Kopterit.net
Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: Rami - 03 Maaliskuu, 2012, 23:35:43
-
Eli nykyisellä setupilla on pienoisia ongelmia.
TRex600E kopteri Align nopari ja moottori, Savox servot nupissa ja Beccinä http://www.hyperion-eu.com/products/product/HP-TICOOL-BEC (http://www.hyperion-eu.com/products/product/HP-TICOOL-BEC) .
Vastarinakkuina olen käyttänyt TRex250 3S 800-1000mah ajoakkuja.
Virrat päälle ja kaikki toimii, hitailla cyclic liikkeillä ei ole havaittavissa mitään ongelmaa, kun tikkuja sekunnin-kaksi heiluttaa rivakammin niin sähköt katoavat vastarilta ja sekunnissa homma toimii taas.
Olen koittanut muutamalla eri akulla, parilla vastarilla ja toisella becilläkin, sama ongelma kaikilla testatuilla mahdollisuuksilla.
Irroitin noparin, koitin ns.lentokunnossa, kaikkia mahdollisuuksia koitin ja aina sama lopputulos.
Tänään lensin ongelmitta 4 akkuparia, viimisellä akullisella sateelliitti vilkutti ja rupesin tutkimaan mistä moinen.
Nyt loppuu järki ja kohta mielenkiintokin, onko vinkkejä mistä moinen voisi johtua?
-
Hi,
>> Vastarinakkuina olen käyttänyt TRex250 3S 800-1000mah ajoakkuja.
it's too small.
I wouldn't go below 2S 2200 mAh.
Assuming an ideal switching BEc, that would be 3S 1500, if the C rating is high enough.
LiPos don't like cold weather!
If you decide to continue flying with the small one (which I wouldn't recommend), at least make sure it's warm.
-
TRex600E kopteri Align nopari ja moottori, Savox servot nupissa ja Beccinä http://www.hyperion-eu.com/products/product/HP-TICOOL-BEC (http://www.hyperion-eu.com/products/product/HP-TICOOL-BEC) .
Vastarinakkuina olen käyttänyt TRex250 3S 800-1000mah ajoakkuja.
En saanut minäkään toimimaan 550 E kopua tolla bec:llä. Tosin mulla on servoina Alingin 610:t. Luulen että servojen ottama virta piikki on yli 6A ja hakkuri bec ei sitä siedä vaan virtaraja leikkaa jännitteen alas ja sittä tulee jännite katko jonka vastari ilmoittaa tolla vilkutuksella.
Laitoin vastariakun kanssa Alignin RCE-BX6:n tämä pelasi hyvin ja siinä on myös jännite näyttö vastari akun jännitteelle. Tosin tämä vaatii 2S akun.
Nyt bec:nä on Castelen CC pro joka pelaa myös hyvin. Otan tälle jännitteen ajoakusta joka on 6s. Syynä tähän muutokseen oli 100g kevennys lentopainoon.
Aika hunosti on saatavilla tietoa servojen ottamista max virroista.
-
En saanut minäkään toimimaan 550 E kopua tolla bec:llä. Tosin mulla on servoina Alingin 610:t. Luulen että servojen ottama virta piikki on yli 6A ja hakkuri bec ei sitä siedä vaan virtaraja leikkaa jännitteen alas ja sittä tulee jännite katko jonka vastari ilmoittaa tolla vilkutuksella.
Laitoin vastariakun kanssa Alignin RCE-BX6:n tämä pelasi hyvin ja siinä on myös jännite näyttö vastari akun jännitteelle. Tosin tämä vaatii 2S akun.
Nyt bec:nä on Castelen CC pro joka pelaa myös hyvin. Otan tälle jännitteen ajoakusta joka on 6s. Syynä tähän muutokseen oli 100g kevennys lentopainoon.
Aika hunosti on saatavilla tietoa servojen ottamista max virroista.
Itse asissa noi alignin 610 = sävöxin 1258:t :)
Voisi olla kyllä tuon akun virrananto kyvyn lisäksi yksi syy tuo bec. Aloittaja ei tosin maininnut oliko toinen bec täsmälleen samanlainen vai erilainen.
Eli kokeilee ensiksi isommalla akulla, jossei pelitä niin sitten siirtyy kokeilemaan toista becciä.
-
BTW, I run Align 610 in the 600 straight from a 2S LiPo, like many others do.
They draw a lot of current, so you need either a very good regulator / BEC or none at all.
EDIT:
From
http://www.beastx.com/showthread.php?2405-Talking-about-power-supply.. (http://www.beastx.com/showthread.php?2405-Talking-about-power-supply..)
Savox 1258/Align DS610 are much more demanding, one alone taking up to 15Amps peak for the instance of a second.
That's why I don't like regulators and flimsy little Align wires.
-
Servoina Savox 1258 eli allun DS610.
Kaivoin laatikoista kaikki mahdolliset testattavat ja nyt on testattu myös Turnigyn 5A becillä, sama lopputulos.
Nitrossa on kiinni Emcotec SingleBat (http://shop.rc-electronic.com/e-vendo.php?shop=shop&SessionId=&a=article&ProdNr=A11060&t=6&c=541&p=541), tälle lupaavat 4A ja 25A piikin. Tällä voisi tietysti kokeilla, mutta ei viitsi ruveta kauheasti purkamaan noita lentäviä laitteita.
Ja ongelmaa on näemmä muillakin niin pitänee marssia becci kaupoille ja ostaa toimivaksi todettu, ei tarttee enää pelleillä ja ihmetellä.
-
Moi
Sama setuppi ja ongelma minullakin. Castelen CC pro on tulossa, toivottavasti alkaa toimia.
Noi Savöxit ottaa jonkun tiedon mukaan lukittuna virtaa 3A. Tämä ei näytä olevan
ongelma noille 3-5A hakkuri beckeille. Servon liikkelle lähtö näyttää haukkaavan sitten
ilmeiseti tuon 15A piikin? Kolme nuppiservoa kun liikahtaa yhdessä= 45A Huh :o
Voikohan pitää paikkansa?
Servon liittimillekään ei luvata virran kestoa kuin 5A.
Kuinkahan paljon kestää vastarin virtakisko?
Pekka
-
Moro,
Kun tuota 600:n setuppia mietin ja Helifreakkia luin niin törmäsin useampaan tällaiseen ongelmaan.
Ratkaisin ongelman heittämällä BEC:illä vesilintua ja laittamalla tilalle LiFe akun. Tämä on siis samanlainen ratkaisu kuin Markuksella, mutta lähempänä servojen specsejä (8,4V vs. 6,6V).
-
Moro,
Kun tuota 600:n setuppia mietin ja Helifreakkia luin niin törmäsin useampaan tällaiseen ongelmaan.
Ratkaisin ongelman heittämällä BEC:illä vesilintua ja laittamalla tilalle LiFe akun. Tämä on siis samanlainen ratkaisu kuin Markuksella, mutta lähempänä servojen specsejä (8,4V vs. 6,6V).
Agree. That's the way to go, if you don't want a high-voltage setup.
-
Mnentwig,
Just to be clear about this.
Your setup is running on 2S lipo, receiver and cyclic without any bec, just 5.1V stepdown for tailservo?
I have Spektrum AR8000 receiver and op.voltage is 3.5-9.5V so, that is ok. On cyclic I have 3x Savox 1258 (DS610) servos, normally this is running on 4.8/6.0V, bit too expensive to try if it is running on 8.4V ::)
Idea is good, I´m not a big fan of extra electronic, if I can run my setup without extr.bec that would be great...
-
tämmösen ku laittaa ni loppuu arpominen että jaksaako vai ei!
http://www.fast-lad.co.uk/store/western_robotics_hercules_super_10a/15a_peak_wrl-hbecs-p-11615.html (http://www.fast-lad.co.uk/store/western_robotics_hercules_super_10a/15a_peak_wrl-hbecs-p-11615.html)
mulla on 700 rekkulassa tollanen ja goblinia odottaa kanssa. on maailmalla yksi arvostetuimmista beceistä.
hyvä tietty vähän maksaa.
-
Miten ois 2s life vastarille? 6.6V, ihan tarpeeksi lähellä tuota 6V:tä ja virtaa saa.
-
Miten ois 2s life vastarille? 6.6V, ihan tarpeeksi lähellä tuota 6V:tä ja virtaa saa.
Montakohan lentoa tuollaisella 700-800mah lifella uskaltaa lentää?
-
Mnentwig,
Just to be clear about this.
Your setup is running on 2S lipo, receiver and cyclic without any bec, just 5.1V stepdown for tailservo?
I have Spektrum AR8000 receiver and op.voltage is 3.5-9.5V so, that is ok. On cyclic I have 3x Savox 1258 (DS610) servos, normally this is running on 4.8/6.0V, bit too expensive to try if it is running on 8.4V ::)
Idea is good, I´m not a big fan of extra electronic, if I can run my setup without extr.bec that would be great...
Yes, that's what I do, run the Align 610 beyond specs, except that I use a high voltage rudder servo (Outrage 9088) (but: a regulator for a "recycled" 650 on throttle)
Cut some old servo wires, solder them to an EC3 connector, build a strain relief and that's it.
LiFe is probably the best choice, if you don't want a HV setup.
PS I've got a spare AR7100 with direct EC3 power connector and built-in 5.1 V regulator which I could sell.
But I think you don't need it - whatever regulator you've got should have no problems to handle a single rudder servo.
-
Miksi sen pitäis olla noin pieni?
Eihän nuo esim 2000mah akutkaan isoja oo, saatika kalliita.. paljo halvempia ku hyvä becci.
Paljoko sun kone vie lennolla riippuu ihan siitä. Kylläkai sillä(800mah) muutaman keikan heittää, voima ku tulee suoraan käyttöön eikä oo becit yms pienentämässä "hyötysuhdetta".
Mulla vois olla yks 2100mah 2s hyperionin life, käyttämätön (toinen vastaava ollut lennokissa vastariakkuna).. reilun vuoden tosin jo vanhoja molemmat, kaapissa on ollu.
-
Miksi sen pitäis olla noin pieni?
Eihän nuo esim 2000mah akutkaan isoja oo, saatika kalliita.. paljo halvempia ku hyvä becci.
On ne isoja esim. X5:seen, mutta ei toki 700:seen. Tuollaisen 850mAh Hyperionin vois vielä jotenkin saada jotenkin mahtumaan kyytiin.
-
Montakohan lentoa tuollaisella 700-800mah lifella uskaltaa lentää?
Mulla meni vastari akkuun 450 mAh kahden tankillisen jälkeen 600 nitrolla. Tankilliset 6:40 min/ kpl.
Lentely sellaista pöyritystä jossa servot eivät oleet todellakaan paikoillaan.
-
Tällänen setppi toimii ainakin 3D:ssä todella hyvin:
2s 1800 align lipo tai joku vastaava 1800-2200mah Outrage NRG esim. ja siihen reactorX tai Perfectregulator regu. Maksaa sen satkun mutta loppuu se kirvaaminen. Jokainen servo saa voiman oman regukanavan kauttaa niin riittää joka jampalle varmasti.
Mulla oli 8S setupilla 600ESP ja siinä alignin 1800mah 18c vastaripakka+ Perfectregulatorin regu eikä ikinä minkäänlaisia ongelmia. OP:kin rääkitti sitä himona hyvällä menestyksellä.
-R
-
Ei kyllä tuommonen 2100 hyperionin life oo isokaan, ainakaan 600 kopteriinkaan...
95.0 x 30.3 x 18.1 mitat
"HP-FG305-2100-2S"
-
Ei kyllä tuommonen 2100 hyperionin life oo isokaan, ainakaan 600 kopteriinkaan...
95.0 x 30.3 x 18.1 mitat
"HP-FG305-2100-2S"
Jep, tuollainen löytyy multakin 600:sta. Mahtuu täydellisesti receiver mountin kylkeen tässä PRO-mallissa.
-
Castle CC BEC Pro, http://www.castlecreations.com/products/ccbec.html (http://www.castlecreations.com/products/ccbec.html)
Asennettu ja pöydällä todettu toimivaksi 2S lipolla, ei ainakaan pätki kuten aijempi Hyperion. Kentällä sen näkee mitä tekee kun on rasitusta nupissa, oletettavasti murheet on historiaa ja pääsee taas rauhassa harrastamaan.
-
Itselläni on alusta asti ollut 2900mAh life akku 700 gasserissa. Olen ihmetellyt, että miksi porukka harrastaa erillistä vastariakkua jos silti käyttää beciä? Kun tuo vajaa 7v on miltein ihanteellinen 6v perus vastareille ja servoille.
-
Castle CC BEC Pro on kiinni nyt ja toimii pöydällä. Virrat olen ottanut suoraan 6s ajoakusta.
Castlen johdoissa on ferriittirengas ja Dualskyn noparin johdoissakin sellainen oli.
Onko ferriittirenkaan käyttö mielestänne tarpeellista?
Aiemmissa koptereissa sellaista en ole käyttänyt, enkä ole ainakaan huomannut mitään häiriöitä.
Spectrum DX7 on radiona.
Pekka
-
Pitäisi kesäksi hankkia 600EFL PRO. Tulee varmaankin tilattua Super Combo:http://www.trex-store.com/trex-super-combo-p-2396.html (http://www.trex-store.com/trex-super-combo-p-2396.html) , mutta 3GX vaihtuu EHKÄ BeastX:ään. Nyt mietiskelen tuota virtapuolta. Mikä olisi helpoi/fiksuin systeemi? Ei tarvitse olla mikään "overkill", vaan perus varma ja toimiva.
Jos tuon Super Combon lisäksi hommaan 2S LiPo vastariakun, niin riittääkö tuo paketin mukana tuleva regu/BEC alkuunkaan? 6A kuulostaa niin kovin vähältä tuollaiseen kopteriin.
Entäs sitten jos heitän 2S LiFe:n suoraan vastariin (tai FBL purkkiin) kiinni, niin toimiiko toi peräservo suoraan, vai tarviiko jännitteen alennusta ja jos tarvii niin millaista?
Entäs sitten BEC? Gauissa mulla on CC BEC ja hyvin on toiminut, taitaa vaan olla hiukan liian pieni kuus sataseen? Ei välttämättä huvittaisi sijoittaa kuitenkaan sataa, tai satoja euroja mokomaan. Ehkä CC BEC PRO?
Semi HV setuppikin ehkä kiinnostaisi, eli ajettaisiin cyclic servoja suoraan 2S LiPo:sta (niin kuin Markuksella), mutta mitenkäs tuon peräservon laita sitten siinä tilanteessa?
-
...mutta mitenkäs tuon peräservon laita sitten siinä tilanteessa?
This one, for example, for a single servo
http://www.fast-lad.co.uk/store/k10381ta_two-way_step_down_voltage_regulator-p-1888.html (http://www.fast-lad.co.uk/store/k10381ta_two-way_step_down_voltage_regulator-p-1888.html)
-
This one, for example, for a single servo
http://www.fast-lad.co.uk/store/k10381ta_two-way_step_down_voltage_regulator-p-1888.html (http://www.fast-lad.co.uk/store/k10381ta_two-way_step_down_voltage_regulator-p-1888.html)
Now that would be a SIMPLE and inexpensive solution! What about with 2S LiFe, does the tailservo still need a regulator?
-
Fully charged 2s life is 6.6volts, if i remember right...
-
Now that would be a SIMPLE and inexpensive solution! What about with 2S LiFe, does the tailservo still need a regulator?
En jaksa englantia vääntää, joten vastaus tulee selvällä suomella. :D
Mulla on 600:ssa Hyperionin 2100mAh LiFe suoraan jokaisen servon läpi. Mitään ongelmia ei ole 20:llä lennolla ollut, jotka olen ehtinyt lentää.
Tuo LiFe on aivan täydellisen kokoinen 600:n nokalle. Jos LiFeen päädyt kannattaa ottaa juurikin tuo koko.
Beastin vaihdoin itsekin 3GX:n tilalle, sillä Helifreakissa kirjoiteltiin paljon 3GX:n resetoinneista. Laskin, että jos 3GX kerran resetoi ilmassa, on Beasti jo maksanut itsensä takaisin. Fastlad muuten suostui vaihtamaan Beastin 3GX:n tilalle ilman lisähintaa ;).
Edit: Tuo Markuksen linkittämä step-down tulee mukana Super Combossa, joten sitä sun ei tarvi ostaa erikseen.
-
yes, depends how far you plan to push your luck.
I'd probably run it straight from a LiFe pack.
But you should keep in mind that the tail servo needs to work really hard. Spool up without blades and move the push rod by hand to see what I'm talking about.
There is also the risk of burning it out by binding (bad programming or crossed tail blades).
-
Mikäs vastari Miikalla on ja miten oot sen virranjakelun akulta hoitanu? Kyselin tänään sähköpostilla T-Rex-Storesta, josko ne huolis myydä mulle ton Super Combon BeastX:llä, mutta vielä odotellaan vastausta. Hyvä tietää että Ladilla onnistuu. Jossain vaiheessa olin lukevinani, että BeastX:ään tulisi adapteri jolla saisi kaks sateliittia siihen, saiskohan ton LiFe:n toimimaan myös niillä? Tosin sillon ei taida BeastX:ään mahtua kun yks johto akulta, ellei sitten noparin kanavaan syöttäis myös virtaa?
And Markus, i think i'll play safe on this one, and put the regulator for the tailservo.
-
AR7000 mulla tuossa vastarina, kestää LiFen ongelmitta. Kolvasin servonjatkojohdoista ja deansista kaksihaaraisen johdon, jolla life on kiinni vastarissa. Eli vastariin tulee sähköt kahden servoliittimen läpi.
Otin vielä kuvan siitä kuinka hyvin LiFe istuu kopterin nokkapalan kylkeen. Kuva SkyDrivessa (https://skydrive.live.com/redir.aspx?cid=894262bbc84c623c&resid=894262BBC84C623C!132&parid=894262BBC84C623C!111&authkey=!AClUqDs6RFrkh6M)
-
Muistasin että spektrumin ilmavastarit on speksattu 9v asti.
RTFM / KVG vahvistaa.
-
Eiköhän tuo vastari ja servot kestä tuon LiFen ongelmitta.
Tarkoitus olisi laittaa tohon myös TM1000 seuraamaan ainakin vastarin jännitteitä, lentoakkujen jännitteitä ja nupin kierroksia. Tuossa jo (kopua odotellessa) tein tohon mankkaan profiilin ja laittelin kaiken etukäteen säädettävän kohdilleen, mutta tuohon Rx voltagen alarm arvoihin en oikein osaa sanoa mitään. Eikös LiFe pidä melko kiltisti nimellis jännitteen ihan loppuun saakka ja romahtaa sitten kerralla? Lieneekö tuosta telemetriasta sen kanssa mitään hyötyä?
Osaatko Miika sanoa kuinka monta keikkaa tuolla 2100mAh Hyperionin LiFe:llä lentelee turvallisesti? Kolme, neljä, vai kymmenen?
PS. Alkaa olla niin offtopic, että pitäisi varmaan aloittaa oma säije näille ihmettelyille.
-
Osaatko Miika sanoa kuinka monta keikkaa tuolla 2100mAh Hyperionin LiFe:llä lentelee turvallisesti? Kolme, neljä, vai kymmenen?
Tarkasti en osaa sanoa, mutta neljä n. 4,5 min lentoa on kuluttanut akusta max. 500mAh. Eli neljä helposti, todennäköisesti kymmenen alkaa olla jo rajoilla. ;)
-
yes, depends how far you plan to push your luck.
I'd probably run it straight from a LiFe pack.
But you should keep in mind that the tail servo needs to work really hard. Spool up without blades and move the push rod by hand to see what I'm talking about.
There is also the risk of burning it out by binding (bad programming or crossed tail blades).
Have you heard that someone has burned DS650 with LiFe, without regulator? I tried to Google that, but I didn´t find any cases.
Do you think that I should put step-down between BeastX and DS650? I have it, but I should wire the whole thing again if I would put it there. Yes, I´m lazy... ;D
-
Have you heard that someone has burned DS650 with LiFe, without regulator? I tried to Google that, but I didn´t find any cases.
Yhdestä tapauksesta olen lukenut Helifreakissä ja sitten toki monista onnistuneista tapauksista. No kuitenkin itsellä tuo tipahti pois ostoslistalta ja perälle tulee Hyperion Atlas DS20x-GCD. Hyperion kun lupaa että kaikki heidän isot servot kestää LiFen suoraan.
-
Ei ehkä ihan sata prosenttista "on topiccia", mutta en viitsinyt uutta aihettakaan avata...
Kävin lentämässä äsken pari akullista rexillä ja noparin logeja tutkiessa silmiin pomppasi melkoinen piikki viimeisen akullisen aikana. Ihan kun olisin jostain lukenut että noissa logeissa saattaa tolla 4.0 beta firmiksellä esiintyä jotain glitchejä, mutta eipä ole aiemmissa logeissa mitään tämän suuntaista ollut.
Onkohan tämä nyt ihan vaan bugi, vai mahdollisesti joku alkava vika jossain komponentissa? En ainakaan lennon aikana huomannut mitään erikoista. Onko muilla ollut ongelmia tuon 4.0 betan logien kanssa (jos joku sellaisella lentelee)?
Ja mitähän ihmeen ainetta/syötävää mahtaa tuo "ripple" olla? ;D
-
Huomasin samanlaisia ongelmia HK600:n kanssa. Kopterissa on 125A RedBrick 5A Bec:illä ( http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__18015__HobbyKing_Red_Brick_125A_ESC.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__18015__HobbyKing_Red_Brick_125A_ESC.html)), BMS-621DMG+HS servot nupissa http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__9439__BMS_621DMG_HS_High_Speed_Digital_Servo_MG_7_2kg_10sec_46_5g.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__9439__BMS_621DMG_HS_High_Speed_Digital_Servo_MG_7_2kg_10sec_46_5g.html) ja Oranki vastarina http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__11965__OrangeRx_R610_Spektrum_DSM2_6Ch_2_4Ghz_Receiver_w_Sat_Port_.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__11965__OrangeRx_R610_Spektrum_DSM2_6Ch_2_4Ghz_Receiver_w_Sat_Port_.html) .
Noissa servoissa kyllä sanotaan että servon moottoria ohjaava silta voi ajaa 7A eli aika paljon nuokin voivat nielaista. Ongelmana on että hetken käytettyä oranki alkaa vilkuttaa lediä brownoutin merkiksi ja kopterissa on ilmassa havaittavissa aika ikäviä nykäisyjä . Vielä ne pelottavat kun tuo 600:n on aika julma kapistus 450:n ja 500:n jälkeen.
Oranki kestää ja GA250 gyro yli 9V joten sitä ei kiusanne syöttää suoraan 2S akusta mutta servoille luvattu maksimi on 6V.
Tietenkin yksi vaihtoehto olisi ehkä syöttää vastari, gyro ja peräservo omasta 3A erillisestä Bec:istä ja jättää tuo 5A pelkästään nupin servoille. Perä ja vastari ovat kuitenkin kaikkein herkimpiä glitceille ja se virta kaiketi noin isossa kopterissa menee nupille ?
-
Mulla on tuossa 600:ssa tässäkin ketjussa moneen otteeseen mainittu 2S Life, eli 6,6V menee suoraan vastarille. Eiköhän nuo 6V speksatut servot sen verran kestä. Itsellä on kuitenkin peräservoa ennen 5,1V regu, vaikka toimisihan se varmaan ilmankin. Voin kyllä suositella. Kopterin säätäminenkin on helpompaa, kun voi kytkeä vastarille ja servoille virran, ilman pelkoa siitä että moottori käynnistyisi. Eli ei enää pinionin, tai johtojen irroitteluja.
-
Joku on sanonutkin joskus tästä että oisko tuo servojen speksaus 6V aijoilta 5-kennoset nimh akut?
Tuommonen pakkakin täytenä on ~6.7V