Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => Align Nitrokopterit => Aiheen aloitti: Matti Häkkinen - 24 Toukokuu, 2012, 22:29:20
-
Olen päättänyt hankkia kyseisen laitteen :).
Moottoriksi tulee YS 120 + hatori. Tästä ei pitäisi tehonloppua. Toivottavasti saan tehoa ulos riittävästi 15-20% nitrolla.
Onko muilla kokemuksia tällaisesta?
-
Nyt se on sitten kasassa.
Oli suht helppo niputtaa ainut mitä en avannut olivat perälavan pitimet. Ne olivat niin tiukasti kiinni, että ruuvit eivät antautuneet mun työkaluilla enkä alkanut lämmitteleen. Noi perän laakerit kun öljuuntuu käytössä.
Liitteenä muutama kuva.
-
No sen hankinnassa ja kasauksessa ei kauaa nokka tuhissu! 8) Onnea uudelle kopulle!
-
Kopteri paketin odottelussa meni hieman aikaa kun niitä ei ollut Sarilla hyllyssä.
Ei ton kasaamisessa mennyt kun pari pitkää iltaa.
Eilen sain YS:n tulille. ON Algnin startteri aikas kovilla kun isolohkoa vääntää. Kopun startti akselissa on aika mitättömät kolot niille ruuveille
jotka pitävät niinni sitä osaa mistä starttewti vääntää. No sehän löi sutia ja joutui remontti hommiin ennen kun sai laitteen tulille.
Tein dremelillä isommat kolot ja sitten alkoi pitää.
Mietin tossa illalla, että osa syynä moottorin "jäykyyten" voipi olla se että mulla oli 30% nitroo fuilissa silloin sytty on ehkä aikaisella.
Sain sen käymää kuitenkin suht nätisti tyhjää. Pihassa ei oikein uskaltanut kokeilla ilmaan. Muta eiköhän tuo vielä lennä.
Mulla on varattuna kannu 15% ja 20% nitrolla fuilia että pääsee koklaamaan enne kun sekoittaa isompia määriä.
Tarkoitus olisi tulla toimeen noin 15-18% nitrolla ja 20-22% öljyllä silloin fuilin hinnaksi tulee Kärkkäisen tarvikkeilla n 6€/l.
-
Nyt se on sitten kasassa.
Oli suht helppo niputtaa ainut mitä en avannut olivat perälavan pitimet. Ne olivat niin tiukasti kiinni, että ruuvit eivät antautuneet mun työkaluilla enkä alkanut lämmitteleen. Noi perän laakerit kun öljuuntuu käytössä.
Liitteenä muutama kuva.
Kannattaa avata kertaalleen. Muistelisin nähneeni juttua täälläkin nimenomaan Alignin 600/700 perälavanpitimistä ja niiden katoamisesta kesken lennon.
-T
-
Aukasin perälavanpitinet. Turha homma mutta onpahan nyt avattu. Vaihdoin samalla yhtäpitkät parempi kantaiset rst ruuvit sinne.
Nyt kokeilin 15% nitrolla käynnistystä. Startteri pöyritti paljon paremmin eikä tullut takapotkuja kämmeneen.
Jos kelit sallii niin illalla saatasi päästä oikein kunnolla laivaalle.
-
Aukasin perälavanpitinet. Turha homma mutta onpahan nyt avattu. Vaihdoin samalla yhtäpitkät parempi kantaiset rst ruuvit sinne.
Nyt kokeilin 15% nitrolla käynnistystä. Startteri pöyritti paljon paremmin eikä tullut takapotkuja kämmeneen.
Jos kelit sallii niin illalla saatasi päästä oikein kunnolla laivaalle.
onkohan RST ruuvit tarpeeksi lujia tohon paikkaan? itse en uskaltaisi vaihtaa!
-
Itsekkin ajattelin että en kyllä RST ruuveja laittaisi tuonne kun ovat niitä alkuperäisiä heikompia.
-
onkohan RST ruuvit tarpeeksi lujia tohon paikkaan? itse en uskaltaisi vaihtaa!
Ne siellä kuitenkin nyt on kun ei muutakaan sopivaa ole. Ruuviinhan kohdistuu pelkkää vetoa. No täytyy ottaa 550E:stä tai 600:sta
perän keskiö irti ja laittaa se tilalle onneks on samanlainen.
Neljä tankkia ajettu ja hiljalleen kiristelen neuloja yhä molemmat auki reilut 2 kierrosta. Motti ei lämpene yhtään. lentoaika n. 6 min/tankki. Nitroa 20%.
On toi YS 120 ihme motti sika raikkaalla eikä oikein kiekkoja. Mutta vääntää isoa silmukkaa ja tiktockia eikä juri hyydy. Terävyys
vaan puuttuu kopusta. Äänet kun skootterissa.
No täytyy tehdä peräremonttia ja katsoa josko pääsisi kuurojen välissä kiristään neuloja.
-
Ruuviinhan kohdistuu pelkkää vetoa.
Kyllä niihin kohdistuu myös sivuttais suunnassa rasitusta kun lapakulmat vaihtuu puolelta toiselle. :)
-
Vaihdoin vanhat ruuvit takaisin. Paremmalla avaimella sain ne hyvin kiinni.
Saattaa olla, että auki ei saa mutta ostetaan varalle koko perä tulee laakeritkin mukana. Eipä noita ruuveja irrallaan myydä.
Loppuis toi sade niin pääsis sääteleen.
-
Nyt on ajettu 3 tankillista lisää.
Neulat suositus alueen ylärajalla. Tehoa alkaa tulla pikku hiljaa. Motti ei juurikaan lämpene.
Kurmituksen jälkeen menee vielä selvästi rikkaalle kun govi alkaa rajoittaa. Perä on löysän tuntuinen. Gyron alla on pehmeä tarvike teippi. Täytyy vaihtaa Alignin omaan eiköhän se sillä korjaannu.
Ja eikun lisää lentoja ;D.
PS!
Gyron säätöihin en ole koskenut paitsi tietysty perän gaini.
PS2
Olis 600 N FBL tai FB myynnissä. Täytynee värkätä tonne toiselle osiolle (tarjousia voipi laittaa yv:llä).
-
Ajelin aamulla 5 tankilista lisä.
Nyt kokeilin omatekemän fuilia jossa oli 11l metukkaa, 3l nirtoa ja 3,78öljyä eli nitro pitoisuus n 17%.
Tällä on tarkempi säätää kuin 20% valmis liemellä. Lentoaika n. 6 min. Tehoa tuntuu olevan.
Sitten alkoi kytkin luista ja se sotki hiukan seosten säätöä. Jotain oli mennut kytkimen väliin koska kytkin nauhassa oli pitkittäinen ura.
Laitoin uudet osat tilaukseen.
Mistähän löytäis noita Govin magneetteja irrallaan? Olivat irroneet vissiin kun kytkin on lämmennyt luistaessaan.
Onko toi LYNKsin kytkin parempi käytössä kun Allun oma?
Muutama kommentti tosta 3GX:stä.
Vaihdoin illalla 3GX:n alle sen oman teipin. Perässä ollit löysyyn parani.
Tänään pääsin ajaan myös isoja silmukoita yms laajenpia juttuja. Kopu on tosi rauhallinen ja helppo hallita.
3GX on edelleen perussäädöissä ja gainit 50%.
HYVÄ FIILIS :)
Tosin fuilia kuluu aika miehekkäästi.
-
Mistähän löytäis noita Govin magneetteja irrallaan? Olivat irroneet vissiin kun kytkin on lämmennyt luistaessaan.
Ilmeisesti tämä toimii myös 120:n kanssa: http://www.spektrumrc.com/Products/Default.aspx?ProdID=SPMA9569 (http://www.spektrumrc.com/Products/Default.aspx?ProdID=SPMA9569)
Mulla on Alignin kovissa kiinni ja toimii hyvin. Johtojen järjestystä joutui modaamaan liittimestä.
-Teme
-
Mulla ois kaks settiä futabalaisia noita,CGYn mukana tulleita jos ne vaan käy.pussista löytyy anturi,pari erinlaista kiinnityslevyä,magneetit ja jotain tarralappua mihkä saa merkkailla kait kierroksia tjsp.laita yv:tä jos kinostaa..
-
Ilmeisesti tämä toimii myös 120:n kanssa: http://www.spektrumrc.com/Products/Default.aspx?ProdID=SPMA9569 (http://www.spektrumrc.com/Products/Default.aspx?ProdID=SPMA9569)
Mulla on Alignin kovissa kiinni ja toimii hyvin. Johtojen järjestystä joutui modaamaan liittimestä.
Laitetaanko värkki moottorin takakanteen kiinni?
Täytyykö kiertokangessa olla magneetti vai lukeeko tämä pelkän rautaisen kiertokangen asennon?
Noita alignin magneetteja saa kun tilaa govi anturin. Mutta ilman anturia niitä en löytänyt myynnissä.
-
YS 120 toimi talven ja kevään hyvin.
Sitten hajosi kytkin ja sitten takalaakeri ja sitten toinen takalaakeri heti 6 tankillisen jälkeen.
Nyt on sitten vaihdettu kopuun Aling 91H.
Virittelin sitä tänään 8 tankillista. Samalla päivitin 3GX:n 3.1 versioon ja lavat uusin Alignin 700 mm lapoihin.
Eihän 91 motissa samaa rakaa voimaa ole kun 120:ssä mutta saa sillä kopun kulkemaan mukavasti.
Toivotavasti kestää kasassa leirile saakka.
-
Tänään kävin säätelemässä mottia 5 tankillista lisää.
Motista alkaa tulla tehoa kivasti.
Cossu sanoi että Elimäen kentän kopin seinät tärisi lapojen murinasta. :)
Mä alan tykätä tästä vehkeestä todella. Ainut ongelma on se. että fuili tonkassa on reikä ;)
Herkyyttä täytyy saada vielä lisää, mutta eiköhän sitä gyroa säätämällä tule.
-
Vaihdoin kopuun vaihteeksi DFC nupin.
No onhan se ainakin matalampi. Nupin vaihdon yhteydessä setup meni uusiksi ja taisin laíttaa liikaa kulmia koska tehot meinas olla hukassa.
Kotona tarkistin asian kulmat -13+14. Lapa ura oli yhden melkein asteen pilessä. Nyt mupissa on -12 +13 ja lapaura korjattu, katotan huomenna miten kopu menee.
Näyttäisi siltä, että sähköä kuluu vastari akusta vähemmän kun normi FBL nupilla. Kolmen lennon jälkeen ainoastan n.800 mAh.
Gyro pitöis päivittää 4.0 softalle mutta paitänee edetä askel kerrallaan.
-
Tänään tuli taas tehot takaisin.
Korjasin n. asten eron lapaurassa ja pistin kulmiksi +-12.
Nyt oli taas tehoa ensiseen malliin. Kopulla pystyy tekemään kaiken minkä osaan (no sei ei oo paljon) ja varmaan paljon enemmän.
Nirto on nyt kivan ketterä. Sillä on tosi kiva kurmuuttaa.
Seuraavaksi täytyy päivittää 3GX 4.0 versioon.
-
Matti, mimmonen tarrayhdistelmä sulla on ton 3GX mokkulan alla?
Olen koittanu vähän kaikkea tarraa ja levyä mitä laatikosta löytyy, mut vois olla parempikin..
-
Matti, mimmonen tarrayhdistelmä sulla on ton 3GX mokkulan alla?
Olen koittanu vähän kaikkea tarraa ja levyä mitä laatikosta löytyy, mut vois olla parempikin..
Nirtoissa kaksi 3M:n teippiä eli samaa kun Ailgnin teippi, sähköissä yksi.
Miten ongelma ilmenee??
-
Nyt on 700N vaihdettu 4.0 aikaan.
DFC nuppi paransi lento ominaisuuksia ja 3GX:n pävittäminen 4.0 versioon parasi kopua vielä lisää.
Nyt se on todella täsmällinen ja ketterä. :)
Olen jo pitkään funstaillut että 4.0 versio on vaativampi nupin välyksien suhteen kun 3.1.
700N:ään tehdyt muutokset milestäni todistavat funtsailut oikeansuuntasiksi.
Seuraavaksi 700N tarvitsee uudet nuppi servot. Asialla ei ole kiire koska noin 610:t ovat vielä ihan ok kunnossa.
700N set up täälä hetkellä:
- nupissa DS 610
- perällä ja kaasussa DS6xx (täytyy tarkentaa)
- gyrona 3GX v4.0
- Life akku ilman regua
- Mottina Alignin 91H ja tietty Hatorin putki
- Lavat alignin uudet 3G 700mm
- Perällä Alignin perälavat 105mm
-
Tänään kentällä tarkasteltiin mun 700N DFC nuppia, jossa on edelleen alkuperäiset "lepariholkit" sekä laakerit. Todella jämäkkä, eikä mitään välyksiä. Kestänyt jopa muutaman torpin hajoamatta, poislukien tietty linkit. Lentojen määrästä ei tarkkaa tietoa, mutta paljon kuitenkin :)
-
Tänään kentällä tarkasteltiin mun 700N DFC nuppia, jossa on edelleen alkuperäiset "lepariholkit" sekä laakerit. Todella jämäkkä, eikä mitään välyksiä. Kestänyt jopa muutaman torpin hajoamatta, poislukien tietty linkit. Lentojen määrästä ei tarkkaa tietoa, mutta paljon kuitenkin :)
Sähkössä avaan nupin 100 akullisen välein. Paine laakerit ovat silloin kuluneet jonkin verran ja sisemmissä radiaali laakereissa on hieman karheutta. Lepati nuovit ovat myös yleensä kuluneet jonkinverran. Samalla vaihdan myös linkit ja DFC pultit. Näin on menty vaja 600 lentoa.
Nitrossa on pienemmät kierrokset ja kevyempi kopu, joten ajattelin että, 100 tankillista olisi hyvä huoltoväli tosin silloin lentoaika on noin 150% sähkön lentoajasta.
100 tankillista on noin 50l, Cosmon kulutuksella se on kolme huotoa kaudessa. EI PAHA :)
-
mun nitron DFC nupilla on ajettu nyt se 150litraa ja välystä ei juuri ollenkaan ;D
-
mun nitron DFC nupilla on ajettu nyt se 150litraa ja välystä ei juuri ollenkaan ;D
Sitä ei vissiin ole edes avattu. Mutta onhan se muutaman kerran torpattu.
Paska laatua toi DFC ;)
-
ei se sitte jää epäselväksi ku se pettää. eikä se rupea torppaantumaan pikkuhiljaa vaan kerrasta ;)
-
ei se sitte jää epäselväksi ku se pettää. eikä se rupea torppaantumaan pikkuhiljaa vaan kerrasta ;)
Tulihan se kommentti seiltä. ;)
Kuten olen aiemmin sanonut DFC nuppi on vähintäänkin krittisesti suunniteltu.
Mutta meillä on täällä Kouvvolan seudulla n. 1500 lennon kokemus 700 kokoisista DFC nupeista.
Emppiiriset kokemukset ovat osottaneet, että se kestää kasassa oikein huollettuna ja käytettynä.
Mutta on kriittinen huollolle etenkin torpin jälkeisille toimille.
-
Nyt on 700N vaihdettu 4.0 aikaan.
DFC nuppi paransi lento ominaisuuksia ja 3GX:n pävittäminen 4.0 versioon parasi kopua vielä lisää.
Nyt se on todella täsmällinen ja ketterä. :)
Olen jo pitkään funstaillut että 4.0 versio on vaativampi nupin välyksien suhteen kun 3.1.
700N:ään tehdyt muutokset milestäni todistavat funtsailut oikeansuuntasiksi.
Seuraavaksi 700N tarvitsee uudet nuppi servot. Asialla ei ole kiire koska noin 610:t ovat vielä ihan ok kunnossa.
700N set up täälä hetkellä:
- nupissa DS 610
- perällä ja kaasussa DS6xx (täytyy tarkentaa)
- gyrona 3GX v4.0
- Life akku ilman regua
- Mottina Alignin 91H ja tietty Hatorin putki
- Lavat alignin uudet 3G 700mm
- Perällä Alignin perälavat 105mm
Minä se tappelen vieläkin ton 4.0 :n firmiksen ja sitä kautta perän kanssa joka tekee sen pahuksen bouncebackin aina ku perä pysähtyy..
Lennätkö matti Futtella tota 700 nitroo ?
Jos niin kuin paljo sul o gainii radiossa ? Onko Rate vai avcs modessa ?
Ja kuin paljon se pc softan info sivu antaa sulle arvoksi settings display välilehdellä ja siellä kohta rudder delay command ?
Kiitoksia jo etukäteen jos jaksat vastailla.
nimim: pirotinko turhaan ?
-
Minä se tappelen vieläkin ton 4.0 :n firmiksen ja sitä kautta perän kanssa joka tekee sen pahuksen bouncebackin aina ku perä pysähtyy..
Lennätkö matti Futtella tota 700 nitroo ?
Jos niin kuin paljo sul o gainii radiossa ? Onko Rate vai avcs modessa ?
Ja kuin paljon se pc softan info sivu antaa sulle arvoksi settings display välilehdellä ja siellä kohta rudder delay command ?
Kiitoksia jo etukäteen jos jaksat vastailla.
nimim: pirotinko turhaan ?
Futella joo lennetään gainia n 50 avcs tietty, eihän sitä ratella 3d räpistelyä.
Viive on perus asettelussa olisko jotain 60. Pieni potku tulee mullakin joskus, en ole vielä keskittynyt sen säätämiseen.
Ota ginia pois aluksi. 4.0 versiolla perä pysähtyy pehmeästi. Mutta myös tarkasti. Samaten perän heiluttelu sijuu hienosti.
Viivettä voi ottaa myös pois ja kokeilla josko se auttaa. Mulla on sähkössä viive todella pienellä olisko jotain 20. Mutta siinä onkin MKS peräservo, joka lienee aika nopea.
Minusta perän pito on tärkeämpi kun pysähtyminen todella terävästi. Lisäksi terävä pysähtyminen rasittanee mekanikkaa aika paljon.
-
Futella joo lennetään gainia n 50 avcs tietty, eihän sitä ratella 3d räpistelyä.
Viive on perus asettelussa olisko jotain 60. Pieni potku tulee mullakin joskus, en ole vielä keskittynyt sen säätämiseen.
Ota ginia pois aluksi. 4.0 versiolla perä pysähtyy pehmeästi. Mutta myös tarkasti. Samaten perän heiluttelu sijuu hienosti.
Viivettä voi ottaa myös pois ja kokeilla josko se auttaa. Mulla on sähkössä viive todella pienellä olisko jotain 20. Mutta siinä onkin MKS peräservo, joka lienee aika nopea.
Minusta perän pito on tärkeämpi kun pysähtyminen todella terävästi. Lisäksi terävä pysähtyminen rasittanee mekanikkaa aika paljon.
Nonii, alkaa selviin mulla on avcs ja gainin nosto vasta menossa on nyt 30 tms....
Eli lisää ja reilusti. Delay on 66.
Kiitoksia, huomenna jos kelit kohtaa niin kokeilllaan taas.
t:k