Kopterit.net

Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: Andymies - 03 Toukokuu, 2008, 20:07:16

Otsikko: RCE-BL35X
Kirjoitti: Andymies - 03 Toukokuu, 2008, 20:07:16
Elikkäs otsikon mukainen säädin. Pätkii, käynnistyy uudestaan kun koputtelee/heiluttelee johtoja. Kuulostaisi kylmältä/vialliselta juotokselta, mutta kun säädin kuumuu siis ihan ilman moottorin pyörittämistäkin.
Mitä mieltä raati on? Säädin roskiin kaupasta uusi, vai yrittää korjata vanha? Säädin on 450s rexässä.
Liekköhän tuon säätimen rikkoontuminen syy vai seuraus?

Antti
Otsikko: Vs: RCE-BL35X
Kirjoitti: EskyPe - 03 Toukokuu, 2008, 20:57:26
Kyllähän sitä kannattaa yrittää korjata, koska muuten on roskiskamaa. Jos siinä on joku sukka päällä niin poies vaan ja tähyilemään. Johtojen liityntä kortille on se potentiaalisin vikapaikka, tummuneita komponentteja kannattaa myös tähyillä. Säätimen kuumeneminen lienee suht normaalia, kun se joutuu hukkaamaan paljon tehoa lämmöksi jos mosa ei pyöri.

Kolvausapuja löytyy tarvittaessa.

-Pekka
Otsikko: Vs: RCE-BL35X
Kirjoitti: jarpiili - 03 Toukokuu, 2008, 21:26:27
No tässä täytyy sanoa eriävä mielipide.
Jos moottori ei pyöri niin tuskin siellä noparissa kulkee mitään suurempia virtoja eli sen kyllä pitäisi lämmetä, ainakaan tuon takia.

Muuten Pekan kanssa samoilla linjoilla, ja jos tykkäät kolvata niin käy johtojen liitokset kolvin kanssa läpi vaikka mitään silmiinpistävää ei löytyisikään.

Toistaalta johdot voivat olla osittain poikki, eli uudet silikonijohdot sp:stä tilalle, jos tuntuu siltä.

Pätkiikö se siis lennossakin? Vai käynnistettäessä ainostaan, vai missä?

-Jari
Otsikko: Vs: RCE-BL35X
Kirjoitti: Andymies - 03 Toukokuu, 2008, 21:33:33
Pätkii kokoajan, siis ei moottoria vaan koko hässäkkää. Pitää töissä tutkia piirilevyä mikroskoopin alla josko jotain löytyisi. Virtapuolen liitokset on kunnossa, mittausten perusteella.
Samaa mieltä olen ettei pitäisi lämmetä, koska moottorin läpi ei kulje virtaa mikäli ei ole kaasua. Eipä siellä kyllä mitään kulje vaikka kaasua olisikin, eli sökö mikä sökö.
Harmi kun ei ole piirikaavioita saatavana noihin säätimiin, auttaisi vian etsintää. Voisi sitten skoopilla seurailla mihin kuso jää.

Antti
Otsikko: Vs: RCE-BL35X
Kirjoitti: EskyPe - 03 Toukokuu, 2008, 21:44:32
Joo, oletta varmaankin oikeassa, osakaasulla se lämpeneminen (vrt. täyskaasu) lienee fysiikan lakien mukaista, mutta jos ei mene virtaa niin ei pitäis lämmitä. Muutenkin jos on mikroskooppien ja oskilloskooppien kanssa sinut, niin mua ei varmaan tässä säikeessä tarvita  ;D
Otsikko: Vs: RCE-BL35X
Kirjoitti: Hermis - 03 Toukokuu, 2008, 22:08:58
Kyllähän siellä virta kulkee ilman kaasuakin, BECci muuntaa kokoajan 11,1v->5v.

Jos virrat häviää aina vastariltakin, niin sitten on jotain pielessä. Moottorin nykiminen ja pätkiminen taas voi johtua väärästä ennakosta ja käynnistysmodesta, vähän niinkuin polttomoottori sytyttäisi liian aikaisin ja antaisi "takapotkun". Nämä myös nostavat säätimen lämpojä.
Otsikko: Vs: RCE-BL35X
Kirjoitti: jarpiili - 03 Toukokuu, 2008, 22:22:24
Juu, mutta eihän sitä virtaa mene minnekään jos moottori ei sitä ime. Servot ja vastari tietty ottaa jotain mutta aika vähän. Tietty joku BECki sitten vähän lämpenee, luulis silti että nopari alkaa lämmetä vasta sitten kun se mooottori repii sieltä ihan kunnolla virtasta.

Noista ennakoista yms. en tiedä mitään  ::)

-Jari

EDIT: En kyllä ole kovin tarkkaan nopareita tutkinut, ihan mutua vaan heitän...
Otsikko: Vs: RCE-BL35X
Kirjoitti: Andymies - 03 Toukokuu, 2008, 22:56:56
Jees, kovasti pitää "jännitettä tappaa" lämmöksi. Mutta ei se pelkkä bec sitä reilusti lämmitä, varsinkaan jos servot ei tee töitä. Ehyt nopari kuumuu vasta kun revitään reilummasti tehoa.
Kumma juttu kun ei näy mitään katkoksia eikä ylimenovastuksia perusmittailulla. Tämä siksi kun se koputtelemalla muuttaa "tilaansa" eli käyttää virrat pois => joku mekaaninen vika voisi tulla kyseeseen. En osaa varmasti sanoa loppuuko myös beciltä virta, mutta todennäköisesti, koska nopari aloittaa ilmoittelemaan asetuksiaan piippaamalla kun virta palaa.
Vian ilmenemisestä vielä, tuuria oli matkassa. Nopari päätti sanoa työsopimuksen irti laskeutuessa n. puolen metrin korkeudella, muutamia sekunteja sitten korkeutta oli neljä metriä  ::)

Jospa maanantaina tietäisi enemmän ku "pääsee" töihin :)

Antti
Otsikko: Vs: RCE-BL35X
Kirjoitti: Humppe - 03 Toukokuu, 2008, 23:06:33
No, jos moottori ei pyöri - eikä edes yritä pyöriä, ainoa paikka joka voisi virtaa viedä on BEC. Kuten Hermis jo totesi.

Eihän ole rikkinäisiä servoja tms? Nopari irti vastarista - kuumeneeko edelleen? Jos ei, kasaa systeemi servo kerrallaan ja kokeile lämpöä. Josko sieltä haarukoimalla löytyisi rikkinäinen liitin/johto/servo...
Otsikko: Vs: RCE-BL35X
Kirjoitti: Andymies - 04 Toukokuu, 2008, 00:09:17
Selvyydeksi vielä, mihin ensmäisessä viestissä viittailin. Nopari ns. buuttaa itsensä kun siihen kohdistuu jokin kolaus tms. Joten kyllä siellä joku "mekaaninen" vika on. Siis kuumeneminen on pieni ongelma vaikkakin varmaan samaan asiaan liittyvä. Noparin kuoleminen kesken menon on paha vika. Silloin kun nopari buuttaa, häipyy myös virta vastariltakin. Mutta moottori ei käynnisty uudestaan heti kuten vastari.
Sitten, virtaa voi viedä se itse vika esim. oikosulkuossi.

Siis maanantaina mittailen mikä katkoo.

Antti