Kopterit.net

Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: kaardian - 05 Maaliskuu, 2012, 14:32:33

Otsikko: Akkujen alkemiaa
Kirjoitti: kaardian - 05 Maaliskuu, 2012, 14:32:33
Pistetäämpä pari kysymystä, mihin oletan että täällä sähköä paremmin tuntevat kertovat kaavoineen päivineen mitä ja miksi.

1. Kytken kaksi 3S 20C 2000mAh akkua sarjaan --> 6S xxC 2000mAh?
    - Vaikuttaako sarjaan kytkeminen akkujen tehonantoon, tai kumpaankaan kohdistuvaan tehon tarpeeseen, jos niin miten?

2. Kytken kaksi 6S 20C 2000mAh akkua rinnan --> 6S xxC 4000mAh?
    - Tässä tilanteessahan molempien akkujen kapasiteetti on käytettävissä, ja saadaan kaksinkertaistettua varastoitu sähkön määrä.
      No entäpä purkaminen? Voidaanko olettaa että jos tehoa otetaan molemmista yhtä aikaa, niin olisi käytettävissä 40C?
Otsikko: Vs: Akkujen alkemiaa
Kirjoitti: 1m4s0_ - 05 Maaliskuu, 2012, 15:07:39
2000mah = 2A = 1C

1. Sarjaan kytkentä ei vakuta virran antoon, Virta kulkee samana molempien pakkojen "läpi" joten max purkuvirta pitää huomioida. Jännite vain kasvaa niin siinä mielessä max teho tuplaantuu
3s 40A x 11.1V = 444W
6s 40A x 22.2V = 888W

2. Rinnan kytkennässä rasitus puolittuu akkupakkaa kohden joten molemmista on mahdollista ottaa täysi virta ulos eli tuo 40C (20+20)
6s 80A x 22.2V = 888W

edit: jos on 3x 6s pakkaa rinnan niin aina virranottokyky lisääntyy akun verran.. eli kolmella akulla se olisi 1332W jne

Yksinkertaisesti näin.
Otsikko: Vs: Akkujen alkemiaa
Kirjoitti: Xen - 05 Maaliskuu, 2012, 15:29:06
1. Kytken kaksi 3S 20C 2000mAh akkua sarjaan --> 6S xxC 2000mAh?
    - Vaikuttaako sarjaan kytkeminen akkujen tehonantoon, tai kumpaankaan kohdistuvaan tehon tarpeeseen, jos niin miten?
6S 20C 2000mAh. Sarjaankytkennällä nousee vain jännite, max virta pysyy samana. Jos akkujen todellinen virranantokyky (C-arvo * kapasiteetti) eroaa kovin, kytkennän todellinen suorituskyky vastaa heikointa lenkkiä. Tämän voi havaita jo akun sisällä, jos joku kenno alkaa heikkenemään. Sarjakytkentähän se akku on jo itsessäänkin.

2. Kytken kaksi 6S 20C 2000mAh akkua rinnan --> 6S xxC 4000mAh?
6S 20C 4000mAh. Jännite pysyy samana, kapasiteetti kasvaa. C-arvo ei muutu mihinkään, se on edelleen 20C. Mutta koska kapasiteetti tuplautui, tuplautuu myös virranantokyky. Tässä kytkennässä akut tasaavat toisensa eroja, mutta voi käydä myös niin, että paremmasta vedetään käytännössä suurin osa mehuista. Virta kun tulee sieltä missä on suurempi jännite.

OT. Matematiikka on raadollista..
6s 80A x 22.2V = 888W
80A x 22.2V = 1776W
Otsikko: Vs: Akkujen alkemiaa
Kirjoitti: mnentwig - 05 Maaliskuu, 2012, 16:13:31
Hi,

a problem with parallel cells might be that the temperature in one large cells is relatively uniform, while in two small ones it is not.
The warmer cell will be slightly more willing to deliver current, thus heating itself even more, and the current imbalance increases.

Also, one large cell is AFAIK more efficient than many small ones (volume-to-edge / to-surface ratios improve for larger cells).
I'd wager a bet that one large cell will perform better than two small ones in parallel.

At the end of the day, I don't know. But I do know that no one in RC seems to use parallel configurations (automotive, that's a different story, but they do thermal computer simulations etc).
Otsikko: Vs: Akkujen alkemiaa
Kirjoitti: kaardian - 05 Maaliskuu, 2012, 16:47:36
Ok. Kiitos vastaajille. Sain haluamani tiedon.

Tämän perusteella on merkittävästi järkevämpää käyttää suoraan sopivaa kennolukumäärää ja pyrkiä sitten vasta maksimoimaan Ah määrä.
Otsikko: Vs: Akkujen alkemiaa
Kirjoitti: Xen - 05 Maaliskuu, 2012, 17:29:53
I'd wager a bet that one large cell will perform better than two small ones in parallel.
Correct. This can be proven by checking discharge cycles of different Ah-size cells.

Tämän perusteella on merkittävästi järkevämpää käyttää suoraan sopivaa kennolukumäärää ja pyrkiä sitten vasta maksimoimaan Ah määrä.
Kannattaa käyttää Ah-määrällisesti sopivia kennoja ja välttää tuota rinnakkaiskytkentää. Käytännössä tuo rinnakkaisuus ei toimi isojen kuormien kanssa, kuten mnentwig totesi. Vaikka sarjakytkennässä akusta yksi kenno simahtaisi, pystyy sen yleensä vaihtamaan ennenkuin muut kennot tuhoutuvat.
Otsikko: Vs: Akkujen alkemiaa
Kirjoitti: 1m4s0_ - 05 Maaliskuu, 2012, 18:24:54
Kappas sattunu lapsus laskussa  ;D