Kopterit.net

UUSI HARRASTAJA, aloita tästä => Kopterit - Aloittelijan kysymykset ja vastaukset => Aiheen aloitti: jalava - 09 Toukokuu, 2012, 22:58:20

Otsikko: Torppaus Checklist
Kirjoitti: jalava - 09 Toukokuu, 2012, 22:58:20
Itse tuossa kun tein astetta kovempaa laskeutumisen nurmeen tänään ja lavat leikkasivat vähän nurmea.

Virrat veke akusta ja laite kotia, sen verran lujaa tuli ettei huvita lähteä kokeilemaan tyhjiltään että "lentääköhän se vielä" kun akulla oli ajettu melkein maksimit muutenkin (tästä varmaan se torppaaminenkin johtui kun ei hööki enää riittäny moottorissa ja lento-ominaisuudet olivat vähän muuta kuin oletin).

Kotona nyt kun pinta puolisesti katselin niin kaikki näyttää päälisin puolin ehjältä, mutta tuli mieleen että onko jotain hyvää peruslistaa mikä kannattaa käydä torppaamisen jälkeen läpi ennen kuin lähtee nostamaan uudestaan maasta?

Itelle tulee mieleen:
  - Lapojen kunto
  - Lapakulmien tarkistus
  - Swashplaten asento 0 pitchillä
  - Blade-tracking
  - "kiinteästi" asennuttejen osien kiinnityks kokeilemalla
  - Ruuvilista ja tarkistus että kaikki ruuvit ovat edelleen ainakin paikallaan, kireyttä ei varmaan tarvitse joka kerta tarkistaa kun sitte pitäis lukitteet vaihtaa?
  - Vastarin / Gyron asento suhteessa runkoon (esim jos gyro menee vinoon torppauksessa, niin kopteri ei enää pidä suuntaansa)
  - Hammasrattaiden kunto

Mitähän muuta?
Otsikko: Vs: Torppaus Checklist
Kirjoitti: TuukkaJK - 09 Toukokuu, 2012, 23:04:39
Melkein jokaisessa torpissa, missä lavat osuu maahan, vaihtoon menee lepatus- ja/tai pääakseli. Sama homma peräakselin kanssa jos perälavat on tehneet tuttavuutta kentän pinnan kanssa. Myös pääakselin ja lavanpitimien laakereiden kunto kannattaa tarkistaa.
Otsikko: Vs: Torppaus Checklist
Kirjoitti: 1m4s0_ - 10 Toukokuu, 2012, 07:00:09
Kyllä ne aika hyvin huomaa osia vaihdellessa mitä kaikkea menee uusiksi.
Ja nuissa kevyissä kellahduksissa silmämääräinen tarkistus että hommat on suoria....
Otsikko: Vs: Torppaus Checklist
Kirjoitti: Toeh - 10 Toukokuu, 2012, 17:39:26
Nuo luetellut pätee ainaki isompiin koneisiin, mutta jos kyseessä oli tuo allekirjotuksessasi mainittu V120D02S Walkera niin eipä siinä sitte oo paljon muutaku silmämääräsesti kattoa että osat on paikallaan ja swashi liikkuu oikeen ja ilmaan vaan.