Kopterit.net

Helikopterit => Kopterivalmistajat => Align Sähkökopterit => Aiheen aloitti: Tonsku - 27 Maaliskuu, 2012, 13:16:05

Otsikko: Trex 250 DFC
Kirjoitti: Tonsku - 27 Maaliskuu, 2012, 13:16:05
Tällainen osui silmään, auts!  ;D

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150708501504544&set=a.202730814543.127290.194493419543 (http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150708501504544&set=a.202730814543.127290.194493419543)

http://www.helifreak.com/showthread.php?t=398570 (http://www.helifreak.com/showthread.php?t=398570)

(http://www.helifreak.com/attachment.php?attachmentid=301543&d=1332597845)
Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: jesi - 28 Maaliskuu, 2012, 04:35:07
Mietin vaan, että mitä tuo työstöjäte tekee tuossa kopterin edessä, eikä romumetallilavalla?
Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: rane78 - 28 Maaliskuu, 2012, 10:41:35
Mietin vaan, että mitä tuo työstöjäte tekee tuossa kopterin edessä, eikä romumetallilavalla?

Niin siitä on varmaan patterit loppu!
Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: Sammy - 28 Maaliskuu, 2012, 11:09:49
Niin siitä on varmaan patterit loppu!
Mahtaako ees pöristä nitrolla koko mosa :D
Otsikko: Vs: Re: Trex 250 DFC
Kirjoitti: jkkmobile - 28 Maaliskuu, 2012, 12:06:44
Se on allun gasseri motti.. Tulossa joskus..
Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: Lauri P - 28 Maaliskuu, 2012, 12:08:32
Tai nitron rungolle suunniteltu retrotyylinen sähkömosa.. ;D
Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: kaardian - 28 Maaliskuu, 2012, 13:19:48
Mietin vaan, että mitä tuo työstöjäte tekee tuossa kopterin edessä, eikä romumetallilavalla?

Se on aggrekaatin varamoottori. Sillä tehdään sähköä niihin pikkuriikkisiin pattereihin millä sitten ajetaan tuommoista pikkiriikkistä kopteria.
Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: Matti Häkkinen - 17 Kesäkuu, 2012, 21:14:51
Nyt on uusi 250 dfc julkaistu. Peräänkin näytäisi tehdyn muutoksia. Kardani vetokin on tullut.
http://www.align.com.tw/alignhtml/EN/product_introduction/kx019011_en.html (http://www.align.com.tw/alignhtml/EN/product_introduction/kx019011_en.html)
Videotakin löytyy. Tehoa näyttää piisaavan.-
http://www.youtube.com/watch?v=9__VqlGaBr8#ws (http://www.youtube.com/watch?v=9__VqlGaBr8#ws)

Taita olla lian vikkelä mulle onneksi :-[.


Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: Pursi - 02 Tammikuu, 2013, 10:17:22
No vihdoinkin tekivät sen mistä olen pitkään haaveillut. Olen TT:n ehdoton kannattaja.
Tilaus lähti tänään ja samalla päivitän 450 pro:n DFC aikaan.
Molemmat mallit varustan Walkera RX 2618V-D vastareilla, mitkä riittävät soft 3D ja sport lentelyyn...

Jos vain balassi onnistuu 1100mAh Hyperioneille niin tulen niitä käyttämään.

Eki
Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: Pursi - 03 Huhtikuu, 2013, 11:50:17
No ei ne 1.1Ah akut sopineet ja tilasin Alignin omat akut. Tasapaino on hyvä ja tehoja piisaa. Kopteri on helppo hallita ton Walkeran vastarin kanssa, vaan tekivät vielä paremman vastarin, RX2703V-D, tuo asettui Trex450 DFC loistavasti. Taidan laittaa saman myös Trex250 DFC:hen.

Tässä pari kuvaa asennuksesta...

Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: Pursi - 09 Huhtikuu, 2013, 14:20:49
Tänään oli hyvä ilma ottaa testivideota combon toiminnasta... Helppo hallita ja perä pitää 75% gainilla, mankkana Devo 8s. On tosi nopee ja herkkä, päätin lisätä expoa +30% A-E puolelle. Perän gainia joutuu ehkä vielä hakeen, mut tälläkin toimii...

http://www.youtube.com/watch?v=zFiZMLUE8Qk#ws (http://www.youtube.com/watch?v=zFiZMLUE8Qk#ws)

Eki

p.s. mulla on oikee käsi kulmakipsissä, olkapäästä rystysiin, se hiukan haittaa operointia... 8)
Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: Koippa - 21 Syyskuu, 2013, 13:44:49
Hei. Nyt pitäs saada 3gX purkki säätöihin. Kertokaapas tietävämmät hyviä säätöjä 250 trexiin. Purkkiin ladattu 4.0 firmis....
Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: Matti Häkkinen - 21 Syyskuu, 2013, 13:51:01
Hei. Nyt pitäs saada 3gX purkki säätöihin. Kertokaapas tietävämmät hyviä säätöjä 250 trexiin. Purkkiin ladattu 4.0 firmis....
En ole 4.0 softaa 250 kokoiseen laitannu. Mutta uskon että setup ohjeenukaan tehden ja tehdas asetuksilla tulee hyvä. Lento tuntumaa voi sitten terävöittä myöhemmin jos tarpeen.
Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: Koippa - 21 Syyskuu, 2013, 16:48:04
Lähinnä noindampening ja swas acceleration säädöt kiinnostaa. En oikeen ite ymmärrä niiden tarkoitusta ja mitä ne vaikuttaa. Niille kun ei anneta tehdas-arvoja. Onko eri softissa suuriakin eroja, eli kannattaisiko aloittelijana mulla olla jokin muu versio?
Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: Ves@ - 12 Lokakuu, 2013, 15:08:09
Piti jo tilata uus swashplate, kun orginaali on väljä.
Ei oikeen jokakohdassa Alignin laatu aiheuta hurraa huutoja, vaikka ko. merkkiä yleensä suu vaahdossa kehutaan (ainakin kloonin lennättäjille)  :D
Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: JuhoV - 12 Lokakuu, 2013, 19:41:33
Piti jo tilata uus swashplate, kun orginaali on väljä.
Ei oikeen jokakohdassa Alignin laatu aiheuta hurraa huutoja, vaikka ko. merkkiä yleensä suu vaahdossa kehutaan (ainakin kloonin lennättäjille)  :D
Onhan se allu jotain ihan muuta kuin kiinalaisilla pikkukätösillä pienessä pimeässä huoneessa nälkäpalkalla kopioidut, tosin ne oikeasti hyvät on sitten jotain muuta kuin allu.  ;)
Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: Ves@ - 12 Lokakuu, 2013, 20:23:52
Onhan se allu jotain ihan muuta kuin kiinalaisilla pikkukätösillä pienessä pimeässä huoneessa nälkäpalkalla kopioidut, tosin ne oikeasti hyvät on sitten jotain muuta kuin allu.  ;)

Voipi olla noin joo, mutta kaipa Alignin osien pitäis sentään edes 40 lentokertaa kestää, mutta ei vaan kestäny.
Mutta olkoon nyt enempi pilkkaamatta orggista tai kopioo tällä erää...
Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: Matti Häkkinen - 12 Lokakuu, 2013, 22:03:43
Lähinnä noindampening ja swas acceleration säädöt kiinnostaa. En oikeen ite ymmärrä niiden tarkoitusta ja mitä ne vaikuttaa. Niille kun ei anneta tehdas-arvoja. Onko eri softissa suuriakin eroja, eli kannattaisiko aloittelijana mulla olla jokin muu versio?


Vastaus tulee vähän myöhässä.


On niille annettu tehdas arvot se on '0'


Aloittelijalle sopii 4.0 softa, myös 3.1 on hyvä. Aloitelijalle suurin parannus noissa uudemmisa versioissa on nosto vaiheen parantunut stabiilisuus.
Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: juhanasario - 13 Marraskuu, 2013, 12:54:24
Terve!
Millasiakohan asetuksia laitetaan radioon gyro valikkoon? Tokihan nuo varmasti löytyvät ohjeista, mutta on vähän sekavaa mielestäni, ei ehkä muiden ;D
trex 250 pro dfc 3gx ja futaba t8fg

Myös muita vinkkejä saa kertoa ;)

Kiitos!
Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: juhanasario - 19 Marraskuu, 2013, 10:44:22
Noniin gyro ongelmat eivät tällähetkellä vaivaa, mutta nyt ihmetyttää ohjauksen suunnat. Swash liikkuu ihan tikkujen mukaan, kun työntää eteen nii swash kallistuu eteen jne. eikös se näin kuulu olla?
Ja 3gx korjaussuunnat toimii kuten ohje haluaa, että kun kopteria kallistaa eteen niin swash kallistuu taaksepäin.

Mutta ongelma nyt on se että kopteri kallistuu taakse kun ohjaa tikusta vasemmalle.
Eihän toi mikään homma ole laittaa kanavat erijärjestykseen, mutta kun juuri noin on mielestäni oiken?
Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: Koippa - 20 Marraskuu, 2013, 16:49:08
Moi.

Kopterin pitäisi kallistua aina samaan suuntaan kuin swashplate. Ja jos lapoja katsoo niin jos swashplate kallistuu eteenpäin niin lapa joka osoittaa oikealle suurentaa kulmia ja swash oikealle niin lapa takana surenee kulmat jne....
Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: JuhoV - 20 Marraskuu, 2013, 17:23:20
Terve!
Millasiakohan asetuksia laitetaan radioon gyro valikkoon? Tokihan nuo varmasti löytyvät ohjeista, mutta on vähän sekavaa mielestäni, ei ehkä muiden ;D
trex 250 pro dfc 3gx ja futaba t8fg

Myös muita vinkkejä saa kertoa ;)

Kiitos!
Tuolla gyron valikossa (mankassa) on valikot 3 akseliselle gyrolle eli myös pääroottorin P-gainia voi muuttaa. Tämä tietysti sillä edellytyksellä että on Futaban gyro, muiden kanssa ei sitten toimi muu kuin perän gaini.

En nyt muista ulkoa noita valikoita mutta varmaan jo huomasitkin että avacs pitää olla jotta gyro on HH-tilassa ja perän gaini on siinä ylimmällä rivillä.

Swash liikkuu ihan tikkujen mukaan, kun työntää eteen nii swash kallistuu eteen jne. eikös se näin kuulu olla?
Ja 3gx korjaussuunnat toimii kuten ohje haluaa, että kun kopteria kallistaa eteen niin swash kallistuu taaksepäin.

Mutta ongelma nyt on se että kopteri kallistuu taakse kun ohjaa tikusta vasemmalle.
Eihän toi mikään homma ole laittaa kanavat erijärjestykseen, mutta kun juuri noin on mielestäni oiken?
[/quote]

Jos tuo nyt pitää oikeasti paikkansa että swash liikkuu kuten kuuluu eli vasenta tikkua ylös, swash nousee ja tikku alas, swash menee alas. Vasenta tikkua sivusuunnassa kääntyy perälavat.

Oikealla tikulla sitten niin että tikku ylös, swash kallistuu eteen päin, tikku vasemmalle, swash kallistuu vasemmalle. jne. aina tikun suuntaan.

Jos noin on mutta kopteri silti kääntyy jonnekin muualle niin sulla on nupin ajoitus pielessä. Kokonaan oma juttunsa onkin että miten se voi olla pielessä, sitä ei yleensä pysty noissa muuttamaan. En usko että tuossa pystyy, joissain tankonupeissa on Bell Hiller miksausten säätömahdollisuus ja nupin ajoitusta voi muuttaa. Noiden kanssa jos ei tiedä mitä tekee, saa äkkiä todella vekkulisti lentävän laitteen.  ;D
Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: juhanasario - 20 Marraskuu, 2013, 18:47:00
Kyllä! swash liikkuu juuri niin kuin kuuluu, tikku eteen niin kallistuu eteen jne. Tota ajoitus hommaakin olen pähkäillyt, mutta mitäs tossa nyt sitte säätäisi... 180 astetta ja taas ollaan samassa tilanteessa.. :D Hyrräviivettä sunmuuta on mietitty ja se 90 astetta se on ennakolla..

Align 3gx on käytössä ja perän sain toimimaan, tai tiedä siitä kun ei uskalla lentää noilla nupin asetuksilla :D
Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: juhanasario - 20 Marraskuu, 2013, 18:56:56
semmonen ajatus tuli yhtäkkiä, että voiko kierrokset vaikuttaa asiaan? Tosin myös lapa ja kaasukäyrät on laitettu ohjeiden mukaan.

Myös sellainen mietityttää, että kun ottaa holdin pois, käy kopteri "tyhjäkäyntiä" ? Kaasukäyrät lähtee nollista ja servomonitor näyttää -100 (tikku alhaalla ja norm mode)
Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: JuhoV - 20 Marraskuu, 2013, 19:11:05
Jos se käy tyhjäkäyntiä, sulla on noparin asetukset pielessä. Sille pitää opettaa kaasun maksimi ja minimiasennot uudelleen. Kannattaa myös huomata että futaballa täytyy kaasukanava olla reversellä.

Nuo "ohjeen" mukaan tehdyt käyrät on yleensä jotain muuta kuin hyviä. Pistä se niin että holdi päällä kopteri moottori ei pyöri, sitten normimodeen vaikka flätti 70% ja anna soft startin hoitaa käynnistys. Ihan turhaa pelleillä noiden normimodejen kanssa sähkökopterilla. Jos tuntuu liian äkäiseltä (en usko) vähennä kaasua. Iddleen sitten enemmän kierroksia.

Jostain täysin käsittämättömästä syystä noita tarjotaan aina sähkövehkeille ja ne ei ole siellä muuten kuin tiellä. Ne tekee hommasta vaikeaa yms. Sähkölle ei ole mitään järkevää perustetta tehdä tuollaista "normimode"käyrää. Nitrot on eri asia. Tämä normimode juttu on yhtä sitkeä urbaani legenda kuin armeijassa kiertävä tornihuhu, jonka mukaan makuupussissas olis lämpimäpää jos on vähemmän vaatetta sisällä. Kokeilkaa pakkasessa ottaa takki pois, jos tulee kylmä, ottaa paitakin pois, alasti pitäis tuolla logiikalla tulla jo hiki. Käytäntö on vaan osoittanut jotain ihan muuta.  Se niistä käyristä...

Jos sulla on joku epämääräinen normimodekäyrä, voi olla ettei sulla ole tarpeeksi kierroksia ohjaamaan kopteria. Päästään taas tuohon flättikäyrään. Koska ajoitusta ei voi muuttaa, ei jää juuri muuta jäljelle.
Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: juhanasario - 21 Marraskuu, 2013, 20:23:07
Noniin, aina oppii.. Tyhjäkäynnistä päästiin kun endpointeista laittoi travelin samaksi kun limitti.

Ja tosiaankin, kun nostin kierroksia ylemmäksi niin ohjaus normalisoitui, jaas taas matalemmilla kierroksilla meni persiilleen...  ::)

Kylllä tämä tästä, kiitoksia vastauksista!
Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: juhanasario - 21 Marraskuu, 2013, 20:27:15
Tämä normimode juttu on yhtä sitkeä urbaani legenda kuin armeijassa kiertävä tornihuhu, jonka mukaan makuupussissas olis lämpimäpää jos on vähemmän vaatetta sisällä. Kokeilkaa pakkasessa ottaa takki pois, jos tulee kylmä, ottaa paitakin pois, alasti pitäis tuolla logiikalla tulla jo hiki. Käytäntö on vaan osoittanut jotain ihan muuta.

Tämäkin tuli kuultua muutamaan kertaan ;D Itse kyllä en ollu kommandona pussissa :D
Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: JuhoV - 21 Marraskuu, 2013, 21:34:40
Jees, hyvä että vika löytyi. Eihän se sen kummempaa ollut kuin ohjekirjan kanssa kasattu ja säädetty. Muuten oikein hyvä ja oikea oppinen, paitsi lentokelvoton.  ;D

On se uskomatonta että tuollaisisa tarjotaan edelleen sähköille ja lähes 100% varmuudella jokainen vasta-alkaja menee tuohon samaan retkuun. Niin minäkin menin, tosin mulla oli aluksi sellaisia kiinan halpisnopareita, joissa ei ollut soft starttia. Sellaisia ei pitäisi kopteriin edes laittaa, mutta sellainen mulla oli.

Vaikka allulla on omat heikot kohtansa niin soft start sen nopareissa on käsittääkseni aina toiminut juuri niin kuin sen toimia kuuluu. Eli ei mitään syytä yrittää tehdä 0 - X-x-x-x käyrää kaasulle ja kitkutella tikulla kierroksia ylös. Holdilla moottori kiinni ja sitten taas lennon jälkeen holdi päälle, ei se mitään sen ihmeellisempää vaadi.
Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: Matti Häkkinen - 21 Marraskuu, 2013, 22:12:26
Lainaus
Eli ei mitään syytä yrittää tehdä 0 - X-x-x-x käyrää kaasulle ja kitkutella tikulla kierroksia ylös. Holdilla moottori kiinni ja sitten taas lennon jälkeen holdi päälle, ei se mitään sen ihmeellisempää vaadi

Saanen olla kanssanne erimieltä.
Mullla on sähköissä tollanen nollasta alkava kaasukäyrä. Kasutikulla ja holdilla yhtensä varmistan että mottori ei lähde käymään.
 
Sitten noista Allun ohjekirjan käyristä.
Useita kopuja lentokuntoon laittaneena lähden aina liikkeelle ohjekirjan käyristä. Kaikki ovat toimineet hyvin ohjekirjan käyrillä.
Siis mikäli noparin setup ja lähettimen ohjelmointi on tehty oikein.
Kaikki kopterit suosittelen virittämään ensi lennoille ilman govia myös nitrot. Sitten kun on todettu, että hooma toimii otetaan govi käyttön.
 
Tällä hetkellä mun kopujen kaasu ja lapkulma käyrät ovat ihan muuta kun ohjekirjassa sanotaan. Mutta tähän lienee syynä
mun letomäärä. Mulle on ihan samaa millä pit tikun asennolla kopu leijuu norm tilassa. Norm tila on ainostaa lentoonlähtöä ja hankalaan paikkaan laskeutumista varten. Lapakumat säädetän näitä asioita silmälläpitäen. 600 ja 700 kokoisilla laskeudutaan normaalisti niin, että IDLE3 laitetan päälle n. 50m korkeudessa. Mulla IDLE 3 on eräänlainen hold, josta spoolup tapahtuu nopeasti, nitroissa on kokotettu tyhjäkäynti.
 
Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: JuhoV - 21 Marraskuu, 2013, 22:42:22
Miksi se lähtis käyntiin holdi päällä, sehän pitää olla päällä kun sähköt kytketään. Tai joo, jos se on väärin laitettu niin totta kai se lähtee. Nyt en puhu siitä kun tehdään sitä ihan ekaa sähkön kytkemistä vaan kun nuo on jo tarkistettu.

Leijunnasta nyt ei ollut taas mitään puhetta, joten ei sotketa sitä tähän ollenkaan. Myöskään nitroista ei ollut sähkökopujen kanssa puhetta joten jätetään ne nitrotkin pois sotkemasta sähköjuttuja. Tiedän tasan tarkkaan miksi nitrossa tarvitaan tuota "normimoden" käyrää.

Goviakaan ei tässä mainittu vielä missään, annetaan senkin olla. Pysytellään nyt tiukasti alkeissa.

Jos haluat välttämättä laskeutua tuolla IDDLE3 50 metrin korkeudesta, jossa on nopea spooup ja nitrossa kokotettu tyhjäkäynti (mitä lie tarkoittaakaan koko lause) niin miten se tähän liittyy.

Yrität nyt sotkea perusasioita noviisille hifistelyyn ja spesiaalijuttuihin. Ihan sama kuin FAI miehet kertois miksi pitää tehdä niin kuin ne tekee. Niille on perusteet, mutta ne ei liity mitenkään alkeisiin. Tulkitsen aloittajan kysymyksistä että niitä alkeita ja perusteita nyt haetaan. Kyllä ne spesiaalit tulee sieltä sitten kun tarvitaan, mutta niiden aika ei ole kenelläkään silloin kun aloitetaan hommaa.


Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: Matti Häkkinen - 21 Marraskuu, 2013, 22:54:15
Miksi se lähtis käyntiin holdi päällä, sehän pitää olla päällä kun sähköt kytketään. Tai joo, jos se on väärin laitettu niin totta kai se lähtee. Nyt en puhu siitä kun tehdään sitä ihan ekaa sähkön kytkemistä vaan kun nuo on jo tarkistettu.

Leijunnasta nyt ei ollut taas mitään puhetta, joten ei sotketa sitä tähän ollenkaan. Myöskään nitroista ei ollut sähkökopujen kanssa puhetta joten jätetään ne nitrotkin pois sotkemasta sähköjuttuja. Tiedän tasan tarkkaan miksi nitrossa tarvitaan tuota "normimoden" käyrää.

Goviakaan ei tässä mainittu vielä missään, annetaan senkin olla. Pysytellään nyt tiukasti alkeissa.

Jos haluat välttämättä laskeutua tuolla IDDLE3 50 metrin korkeudesta, jossa on nopea spooup ja nitrossa kokotettu tyhjäkäynti (mitä lie tarkoittaakaan koko lause) niin miten se tähän liittyy.

Yrität nyt sotkea perusasioita noviisille hifistelyyn ja spesiaalijuttuihin. Ihan sama kuin FAI miehet kertois miksi pitää tehdä niin kuin ne tekee. Niille on perusteet, mutta ne ei liity mitenkään alkeisiin. Tulkitsen aloittajan kysymyksistä että niitä alkeita ja perusteita nyt haetaan. Kyllä ne spesiaalit tulee sieltä sitten kun tarvitaan, mutta niiden aika ei ole kenelläkään silloin kun aloitetaan hommaa.


Ninpä niin eli kuten aloitin olisko kutenkin parata pysyä niissä ohje kirjan arvoissa ja käyrissä.
Sitten kun tietää mitä muutta niin muutta. Tätäkin yritin kuvailla.
Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: JuhoV - 21 Marraskuu, 2013, 23:08:17

Ninpä niin eli kuten aloitin olisko kutenkin parata pysyä niissä ohje kirjan arvoissa ja käyrissä.
Sitten kun tietää mitä muutta niin muutta. Tätäkin yritin kuvailla.
Miksi kun se normikäyrä on ihan järjetön. Olistipa nähnyt kaverin ilmeen kun se oli yrittänyt lentää kopterillaan (puhutaan aika halpis vehkeestä) jossa oli kaasukäyränä 0 - 25 - 50 - 75 - 100. Se venkoili sen kanssa pitkään yksikseen ja ihmetteli kun on vaikea leijutella.

Jossain vaiheessa älysin mistä on kyse ja muutettiin kaasukäyrä järkeväksi. Oli todella onnellisen näköinen mies, joka poistui kentältä. Se ei millään lakannut hämmästelemästä miten paljon helpommaksi homma muuttui. Totta kai se oli kovin skeptinen kun käskin hylätä manuaalin säädöt ja tehdä homman ihan toisella tavalla. Tuon jälkeen se sitten ymmärsi että cp-kopteria ohjataan lapakulmilla eikä kaasulla. Siitähän tässä on nyt kaiken aikaa kysymys.

Vieläkään en tajua miksi se käyrä pitäis pitää siellä, heti kun soft start ja hold on todettu toimivaksi, voi ne normi käyrät työntää johonkin, minne ei aurinko paista. Pääsee paljon vähemmällä.

Jotenkin tulee sellainen käsitys että jopa koptereiden valmistajat ei ole ajatelleet hommaa yhtään. Näin tehdään kun näin on aina tehty. Sehän ei muuta asiaa mihinkään että nykyään on saatavilla nopareita, joissa on olemassa soft start (eikä ne maksa enää maltaita) eikä nykyään kaikki kopterit ole polttomoottorilla. Päin vastoin, aloittelija aloittaa nykyään yleensä sähkökopterilla. Poikkeuksia on, ja ne tarvii tuon normikäyrän, mutta nyt puhutaan sähköistä. Sähkö ei tarvi "normi" käyrää.
Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: Tohtori R - 21 Marraskuu, 2013, 23:10:20
mitä ite joskus kattelin allun manuaalin käyriä (mulla on ollu uutena 250se, 500esp, 700e) ei niissä ollu päätä eikä häntää. kyllä se ilmaan niillä varmaan olis noussu mutta ihan mahoton se olis ollu vakaasti lentää.
Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: JuhoV - 21 Marraskuu, 2013, 23:21:05
Sitten ihan oikea vittuilematta tehty kysymys. Puhuuhan Matti nyt suomea äidinkielenään. Jos et puhu niin ymmärrän että meillä tulee väärinkäsityksiä puolin ja toisin. Tekstisi viittaavat siihen että et puhuisi suomea äidinkielenäsi, siinä on niin valtava määrä kirjoitusvirheitä ja ihmeellisiä viittauksia lähes joka ikisessä viestissä että on vaikea ymmärtää mitä niillä tarkoitetaan. En nyt tarkoita ainoastaan tätä yksittäistä viestiä vaan muitakin ketjuja.

Kysyn nyt tosissaan kun olen useamman, muuta kuin suomea äidinkielenään puhuvan kanssa keskustellut eri foorumeilla ja se pitää ottaa huomioon. Ei voi enää kikkailla kielikuvilla kun toinen ei ymmärrä.

Jos taas puhut suomea äidinkielenä niin kirjoitat niin intuitiolla ja nopeasti, että se jää monesti epäselväksi mitä haluat oikeasti sanoa. En nyt todellakaan yritä irvailla, omassakin kirjoitusasussa on korjattavaa ja huomaan niitä myös itse. Yritän omiin kommentteihini myös korjata niitä jälkeen päin kun huomaan tuollaisia epäselviä ilmauksia.
Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: juhanasario - 23 Marraskuu, 2013, 13:34:49
Mun puolesta voi jauhaa hifistely asetuksista, erotan kyllä hifistelyt välttämättömyyksistä ;) Niin ainakin luulen ::)
Tämä 250 on kylläkin ensimmäinen sähkö-kopteri ja fbl !
 (Jos ei kiinan halpiksia lasketa, ne kun lentää suoraan paketista ;D)
 (Tai multia, mutta sekään ei oikeen samaan aiheeseen kuulu!)
Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: JuhoV - 24 Marraskuu, 2013, 21:22:48
Mun puolesta voi jauhaa hifistely asetuksista, erotan kyllä hifistelyt välttämättömyyksistä ;) Niin ainakin luulen ::)
Tämä 250 on kylläkin ensimmäinen sähkö-kopteri ja fbl !
 (Jos ei kiinan halpiksia lasketa, ne kun lentää suoraan paketista ;D)
 (Tai multia, mutta sekään ei oikeen samaan aiheeseen kuulu!)
Jep, mutta jos sinä huomaatkin, niin tätä lukee monta vasta-alkajaakin.

Kuten jo totesin, mulla meni pitkään että hahmotin homman ja sitä ennen taistelin tuollaisten hankaluukisen kanssa. Osaa omaa syytä kun en uskonut kokeneempia. Vaikea oli uskoa kun manuaalit kertoo jotain muuta. Nyt kun ymmärtää miten muuttuvalapakulmaista (cp) kopteria ohjataan, ymmärtää kuinka hölmöjä nuo manuaalin käyrät on.

Esimerkiksi Gaui X5 manuaali kertoo seuraavaa: Throttle curve normal flight: 0-16,5-33-50-66-83-100. Tämä on siis 7-pisteen käyrä, jota on harvoissa mankoissa, tosin lineaarinen. Eli juuri yhtä typerä kuin muissakin manuaaleissa.

Pitch curve normimodeen: 38-41-47-55-67-83-100 %

Kun nuo kaksi yhdistetään, veikkaan että on vekkulia, enpä ihan heti viittis mennä kokeilemaan. Tiedän ettei se mulla rikki mene tuollaisella, mutta ei tuo toteuta muuttuvalapakulmaisen kopterin ideaa millään. Tuon on fixed pitch kopterin kaasukäyrä.

Stunt eli idle moodissa on siitten järkevä kaasukäyrä eli päissä 100% ja keskellä 90% eli loiva V-mallinen käyrä. Tuolla saadaan järkevästi lisää kaasua kun annetaan rajusti lapakulmia. Tässähän on jo ideaa kun ei ole govia käytössä. Tosin tässäkin täytyy huomata ettei sitä ole nimetty normi tai idle modeksi vaan se on freestyle/aggressive lentotila.

Hölmöksi homma menee siinä vaiheessa että ainakin tässä mun versiossa on noparissa govi. En tiedä kuinka hyvä, mutta siinä on se. En ole jaksanut helifreakista tutkia ketjuja kuinka toimiva se on koska mulla on mitä suurimmalla todennäköisyydellä Brainissa parempi ja ennen kaikkea helpommin ohjelmoitava govi. Eli tuokin kaasukäyrä meni sittenkin pieleen.

Lapakulmakäyräksi tarjotaan sitten taas jotain muuta kuin lineaarista eli 0-35-60-70-80-90-100%. Käyhän nuo toki ääripäissä mutta tuollaisella käyrällä lentäminen on vähän vekkulia. Tikkujen liike ei ole lineaarista vaan negatiivisella puolella tulee pienestä tikun liikkeestä raju vasta ja oikein päin lennettäessä taas pitää vastaavaan vasteeseen liikuttaa paljon enemmän tikkua. Tuosta voisi päätellä että vahingossa koperi voi käydä selällään, mutta taitava pilotti saa sen tuosta pelastettua takaisin oikein päin. Mun käsitääkseni taitavat pilotit ei vaan ajatele noin.  ;)
Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: Pohjola - 24 Marraskuu, 2013, 21:27:08
Moi.
Aloittelija kun edelleen olen, näitä sähkökopunkin kaasukäyriä joutuu välillä pähkäilemään. Tosin kehityneempi nopari kunnollisella govilla helpotti asiaa tässä kohdin.

Mutta kun omat hoksottimet eivät aina ole tilanteen tasalla, olen tullut siihen tulokseen että:

 Sähkökopterin Normimoden Kaasukäyrä Alkaa Aina Nollasta.

Kun porukalla jossain lennätämme, näin toivon muillakin olevan.
 Nollan jälkeen voi laittaa sitten mitä haluaa.

Ja sitten yrittää muistaa sen että, virrat kytkee kopteriin normimodella, kaasutikku alhaalla ja holdi päällä.
Kun jotain on jostain syystä väärin, tai vahingossa vipuja tulee tönittyä, toinen vielä pitää tilanteen rauhallisena.

Aligin manuaalien normimoden kaasukäyrät näyttää tosiaan olevan tehty sitä silmälläpitäen että varaosakauppa kävisi. Tuollaista en vielä ole kokeillut vaikka muita manuaaleja ei minulla ole.
Kannattaa manuaalien lisäksi lukea Kopteriopas mikä löytyy foorumin alusta. Vaikka se onkin ilmeisesti
tehty lähinnä poltiskopterille, kyllä sen ohjeilla on saanut sähkönkin ongelmat ratkaistua.

Pekka
Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: zxiicci - 24 Marraskuu, 2013, 22:18:55
Moi.
Aloittelija kun edelleen olen, näitä sähkökopunkin kaasukäyriä joutuu välillä pähkäilemään. Tosin kehityneempi nopari kunnollisella govilla helpotti asiaa tässä kohdin.

Mutta kun omat hoksottimet eivät aina ole tilanteen tasalla, olen tullut siihen tulokseen että:

 Sähkökopterin Normimoden Kaasukäyrä Alkaa Aina Nollasta.

Kun porukalla jossain lennätämme, näin toivon muillakin olevan.
 Nollan jälkeen voi laittaa sitten mitä haluaa.

Eipä minulla ole koskaan koptereissa normimodea ollut. Muutama idle-up lentotila ja hold lentotila. Taitaa aikamonella muulla olla samallalailla.
Kaikki ei toivotut spool upit voi välttää sillä että ensin kannat sen kopun lähtöalustalle, jonka jälkeen katsot ne tikut oikeaan asentoon, laitat lähettimen maahan tai alustalle, ei kaulaan tai käteen. Vasta näiden juttujen jälkeen kopteriin virrat.

Mielestäni pitäisi välttää "kaasutikun" (ei näissä mitää kaasu tikkua ole kun sitä laitetta ohjataan lapakulmilla) vetämistä alas aina kun tapahtuu jotain ei toivottua ilmassa. Siinä ei ole mitään järkeä, noh, ellei kopteri satu olemaan roottori maahan päin ja pitää sillä tavalla pelastaa. Vanhingon sattuessa damaget voi yleensä minimoida laittamalla sen holdin päälle ja tuhlaamalla inertiat pois.
Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: JuhoV - 24 Marraskuu, 2013, 22:19:11
Moi.
Aloittelija kun edelleen olen, näitä sähkökopunkin kaasukäyriä joutuu välillä pähkäilemään. Tosin kehityneempi nopari kunnollisella govilla helpotti asiaa tässä kohdin.

Mutta kun omat hoksottimet eivät aina ole tilanteen tasalla, olen tullut siihen tulokseen että:

 Sähkökopterin Normimoden Kaasukäyrä Alkaa Aina Nollasta.

Kun porukalla jossain lennätämme, näin toivon muillakin olevan.
 Nollan jälkeen voi laittaa sitten mitä haluaa.

Ja sitten yrittää muistaa sen että, virrat kytkee kopteriin normimodella, kaasutikku alhaalla ja holdi päällä.
Kun jotain on jostain syystä väärin, tai vahingossa vipuja tulee tönittyä, toinen vielä pitää tilanteen rauhallisena.

Aligin manuaalien normimoden kaasukäyrät näyttää tosiaan olevan tehty sitä silmälläpitäen että varaosakauppa kävisi. Tuollaista en vielä ole kokeillut vaikka muita manuaaleja ei minulla ole.
Kannattaa manuaalien lisäksi lukea Kopteriopas mikä löytyy foorumin alusta. Vaikka se onkin ilmeisesti
tehty lähinnä poltiskopterille, kyllä sen ohjeilla on saanut sähkönkin ongelmat ratkaistua.

Pekka
Tuo on kopioitu suoraan kopterioppaasta. En nyt tiedä milloin se on kirjoitettu, onko silloin ollut toimivia nopareita yms. Siellä on oikeasti monta juttua jotka kaipaisivat jo päivitystä. Osa on edelleen täysin relevanttia tietoa, mutta osan voisi jo päivittääkin. Tätä samaa olen joutunut käymään läpi toisessakin harrastuksessa ja itse asiassa jopa kääntämään takkini pari kertaa kun uutta juttua on tullut, mutta ennen kaikkea kunnon faktaa on tullut. Kiipeilyssä on vähän enemmän pelissä kuin kopterin kanssa. Tämä on vaan ollut pakko tehdä kun on esitetty hyvin perusteluja juttuja entisesten, parhaiden metodeiden tilalle.

Tuo mitä sanoit tuosta vipujen tönimisestä on ihan totta. Olen kerran särkenyt servon rattaat kun tönäisin vahingossa holdin pois päältä ja otin painimatsin kopterin kanssa. Tosin vähänkään paremmissa mankoissa voi ohjelmoida holdiksi vaikka neljä vipua, joiden kaikkien pitää olla jossain tietyssä, toistaan riippumattomissa asennoissa, jotta holdi lähtee päältä. Yhdenkin noiden vipujen kääntäminen muuhun asentoon saa holdin päälle. Vipuja saa vaikka viisi jos haluaa.

Eli esim. tuossa mun futabassa voi yksi vipu olla alhalla, seuraava keskellä ja viimein ylhäällä jotta päästään muuhun kuin hold tilaan. Kaikki muut noiden kytkimien asennot antaa tilaksi holdin. Lyön vetoa että "turvallisempi" kuin ekaksi pisteeksi nolla ja muuhun jotain muuta. Käytännöllistä, ei varmasti mutta turvallista. Tuskin, lähetinpussin sisällä vipu kääntyy ja menee holdi päälle kesken lennon, parempi osata autorotaatio hyvin tai tulee romua.

Olin myymässä kopteria, siinä ei ollut toimivaa soft starttia. Lentelin ja testailin sillä viimeisiä lentoja, flippi ja kopteri on tulla tontttiin. Kova ihmettely mitä tapahtuu. Ai niin, se saamarin "normimode".  Tässä kun ei ole toimivaa soft starttia enkä muistanut vaihtaa idleä päälle. Kumpi on kalliimpaa, korjata koko helkkarin romu kun se menee rusinaksi vai ne servon rattaat.

Toki villiintyvä 700 kokoinen kopteri on vaarallinen, mutta silti. Ei sillä ole enää perusteita. Tehtiinpä mitä hyvänsä, huolellisuus on kaiken peruste. Tarkista, tarkista ja kytke sähköt. Onhan näitä nähty vaikka kuinka paljon, kytketään ensin sähköt ja sitten aletaan kysellä kuka vei mun mankan, missä se on. Ihan äskenhän se oli tässä. Sitten kun se löytyy niin tulee jotain hämminkiä kun systeemi ei toimi niin että ensin kytketään kopteriin sähköt (silloin oli lentokone kyseessä) Onneksi fail safe tai joku muu piti moottorin kurissa.
Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: Ves@ - 24 Marraskuu, 2013, 22:58:29
Joko se 250:s lentää ?
Ainakin kaasukäppyrät on nyt kohdallaan.
Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: jinx - 24 Marraskuu, 2013, 23:04:57
Joko se 250:s lentää ?
Ainakin kaasukäppyrät on nyt kohdallaan.
;D
Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: JuhoV - 24 Marraskuu, 2013, 23:19:29
Joko se 250:s lentää ?
Ainakin kaasukäppyrät on nyt kohdallaan.
Pakkohan sen on lentää, sentään jotain ihan muuta kuin belt tai hk. Noiden kanssa olis varmaan aika epävarmaa.  ;)
Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: Ves@ - 24 Marraskuu, 2013, 23:22:44
Pakkohan sen on lentää, sentään jotain ihan muuta kuin belt tai hk. Noiden kanssa olis varmaan aika epävarmaa.  ;)

Joo, beltissä oli pakko käyttää lineaarista kaasukäppyrää, kun ei ollu softstarttia, eikä muutakaan apua, mutta silläkin oppi kaikesta paskapuheesta huolimatta lennättämään.
Mutta se siitä, vanha revitty aihe, jatkakaa, mun 250 ainakin lentää  ;D
Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: juhanasario - 27 Marraskuu, 2013, 08:53:20
Joko se 250:s lentää ?
Ainakin kaasukäppyrät on nyt kohdallaan.

Joo "käppyrä" on kohdallaan ;D Kyllä mä sitä vähän leijutin, mutta tuntui kyllä aikas kiikkerältä värkiltä. Siitä päästäänkin näppärästi seuraavaan kysymykseen, millaisian arvoja laittelen purkkiin, että saisin kopterin rauhalliseksi. ?
Radiosta on jo dual ratet ja expot käytössä.

Tämäkin asia varmasti selviää kokeilemalla, mutta ajattelin kysymisen olevan nopeampaa ja halvempaa. :D
Tässä kun meinaa työt haitata harrastusta, ei aikaa ole niinkuin toivoisi harrastukselle olevan.
Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: jinx - 27 Marraskuu, 2013, 09:28:13
Saako 250:stä rauhalliseksi? ;)

Tuosta 3gx purkista en tiedä mitään, mutta ainakin expojen kanssa kyllä kannattaa leikkiä. Kyllä niille löytää itselle sopivat arvot koittamalla. Itse olen kuitenkin huomannut, että jos laittaa liikaa expoa, tulee kopteri rauhattomammaksi. Enemmän expoa, joutuu korjaamaan tikulla enemmän, korjaa helposti liikaa alueelle, jossa keskialueen expo loppuu ja kopteri meneekin jo laidasta laitaan. Perällä ei ehkä niinkään, mutta nupissa.
Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: JuhoV - 27 Marraskuu, 2013, 10:43:43
Rauhallisuus on suhteellista. En tiedä minkä verran sulla on kokemusta näistä, mutta isoakin joutuu koko ajan hämmentämään johonkin, vähähemmän kyllä kun pienempää mutta kuitenkin. Itsekseen ne ei pysy paikoillaaan käytännössä paria sekuntia pidempään.

Eli jos lentokokemusta on vähän ts. homma on ihan alkuvaiheessa niin se tuntuu tosi kiikkerältä vaikka olisi 500 kokoinenkin. Omat ekat fiilikset oli että tämä vaatii jotain käsittämätöntä ja jedin refleksejä. Nuo fiilikset tulee siitä, ettei vielä osaa korjata tiedostamatta kopterin venkoiluja ja silloin tahtoo aina olla vähän myöhässä. Kun hommasta tulee automaattista, 250 kokoinenkin leijuu varsin vakaasti ja helposti.

Sitten kun siirrytään lentämään (muutakin kuin hitaasti edes takaisin) eli pistetään vähän rajumpaa liikettä niin 250 kokoinen on varsin hätäinen, selvästi 450 kokoista vaikeampi lentää. Kaikki tapahtuu paljon nopeammin kuin isommalla, tikkuvirheen korjaamiseen jää vähemmän aikaa, pienemmästä kopterista on vaikeampi hahmottaa miten päin se on jne. Toki vastaavasti isompi lentää nopeampaa helpommin, sitä lennetään kauempana ja isommalla alueella, siinä mielessä se koko vähän kompensoituu, mutta isompi on aina helpompi.
Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: Tohtori R - 27 Marraskuu, 2013, 10:50:16
tähän keskusteluun oli pakko kaivaa vanha video ku testasin omaa 250 rekkulaani ekaa kertaa FBL varustettuna. ;D

http://www.youtube.com/watch?v=h4mNAGeoE_8#ws (http://www.youtube.com/watch?v=h4mNAGeoE_8#ws)
Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: Happymen - 27 Marraskuu, 2013, 11:06:44
Nyt tämmöne pikane kysymys.. Ajattelin hommata 250 Rexin opettelukoneeks, ni onko Bind To Fly ja Kitti versiolla muuta eroa kuin 3GX/3MRs boksi ja alumiiniosia? Ja tekeekö tuolla 3MRS boksilla mitään yleensäkään?
Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: JuhoV - 27 Marraskuu, 2013, 12:01:03
Helkkari, täytyy kyllä sanoa etten saa  X-vitosta pysymään noin.
Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: Ves@ - 27 Marraskuu, 2013, 12:03:04
Mulla on 250:ssa toi MRs purkki ja kaipa se jotenkin toimii kun ilmassa kestää.
Melko rauhallinenhan toi kopu on, mutta ilmeisesti nupissa jotain väljää, kun tuppaa häröileen välillä tuo pitch.
Toinen nuppi on kyllä hyllyssä, josko vaihto mitään auttaa.
"Käppyröistä" sen verran, että mulla ne on niinkuin itte haluun, tosin ei manuaalin mukaiset  :D
Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: Happymen - 27 Marraskuu, 2013, 14:10:17
Mulla on 250:ssa toi MRs purkki ja kaipa se jotenkin toimii kun ilmassa kestää.
Melko rauhallinenhan toi kopu on, mutta ilmeisesti nupissa jotain väljää, kun tuppaa häröileen välillä tuo pitch.
Toinen nuppi on kyllä hyllyssä, josko vaihto mitään auttaa.
"Käppyröistä" sen verran, että mulla ne on niinkuin itte haluun, tosin ei manuaalin mukaiset  :D

Jees, ehkä mie hommaan ton BTF version.. saahan niitä sitten päiviteltyä jos siltä tuntuu...
Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: Tohtori R - 27 Marraskuu, 2013, 14:35:50
Helkkari, täytyy kyllä sanoa etten saa  X-vitosta pysymään noin.
kyllä minkä vaan tärinättömän ja oikein säädetyn fbl kopterin saa pysymään noin jos on täysin tyyntä.

Pitäähän se tietysti olla kunnossakin ja sellasilla osilla ettei nylkyttele omiaan.
Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: Toeh - 27 Marraskuu, 2013, 14:51:05
OT: Prôtos ja 450 reksi pysyy myös tyynessä yhtä nätisti paikollaan. Swashi suorassa ja riittävän hyvät hilut niin kyllä pysyy. Juholla on varmaan osien puolesta X5 kunnossa, mutta onko swashi aivan suorassa ja painopiste kohdallaan?
Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: Ves@ - 27 Marraskuu, 2013, 15:01:39
Jees, ehkä mie hommaan ton BTF version.. saahan niitä sitten päiviteltyä jos siltä tuntuu...

Kun saat kopun hyppysiisi, tarkista swashin kunto, mulla oli ihan luokattoman väljä, vaihdoin hetimiten uuden siihen.
Uus ei ollu ihan niin väljä.
Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: JuhoV - 27 Marraskuu, 2013, 19:16:37
OT: Prôtos ja 450 reksi pysyy myös tyynessä yhtä nätisti paikollaan. Swashi suorassa ja riittävän hyvät hilut niin kyllä pysyy. Juholla on varmaan osien puolesta X5 kunnossa, mutta onko swashi aivan suorassa ja painopiste kohdallaan?
Mulla on ehkä pari kertaa vuodessa mahdollisuus lentää täysin tyynessä, kuten tuo Tohtorin video. Painopiste on X-vitosessa helposti aavistuksen takana, tosin tuolla nykyisellä akulla se seisoo nupin päällä kun asettelee eli se on aika hyvä. Akku on muuten sitten tarpeettoman iso.

Swash pitäisi olla varsin suorassa on aseteltu työkalun kanssa. Eikös fbl-purkin pitäisi pystyä tuota korjaamaa kuitenkin vaikka se olisikin karvan verran vinossa. En nyt tarkoita mitään räikeää kallistusta johonkin, vaan sellaista pientä, millin osien nauramista swash-työkalun jalkojen alla.

Osia on vaihdettu kuluneiden ja hajoneiden tieltä tarpeen vaatiessa, sekä X:stä että räksästä.

Veikkaan että se suurin juttu on kuitenkin tuulessa, mikä täällä puhaltaa aina. Yleensä se on pikkusen liian kova jotta olisi ns. ihanteelliset olosuhteet lentää. Harvoin kuitenkaan ihan sellainen että se estää lentotoimintaa, tosin on niitäkin päiviä.

Tarkennetaan sen verran vielä ettei mulla missään tapauksessa ole mitään kopterin vetämistä johonkin tiettyyn suuntaan. Viimeksi kun kokeilin kaverin kopteria (tankolaite) siinä oli swash vinossa ja huomasin sen saman tien. En vaan ole tosissaan koskaan edes yrittänyt saada tuolla tavalla kopteria paikoilleen. Olen kuvitellut sen olevan mahdotonta muulla kuin jollain itsestään lentävällä purkilla.
Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: Tohtori R - 27 Marraskuu, 2013, 19:45:47
Todella tarkastihan se pitää siihen asettaa. Myös mankan pitää keskittää hyvin.
Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: juhanasario - 29 Marraskuu, 2013, 09:45:39
Juu ei tietoakaan tommosesta vakaudesta kuin Tohtorilla! Lähinnä noita astetta per sukunti ym säätöjä ajattelin, että miten vaikuttaa rauhallisuuteen. ja mitkä muut mahdolliset säädöt tuota hidastaa?
Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: Koippa - 30 Marraskuu, 2013, 18:07:11
Mulla toi 250 on ainakin todella rauhallinen 3GX 4.0, ja ihan "oletussäädöillä". Lähinnä tuulessakin vain pomppii kun tuulen nopeuden muutos vaikuttaa nosteeseen, kun saa tuulessa tuoretta ilmaa alle niin nousee. Ei kallistele juurikaan. Pehmeyttä saa sitten lisättyä säädöillä mut 250 en juurikaan oo muuttanut mitään mitä ohjeet ohjelmassa ehdottaa. Swahplate säädetty tarkasti ohjurilla.
Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: Ves@ - 01 Joulukuu, 2013, 12:10:47
Eipä juuri auttanut mitään nupin osien vaihto tohon ylöspäin ponnahtamiseen. Eli aavistus kaasutikkua ylös ja kopu nousee 2 metriä.
En henk.koht. tasolla tykkää mistään puolenmillin liikkeestä tuossa tikussa. Pitänee tutkia lisää...
Jos pienentää pitchin endpointteja tulee vaan vielä paskempi.
Purkkina tuossa on 3gx mrs.
Mikään muu kopuni ei tuota samaa tee ja kaikissa asetukset samalla hehtaarilla.
Ja lopuksi, se kaasukäyrä ei ole käyrä vaan flatti.
Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: Koippa - 01 Joulukuu, 2013, 12:37:47
Niin 3GX purkin kanssahan EI SAA käyttää EPA säätöjä vaan säätö tehdään SWASHPLATE -säädöistä. Siellä pitäisi löytyä oma säätönsä maksimiliikeille AIL, ELE ja PITCH. En tiiä miten EPA säädöt vaikuttaa, mut voi olla et purkki sekoaa.
Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: Ves@ - 01 Joulukuu, 2013, 13:23:23
Jep, vedin EPA:t 100 prosenttiin ja käytös muuttui hiukka järkevämmälle tasolle.
Tosin olin noita EPOja säätäny niinku manuska neuvoi, mutta saattaahan nekin virheellisiä olla.
Jotain eroja saattaa tietty olla noiden 3GX ja 3GX MRs purnukoiden välillä.
Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: Korppi - 01 Joulukuu, 2013, 16:24:34
Eihän mr:ssä pysty säätään kuin keskiasennon ja perän suunnan ja limitit? Radiosta sitte expot ja maksimit, ainakin ite tein noin ja tuntuu äkkinäisestä hyvältä

Sent from Tapatalk
Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: Ves@ - 01 Joulukuu, 2013, 16:31:17
Eihän mr:ssä pysty säätään kuin keskiasennon ja perän suunnan ja limitit? Radiosta sitte expot ja maksimit, ainakin ite tein noin ja tuntuu äkkinäisestä hyvältä

Sent from Tapatalk

Joo noinhan se menee tuolla purkilla.
Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: Koippa - 02 Joulukuu, 2013, 16:52:25
Niin liikeratojen maksimit säädetään sieltä swashplate asetuksista, tekee periaatteessa saman vaikutuksen kuin EPA säädöt mutta ottaa huomioon noi swashpalten 3 servoa. Luulisin jos säätää EPA niin menee toi servojen symmetrisyys pieleen. En itekkään tajunnu et tollanen säätö on ku Nexus oli, kun se on tehty et voi lennättää normi radiollakin periaatteessa. Mankan ohjekirja käteen ja sieltä vähän plarailee niin luulisi löytyvän.
Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: Ves@ - 02 Joulukuu, 2013, 17:07:34
Lienee T14SG:ssä kohta "SWASH" jos ei siis halua säätää EndPointilla niinkuin MRs:n manuska kertoo, mutta ei hätää nyt alkaa lentää niinkuin haluan.
Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: juhanasario - 03 Joulukuu, 2013, 08:48:54
Minkäs verran olette pitäneet ail / ele gainit purkissa?
Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: Pursi - 22 Helmikuu, 2014, 20:37:33
Tänään asensin Trex 250 pro DFC kopuun Walkeran RX2703V-D 3-axial gyro vastarin. Testailin sitä olkkarissa ja hyvin pysyy paikallaan. Kierroksia pitää olla riittävästi, yllättävän paljon, mut toi purkki pelaa tosi hyvin. Perä pysyy tiukasti paikallaan, tosin pieni nykäys kun hypyttää kaasulla mut suunta säilyy... Huomenissa vois kuvata pätkän ulkona jos sää sallii...

Tässä ensitesti tällä combolla...
http://www.youtube.com/watch?v=940RKSpuf70#ws (http://www.youtube.com/watch?v=940RKSpuf70#ws)

Otsikko: Vs: Trex 250 DFC
Kirjoitti: Kumppis - 23 Helmikuu, 2014, 11:14:33
Mä itte oon säätäny ainoastaan EPA:ja... Siis 3gx mr(s):ssä.
Herkkyydet sitten itse purkin potenttiometreistä.