Kopterit.net
Multikopterit => Multikopterit => Aiheen aloitti: heikkit - 22 Huhtikuu, 2012, 09:40:54
-
Tuossa lennellessä kopteri tipahti ihan hassusti taivaalta -hitaasti eteenpäiin kaatuen. Tipahti maahan ja sitten lähti poraamaan itseään kohti maata kohti. Ohjaimet eivät toimineet, joten sitten vaan repimään akkuja irti. Pari potkuria rikki ja 2 moottoria mutkalla. Ei muita tappioita.
Nyt on siis fakta, että tuommoinen controlboard (APM 2.0) voi feilata täysin ja tietty kopteri voi lähteä ihan mihin suuntaan vaan. Onneksi nyt lähti alaspäin.
Nyt pohdituttaa miten sen voisi välttää / minimoida tappiot.
Ensimmäiseksi varma on, että (multi)kopterilla pitää aina lentää sellaisissa paikoissa se voi hetkellä millä tahansa tipahtaa - nämä vehkeet feilaavat aina joskus.
Yksi ratkaisu olisi virransyöttössä oleva kytkin, joka olisi suoraan vastarista ohjattu. Jos vastari feilaa, niin sittenhän se on menoa jokatapauksessa / boardin failsafe saa hoitaa homman sitten.
Tuntuu niin perusongelmalta, että tähän on varmasti mietitty hyviä ratkaisuita? Mikä on paras malli tappokytkimeksi?
-
Eiköhän tälläinen sovi turvaamaan akun jännitteen tippumisestä tai radiosignaalin häviämisestä johtuvat karkaamis aikeet kun sen laittaa kaasukanavaan vastarin ja noparin tai kaasuservon väliin.
http://www.freakware.de/shop/artikeldetails.php?show_artikel=42015 (http://www.freakware.de/shop/artikeldetails.php?show_artikel=42015)
Nykyään monessa gigasessa radiossa on toi failsafe jo rakennettuna sisään, mutta jos ei ole, niin...
-
Nykyään monessa gigasessa radiossa on toi failsafe jo rakennettuna sisään, mutta jos ei ole, niin...
Tässä minun ongelmassa on, että vastari voi lähettää mitä vaan, mutta controlboard on jumissa ja ei tottele. Eli minusta vastarin failsafe ei auta.
Sen takia tekisin melkein "mekaanisen" katkaisimen virransyöttöön. Hyvin yksinkertainen pitäisi olla, ettei tuosta tule vaan uutta riskikohtaa.
Eikös näitä faileja ole muutamanlaisia
1) lähetin failaa --> radion failsafe vastarin tekemänä / controlboardin failsafe
2) vastari failaa --> controlboardin failsafe
3) controlboard (multikopterin iloja) feilaa --> minusta ei muuta ratkaisua, kuin virrat pois ja kopteri alas. Tässä olisi tämä case.
-
Muistanko oikein Heikki, että lennät turnipsin mankalla?
Siinähän ei (virallisesti) ole failsafea, eli radiohäiriön vuoksi voi tapahtua mitä vaan.
Mutta tappokytkin on aika hankala toteuttaa, koska loppuviimen kaikkihan voi failata.
-
Eiköhän tälläinen sovi turvaamaan akun jännitteen tippumisestä tai radiosignaalin häviämisestä johtuvat karkaamis aikeet kun sen laittaa kaasukanavaan vastarin ja noparin tai kaasuservon väliin.
http://www.freakware.de/shop/artikeldetails.php?show_artikel=42015 (http://www.freakware.de/shop/artikeldetails.php?show_artikel=42015)
Nykyään monessa gigasessa radiossa on toi failsafe jo rakennettuna sisään, mutta jos ei ole, niin...
Ja nekin gigavastarit joissa ei ole niin lähettää yleensä sitä katkoa edeltävää signaalia, joten tuo ei tee/auta mitään.. on tehty mega mankoille (ilman PCM:mää olevat) joissa signaalin katketessa/pätkiessä vastari arpoo mitä sattuu servosignaaliksi kun niissä ei ole mitään virheen tarkistusta, kuten kaikissa gigavehkeissä käsittääkseni on.
-
periaatteessa varmaan pitäisi olla jo hieman älyllinen tappokytkin, esim jos radion tiettystä kanavasta ei tule/tulee tiettyä signaalia niin vedetään kaasusignaalit suoraa nopereille nolliin, mitenhän nuo noparit reagoi jos sitoo maihin signaalin. Tai sitte releellä katkotaan akulta virta, mutta saa olla kohtuu tuhti rele jo näissä leluissa.
Taitaa tosiaan jäädä antamaan viimeisintä pulssia vastarista jos komennot katkeaa?
-
Voihan sen releen (tai muun sähköisen katkaisun) askarrella tuohon noparin signaalikaapelin väliin. Eikös noparit sammuta itsensä jos eivät saa mitään signaalia lähettimeltä? Ei siis tarvitsisi erillistä nollakaasusignaalia kun signaalin puutos riittää.
-
Tuokin mahtanee riippue noparista ja käytetyistä radiolaitteista ::)
Gigaset taitaa järkiään pistää kanavan pimeeksi jos ei toisin määrätty?
PPM megasilla tulee mitä sattuu kanaviin ku yhteydet menee, pcm käyttäytyy enemmän gigamaisesti.
Failsafet sitte laitteistokotasesti.
-
Keksitkö tähän mitään patenttia?
Mietin tätä tovin ja tuli mieleen, että eikö APM:n voi buutata etänä? Ainakin Arduplanessa moinen onnistuu, joten liekö toiminto toteutettu arducopterinkin puolella. Toimivuus riippuu tietysti monesta jutusta, mutta ainakin ohittaa lennätysradioihin liittyvät asiat ja nollaa muuttujat ym.
ArduPlane 2.62:
added support for MAV_CMD_PREFLIGHT_REBOOT _SHUTDOWN. This makes it possible to reboot an APM2 remotely from a ground station
-
Näihin alkaa pikkuhiljaa löytymään myös laskuvarjoja. Isoihin multikoptereihin lähes pakko-ostos kunhan julkaistaan helppo ja toimiva systeemi. Kaikkein vaarallisinta näissä on massa, jos vaikka tippuu 50 metristä vapaapudotuksella niskaan niin jälki on sen mukaista.
-
Näihin alkaa pikkuhiljaa löytymään myös laskuvarjoja. Isoihin multikoptereihin lähes pakko-ostos kunhan julkaistaan helppo ja toimiva systeemi.
Mielenkiintoinen idea tuo laskuvarjo, pitää tonkia sitä lisää ;D
Ajauduin turvallisuusjuttuja miettimään ja kirjoitin uuden säikeen avaukseksi, ehkä se on liikaa, ehkä se on hyvä - en tiedä... saas nährä.
-
Laskuvarjo on kiva joo, kunhan sen saa toimimaan luotettavasti lentotilasta - ja myös sähköistä - riippumatta kun tarvetta ilmenee. Kopuhan ei yleensä ole kauniisti leijunnassa, vakiolentotilassa tai välttämättä muutenkaan kontrollissa silloin kun varjo pitäisi tositilanteessa laukaista.
Vanhojen Mars-mönkijöiden loppulaskun pehmennyksessä käytettyä ideaa, laitteen ympärille pullautettavia "airbageja" voisi myös ajatella..