Kopterit.net

Tekniikka => Radio-ohjaimet, servot, gyrot ja lisävarusteet => Aiheen aloitti: 3J - 15 Toukokuu, 2012, 20:56:34

Otsikko: GY401 ja 2xLiFe setup
Kirjoitti: 3J - 15 Toukokuu, 2012, 20:56:34
En enää halua elää jännityksessä rittääkö ESC:in antama 4A @ 5V kaikissa tilanteissa vaiko ei. Ja siksipä uutta powerointia mietin:

Ajatuksena olisi hommata 2xLiFe (mä mitään nicaddeja enää ala). Jännite siis nominal 6.6V, max 7.2V. Nuppiservojen kanssa ei luulisi olevan ongelmaa, sillä niille on annettu ainakin suoritusarvot sekä 4.8V että 6.0V joka viittaisi että 5xnicad olisi ok, eli yli 7V jännitettä pitäisi kestää. Samoin vastari kestää korkeamman jännitteen.

Mutta GY401 speksit sanoo että 4-kennoinen nicad nominal 4.8V tai reguloituna max. 6.0V. Eli sinne ei vissiin kannata yli 7V työntää? Tähän voisi tietysti laittaa 0.7V step-down niin päästään tasolle 5.9V nominal, 6.5V max. Onkohan miten kriittistä jos täydellä akulla menee puoli volttia yli speksin? Ilmeisesti step-down tarvitaan myös gyro sens kanavaan, vai ajetaanko sinne jännitettä signaalipiuhassa? Eli molempiin piuhoihin vastarin ja gyron väliin.

Ja peräservona on tietenkin vielä S9254 joka on ilmeisesti aika herkkä ylijännitteelle, speksattu 4-kennoiselle akulle eli 4.8V nominal. Eli vielä yksi step-down tuohon väliin niin servolle jäisi 5.2V nominal, 5.8V max. Luulisi että lähemmäs 6V senkin pitäisi kestää koska täyteen ladattu 4-kennoinen on kuitenkin sitä luokkaa.

Onko tuossa nyt mitään järkeä? Tunkea step-down diodeja joka väliin, yhteensä kolme kappaletta siis? Tuolla pääsisi ESC:in tarjoamasta virrasta eroon eikä takaraivossa jyskytä tuo 4A virtarajakaan. Vähän maksimijännitteet kyllä huitelee yli spekseistä, gyrolle varsinkin.
Otsikko: Vs: GY401 ja 2xLiFe setup
Kirjoitti: Kumppari - 17 Toukokuu, 2012, 09:43:50
itse ratkaisin saman ongelman hommaamalla erillisen BEC:in ja ottamalla sille sähköä ajoakusta. tasaan 6.0 volttia tulee läpi koko lennon joka kerta, eikä tarvitse miettiä että tulikohan se vastariakku ladattua.

noi life kennot ei pitkään pysy siinä maksimijännitteessä latauksen jälkeen, eli yksi konsti olisi ladata ne edellisenä päivänä, taikka sitten kuormittaa niitä kevyesti ennen kopteriin kiinni laittamista.

edit: toinen (kolmas?) vaihtoehto, laita sopivan iso kondensaattori tasaamaan sitä ESC:in antamaa virtaa. tai vaikka nelikennonen nihm akku.
Otsikko: Vs: GY401 ja 2xLiFe setup
Kirjoitti: TuukkaJK - 17 Toukokuu, 2012, 11:35:05
Minun mielestä et tarvi kuin yhden step-downin gyron ja vastarin välille. Gyron gain liittimen kautta ei kulje jännite ja peräservo saa jännitteensä gyrolta.

(http://www.raptortechnique.com/images/gy401_01.jpg)
Otsikko: Vs: GY401 ja 2xLiFe setup
Kirjoitti: 1m4s0_ - 17 Toukokuu, 2012, 11:37:00
Jep, yks stepdown on aivan riittävä... ite uskon että toimii vallan hyvin ilman mitään lisä virityksiä.
Otsikko: Vs: GY401 ja 2xLiFe setup
Kirjoitti: 3J - 18 Toukokuu, 2012, 23:41:37
Kestääkö tuo peräservo 5,9V nominaalijännitteen? Meinaan kun joskus oli Alignin BEC joka antaa 5.8V ja siinä oli stepdown 5.1V:iin juurikin noita tiettyjä peräservoja varten.

Neljäkennoinen nimh-akku rinnalle on kyllä mielenkiintoinen ehdotus. Tasoittaisi virtapiikkejä ja siinä olisi varavirtaakin jos ajoakku kyykähtää kesken lennon. Senhän ei tarvitsisi ilmeisesti olla isokaan, kunhan vaan riittäisi hallittuun alas tuontiin tarvittaessa. Sehän pitäisi kai olla kytkimen takana kuitenkin ellei halua liittimiä irroitella. Ja huolehtia että jännite on riittävällä tasolla ennen lentoa ettei ESCin vähäistä 5V virtaa mene sen lataamiseen juurikaan.

Kunnollinen BEC olisi tietty sekin vaihtoehto, jotenkin vaan hirvittää välillä olla pelkästään ajoakun varassa, se joutuu kuitenkin kohtuullisen koville.

(Mielenkiintoista muuten että tuo vastari syö jännitetä jopa 30V asti, siitä vaan 6S Lipo-pakka suoraan kiinni. Se menee vaan sellaisenaan sitten servoillekin, eli ei onnistu sen puolesta.)