Kopterit.net
Tekniikka => Polttomoottorit, turbiinit, äänenvaimentimet ja polttoaineet => Aiheen aloitti: Dutchman - 22 Huhtikuu, 2012, 20:28:46
-
Tänään alkoi kopterista kuulumaan mekaanista ääntä. Äänen aiheuttajaksi paikantui moottorin takalaakeri, joka olikin aika huonossa kunnossa. Pykälsi todella paljon!
Moottoria on käytetty noin gallonan verran, ja on 3,5kk vanha. Omasta mielestä sen ei pitäisi vielä olla virstanpylväs laakerille. Kysymys kuuluukin, että mikä voi olla laakerin tuhonnut? Väärät säädötkö? Vaikuttaako laihalla- tai rikkaalla käyttäminen? Liika nitro? Käytän 30%.
-
Kiina-ilmiö...p**ka laatu.
Säilytä mosaa niin, että mäntä on yläasennossa. Kampikammio ei silloin tuuletu kanavien kautta, syöpyy laakerit vähempi. Ehkä....
Keraamiset laakerit rosterikehillä on myös yksi ratkaisu, jos käyttö on satunnaista. Eivät syövy, mutta kun tunnit tulee niillä täyteen, kuulat suurinpiirtein räjähtää ja seurauksena saat ostaa uuden mosan ;D
-
Ei tuo laakeri kyllä kalliskaan ole.., mutta aiheutti aika paljon jumppaa. Lähti kyllä ihan hyvin irti, kun tungin lohkon heti ranskiksien jälkeen uuniin lämpeämään. Tarvitsee ostaa toinen laakeri varalle.
Mielenkiinnosta vain kyselin, kun en näitten metukkavehkeitten kanssa ole niin pelannut.. Voipihan se olla, että on jokun kikkaran imuttanut kaasarista sisään..
-
Kysymys kuuluukin, että mikä voi olla laakerin tuhonnut?
Nitrosoppa ne laakerit hajottaa, tai tarkemmin nitrosopan palotuotteet. Jotkut laittavat suojaöljyä ajon jälkeen, jotkut ajavat kuivaksi, itse en jaksa säätää vaan vaihdan laakerit joka kevät.
Keraamiset laakerit rosterikehillä on myös yksi ratkaisu, jos käyttö on satunnaista. Eivät syövy, mutta kun tunnit tulee niillä täyteen, kuulat suurinpiirtein räjähtää ja seurauksena saat ostaa uuden mosan ;D
Voivat ne teräslaakeritkin räjähtää. Kannattaakin käyttää laakeria jossa on metallisuoja kampikammion puolella. Toisen suojan voi poistaa niin laakerin voitelu toimii paremmin.
ps. Ossin kampurassa on "suojarengas" siinä voi käyttää avointa laakeria.