Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => Align Sähkökopterit => Aiheen aloitti: Tuomas P. - 17 Helmikuu, 2012, 14:01:12
-
Aiemmin hyvin toiminut 700E on nyt todella kummallinen. Se vatkaa ilmassa niin, että perä nyökkii hiukan ylös-alas ja pientä roll-liikettä oikealle.
Kierroksia on maltillisesti, 1500 luokkaa. Kone on kuvauskäytössä ja edessä on kamerateline tyyliin Photoship one. Nuppi on FBL-mallia ja sitä on käsketty HC Rigidillä sekä Microbeastilla. Kummallakin purkilla tulos on nyt aika sama, eli kamala. Torppeja ei ole tehty yhtään, kaiken pitäisi olla kunnossa ja silleen.
Ilman lapoja pyöritettäessä tuntuu, että peräroottori tärisee jonkin verran. Voivatko perän lavanpitiminen laakerit olla kuluneet ja siellä on liikaa klappia tms? Tuntuvat aika löysiltä lepatusakseleilla, vaikka ne ovatkin tiukasti kiinni. Kardaanin laakerit väärissä paikoissa?
Mitään ihme muutoksia en ole tehnyt radioonkaan.
Eli...joku osa kulunut ja siitä tämä kaikki?
Muu mikä?
TP.
-
Minä en tiiä ku en tuon kokosta konetta omaa, että mitkä ringit pitäis olla mutta juurikin täysin samoja oireita teki 450 Pro kun kierroksia oli liian vähän. Voihan tuota kokeilla, että lisää rinkiä.
-
Kun reksin perä pomppii, on vakiovastaus: liian vähän jengaa. Onko kierroksia nyt vähemmän kuin ennen? Onko keli kylmempi ja täten nupin kumit kovemmat, kuin ennen?
-
Täältä kanssa ääni liian tiukoille leparin kumeille suhteessa kierroksiin. Kumihan kovettuu myös ajan myötä ja kylmässä tietysti myös jäykempää...
-
Kiitos infosta. Ne kumit ovat todella jäykät ja kopteri pomppii tuulessa aivan liikaa. Saakos niitä jostain pehmeämpiä...jotain F3C-osastoa?
Tuli mieleen vielä myös ne kardaanin laakereiden paikat...jos ovat jostain syystä seilanneet siellä putken sisällä jonnekin suuntaan perä tärisee sen vuoksi.
TP.
-
Nuppia ja perää kannattaa huoltaa varmaan myös. Painelaakereiden vaihto tai rasvaus kannattaa tehdä määrävälein, rasva kun työntyy sieltä aina pois. Samoin kaikkien laakereiden kunto kannattaa katsoa jos tulee tärinäongelmia. Sitten on tietty perän tuet, onko ne löystyneet? Entä moottorin pinjonin ja päärattaan välys? Talvikelillä tietty noi kumit on myös aika kovat, en tunne rakennetta sun kopterissa mutta me Juhon kanssa vaihdetaan lepatuskumeja usein ja rasvataan vielä useammin. Vain silloin saadaan nuppi toimimaan hyvin pienillä kierroksilla, tuo 1500 on jo hyvä kierrosluku tarkkaan leijuntaan jos siihen pääsee ilman värinöitä. Vanhat nupit lepatti enemmän, ne sopisi varmaan paremmin kuvauskäyttöön, olivat vakaita mutta kankeampia taivaalla. Nykyinen F3C ohjelma on jo aika 3D vaikutteinen joten nykynupeissa on enemmän keskitytty taivasominaisuuksiin. Yleisohje tärinäongelmiin voisi olla sekin, että pura ja kokoa uudelleen. Purkaessa nuppia ja perää yleensä löytyy jotain korjattavia vikoja.
- Jukka
-
Hi,
if you like, we can meet (somewhere in Hki) and I'll have a look.
-markus
-
;D iso kiitos Markukselle! Kolmen ja puolen tunnin säätelyn jälkeen (perheen iloksi ihan keskellä olkkaria) saimme kuin saimmekin aikaiseksi enemmän perusterveen ja vakaan 700 E:n. Perä, kardaani, laakerit, geometria, pääakseli (tosin vaihdettiin se turhaan-olikin saman mittainen kun orkkis :) ym. Käppyrät, kaikki. Tuli opittua paljon kun vain seurasi Markuksen työtä.
Lavat ovat suurin muutos, vaihdettiin nuppiin 710mm Youngblood F3C-lavat ja nyt aivan toinen helistin. Pudotettiin myös hiukan MB:n cyclic gainia ja silleen. Peräservo (allun 610) paljastui turhan hitaaksi, joten täytynee vaihtaa se johonkin vikkelämpään. Voisi myös kokeilla jotain 710 mm FBL-lapoja. Mutta toivoa on taas ja hyvä fiilis.
TP.
-
Olisko tietoa onko 700:seen saatavilla jostain originaalia pehmeämmät lepatuskumit?
TP.
-
Hi,
those might do:
http://www.fast-lad.co.uk/store/hn7024a_damper_rubber-p-12914.html (http://www.fast-lad.co.uk/store/hn7024a_damper_rubber-p-12914.html)
or
http://www.trex-store.com/damper-rubber-p-2680.html (http://www.trex-store.com/damper-rubber-p-2680.html)
I'd expect that for "F3C" they are softer.
-
Myös mulla on sama PS 2XPT mutta kuussatanen reksi (E PRO). Tarttisin tän kanssa apua. Olen saanut palstalta paljon apua, mutta jotain vielä puuttuu....Ehkäpä omaa järkeä ja kokemusta?
Kuukausia kestäneestä säätelystä huolimatta kuva ei edelleenkään ole kelvollista. Kaikki temput on yritetty, mutta syy ei selviä. Sisällä tyynessä kuva on kelvollista ja joskus jopa oikein hyvää, mutta ulkona ei. Kuva hytkyy enemmän, paljonkin enemmän ja on täysin, täysin kelvotonta.
Kopusta on lapaura on säädetty, lavat ja flybar tasapainotettu, akselit uusittu kahdesti, perään on laitettu lisää laakereita, gyro on vaihdettu 401:een, iskarien öljyt vaihdettu, perälavat tasapainotettu jne. mutta homma ei toimi vieläkään. Oli jo vähän outoa sekin, että edellisenä iltana oli koulun salissa säätänyt kopun kuvan kelvolliseksi (http://www.youtube.com/watch?v=E1mmo_ChVOY#ws (http://www.youtube.com/watch?v=E1mmo_ChVOY#ws)) ja aamulla vesitornilla kohtalaisessa tuulessa kuva oli jälleen kelvotonta.
Kopteri lentää kivasti, mutta ei käy siihen, mihin olen sitä haaveillut.
-Jere