Kopterit.net
Yleiset => Muu keskustelu => Aiheen aloitti: Tohtori R - 04 Toukokuu, 2012, 01:44:47
-
eli siis 2v härvänny noiden spektrumin raattioiden kanssa ja nyt kun olis pitäny ostaa neljäs jossei olis halunnu ootella niin ei enää kiitos!
ostin siis vutapan!
avasin tän ketjun sitä varten että kyselen täällä tyhmiä tietäviltä jos ja kun tulee kysyttävää. ja tuleehan sitä! en edes enää muista ekoja kyssäreitä joita piti laittaa joten en jaksa nyt miettiäkkään :D tästä voi olla kuitenkin joskus jollekkin muullekkin hyötyä...
ja joo... kyllä vastustaa heti alkuun. vutapan valikot on spektrumiin verrattuna ku lauantai aamun huuto-oksennus! kauheasti kaikkea lyhennettä ja valittavaa eikä tosta päässy edes mihinkään valikoihin sisään ilman ohjekirjan avaamista (PHYI!)
ihmetellä täytyy miten näinkin yksinkertasesta laitteesta kun radiolähetin saa näin monimutkasen :D
sain kuin sainkin Futaba 8FG Superin softan päivitettyä uusinpaan vitosversioon. sain myös ilmeisesti vastarin (R6208SB) high-speed tilaan ja yhteyden luotua.
illan agenda oli saada simu toimimaan ton vastarin ja simstickin avulla. ei toimi ei vaikka mitä tekee! vastaria on koitettu normi ja nopeassa tilassa eikä simstick tunnista sitä ollenkaan! tossa mankassa on Linkage Menu -> Frequency -> fasst kohdassa 3 valintaa MLT2, MULT ja 7CH... mitä noi tarkottaa? vastarissa ainakin ledi vaihtaa väriä... nyt ollaan pisteessä ettei aivo enää toimi ja homma kyntää pahasti :D voihan toi tietty olla ettei simstick vaan tykkää futabasta ???
toimiiko kellään normi simstick futaban vastarin kanssa? huomasin nimittäin että tosta simstickistä on tullu joku kerpeleen futteversiokin http://www.simstick.co.uk/ (http://www.simstick.co.uk/) mä kun oon aina luullu että se lukee vaan tyhmänä servopulsseja ja tulkitsee niitä jolloin vastarin merkillä ei pitäis olla yhtään mitään merkitystä ???
kyllä spektrum on vaan helppo! jos vähänkin tuntee koptereiden tarpeet niin sitä osaa kyllä käyttää heti kun sormi koskee ekaa kertaa rullaan. ;)
-
Viittiikö joku laittaa linkin sellaseen johtoon mikä käy ton mankan ja fiiniksin väliin ni pääsis tolla simuttamaan jos tossa kestää että saa selvitettyä ton simstick kuvion...
Sabessa ei tiedetty sellasista mitään ku soitin ja kysyin. Jos jollain tässä helsingin kulmilla lojuu sellanen ylimääräsenä niin voisin mielelläni joko lainata tai jopa ostaa sen kulksimasta...
-
Mulla saattais olla ylim. kaapeli, voin kyllä lähettää jos löydän. Vaikka ootkin petturi :D!
-R
-
Se tieten sellanen neliöliitin. Mulla pitäs olla kans sellanen ylimääränen...
Mä kans tuota kasia koitin ropeltaa expoilla yhelle herrasmiehelle ja oli jotenki vaikea noin vaan löytää logiikkaa valikoihin.10cp on yksinkertasempi..
-
"MLT2, MULT ja 7CH"
Noi on vissiin sama ku 10cp:ssä on valinta alle 7kanavaisille vastareille ja sit isommille vastareille.jos sulla on 7kanavainen vastari ja laitat jomman kumma multi asetuksen ni ei varmaankaa löydä yhteyttä..
-
Viittiikö joku laittaa linkin sellaseen johtoon mikä käy ton mankan ja fiiniksin väliin
Kuva johdosta (http://www.hobby-lobby.com/phoenix_futaba_square_micro_adapter_cable_360762_prd1.htm). Hintahaitari on leveä, originaalista kopioon. Kaikki toimii.
-
Kyllä mä taidan pitää DX7:an omaan hautaan asti ;D
Onnea vaan valitsemallesi uralle :o
-
Trex-storesta itselleni sopivan välikaapelin simun mukana 8FG:lle hommasin. Tosiaan malli on se Futaban neliö http://www.ekmpowershop4.com/ekmps/shops/phoenixrc/futaba-square-adaptor-2-p.asp (http://www.ekmpowershop4.com/ekmps/shops/phoenixrc/futaba-square-adaptor-2-p.asp)
Itselleni tuota simstickiä olen ollut jo ostamassa, mutta en vaan ole aikaiseksi saanut. Ilmeisesti täytyisi olla tuo futten versio. Kokemuksia itsekin kyseisesä vehkeestä mielenkiinnolla odotan.
-
Manuaali online: http://manuals.hobbico.com/fut/8fgs-2_4ghz-manual.pdf (http://manuals.hobbico.com/fut/8fgs-2_4ghz-manual.pdf)
7-ch = seitsemän tai vähemmän kanavia
MULTI = 8(lineaarisia)+2 kanavaa(digitaalisia)
MLT2 = 12(lineaarisia)+2 kanavaa(digitaalisia)
Esimerkiksi mun Hirobon Quark 2.4Ghz modi toimii tuolla 7-ch:lla.
ps. Muista kääntää throttle reverseksi, kun säätelet oikeaa kopua. (Servo valikosta näkee hyvin)
pps. itehän en tiennyt tuota ja laitoin ekalla kerralla noparin sekasin kun seinäkello! ;D
-
hyviä pointteja tulee! mikähän järki siinäkin on että kaasukanava on defaulttina väärinpäin? :D
kyllä mulla toi manuaali on ja sitä on joutunut läräämään todella paljon että on edes tän verran saanu sisäistettyä. ei tätä ole edes koitettu tehdä helpoksi :D mutta kyllä toi valikoissa liikkuminen ja juttujen muuttaminen nyt jo parin tunnin näppäilyllä sujuu... nyt on vaan enää pakko lukea tota futaban raamattua ja keksiä että mitä noi kaikki lyhenteet tarkottaa tuolla valikoissa. viimeyönä meinas vaan duunin jälkeen alkaa jo olemaan pata niin jumissa ettei mistään tullu mitään ja laitoinkin tänne lähinnä vimoset ajatukset mitä jäi mieleen :D
jos spektrumin valikossa lukee esin swash valinnoissa 1 servo 90 ja vieressä on kuva servosijoittelusta niin tässä on vaan valinta HR3, H-3, HE3, H4x, H-1, H-4 eikä mitään kuvaa vaikka on koko näyttö ihan vapaana missä se kuva vois olla eli jos ja kun ei muista kaikkia noita lyhenteitä ulkoa ni saa olla aina jossain kännykässä tää 150 sivunen raamattu luettavissa. samoin kanavien endpointit, ja kaikki muutkin säädöt on hajautettu ihan erillisiin valikoihin ja ne valikot on täynnä kaikkia kummajaisia mistä ei tällanen tyhmä 3D miäs tajua mitään eikä luultavasti niitä tarvitsekkaan :D
mä kun tartten 3 lentotilaa mistä saan pitch käppyrän säädettyä viidestä pisteestä ja kaasukäppyräksi riittäis pelkkä prosenttilukema per lentotila koska flättikäyriä sinne tulee laitettua jokatapauksessa :D
kyllähän tää aukee ku lukee tota F-raamattua mutta aika hermoja raastavaa tää on ku kokoajan tulee jotain mitä ei tajua. DX8 ku sai joskus käteen ni ihan mihin valikkoon vaan meni niin ei jääny epäselvää mitä mikäkin tekee.
koitan kattoa jos vaikka silshopissa olis toi johto nyt enshätään... jos ei ole niin palaan asiaan. hieman kyllä ärsyttää idea ton johdon päässä simutuksesta :(
pitää laittaa tonne simstickille sähköpostia että WTF?! kerron sitte tulokset...
-
Mites istuu käteen vrt. DX8?
-
Mä voin kaivaa sulle ilmasen kaapelin ja kun oon sulle velkaa noita muoviruuvejaki ni tulee samalla..
-
Mites istuu käteen vrt. DX8?
yllättävän hyvin itseasiassa. pelkäsin pahempaa. eihän tossa ole kumia reunoissa niinkuin DX8 mutta tikkuihin ylettyy ja ne on oikealla paikalla mun käteen. noi kytkimet onkin sitte... noh :D siinä missä mä oon tottunu että on holdi onkin tollanen jousikuormitteinen palautuva kytkin :D en oo vielä miettiny miten laitan tohon lentotilat ja holdin kun en ole päässyt siihen asti että pääsis simulla koittamaan. kytkimet on kyllä liian lähekkäin toisiaan mun makuun. kaikki tuntuu kuitenkin laadukkaalta vaikka toi tollanen muovinen vähä onkin.
purin ton heti alkajaisiksi töissä ja otin vasemmasta tikusta sen räikän pois. säädin samalla jousikuormat sopiviksi omaan käteen. nyt tuntuu kyllä siltä että tostahan vois vaikka tykätäkkin jos saa sen vaan kesytettyä :D
lähetti toi just DX8 takas :o seuranta sanoo että se on saapunu perille englantiin vasta 3 päivää sitten :o
-
Mä voin kaivaa sulle ilmasen kaapelin ja kun oon sulle velkaa noita muoviruuvejaki ni tulee samalla..
kiitos vaan mutta kyllähän sä tiedät että kun jotain pitää saada niin se pitää saada HETI! :D
tossa malmin lentoasemalla on toi sil shop ja niillä maksaa se piuha 9 euroa joten käyn tässä töihin mennessä samalla hakemassa ku on kuulemma hyllyssä :)
eli kiitos vaan tarjouksesta mutta en taida tarvita enää...
-
mä kun tartten 3 lentotilaa mistä saan pitch käppyrän säädettyä viidestä pisteestä ja kaasukäppyräksi riittäis pelkkä prosenttilukema per lentotila koska flättikäyriä sinne tulee laitettua jokatapauksessa
Mihin sää viittä pistettä tarttet?
2 pistettä lapakäyrille kaikissa tiloissa. Kaasulle normimodessa 3 pistettä ja muissa 2.
Kaasukäppyrä olis tosiaan ihan OK laittaa pelkkänä prosenttina. Sen itseasiassa sais laitettua kyllä miksaamalla noi kytkimet suoraan kaasukanavaan, ja potikkaan kaasun hienosäätö vielä päälle jos haluaa hifistellä.
-
Jos jollain tässä helsingin kulmilla lojuu sellanen ylimääräsenä niin voisin mielelläni joko lainata tai jopa ostaa sen kulksimasta...
Mulla ois yks ylimääräinen. Toimivuudesta ei tietoa, ei toiminu mun 7C:n kanssa mutta vahva epäilys on että vika on mankassa eikä johdossa.
-
Mihin sää viittä pistettä tarttet?
2 pistettä lapakäyrille kaikissa tiloissa. Kaasulle normimodessa 3 pistettä ja muissa 2.
Kaasukäppyrä olis tosiaan ihan OK laittaa pelkkänä prosenttina. Sen itseasiassa sais laitettua kyllä miksaamalla noi kytkimet suoraan kaasukanavaan, ja potikkaan kaasun hienosäätö vielä päälle jos haluaa hifistellä.
vanhalle biisti miehelle v-barin collective vaste keskitikulla on aika loiva. Oon pitäny tossa rotoksessa kaikissa lentotiloissa 0-20-50-80-100 jolloin keskialue on tutumpi mun makuun. Mitään normimodeja ei mun koptereissa ole. Holdilla ylös ja alas!
-
lähetti toi just DX8 takas :o seuranta sanoo että se on saapunu perille englantiin vasta 3 päivää sitten :o
Koeponnistapa tuo rutaban huolto, tuleeko ensiviikolla vai ensivuonna takas :D
-
toimiiko kellään normi simstick futaban vastarin kanssa? huomasin nimittäin että tosta simstickistä on tullu joku kerpeleen futteversiokin http://www.simstick.co.uk/ (http://www.simstick.co.uk/) mä kun oon aina luullu että se lukee vaan tyhmänä servopulsseja ja tulkitsee niitä jolloin vastarin merkillä ei pitäis olla yhtään mitään merkitystä ???
Hmm eikai se tosiaan voi tietää mikä vastari siellä on takana. Mutta eikös se vastari tökätä suoraan siihen, kanava järjestys kun on eri niin oisko siksi eri versiot?? Tuollahan oli sitte tuommosta johto hässäkkää millä saa kanvat miten vaan.
(http://www.desirerc.com/shop/images/com_tienda/products/al1/thumbs/adaptor.jpg)
Se HS-mode puskee myös eri servo signaalia (7ms frame)nii sekään ei varmaan toimi sen simstickin kans. Tosiaan se taajuus tyyppi vastarin mukaan. Vihree ku palaa nii yhteys löytyy, toki paritus ensin..
-
Koeponnistapa tuo rutaban huolto, tuleeko ensiviikolla vai ensivuonna takas :D
eikös siellä ole vielä joku säteilyä vuotava ydinvoimalan raato viereisellä tontilla? :D
-
Hmm eikai se tosiaan voi tietää mikä vastari siellä on takana. Mutta eikös se vastari tökätä suoraan siihen, kanava järjestys kun on eri niin oisko siksi eri versiot?? Tuollahan oli sitte tuommosta johto hässäkkää millä saa kanvat miten vaan.
Simstick varmaan lukee kanavapulssit yksi kerrallaan peräkkäin, sticissä tuskin on montaa prossaa.
Jotkut vastarit taas antavat nuppiservojen signaalit yhtäaikaa (esim. Spektrum 71xx). Sitten taas hs-vastareiden pulssien väli saattaa olla liian pieni sticin näytteenottotaajuudelle.
Tässä on mutua ja arvausta mukana, minulla ei ole simsticciä vaan diy (http://www.kopterit.net/index.php/topic,10101.msg89607.html#msg89607)-versio aiheesta.
-
Simstick varmaan lukee kanavapulssit yksi kerrallaan peräkkäin, sticissä tuskin on montaa prossaa.
Jotkut vastarit taas antavat nuppiservojen signaalit yhtäaikaa (esim. Spektrum 71xx). Sitten taas hs-vastareiden pulssien väli saattaa olla liian pieni sticin näytteenottotaajuudelle.
Tässä on mutua ja arvausta mukana, minulla ei ole simsticciä vaan diy (http://www.kopterit.net/index.php/topic,10101.msg89607.html#msg89607)-versio aiheesta.
juuri tätä epäilin itsekkin ja meinasin pistää niille sinne viestiä ja kysästä mitä poppakonsteja pitää tehdä että saa toimimaan eli onko tossa tosiaan ihan eri firmis vai riittäiskö esim kanavien uudelleen järjestely irtojohdoilla...
hirveetä vaivaa ei tietty jaksa nähä ku F ymmärtävä kikkare maksaa uutena 30e :D
-
Mahtuuko Tohtorin nakit sinne kytkimien väliin? Vai olikkos sä peukuttajia? Mulla Futaban kasissa tökkää se että ne lentotilat ja kytkimet on liian lähellä ettei sormi mahdu väliin. Futaban uutta 18:aa kokeilin ja siinä mahtui sormet väliin. Suolainen hinta "raosta" ;)
-
-
Joskus raosta saa melko suolaista hintaa maksaa... ;)
-
Mahtuuko Tohtorin nakit sinne kytkimien väliin? Vai olikkos sä peukuttajia? Mulla Futaban kasissa tökkää se että ne lentotilat ja kytkimet on liian lähellä ettei sormi mahdu väliin. Futaban uutta 18:aa kokeilin ja siinä mahtui sormet väliin. Suolainen hinta "raosta" ;)
-
peukuttajia ollaan joo mutta on toi kytkinasettelu vähä erikoinen ja just se rako on mun mielestä liian pieni. eipä sillä että en mä siellä sormea pidäkkään kokoaikaa. yöllä pääsee toivottavasti vihdoin duunin jälkeen testaamaan miten tolla pyörittää simua kun hain työmatkalla sil-shopista sen piuhan.
e. ehkäpä eniten ärsytystä tossa tekee se että siinä missä spektrum miäs on tottunu holdin olevan on tossa mankassa jousella palauttava kytkin! :o sit jouduin conffaamaan sen pienemmän kolmiasentoisen kytkimen siitä holdiksi ja nyt joutuu just työnnellä sormea siihen ahtaaseen väliin! ei voi ymmärtää :D
-
juuri tätä epäilin itsekkin ja meinasin pistää niille sinne viestiä ja kysästä mitä poppakonsteja pitää tehdä että saa toimimaan eli onko tossa tosiaan ihan eri firmis vai riittäiskö esim kanavien uudelleen järjestely irtojohdoilla...
hirveetä vaivaa ei tietty jaksa nähä ku F ymmärtävä kikkare maksaa uutena 30e :D
no siellähän se luki simstickin sivuilla ku otti silmän käteen ja katto. niissä on eri firmis.
töräytin tilaten uuden futaba firmiksen tikun ja samaan rahaan kiinasta orangen vastarin ku oli oikein simstickin sivuilla linkki kunkun sivuille että "tää" toimii :D
ei vaan jaksa arpoa tällasia sen enempää ja simu pitää saada langattomaksi mahd nopsasti :)
-
peukuttajia ollaan joo mutta on toi kytkinasettelu vähä erikoinen ja just se rako on mun mielestä liian pieni. eipä sillä että en mä siellä sormea pidäkkään kokoaikaa. yöllä pääsee toivottavasti vihdoin duunin jälkeen testaamaan miten tolla pyörittää simua kun hain työmatkalla sil-shopista sen piuhan.
Ai sä olet myös peukkumiehiä, sitten vielä yksi varoituksen sana. Mulla tulee reteemmissä piroliikkeissä oikean käden kämmenläskistä osumaa siihen "touchareaan". Koskaan ei ole muuta tapahtunut kuin menujen selailua piipityksillä tapahtunut lennossa, mutta ajatuksissa on silti virittää joku pikku kaulus siihen eteen. Voi liittyä käsien geometriaan mutta kokeile vähän simussa ja totea vaatiiko jotain lisärakentamista ohjaimeen.
-
Ai sä olet myös peukkumiehiä, sitten vielä yksi varoituksen sana. Mulla tulee reteemmissä piroliikkeissä oikean käden kämmenläskistä osumaa siihen "touchareaan". Koskaan ei ole muuta tapahtunut kuin menujen selailua piipityksillä tapahtunut lennossa, mutta ajatuksissa on silti virittää joku pikku kaulus siihen eteen. Voi liittyä käsien geometriaan mutta kokeile vähän simussa ja totea vaatiiko jotain lisärakentamista ohjaimeen.
Tai sit vaan opettelee käyttään sitä näppäinlukkoa (S1 pohjaan pariks sekunniks)
-
Mitä noita valikoita tossa selaillu niin ainakin vitos softassa näppäinlukon saa menemään päälle automaattisesti säädettävän ajan jälkeen kun valikoihin ei koske. Mutta kiitos jussille varotuksesta. Täytyy laittaa lukko käyttöön.
-
Tai sit vaan opettelee käyttään sitä näppäinlukkoa (S1 pohjaan pariks sekunniks)
Joskus sitä tuntee ittensä pieneksi :D
Kiitos tästä vinkistä.
Viikolla mulla oli jo vaahtomuovi ja kakspuoleinen teippi kädessä, mutta ei se teippi imassut siihen muoviin. Olis siinä kentällä ollut tovereilla lystiä...
-
Minäkin tänään sekoilin futteen simu asetukset, samalla X5:sta varten harjoittelin eri asetuksia, holdi on nyt vasemmalla puolella lentotilakytkimen alapuolella, nopeasti siihen tottuu vaikka spektrumissa oli toistepäin.
Timer nyt menee päälle ja pois holdin mukaan, resetoituu siittä jousikytkimestä kun parikertaa heilauttaa. Myöskin gyron gainin hienosäätö on nyt toisessa niissä pyöreässä nupissa.
Outoa oli se, että oli vakiona pitch trim ja throttle trim niissä nupeissa. Otin pois ne käytöstä kun vähän hassulta tuntuu jos gyron gainia säätää normimodessa niin kopterikin nousee ylöspäin tai lisää kaasua :D
Toi kaasun reverse juttu olikin tiedossa kun futte jostain syystä toimii niinpäin.
-
Minäkin tänään sekoilin futteen simu asetukset, samalla X5:sta varten harjoittelin eri asetuksia, holdi on nyt vasemmalla puolella lentotilakytkimen alapuolella, nopeasti siihen tottuu vaikka spektrumissa oli toistepäin.
mietin totakin vaihtoehtoa mutta pidän holdin kyllä vielä oikeella. katotaan tottuuko sormi tohon aahtaaseen väliin.
Outoa oli se, että oli vakiona pitch trim ja throttle trim niissä nupeissa. Otin pois ne käytöstä kun vähän hassulta tuntuu jos gyron gainia säätää normimodessa niin kopterikin nousee ylöspäin tai lisää kaasua :D
mäkin huomasin ton ja otin pois. totaalisen epäloogista että on defaulttina noin koska ei kai kukaan nyt oikeasti kaipaa tollasia. kaasun rundit on miksi ne haluat ja piste samoten kyllähän pitchin pitää olla vakio että fiilis säilyy ???
mä teen yleensä niin ku ohjelmoin jotain että avaan monitorvalikon (futabassa servo valikko) ja heiluttelen kaikki lentotilat tikut ja kytkimet läpi ja kattelen ettei ole yllätyksiä...
eilen tein setupin phoenixia varten ja lentelin yhteensä jonku reilun tunnin välillä tikkujen jousikuormia säädellen.
alkaahan toi tuntumaan ihan hyvältä mutta silti DX8 käteen ottaminen saa fiiliksen että tämmönenhän sen mankan pitäis olla! tota futtea joutuu pitämään jotenki niin ettei kädet lepää kokonaan mankkaa vasten ja se ei tunnu niin tukevalta!
DX8 on paljon parempi käteen kun taas 8FG tikut on paremmin laakeroitu. tekis mieli vaihtaa noi pitkät kytkimet päittäin tuolta päältä sit olis parempi ;D
latensseista en osaa sanoa mitään koska nyt on simstick poissa käytöstä ku tilasin uuden joka ymmärtää futabaa. eli lähetinmodulin ja vastarin osuus latenssista puuttuu. ja se kyllä tuntuu!
-
tekis mieli vaihtaa noi pitkät kytkimet päittäin tuolta päältä sit olis parempi ;D
Tuota tuli tutkittua jo heti ensimmäisestä päivästä ja asiaa on keskusteltu IRCin puolella perusteellisesti.
Ensin tuli mieleen, että otanpa ne kytkinmoduulit irti, johdot irti ja vaihdan päikseen. Eipä käy niin helposti, koska johdot on juotettu levyyn sellaisen hämärän liittimen näköisen palikan kanssa joka ei kuitenkaan ollut liitin. Vaikka johdot vetäisi poikki, vaihtaisi kytkimet päikseen ja liittäisi johdot uudelleen, ei homma toimi siltikään koska noi kytkin moduulit on erimuotoset. Ovat siis selkeästi oman muotoset omilla puolillaan = vähän sama ku koittas laittaa vasemman kengän oikeaan jalkaan.
Myöskään sitä jousipalautteista kytkintä ei saa irti ilman voimaa ja kolvia, jotta sen vaihtaisi normaaliin kaksiasentoiseen. Näitä ihan alkuperäisiä Futaban 2-asentoisia kytkimiä löysi näppärästi Googlettamalla. Se jäänee ainoaksi vaihtoehdoksi saada holdi tutulle paikalle.
IRCin puolelta löyty molempia koulukuntia; toiset piti holdia vasemmalla lentotilanumiskan vieressä (kuten minä aikasemmin) ja toiset oikealla 3-asentoisessa. Päätin kokeilla huvikseni miltä tuo jälkimmäinen tuntu ja hyvältähän se. Siitä jousipalautteisesta mulla nollaantuu timeri. Se väli kytkimien välissä on myös mulle aavistuksen kaponen, mutta tuossa oikealla se ei tunnu haittaavan. Kyllä sinne sormen saa nopeastikin vikatilanteessa sujautettua ja lähdöissä ja laskuissa siinä on ihan aikaa ujutella sormi hollille :)
-
mietin totakin vaihtoehtoa mutta pidän holdin kyllä vielä oikeella. katotaan tottuuko sormi tohon aahtaaseen väliin.
mäkin huomasin ton ja otin pois. totaalisen epäloogista että on defaulttina noin koska ei kai kukaan nyt oikeasti kaipaa tollasia. kaasun rundit on miksi ne haluat ja piste samoten kyllähän pitchin pitää olla vakio että fiilis säilyy ???
mä teen yleensä niin ku ohjelmoin jotain että avaan monitorvalikon (futabassa servo valikko) ja heiluttelen kaikki lentotilat tikut ja kytkimet läpi ja kattelen ettei ole yllätyksiä...
eilen tein setupin phoenixia varten ja lentelin yhteensä jonku reilun tunnin välillä tikkujen jousikuormia säädellen.
alkaahan toi tuntumaan ihan hyvältä mutta silti DX8 käteen ottaminen saa fiiliksen että tämmönenhän sen mankan pitäis olla! tota futtea joutuu pitämään jotenki niin ettei kädet lepää kokonaan mankkaa vasten ja se ei tunnu niin tukevalta!
DX8 on paljon parempi käteen kun taas 8FG tikut on paremmin laakeroitu. tekis mieli vaihtaa noi pitkät kytkimet päittäin tuolta päältä sit olis parempi ;D
latensseista en osaa sanoa mitään koska nyt on simstick poissa käytöstä ku tilasin uuden joka ymmärtää futabaa. eli lähetinmodulin ja vastarin osuus latenssista puuttuu. ja se kyllä tuntuu!
Noi kaasu ja lapakulma trimmit on F3C varten mulklakin on ne käytössä norm. modessa.
-
Noi kaasu ja lapakulma trimmit on F3C varten mulklakin on ne käytössä norm. modessa.
no kyllähän mä nyt sen tiedän kuhan vaan vähä provosoin :D
-
noniin nyt on mRoottos futabalisoitu ::)
yhdeksi futaban huonoksi puoleksi laskettakoon myös noi ärsyttävän pitkät antennit! onhan toi asennus nyt vaan kertakaikkisen ruma >:( mutta paremminkaan ei saa koska jos ne piiskat laittais perän tukiin niin ne repeis torpissa paskaksi :D
vastari (R6203SB) on noin tuplakokoinen spektrumin satelliittiin ja häviää painossakin muutaman gramman ollen painavampi. mutta toi on full range vehe! ja vielä sillä kaikkein nopeimmalla (oliko se nyt 14ms latenssi) tavalla toimiva :)
parittaminen on helppoa ku mikä. laitteet lähekkäin ja nappi vastarista pohjaan :) ennen sitä piti painella sitä nappia samalla kun laitto virrat päälle ni sai ton siihen high speed modeen.
V-bar softakin löys heti kanavat oikeilta paikoiltaan ku valitsi yhteystavaksi S-Bus. ainoa mitä piti tehä oli että muutama kanava piti kääntää reverselle... joka on V-Baria ohjelmoitijoinu joskus tietää että siinä pitää jokaiselle kanavalle naputella mankasta subtrimmeillä nollakohdat ja limitit kohilleen. spektrumilla on joka kerta saanu ne säätää ja tolla kutosella joku kanava näytti keskellä muistaakseni 9% :D tällä futtella kaikki oli tasan prikulleen kohillaan ja yhtään naksua ei tarvinnu tehä mihinkään suuntaa :o aika uskomaton suoritus jaappanin pojilta sanon mää! ei ainakaan potikkavikaa tartte tossa mankassa epäillä :)
huomenna sen sitten näkee miten se lentää! tänään keskitytään sihijuomaan simun ääressä alkaen nyt! :)
sen verran on tullu tässä tota mankkaa näppäiltyä että sain kaiken kohilleen tossa setupissa ensiyrittämällä ihan muutamassa minuutissa ilman manuaalia! apinakin voi näköjään oppia! :)
piti poistaa sisuksista pari osaa että sai räikän pois kaasulta... jousia tuli myös yksi ilta säädeltyä että tuli sopivat omaan näppiin
(https://lh5.googleusercontent.com/-0HoTQBUUvNY/T6V20zHcqUI/AAAAAAAAAbU/42a-KdKU-Yk/s800/20120503_200227.jpg)
vertailua
(https://lh3.googleusercontent.com/-rEw5ZjaV8bQ/T6V21KnFLxI/AAAAAAAAAbU/S3oLL0viFpo/s800/20120504_110842.jpg)
futabalisointia
(https://lh6.googleusercontent.com/-FCNfRmtoAn0/T6V202MJ9rI/AAAAAAAAAbU/cVU7NAlu0RM/s800/20120505_195555.jpg)
ruma asennus mutta jos nää nyt toimis
(https://lh5.googleusercontent.com/-EPGxzUwlxaw/T6V220WsZZI/AAAAAAAAAbU/WfWJqRd2s1s/s800/20120505_213613.jpg)
perskarvat törröttelee
(https://lh6.googleusercontent.com/-ZCDYzSxf_YA/T6V23YwTLBI/AAAAAAAAAbU/VeOvBEdXBIg/s800/20120505_213646.jpg)
-
Manuaalissa kyllä sanotaan että antennien tarttis olla 90 asteen kulmassa toisiinsa nähden, mutta eipä mulla oo ongelmia ollu vaikka ne on lähes saman suuntaiset..
Isommissa kopuissa toki sitten tarkempaa asentamista.
En oo muutakaan käyttöä keksiny noille landareihin valetuille nipsukoille. Liekö jäänteitä piiska-antenniajoilta?
-
oishan se noinkin varmasti toiminu mutta mä laitoin nyt 90 asteen kulmaan ku alkaa riittää nää yhteys ropleemat! >:(
-
mites ku futaban range test kohdassa sanotaan että range test modessa pitäis yhteyden toimia "30-50 paces"
tolla ilmeisesti haetaan askelia... onko se nyt sitten 30-50 normaalia askelta vai 30-50 jalkaa? :D
tunnustaako kukaan tehneensä testiä täyden kantaman vastarilla joka on todettu toimivaksi?
-
mites ku futaban range test kohdassa sanotaan että range test modessa pitäis yhteyden toimia "30-50 paces"
tolla ilmeisesti haetaan askelia... onko se nyt sitten 30-50 normaalia askelta vai 30-50 jalkaa? :D
tunnustaako kukaan tehneensä testiä täyden kantaman vastarilla joka on todettu toimivaksi?
Huomenta en ole kyllä testejä tehny vaikka pitäis 3m liidokkiki ajettiin niin korkeelle ku sen vaan näki hinauskonetta ei nähty enää, kopteria nyt ajetaan paljon lähempänä siinäkään en tehny testejä muutaku ajamalla mutta kyllä se kannattas tehdä.
-
Uskoakseni paces tarkoittaa ihan askelta. Jos olis jalkaa niin sanottaisiin kyllä feet. Tämä siis ihan kielellisesti pohdittuna. Futtestahan mulla ei ole mitään kokemuksia.
-
Ainoo mikä voi haitata noita vastareita on hiilikuitu kun eikös teillä ole hiilikuiturungot koptereissa ,mutta huolellinen radioasennus ni pitäs pelata.
-
Ainoo mikä voi haitata noita vastareita on hiilikuitu kun eikös teillä ole hiilikuiturungot koptereissa ,mutta huolellinen radioasennus ni pitäs pelata.
on joo hiilaria. eipä tämä nyt ton miniRotoksen kanssa ole niin just ku on 450 kokonen eli ei sitä (varsinkaan mun näöllä) nää lentää paljoa 50metriä pidemmälle :D tietty jos laittaa noi mun avataren projisio kiikarit päähän ni voi alkaa tapahtua :D
lähinnä haluan testata maassa ihan muuten vaan että kaikki toimii odotetulla tavalla. tämä toimenpide pelasti rotoksen jo kerran spektumeiden kanssa ku huomasin jo maassa että eihän toi laina DX6i toimi vaikka onkin uudet patterit.
alkaa riittää nää yhteys ongelmat pikkuhiljaa nimittäin. nyt jos pätkii ni ei voi ku ihmetellä ku koko radiokalusto on uusittu :D
-
Kävelet vaan niin penteleen pitkälle ja heiluttelet vipuja :D Sitten arvioit riittääkö. Tai siis näin mä oon yleensä tehnyt et kävelen niin pitkälle kunnes ei enää toimi.
Tästä futtesta ei oo kokemusta vielä, mutta toi futten rattiradiolle en tehnyt niin kun loppu tila kävellä kun vieläki toimi. :D
-
tein testin tolle rotokselle. manuaali sanoo että pitäis kantaa 30-50 askelta ainakin. kävelin 100 askelta ja j@ni näytti toisesta päästä kenttää edelleen että hyvin skulaa. en jaksanu talsia pidemmälle :D toimii!
ja niin toimii myös lennossa. tuli pitkästä aikaa hyvä fiilis ku sai lentää toimivalla kopterilla eikä tarvinnu pelätä mitään sätkyjä :)
kyllä toi 8FG + High speed vastari + V-Bar on vaan aika viiveetön yhdistelmä! en osaa verrata DX8 + DSMX satelliitti + V-Bar yhdistelmään ku pitäis päästä vuorotellen veivaamaan mutta ei toi ainakaan huono ole :)
-
noniin nyt on vaihtunut simstick spektrum mallista futaba malliin. vastarina on vielä väliaikasesti R6208SB joka kyllä kohta lopsahtaa 700E rekkulaan.
ongelma on nyt se että simuteltaessa tulee kopterille aina sillon tällöin pieniä sätkyjä. eli joku kanava heilahtaa nopeasti pikkasen... esim rudder saattaa nykästä välillä ittekseen sillai että perä siirtyy vaikka noin 10 senttiä sivulle...
tavasin simstickin ohjeita ja huomasin että siellä oli nootti ettei high speed modea sais käyttää :( no vaihdoin vastarin tavalliselle modelle ja ihan samalla lailla nykii sillon tällöin milloin mitäkin kanavaa.
toi vastari ei kylläkään ole siellä tikun toimivaksi todettujen listalla...
käyttääkös kukaan muu täällä futaba simstickiä vai pyöriikö kaikki futtemiehet johdoissa? jos käyttää niin nykiikö? ja millä vastarilla?
mulle on tulossa tohon simukäyttöön kiinasta orangen vastari ja bongasin sieltä että mankasta pitää laittaa failsafe pois päältä muuten saattaa tulla servojitteriä... en todella usko että tosta 155e arvosesta vastarista tulee mitään jittereitä mutta olishan se kiva koittaa silti...
futten manuaali puhuu sivulla 64 failsafesta ja sen eri tiloista muttei mitään siitä miten sen saa kokonaan pois päältä ::)
http://manuals.hobbico.com/fut/8fgs-2_4ghz-manual.pdf (http://manuals.hobbico.com/fut/8fgs-2_4ghz-manual.pdf)
mitä mä en nyt tajua?
ei toi pieni nykiminen simussa sinänsä mitään haittaa mutta ärsyttäähän se kun sen huomas :D lisäksi on aika jännä että siinä simstickin ohjeessa sanotaan että highspeed modea ei saa käyttää mutta se toimii sillä ihan samalla lailla :D
Spektrum version kanssa ei ollu koskaan mitään ongelmaa!
-
Mulla on johdolla mutta kokeiles piruttain 7ch jos toimis en kyllä yhtään muista millanen toi 8FG on.
-
Mulla on johdolla mutta kokeiles piruttain 7ch jos toimis en kyllä yhtään muista millanen toi 8FG on.
ei noi vastarit toimi ollenkaan 7ch modessa
-
ei noi vastarit toimi ollenkaan 7ch modessa
Ainii totta siinä on vastari ei sitte mitään.
-
Mitähä mä en huomaa nyt, mulla on normi modessa kaasukäyrä 0-80-80, idle1 87,5, idle2 95. Niin kun kattoo servo valikosta niin näyttää se monitori norm. 60, idle1 75 ja idle 90.
Eli miksi tuolta monitorista näyttää vähemmän mitä todellisuudessa on? Mitään mixejä ei ole päällä eikä trimmejä.
-
Mitähä mä en huomaa nyt, mulla on normi modessa kaasukäyrä 0-80-80, idle1 87,5, idle2 95. Niin kun kattoo servo valikosta niin näyttää se monitori norm. 60, idle1 75 ja idle 90.
Eli miksi tuolta monitorista näyttää vähemmän mitä todellisuudessa on? Mitään mixejä ei ole päällä eikä trimmejä.
Onko end pointteja muutettu? Noi kaasukäyräthän on prosentteja siitä kokonais "liikkeestä". Periaatteessahan noilla ei ole mitään väliä koska noparillehan pitää joka tapauksessa opettaa ne kaasun max ja min.
-
Mitähä mä en huomaa nyt, mulla on normi modessa kaasukäyrä 0-80-80, idle1 87,5, idle2 95. Niin kun kattoo servo valikosta niin näyttää se monitori norm. 60, idle1 75 ja idle 90.
Eli miksi tuolta monitorista näyttää vähemmän mitä todellisuudessa on? Mitään mixejä ei ole päällä eikä trimmejä.
Se servomonitorin asteikko on välillä -100 ja 100, eli throttlecurvessa 50 on servomonitorissa 0, 80 on 60...
-
Se servomonitorin asteikko on välillä -100 ja 100, eli throttlecurvessa 50 on servomonitorissa 0, 80 on 60...
Haha, niihän onkin :D Kaikkea sitä pääjuuttuu miettii kun yksinkertaiset asiat sitten unohtuu.
Siinämäärin tottunut futabaan että yleensä kaikki on -100 - 100 mutta tässähän oli tää juttu.
-
yhdeksi futaban huonoksi puoleksi laskettakoon myös noi ärsyttävän pitkät antennit!
Hyvänä puolena varmaankin se, että sitä voi käyttää hiilikuiturunkoisessa lennokissa. Spektrumiin pitää ostaa "erikoisvastari" sitä varten.
-
purin ton heti alkajaisiksi töissä ja otin vasemmasta tikusta sen räikän pois. säädin samalla jousikuormat sopiviksi omaan käteen. nyt tuntuu kyllä siltä että tostahan vois vaikka tykätäkkin jos saa sen vaan kesytettyä :D
Mikäs räikkä täällä on sisällä, nyt kuulostaa pirun arveluttavalta.
Kokeilin eilen jotain vanhempaa karvalakkifutabaa käteen ja siinä oli joku ihan ihme tuntuma eli selviä pykäliä tikuissa, sehän oli kyllä jostain syvältä ja poikittan ja jonne aurinko ei paista. Onko tämä räikkä nyt sama juttu.
-
Eikös ne pykälät ole lennokkeja varten? DX6i:ssäkin tuli se rauta mukana jonka voi asentaa siihen kaasutikkuun tarvittaessa.
-
Mulla oli 30-vuotta sitten 2-kanavainen hinnat alkaen-Futaba ja siinäkin se räikkä oli ja manuaalissa neuvottiin sen poistaminen :)
-
ei toi kyllä mitään manuaaleja tarvitse että ton saa pois. ruuvit auki ja se metallilevy vaan pois.
siinä ei takuut raukea ja taidetaan toi ohjeissakin neuvoa joskaan en ole siitä varma.
-
ei toi kyllä mitään manuaaleja tarvitse että ton saa pois. ruuvit auki ja se metallilevy vaan pois.
siinä ei takuut raukea ja taidetaan toi ohjeissakin neuvoa joskaan en ole siitä varma.
Sitä juuri yritin sanoakin että se on tarkoitettu itse poistettavaksi kun kerran manuaalissakin se neuvottiin :D
-
Ok, eli jos pääsen kaupassa kokeilemaan tuota futabaa niin siinä on se pirun räikkä sisällä, joka tekee sellaisen pykälätuntuman, mutta sen saa pois ilman virityksiä.
Mites noi tikut. Nyt on pari kertaa käynyt niin että peukku on lipsunut tikulta ja hätä meinas tulla käteen. Yhden kerran ote hävis muutenkin kriittisellä hetkellä ja oli torppi enemmän kuin lähellä. Kopu parin metrin korkeudessa asfaltin puolella ja takaoikealla paljon. Samaan aikaan tikku peukalohangassa.
Onko mukana tulevat tikut hyvät, pitkääkö/kannattaako vaihtaa ja ennen kaikkea saako muita. Mikä on hyvä jos pitää vaihtaa.
Sama kysymys spektrumiin jos siihen päädyn, nyt olen taas futabaan kallellaan, eilen oli toisin päin.
-
Ok, eli jos pääsen kaupassa kokeilemaan tuota futabaa niin siinä on se pirun räikkä sisällä, joka tekee sellaisen pykälätuntuman, mutta sen saa pois ilman virityksiä.
Mites noi tikut. Nyt on pari kertaa käynyt niin että peukku on lipsunut tikulta ja hätä meinas tulla käteen. Yhden kerran ote hävis muutenkin kriittisellä hetkellä ja oli torppi enemmän kuin lähellä. Kopu parin metrin korkeudessa asfaltin puolella ja takaoikealla paljon. Samaan aikaan tikku peukalohangassa.
Onko mukana tulevat tikut hyvät, pitkääkö/kannattaako vaihtaa ja ennen kaikkea saako muita. Mikä on hyvä jos pitää vaihtaa.
Sama kysymys spektrumiin jos siihen päädyn, nyt olen taas futabaan kallellaan, eilen oli toisin päin.
DX8 vakiotikut on suorastaan luokattoman huonot ja ne pitää vaihtaa heti. 8FG vakiotikut taas on ihan hyvät ja niillä menen itse edelleen. ostan varmaan samanlaiset tilalle ku noista aika jättää. :)
-
Itse hommasin Futabaan tälläiset peukuttimet: http://radiocontrolledshop.ie/850-1535-large/aluminum-control-stick-esky-futaba-walkera-ea-010-.jpg (http://radiocontrolledshop.ie/850-1535-large/aluminum-control-stick-esky-futaba-walkera-ea-010-.jpg)
Vaatii hieman totuttelua mutta peukaloisille tämä on aikas hyvä. Ei niissä originaaleissakaan mitään vikaa ollut.
-
En keksinyt että miten ne pykälät saa futaban 8j:stä pois. Jos sen raudan ottaa kokonaan pois, niin sitten siitä tikusta tulee ihan omituinen. Mites se nyt kuuluu tehdä? Vai pitäisikö paketissa olla joku erilainen rauta mukana? Olettaen siis että siinä 8fg:ssä on sama systeemi.
-
En keksinyt että miten ne pykälät saa futaban 8j:stä pois. Jos sen raudan ottaa kokonaan pois, niin sitten siitä tikusta tulee ihan omituinen. Mites se nyt kuuluu tehdä? Vai pitäisikö paketissa olla joku erilainen rauta mukana? Olettaen siis että siinä 8fg:ssä on sama systeemi.
Toinen hyvä kikka on pistää pätkä fuililetkua siihen liuskan päälle.
-
En keksinyt että miten ne pykälät saa futaban 8j:stä pois. Jos sen raudan ottaa kokonaan pois, niin sitten siitä tikusta tulee ihan omituinen. Mites se nyt kuuluu tehdä? Vai pitäisikö paketissa olla joku erilainen rauta mukana? Olettaen siis että siinä 8fg:ssä on sama systeemi.
Kympissä oli erilainen rauta, mutta kasissa tyydyin vaan kääntämään sen raudan ympäri. Huonompi kiinnitys siitä seuraa kun se liipotin ei uppoa hahloon, mutta ihan hyvin tuntuu ajavan asiansa.
Samaa pohtinut itsekin että miten tämä nyt ihan oikeasti pitäisi hoitaa... manuaali en lue :)
EGE:n fuililetkuvinkki vaikuttaa pätevältä. Kiitos.
-
Mulla oli ainaki erinlainen rauta mukana. Ihan outo vaan ku kympissä pihdeillä loivensin sen raudan ni pykälät jäi aivan hitusen tuntumaan ja nyt ku laitto sileen raudan ni tosi vaikia tarkan pitchin käyttö ku mankan muodotki on erit..no varmaan täs joskus tottuu ja alkaa taas tuntuma löytyä.
-
Toinen hyvä kikka on pistää pätkä fuililetkua siihen liuskan päälle.
mä oon kokeillu joskus mankkoja missä on fuililetkuja sisällä ja ei kyllä toimi mun makuun ei sitten ollenkaan!
tikkuun tulee liikkellelähtökitkaa jolloin esim leijutuksesta herkäksi säädetyllä 3D koneella tulee ihan mahdotonta.
ite otin koko raudan pois ja tikku on nyt aivan velttona. mielestäni hyvä noin. joku muu ei ehkä tykkää.
-
Toimiiko olut... tai siis virvoitusjuomatölkki kikka? Eli leikkaat sellaisen lipareen tölkistä, poraat siihen sopivan reijän että menee samaan ruuviin kiinni mitä rautakin. Ja sitten kasaat niin että tölkkilipare on hammastuksen ja raudan välissä.
-
Toimiiko olut... tai siis virvoitusjuomatölkki kikka? Eli leikkaat sellaisen lipareen tölkistä, poraat siihen sopivan reijän että menee samaan ruuviin kiinni mitä rautakin. Ja sitten kasaat niin että tölkkilipare on hammastuksen ja raudan välissä.
toi vois oikeasti jopa toimiakkin!
-
Minä olen omasta futabasta hionut nuo pykälät vain kylmän viileästi pois, ja toimii nätisti.
-
Kiitoksia vinkeistä, täytynee kokeilla jotakin noista. Ihmeellistä tosiaan ettei ohjekirjassa ole mitään mainintaa.
-
Tein tuon viilauksen ja hyvä tuli. Sen verran vastusta ettei tikku tipu kun nostaa radion pystyyn.
-
Minä otin DX7:sta kaasutikun kitkan kokonaan pois.
Sen jälken ongelmaksi tuli että pirotaessa pyrki lapakulmat muuttumaan kun sivari suunta oli sen verran jäykkä.
Tätyi laittaa himan kitkaalisää nyt on melko hyvä.
-
Eilen pääsin tuota säätämään ja olo on kuin Neukulla New yourkissa. Kaikkea voi ja pitää säätää näköjään. Tässä uppoaa kyllä tunti jos toinenkin ennen kuin suurin osa ominaisuuksista alkaa hahmottua.
Kopussa liikkuu nyt servot oikein ja swashin suoruus on säädetty. Kaasukin tuntui toimivan oikeaan suuntaan jne. Gyrollekin löytyi jotain asetuksia. Timeristä ei vielä mitään hajua, liikeraradat, lapakulmat yms. täysin säätämättä. Kokeillaan nyt ensin ja kysellään sitten vasta. Vielä ei osaa edes kysyä mitään. Simu alkoi toimia ja sai vähän esimakua miltä se tuntuu. Herkistelin vissiin vähän turhan herkäksi tikut.
Otin timanttiviilan ja hion vähän jotta sain sen räikkäfiiliksen pois. Sillä konstilla ei myöskään tullut tuota Tohtorin mainitsemaa liikkeellelähtökitkaa. Nyt sen huomasi, kun kokeilin kaverin mankkaa, jossa sitä on.
Noista vastarin Esko Nikkarin viiksistä tuli kysymys mieleen. Käsitinkö oikein että ne päässä olevat osat on ne tuntosarvet, mutta siinä on vaan pitkästi siimaa ennen varsinaista antennia. Alkuosaa saa taivutella ja vetää haluttuun paikkaan, kunhan ne kärjet olis suorassa.
-
Eilen pääsin tuota säätämään ja olo on kuin Neukulla New yourkissa. Kaikkea voi ja pitää säätää näköjään. Tässä uppoaa kyllä tunti jos toinenkin ennen kuin suurin osa ominaisuuksista alkaa hahmottua.
Kopussa liikkuu nyt servot oikein ja swashin suoruus on säädetty. Kaasukin tuntui toimivan oikeaan suuntaan jne. Gyrollekin löytyi jotain asetuksia. Timeristä ei vielä mitään hajua, liikeraradat, lapakulmat yms. täysin säätämättä. Kokeillaan nyt ensin ja kysellään sitten vasta. Vielä ei osaa edes kysyä mitään. Simu alkoi toimia ja sai vähän esimakua miltä se tuntuu. Herkistelin vissiin vähän turhan herkäksi tikut.
Sit kun saat säädettyä yllämainitsemasi kuntoon, voit siirtyä valikkoon missä ohjelmoidaan mankka keittään Sulle kahvit ja myöskin kahvin ajoitus valmiiksi kahden lennon välein ;D
-
Noista vastarin Esko Nikkarin viiksistä tuli kysymys mieleen. Käsitinkö oikein että ne päässä olevat osat on ne tuntosarvet, mutta siinä on vaan pitkästi siimaa ennen varsinaista antennia. Alkuosaa saa taivutella ja vetää haluttuun paikkaan, kunhan ne kärjet olis suorassa.
Eikös ne oo koksukaapelia? Niihin ei kauhean tiukkoja mutkia suositella tehtävän.
-
Eikös ne oo koksukaapelia? Niihin ei kauhean tiukkoja mutkia suositella tehtävän.
Kyllä noin ohut koksi aika tiukalle mutkalle taipuu, mutta en alkaisi siihen mitään 90 asteen vekkiä tekemään.
-
Tiukka on suhteellinen käsite, sanotaan että ei teräviä taitoksia.
-
Tiukka on suhteellinen käsite, sanotaan että ei teräviä taitoksia.
Tämä oli se mitä ajoin takaa. En ajatellut lyhentää niitä tekemällä solmuja tai letittämällä niitä. ;)
Periaatteena siis että koko piiskan ei tarvi olla tanassa vaan taitellaan pyöreillä mutkilla sitä haluttuun paikkaan, mutta ne päät yritetään saada suoraan ja 90 asteen kulmaan toisiinsa nähden.
Jos oikein käsitin niin kaiken saa suurin piirtein konfattua mihin vipuun haluaa. Esim. gyron gainin johonkin kolmiasentoiseen vipuun, lentotilan vaihdon vipuun tai niihin pyöriteltäviin nappuloihin ja dual ratet ja expot samalla tavalla. Timerin holdiin, tikkuun yms.
-
Jos oikein käsitin niin kaiken saa suurin piirtein konfattua mihin vipuun haluaa. Esim. gyron gainin johonkin kolmiasentoiseen vipuun, lentotilan vaihdon vipuun tai niihin pyöriteltäviin nappuloihin ja dual ratet ja expot samalla tavalla. Timerin holdiin, tikkuun yms.
Kyllä käsitit oikein, muistaakseni jotain poikkeuksia saattoi olla mitä ei saanut johonkin nappiin. Mutta ei ole mulle vielä vastaan tullut sellaista eli käytännössä ihan minkä tahansa saa mihin tahansa ohjelmoitua.
-
Kuulostaa hyvältä, tämän saa siis muokattua lähes juuri sellaiseksi kuin itse haluaa. Täytynee käyttää sitten jo jonkin verran aikaa suunnitteluun mitä pistetään mihinkin ja miten juttujen olis hyvä toimia että tulee loogisesti ja järkevästi. Tästähän saa myös täysin mahdottoman käyttää kun aikansa kikkailee kaikilla mahdollisilla asetuksilla.
-
sellanen vinkki että ei kannata laittaa yhtään turhaa kytkintä tekemään yhtään mitään.
jos sulla on joka vipstaakissa joku toiminto niin käytännössä sä joudut ennen joka lentoa tarkastaa niiden kaikkien asento tai muuten voi olla jänniä hetkiä ku gyrot on ratella ja DRt päällä jne ku koitat flipata :D
eli lentotila, holdi ja ajastimen nollaus kytkin. siinä ne melkein on jos ihan perus lennätystä tai 3D lennätystä meinaat. kaikki muut kytkimet sitte merkityksettömiksi. (tämä tietty vaan mun mielipide)
muista disabloida myös ne potikat. jostain käsittämättömästä futaban ingenjöörarin aivopierusta johtuen kun luot uuden mallin on siinä oletuksena toisessa potikassa pitchin keskikohdan 30% hienosäätö ja oikeessa potikassa sitte taas kaasun vai miten ne nyt meni mutta tollai ne on kuitenkin. ne saa pois käytöstä ja kannattaa ottaakkin muuten on unohtumattomia hetkiä tiedossa ;D
-
Joo lentotilojen mukaan saa aika hyvin kaikki. Mutta ne potikat on ääreis kätevät kun haetaan gyrolle sitä oikeaa gainia. Siitä voi pyöritellä ja kattoo miten kopu käyttäytyy. Sit ku on hyvä niin muistaa sen arvon ja sama homma muille lentotiloille. Sitten tietty laittaa ne arvot jokaiseen lentotilaan ja voi ottaa potikan pois käytöstä ettei tuu vahingossa väänneltyä. (tosin itte en oo jaksanu kun kuitenkin tarkastan et se on keskellä ja mulla on niin pikku muutoksia et tuskin ees huomaa enää)
-
Aika tavalla samanlaisia ajatuksia oli jo valmiiksi kuin Falconilla ja Tohtorilla.
Mulla oli joskus surkea Cameleonin kaukosäädin ohjaamassa koko av-systeemiä. Pirukaan enää muistanut mitä mistäkin värillisestä napista tapahtui eikä se ollut mitenkään käytettävissä.
Gyrollekin taisi olla mahdollista antaa useampia arvoja. Ei kai sentään joka lentotilaan voi määritellä eri arvoa vai voiko noinkin tehdä.
Pitää taas ilta istua manuska kourassa ja yrittää saada jotain selkoa tuosta. Servovalikostahan näkyy mitä tapahtuu vai tapahtuuko mitään kun pyörittelee potikoita, kääntelee vipuja yms.
-
Gyrollekin taisi olla mahdollista antaa useampia arvoja. Ei kai sentään joka lentotilaan voi määritellä eri arvoa vai voiko noinkin tehdä.
Kyllä voi ihan näppärästi. Menemällä Gyrovalikkoon ja klisuttelemalla lentotilakytkintä, huomaat että näytössäkin vaihtuu teksti lentotilan mukaan. Nyt vaan rullailet gainin millekin sopivaksi :)
Jos et halua tai et voi väännellä lentotilakytkintä koska esimerkiksi kopterissasi on virrat päällä, niin eri lentotiloja voi muokata myös tässä gyrovalikossa napauttamalla "S1" lyhyesti. Näin se plärää lentotiloja läpi.
-
Saas nähdä onko meikäläinen liian tyhmä hallitsemaan tätä laitetta, alkaa tulla rimakauhua :o
Tutkitaan ensin kysellään vähän ominaisuuksia ja varmistellaan ymmärsinkö oikein, varmaan kohta alkaa sitten postaukset sanallla "miten".
Tänään ei varmasti vielä lennä muu kuin simu. Jos huomenillalla tapahtuis jo jotain niin olen tyytyväinen.
-
Kannattaa ostaa Smack Talk RC:n Futaba jakso, sekä kopterin / mankan säätöä koskeva pläjäys. Linkkaisin muuten tähän, mutta luurilla...
Maksavat eurosta pariin per jakso ja ovat uskomattoman hyviä.
-
Koetas JuhoV ihan omalla voimalla, voit yllättyä!
En mie usko että siinä on enää mitään valloittamatonta kukkulaa.
-
Kyllähän tämä tästä vähitelleen selkiytyy. Valikoissa voi jo liikka, niistä pääsee pois ja alkaa hahmottumaan muutenkin.
Monta juttua on jota en ymmärrä, mutta ne lienee jotain hifistelyhommeleita. Annetaan niiden siis olla toistaiseksi. Ei tahdo oikein kielitaito enää riittää ja varsinkin kun ei ymmärrä kaikkea edes suomeksi. Alulla kuitenkin ollaan ja tämä voi tänään jo lentää.
Tämä D/R homma meni vissiin eri tavalla kuin spektrumissa. Kun avaan tuon dual rate valikon niin siinähän on muutama juttu jota mulkata.
Tämähän näyttää tältä
DUAL RATE
AIL 100 100
EXP +0 +0
NT +20 COND
NORMAL
EDIT NORMAL
Käsitinkö nyt oikein että tässä voi säätää liikealueita erikseen negatiivisella ja positiivisella puolella. Noita lukuja 100 kun pienentää, liikeradat pienenee. Toisesta nega- ja toisesta positiivinen puoli.
Exponentille sama homma, mutta nyt kun halutaan keskialuetta rauhallisemmaksi, tuota +0 lukua pitää suurentaa.
Cond tarkoittaa että nyt muuttuu D/R lentotilojen mukana, ei tarvi konfata erillistä vipua jolla vaihtaa.
Normal taas tarkoittaa että säädetän kyseistä lentotilaa ja vipua naksuttelemalla päästään säätämään muut.
Jos tämä päätelmä on oikein niin sitten aletaan olla kohta lähellä lentämistä. Swash mix valikosta piti tiputtaa arvoja, nuppi bindasi muuten. Sieltä säädin sen niin että liikkeitä on mahdollisimman paljon ilman että mikään kanittaa nupissa. Rajasin sekä kallistuksia että pichiä tasapuolisesti.
Gyroa pitää vähän ihmetellä vielä, mutta sen aika ei ole just nyt. Käsitin kuitenkin että se toimii vastaavalla tavalla ja lentotiloihin voi määritellä eri arvot. Kytkimenä toimii lentotilojen valintakytkin. Tätä voisi vissiin sitten vielä lisäksi trimmata jommalla kummalla potikalla kesken lennon.
Alkuvaiheessa kun haetaan sopivia arvoja, tuollainen voisi olla näppärä tapa, mutta kun arvot on saatu kohdalleen, niin sitten potikka pois pelistä ettei voi vahingossakaan napsutella.
-
Futabassa miinus merkkinen tekee rauhallisemmaksi keskitikulla. Kokeile ja katso sitä vieressä olevaa käyrää :)
Muista ottaa potikoista leijusäädöt pois! Taitavat olla pitch/throttle curve valikoissa. Tee mielellään heti, koska tuo voi aiheuttaa hämmennystä jos jää väärään asentoon. Laita tämän jälkeen vasta toiseen potikkaan gyron säätö.
Jos et ole päivittänyt mankkaa niin futten sivuilta löytyy 5.0:n päivitys.
-
Futabassa miinus merkkinen tekee rauhallisemmaksi keskitikulla. Kokeile ja katso sitä vieressä olevaa käyrää :)
Muista ottaa potikoista leijusäädöt pois! Taitavat olla pitch/throttle curve valikoissa. Tee mielellään heti, koska tuo voi aiheuttaa hämmennystä jos jää väärään asentoon. Laita tämän jälkeen vasta toiseen potikkaan gyron säätö.
Jos et ole päivittänyt mankkaa niin futten sivuilta löytyy 5.0:n päivitys.
Sitä käyrää siinä ihmettelin mutta kun ei puupää ymmärrä.
Siis exp kohtaan pistetään pienempää lukua jotta rauhoittuu, muuten menee kuten tuolla esitin.
Leijutussäädöt selkeni miten saa pois, pitää vielä kikkailla se gyrolle, mutta eiköhän se mene samalla tavalla, mutta aktivoidaan vaan gyron valikosta. Ensin heitetään joku hattuvakiolla sopivaksi arvottu luku.
Joo päivitys on vielä edessä. Nyt se antaa muistaakseni version 4.1 tai jotain vastaavaa, nelosella alkoi kuteinkin.
-
Nyt se toimii, ainakin siinä määrin ettei kopu tule tonttiin sen vuoksi että jotain olis perusteellisesti väärin. Hienouksia vaan on niin paljon etten oikein ymmärrä mitä niillä tehdään.
Mulla on nyt ongelmana etten tahdo saada kulmia ulos nupista ilman että se bindaa. Swash ring on kuulemma se, mistä tätä nyt voi korjailla. Eli jos pistän pitchiä yli 10 astetta, nyt on siis 11 astetta suuntaansa. Oikean tikun kun vie nurkkaan niin nuppi alkaa kanittaa. Osaako joku selittää suomeksi ja kansantajuisesti miten tämä swash ring asetus muuttaaa tilannetta verrattuna siihen että rajoitan liikkeitä swash valikosta.
Swash mix on sitten näköjään vielä erikseen, mutta ei oteta siihen nyt vielä kantaa.
-
Swash ring on kuulemma se, mistä tätä nyt voi korjailla. Eli jos pistän pitchiä yli 10 astetta, nyt on siis 11 astetta suuntaansa. Oikean tikun kun vie nurkkaan niin nuppi alkaa kanittaa. Osaako joku selittää suomeksi ja kansantajuisesti miten tämä swash ring asetus muuttaaa tilannetta verrattuna siihen että rajoitan liikkeitä swash valikosta.
En mä nyt tiedä miten kansantajuinen selitys mutta yritetään nyt vähän
Oikea tikku liikkuu ääriasennoissa ikäänkuin neliön sisällä. Jolloin keskeltä kulmaan on pidempi matka kuin esim suoraan sivulle.
Swashring ikäänkuin leikkaa tästä neliöstä kulmat pois niin että matka keskeltä kulmaan on sama kuin keskeltä laitaan = liike on ympyrän muotoinen.
Parhaiten asia futabassa hahmottuu kun otat mankan käteen, menet sinne swashring valikkoon ja veivaat tikkua kun swashring=100% Kulmissa aile/ele prosentti on vain 71% mutta laidoissa edelleen 100%. Jos ruuvaat swashring raten 141% niin lopputulos on kuin swashringiä ei olisi. Vääntele oikeaa tikkua ja katsele näyttöä niin kyllä se siitä hahmottuu.
~141% ja ~71% tulee sitten taas ihan trigonometriasta. √2 ja 1/√2
Swashring kannattaa kyllä laittaa päälle kun sellainen on silloin kun halutaan törkeimmät flippinopeudet.
-
Swash ring aukeaa parhaiten, kun laittaa googleen ja katsoo kuvia. Ennen käytettiin kiekkoja tikussa - nykyään tuon voi tehdä elektroonisesti.
Laitappa sen mallin asetukset tänne niin voidaan myös funteerata..
-
Ok, kiitoksia, kyllä se nyt vähän aukesi. Otetaan siis käyttöön ja voin rajoittaa liikettä menettämättä kuitenkaan liikettä. Kuulostaa hullulta, mutta näin kai se on tulkittavissa. Juuri tuo kulmissa bindaaminen on nyt ollut ongelma swashin ollessa ylhäällä.
Muokkasin muutenkin vähän uusiksi. Piti muuttaa end pointteja kun negaa tuli paljon enemmän kuin positiivista kulmaa. Nyt menee tasan kummassakin päässä.
Törkeimpiä nopeuksia en kyllä vielä tarvi, mutta jos sais edes pyörimään kohtuudella. En oikein uskalla laittaa niin että se bindaa. Vaikka en varmasti tule käyttämään vielä pitkään aikaan noita yhtä aikaa nurkissa.
Eiköhän se tästä. Ne mix-systeemit on täysin hämärän peitossa, en ymmärrä vähääkään, mutta ei murehdita sitä vielä.
-
Kiitoksia että selvensitte tuota Swash Ringiä. En edes tiennyt moisen olemassaolosta. Vihdoinkin tuohon 50 Raptoriin saa reilusti liikkeitä ilman bindausta.
-
Kiitoksia että selvensitte tuota Swash Ringiä. En edes tiennyt moisen olemassaolosta. Vihdoinkin tuohon 50 Raptoriin saa reilusti liikkeitä ilman bindausta.
Jees, on se hyvä etten ole ainoa, joka ei tiedä kaikkea. :-[
Jatketaa seuraavalla kysymyksellä. Jos tästä olis hyötyä ja huvia muillekin kun mulle.
Kun avaan sen swash valikon niin siinä on ekalla sivulla ARF valikko, eli AIL, EDE ja PIT. Noillahan säädetään mihin suuntaan swash liikkuu ja minkä verran. Siten end pointeilla korjataan liikerata sellaiseksi että myös ääripäissä on swash suorassa.
Siitä löytyy myös Neutral kohta, mitä sillä tehdään. Nyt siinä lukee 50% ja sitä voi muuttaa kun pistää kaasutikun johonkin ja pitää RTN nappia pohjassa.
Sitten löytyy erilaisia valikoita kun selaa eteen päin
PIT ->AIL 100% 100%
->ELE 100% 100%
Näitä löytyy sitten joka suuntaan. Nuokaan ei mulle aukena. Mulla taitaa olla vähän puutteelliset tiedot ja kielitaitokin tulee vielä vastaan.
-
Sitten löytyy erilaisia valikoita kun selaa eteen päin
PIT ->AIL 100% 100%
->ELE 100% 100%
Näitä löytyy sitten joka suuntaan. Nuokaan ei mulle aukena. Mulla taitaa olla vähän puutteelliset tiedot ja kielitaitokin tulee vielä vastaan.
Miksereitä joilla voi korjata jos swashissa on interaktiota akselien välillä. Eli jos esim PITchiä vääntäessä AILeron muuttuu niin tuolla PIT->AIL miksillä sitä voi korjata, ja sama kaikille muille kombinaatioille. Prosentit erikseen eri suuntiin keskikohdasta katsottuna. Kokeilemalla aukenee jos selitys oli liian epäselvä, tee vaikka kopio toimivasta mallimuistista niin ei tarvitse sotkea valmista setuppia kokeilujen takia.
-
Jees, kyllä tuolla idea vähän aukesi.
Jos nyt päättelin oikein niin en hirveästi noita kaikkia hienouksia ihan heti tarvi. Mun lentotarkkuudella noiden hifistelemin viimeisen päälle ei näy lentämisessä mitenkään. Toki onhan se mukava tietää mitä milläkin tehdään. Pääasia että nyt nuo oikeasti oleelliset jutut selkenee.
Jotain oikeita asioita tapahtui kuitenkin. Nyt tulee kulmia kumpaankin suuntaan saman verran, kallistuksia näyttää saavan vähän enemmän kuin aikaisemmin ilman että nuppi bindaa. Paperilla siis näyttää hyvältä. Nyt on sitten vielä tekemättä sellaiset asetukset, jolla kopu tuntuu itelle luontevalta eli sopivasti liikettä käyttöön.
Tosin en nyt ole ihan varma meneekö homma taas hifistelyksi ja olisko parempi vaan lentää enemmän ja säätää vähemmän. Tuskin tuo jostain asteen murto-osasta jää kiinni. Kai se lopullinen säätö tehdään kuitenkin kentän reunalla perstuntumalla, kunhan lähtökohdat on suurin piirtein kohdallaan.
-
Jees, on se hyvä etten ole ainoa, joka ei tiedä kaikkea. :-[
Joo, on tuossa Futabassa varmaan 10 kertainen määrä kaikkea säätämisen mahdollisuutta Spektrumin dx6i verrattuna, vaikka mullahan on tuo T8J.
Ihmettelin itsekin että miksi lentotilojen kaasukäyrät ei toimi vaikka olin ne radioon naputellut. Ne piti vielä yksi kerrallaan käydä napsauttamassa päälle sieltä valikosta, heh.
-
Ihmettelin itsekin että miksi lentotilojen kaasukäyrät ei toimi vaikka olin ne radioon naputellut. Ne piti vielä yksi kerrallaan käydä napsauttamassa päälle sieltä valikosta, heh.
Mulla on muuten luultavasti sama ongelma tän mun vanhan Futaba 9c:n kanssa ja en kyllä vaan löydä mistä "aktivoidaan" noi idle1/2 kaasukäyrät... Onko kellään antaa vinkkiä?
-
Mulla on muuten luultavasti sama ongelma tän mun vanhan Futaba 9c:n kanssa ja en kyllä vaan löydä mistä "aktivoidaan" noi idle1/2 kaasukäyrät... Onko kellään antaa vinkkiä?
Manuaali väittää että ADVANCE menusta THR-CURVE kohdasta aktivoidaan.
Veikkaisin että näin:
a) valitse oikea mode (IDL1/IDL2/IDL3)
b) vaihda MIX niin että se ei ole INH, varmaankin ON tms
-
Jos laittaa Dual rate itselle käytöön mitkä kanavat täytyy sitten pistää sinne liikerajoituksuun? onko pelkkä ail vai kuuluuko laitta myös rud ja ele?
-
http://www.rmfm.org/dual_rates_and_exponential1.htm (http://www.rmfm.org/dual_rates_and_exponential1.htm) Tuolla olis vissiin jotain järkevää juttua siitä. Harmi kun vielä kunnolla ymmärtäisi :-[
-
Jos laittaa Dual rate itselle käytöön mitkä kanavat täytyy sitten pistää sinne liikerajoituksuun? onko pelkkä ail vai kuuluuko laitta myös rud ja ele?
laitat just ne kanavat mihin kaipaat sitä. sen takiahan sä oot niitä laittamassa ku on liian äkkipikanen eikö!? :D
yleisenä hyvänä ohjeena on että aileronissa ja elevatorissa olis yhtä paljon. muuten saat kopterista ihan kummallisen ku cyclic on eri vahvunen eri suuntiin. itse en ole expo fani enkä niitä käytä joten neuvoisin koittamaan ensin pelkällä D/R:llä ja sitte jos tuntuu liian tiukalta edelleen ni expoa. jos D/R:ää laittaa liikaa niin kopteria ei enää saa tiukassa tilanteessa pelastettua. siinä expo on parempi. se vaan tekee ohjaustuntumasta ihan kummallisen ku ensin ei tikusta tapahdu mitään ja yhtäkkiä hyökkää.