Kopterit.net
Kuvagalleria => MyFleet => Aiheen aloitti: jesi - 07 Maaliskuu, 2012, 21:10:15
-
varaan tämän joojoo lässyn lässyn aiheeseen, itse asiaa seuraavassa postissa.
-
Tosiaannii, alko nua multiroottorit kinostamaan jo aikoja sit, kun Sambas demos tuubista openpilot filmejään.
Tilasinkin boardit ja muut romut, että saisin mönkkärillä katkottua kylkiluuta parannellessa neppailla vehkeet kasaan, mut hobbyking teki kepposet ja puolet romuista bäkorder, joten saikku loppu ennenku romut käessä = möin pois jo kädessä olevat, aattelin että kevväämmällä.
Noh, nyt sit aloin ynnäilemään uudestaan, openpilotin boardi kivenalla kun gyrotoimittaja sählänny tms, siinä sivuuttelin sitten ardu megaa, mutta aattelin etten jaksa nyt askarrella, pääse kummiskaan koskaan lentämään kun istuu torpassa kolvi käessä.
Tuubissa ihastuin DJI Naza boardin toimivuuteen ja se on viimeisteltykkin.
Noh, Visa laulamaan ja boardi lontoosta, koneet säätimet rupellit rc-timeristä (kiitos taas Sambas kun vinkkasit em kaupan ja tuotteet), hobbykingistä akkua liitintä ja muuta sälää, ebaystä runko.
Nooh, muutenhan meni nappiin mutta tilasinkohan 24pvä rungon ja eilen vai millon tuli että postitettu....
Onneks TomiK nurkissa pyöri HK lastulevyrunko, kauheella paiseella palikat siihen kiinni ja taivaalle:
(https://lh5.googleusercontent.com/-Yqtrtn7-pEo/T1ZTfhIYPZI/AAAAAAAAN2Y/txctxeUuoaI/s512/20120306_200954.jpg)
http://www.youtube.com/watch?v=C7CGoPfzUF4#ws (http://www.youtube.com/watch?v=C7CGoPfzUF4#ws)
Noi landarithan on jotain millin paksua, tökkäsee laitetta maassa niin huojuu vartin:
(https://lh6.googleusercontent.com/-x28PmLmexWQ/T1efzOgeKNI/AAAAAAAAN2w/TF-3B1Aq9eo/s512/20120307_194924.jpg)
HKoosta ison rekkulan landarit ja stopparit:
(https://lh6.googleusercontent.com/-lmane1CZb_U/T1exrv-0mwI/AAAAAAAAN4Y/sW_4Bym7yvM/s512/20120307_210546.jpg)
(https://lh6.googleusercontent.com/-vhNXwLB7QPQ/T1exzLaaIBI/AAAAAAAAN4g/wZ00P7c1Pjc/s512/20120307_210603.jpg)
Speksit:
- Runko: Hobbyking wood
- Board: DJI Naza
- Akut: Turnigy nano-tech 4500mah 3S 35~70C
- Koneet: 4x RC-Timer 2836-11, 750kv
- Säätimet: 4x RC-Timer 40A ESC
- Rupellit: 10*4.5
- Radio: Spektrum DX8
Lentopaino gopro (suojakuoressaan) kanssa: ~1.6kg.
Lentoaika: ~15min.
-
Kun ei valosarja oo viä tullu:
(https://lh6.googleusercontent.com/-t2yhO3Hz4z0/T1evYATq5JI/AAAAAAAAN5I/tI2CpwBM5zY/s512/20120307_205556.jpg)
(https://lh5.googleusercontent.com/-UNBuik_Yrsc/T1exBczsQlI/AAAAAAAAN3Y/Dgl-Nm20H00/s512/20120307_210310.jpg)
http://www.youtube.com/watch?v=O_vcbJo-kUo#ws (http://www.youtube.com/watch?v=O_vcbJo-kUo#ws)
Muistilapuksi piirtelin kännikällä:
(https://lh3.googleusercontent.com/-CZCbuHIKGig/T1ei9dB-vCI/AAAAAAAAN3E/B4n3oTvocuI/s512/20120307_194944-picsay.jpg)
-
Tarvi ottaa aamuhiekoituksen jälkeen liukuma-kortti esiin, kurvata kauppojen kautta...
Pari sankoa ja paria eri makua hanskoja (kylmähä tua viä o), löytötexistä:
(https://lh4.googleusercontent.com/-6IgG3fNSQjg/T1iCTyB8b7I/AAAAAAAAN5Y/FO0JqSOiuhw/s512/20120308_115548.jpg)
Ikean kautta pari henkaria:
(https://lh3.googleusercontent.com/-YA0eP1wbF8g/T1iOa52nueI/AAAAAAAAN50/Hx5Z-96NoMs/s512/20120308_124747.jpg)
Kopteriin kiinnitys:
(https://lh5.googleusercontent.com/-bAtVoOsZmw0/T1iOV7tBTfI/AAAAAAAAN5k/bAWL1CMjhbc/s512/20120308_124716.jpg)
Joo, ei tarvi missikisoihin tolla lähtee, mutta tarvikkeet löyty helpostinopeestihalvalla, joten välttää nyt hetken.
-
Kunnon mäkkaiveri!
-
Toi landarihomma oli foorumilaisen ("hire") idea, kiitos hälle.
Goporo tyylikkäästi hardmountattuna nippusitellä:
(https://lh6.googleusercontent.com/-5Kdos3YlF1o/T1i18K4BBnI/AAAAAAAAN6U/pgpQuRZE_Tk/s512/20120308_153608.jpg)
Tarvii nakata videoo kun ulostautuu, osia rungosta tippuili maahan lennon aikana ja yht'äkkiä alko yks puomikin heilumaan kuin hullun .... piian ....
-
Tämmöne siitä sitte tuli:
http://www.youtube.com/watch?v=rmyhx4bPxZ8#ws (http://www.youtube.com/watch?v=rmyhx4bPxZ8#ws)
Ekaa kertaa elämässäni noin kauvan ja noin korkeella/kaukana/nose in/tms :o
-
Tosiaan, edellisen videon akulle lensin noin 15min, 4500mah akkuun meni 5130mah.
Cutoffi oli reilussa 10v hajussa.
Eniveis, itku pitkästä ilosta, lastulevyt antautu lopullisesti ja lennot lennetty toistaiseksi kunnes parempi runko valuu postista:
http://www.youtube.com/watch?v=W3VSq51SNt0#ws (http://www.youtube.com/watch?v=W3VSq51SNt0#ws)
-
Eniveis, itku pitkästä ilosta, lastulevyt antautu lopullisesti ja lennot lennetty toistaiseksi kunnes parempi runko valuu postista:
0:18 kohdassa kun vehje nousee ilmaan, oikean puoleinen haara vispaa melko rajusti eikä näytä asettuvan. Liekö motti, rupelli tai niiden yhdistelmä ollu epäbalanssissa. Vai oliko runko tuosta jo rikki?
-
Kuuntelin neitsytlennolla pientä ritinää jo.
Ja tuolla pisemmällä filmillä alko toi voblaus kesken lennon ja kohta taas varisi osia tuosta oikeasta etupuomista.
Mutta vaihtoehtojahan on ropelli tai yksinkertaisesti liian raskas paketti tuolle lastulle...
Eniveis, rupelleja on muovikassillinen, mut en tuota runkoa enään ala parsimaan kasaan.
-
Nonnii, tulipahan torpattuakin jo entuudestaan lentokiellossa ollut quadi ;D
Kasatessa kun oli kauhee kiire niin jäi prop adapterit liimaamatta ja nyt jäi tarkistamatta, metrin korkeudessa oikea takavispilä päätti irtaantua ilmalaivasta.
Jäin vähän hämilleen ja tuli poskelleen alas, olin kylläkin ehtinyt tappamaan jo koneet, joten lavat ei kärsinyt.
Mutta harmaa puomi mistä osia tippunut edeltävillä kerroilla ja juuri "vahvistettuna" nippareilla, meni tyystin poikki nyt:
(https://lh6.googleusercontent.com/-R_N8dzHVVfU/T1yvl9765II/AAAAAAAAN8g/7HR7cdx6J2M/s512/20120311_155814.jpg)
Tämmönen sen pitäis olla kaikkine osinensa:
(https://lh6.googleusercontent.com/-YfETPet85BY/T1yvraZsUJI/AAAAAAAAN8o/I799orqKEvk/s640/20120311_155824.jpg)
Enivei, syy miksi lähdin edes lentämään oli se, että turasin oman vastarin kiinni (ensilennot mentiin tomin vastarilla kun unohtu satelliitti matkasta), sitte aloin funtsimaan tuota lentotilaa.
Opus sanoo että 2-asentoiseen namiskaan, tunkkasin sen kolmiasentoiseen namiskaan.
Eli alhaalla alttituudi, keskellä failsafe, ylhäällä manual.
Testailin tuossa, niin kesken lennon voi hyvin vaihtaa altista manuaalin, ilman että mitään mystistä tapahtuu.
Mutta nyttenku tuikkasee keskelle, niin kopteri lähtee laskeutumaan hallittua nopeutta alas ja jos sattuu tasamaalle osumaan, niin jää tyhjäkäynnille röpöttämään.
Sitte bindasin mankan uudestaan, siten ettäkun sammutti mankan, niin vastari antoi komennon tuolle failsafelle.
Joten, jos oikeen nappuloin, niin kun siKnaali katoaa, Naza menee failsafeen ja laskeutuu hallitusti paikkaan X, olkoon se sitten järvi, puu, rekka, mikä nyt sattuukaan olemaan laitteen alla sillä hetkellä.
Toinen vaihtoehtohan olis tunkata mankan failsafe tikut keskelle moodiin, mutta sittenhän se jää taivaalle pörisemään ja tulee low voltage alarmista hallitusti laskeutuen, taas jonnekkin minne lystää.
Toki täähän ois helppo ratkaista wookongilla, että kun siknaali katoo niin laite ajelee gpsin avulla kotionsa omin nokkinensa.
Niin ja turasin mankan knobin duunaamaan pitch ja roll gainia.
-
Kuuntelin neitsytlennolla pientä ritinää jo.
Ja tuolla pisemmällä filmillä alko toi voblaus kesken lennon ja kohta taas varisi osia tuosta oikeasta etupuomista.
Mutta vaihtoehtojahan on ropelli tai yksinkertaisesti liian raskas paketti tuolle lastulle...
Eniveis, rupelleja on muovikassillinen, mut en tuota runkoa enään ala parsimaan kasaan.
Mulla sama motit ja ritinää kuuluu. Kuulemma "ominaisuus" ;)
Kertaakaan ei kuitenkaan torppia ole vielä tullut ja motit ovat kestäneet.
-
Kreit shit!
Tunkkasin spektrumin telemetria palikan kii, ykköspytyn säätimen ympärille joutessani lämpöanturi ja nopareiden virransyöttöön jännite"anturi" plus turnipsin voltake detektori.
Himoitsin kyllä spektrumin rpm anturia, mutta lädillä 34eur+postit, ylittää hieman kipukynnystä, kun lämmöillä ja yhden pytyn kierroksilla ei sinällään tee mitää, kunhan neppailee.
Hieman huonosti oli tarjolla ebay/amazon sektorilla, tarvii kattella jos joku tarjoo käytettyä tai tärppää ulkomailta.
Tuo nazahan vilkuttelee valojaan akun tilanteen mukaan, mut toi turnipsi tosiaa piippaileeki.
Josko ei tulis turhaa välilaskeutumista tyhjän akun vuoksi, turnipsin rtfm:
(https://lh5.googleusercontent.com/-e0xcOF1er8o/T1zILinCM8I/AAAAAAAAN88/iA0lPsoWYW0/s640/20120311_174307.jpg)
-
Ehtoon paskartelut:
www.youtube.com/watch?v=rYkHUopIli0 (http://www.youtube.com/watch?v=rYkHUopIli0#ws)&
-
Vieläkään ei käryäkään freimistä, sen verran alko sylettää että hain romusoinilta 20x15x1.5mm kevymiiniä:
(https://lh5.googleusercontent.com/-gLcYX3Iiv_A/T2Drf8hFWOI/AAAAAAAAOBM/Y0j_kYp6DBk/s512/20120314_210257.jpg)
-
Nii tosiaa, ei oo runkoo vieläkää näkyny, lastulevy lentokelvoton, vloppuna tuskin töitä ja luultavasti keliä, niin tarvi Panna tuumasta toimeen.
(https://lh4.googleusercontent.com/-wYzjTY8D3pM/T2H_Ek3QksI/AAAAAAAAOB0/BOF4zG0KJX8/s512/20120315_163855.jpg)
(https://lh3.googleusercontent.com/-lOIX8WPCEp8/T2ISpKNYBHI/AAAAAAAAOCU/IYsrTduuQr8/s512/20120315_180218.jpg)
(https://lh5.googleusercontent.com/-_NJJDPvzNbA/T2IS-RR1QNI/AAAAAAAAOCc/AiNlEkFh1AY/s512/20120315_180353.jpg)
Siitä tuli folding ihan vahingossa ???
-
Nyo porailtu lisää reikii ja "mekanismi" testattu:
(https://lh3.googleusercontent.com/-zkCVXedlUfk/T2Iq5pIy_kI/AAAAAAAAOCs/Vrix9Gn8QM8/s512/20120315_194533.jpg)
(https://lh6.googleusercontent.com/-D9TpYES753Y/T2IsUjDZacI/AAAAAAAAOC8/e2DFYEEdY04/s512/20120315_195202.jpg)
Sisimmät pultit tulee nylokkina, mut funtsin pitäskö ulommaisiin panna siipimutterit jousiprikan kanssa, niin ois tool-less versiokin.
Levy on 6mm paksua ja tuossa mitassaan 180g pala, seo hiinä ja tähhä että panisko sändwitsinä eli kahdella levyllä vaikko turais tuolla yhdellä, en tiä vaikuttaako mun setupissa tuo 180g about mihinkään?
edit:
niin ja voisha sitä käydä leikkauttaan 3mm levyjä pari, niin sehä ois tuplana sit se 180g painoo pois.
-
tä? tuon kokonen pala 180g :o
-
hmm, mun tarvii vielä varmistaa :
edit:
Kyllä vain, tarkistin kännykän painolla että vaaka pitää paikkaansa.
160x160x6mm pala = 183g.
edit2:
taidanpa käydä varmuuten vuoksi hakemassa ohkasempaakin levyä huomenna.
-
Jööh.
Kävin kipaseen 3mm levyä.
Tuo folding optio unohtu tuossa matkanvarrella.
Mitän missiä tässä ei vieläkään synnytetty.
Nazaa ja koneita lukuunottamatta kaikki himmelit on 3M tarralla platessa kii, niin on kivempi duunailla.
Telemetriaakin on vähän tyrkyllä, tarvii tuotakin funtia lisää joskus, kenties quantumi?
Akun perseessä on samaa tarraa ja turnipsin lenksut vielä varmistamassa.
Landarit raapasin suoraan tuosta lastulevystä, vähän viturallaankin mutta kattoo sit joskus.
(https://lh5.googleusercontent.com/-FoBrmalz37U/T2SdCZ2TP1I/AAAAAAAAOGg/uyH3MHBSNag/s512/20120317_161355.jpg)
(https://lh5.googleusercontent.com/-WA8oixJLkDo/T2SdH4gprdI/AAAAAAAAOG8/cG-C-qELU9U/s640/20120317_161410.jpg)
(https://lh6.googleusercontent.com/-J575T5_ITlY/T2SeCIOFX5I/AAAAAAAAOHM/oUqsEDuLa28/s512/20120317_161429.jpg)
Ilman akkua paino 1266g ja akun kanssa 1646g.
Kärkiväliksi sattui 50cm.
-
Pari akkua ruovittu diy rungolla:
http://www.youtube.com/watch?v=OxdfrhvGvDQ#ws (http://www.youtube.com/watch?v=OxdfrhvGvDQ#ws)
Kamerallekkin teline kiinni ja tottelee nazaakin:
(https://lh3.googleusercontent.com/-CNKJk-20hC0/T2TgO1fznMI/AAAAAAAAOHc/oJZKpDCz5c8/s640/20120317_205942.jpg)
-
Olin rohkea heti aamusta, tumppasin kaks 3s 4500mah akkua kopteriin ja goporon kans.
Toki tarvi aamutuimaan tinata rinnankaapelitki...
Nooh:
Autopilotilla nousi täydellä kaasulla vaivaisesti metriin, liekkö jääny nupit pienelle nazaan.
Noh, sit mankasta manuaalimoodi päälle ja sillä nyt pysty jo vähän lentään, mutta jos tuli hieman nopeempi pitchroll combo niin semmonen puoli torppaus tuli aina.
En oo kattonu missä asetuksissa naza on, mutta voihan olla että on liikaa painoakin jo.
39.33a oli piikki loggerissa isoimmillaan.
www.youtube.com/watch?v=4hZqAGbOFks (http://www.youtube.com/watch?v=4hZqAGbOFks#ws)&
-
Päivemmällä oli kauvempana/korkeemmalla orientaatiot kateissa, josko tällä:
(https://lh4.googleusercontent.com/-7L1tD2wukD0/T2XrDSHF4DI/AAAAAAAAOJs/MpNwRK2KvuY/s640/20120318_160215.jpg)
Töistä nyysitty aurauskepinpätkä jossa fillarin vilkkuva ledihässäkkä.
Aamun lennot:
http://www.youtube.com/watch?v=mS4Mr8BcKNE#ws (http://www.youtube.com/watch?v=mS4Mr8BcKNE#ws)
-
Päivemmällä oli kauvempana/korkeemmalla orientaatiot kateissa, josko tällä:
(https://lh4.googleusercontent.com/-7L1tD2wukD0/T2XrDSHF4DI/AAAAAAAAOJs/MpNwRK2KvuY/s640/20120318_160215.jpg)
Töistä nyysitty aurauskepinpätkä jossa fillarin vilkkuva ledihässäkkä.
Hyi onko se kesä ja hyttyset taas tullu..
-
Täh ???
-
No ohan tuo niiku hyttysen piikki ku tommone nokka on. :o
-
Bnih, paitti viärässä piässä.
Eniveis, olipa liian pitkä ja joustava, tuli wobblee:
www.youtube.com/watch?v=n5wzkoHgDWM (http://www.youtube.com/watch?v=n5wzkoHgDWM#ws)
Ininä tuossa 1:17 kohdassa tuli ku roikuin landarista.
Pätkäsin puolet pois jarruvalopuomista ja nyt toimii ok.
Oon tässä puoliks jo manannu ja ettiny "vikaa", kun vaikka telemetrian mukaan patterissa voltteja hyvin, niin kokoajan vaan vastaa huonommin ja huonommin kaasuun ja sitteku napsauttaa manuaalitilaan niin lähtee ku raketti.
Otin RTFM kauniiseen käteen ja sielähä lukee melkeen selvällä lontoolla notta kun kakkosraja alittuu, niin kaasukepin keskipointti siirtyy pikkuhiljaa 90% endpointtiin. = kaasuun vastaavuus heikkenee.
Ja sitteku ollaan tuo ruljanssi ajettu päähän, alkaa vispilä laskeutumaan väkisin.
Pitch ja rolli pysyy normaaleina, mutta korkeutta vaan ei saa.
Manuaalimoodissa löytyy jerkkua sen mitä akut jaksaa antaa.
Ruuvasin nyt huomiseksi testiin keltasen ledin 10.5v ja tokan tilan 9.9v.
Tarvii testailla ja seurailla telemetriaa.
TX monitor välilehdellä cuttoff type, defaulttina intellikenttinä.
Eli altt modessa armin jälkeen jossei kosketa keppeihin niin sammuu kohta ja olikohan että manuaalilla koneet jää pyörimään tyhjäkäynnille vaikka tikku alhaalla.
Mutku panee immediatly niin molemmissa tiloissa ei ole tyhjäkäyntiä.
Lennollisesti yks lysti, kun ei tyhjiksellä oo nostettakaan, mut ei tarvi erikseen disarm tai puolikkaassa torpissa koneet toppaa kun vetää tikun vaan alas.
Failsafemoodissahan vispilä laskeutuu hallitusti ja em asetuksesta riippuen jää tyhjäkäynnille pyörimään maahan.
-
Keli olikin semmonen, etten kehtaa mennä ajeleen ku ei oo mankan kortonki vielä tullu.
Mutta mikäs näistä?:
(https://lh4.googleusercontent.com/-ILrS47UYejA/T2dUaRjjsfI/AAAAAAAAOLs/dzcV61UY6s4/s512/20120319_174424.jpg)
(https://lh3.googleusercontent.com/-gaNjdroTw1w/T2dUeS6GxNI/AAAAAAAAOL0/fCpKkt0EfPU/s512/20120319_174441.jpg)
(https://lh3.googleusercontent.com/-fX5MwBTXu6I/T2dU8a_awyI/AAAAAAAAOMA/6UR428nJo6E/s512/20120319_174642.jpg)
Mun makuun ois toi punanen kippo, mut se on porukan painavin.
Lasten lautaset on sitten seuraavana painossa ja toki salaattikippo on kevein.
Vote now!
-
musta! (eikait muita värejä olekkaan?)
-
Itse ehdottaisin tuon mustan ja punaisen yhdistämistä.. http://www.lsc.nl/web/components/com_virtuemart/shop_image/product/Numatic_Henry_4aba7c130e900.jpg (http://www.lsc.nl/web/components/com_virtuemart/shop_image/product/Numatic_Henry_4aba7c130e900.jpg)
-
;D
Käytiin Tomin kanssa äsken lentelemässä, siinä kateellisena päivittelin että vastaapa mun kiesi huonosti vertical pyyntöön autopilotilla vs tomi, painoeroa useita satoja krammoja.
Kuten aikaisemminkin manannu, että laiskahkosti pilotilla nousee mutta manuaalilla ihan eri tavalla.
Muutama maahipasukin on tullut kun ei oo vastannu kaasuun tarpeeksi hanakasti.
Kattelin puuseella että natzin autopilotin kaikki namiskat on 100% että eipä kai mitään voi tehdä asialle, että painon vika.
Noh, läksin pokalla naputtelemaan vertial gainiin 200% ja painoin write, katos perkelettä, sehän tallenti sen!
Ei muutaku patteri äkkiä latinkiin ja koittamaan, nyt vastaa hienosti kaasuun pilotillakin.
Eli poikain 100% ei olekkaan 100%... ???
Täähän antaa uusia ulottuvuuksia kahdella akulla lentämiseen, pitää tunkata mankasta namiskuukkeleita gaineille sinne sun tänne ja koittaa sit uusiks ajaa kahta akkua.
-
jeah.
Naputtelin mankkaan pari 3-asentoista kytkintä ja tunkkasin ne natzille gainin karkeasäätöön.
Lonkalta heitin 70-100-180 asennot.
Kaksi 3s 4500mah akkua kiinni ja taivaalle.
pitch ja roll tuntui ihan jees tuolla 70, vertical 180, mutta yaw oli ongelma, ainakin tuolla 180 gainilla.
Meinaan jos erehty kaasuun liikuttamaan samaan aikaan kun käänti perää, niin tuli semmonen ristiheijari.
Allt gain oli 125 mutta hieman purukumimainen kahdella akulla.
Pitänee melkeen tuunata mankasta potikkaan yksi liike kerrallaan ja säätää lentäessä, sit kattoo mikä oli hyvä asetus.
Myöskin jännitteen rajat on vielä haussa, nyt 9,9v kohdassa alkaa pakkolaskeutuminen.
Sattuipi tuossa kohtaa sopiva tuulenpuhakka ja kone sai siitä tuon ristiheijarin päälle, tultiin taas nokalleen alas, tosinkaan ei menny edes lavat (noi on muuten sitte KESTÄVÄT!).
Se vähän mietityttää, että mikä määrittää laskeutumisnopeuden failsafessa.
Tulee aika reipasta vauhtia alas, toki ei nyt kuin tiiliskivi, mutta eniveis.
Pelimies kun ois ollu tajuissaan, niin napannu manualmodeen ja kaasulla seivannu vehkeen torpilta.
Lentoaikaa tuli kahdella akulla noin 19min, leijuttelua ja kevyttä liikuskelua ja vähän pomputtelua.
Yhdellä akulla menee muistaakseni noilla jänniterajoilla joku 12min, että niin ja näin tällä setupilla tuo ilo.
Painoa on karvan yli 2kg.
edit: akkuihin meni 9650mah.
-
Jäi tosiaan nua 2836 koneet ja propit joutilaaksi, oon tässä metsästänyt mqxää huonolla menestyksellä, niin aamuyöllä syttyi lamppu pirtissäni ja bonjasin ettäku mullahan on hk boardi, valmis runko, koneet, propit jo olemassa, niin duunaa säätimet ja mankan niin saa poitsun (kolmasluokkalainen) lentämään quadia.
Tarvii tänään alottaa simutreeni.
Alkumetreille tilasin orankin vastarin omaan mankkaan ja tän kaveriksi:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=18703 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=18703)
-
DHL ruopas ovelle äsken:
(https://lh5.googleusercontent.com/-OcmW7-oTvV4/T3HSOhSxKBI/AAAAAAAAOXE/9GooAuHSGUg/s640/20120327_174342.jpg)
(https://lh3.googleusercontent.com/-ycCjOsS9OTU/T3HSUiHT5VI/AAAAAAAAOXM/yOvWvm60Sf8/s512/20120327_174412.jpg)
-
Tällättii nyt, päivittelen tätä ketjua vissiinni ny jos tässä jaksaa paskarrella:
Platet sorvaili meitin openpilot guru Sambas.
(http://kotisivu.dnainternet.net/sakrkorh/OP/IMG_1488e.jpg)
(https://lh5.googleusercontent.com/-6svXlSycc3E/T3ckOZN8hsI/AAAAAAAAOgc/nx51AiDWWPg/s512/20120331_183501.jpg)
(https://lh3.googleusercontent.com/-NuMff8G6lHc/T3cytIj7zWI/AAAAAAAAOgo/umBJvDxqD7c/s512/20120331_193649.jpg)
Vaaka sanoo 237g tässä kunnossa.
-
Taitaa tulla suht hurja peli - nostetta riittää varmaan kilo per kone, eli tuollahan nousee jo järkkärikin taivaalle?
Mitkä propelit laitat?
Milloin ensi lento? Ruuvailet illan, niin eikös huomenna jo pääse taivaalle?
-
Isot pojat oli penkittänyt paria kiloo 4s akuilla per pannu, mut tiäsi.
Mullo vielä lentämisien suhteen säävaraus, eli tarviiko lähtee auraan hiekottaan jäädyttämään whatewö :D
(https://lh5.googleusercontent.com/-tQfS4mzTFwo/T3c-qEWRVSI/AAAAAAAAOhU/LTSUH1w6NrY/s512/20120331_202750.jpg)
(https://lh3.googleusercontent.com/-KvnFjAfG8FU/T3dI2uhd_rI/AAAAAAAAOhE/0YXWvo5f2ak/s640/20120331_211112.jpg)
Mahtokohan nua olla 12x4.5 ropellit.
Mitäköhän mää sanosin, keskeltä mötörin aleksiin 38cm.
Tossa mittasuhteena rotta:
(https://lh3.googleusercontent.com/-60MwS81ETcI/T3dVVvr5koI/AAAAAAAAOhY/7a9UEOPzN1U/s512/20120331_220435.jpg)
-
Laitoin kellonki pärisemän 0700, että saa tänään jotain aikaiseksi, mutta nukkumaija heruutti siihen malliin että meni vähä myöhäseks harrasteet :(
Mutta voi pirkka, kevyet kepposet tehny poijaat moottorin kaapeleiden kanssa.
Kuori on kyllä paksu, mut johtimena jokunen lanka tinattuna vahvemmaksi...
(https://lh4.googleusercontent.com/-WtGYY4GkCIo/T3gxSewWOrI/AAAAAAAAOho/Xde-j4ixahk/s640/20120401_134253.jpg)
Tuosta kun kattoo tuota punaista johtoa, niin näkee kuinka siima kiemurtelee kuoren sisällä:
(https://lh4.googleusercontent.com/-3G16qxxel_E/T3gxyUrSnhI/AAAAAAAAOh4/KKWh4aMLkAU/s640/20120401_134509.jpg)
En tiä si, kainne toimii mut tarvi kiusallaan panna hatemailia.
Silikoonijohtoo en ehtiny tähän hätään mistään kalastaa, joten näillä mennään:
(https://lh6.googleusercontent.com/-tK5Iu0lBQI0/T3g3CzE2yTI/AAAAAAAAOiI/9LeLWRhldgU/s512/20120401_140734.jpg)
(https://lh5.googleusercontent.com/-E4Db4hrt85s/T3g54W77eUI/AAAAAAAAOio/i6A5trGBEL0/s512/20120401_141933.jpg)
Johtoakin meni mehukkaat 7.2metriä :o
edit:
sambas kertoili notta tulee käämien johdot suoraan kyljestä ulos, joten se selittää paksuuden, joten np.
-
Krääh!
Väkersin nazalle hyllyä, että saa johdot nätisti kulkeen reijästän, mut 3mm karponaatti oli mun makuun liian vetälä ja 6mm karponaatti parempi, mut ei löytyny enään niin pitkää pulttia että koko roskan olis saanu jämäkästi kasaan...
(sylettää kun käytin niin paljon aikaa tuon kanssa painimiseen)
Joten tarvi purkkiin veistä koloo että saa johdot tuotua hyttiin...
(https://lh3.googleusercontent.com/-NGeS7STnBWk/T3hIeeRF_MI/AAAAAAAAOis/qDe2aertTTE/s512/20120401_152141.jpg)
(https://lh5.googleusercontent.com/-TAdABozX_wE/T3hgMB20XjI/AAAAAAAAOjI/TyNQkTHEBSY/s512/20120401_170303.jpg)
(https://lh5.googleusercontent.com/-j8yYIB4BVNw/T3hgSO9sJLI/AAAAAAAAOjA/Y1d8pUgozew/s512/20120401_170335.jpg)
Tarvii joskus hommata passelimpi purkki, kun tuo on niin mätä että leikatessa lohkeili :(
-
Toivottavasti kiinanpojalla on kaikissa mun koneissa ja säätimissä johtomerkinnät samat, meinaan testasin mankan kanssa yhden koneensäätimen pyörintäsuunnan ja tulin tulokseen että A + keltainen = myötäpäivään, ja toki C + punainen = vastapäivään.
Nyt on jokainen kone kytketty säätimeen, merkattu että kuka on kuka.
Samalla veistelin ohjelmointimukkulalla ennakot jokaisesta koneesta meediumiin.
Seuraavaks pitäis tinata xt60 liitin jokaiseen säätimeen ja sit värkätä virranjako kaikille.
Eli siis alkupaloiks 12 liitintä savustaa vielä... Noh, onhan tossa jokunen sauma tullu tänää jo savustettuakin...
(https://lh4.googleusercontent.com/-XWL8_mmMT5s/T3iFFei6CDI/AAAAAAAAOjc/PjwJZeWSSwg/s512/20120401_194024.jpg)
(https://lh3.googleusercontent.com/-JnDmmrHClfQ/T3iF0Ni-IoI/AAAAAAAAOjk/GVB0H5EKV9s/s512/20120401_194335.jpg)
Setuppi:
(https://lh4.googleusercontent.com/-M4Xt0vbOrvg/T3iJgIYXjKI/AAAAAAAAOjw/b57wuixU890/s512/y6.jpg)
-
Jees.
Tosiaan värkkäsin jokaiselle noparille oman virtaliittimensä, että voi esim vikatilanteissa haarukoida vikaa paremmin ulos jne.
Toki hieman painoa ja liitälmiä sen kustannuksella.
Samalla värkkäsin hienon virranjakoplokin...
(https://lh3.googleusercontent.com/-WWCPMcX64uo/T3ifkD_y7xI/AAAAAAAAOlE/nu3YXr7dZ-g/s512/20120401_213326.jpg)
(https://lh4.googleusercontent.com/-JB12Rdghh4U/T3indyZo_II/AAAAAAAAOkM/zF25Z9Vg97M/s512/20120401_220704.jpg)
(https://lh6.googleusercontent.com/--cfpp_R3X1s/T3isirfrLoI/AAAAAAAAOkY/PQUwSsTQFVg/s512/20120401_222842.jpg)
Pätkäsin tuota putkikiinnikettä tuuman pätkän, pistin tinat molemmin puolin, juotin johdot kii ja tapee päälle.
Sitten laitoin palikoiden väliin pari siivua paksua kutistesukkaa varmuuten vuoksi ja koko roska tapella kasaan.
Kaunishan se ei ole, mutta toimiva?
(https://lh4.googleusercontent.com/-D5mVZSalaV4/T3iuhyfg8wI/AAAAAAAAOk0/5zmevwVYmkc/s512/20120401_223702.jpg)
Sen verran testasin, että kaikki noparit heräs eloon ja savuakaan ei pahemmin tullut...
-
Kele sentään, DJI Wookong-M tilattu.
-
Kele sentään, DJI Wookong-M tilattu.
Mitä kävi? Eikö tuo DJI maksakin jo tonnin?
-
Juuh, touhutonninhan se kustantaa.
-
Tosiaan nua lumisateet hieman jarruttelee harrastamista, tänään jaksoin vähän keskittyä.
Pistelin nazaan kaikki johdot kii, vedin nopareiden bec plussat nätisti kutisteella muiden johtojen varsiin, purkki tietskariin kii ja muutin quad -> y6.
Sitten läksin pyörittämään koneita ilman proppeja, huomasin että väsyneenä tehny fiksun päätöksen kun tinailin alakerran koneiden johdot ristiin vrt yläkerran, että pyörivät kato eri suuntaa.
Muuten hyvä idea, mutta alakerran koneethan on asennettu väärtepäin...
Noh, ei ollu paha raksi kolmen koneen pari johtoa kääntää uusiks.
Duunasin virtablokkiin yhden ulostulon lisää, ihan vain siksi kun unohdin että tarviihan apulaitteeetkin sähköä, niin nyt ei tarvi teurastaa koko keksintöä jos halajaa lisätäpoistaa apulaitteita, samalla syöttöjohdot suuntasin uudelleen ja vetäsin kortonkin päälle:
(https://lh4.googleusercontent.com/-nNJ3bdk5NlM/T38QDjlOZHI/AAAAAAAAOrU/aat_FdpMGak/s512/20120406_184704.jpg)
Värkkäsin samalla ikean henkareista uudet landarit, mutta ilmenivät liian huteraksi, huojuvat perkeleet:
(https://lh3.googleusercontent.com/-Y_jzXdVLWsg/T387PeQenXI/AAAAAAAAOro/q_x7n4xh_08/s512/20120406_215119.jpg)
Koska materiaaleja ei tähän kellonlyömään mahdottomasti ole, niin päädyin tekemään protojalkana yhden tämmösen:
(https://lh5.googleusercontent.com/-sxq3XMc_vhM/T39ChiefCjI/AAAAAAAAOr4/sNoAw07BCoo/s512/20120406_222229.jpg)
Tarvii päivemmällä paskarrella jalkoja lisää, en kehtaa tähän aikaan rautasahalla alkaa pätkyttään kerrostalossa.
Savut otin potkureidenkin kanssa, lattiaa vasten painaen toimi kaikki suunnatkin!
Eli ensilennot alkaa oleen liki paria landaria, akuille tarvii miettiä joku tellinki, yms pientä kivaa.
Josko huomenna ei soiteta töihin, niin vois ottaa ilmaa vehkeiden alle...
-
Paketoin koneen alle pölykarponaattia notta mihin saa patterit kiinni.
Samoin fillarin pakkivalot ja pätkä 500rekkulan takafiiniä, notta on edes vähän käsitystä miten päin tuo on.
Jos koeajo onnistuu, niin tarvii ledit ja strobot viritellä.
Painoa kertyi 2030g ilman akkua ja telemetriaa.
Tässä sisällä painoin kopteria lattiaa vaste ja nupit kaakkoon, niin vajaalla akulla tuli 85A tauluun.
Kummasti vaan lämpiää liittimet.
Tarvii varmaan siirtyä joskus 4äässiin.
(https://lh3.googleusercontent.com/-bxDgh0JnBEg/T4Az_WrxHyI/AAAAAAAAOsI/OHn6YKvujWc/s512/20120407_153224.jpg)
-
Jäipä vähän apulannan maku suuhun ensilennoista.
Ensin pärryytin etummaisia alalapoja maata vaste ku kippas aina keulalleen, mutta korjaantu ku löi runtua reilummin.
Natzista säädöt defaultissa ja lenti autopilotillakin lähes huonosti, ei pitänyt oikeen mihinkään suuntaan.
Leijuttelua sai mittariin vain reilu 7min.
Ajon jälkeen akku oli käteen vedettynä noin +-40c, noparit kädenlämpösiä ja koneet täysin kylmänä.
Tarviipa laittaa dataloggeri yhden noparin perään ja huudattaa torpassa hieman, sitten koittaa pienempää huiskaa että miltä se sillä näyttää.
Ensimetreistä videoo kun tuubi joutaa.
edit:
pienemmät huiskat olikin kylillä, mutta noilla 12x45 lavoilla mitattuna yhdestä moottorista WOT:
- 17.85A max
- 201.1W max
- 10.52v min
Eli akku kyykkää, 3s 4500mah 35-70c nanotekki.
Laitoin kaksi akkua rinnan:
- 19.54A max
- 222.5W max
- 11.27v min
Tarvii siis koittaa kahdella akulla ja jossain kohtaa pienemmillä huiskilla, lopputulema mahtaa olla että 4S on must.
-
Tämmöttii:
http://www.youtube.com/watch?v=2372kpXoc4g#ws (http://www.youtube.com/watch?v=2372kpXoc4g#ws)
-
Tunkkasin vispilään pari akkua rinnan, mutta ei siittä hyvä tullut.
Nakuttelin parikytpinnaa gaineja joka paikkaan, parani selvästi.
Telemetria sensijaan toimii hyvin.
55-60a virtaa puolella kaasulla lentäessä ja pysyi ilmassakin vain alle 5min.
Täyttä kaasua en kehdannu antaa, kun vähän hapetin niin alko telemetriassa näkymään 100a päälle, ja mittapiirille on ilmoitettu 100a max :)
www.youtube.com/watch?v=TSS6SYWldkk (http://www.youtube.com/watch?v=TSS6SYWldkk#ws)
Painoa tässä kohtaa reilu 2800g.
-
Hienot pöhinät siinä on :P
-
Hienot pöhinät siinä on :P
Pedolta kuullostaa - voimaa on!
Nyt vaan se järkkäri kyytiin ja HDvideota juutuubiin! :-)
-
Tarvii panna vielä vähän lisää.... ::)
-
Sain tomilta rc-auton 2s satula-akkuja lainaan, pitäs vaan teipata ne kasaan ja tehdä sarjajohto, niin vois ottaa savut.
(http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/catalog/NC4800.2S2P.5.jpg)
(näitä siis kaksi paria, eli total of neljä pakettia)
Sitten tuon testin jälkeen vois koittaa väliaikaisesti ajaa noilla pienemmillä ropelleilla, josko se jaksais 3sällä mennä ilman tähtitieteellisiä amppeereja.
Samoin pitäs naittaa tuo kiinanmankka tuon DJI kanssa yhteen, niin sais spektrumin nostettua syrjään....
So far, laitteet pysyy maassa, pitää torppaakin vähän järjestellä että mahtuu kulkemaan ;D
-
pitkään tehny mieli kysästä että miksi vaihdat DX8 kiinan mankkaan?
-
Lähinnä säätöjen takia, kun niistä saa semmottii juttui mitä näistä normaalin ihmisten mankoista ei suap.
Tosiaan tomin rc-auton satula-akut värkkäsin kiinni:
(https://lh3.googleusercontent.com/-80QdXIuE8yA/T4MNF5O07tI/AAAAAAAAOuI/7Iza8l1nSAg/s512/20120409_192328.jpg)
Pistin lasikuituteipin alle maalarinteippiä, ettei akkujen omat teipit oo niin lähdössä irti irroitettaessa.
Rumahan tuo on, mutta testissä menköön.
4s akulla yhdeltä moottorilta mitattuna noin 10sec wot:
- 22.8a max
- 292.1w max
- 12.51v min
Leijuessa noin 40a.
Koitin wot mutta telemetria näytti 108a, niin piti hellittää kesken noston.
WOT vedon jälkeen dji alkoi vilkuttelemaan low voltagea, parametrit oli:
#1 alarm at 15.4v ja #2 at 14.8v, jolla alkaa leikkaamaan tehoja pois ja laskeutuu.
Luultavasti joudun tuon pakasterasian luiskaamaan pois, että saa noparit etc ulkosalle jäähtymään, so far ei kyllä ongelmia.
Akuthan on 50C Constant / 100C Burst, mutta kummasti tuntuu kyykkäävän?
Se nyt on kumminkin selvää että päävirransyötöstä tarvii noi xt60 vaihtaa järeempiin.
-
Tunipsien C-määrä ilmoituksiin en olisi ihan luottavainen..
-
Niinno, sambas ajaa vastaavaa pakettia 10" ropelleilla ja 30-40c akuilla.
Ja sillä on 8a enemmän per moottori.
Tiedä sitten heittääkö mun dataloggeri noin paljon, so far pidelly paikkaansa.
Jäi kamera eiliseen teletappitaivasajoasento on:
http://www.youtube.com/watch?v=5m2paRGPuJY#ws (http://www.youtube.com/watch?v=5m2paRGPuJY#ws)
-
Pieni reality check tuli tehtyä juuri, enhän mää oo mitään kolomedee värkkiä tekemässä ;D
Tarvii huomenna säätää jännitteet djiistä ja ajella nätisti leijuttelua, kattoo fiilikset sitte uusiks.
Josko innostuu kaahaamaan, nii ostelee sitte rajumpia pattereita.
-
Duunasin "sata metriä" koneiden johtoja pois, laitoin eskit armeihin kiinni, hävitin pakasterasian.
Pudotin kaikkia gaineja parikytpinnaa pois ja silti aivan jär-kyt-tä-vä lentää, vaappuu viippuu miten lystää.
Nyt ei ollu virtamittaria kiinni, mutta noilla tomin akuilla semmosen 8min ajeli.
Yks issue on toi virranjakopuoli, kauhee härdelli ja hässäkkä.
Josko sambas reissulta palatessaan sorvaa mulle virtablokin.
Vajaan 8min äsken leijuttelin, 13.74v sanoo nyt ajon jälkeen, dji ajoi kopteri konffatuissa jännitteissä laskeutumiseen.
Kattoo mitä laturi saa tuupattua.
Vielä pitäs arpoa testaten noita kymppituumasia viuhkoja, mutta tiedä sit.
Uskoisin että tää mun vehje kaipaa vaan rutkasti isompaa patteria alleen, tuntuu ainakin että voimaa.com on.
-
Joulupukki poikkes etelä-hellsingistä, piti äkkiä töissä ruokiksella (btw, hain kepatin pukin kunniaksi!) suolistaa:
(https://lh6.googleusercontent.com/-QmA5qucNIs8/T4U6iAzw3AI/AAAAAAAAOvU/wn2F3qWmFNY/s512/20120411_110012.jpg)
(https://lh4.googleusercontent.com/-Dz9njAyVsTg/T4U64wcbw2I/AAAAAAAAOvc/gvvwaZx0soQ/s512/20120411_110057.jpg)
(https://lh4.googleusercontent.com/-rf5LDgGKbqo/T4U7dNWmKcI/AAAAAAAAOvs/3anTVOEVRJw/s512/20120411_110208.jpg)
(https://lh3.googleusercontent.com/-FPQ9DHToi7E/T4U8VoaHWMI/AAAAAAAAOwg/YgxkHl69jMM/s512/20120411_110359.jpg)
(https://lh4.googleusercontent.com/-OG6Ws-Mky1I/T4U7t3C_5yI/AAAAAAAAOv4/F4dN28T-CxI/s512/20120411_110233.jpg)
(https://lh5.googleusercontent.com/-ZoNCYDoloIs/T4U8BPlPooI/AAAAAAAAOwU/uu_4xnpfb0I/s512/20120411_110310.jpg)
Tosiaanni, tilasin yöllä 6000mah 4s nanotekit ja pirkkamankkaan frsky moduulit.
Tarvii nyt ensin tuolla nazalla ajella ja säätää gainit kohdalleen tolle nykyiselle setupille, kun on niin pirun levoton, sitte töiden oheessa jos jää aikaa nii tunkata wookong paikalleen.
Mutta esitän kiitokset rapakon toiselle puolelle, Joel Tammet / www.coptercam.ee (http://www.coptercam.ee)
Sielä DJI homma ja palvelu pelaa!
-
Ja sitte torppaat ja piuha kiertyy ropellin ympärille ja imee sisälmykset tuolta poksista "OHO!". On kyllä kallis lelu.
-
Eläs nyt kele maalaile sielä piruja seinille!
-
Joopa joo, ei tarvi noilla lavoilla alkaa beerliftiin osallistuun.
Lennunetin irkissä tuumailtiin, niin joustaa noi lavat ihan järkyttävästi.
Puolella kaasulla sama työntövoima mitä täydellä kaasulla....
Ja 3s vs 4s erokin oli nimellinen.
Hurjat 1300g työntöö per pannu ja liki 590w.....
Ottaa pannuun.
-
Ei sattunu silmään, että mitkä lavat sulla tuossa on kiinni? Siis merkki/mistä tilatut?
-
12x4.5 epp, merkkiä china.
Purkailin wkm pakettia ja sieltä löyty tämmösiä:
(https://lh6.googleusercontent.com/-Kg8FfFNPeh0/T4qesZ5yblI/AAAAAAAAOy4/HKyfIbcAU-E/s512/20120415_131034.jpg)
(https://lh3.googleusercontent.com/-A40OFgqERG8/T4qe6deDwpI/AAAAAAAAOzM/9PITOdZVezA/s512/20120415_131129.jpg)
(https://lh5.googleusercontent.com/-9ypCXAuntaU/T4qfCqnco_I/AAAAAAAAOzU/NfAClTvSTJI/s512/20120415_131212.jpg)
Ja toki usb-piuha, mutta ilman dji logoo :(
(nazan johdossa oli!)
Tökin johdot manuaalin mukaisesti, ajurit ja softat koneeseen, ei ongelmia.
Meinasin koittaa tuota flysky mankkaa, mut en keksinyt kuinka määrittää lentotilakytkin johkin kanavaan ja en jaksa nyt alkaa tinaamaan ja rommailemaan, niin olkoot, kattoo sitku tulee ne moduulit jos hakis uuden motivaation.
Kattoo jos tänää vielä olis virtaa ukossa panna tuo wkm vispilään asti.
-
Löin johdot nippuun:
(https://lh3.googleusercontent.com/-Lna6iEs2luQ/T4sQ8ChD1PI/AAAAAAAAOzo/tYPLdyLTL0k/s512/20120415_211757.jpg)
Kiva että on tätä vuosimallia rautakin!:
(https://lh4.googleusercontent.com/-AgFPGgUwwpA/T4sRA62dnGI/AAAAAAAAOz0/1XsLSU01jm0/s640/20120415_211813.jpg)
Sain kaiken tx hommista toimimaan ensiyrittämällä hallitusti, mutta en failsafea:
http://www.kopterit.net/index.php/topic,15827.msg145044.html#msg145044 (http://www.kopterit.net/index.php/topic,15827.msg145044.html#msg145044)
edit:
Pistin pomolle sekstaria äsken, että voisin pitää kesälomaa sen kunniaks kun pyöräkuormaajan siirtopumppu on risa ja kone seisoo mykkänä keskellä varikon pihaa (onneks ei keskellä kaupunkia), notta sama seo ropata kopteria kotona ku seisoo töissä tumput suorana venaten pillariin osia.
-
Enpä malttanut olla ropaamatta.
Päivittelin tonne toiseen treadiin, sain failsafen ilmeisesti toimimaan.
Ainakin assistantti näin kertoo että toimii, pitää käytännössä testata.
Tälläite pöydällä jo testasin ilman rupelleja.
Note to self:
Mielestäni laitoin hk ruuvilukitetta hyvin maltillisesti spinnereihin, no enhän mää meinannu saada potkureita irti.
Yhden kuusiokoloavaimen jo katkasinkin, kun pidin pihdeillä adapterin juuresta kii ja reikään avain ja väänsin.
Tarvi porata hieman isommaksi spinnerin päässä olevaa reikää, että sai isomman avaimen tungettua läpi ja taas pihdeillä kiinni.
Sain kaikki potkurit irti jne, mutta ei pidä kyl kiinalaisten ruuvilukitetta moittia, pysyy 8)
Tarvii seuraavalle kerralle annostella vielä maltillisemmin.
-
Jooh...
Löin romuja runkoon kiinni, olihan tuo aikamoinen johtoviidakko jo alkujaankin, ei se nyt vähentynyt.
WKM purkit:
(https://lh5.googleusercontent.com/-uu9o6TUQHbY/T4vX9PJldYI/AAAAAAAAO0w/RDvtNdrZQ28/s512/wkm%2520purkit.jpg)
WKM assy:
(https://lh3.googleusercontent.com/-k1w5ZOP68Ic/T4vX9HX_77I/AAAAAAAAO04/-JTViLumu4o/s800/wkmassy.jpg)
RTFM sanoo että pitäs tyyliin epoksilla panna gps plateen kii ja platet tankoon, en kyl raaskinu.
Löin platet tankoon kiimaliimalla ja antennin tutulla b-raudan 2puolisella kirkkaalla teipillä, millä tähänkin asti imu:t/mc:eet/gyrot ollu kiinni.
Softassa neljämiljardia muuttujaa imun sijainnille, ts jossei ole keskellä laitetta niin voidaan softassa antaa parametrit sijainnin suhteen, mutta onneksi sain imun keskelle.
Muilla purkeillahan ei oo mitää väliä, pl gps ei saa olla kompassin takia maneettikenttien lähellä, esim moottoreiden.
Tsekkasin moneen kertaan moottoreiden johdot kun pistin ne mc:eehen kiinni, äsken rukasin propit kiinni ja sisällä kättä vasten koittelin suuntia.
Ensin tuli kevyt wtf kun toimi ihan miten lystää, ei mitään logiikkaa tikku vs kopterin vääntö.
Sitten erehdyin antamaan vähä enemmän happee ja samalla kallistin, meinas lähtee kädestä koko pyydys, onneks sain painettua takas lattiaan ja virrat pois.
Raavimpa päätäni hetken enkä keksinyt epälookiseen toimintaan mitään syytä, ruksasin kummiskin kopterin läppäriin kii ja katoin että joo y6 valittuna, tarkistin että ropellit on oikein suhteessa softan numeroihin ja pyörintäsuuntiin.
Sit aloin tarkemmin kattoon, niin oli väärä y6 valittuna, eli oli valittuna y6 missä lennetään yksittäinen jalka edellä, eikä haarukka edellä kuten rauta on ja miten olisi tarkoituskin.
Ruksi asianmukaiseen ruutuun ja kas kummaa kun vastaa mankan pyynteihin nätisti.
Olis tullu upee flippaustorppi kun ois kokeilematta nostanu ilmaan... ;D
Laitoin parille kanavalle remote säädön, 80-100-120 gainit, muissa 100%.
Tarvii pari kanavaa hakee kerrallaan remotena.
Sitten kun saa normaalissa altti modessa lentämään normaalisti, vois alkaa keskittyyn tuohon gpsään.
Tarvii sille vapauttaa yks kanavakin, että saa gps homet ja lockit annettua.
Pitää varmaan laittaa lippikseen roikkumaan lappu missä noi wkm ledikoodit kerrottuna, sieltä tulee jos jonkinmoista koodia pihalle
Toisaalta, jos vähääkään punaista antaa niin huono gps :)
WKM ledit:
(https://lh6.googleusercontent.com/-PUw_ELUCFMg/T4vX9aqZjzI/AAAAAAAAO00/6ZVNQyerFME/s512/wkmled.jpg)
Tommonen siitä sitte tuli, miljardi metriä johtoo, muovikassillinen nippusiteitä ja repullinen xt60 liittimiä, painoa ilman akkua 1833g :(
(https://lh4.googleusercontent.com/-9evyLzOZ1zI/T4vO_RjX4AI/AAAAAAAAO0k/wpqZjjUNX8Y/s640/20120416_104901.jpg)
(sorry siskonpedistä, sänky vielä muuttamassa ::) )
Kun saa homman toimiin, tarvii karsia noi nopareiden liittimet tyystin pois, niistä nyt tuskin kiloja saa pois.
-
Kävimpä lentelemässä akun (n. 9min), 120% gainit parissa kanavassa tuntui paremmalta.
Tarvii rukata kaikkiin 120% ja käydä koittaan uusiksi.
Pitänee katsoa samalla että vaikuttaako tuohon, kun hieman vaelteli vasemmalle kokoajan.
Sitten tarvii tsekata painopistettä.
Ihan nappiin tuo ei muutenkaan menny, silmittelin lentäessä lediä joka sano vihreetä vilkuttelua, "IMU data lost", joka ei oikeen kerro sinällään mitään.
Pitänee seuraavaan vetoon kaluproida tuo koNpanssi ja kaikkee.
Video kohta joskus, ei siinä kyl nähtävääkään.
http://www.youtube.com/watch?v=jAmCk6EZEmQ#ws (http://www.youtube.com/watch?v=jAmCk6EZEmQ#ws)
-
Yes sir!
Sama tuuli ja maukkaat puuskat ollu, kuutisen akkua tms lentänyt.
Alttimodessa sivuttain driftaus johtu vain tuulesta ja imu datalossi katos kun tarkistelin johtoja ja siirtelin hieman vastaria ja kaliproin kompassin pariin kertaan.
Lottosin samalla gaineja ja tuulen huomioiden nyt tuntuu suht ok.
Hienosti kopteri räpiköi tuulta vastaan jo tässä vaiheessa.
Sanotaan, että päivän viimeselle akulle läksin testaamaan failsafea ja back to home toimintoa.
Toki ensimmäinen virhe oli testata näin ihmisten ilmoilla ja toinen virhe oli antaa lähtöpisteeksi kerrostalon nurkka.
Noh, mää tempasin mankan sammuksiin ja homma toimi kuten pitikin, kopteri otti aika ronskisti korkeutta ja lähti suunnistamaan lähtöpistettä, joka oli kerrostalon nurkalla.
Tässä tuulessa yms tuli pupu pöksyyn, mankka tulille ja ei se p*rkele vastannut komentoihin!
Hetken wtfän jälkeen tajusin käyttää lentotilan manuaalilla ja komento tuli takas.
Sain vehkeen haltuun ja lentelin akun loppuu vielä, aattelin notta josko päivän lentelyt olis tässä :)
Melkeen ventattava akkuja saapuvaksi, niin viittii lähtee johki syrjemälle lentelemään.
http://www.youtube.com/watch?v=XNnKcwe7ne4#ws (http://www.youtube.com/watch?v=XNnKcwe7ne4#ws)
edit 1:
Manuskaa tässä lukiessa, on vielä gaineissa säätämisen varaa, esim vertical gainia taitaa olla liikaa, kun on kovin herkkä kaasulle ja alt gainia liian vähän kun jässähdä paikalleen nopeasti.
edit 2:
Manuaali sanoo: "When switch to Manual Mode or Atti. Mode, MC will disengage enhanced failed-safe mode, you can re-gain control of multi rotor."
edit 3:
Go home rautalankana:
(https://lh6.googleusercontent.com/-qxEOsTNVTOA/T4w1SRQsdGI/AAAAAAAAO1Y/6g64fMMDaR0/s640/wkmhome.jpg)
edit 4:
Niin joo noista lavoista, kattelin leijuttaessakin lapauraa niin aikamoiset vispilät noi on, fleksaa ihan järkyttävän paljon...
-
Joo voi olla melkein turvallisempaa testailla noita fail safeja jossain muualla kun kerrostalon parkkipaikalla/pihalla. Pieleen mennessään vehkees lähtee vaeltelemaan mihin sattuu ja laskeutuu vielä jonkun auton päälle. tai pahempaa.. ihmisen. Tuommoinen mötikkä kun tulee noinkin korkealta niin kyllä se sattuu tai sitten ei edes ehdi sattumaan. Vastuullisuutta kehiin! koska yksi mokaus joka päätyy uutisiin niin voidaan olla varmoja että rajoituksia tulee ja nopeasti!
Mutta hienon näköinen vehje ja hyvä että toimii noinkin hyvin jo alkuvaiheessa! Homaat vielä hiilari potkurit niin loppuu se joustaminen!
-
Jooh, varmaan tarvis rakentaa joku mini millä vois ruopia tossa pihassa, karkas vähän lapasesta tää rakentaminenkin 8)
-
Eiks sulla ole se naza nyt ylimääräisenä niin teet walkera micro quadille kilpailijan! ;D
-
Omaan Y6seen hommasin APC Thin electrik lapasia. 5 ja + about pitsikulmilla, mitä millonki oli saatavana.
Ostin yhet APC Slow fly-lavatkin ja piti koklaa ne Y6sessa. Vehje oli kun leija tuulessa. Ei ENÄÄ IKINÄ.
Mun mailma muuttu kun vaihdoin APC:hen lavat. iha sairaan hyvä "grippi" ilmaan, tuulessa iha erilainen lentää.
Mua ei kiinnosta liikaa hyötysuhteet. Pääasia, että oon kopun lentoon tyytyväinen.
Krässäilyt maksaa nyt vähä enemmän, mut ei vaa oo paluuta muovilapoihin. Toisaalta nyt taas ku on lämpimämpi, ni Apc:t kestää paremmin, jos tulee feilureita. Mäku en leijuttele, vaan tykkään LENTÄÄÄ mun kopulla :)!
Kantsii koklaa, jos että ole vielä kokeillu.
nim: Muovikassillinen kiinalavan palasia talven jäljiltä.
-
Jöö tarvii kyl koittaa jotain viisaampaa, noi on jostain ämpäri muovista tehty...
Varmasti paranee lento vehkeessä kun vehkeessä, jos pyydetty liike ei muutu liikkeeksi kun lavat vaan muljuu alla..
Vähä ku ajaisi autoa tyhjillä renkailla :D
-
Pientä takapakkia tuppas:
http://www.kopterit.net/index.php/topic,7259.msg145304.html#msg145304 (http://www.kopterit.net/index.php/topic,7259.msg145304.html#msg145304)
Niin ja noi paljon kehutut lavat:
http://www.youtube.com/watch?v=zGb80XIYCCI# (http://www.youtube.com/watch?v=zGb80XIYCCI#)
-
Mä käytän sisälennokissa tuollaisia, siinäkin ne täysillä tehoilla alkavat muuttaa muotoaan, saati tuollaisessa :)
-
Juu, mää ajelen vaa pintakaasulla.
-
Vihdosta viimein ehdin töiden tiimalta puuttumaan harrasteisiin.
Tuunasin flysky 9xään taustavalon, tinailin johdot prommerille ja vaihtelin frsky moduulit.
Meinas kyllä vähän itku tulla säädöissä, kun en jaksanut manuskaa lukea, onneks löyty googlesta valmis setuppifilu ja sitä hieman fiilasin.
Vielä odotellaan ensisavujen ottoon tuolla mankalla, sitä potkuriadapteria...
http://www.youtube.com/watch?v=xLeJMI1420g#ws (http://www.youtube.com/watch?v=xLeJMI1420g#ws)
-
Tuunasin flysky 9xään taustavalon, tinailin johdot prommerille ja vaihtelin frsky moduulit.
Samat setit pitäs tehdä itelläkin :) kun jaksas...
-
Ollu noita ylitöitä sen verran, ettei oo joutanu harrastamaan, taannoin vaihtelin ärhäkämmät töpselit:
(https://lh4.googleusercontent.com/-NjSNNO1Qh0c/T47VI51SqSI/AAAAAAAAO3o/CNTgdFNyoME/s640/20120418_175000.jpg)
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__20353__HXT_6mm_Gold_Connector_w_Protector_10pcs_set_.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__20353__HXT_6mm_Gold_Connector_w_Protector_10pcs_set_.html)
-
Tämmönen oli postilaatikkoon tungettuna:
(https://lh5.googleusercontent.com/-PrvxQlOwRjM/T7KjQcWROsI/AAAAAAAAPPM/9D0BuMnjr-U/s512/20120515_214047.jpg)
-
Jesillä tuo kohtuudessa pysyminen on vähän haussa. Hiekkakuormatkin pursuu. Kopteritkin on joko kärpäsiä tai härkäsiä! .-)
-
Höpsistä nyt Heikki... 8)
Pari fotoo satiaisesta:
(https://lh3.googleusercontent.com/-MVp5cLobWlk/T7Kh-KuIHCI/AAAAAAAAPOY/mCiJzkbFKIQ/s640/20120515_213509.jpg)
(https://lh3.googleusercontent.com/-tVzNUf1k4ak/T7KiTWP_2tI/AAAAAAAAPOs/HBeMZnyw5Ms/s640/20120515_213639.jpg)
Nappasin tosiaan tuolla devo7 mankalla, kattoo parempaa sit jos innostuu em merkkiin enemmän.
Myyntipakkaus sisälti muuten:
- kierros lapoja
- ruuvari ja bindaus-plugi
- simukaapeli (?)
- usb johto + laturi kahdelle akulle
- 1s 240mah akku
- 2x cd-levyt + pari a4 kopioo
Varaosiksi nappasin:
- pari kierrosta lapoja
- vasen & oikeakätiset moottorit podeineen ja varsineen
Kopteri tuntuu todella vakaalta, ulkona en vielä ole tosin lentänyt, enkä flippaillurollaillu :)
Ja mitä mankkaan tulee, olen huonompiakin pidellyt käsissäni, onhan tossa taustavalot ja kaikki!
Akussa ja koneessa oli joku valkoinen, minulle outo liitin, molex tms?
Eniveis, puri niin keleen tiukkaan, pelotti että akkua irroittaessa repii johdot irti boardilta asti.
Koska kaapissa sattui olemaan entuudestaan jo mustekala (kuuden tms akun rinnanlatausjohto) mini-jst liittimille, niin vaihdoimpa sitten kopteriin ja akkuun töspelit, kopterin päähän roikkaa vähän lisää käyttömukavuuden vuoksi ja sai orgisjohdot vedettyä nipparilla varteen kiinni, estämään ym vahinkoa.
Toki kaikki tämä painon kustannuksella, en valitettavasti huomannut punnita paljonko kopteriin tuli punttia lisää, mutta pari räpsyä:
(https://lh6.googleusercontent.com/-h-Ls3XSNRq0/T7ZWKF83LLI/AAAAAAAAPR8/Dz4U-irHpBs/s640/20120518_165858.jpg)
---->>>
(https://lh5.googleusercontent.com/-E1opEkJOnJw/T7ZgUlNgXkI/AAAAAAAAPSs/13RaTr8UZHc/s640/20120518_173901.jpg)
Akku:
(https://lh6.googleusercontent.com/-m7wS3GorfUQ/T7Zcmxg0UcI/AAAAAAAAPSU/OrGqzYVO6hw/s512/20120518_172052.jpg)
--->>>
(https://lh4.googleusercontent.com/-iy805KPiz_k/T7ZfeYXIilI/AAAAAAAAPSg/z9Kuwedheik/s512/20120518_173506.jpg)
Nämä romut tilasin www.hobby-wing.com (http://www.hobby-wing.com) ,kiitos Pursi vinkistä!
Palvelu oli kaikinpuolin hyvää ja nopeaa.
-
MQX tuli lädiltä tänään..
Töissä sillä nykäsin ensisavut, en tiedä onko vika käyttäjässä vai tuossa upeassa rtf mankassa, mutta äkkiselteen tuntui hieman hankalalta ajaa.
Leijuu ja liikkuu nätisti, mutta liikkeen pysäytyksestä tulee helposti keinuliike eestaas, tarviipa mennä ulos koittamaan oikeen.
Sama vika tässäkin kun ladyboyssä, eli nysä virtajohto boardille, siihen löin yhtälailla jatkoa.
Kunkusta tuli kourallinen noita 1s 750mah akkuja, velcrolla pysyypi vakion akkutelineen alla.
Itse kopterin myyntipakkauksessa oli:
- kierros lapoja (rtfm väittää ettei myyntipakkaus sisällä varalapoja, ladin pojat säveltänyt?)
- seinäpoweri
- laturi
- adapterijohto
- 1s 500mah akku
- rtfm, lippui lappui tarroi ja ruvari
Kieltämättä, ensivaikutelma LBeessä on ehkä parempi. Kenties peliä olisi tasoitanut jos rtf mankkana vaikka dx6i?
Bladen canopy on ruman ja kakan välistä, äärimmäisen iso tarpeeseen nähden jaja insinöörien keksintö että potkurit on välitysten takana.
Pari näpsyä:
(https://lh5.googleusercontent.com/-dOgK7pH1oSo/T7ZiPBN2L0I/AAAAAAAAPTA/7DrvipmZ4Ls/s640/20120518_174144.jpg)
--->>>
(https://lh4.googleusercontent.com/-BrFVu5CFJB4/T7ZkM-7ubeI/AAAAAAAAPTI/i3RdQMKPHlQ/s640/20120518_175557.jpg)
(https://lh5.googleusercontent.com/--SilspfYKgc/T7Z5OgfAQqI/AAAAAAAAPT0/R7pQK6pXUd8/s640/20120518_193037.jpg)
(https://lh6.googleusercontent.com/-IPW4sq9INgE/T7Z5V5IIaUI/AAAAAAAAPT8/Hh-RkvS-enA/s640/20120518_193108.jpg)
(https://lh5.googleusercontent.com/-Gah-jtO4tn4/T7Z7H6936DI/AAAAAAAAPUE/XFPiz-BcmCo/s640/20120518_193840.jpg)
MQX vs LB:
(https://lh5.googleusercontent.com/-WrijZD-OkEQ/T7Z31IU6-JI/AAAAAAAAPTU/OqrfpGHKSJQ/s640/20120518_192421.jpg)
Koko pesue:
(https://lh5.googleusercontent.com/-o-fdabvrY-g/T7Z4HGOKiDI/AAAAAAAAPTo/pY8rIgidzNc/s640/20120518_192547.jpg)
-
Onhan siinä jo hyvä alku. Vielä ku saat jonku inverted värkin hommattua.
-
Et kai sä nyt oikeasti käytä tuota kuvassa olevaa nanoa mQX:ässä? :o
Saa niitä oikeankokoisiakin...
-
Oisit vaan pitäny sen dx8:n niin oisit saanu ohjailla kunnon mankalla.. on siinä nimittäin iso ero tuohon rimpulaan verrattuna 8)
-
Nanoja oikean kokoisena as in kapasiteetti vai fyysinen koko?
Ja kyllä mulla se dx8 on, vielä.
-
Nanoja oikean kokoisena as in kapasiteetti vai fyysinen koko?
Alkuperäinen on 500 mAh. Vaihtoehtona olisi: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__20385__Turnigy_nano_tech_600mah_1S_35_70C_Lipo_Pack_Fits_Nine_Eagles_Solo_Pro_328_Eflite_MQX_120SR_.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__20385__Turnigy_nano_tech_600mah_1S_35_70C_Lipo_Pack_Fits_Nine_Eagles_Solo_Pro_328_Eflite_MQX_120SR_.html)
-
Muttaku, isompi = parempi? 8)
-
Muttaku, isompi = parempi? 8)
Arvasin kommenttisi.
Isompi ja painavempi. Kohta saa taas perinteisesti kuulla jotain parkua ja negatiivista kommenttia ko. setistä, kuinka huonon tuotten ovat kehittäneet, kun ei edes kunnon akut mahdu muutaman kymmenen gramman lentävään laitteeseen. Pistä siis heti oikein iso, eikä mitään tuollaista käyttämääsi välikokoa... ;D
-
Ko akulla lentää maailmalla muutkin, eilen ajoin kovassa tuulessa tuolla akulla hyvän 15min, eli tyynessä liki 20min.
Mitä hän sanoo tähän? 8)
-
Isommalla lentäisi tietysti pidempään... ;)
-
Juu, tää on hyvä kompromissi.
Valtakunnassa kaikki hyvin...
-
Ota mQX ja leppis leirille mukaan. Niin, ja tietty muut kopukat kanssa..
-
Meni töiden puolesta vähä tuo leiri ohi :o
Joutessani kokeilin, niin näillä lentää:
500mah:
(https://lh3.googleusercontent.com/-ISyPC_rDeWE/T7jE3kcsl0I/AAAAAAAAPU8/DNQhzvXYw9Q/s512/20120520_131738.jpg)
750mah:
(https://lh6.googleusercontent.com/-seFk2kKgD1c/T7jFRDSx0RI/AAAAAAAAPVE/YQfiW3INWuI/s512/20120520_131931.jpg)
Jälkimmäinen painaa "reilusti" yli 10g enemmän mitä vakio akku, aikamoisia heviliftereitä nämä lelut.
Toki jälkimmäinen vaatii enemmä kaasua leijumiseen, mutta vakaasti ja ongelmitta lentää.
Tilasin eniveis kolme vakioo ja neljä 350mah akkua.
edit:
Surrasinpas joutessani tuon mqx vakiopatterin leppiksellä, noin 12min ja 480mah.
-
Piti värkätä äkkiä pari lediä leppikseen, notta näkis asentoa paremmin...
Noh, eihän mulla toki ledejä ollu, eikä edes sinnepäinkään tarpeeksi snadia johtoo, ssultti jeesas johdossa ja sain aivopierun ledien kanssa, kun tätä kaapissa:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8940__Turnigy_High_Density_R_C_LED_Flexible_Strip_Green_1mtr_.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8940__Turnigy_High_Density_R_C_LED_Flexible_Strip_Green_1mtr_.html)
Läksin koittamaan, ajoakusta karvaperseet ja ledin kantaan, näyttää tuikkivan. Sitä ei toki tarina kerro, että kauvanko elävät tuolla jännitteellä, mutta aika näyttää.
Lähtötilanne oli tämä:
(https://lh5.googleusercontent.com/-71HZpDAW6-0/T7-MbTIYtAI/AAAAAAAAPZg/EL9gmbdFMNI/s512/20120525_164051.jpg)
Masennuksen jälkeen:
(https://lh5.googleusercontent.com/-QjXKsZeRgOI/T7-czWk03pI/AAAAAAAAPaI/aVFG4mgfoCI/s512/20120525_175230.jpg)
Massaa tuli johtojen vuoksi aikasta paljon lisää :'(
Kattoo jos joskus jaksaa, niin tekee evoluutioversion asianmukaisilla piuhoilla.
Ledejä ei ilman rälläkkää saa podien kulmaan, johtuen hienosta disainista:
(https://lh6.googleusercontent.com/-9XcRlrwHNPE/T7_HMyObeyI/AAAAAAAAPdM/Q6ee16wJYUU/s512/20120525_205314.jpg)
Lopputulema oli:
(https://lh4.googleusercontent.com/-Cr-6vVIzp4s/T7-dygCS8BI/AAAAAAAAPaQ/ynou5lX4GGM/s512/20120525_175644.jpg)
Ja näkyy valosan aikaankin ihan jees!
Poikain kanssa läksittiin rotatorille, atan liput oli tangoissa suoranaan, meinasin että jää mulla lentämättä..
Noh, reppu purkaen ja 750mah patteri kii:
(https://lh5.googleusercontent.com/-FYgVhElWnto/T7-2mGD1K9I/AAAAAAAAPbk/T5RkEKXiKEU/s512/20120525_194119.jpg)
http://www.youtube.com/watch?v=r37TM6CcQGw#ws (http://www.youtube.com/watch?v=r37TM6CcQGw#ws)
Mahdoin lentää yks tai kaks 750mah, 500mah ja 240mah akut.
-
Nonniih.
Tosiaan kun eilen nukuin työpäivästä ohi ja käytännössä koko päivän muutenni, niin tänään olin sen verran hereillä että ajattelin koskee isoon vehkeeseen piiiiitkästä aikaa.
Alkuunsa päivittelin 9xään uuden softan, sitten perään vielä pceelle ja wkm uus softa.
Hieroin kaikki taas kohdilleen (eka lento er9x ja frysky kanssa) ja totesin että pceen perässä mankka toimii halutulla tavalla:
- tikut ok
- kaks potikkaa gaineille ok
- kolme lentotilaa + failsafe "lentotila" ok
- mankka sammuksiin ja failsafe wkmään ok
- ulkona sit kompassin kaliprointi varmuuten vuoks ok
Ekalle akulle hain remotena alt ja vertical gaineja, samalla totesin että läsnä olevassa pyörteilevässä tuulessa gps holdi on melkeen yhtä huono kuin keskiverto ardun gps hold tyynessä... 8)
Muuten lenti ihan jees, mutta vaelti turhan paljon tuulessa.
Noh, toiselle akulle vaihdoin remote gainit yaw ja rolliin, muuten sama setuppi.
Sitten eikun ulos ja potikoiden ollessa ns keskellä, lenti tottakai kuin edelliselläkin akulla.
Sit rohkeesti vaan potikoihin kiinni ja ruuvaten, kas kummaa kun alko pitoa löytymään!
Perstuntumalla ruuvailin tosiaan potikat, sitten siihen tuli porukkaa pällistelemään...
Yleensä otan kopterin alas kun populaa tulee, nyt ohjasin vähän kauvemmaksi ja ehdin kolmen ihmisen kanssa höpöttelemään noin viis minuuttia kädet irti tikuilta ja kopteri leijui omin nokkineensa pyörteilevässä tuulessa...
Sama vaikka ois laittanu mankan maahan, kaivanu tupakit ja kaljat taskuista ja antaa lillua akkunsa loppuun...
Olenko tyytyväinen?, 8)
-
Kolmas patteri yykutoseen:
Ei voi valittaa, sai johdot hyvin mahtuun liittimeen:
(https://lh5.googleusercontent.com/-SdmlOvRR_GM/T8ILKPO27DI/AAAAAAAAPe4/WV50Y0wFP5s/s512/20120527_140806.jpg)
-
Testasin ja demosin ekaa kertaa return to home -toimintaa.
Huristelin jonnekkin kopterille, mankasta vivusta failsafe päälle, kopteri jäi lillumaan hetkeksi, sitten otti korkeutta, pöräytti lähtöpisteelle, lillu siinä hetken ja laskeutu.
Kieltämättä pelonsekaisin tuntein seurasin tapahtumaa :o
Sitten viimesellä akulla lähdin hieman liian jyrkällä kulmalla ilmaan, olin itse liian kaukana enkä nähnyt tarkkaan kopterin asentoa, eniveis.
Siitähän se löi etukulmasta ropellin maahan ja sitten siitä kulman kautta ympäri, korkeutta oli 15-20cm tässä kohtaa.
Rollaattori vaati uhrikseen nämä:
(https://lh4.googleusercontent.com/-fy4gQ4jkfpw/T8Jsj9P2gPI/AAAAAAAAPgI/1DSQUCubOEI/s512/20120527_210328.jpg)
Käytännössä nuo akselit ja kiinnitysplatat väännän suoraksi ja takas taivasta kohti, pistin ne syrjään odottamaan oikaisua.
Eli pari lapoja ja yksi nippuside voidaan laskea vaurioksi, toki pistin uudet aleksit ja platat kun Nyt jaksa oikoa.
Kävin akullisen pihalla äsken ajamassa ja valtakunnassa kaikki hyvin.
-
tämä viesti muokkaantuu ajan kanssa, koskien pikkumulteja.
-
Joopa joo.
Pitkästä aikaa ehdin paneutumaan wkmään, tässä välissä tullu monta uutta firmistä jne, ajelin uusimman sisään ja vaihtelin paremman vastarin, ei menny ihan kun elokuvissa.
Vanha mahtoi olla frsky V8FR-II ja uusi frsky D8R-II Plus.
Uuden vastarin bindasin ja opetin failsafeen keppien ja nappuloiden asennon, ei ongelmia.
Sit testaamaan wkm läppäriin yhdistettynä, joo kun mankan sammuttaa wkm saa opetetut komennot.
MUTTA, kun mankan laittaa uusiksi päälle, olikohan kanavassa 7 oleva gainien toinen potikka vääntää nuppinsa kaakkoon sekunneiksi ja sit palautuu siihen kohtaan jossa potikka fyysisesti on....
Tuosta ei voi seurata hyvää.
Äkkiä testaten wanhalla vastarilla tätä ei tapahdu...
Pitänee ottaa video ja laittaa tehtaalle että tä hä..
-
Aamul funtsin josko purkais tuon Y6 ja meinasin että jos kävis viimesen akun ajamassa:
http://www.kopterit.net/index.php/topic,16673.msg155128.html#msg155128 (http://www.kopterit.net/index.php/topic,16673.msg155128.html#msg155128)
Nyt värkkäilen hyllyssä roikkuneesta ex-sambas mini-quadista lentävää peliä, piti alunperin panna ardu tohon, mutta testaampa wkm toimivuuden tuossa raudassa nyt.
Eli ostin em pyydyksen lennosta, lisää vain akku+rx+fc.
(https://lh4.googleusercontent.com/-z1wdIG20xe8/UARu-jcdhNI/AAAAAAAARb0/nucolu0FXmQ/s640/20120716_224319.jpg)
Pätkin koiviksi laitteen alle 600sen landarit:
(https://lh6.googleusercontent.com/-zNAjoy_7F0w/UAR7D3gKUzI/AAAAAAAARdk/WcTBpx0kbCo/s640/20120716_233447.jpg)
(https://lh3.googleusercontent.com/--Knl-v1RHqI/UAR7IL0mP8I/AAAAAAAARdw/cPyPZ5HOvUQ/s640/20120716_233459.jpg)
Pitänee päivällä hakee vähän 2-puolista teippiä (kaikki rullat asunnossa #2) ja nykiä kamat kyytiin kiinni...
-
Teippiä haettu ja vehkeitä teippaltu kasaan.
Pakko sanoa, joko muistan aivan väärin tai jotain on outona, mutta paininut tuntikausia vastari vs mc, mielestäni ennen johdot on menny väri värii, eli a=1, e=2, t=3.
Mutta nyt kun pistin niin oli muistaaksen r ja a ristissä.
Käytännössä laitoin johto kerrallaan mcuusta töspelin vastariin ja katoin mistä vivusta mikäkin slideri heiluu läppärin näytöllä.
Mutta, voi olla että on ollut ns alusta saakka noin rispektiradion kanssa, nyt vaan jäin raapimaan päätäni asian kanssa.
Varmuuten vuoksi tulin muutaman versionumeron verran takapakkia wkm firmiksessä...
Voin sanoa, että ton romumäärän lusikointi tohon runkoon ei ole kaunista katsottavaa, varsinkin kun halusin hieman mennä lyhemmän kaavan mukaan, eli rojut kyytiin ja taivaalle, että tiedän tuliko torppi kalliiksi vai Kalliiksi.
Käytännössä pitäs säätimien sijaintia muuttaa tai johtoja jatkaa, nyt mc on ties miten että kaikki säätimet yltää sinne.
Lotolla arvoin gaineja, ja sehän vispas kun ilmojen korolla kyntäessään peltoa perä edellä.
Jossain 70% maissa alko lento onnistumaan, tosinkin low voltage laskeutuminen tuli aika reipasta kyytiä.
Mutta nyt puolikas akku lennettynä, tarvii ajella tossa matalalla peruslentoa ja kattoo tuleeko mitään oikkuja.
Josko tuo tuosta alkaa lentämään, niin tarvii suolistaa uusiks koko pyydys ja koittaa saada edes nätisti rojut kyytiin.
(https://lh3.googleusercontent.com/-R7c8NvdbvlA/UAWhLDwVzZI/AAAAAAAARhQ/zru_p96q_Eo/s640/20120717_202944.jpg)
-
Jees!
Lisää tiimaa otettu ja feels good, ei klitsejä! Parit RTH otettu jne.
Josko tämä tästä taas.
Kiva tommonen pikkuräpsy kuskata ja käsitellä, josko ura hakeutuu tuohon kokoluokkaan...
edit, note to self:
- pikkuräpsyn perusgainit 65% kaikkiin.
- vastari: A=4, E=2, T=3, R=1, U=5, X1=6, X2=7
-
Piti tosiaan perata tuo laite, kun tarvi yks naza testata.
Äsken veistelin wkmän takas, eipä siitä tossa framessa kovin kaunista tule (sry suttusista ja ylivalottuneista kuveista):
(https://lh3.googleusercontent.com/-XUfSQogFkIk/UBGX_x52enI/AAAAAAAASIg/b_WM5MUWpi4/s512/20120726_221722.jpg)
(https://lh6.googleusercontent.com/-5_5u0CmM4Zw/UBGYcBZ0KzI/AAAAAAAASIo/wg8qAlJbuMc/s512/20120726_221905.jpg)
(https://lh5.googleusercontent.com/-oyJwh8ys9ro/UBGYmVnCPwI/AAAAAAAASI0/Rk3ajj56Rw0/s512/20120726_221921.jpg)
(https://lh5.googleusercontent.com/-qef7o1u0a_E/UBGYwg-lEfI/AAAAAAAASI8/ZHVceqhjbIg/s512/20120726_221940.jpg)
(https://lh6.googleusercontent.com/-tuwOO7iT-iA/UBGY6ZszzmI/AAAAAAAASJE/0odk32CAKgk/s512/20120726_222015.jpg)
Kunkun lavat vaihtui näihin:
(https://lh3.googleusercontent.com/-G5eHkBVU0eo/UBEcBxM-gUI/AAAAAAAASHg/LBBGzxYeVvQ/s512/20120726_132757.jpg)
-
Juu, tuli tosiaan himoteltua taas niin napsahti:
http://www.kopterit.net/index.php/topic,16673.msg156338.html#msg156338 (http://www.kopterit.net/index.php/topic,16673.msg156338.html#msg156338)
Mullei täällä oikee matskuja ole, niin:
(https://lh4.googleusercontent.com/-tFPp8vTZlQY/UBJoL_P24YI/AAAAAAAASLE/DYnYGj75EEk/s512/20120727_130527.jpg)
Mini quad:
(http://www.examiner.com/images/blog/replicate/EXID9100/images/oilrigbyoilrigsjob.jpg)
vs
Poraustorni:
(https://lh4.googleusercontent.com/-oRQnSGwjAuQ/UBJ1hzLi5oI/AAAAAAAASMc/12xEdwP_bUU/s512/20120727_140225.jpg)
8)
-
Niinhän siinä kävi kute arvelinkin, liian keskellä tassut.
Piti sit tehdä näin, näytti lentävänkin vielä:
(https://lh6.googleusercontent.com/-OocUdYr8szQ/UBKOVPDvqhI/AAAAAAAASNs/1Ta2eIBubA8/s640/20120727_154757.jpg)
Sata nippusidettä myöhemmin:
http://www.youtube.com/watch?v=XAqN8eLZFIg#ws (http://www.youtube.com/watch?v=XAqN8eLZFIg#ws)
-
Joku 15-20 akkua tuli ajettua, roplattua puuskittaisen kovan tuulen johdosta gaineja että pysyy taivaalla, sitten 1600kpl kuvia ja vähän kikkailin kaikkee muuta:
http://www.youtube.com/watch?v=QNQVIu5uoTk#ws (http://www.youtube.com/watch?v=QNQVIu5uoTk#ws)
http://www.youtube.com/watch?v=5jDbTciPAAY#ws (http://www.youtube.com/watch?v=5jDbTciPAAY#ws)
-
Kunkun runko tuli ja romuja vähän niputettu, nyt vaan sulattamossa että mistä tarpeeks korkeet landarit ja koneille virran jako.
Ensimmäisiin ois joku diy juttu kiva niin sais uusittua tarpeen vaatiessa jaja virranjako, y6 jäämistöstä toki löytys, mutta on kovin heviduti (läski) vaan tähän kikottimeen..
Tilasin freimin mukana toisen ylälevyn, niin sai kerroksia tehtyä ja siten sai wkm rojuja ns vähän katon alle, josko sattuu torpahtamaan niin on olevinaan jotain vähän suojanaan:
(https://lh6.googleusercontent.com/-Tidcuy4IAIs/UBwb0HuhU-I/AAAAAAAAShI/wfwJS8Y3-SE/s640/20120803_214134.jpg)
(https://lh4.googleusercontent.com/-4_oHH_Lrn6I/UBwcdvKptKI/AAAAAAAAShU/MZ_RdoZVRuQ/s640/20120803_214533.jpg)
-
Enshätään piti keksiä tarpeeks korkeat landarit, jotka kestää tai/ja ovat helposti uusittavissa, kun tuo lentely on vielä harjoitellaan-asteella.
Materiaaliksi päätyi taivutettava 16mm sähköputki, pituutta 15cm pala ja pari kiinnikettä juureen, toistaiseksi yksi pultti runkoon ja toinen kiinnike vaan tukena.
Saas nähä kui äijän käy:
(https://lh5.googleusercontent.com/-pUNEwWVrBug/UB7KVLo6hVI/AAAAAAAASlY/z8kf5yFc7sw/s640/20120805_223111.jpg)
(https://lh6.googleusercontent.com/-bPlldS3LiqY/UB7KcIpPN5I/AAAAAAAASlg/VrNJogLLdnU/s640/20120805_223135.jpg)
Toki puomien päästä häviää nuo natsat...
-
Näppäilempä tähän muistilapuksi.
9xr + er9x + dsm2 sbus viritelmä.
ch5= p1 = vasen potikka
ch7= lentotilat: 0% half id1, -60% half id2, 59% half id0
ch6= p2 = keskimmäinen potikka = x2
ch8= p2 = oikea potikka = x3
safety switches: ch7 s ail 36 = failsafe lentotila
-
Päivittelen tänne, viimeistelen kun saan kaikki mitattua:
g/a/w/rpm, ajettu 12.4v.
- Rc-Timer BC2836-11, 750kv & Turnigy Plush 30a: 8x4.5
34/0.42/5.2/2250 294/3.88/48/6080 555/8.77/109/8240
- T-motor 2216-12, 800kv & Hobbyking F-40A with SimonK: 8x4.5
45/0.42/5.3/2560 216/2.48/30/5400 508/7.7/96/8120
- Rc-Timer BC2836-11, 750kv & Turnigy Plush 30a: 10x4.5
67/0.63/7.8/2080 358/4.5/56/4750 800/13.2/163/6840
- T-motor 2216-12, 800kv & Hobbyking F-40A with SimonK: 10x4.5
63/0.48/5.9/2080 360/4.2/52/4860 780/12.7/156/6990
- Rc-Timer BC2836-11, 750kv & Turnigy Plush 30a: 11x4.7
55/0.48/5.9/1740 400/4.6/56/4470 910/15.8/187/6610
- T-motor 2216-12, 800kv & Hobbyking F-40A: 11x4.7
52/0.41/5.2/1785 405/4.7/59/4600 866/15/184/6660
- T-motor 2216-12, 800kv & Hobbyking F-40A with SimonK: 11x4.7
63/0.43/5.3/1930 430/4.7/59/4723 820/13.6/168/6500
Numeroiden valossa timerin ja tikrun erot on naurettavan (lue: vatuttavan pienet).
Itselle en osaa perustella tuota noiden hintaeroa, yhden tikrun hinnalla saa neljä timeriä.
Timerit ajoin eri säätimellä kun ovatten jo myydyt ja johdot tinattuna, liekkö sekään erona...
Siitä saa repiä huumoria.
edit:
- T-motor 2216-12, 800kv & Hobbyking F-40A with SimonK: 10x4.5, 4s akku.
93/0.28/9.5/2490 570/6.2/101/6020 1120/18.2/295/8350
-
Sori jos joku mulla jääny huomaamatta mutta mitkä moottorimallit sulla tuossa on testissä?
-
Ny muokattu tarkemmat infot.
-
Muistilappuna itselle:
- Nää säätimet: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__18966__Hobby_King_40A_ESC_4A_UBEC.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__18966__Hobby_King_40A_ESC_4A_UBEC.html)
- Tää filu: https://dl.dropboxusercontent.com/u/8663526/bs.hex (https://dl.dropboxusercontent.com/u/8663526/bs.hex)
- Tää komento: avrdude -c usbasp -pm8 -U flash:w:bs.hex
-
Lisää muistoja:
- Walkera Scorpion + TX5805 fpv + 850mah = liikaa painoa
- Walkera Scorpion + TX5805 fpv + 600mah = ~6min
- Walkera Scorpion + 350mah = ~4min
- Walkera Ladybird v2 + TX5805 fpv + 350mah = ~4min
- Walkera Ladybird v2 + TX5805 fpv + 600mah = ~10min
-
Long time nou meri.
Kaikkia pers-suristimia ollu, nyt pöydällä työnalla gigantista herätteenä poimittu Hubsan X4 HD (olikohan 107 tms malliltaan).
Piti siihen nokalle teipata tämä:
(https://lh3.googleusercontent.com/-OLcZgLk2ljc/VYwsaOKLwCI/AAAAAAABmMc/G1BEaAkV9uY/s1280/20150625_192913.jpg)
Aromipesä v2 ja muut on vielä tuloillaan, niin irkistä Vergo lainasi aromipesä v1 ja vastari+antenni settiä ystävällisesti jotta pääsen ottamaan savut ulos:
(https://lh3.googleusercontent.com/-atGVNphMqxY/VYwu1Gjr-3I/AAAAAAABmM0/AF6A-eT-6kw/s1280/20150625_193905.jpg)
(https://lh3.googleusercontent.com/-kLj9VIYjWQI/VYwu1-sZNeI/AAAAAAABmM4/Ln8p3yXXzc8/s1280/20150625_193915.jpg)
Velcrolla lähetinkamera härdelli kopterin selkään, tinailin ajoakun johtoon suoraan virrat koska 1s kopteri.
Tuossahan on antenni piirilevyn päässä suoraan kiinni, että sopivasti kun torppaa niin on morjesta koko setti.
Kameran reunoille pätkät geeli 2-puoliteippiä, pätkä isompaa nipparia kaarelle ja pienempi nippuside vähän pitämään kasassa em pyydystä (toki netistä löytyy 3d-tulostettuja suojia antennille).
(https://lh3.googleusercontent.com/-4gm8OOUWkZw/VYw7oLHiIeI/AAAAAAABmNw/IpKDC2IbTWA/s1280/20150625_203419.jpg)
(https://lh3.googleusercontent.com/-FgIyffzrRTo/VYw7qMeZH-I/AAAAAAABmN8/5VI5zx45P7Y/s1280/20150625_203427.jpg)
Ensimmäiset lennot aromipesä päässä johti siihen että ajoin kopterin kaulaani perä edellä, joten laseista johto töllöön:
(https://lh3.googleusercontent.com/-54CeXMB1q2c/VYw793H7vBI/AAAAAAABmOg/00Ts4tDzPeE/s1280/20150625_203535.jpg)
(https://lh3.googleusercontent.com/-243gmlN2jtI/VYw7a5ahXFI/AAAAAAABmNY/zlQf1WpJYas/s720/20150625_203303.jpg)
Painoa nyt 45.6g ilman akkua, lähtökohtaa ennen modausta en huomannut punnita, googlesta löytyi kuva jonkun puntarilta jossa 39.4g.