Kopterit.net

Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: Luigi Cravatto - 12 Huhtikuu, 2012, 18:37:37

Otsikko: LiPo-akun sisäinen resistanssi
Kirjoitti: Luigi Cravatto - 12 Huhtikuu, 2012, 18:37:37
Kun en aiheesta jaksa tietoa etsiä niin kertokaas te jotka jo tiedätte: Mitä LiPo-akun sisäinen resistanssi ja sen mahdolliset muutokset kertovat akun kunnosta?
Jotain oleellista kai sen pitäisi kertoa kun kerran on latureitakin jotka sen osaavat mitata...  :-\
Otsikko: Vs: LiPo-akun sisäinen resistanssi
Kirjoitti: 1m4s0_ - 12 Huhtikuu, 2012, 18:40:11
Mitä pienempi sitä parempi, vanhetessa tuppaa kasvamaan.
Otsikko: Vs: LiPo-akun sisäinen resistanssi
Kirjoitti: ak9 - 12 Huhtikuu, 2012, 18:43:35
Eikös se tarkota sitä että johtaa paremmin virtaa jos resistanssi pienempi?
Otsikko: Vs: LiPo-akun sisäinen resistanssi
Kirjoitti: Teemu K - 12 Huhtikuu, 2012, 18:44:54
Lainaus
Eikös se tarkota sitä että johtaa paremmin virtaa jos resistanssi pienempi?
juurikin näin
Otsikko: Vs: LiPo-akun sisäinen resistanssi
Kirjoitti: Luigi Cravatto - 12 Huhtikuu, 2012, 19:01:36
Just. Kuvannee siis nimenomaan virranantokykyä. Kapasiteetin eli varauskyvyn heikkenemisestä ei voine tehdä johtopäätöksiä sen perusteella?
Onko kenelläkään tietoa siitä, millaisissa lukemissa ne pitäisi/ei pitäisi olla?
Otsikko: Vs: LiPo-akun sisäinen resistanssi
Kirjoitti: Dumle - 12 Huhtikuu, 2012, 19:07:21
Otetaan esimerkkinä Turnigy Nano-Tech 6S 2650mAh 35-70C:
1. akku: 3,3,4,3,4,3
2. akku: 3,2,3,3,3,3
3. akku: 4,3,4,3,3,2
4. akku: 3,3,3,3,4,3
Melkein uusia kaikki.

Nano-Tech 3S 2200mAh 35-70C
1. akku: 9,10,11
2. akku: 12,12,13
Vuoden vanhoja, sykleja lukemattomia ja puhti selkeesti poissa.
Otsikko: Vs: LiPo-akun sisäinen resistanssi
Kirjoitti: Luigi Cravatto - 12 Huhtikuu, 2012, 19:46:04
Kiitos Dumle!

Tuo oli havainnollista, eli erot on todellakin huomattavia. Suorastaan moninkertaisia jopa :)
Kiitos muistakin kommenteista. Nyt on helpompi saada hyötyä omasta laturista joka tuon mittauksen myöskin tekee :D

EDIT:
Tulipahan sitten todistettua akun täytenä säilyttämisen vaikutus akkuun. Käytössä on viisi kpl 3s 2200mAh 25c -akkua jotka kaikki olivat viime kesän jäljiltä vain pari kertaa kokeiltu jokainen. Näistä neljä on pidetty varastolatauksessa ja ladattu vain tarvittaessa. Yksi puolestaan on "uhrattu" alusta asti säätelyvirtalähteeksi ja ollut koko ajan, noin 8kk, täyteen ladattuna. Sisäiset resistanssit varastoiduissa akuissa ovat nyt 4-6 milliohmia/kenno. Koko ajan täytenä pidetty akku antaa lukemat 9-11milliohmia/kenno. Vaikutus näyttää siis olevan merkittävä. MOT  ;D
Otsikko: Vs: LiPo-akun sisäinen resistanssi
Kirjoitti: Tohtori R - 12 Huhtikuu, 2012, 21:36:46
pienempien C arvojen akuissa on isommat sisäiset sarjaresistanssit kun isompien C-arvojen akuissa ;)

siksi ne lämpenee enemmän samanlaisesa käytössä.

Otsikko: Vs: LiPo-akun sisäinen resistanssi
Kirjoitti: Xen - 12 Huhtikuu, 2012, 23:07:55
Menit sitte Pandoran lippaan tempasee auki  :o

Eikös se tarkota sitä että johtaa paremmin virtaa jos resistanssi pienempi?
Noup, virta pysyy samana ja jännite laskee. Mutta pieni resistanssi on aina hyvästä lipojen kanssa.

Kuvannee siis nimenomaan virranantokykyä.
pienempien C arvojen akuissa on isommat sisäiset sarjaresistanssit kun isompien C-arvojen akuissa ;)
Noup. Virranantokyky (C-arvo) ja IR eivät ole suoranaisesti toisistaan riippuvaisia, ne vain sattuvat yleensä korreloimaan toistensa kanssa, mutta poikkeukset kertovat jotain aivan muuta.

C-arvo on lähtökohtaisesti jo päätetty kun tiettyä akku aletaan tekemään koska rakenne on erilainen eri purkuvirroille. Tästä johtuu varsin merkittävät painoerot saman kapasiteetin, mutta eri C-arvojen välillä. Kennojen valmistuksen jälkeen niiden arvot mitataan ja ne niputetaan samanlaisten kanssa (tästä tulee 'matched' sana Turnigy-akuissa). Jos homma menee putkeen ja kennot vastaavat suunniteltua, ison C-arvon akuissa on pienempi IR. Mutta sekundaakin tulee ja niitä myydään esmes B-grade akkuina. Näissä kennojen IR-arvot saattavat olla 10 suurempia mitä normipakassa. Virtaa niistä lähtee kuitenkin suunniteltu määrä, mutta teho menee lämmöksi ja jännite on olematon. Tuli todistettua tuo kun liukurin ja loggerin kanssa leikin. Toisaalta legendaarisessa Turnigy 2200mAh 3S 20C -pakassa IR-arvot (2-3omh/kenno) ovat olleet samoja mitä 40C-pakoissa. Virtaa noista ei enempäänsä irtoa, mutta ovat aivan jääkylmiä vaikka ottaa ilon irti.

IR-arvot ovat absoluuttisia eikä niitä voi vertailla (kovin) eri kapasiteettisten kennojen välillä. Itselläni on docsissa taulukko jolla lasken tehohäviötä akun C-arvolle. Empiiristen tulosten mukaan tuollainen alle 10% häviö jatkuvalla C-arvolla kertoo hyvästä akusta. Isojen akkujen arvojen laskeminen on aika turhaa, koska IR:t ovat niin pieniä. Luotettavan tuloksen saaminen alle 3omh/kenno lukemasta alkaa olemaan haastavaa. Yks huono balanceri-jatkojohto ja IR:t heittää härän pyllyä.

Kapasiteetin eli varauskyvyn heikkenemisestä ei voine tehdä johtopäätöksiä sen perusteella?
Kapasiteetin kanssa IR:llä ei ole mitään tekemistä. Kapasiteetin pystyy mittaamaan vetämällä akun storage-tasolle 0.2C latausvirran tarkkuudella ja lataamalla sitten 1C:llä täyteen. Saatu mAh-määrä kerrotaan kahdella ja se kertoo muutaman prosentin tarkkuudella todellisen kapasiteetin. Absoluuttisesta arvosta en mene takuuseen, mutta samalla mittaustavalla tehdyt tulokset ovat vertailukelpoisia keskenään. Jyvät kyllä erottuvat akanoista..

Jotain oleellista kai sen pitäisi kertoa kun kerran on latureitakin jotka sen osaavat mitata...  :-\
Jotain se kyllä kertoo, mutta liikaa ei kannata johtopäätöksiä tehdä. Sillä saa helposti huonot kennot kiinni jos sellaisia on. Parhaiten sitä voi hyödyntää seuraamalla IR:n muutosta.

Tulipahan sitten todistettua akun täytenä säilyttämisen vaikutus akkuun. Käytössä on viisi kpl 3s 2200mAh 25c -akkua jotka kaikki olivat viime kesän jäljiltä vain pari kertaa kokeiltu jokainen. Näistä neljä on pidetty varastolatauksessa ja ladattu vain tarvittaessa. Yksi puolestaan on "uhrattu" alusta asti säätelyvirtalähteeksi ja ollut koko ajan, noin 8kk, täyteen ladattuna. Sisäiset resistanssit varastoiduissa akuissa ovat nyt 4-6 milliohmia/kenno. Koko ajan täytenä pidetty akku antaa lukemat 9-11milliohmia/kenno. Vaikutus näyttää siis olevan merkittävä. MOT  ;D
Harvinaisen kovaa faktaa akkujen säilytyksestä, kiitos tästä tiedosta  :D

Jaksoitko lukea tänne asti, taputa itseäsi selkään  ;D
Otsikko: Vs: LiPo-akun sisäinen resistanssi
Kirjoitti: B12 - 13 Huhtikuu, 2012, 09:25:09
Sisäiset resistanssit varastoiduissa akuissa ovat nyt 4-6 milliohmia/kenno. Koko ajan täytenä pidetty akku antaa lukemat 9-11milliohmia/kenno. Vaikutus näyttää siis olevan merkittävä. MOT  ;D

Mitenhän säilytyslämpötila vaikuttaa?. Siitä ei ole oikein kunnon faktaa mistään löytynyt. Netistä kuultua "faktaa/mutua":

-ei mitään vaikutusta
-etenkin täytenä säilytettäessä viileä hidastaa akun tuhoa
-joku valmistaja suosittelee pakastamista pitkäaikaissäilytykseen
-jne...

Omat säilytän jääkaapissa, kun kerran sattuu sellainen harrastehuoneessa olemaan. Ainakin pikaliiman säilyvyyteen huima vaikutus.
Otsikko: Vs: LiPo-akun sisäinen resistanssi
Kirjoitti: Luigi Cravatto - 13 Huhtikuu, 2012, 18:26:29
Menit sitte Pandoran lippaan tempasee auki  :o
Sellainen oli tarkoitus ja hyvä että tietoa nyt tulee :)

Jaksoitko lukea tänne asti, taputa itseäsi selkään  ;D
Jaksoin ja jopa mielelläni :D Elektroniikka pelisääntöineen on hanskassa mutta työasioissa ei Lipot juuri vastaan tule. Nöyrä kiitos tuosta rautaisannoksesta!
Karkeasti yleistäen siis: Absoluuttinen ko. mittauksella saatava arvo ei sinänsä ole järin hyödyllistä tietoa ellei se tuo esiin poikkeuksellisen suuria eroja saman akun kennojen välillä. Hyöty saadaan pidemmällä aikavälillä resistanssin muutosta seuraamalla, kuten edellä mainitsemassani akkujen säilytystä koskevassa esimerkissäni.

EDIT: Kun kerran kyseinen lipas nyt tuli avattua niin heitetääs vielä lisäkysymys vaikka vähän aiheesta sivuun meneekin :)
Aloittelijan kysymys: Kun akku käytössä "kuluu", niin kärsiikö siinä enemmän akun kyky antaa suuria virtoja kuormituksessa vai sen kapasiteetti? Vai molemmat samaan tahtiin? Joku muu, mikä?
Otsikko: Vs: LiPo-akun sisäinen resistanssi
Kirjoitti: Sandu - 13 Huhtikuu, 2012, 20:24:38
kapasiteetti taitaa pysyä samana mutta tuo virranantokyky siinä heikkenee.
resistanssi kasvaa->virranantokyky heikkenee->tuottaa lämpöä->akku pullistuu
Otsikko: Re: LiPo-akun sisäinen resistanssi
Kirjoitti: Tohtori R - 13 Huhtikuu, 2012, 20:30:10
Joissain yksilöissä romahtaa lopuksi myös kapasiteetti!

Mulla oli kaverin vanha akku lämppärikäytössä hetken ja tarrassa luki 3s 2200mAh 20c turnipsi mutta jännitteen ollessa 3.7v (lepo) meni sisään vaan noin 1Ah. Eli kapasiteetti oli laskenut radikaalisti!
Otsikko: Vs: LiPo-akun sisäinen resistanssi
Kirjoitti: taski63 - 14 Huhtikuu, 2012, 17:19:42
LiPo, Li-Ion... Kapa menee, kuten esim. läppäreistä huomaa. Tänä vanha Acer, jolla kirjoittelen, pysyy nykyään tulilla parikymmentä minuuttia kunnes alkaa huudella virtaa. Tunteja sentään alunperin.
Otsikko: Vs: LiPo-akun sisäinen resistanssi
Kirjoitti: Luigi Cravatto - 14 Huhtikuu, 2012, 17:45:07
Kyllä, Litium-Ioneissa se ainakin on selvä se kapasiteetin hiipuminen. Esim. akkuporassa antaa kyllä virtaa eli voimaa mutta ei pitkään.
Nykyistä meininkiä kun katselee niin tulee väkisinkin mieleen että kohta kannattaa perustaa akkukauppa. Joka vehje alkaa olla akulla toimiva ja sitten muutaman vuoden päästä kun ne kaikki akut on kaput, niin se jolla on akkukauppa valmiina palvelemaan ja ottamaan rahat pois, vuolee miljoonia ;D ;D