Kopterit.net
Tekniikka => Radio-ohjaimet, servot, gyrot ja lisävarusteet => Aiheen aloitti: sami1308 - 13 Toukokuu, 2008, 07:12:33
-
Moro
Ostin E-sky Beltiin uudet servot kun originaalit meni rikki ennenkuin pääsin edes ilmaan. Laitoin Hitecin 55:et nuppiin ja 65:n perään... Kysymys kuuluukin että mitä nyt kun ne tuskin on oikeissa asennoissaan? Miten servot tulee säätää että kopterilla uskaltaa lähteä ilmaan? Nehän kun saattaa nyt olla missä asennossa tahansa ja uskoakseni kone saattaa sit karata johonkin suuntaan kun lähden sitä koettamaan. Nimimerkillä ikinä kopteria lennättänyt!!
-
Kyllä mulla vakkariradiot siinä on.. Suuntia ei siis millään saa muutettua? Tulikohan turhaan ostettua kalliit servot. Ou damn... Kalliiks tulee tää harrastus.. Nyt tartteis sit radion kun en mä noilla E-skyn servoilla lähde mihinkään.
-
Ei kysyvä tieltä eksy ;D
-
Kyllä mulla vakkariradiot siinä on.. Suuntia ei siis millään saa muutettua? Tulikohan turhaan ostettua kalliit servot. Ou damn... Kalliiks tulee tää harrastus.. Nyt tartteis sit radion kun en mä noilla E-skyn servoilla lähde mihinkään.
Radiot ne vasta onkin halpoja ;D. Anteeksi vahingoniloinen virnistys.
-
Joo kyllähän noilla radioilla on hintaa, on tää kallis harrastus...
-
Elämä on... Mutta silti kannattaa ostaa heti kerralla kunnon(lue kallis ja monipuolinen, esim Futaba 12FG) ratijo nii se tod. näk. on kertaluontoinen kustannuserä jos ei pidä radiota jalkapallona ;)
nimim. 7 vuotta harrastusta ja kuudennet radijot menossa, edellisistä kun loppu ominaisuudet kesken....
-
Ei kysyvä tieltä eksy ;D
Eksyvä ei tietä kysy ;D
Tarkoittanet: E-Skyvä ei tietä kysy ;) ;D
Valitettavan usein kopteri (tai pahimmillaan "kopteri") ostetaan ensin ja kysellään sitten. Walkeroita porukka taitaa osata jo varoa, mutta nyt ESky tekee saman. Kelvollinen runko on pilattu SER-romulla. Alle 200 ARF paketissa on turha odottaaa saavansa asiallista radiota. Rahaa pitää palaa tuplasti kunnon ohjauslaitteisiin. (Spectrumin paketit taitaa olla juuri 400€ pintaan...? )
Jos riittäää harrastuneisuutta, niin äkkiäkös ne servot avaa ja vaihtaa moottorin toisin päin, ja kääntää asennon tunnistavan potikan johdot. Silloin servon liikesuunta (luullakseni) vaihtuu, ja ESkyn tikut pelaavat taas hetken.
-
Ei servoja voisi kääntää ihan vaan johdotuksia muuttamalla? Keltainen semaphore, punainen power "+", musta power "-". En oikein tunne servon periaatetta niin ei uskalla koettaa ja savun hälvettyä tarkastaa kytkentää... Kaikkea pitää miettiä kun nyt ei oikein olisi vara investoida radioon. Kikkailin radionkin kanssa ja sain kaiken muun toimimaan oikein päin mutta kun tuota throttlea ei voi laittaa reverselle kun sitten moottori ei tottele ja kun throttle on "oikeassa" asennossa niin lapakulmat menee nurinpäin... Luulin jo onnistuneeni...=)
-
Tarttis melkein kääntää servomoottorin johdot. Muuten nousee sauhuva purkista...
-
Servo on nyt sitten auki... Servomoottoriin menee kolme johtoa joista yksi runkoon ja kaksi moottoriin... vaihdanko moottoriin menevien johtojen paikkaa? Runkoon menevälle johdolle ei varmaan tartte tehdä mitään? Entäs ne potikan johdot, tarviikohan niitä kääntää ja mitä niistä kun sinnekkin menee kolme piuhaa.. Ohhoh tätä köyhän kopteristin virittelemistä!!! Oikein alkaa itseäkin jo hirvittämään/ naurattamaan... Toisaalta ihan kiva kun ainakin riittää puuhailemista, ei tähän harrastukseen pääse ainakaan kyllästymään.. Kiitti kaikille avun antajille, toivottavasti näistä mun kokemuksista on jotain apua... Ainakin itse jo pari viikkoa kopterin omistaneena olen huomannut että kannattaa lähteä kalliimmalla liikkeelle niin tulee jo parin viikon aikana halvemmaksi...=)
-
Hmm en kyllä lähtis tuota napaisuutta vaihtamaan. Moottorihan toimii yhteistyössä säätopotentiometkin kanssa joka kertoo servon elektroniikalle että missä asennossa pääakseli on. No jos menet vaihtamaan moottorin napaisuuden meenee elektroniikka kyllä sekaisin. Sehän saa tiedon radiolta/vastaan ottimelta että laitappa akseli asentoon 5ast vasemmalle. ja sulla lähteekin moottori kääntää sitä oikeelle jolloin potikka välittää elektroniikalle tiedon että hei mennään väärään suuntaan. ja eiku lisää kierroksia moottoriin.. lopputulos onkin sitten että joko rikot moottorin, potikan tai rajoittimet servon sisällä.
Ts. Radion tikun asento vastaa servon akselin asentoa joten sen ohjauksen pitää tulla radiolta oikea oppisena...
--jp
-
Perjaatteessa pitäisi onnistua kääntämällä moottorin napaisuus. Potikka kertoo vain kumpaan suuntaa pitää mennä ja missä asennossa ollaan. Se ei mittaa moottorin akselista mitään. Eikä elektroniikka mene sekaisin vaikka menisi muutaman hampaan pieleen.
Mahdollisesti potikan reunimmaiset johtimet pitää myös vaihtaa ristiin. Muuten voi olla että kääntyy väärään suuntaan.
Todella vaikea selittää... :P
PS: Koskaan en ole itse kokeillut tuote. Mutta perjaatteessa...
-
Jos jollain on oikein tietoa niin uskallan koettaa... Tai kait sitä nyt sen verran riskeeraa...=)
-
Kokeilin tuota servoviritystä yksittäisellä servolla... Kun vaihdoin pelkät moottorin johdot niin servo tosiaan vaan pyöri ja pyöri niinkuin jpheli sanoikin... Sitten kun lisäksi vaihdoin potikasta maan ja virtapiuhan paikkaa niin avot!! Servon suunta on tosiaan silloin käännetty... Tämän kaiken testasin E-skyn servolla etten riko mitään kalliimpaa.. No onpahan ainakin testattu.. Eri asia onko noita järki alkaa soveltamaan kun pienen laatikon sisään joutuu tekemään neljä eri tinausta, saattaa joskus joku niistä pettää lennätellessä ja sit ei taas löydy rahapussista mitään pitkään aikaan... Menen mietiskelemään kuitenkin radion ostoa!! Oli kuitenkin pakko selvittää tämäkin juttu... Pari viikkoa sit en tiennyt koptereista juuri mitään, nyt vähän enemmän ja täytyy tähän paikkaan sanoa vanha viisaus "tieto lisää tuskaa". Tosin jos alkuun olisi ollut enemmän tietoa niin olisi monelta harmilta vältytty, mutta eipä olisi tullut näihin perehdyttyä näin jos kaikki olisi pelannut kuin elokuvissa
-
Kokeilin tuota servoviritystä yksittäisellä servolla... Kun vaihdoin pelkät moottorin johdot niin servo tosiaan vaan pyöri ja pyöri niinkuin jpheli sanoikin... Sitten kun lisäksi vaihdoin potikasta maan ja virtapiuhan paikkaa niin avot!! Servon suunta on tosiaan silloin käännetty..
Enkös minä jo viime kommentissani niin sanonut? ;)
-
Niinpäs taisit sanoa... Yllättävän paljon kaikkea sitä ihmiset täällä tietää.. Eihän tuossa virittelemisessä paljon järkeä ole, mutta kiva sitä on kokeilla ihan jo haasteenkin vuoksi..
-
No,
jos se on asiallisesti tehty niin mikäs siinä.
Joku/ jokin ne on siellä tehtaallakin tehnyt.
-
Äläkä sitä moottorin tinausta turhaan ujostele. Se on vielä suht iso komponentti. Täällä Liperin suunnalla kun servo jumii, moottori otetaan auki ja harjoja vähän nytkytellään että tulee kulumaton kohta esiin ja taas pelaa. Viimeksi tehtiin ko. operaatio Robbe FS61:selle, samaa kokoluokkaa kuin tuo Hiteckin HS-55, joita niitäkin on operoitu. Sen kokoisen moottorin purkaminen, ja erityisesti kasaaminen on kivaa puuhaa... ;D
-
missä asennossa ollaan. Se ei mittaa moottorin akselista mitään. Eikä elektroniikka mene sekaisin vaikka menisi
En väittänytkään että se moottorin akselia mittaa vaan servon pääakselia mihin ohjainvipu tulee. Ja niinkuin sami1308 tuossa sanoi, moottori tosiaankin alkoi vain pyörimään kuin hullu...
Joo tietty kun potikan karvat vaihtaa myös niin silloinhan sen pitäisikin toimia mutta kun kaikissa servoissa tuo ei onnistu vaan potikka on suoraan piirilevyssä kiinne. No tietty askartelullahan siitäkin päästään eteenpäin 8)
Onhan sitä Honey Bee King V2:sestakin tehty tuplamoottorilla toimiva coaxiaali kopteri joten eiköhän se yksi servokin saada käännettyä.
Tietty helpompi ja turvallisempikin tapa on kääntää ko. potikan karvat radiossa toistepäin :)
Vähän niinkuin reverse kytkin itseasiassa tekee sen radiossa. Näin varmistaa että tieto lähtee oikein jo radiosta eteenpäin.
Toisaalta kuten sanottu, tuunaus on homman hauskuus ;D ;D
--jp