika? kopu on gaui 425 jossa 550 setti ja puulavat.
-
veikkasin että puulavat joustaa liikaa eli taipuu.
kannattaa kokella hiilari lavoilla, jos vain mahdollista
-
elikäs kopteri pomppii ylös alas ihan yht äkkiä kun leijuttaa tyynessä säässä missä voisi olla vika? kopu on gaui 425 jossa 550 setti ja puulavat.
Kuinka paljon ylösalas liike on? Ei kyllä ihan tyynellä kelillä pitäisi hirveästi pomppia. Leijutatko miten korkealla? Jos matalalla niin maaefekti varmasti tekee tuota.
Onko mikä radio? Onko millainen kaasukäyrä, entä lapakulma käyrä?
-
tossa kun äsken kokeilin niin kun servoja liikuttaa niin kaikki toimii normaalisti mutta kun laittaa kierroksia mottiin ja juuri ja juuri kun on nousemassa ilmaan niin nupin servot hypäyttää swasplatea ylys ja sit takas normi asentoon ja sama jatkuu kun leijuu ilmassa.
-
Millase käyrät ja säädöt sulla on mankassa?
-
tossa kun äsken kokeilin niin kun servoja liikuttaa niin kaikki toimii normaalisti mutta kun laittaa kierroksia mottiin ja juuri ja juuri kun on nousemassa ilmaan niin nupin servot hypäyttää swasplatea ylys ja sit takas normi asentoon ja sama jatkuu kun leijuu ilmassa.
Onko mitkä servot? Ja lapakulma käyrä on sama kun motti pyörii? Eli kokeilit holdi päällä ja toimi normaalisti? Sitten kun laitoit holdin pois niin normimodella nykii. Tapahtuuko tämä nykiminen varmasti niin, ettet liikuta tikkua?
Ilmeisesti peräveto on toteutettu hihnalla niin siitä saattaa syntyä staattista sähköä ja aiheuttaa ongelmia. Jos antaisit vähän enemmän tietoa niin varmaan olisi muidenkin helpompi yrittää selvittää ongelmaasi ja vastauskin tulisi nopeammin.
-
Sun kannattais nyt heti ensimmäisex tarkastaa lapaura! Laitat toisen lavan kärkeen jonkun hyvin erottuvan merkin, vaikka kirkkaan punaisella muoviteipillä.
Sitten katsot kulkevatko lavat samassa tasossa, leijuttamalla kopteria. Jos eivät, säädät jomman kumman lavan lapakulmaa
(riipuen siitä kumpi, merkitty, vai merkitsemätön lapa, kulkee ylempänä tai alempana) +/- kiertämällä sitä ylimpänä olevaa lyhintä
linkkiä joko auki tai kiinni päin! Huom. muista kiertää koko kierros koska palloniveleen tulevan linkin osan "reikä" on hieman
hieman laajempii, sillä puolella joka tulee kohti palloniveltä.
Molempien lapojen tulee kulkea aina samassa tasossa. Sama toimenpide tulee aina suorittaa jopa uusien lapojen vaihdon
yhteydessä!
Phuh.. :o tulipa "tyhjentävästi" selitettyä.. :)
-TLJ- ;)
-
lapaura on katsottu ja se on ok, mut mitens toi maadotus kannattaisi tehdä jos sitä kokeilis?
-
Onko sulla vastari muka ihan lähellä peräputkea? Mun mielestäni staatinen sähkö yleensäkin vaikuttaa Gyron toimintaan!
Jos sulla on jotkin halvat kiinalaiset servot ne tulisi vaihtaa ensi tilassa!!
check out: http://www.rcmodelreviews.com/ds538mg_review.shtml (http://www.rcmodelreviews.com/ds538mg_review.shtml)
tuolla on paljon muitakin hyviä juttuja ;)
Maadoitustakin kannattaa kokeiilla, koska kaikki nuppiservot (ccpm) eivät souda ylös ja alas itsestään!
Mitenkäs on tämän ESC:n laita?... ::)
-
tossa kun äsken kokeilin niin kun servoja liikuttaa niin kaikki toimii normaalisti mutta kun laittaa kierroksia mottiin ja juuri ja juuri kun on nousemassa ilmaan niin nupin servot hypäyttää swasplatea ylys ja sit takas normi asentoon ja sama jatkuu kun leijuu ilmassa.
katoitko lapakulma käyrän normi modessa? ettei olis ylös ja keskella alas kun pitäis olla alhaalta ylös? ota moottorin piuhat irti ja katso tapahtuuko sama kun motti ei pyöri...
-
juu kyllä kaikki toimii oiken sil on lennetty aikasemmin ilman ongelmia. nyt vaan on se ongelma kun laittaa kierroksi koneeseen niin nupin oikean puoleinen servo jostain kumman syystä saa käskyn liikkua.
-
juu kyllä kaikki toimii oiken sil on lennetty aikasemmin ilman ongelmia. nyt vaan on se ongelma kun laittaa kierroksi koneeseen niin nupin oikean puoleinen servo jostain kumman syystä saa käskyn liikkua.
otitko motin johtoja irti.. siitä näkisit ettei ole servo tai miksaus ongelma...
-
Nuppi kasattu väärin?
-Jere
-
Onko sulla vastari muka ihan lähellä peräputkea? Mun mielestäni staatinen sähkö yleensäkin vaikuttaa Gyron toimintaan!
Nimenomaan vastarin toimintaan.
Varsinkin Spectrumin käyttäjien keskuudessa olen kuullu olevan tätä ongelmaa.
Yleisimmin tuo on lähtenyt kun on ruutannu jottai silikoni sprayta peräputkeen.
Mutulla, joku voi vahvistaa asian.
Tässä on aiheesta kans muutama viesti ja neuvot miten tulee toimia:
http://www.kopterit.net/index.php/topic,11120.0.html (http://www.kopterit.net/index.php/topic,11120.0.html)
Lähdeppä vaikka tuolla eteenpäin, jos tosiaan olet varma että lapaura on kohdillaan ja nuppi toimii oikein JA että ne käyrät on oikein.
-
motin johdot on ollut irti ja sillon servot pelaa normaalisti ja johdot kiinni toimii normaalisti, mut kun laittaa mottiin kierroksia niin servo käyttäytyy kuin ottaisi häiriöö jostain ja mankka on flysky th9x.
-
mut kun laittaa mottiin kierroksia niin servo käyttäytyy kuin ottaisi häiriöö jostain ja mankka on flysky th9x.
Kyllä se varmasti näin onkin, jostain tulee häiriöitä ( varmaankin moottorista ), onneksi ei tarvitse moisten
ongelmien kanssa "isommin" tapella, kun olen enemmänkin Nitro miehiä..LOL :D On tosin yksi HK-500:n TT
kopukin, mutta sen kanssa on ollut lähinnä perävedon hammas pyörien ( autorotaatio pyörä ja sitä vasten oleva hammaspyörä )
joka pyörittää kulmahammaspyörän välityksellä "Torgue Tubea" l. kardaaniakselia!
nämä kun menevät aina sileiksi!!, jos perä viipperä hiukankin pääsee äiti maan kanssa kosketuksiin!! Muuten ei siinä ainakaan
Futaban servot hypi eikä vastaanottinen kanssa ole ollut mitään ongelmia, ei edes Frsky:n FASST vastaanottimellakaan!
Alkaa jo nyppiin koko sähkö-vatkain. Remmivetoiseksi olen sitäkin ajatellut muuttaa! :( Olisiko täällä muita "hyviä" ehdotuksia
K.O. ongelmaan?.. ::)
-TLJ- ;)
-
Onko noparilta vastarille menevässä johdossa ferriittirengas häiriöitä poistamassa?
-
On tosin yksi HK-500:n TT
kopukin, mutta sen kanssa on ollut lähinnä perävedon hammas pyörien ( autorotaatio pyörä ja sitä vasten oleva hammaspyörä )
joka pyörittää kulmahammaspyörän välityksellä "Torgue Tubea" l. kardaaniakselia!
nämä kun menevät aina sileiksi!!, jos perä viipperä hiukankin pääsee äiti maan kanssa kosketuksiin!! Muuten ei siinä ainakaan
Futaban servot hypi eikä vastaanottinen kanssa ole ollut mitään ongelmia, ei edes Frsky:n FASST vastaanottimellakaan!
Alkaa jo nyppiin koko sähkö-vatkain. Remmivetoiseksi olen sitäkin ajatellut muuttaa! :( Olisiko täällä muita "hyviä" ehdotuksia
K.O. ongelmaan?.. ::)
-TLJ- ;)
Se pienempi ratas on hk500 versiossa liian kaukana rotaatio ratasta.. avarra perä boxin kiinnitysreikiä milli nii saat lähemmäs ja rupee kestää: http://www.eflightwiki.com/eflightwiki/index.php?title=HK500GT (http://www.eflightwiki.com/eflightwiki/index.php?title=HK500GT)
p.s. on niitä nitrojakin nähty hierottavan ;)
-
Mulla sai gasserin nuppiservot sätkyjä. Parkinsoni häipyi, kun siirsin satelliitin eri paikkaan. En ole varma, että siirsinkö vastarin samalla....
-
Onko noparilta vastarille menevässä johdossa ferriittirengas häiriöitä poistamassa?
ei ole mitään tommosta ja en ole kuullutkaan
-
ei ole mitään tommosta ja en ole kuullutkaan
Nyt on aika siis hankkia viimeistään. Löytyy elektroniikkaliikkeistä. Kieputa noparilta vastarille menevää piuhaa 3-4 kierrosta ympäri.
-
Se pienempi ratas on hk500 versiossa liian kaukana rotaatio ratasta.. avarra perä boxin kiinnitysreikiä milli nii saat lähemmäs ja rupee kestää: http://www.eflightwiki.com/eflightwiki/index.php?title=HK500GT (http://www.eflightwiki.com/eflightwiki/index.php?title=HK500GT)
p.s. on niitä nitrojakin nähty hierottavan ;)
Oh.. kiitos hyvästä neuvosta ja linkistä.. ;D---> jkkmobile:lle tuotahan sietääkin tutkiskella :P
Onneksi taitaapi olla osatkin kotona korjaamista varten.. :)
En ollut tuohon linkkiin ennemmin törmännytkään.. ja sieltähän se vika taitaakin löytyä ( jotakin tuollaista olinkin jo epäillyt )
kun katselin rattaitten välyksiä!
Että voip olla F***n pienestä kiii!! :( Varmasti korjauksen jäkeen paperisuikalekin "kunnolla"kreppaantuu.. :-[
P.S. Toden totta kyllä niitä Nitrojakin on joutunut hieromaan moneenkin kertaa!
KIITOS ;)
-
Onko noparilta vastarille menevässä johdossa ferriittirengas häiriöitä poistamassa?
Mihin tätä tarvitaan? Olen omissa kopuissa kokeillut ilman ja kanssa eikä mitään häiriöitä ole
ilmennyt kummassakaan tapauksessa. Ei kait ferriittirenkaalla ole merkitystä 2,4 Ghz laitteissa?
Nykyään on ferriittirengas Castlen BEC:n johdossa kun en jaksanut purkaa sitä pois ja mahtuu olemaan
hyvin paikallaan.
Minusta kannattaisi kokeilla toisella servolla jos on aiemmin toiminut ja nyt on se oikeanpuoleinen alkanut temppuilla.
Kopun tärinä ehkä tuo vian esille jos servo toimivat pöydällä hyvin. Tällainen servovika on ainakin omalle
kohdalle sattunut.
Liittimien kiinnitys kannattaa myös tarkastaa etteivät ole löystyneet.
Jos kaikki sähköt "nykivät" voi olla ongelma vastarin puolella virransyötössä (liian heikko/risa BEC) tai se
staattinen sähkö. Peräputken ja moottoripukin/moottorin rungon voisi kuulemma liittää johdolla toisiinsa?
Pekka
-
Ei ne insinöörit sitä turhaan ole keksinyt. Kuten sanottu se poistaa häiriöitä. Kerta se ensimmäinenkin on, kun pamahtaa tuon takia.
http://www.silshop.fi/shop/index.php?act=viewProd&productId=1343 (http://www.silshop.fi/shop/index.php?act=viewProd&productId=1343)
"Folding ferrite rings are very useful for reducing interference in long servo leads. The rings are looped directly into the servo leads, and help to prevent servo jitter and suppress interference signals. No re-tuning of the receiver is necessary"
-
moottori+nopari yhdistelmästäkin tulee huonolla tuurilla hyvät häiriöt jotka aiheuttaa satunnausta nykimistä servoissa riippuen miten johdot on vedetty ja kuinka lähellä ovat.
-
moottori+nopari yhdistelmästäkin tulee huonolla tuurilla hyvät häiriöt jotka aiheuttaa satunnausta nykimistä servoissa riippuen miten johdot on vedetty ja kuinka lähellä ovat.
Yup ja varsinkin kuinka lähellä vastaanotinta! Jos uusi sijoittelu ja ferriitirengaat:kaan eivät auta on syytä harkita kopterin uudelleen sähköistämistä!
http://rcpro.fi/Kauppa/product_info.php?products_id=217 (http://rcpro.fi/Kauppa/product_info.php?products_id=217)
Ote yllä olevalta sivulta:
2,4 GHz on uuden sukupolven radiosysteemi se tarjoaa pidemmän toimintamatkan, vähemmän häiriöitä, vakaamman radio-ohjauksen sekä vähemmän virheitä. Perinteisellä radiosysteemillä saman taajuuden helikopterit eivät voi lentää samaan aikaan vaihtamatta kiteitä eri taajuudelle.
http://www.mikado-heli.de/files/englisch/electric_yes.pdf (http://www.mikado-heli.de/files/englisch/electric_yes.pdf)
-
Vika korjaantu servon vaihtamisella ja tänään se taas lenti. Kiitos kaikille vinkeistä.
-
Vika korjaantu servon vaihtamisella ja tänään se taas lenti. Kiitos kaikille vinkeistä.
vois olla potikkavika siinä servossa...
noita ferritti renkaita en ole koskaan itse käyttänyt missään vaan aina on raksittu pois painamasta!
tiedän toimintaperiaatteen kyllä hyvin mutta itse olen katsonut turhaksi kuolleeksi painoksi ;D
melkein isompi riski on siinä ku usein näkee porukalla noita roikkumassa johdoissa että kun nyt sitte renkutat sitä kolmereetä ni se painava usein kiinnittämätön ferritti nitkuttaa heiluessaan pikkuhijaa sen johdon lähimmän nippusiteen kohalta poikki ::)
-
jkkmobile kirjoitti:
"Se pienempi ratas on hk500 versiossa liian kaukana rotaatio ratasta.. avarra perä boxin kiinnitysreikiä milli nii saat lähemmäs ja rupee kestää"
No niin nyt se on tehty ja tulee komeeta "kreppiä" :)
Nyt kun pääsee seuraavan kerran kokeileen, toivon todella että siitä oli apua!
No jokatapauksessa niinhän siellä wikiLeaksilla.. :P neuvottiin tekemään.
-TJL- ;)
-
jkkmobile kirjoitti:
"Se pienempi ratas on hk500 versiossa liian kaukana rotaatio ratasta.. avarra perä boxin kiinnitysreikiä milli nii saat lähemmäs ja rupee kestää"
No niin nyt se on tehty ja tulee komeeta "kreppiä" :)
Nyt kun pääsee seuraavan kerran kokeileen, toivon todella että siitä oli apua!
No jokatapauksessa niinhän siellä wikiLeaksilla.. :P neuvottiin tekemään.
-TJL- ;)
Jos mun 12S 500sessa kestaa niin kylla sullakin kestaa : http://www.kopterit.net/index.php/topic,14582.msg149258.html#msg149258 (http://www.kopterit.net/index.php/topic,14582.msg149258.html#msg149258)
Sorry OT ja brassaus... vielakos kopu pomppii?
-
Kiiti vain sinulle jkkmobile.. :D
Olen kyllä ihan luottavaisella mielellä asian suhteen, ainakin nyt nähtyäni tuon videosi!
on muuten ihan hienoa nenoa tuolla:
http://www.kopterit.net/index.php/topic,14582.msg149258.html#msg149258 (http://www.kopterit.net/index.php/topic,14582.msg149258.html#msg149258)
Ei tämä nyt ihan aihealueelta poiskaan ole..heh.. :)
kyllä minunkin kopteri "pomppi" mutta kun sekin jäi aina viimeaikoina aina niin lyhytaikaiseksi.. ???
-TJL- ;)