Kopterit.net
Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: pilot4fn - 08 Toukokuu, 2012, 08:35:13
-
Olen nyt ruvennut miettimään laturin uusimista ja kentällä on paljon iChrgereita jotka tuntuvat toimivan hyvin.
Tuli myös tälläinen vastaan:
http://www.helipal.com/skyrc-b6-ultimate-400w-digital-multifunctional-charger.html (http://www.helipal.com/skyrc-b6-ultimate-400w-digital-multifunctional-charger.html)
Kysynkin, että onko teillä arvon raati, mielipiteitä iChrgerin 106b ja Skyrc B6 latureiden paremmuudesta toisiinsa nähden?
Ensimmäisestä löytyy se 250W ja jälkimmäisestä pitäisi löytyä 400W - vaan eipä kai pelkästään tuota W -lukua pidä tuijottaa...?
-
Icharger 206b on ainakin meillä hyväksi todettu.
-
Kannattaa ensin miettiä miten ja mitä akkuja aikoo ladata, eli nyt sulla on vain 3S akkuja, mutta onko tulevaisuudessa myös 6S akkuja? Meinaatko latailla yksitellen vai rinnakkain?
-
Ihan hienon näköinen peli, mutta tokkopa kellään on tommosta. Sekä 106B ja tuo skyrc:n vehje ottaa max 18v sisään ja 400W latausteho käytännössä turvallisella 15V:lla tarkoittaa about 30A virtaa syöttöjohtoihin. Toisekseen tuo 106B kannattaa vaihtaa 206B-malliin, max virta nousee 10->20A, max sisääntulojännite 18->28V ja latausteho 250->300W. Hinnassa vajaa parikymmpiä eroa.
Asioita mitä huomioida:
- mitä lataat, paljonko on tarvittava max virta (lähinnä rinnakkaislatauksessa)
- riittääkö teho halutulla virralla
- mistä virtaa laturille?
206B täälläki ja hyvin laulaa.
-
Olen nyt ruvennut miettimään laturin uusimista ja kentällä on paljon iChrgereita jotka tuntuvat toimivan hyvin.
Tuli myös tälläinen vastaan:
http://www.helipal.com/skyrc-b6-ultimate-400w-digital-multifunctional-charger.html (http://www.helipal.com/skyrc-b6-ultimate-400w-digital-multifunctional-charger.html)
Kysynkin, että onko teillä arvon raati, mielipiteitä iChrgerin 106b ja Skyrc B6 latureiden paremmuudesta toisiinsa nähden?
Ensimmäisestä löytyy se 250W ja jälkimmäisestä pitäisi löytyä 400W - vaan eipä kai pelkästään tuota W -lukua pidä tuijottaa...?
mulla on noita i-charger 106b+ latureita 5kpl ja ovat kyllä lyömättömiä hinta-laatusuhteeltaan. Riippuu ihan käyttötarkoituksesta ja olosuhteista mitä ja millä sitä meinaa käyttää... Omiin tarpeisiin noi osuu ku nenä päähän mutta jollain muulla voi olla sanomista että max sisääntulojännite on 18v ja ulostulovirta 10A. Itse saan tosiaan noillakin spekseillä täydet tehot hyödynnettyä mutta joku muu ei välttämättä saa. Mä en harrasta juuri 3c latausta kovempia virtoja pikkuakuissakaan koska ne ei siitä tykkää. En harrasta myöskään rinnakkaislatausta koska en ite tykkää siitä ideasta :D i-laturi on kyllä hyvä ja laadukas peli missä balansointi on todella tarkka toisin ku noissa halvoissa kiinalaisissa missä se on ihan arpapeliä. I-latureitakin saa paremmilla specseillä.
-
Ei ne pikku akut siitä 5c latauksesta juuri ole minään.(poron akuilla yli 200 lentoa takana ja aina ladattu eniten kovaa elikkä täysii)
-
Eipä tuosta 206B:n hankkimisesta ole hyötyä jos virtalähde on <13.8V jännitteellä ja latailee vain 6S akkuja. Siksi mulla on yksi 206B 3S akkuja varten (max. 6kpl rinnakkain 20A:lla) ja sitten 6S akkuja varten 2 kpl (1 tosin vasta hankittu) 106B:tä. Ja jos vieläkin loppuu latausteho niin salkkuun mahtuu vielä yksi iCharger lisää..
-
206:n ja 106:n hintaero on joku 25€.
Siis 206 tietenkin :)
Rinnanlataus on kätevää ja vaivatonta, ihan eri juttu laittaa 6 akkua kiinni, laturi täysille ja unohtaa kentällä homma hetkeksi kuin 6 kertaa akun vaihto ja latauksen valmistumisen kyttäys/käynnistys.
Kantsii muutenkin ottaa laturi joka syö tarvittaessa tuon 24v sisään. Että voi napata myös kaverin powerista sähköä. Muuten meillä on Nummelassa samassa gaatissa kohta 20 virtalähdettä kiinni vaikka kahdellakin pärjäisi (mittaisi ulos gaatin tehot).
Ja ettei jää "mullon näitä, tän täytyy olla paras"-efektiä, kerrottakoon että käytössä on 3kpl 3010b ja 2kpl 106B ichargereita.
-
206:n ja 106:n hintaero on joku 25€.
Siis 206 tietenkin :)
Rinnanlataus on kätevää ja vaivatonta, ihan eri juttu laittaa 6 akkua kiinni, laturi täysille ja unohtaa kentällä homma hetkeksi kuin 6 kertaa akun vaihto ja latauksen valmistumisen kyttäys/käynnistys.
Kantsii muutenkin ottaa laturi joka syö tarvittaessa tuon 24v sisään. Että voi napata myös kaverin powerista sähköä. Muuten meillä on Nummelassa samassa gaatissa kohta 20 virtalähdettä kiinni vaikka kahdellakin pärjäisi (mittaisi ulos gaatin tehot).
Ja ettei jää "mullon näitä, tän täytyy olla paras"-efektiä, kerrottakoon että käytössä on 3kpl 3010b ja 2kpl 106B ichargereita.
täysin totta. itse kuitenkin pidän kaksi akkua per kopteri ja latailen niitä vuorotellen joten mitään tarvetta rinnakkaislataukselle ei ole... niinkuin tossa aikasemmin sanoin ihmisillä on erilaisia käyttötarkoituksia... 106b+ tulee kingiltä noin 60e hintaseksi jos ja kun ei kolahda tulliin.
aikasemmin omasin esim tohon 500 rekkulaan lähes 10 akkua ja huomasin että se on täysin turhaa. ne saa sen yhen syklin per lentokerta jos sitäkään ja happanee vanhuuteen ennen loppun kulumista. gaatti kulkee kuitenkin aina auton perässä joten aina pääsee kentällä latailemaan.
yhtä monta tapaa kun tekijääkin :) jos pienikin kutina että joskus meinaa 24v jännitelähteitä käyttää niin 106b+ kannattaa unohtaa.
yleensäkkin i-chargerin puolella on kuitenkin hyvä balansointi joka on tärkeä pointti
-
Jep, kannattaa olla 206 jos haluuaa kentällä jakaa powereita. Nummelassa kun ei ole kuin 24 volttisia.
-
Mulla
2kpl näitä, enkä voi suositella kenellekkään. Jauhaa balansointia turhaan ikuisuuden ym..
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idproduct=7028 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idproduct=7028)
2kpl näitä, enkä varsinkaan voi suositella kenellekkään. En edes sitten jos sattuu ehjä kohdalle niinkun mulla toinen, ja kaverilla ei yhtään ;D Ehjäkin balansoi aivan käsittämättömän pitkään.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idproduct=12105 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idproduct=12105)
4kpl näitä ja olen ollut tyytyväinen kaikin puolin kun en paremmastakaan tiedä. Nopea balansointi esim.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10382 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10382)
-
Mullo tota kahta ekaa sorttimenttia ollut/on, toimii kuin junan vessat eikä hidastele.
Toimii kuten ichargerini.
-
iCharger 206b toiminut hyvin ja balansointikin on nopeaa. Muista merkeistä ei hajuakaan.
-
Jep, kannattaa olla 206 jos haluuaa kentällä jakaa powereita. Nummelassa kun ei ole kuin 24 volttisia.
Täytynee kasvattaa Nummelan 206b laturiarsenaalia yhdellä ;)
-
täysin totta. itse kuitenkin pidän kaksi akkua per kopteri ja latailen niitä vuorotellen joten mitään tarvetta rinnakkaislataukselle ei ole... niinkuin tossa aikasemmin sanoin ihmisillä on erilaisia käyttötarkoituksia... 106b+ tulee kingiltä noin 60e hintaseksi jos ja kun ei kolahda tulliin.
Totta, käyttötarkoituksia on erilaisia ja ne vielä vaihtelee ajan kanssa. Mulla esim on viimeaikoina muodostunut tavaksi lyödä reppuun kasa akkuja, ottaa 2-3 kopteria kantoon ja mennä kentälle. Silloin on oleellista saada lennätyspäätöksen syntyessä +20 akkua korkeintaan tunnissa täyteen ja se on toki aivan eri kuvio kuin tuo mitä kuvailit.
Mutta jatkossa kun on gaatti aina kentällä niin helposti pärjäisi vähemmällä akkumäärällä ja panostamalla laatuun määrän sijaan. Luonnollisen poistuman kautta parempia akkuja peliin.