Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => Align Sähkökopterit => Aiheen aloitti: zenix - 01 Helmikuu, 2012, 21:28:14
-
Alotanpa tänne kasausketjun. Kopupaketti tuli tänään postissa trex-storesta. Canopy on valmiiksi rikki, joten siitä jatkan takuuasioissa. Eiköhän tuo hoidu hyvin. Perä ja osa nupista on kasassa joten ne pitää availla ja tarkistaa lukitteet.
Työkalut (osa vielä matkalla kirjoitusvaiheessa):
- Hudy-kuusiokoloja (RacingFactory)
- Linkkipihdit (HK)
- Gens Ace 2600mAh 6s 25C - 50C x 4 (EuroRC)
- Sivuleikkurit (Clas Ohlsson)
- Kärkipihdit (Clas Ohlsson)
- Vesihuomapaperia (Motonet)
- Tönäri (Pikkuveli)
- Philips ruuvareita (Clas Ohlsson)
- Vaaka (DealExtreme)
- EC5-liittimiä (HK)
- Lapakulmamittari (HK)
- Linkkipallohirvityksen pyöritystyökalu (HK)
- EC5-balancerilauta (HK)
- Pikaliima (Olemassa jo)
- Nippusiteitä
- Tussi
- Kolvi
- Abico-pihdit
- Swash leveller
- Servojohtojen suojasukkaa
-
(http://galleria.zeniitti.net/var/resizes/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6055%20%28Medium%29.JPG?m=1328119678)
(http://galleria.zeniitti.net/var/albums/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6056%20%28Medium%29.JPG?m=1328119684)
(http://galleria.zeniitti.net/var/resizes/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6064%20%28Medium%29.JPG?m=1328119682)
(http://galleria.zeniitti.net/var/albums/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6061%20%28Medium%29.JPG?m=1328119696)
(http://galleria.zeniitti.net/var/albums/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6063%20%28Medium%29.JPG?m=1328119690)
-
hmm..eiks tän ois voinu pitää tuos toisessa ketjussa vai tarviiko luoda uus?
kumma tuo kanopi homma,mullahan oli samanlai hajalla,miksi se pitää pakata sit tuolleen!!? >:(
-
hmm..eiks tän ois voinu pitää tuos toisessa ketjussa vai tarviiko luoda uus?
kumma tuo kanopi homma,mullahan oli samanlai hajalla,miksi se pitää pakata sit tuolleen!!? >:(
Pitipiti. Pysyy yhden kopun kasaus ns. kasassa. Tää meinaan kestää.. ja kauan. ;)
-
Takuu hoituu upeasti kuten aavistelinkin. Uusi canopy tulee postissa ja laitan rikkinäisen tuleen samassa paketissa takaisin maksutta.
Hienoa palvelua trex-storelta!
-
Huomasin, että minulta puuttuu luultavasti yksi piuha. Futaban vastarista GP900 gyroon. S-bus-kaapeli. Eikös noi servot tule gyroon kiinni? Ainakin tuolla ohjeissa on tuollai piirretty kuvaan.
-
Jaa eikö se lennäkkään vielä? :D
-
sulla on siihen sbus vastari? kyl siellä gyron paketissa pitäis se kaapeli olla.
-
sulla on siihen sbus vastari? kyl siellä gyron paketissa pitäis se kaapeli olla.
Joo Futaba 6208 tuli ton 8FG Superin mukana. Ok. Availen siis paketin :) Kiitos.
-
Seesaw ja lepastusakselin ympäristö purettu. Ohjeissa lukee selvästi, että tarkista lukitteet. Noh. Ruuvit niin löysällä, että ei epäilystäkään pitääkö purkaa. Myös laakerista puuttuu rasvat. Sisään survottuja laakereita en saanut pois joten ne varmasti on ok. Kokeilin irrottaa lepatusakselin alapuolella olevasta rööristä laakereita ja tarkistaa laakeriliiman.. noh eihän ne lähde ilman voimaa. Eiköhän ne siis kunnossa ole.
Ohjeissa oli myös yksi virhe. Leparin kupariprikka copy-pastettu väärin toiselle puolelle. Eli laakeri ja prikka väärinpäin.
Noh. Huomenna sitten tuo osio kasaan.
-
Enhän mää malttanu erossa olla. Leapatusakseli ja lavan pitimet kasassa.
-
No pitihän se ennen nukkumaan menoa laittaa main blade grip ja mixing arm kiinni. Laitoin normal-kohtaa linkkipallon.. toinen vaihtoehto olisi ollut 3D. Myös Deltan laitoin normalille.
-
Kuvia!
-
Nyt on kärpästanko kiinni! Hitto kun HK kuppaa tilausten kanssa. Noiden linkkien pyöritys ja paikalleen laitto on hieman haitarista. Mutta vain hieman.
(http://galleria.zeniitti.net/var/resizes/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6069%20%28Medium%29.JPG?m=1328295498)
(http://galleria.zeniitti.net/var/albums/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6072%20%28Medium%29.JPG?m=1328295488)
(http://galleria.zeniitti.net/var/albums/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6076%20%28Medium%29.JPG?m=1328295483)
(http://galleria.zeniitti.net/var/resizes/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6075%20%28Medium%29.JPG?m=1328295494)
-
Hyvältä näyttää :). Ja taustalla näkyy vielä oikean merkkiset meisselit ;)
-
Onneksi tuli ostettua hyvät työkalut! Noilla on ilo koota :) Niin. Paitsi puuttuvat linkkityökalut.
-
Nuppi kasassa. Linkkien pyöritys käy näppärästi kahdella kuusiokoloavaimella. Laitoin mixauksen normalile. Ilmeisesti tämä pienentää lapojen maksimi kulmia, joten liikkeestä saadaan rauhallinen. Antaa olla aluksi näin :) Toinen vaihtoehto olisi ollut 3D. Main blade gripissa on vielä kolme deltaa. Kuten aiemmin sanoin, niin laitoin keskimmäiseen (less reponsive, normal, more responsive).
Ohjeiden yhdellä sivulla sanotaan, että laita liimaa ruuvi + muovin väliin ja varo ylikiristämästä. Kuitenkaan en löytänyt tuosta nupista yhtäainuttaa paikkaa, jossa metalliruuvi olisi kiristetty muovia vasten. Ainut muovi osa on Swasista lähtevät kaksi "läpystkää". Ohjeissa on myös jonkin verran virheitä, joten kokoamisessa saa olla tarkkana. Esim. pussien numerointi heittää.
Aikamoinen himmelihän tuo FB-nuppi on.
(http://galleria.zeniitti.net/var/resizes/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6079%20%28Medium%29.JPG?m=1328348961)
(http://galleria.zeniitti.net/var/albums/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6080%20%28Medium%29.JPG?m=1328348976)
(http://galleria.zeniitti.net/var/albums/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6081%20%28Medium%29.JPG?m=1328348952)
(http://galleria.zeniitti.net/var/resizes/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6082%20%28Medium%29.JPG?m=1328348950)
(http://galleria.zeniitti.net/var/resizes/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6083%20%28Medium%29.JPG?m=1328348968)
(http://galleria.zeniitti.net/var/resizes/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6084%20%28Medium%29.JPG?m=1328348964)
(http://galleria.zeniitti.net/var/resizes/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6085%20%28Medium%29.JPG?m=1328348972)
(http://galleria.zeniitti.net/var/albums/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6087%20%28Medium%29.JPG?m=1328348973)
-
Kylläpäs on todella erilaisessa järjestyksessä noit tönärit tuolla nupin yläpäässä verrattuna 600N nuppiin.... ensi silmäyksellä tuli mieleen jotta tarkastappas ohjeet vielä kerran, mutta oma tieto tosta 500:sta on olematon, joten olenpa hiljaa ja annan mielelläni osaavien rakentaa rauhassa ::)
-
ihan oikeen ne on.. ;) mä laitoin 3D asetukset nuppiin eikä se nyt mikään ihan älytön ole mutta helppohan ne on vaihtaa myöhemminki.
vaan musta tuntuu et eihän tää nyn niiiiiiiin kauan vie tää sun kopun rakentaminen.. :P :D
hyvältä näyttää,jatkakaa!!
-
ALZRC muuten tekee 450 kokoiseen vastaavaa. Äkkiseltään katoin ainaki, että kyllähän tuo sama mekaniikka näyttäis olevan.
http://www.hk-parts.com/alzrc-450-bell-hiller-rotor-head-assembly.html (http://www.hk-parts.com/alzrc-450-bell-hiller-rotor-head-assembly.html)
-
Tuo nuppi on uutta designia 500 E/FL Prossa ja kyllä se näyttää toimivan kun veivailee. Pitää silti vielä tarkistaa :) (Netissä kuvissa samanmoinen)
Ite en ole CP-kopua koskaan oikeassa elämässä lentänyt, joten tuo normal on varmasti ihan hyvä mulle :) Yksi työkalu puuttuu: mutterille avain. Pihdeillä lipsui turhan paljon.
-
Runko alkaa oleen kasassa. Näyttäisi olevan suorassakin. Ehkä ;D Yksi takaisku tuli. Canopyn mounttausruuvi paukahti poikki, kun väänsin liian lujaa tuota canopynuttia kiinni. Sain toiselta puolelsta pienen törön pois, mutta toiselta puolelta ei ole mitään mahkuja. Kokeilin lämmölläkin. Nylppää vaan. Ruuvi on kaiken lisäkis tuollainen kannaton 0.05" kuusiokolo. Mistähän histosta noita osia sais. Pitää kattella trex-storen katalogeja. Itsellä ei ole porausvehkeitä jolla tuon saisi ulos tuolta.. Tai kierteentekosettiä. :( Noh. Kyllä tää tästä!
Rungossa ruuvinpaikat olivat hyvin aseteltu paitsi yksi josta kuvakin. Mattopuukolla hieman reunaa ja avot.
(http://galleria.zeniitti.net/var/albums/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6090%20%28Medium%29.JPG?m=1328435787)
(http://galleria.zeniitti.net/var/albums/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6091%20%28Medium%29.JPG?m=1328435780)
(http://galleria.zeniitti.net/var/albums/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6092%20%28Medium%29.JPG?m=1328435769)
(http://galleria.zeniitti.net/var/resizes/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6093%20%28Medium%29.JPG?m=1328435765)
(http://galleria.zeniitti.net/var/resizes/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6097%20%28Medium%29.JPG?m=1328435798)
(http://galleria.zeniitti.net/var/resizes/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6098%20%28Medium%29.JPG?m=1328435778)
(http://galleria.zeniitti.net/var/resizes/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6099%20%28Medium%29.JPG?m=1328435795)
(http://galleria.zeniitti.net/var/resizes/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6100%20%28Medium%29.JPG?m=1328435792)
(http://galleria.zeniitti.net/var/resizes/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6102%20%28Medium%29.JPG?m=1328435785)
(http://galleria.zeniitti.net/var/resizes/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6104%20%28Medium%29.JPG?m=1328435761)
-
Unpöliiväple! Align on laittanut extrapussillisen osia mukaan: 500HZ14, josta löytyy juuri tuollainen ruuvi ja rungon väliin laitettava pulikka!
Rumempihan tuo on, mutta väliäkö tuolla.
-
ööö,miks sul on tuo taaempi kanopyn kiinnitystappi tuosa päärattaan alla? tuos kuva mun kopun kyljestä: (http://www.kopterit.net/index.php?action=dlattach;topic=13420.0;attach=36286;image)
sit tuo mis sanot ettei passaa toi ruuvi niin paina se nupikka ensin alas asti,siinä voi olla pien väännätys jos se ei oo pohjassa ja sit ottaa väärille kierteille ja vääntää entisestään. sit ku oot painanu pohjaan sen runkolevyn niin jos reikä ei sit vielä passaa ni sit avarrat sitä oikiaan suuntaan..
-
ööö,miks sul on tuo taaempi kanopyn kiinnitystappi tuosa päärattaan alla? tuos kuva mun kopun kyljestä:
sit tuo mis sanot ettei passaa toi ruuvi niin paina se nupikka ensin alas asti,siinä voi olla pien väännätys jos se ei oo pohjassa ja sit ottaa väärille kierteille ja vääntää entisestään. sit ku oot painanu pohjaan sen runkolevyn niin jos reikä ei sit vielä passaa ni sit avarrat sitä oikiaan suuntaan..
Helvatin hyvä kysymys! :)
Katoin ohjeista tarkemmin ja kyllä tuo on päin honkia. Kiitos!
Juu. Juuri noin tein. Painoin nupikan pohjaan.
Sain muuten tuon välipalikan pelastettua. Sain lämmöllä ja pihdeillä kiinni siitä.
(http://galleria.zeniitti.net/var/albums/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6105%20%28Medium%29.JPG?m=1328440001)
(http://galleria.zeniitti.net/var/resizes/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6106%20%28Medium%29.JPG?m=1328440006)
(http://galleria.zeniitti.net/var/albums/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6107%20%28Medium%29.JPG?m=1328439995)
(http://galleria.zeniitti.net/var/albums/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6108%20%28Medium%29.JPG?m=1328439991)
(http://galleria.zeniitti.net/var/resizes/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6109%20%28Medium%29.JPG?m=1328440000)
-
Helvatin hyvä kysymys! :)
Katoin ohjeista tarkemmin ja kyllä tuo on päin honkia. Kiitos!
Juu. Juuri noin tein. Painoin nupikan pohjaan.
:D :D
-
Otin noi nutit pois, ruuvit tilalle ja jätin nutit laittamatta, koska niillä tulee viimeiseksi tuolainen swashin pitävä hilavitkutin kiinni.
(http://galleria.zeniitti.net/var/albums/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6110%20%28Medium%29.JPG?m=1328443686)
-
Laitoin vielä kahden servon johdon päälle suoja- sekä kutistesukkaa. Mitenköhän noi johdot on yleensä vedetty? Ts. Missä kiinnityspisteet? Gyron laitan perään alahyllylle. Ylähyly ei ole millään ruuvilla kiinni vaan laitettiin tuonne väliin. Sinne en kyllä gyroa laita.
-
Noi pienet reiät joita on 2 vierekkäin on nippusiteelle tehtyjä johtojen kiinnitys reikiä..
Tossa esim hyvä esimerkki:
-
Noi pienet reiät joita on 2 vierekkäin on nippusiteelle tehtyjä johtojen kiinnitys reikiä..
Tossa esim hyvä esimerkki:
Iso kiitos! Tuli laitettua kutistesukkaa aika paljon.. toivottavasti saan taipuun.
-
Olihan se vielä iltapuhteiksi pakko hieman räpläillä kopua. Laitoin yhden servon kiinni.
(http://galleria.zeniitti.net/var/resizes/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6111%20%28Medium%29.JPG?m=1328466982)
-
Pitää vielä sanoa noista ruuveista. Osa on todella hyviä ja Hudy uppoo hyvin. Osa taas todella heikkoja ja työkalu ei uppoa kuin hieman. Tosin Hudylla onnistuu ;D Olisikohan Align uusimassa ruuvejansa? Oletan, että noi heikommat on vanhempia...?
-
Osta ihmeessä Rc Screwsin ruuvisarja siihen. Ovat todella hyviä plus että ei sitten maailma heti kaadu kun jokunen menee hukkaan :). Maksaakin vain muutaman kympin.
-
Osta ihmeessä Rc Screwsin ruuvisarja siihen. Ovat todella hyviä plus että ei sitten maailma heti kaadu kun jokunen menee hukkaan :). Maksaakin vain muutaman kympin.
Kyllä noi sai laitettua paikalleen. Voishan tuota noita surkeimpi korvata jollain paremmilla, kun joskus irottelee (Nekin saa noilla Hudyilla paikalleen kyllä). Noita parempia ei tartte, koska ovat hyviä.
Jo on ruuveilla hintaa. Jää kauppaan tuolla hinnalla (onko viisatkuun jotain tarkoitettuja settejä?):
http://www.rcscrewz.com/product_info.php/rcparts/bulk-screw-kits/p/hb001-heli-bulk-kit-for-mini-mico-helis-450piece/cPath/60/products_id/2169 (http://www.rcscrewz.com/product_info.php/rcparts/bulk-screw-kits/p/hb001-heli-bulk-kit-for-mini-mico-helis-450piece/cPath/60/products_id/2169)
-
Sopiskohan tuo:
http://www.trex-store.com/align-trex-series-stainless-steel-screw-p-1177.html (http://www.trex-store.com/align-trex-series-stainless-steel-screw-p-1177.html)
-
Sopiskohan tuo:
http://www.trex-store.com/align-trex-series-stainless-steel-screw-p-1177.html (http://www.trex-store.com/align-trex-series-stainless-steel-screw-p-1177.html)
Kiitos. Näyttää hieman oudoilta. Ei ihan tuollaisia tähän mennessä ole tullut vastaan. Taidan mennä paikallisiin liikkeisiin tuijotteleen.
-
Sopiskohan tuo:
http://www.trex-store.com/align-trex-series-stainless-steel-screw-p-1177.html (http://www.trex-store.com/align-trex-series-stainless-steel-screw-p-1177.html)
Omaan T-Rex500esp:hen tollasen setin tilasin ja hyvä on. Ruuvit nähtyä en juuri enää hintaa ihmetellyt tai miettiny. Iloisesti meni paikoilleen ja kannat on just eikä melkein oikeaa kokoa! Samaten suosittelen saman putiikin laakerisettiä!
-
Noi allun 1.5mm on tehtyy sillee et avain pitää painaa sisään niin että se napsahtaa pohjaan.. toisaalta kiva kun ruuvit pysyy avaimessa mutta toisaalta strippaa äkkii jos ei paina kunnolla loppuun asti.
Yhtään en oo saanu rikki vääntämällä...
-
Juu samaa mieltä + 22 Trex 500 kopteria asiakkaille koonnunna.
Ruuvit kelvottomia.
Tosin paljon muutakin....
Hyvä alkeiskopteriksi , osat lähes ilmaisia...
Sitten kun homman oppii niin .. hommaa kopterin jolla voi lentää rajattomasti ilman jatkuvaaa osien kulumisesta johtuvaa vaihtoa..
terv kari
-
Juu samaa mieltä + 22 Trex 500 kopteria asiakkaille koonnunna.
Ruuvit kelvottomia.
Tosin paljon muutakin....
Hyvä alkeiskopteriksi , osat lähes ilmaisia...
Sitten kun homman oppii niin .. hommaa kopterin jolla voi lentää rajattomasti ilman jatkuvaaa osien kulumisesta johtuvaa vaihtoa..
terv kari
Kiinnostaa vähän, että mikä olis tällänen kopu? Kaikkihan ne kuluu, mutta löytyykö jotain mikä kuluu huomattavasti vähemmän käytössä?
-
Toiset tykkää äidistä, toiset tyttärestä..
Omat suosikit, MA, JR ja Hirobo.
MA Spectra yli 600 lentoa, rattaat, laakerit ja linkit kuin uudet..
Samoin toimii myös JR ja Hirobo.
Alkuvaiheessa, kun torppeja vielä sattuu, katsoo varaosien hintoihin, mutta ...
kun on sinut lentämisen kanssa ja haluaa lentää paljon, vaatii että kopteri ei kulu normi lentämisessä, niin silloin alkaa vaatia laatua kopterilta.
Trexit ovat tuoneet varmaan eniten harrastajia lajin piiriin. Olimme ensimmäinen Trex maahantuoja Trexeille (BoysToys) ja määrät olivat melkoisia alkumetreillä. En enään arvosta rexejä, koska laatu ei ole kehittynyt ajan myötä. Minulla on vielä omassa / koulutus käytössä joitakin Rexejä, mutta ..
jatkossa korvaan ne nimenomaan kulutuskestävämmillä.
Kari
-
No just just. Nyt tulee OT.ta vähän.
Taas verrataan 450-500:sta hirobon isoihin. Mulla on Trex700N 3x ja tolla rääkillä mitä noi saa osakseen, niin ne kestävät unelman lailla. Nillä ei pelkästään leijutella, eikä ajella nätisti 8 taivaalla, vaan ajellaan niin paljon kuin taidot antaa myöden.... myös OP. Mulla on 2200-2300 rpm nupissa ja hyvin näyttää kestävän useita satoja lentoja. Hiroboon ei noin paljon jenkaa taida edes saada.... ei kyllä ole kokemusta. Mun mielestä 700:nen on alikilin parasta laatua.
Myös toi 500ESP mikä on yökopuna on mielestäni hyvää laatua, ei siinä mitään huonoa ruuvia ym. ole esiintynyt. Lentoja takana ainakin 400 (4D:n entinen) ja aina vaan toimii.
-R
-
Hyvää keskustelua.
Tuntuu rekkuloissa tekniikka menevän kokoaika suuntaan jos toiseen, joten 2v sitten muodostetut mielipiteet joutaa roskiin uusien kohdalla (niin hyvässä kuin pahassa). Tämä varmasti pätee kaikkiin muihinkin kopterimerkkeihin. Minulle rekkula on hinta-laatusuhteeltansa hyvä hankinta. Osat sopivat yhteen hyvin (paitsi tuo yksi kolo) ja klapia ei ole ollenkaan. Yksi pääasia on varaosien hinta, koska torppeja tulee aivan varmasti! Alottelijalle hyvä valinta siis.
Itse tein astroharrastuksessa sen virheen, että ostin heti upeimman ja parhaimman putken mitä kokoluokasta löytyy. Loppujen lopuksi putki on ollut kuin helmiä sioille - halvemmalla olisi myös pärjännyt. Osa sanoo, että osta heti kunnollinen ettei innostus lopahda. Höpö höpö. Jos innostus ja kipinä harrastukseen syttyy, niin välineillä ei ole paljon väliä. Sitä kattelee vaikka pahvitöttöröllä tonne taivaalle ja lentelee verkkiksen muovirimpuloilla olkkarissa. Itse lensin 2kk päivittäin pelkästään tuollasella. Kun taitoa ja oppia mekaniikasta alkaa karttumaan - voi alkaa hankkimaan parempia välineitä.
Itselläni on myös Hirobon Quark ja minua kiehtoo teknisten ratkaisujen nerokkuus. Yksinkertainen ja todella laadukas vaikka onkin muovia.
-
Kokoaminen jatkuu ja laitoin toisen servon kiinni. Purin äsken koko perän. Perässä oli lukitteet ruuveissa lavanpitimien (lepari sekin?), mutta ei laakerirasvoja. Tuossa lukee taas, että pura ja tarkista asiat.. Miksi ihmeessä noi lukitteet oli tuohon laitettava? Tässä ehkä huomaa, että ollaan volkkarin kanssa tekemisissä eikä ferrarin ;)
-
Kasasin perää hieman lisää. Pitää rauhotella, että riittää tekemistä pitkäksi aikaa :) Sain uuden canopyn takuuvaihdossa. Hyvää ja nopeaa palvelua trex-storelta!
(http://galleria.zeniitti.net/var/resizes/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6113%20%28Medium%29.JPG?m=1328545438)
(http://galleria.zeniitti.net/var/resizes/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6112%20%28Medium%29.JPG?m=1328545442)
(http://galleria.zeniitti.net/var/resizes/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6114%20%28Medium%29.JPG?m=1328545446)
-
Laitoin perän kasaan. Olin hieman jännittynyt aluksi, että mites tuo nyt onnistuu - hitaasti hyvää tulee. btw. Ohjeissa kiellettiin r48:n (laakeriliima) käyttö perässä. Missähän tuota tarttetaan? Yhden paikan nupissa olen löytänyt, mutta sekään laakeri ei lähtenyt irti kirveelläkään - oletan, että on r48 laitettu.
(http://galleria.zeniitti.net/var/albums/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6124%20%28Medium%29.JPG?m=1328624254)
(http://galleria.zeniitti.net/var/resizes/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6125%20%28Medium%29.JPG?m=1328624251)
-
Ite käytin sitä kardaanin tukilaakerin liimaamiseen.
-
Tosiaan kardaanin tukilaakeri pitää liimata. 500 E Pron ohjeissa kerrtotaan, että pikaliima on oikea litku. Laitoin päälle vielä pölysuojan.
Laakerin paikka oli tarkoin määritelty: 21.9mm toisesta päästä ja 24.8mm toisesta. Ja niin vielä, että mitataan muovisuojuksesta.
(http://galleria.zeniitti.net/var/resizes/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6133%20%28Medium%29.JPG?m=1328719144)
(http://galleria.zeniitti.net/var/albums/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6134%20%28Medium%29.JPG?m=1328719147)
-
Nyt pitäisi käydä ostamassa öljyä ja suihkutettavaa silokooniöljyä tail boomin sisälle. Mikähän tuonkin merkitys on? Niin. Ja saako tuota silikooniainetta honkkarista tai motonetistä?
-
Eikös nuo silikoniöljykikkailut kuulu remmiperäisiin? Niissä se estää staattista sähköä.
Omiin akseliperäisiin en ainakaan ole ikinä ruikkinut mitään.
-
Saa honkkarista ja motonetistä. Merkitys on se että ne lakerien kumit liukuu paikalleen.
-
Saa honkkarista ja motonetistä. Merkitys on se että ne lakerien kumit liukuu paikalleen.
ahaa. no onpa jännää. Itse kumi käsketään vetään öljyllä ja tailboom silikooniöljyllä. Noh. Eipä nuo paljoa maksa, joten tehdään kuten käskevät.
-
Hmm. Ite pistän vain siihen kumiin vähän silikoonia ja sitten törkkäsen sisään. En keksi kyllä mitään tarkoitusta boomin silikoonaukselle.
-
jep, mita vaan liukastetta kumiin tai boomiin ja sisaan.. laitoin suihkaisun silikooni sprayta ja tyonsin 450:sen boomilla omani..
-
Saa honkkarista ja motonetistä. Merkitys on se että ne lakerien kumit liukuu paikalleen.
Niinpäs olikin, viimeksi taisin käyttää ihan aseöljyä.
-
http://www.helifreak.com/showthread.php?t=201659 (http://www.helifreak.com/showthread.php?t=201659)
Ilmeisesti juurikin helpottamaan sisälle änkeämistä, mutta tärkeämpänä: kumiystävällinen.
Onkos porukka liimannut tuota kumia siihen laakeriin kiinni? Itse en ole liimannut. Vain laakerin kardaaniin.
-
Laakeri vihreella alignin lukitteella tt:hen. Ei liimaa kumiin... Hifistelyna boomi ruuvilla kiinni kasettiin ettei sylje hurjassa menossa ulos:
(https://lh3.googleusercontent.com/-WdRHggzwPQc/TzOkAm9lzZI/AAAAAAAAI0A/TTUMvwvOjPM/s800/CameraZOOM-20120209123615837.jpg)
-
Laakeri vihreella alignin lukitteella tt:hen. Ei liimaa kumiin... Hifistelyna boomi ruuvilla kiinni kasettiin ettei sylje hurjassa menossa ulos:
Tuohan on hyvä idea. Kattellaan josko jaksaisi askarrella. Tässä mallissa tuo laakeri piti liimata CA:lla, eli pikaliimalla.
-
Tuohan on hyvä idea. Kattellaan josko jaksaisi askarrella. Tässä mallissa tuo laakeri piti liimata CA:lla, eli pikaliimalla.
Se nyt on sama kummalla liimaat. Tuo laakerilukite vaan kestää mun makuun liian kauan siksi käytän CAta tässä hommassa. ;D
Eli molemmat toimivia ja hyviä tapoja
-
Tuohan on hyvä idea. Kattellaan josko jaksaisi askarrella. Tässä mallissa tuo laakeri piti liimata CA:lla, eli pikaliimalla.
Heh.. sama tuubi on kaikissa rekkuloissa.. ohjekirja on ohjeistava.. ei raamattu ;D
Pikis on oikein hyvaa mutta toi allun vihree on laakereille tarkoitettua ja joustaa hieman.. ei napsahda niin helposti irti niinkuin pikis... kuivuu kylla ikavan hitaasti.. kukin tyylillaan.
-
Heh.. sama tuubi on kaikissa rekkuloissa.. ohjekirja on ohjeistava.. ei raamattu ;D
Pikis on oikein hyvaa mutta toi allun vihree on laakereille tarkoitettua ja joustaa hieman.. ei napsahda niin helposti irti niinkuin pikis... kuivuu kylla ikavan hitaasti.. kukin tyylillaan.
Mulle se on toistaiseksi raamattu ;D
-
Silikoniöljyt hommattu ja sillähän se sujui kuin rasvattu. Nyt on perä kasassa. Perässä oli kolo, että se ei ammu irti, mutta edessä ei ollenkaan. Omituista. tosin jos tuosta läpi heittää jonkun ruuvin, niin voi mahdollisesti heikentää koko tail boomia? Kiristelin perään nyloccia ja ruuveja, niin toinen pyörähti ympäri. Taisi nylocin muoviosa ottaa itteensä. Noh, laitoin kierteisiin ruuvilukitetta etukäteen ja kärkeen vielä tipan pikaliimaa.
Kokeilen vedellä kedellä tuota boomia irti, mutta kyllä tuo pysyy kuin tatti! Omituista, vaikka ei ole mitään koloa joka pitää paikallaan. Kai tuo pitkä kosketuspituus riittää.
(http://galleria.zeniitti.net/var/resizes/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6135%20%28Medium%29.JPG?m=1328900426)
(http://galleria.zeniitti.net/var/resizes/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6136%20%28Medium%29.JPG?m=1328900398)
(http://galleria.zeniitti.net/var/resizes/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6138%20%28Medium%29.JPG?m=1328900419)
(http://galleria.zeniitti.net/var/resizes/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6137%20%28Medium%29.JPG?m=1328900412)
-
Noh, laitoin kierteisiin ruuvilukitetta etukäteen ja kärkeen vielä tipan pikaliimaa.
Kokeilen vedellä kedellä tuota boomia irti, mutta kyllä tuo pysyy kuin tatti! Omituista, vaikka ei ole mitään koloa joka pitää paikallaan. Kai tuo pitkä kosketuspituus riittää.
Repesin!! Nuo neuvot oli vissiin manuaalissakin.. ;D
-
Niin ja siihenhän tulee vielä tailboom suportit lisäksi. Ei se siitä mihkään lähe
-
Repesin!! Nuo neuvot oli vissiin manuaalissakin.. ;D
On on ;D
-
Niin ja siihenhän tulee vielä tailboom suportit lisäksi. Ei se siitä mihkään lähe
No niinpä tulee :D
-
mä oon laittanu kierroksen pari ihan perinteistä läpinäkyvää konttoriteippiä siihne boomin ympärille ja sitte puristanu etukasetin siihen päälle. saat sen niin tiukaksi että ei varmasti lähe yhtään mihinkään!
ei niitä ruuveja niin tiukkaan tarvii laittaa että mutterit sulaa :D toi teippi on toimiva ja perä on kestäny viitisensataa lentoa kasassa täysin hyvin :)
-
mä oon laittanu kierroksen pari ihan perinteistä läpinäkyvää konttoriteippiä siihne boomin ympärille ja sitte puristanu etukasetin siihen päälle. saat sen niin tiukaksi että ei varmasti lähe yhtään mihinkään!
ei niitä ruuveja niin tiukkaan tarvii laittaa että mutterit sulaa :D toi teippi on toimiva ja perä on kestäny viitisensataa lentoa kasassa täysin hyvin :)
Tuossa ohjeessa oli teippi tuonne tailboomsupporttiin. Olishan tuota voinut tuonne kasettiinkin laittaa.
Joo. No näin määkin tuossa funteerasin kun pyörähti, että ei ihan noi paljon :D
-
Meikä porasi aikoinaan boomiin ja kasettiin pienen reiän ja koneruuvi pidättämään sitä boomia. En usko että se heikentää sitä putkee merkittävästi, koska siihen kohtaan ei juurikaan rasitusta synny. Kasettihan on kuitenkin samanlailla tiukasti kiinni.
Tosin olin lentänyt ennen sitä toimenpidettä ilman mitään teippejä ym. ja hyvin pysyi kiinni. Ajattelin kuitenki varmistaa omanturvallisuuteni vuoksi.
-
Kokosin tail boomin ja laitoin rudderi-servon kiinni sukan kanssa. Pujottelin kasetin rungon sisään. Hetkin piti pyöritellä kädessä ennen kuin sain meneen.
Kasasin noi tankohirvitykset ensin hollilleen. Kiinnitin runkoon ensin, niin paikat tulivat itsestään. Enää on jäljellä linkin laittaminen rudder-servon palloon. Siihen on pakko odotella linkkipihtejä HK:sta. Sen verran kinkkisiä. Viimeiseksi vielä jäljellä tail armin tukivipatuksen kiinnitys. Tulipahan kuviin kaikkea ylimääräistä krääsää kämpästäkin :P
(http://galleria.zeniitti.net/var/resizes/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6139%20%28Medium%29.JPG?m=1329154843)
(http://galleria.zeniitti.net/var/albums/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6140%20%28Medium%29.JPG?m=1329154847)
(http://galleria.zeniitti.net/var/resizes/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6141%20%28Medium%29.JPG?m=1329154853)
(http://galleria.zeniitti.net/var/resizes/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6142%20%28Medium%29.JPG?m=1329154856)
(http://galleria.zeniitti.net/var/resizes/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6143%20%28Medium%29.JPG?m=1329154886)
-
Ne HK linkki pihdit on kurasinta kuraa mitä vaan on ;D sormillakin saa väänettyä ne pihdit vinoon. Alignilla on hyvät pihit ainaki
-
Ne pihdit on linkin pallosta irrotusta varten... kiinni laitetaan käsin ;)
-
Ne pihdit on linkin pallosta irrotusta varten... kiinni laitetaan käsin ;)
ehei, kun ne laittaa linkkipalloon toisin päin niin niillä voi myös kiinnittää, eli käy kiinnitykseen ja irroitukseen :)
-
ehei, kun ne laittaa linkkipalloon toisin päin niin niillä voi myös kiinnittää, eli käy kiinnitykseen ja irroitukseen :)
Toivottavasti, koska tuota on käsin pirullista laittaa paikalleen. Tuossa on muovinen servo arm, niin pelkään jotta menee poikki jos ei paina vastaan jollain. Ja eihän tonne mun sormet edes kunnolla mahdu!
Edit: niin eihän mulla ole mitään hajua miten noita pihtejä käytetään, mutta eiköhän se valkene :)
-
Juu.. pystyy käyttää :) tarkoitin että sormin menee kyllä ihan hyvin..
Tarkasta että linkki on oikein päin ja purista.. ei se voimaa vaadi.
-
Juu.. pystyy käyttää :) tarkoitin että sormin menee kyllä ihan hyvin..
Tarkasta että linkki on oikein päin ja purista.. ei se voimaa vaadi.
Odottelen siis pihtejä. Akutkin tulee joskus 3 viikon päästä, joten ei kiirettä ;D
-
Eka HK:n paketti. Mukana linkkipihdit, lapakulmamittari ja linkin pyörittäjä. Linkkipihdit olivat ihan ok laatua ja niillä ainakin 500:sen linkin sai hyvin paikalleen. Lapakulmamittaria en osaa käyttää, mutta eiköhän se selviä googlaamalla. Tuo pyöritystyökalu on täysin turha, koska kahdella meisselillä saa saman aikaiseksi.
-
Eka HK:n paketti. Mukana linkkipihdit, lapakulmamittari ja linkin pyörittäjä. Linkkipihdit olivat ihan ok laatua ja niillä ainakin 500:sen linkin sai hyvin paikalleen. Lapakulmamittaria en osaa käyttää, mutta eiköhän se selviä googlaamalla. Tuo pyöritystyökalu on täysin turha, koska kahdella meisselillä saa saman aikaiseksi.
kahdella meisselilla saa linkit rikki.. kayta oikeeta tyokalua mielummin.
-
kahdella meisselilla saa linkit rikki.. kayta oikeeta tyokalua mielummin.
Tuokin varmasti totta, jos naama irvessä joutuu vääntään :) Huomenna varmaan pääsee kokeileen tuota pyörittäjää.
-
Laitoin viimeisen servon kiinni ja pistin perän tangon ohjekirjamittaansa: 489mm reikien keskellä. Samalla laitoin perälavat näön vuoksi kiinni. Onko noi oikein päin? Kuvissa noin päin. Kuinka kireellä noi pitää olla? Laitetaanko lukitetta?
(http://galleria.zeniitti.net/var/albums/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6144%20%28Medium%29.JPG?m=1329246205)
(http://galleria.zeniitti.net/var/resizes/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6145%20%28Medium%29.JPG?m=1329246235)
(http://galleria.zeniitti.net/var/resizes/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6147%20%28Medium%29.JPG?m=1329246212)
-
Näyttäis olevan oikein päin, voi sinne vähän lukitetta laittaa. Mulla ne on aina ollu kiristettynä niin että ovat aavistuksen nihkeät liikkumaan, mutta oikenevat keskipakoisvoiman vaikutuksesta.
-
Laitoin main shaftin kiinni tuohon ratashirvitykseen. Jouduin käyttämään 0.5mm prikan sijasta kitin mukana tullutta 0.3mm varaprikkaa, koska ruuvi ei mennyt millään rattaan ja shatin läpi. Huono puoli tuossa on, että tuohon jäi ~0.1mm klapi. katotaan kun heitän tuon yläkerran kunnolla kiinni.
(http://galleria.zeniitti.net/var/albums/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6148%20%28Medium%29.JPG?m=1329324728)
-
Laitoin main shaftin kiinni tuohon ratashirvitykseen. Jouduin käyttämään 0.5mm prikan sijasta kitin mukana tullutta 0.3mm varaprikkaa, koska ruuvi ei mennyt millään rattaan ja shatin läpi. Huono puoli tuossa on, että tuohon jäi ~0.1mm klapi. katotaan kun heitän tuon yläkerran kunnolla kiinni.
(http://galleria.zeniitti.net/var/albums/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6148%20%28Medium%29.JPG?m=1329324728)
0.1mm klappi ei kyllä oo paha. Paljon suuremmillaki klapeilla lennetään.
-
Laitoin tänään linkit servoihin ja swashiin kiinni. Samalla laitoin tuon pyörimisenestolaitteen ja canopy-mutterit.
Jäljellä on mosa, pinjoni, esc ja akkuteline. Outoa kyllä, mulla on tuolla vielä kasa osia :D Tähän ei lukeudu ylimääräinen lahjapussi nro 14. Pitää käydä vielä nuo ohjeet läpi.
Akut tulee joskus ja jouluna. Lähtee kiinasta 20.2 ja liittimet on matkalla.
(http://galleria.zeniitti.net/var/resizes/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6149%20%28Medium%29.JPG?m=1329419007)
(http://galleria.zeniitti.net/var/resizes/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6151%20%28Medium%29.JPG?m=1329419012)
(http://galleria.zeniitti.net/var/resizes/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6153%20%28Medium%29.JPG?m=1329419016)
-
Niin ja vielä edessä säätäminen. Siihen menee varmasti toinen kuukausi ;D
-
Niin ja vielä edessä säätäminen. Siihen menee varmasti toinen kuukausi ;D
Eikös ne siä Tean Nummelas sanonu et sinne päin ja ilmaan ;D
Komeelta näyttää,koska saadaan ihastella suu vaahdos neitsytlentoo ::)
-
Eikös ne siä Tean Nummelas sanonu et sinne päin ja ilmaan ;D
Komeelta näyttää,koska saadaan ihastella suu vaahdos neitsytlentoo ::)
Aikataulun mukaan maaliskuun lopussa / huhtikuun alussa :)
Joo. Team Nummelan neuvoilla meikä on kaseikossa. Ei se, että ne huonoja olisi, mutta taito ei riitä ;D
-
Laitoin tänään linkit servoihin ja swashiin kiinni. Samalla laitoin tuon pyörimisenestolaitteen ja canopy-mutterit.
Jäljellä on mosa, pinjoni, esc ja akkuteline. Outoa kyllä, mulla on tuolla vielä kasa osia :D Tähän ei lukeudu ylimääräinen lahjapussi nro 14. Pitää käydä vielä nuo ohjeet läpi.
Akut tulee joskus ja jouluna. Lähtee kiinasta 20.2 ja liittimet on matkalla.
(http://galleria.zeniitti.net/var/resizes/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6151%20%28Medium%29.JPG?m=1329419012)
Terve!
Kuuluuks siinä olla servoarmeissa noin pitkät linkkipallot? :-\
-
Terve!
Kuuluuks siinä olla servoarmeissa noin pitkät linkkipallot? :-\
Kyllä kuuluu.
-
Kokeilin laittaa mosaa ja pinjonia paikalleen, mutta tuo onkin suhteellisen hanurista laittaa. Mosa ei mene pinjonin kanssa lokosesta sisälle vaan pitää kiinnittää paikallaan. Onko tähän olemassa jotain kikkaa?
-
Kokeilin laittaa mosaa ja pinjonia paikalleen, mutta tuo onkin suhteellisen hanurista laittaa. Mosa ei mene pinjonin kanssa lokosesta sisälle vaan pitää kiinnittää paikallaan. Onko tähän olemassa jotain kikkaa?
Vanhemmassa ESP:ssä se lokonen on vähän ahdas pinjonille, mutta menee se siitä vähän mälväämällä. Ei liiallista voimankäyttöä, vaan silleen hieman ujuttamalla. Mahtaako sitten uudessa olla vielä piukeempi väli ???
-
Vanhemmassa ESP:ssä se lokonen on vähän ahdas pinjonille, mutta menee se siitä vähän mälväämällä. Ei liiallista voimankäyttöä, vaan silleen hieman ujuttamalla. Mahtaako sitten uudessa olla vielä piukeempi väli ???
Tuota joutuu ujuttamaan varovasti jo ilman piljoniakin ???
-
Kokeilin laittaa mosaa ja pinjonia paikalleen, mutta tuo onkin suhteellisen hanurista laittaa. Mosa ei mene pinjonin kanssa lokosesta sisälle vaan pitää kiinnittää paikallaan. Onko tähän olemassa jotain kikkaa?
Muistaakseni 600Prossa ainakin piti tehdä järjestyksessä mosa pukkiin, pinjoni mosaan, pukki runkoon.
-
Sain moottorin kiinni. Pukki on jo rungossa joten: Mosa pukkiin ja pinjoni kiinni. Jätin vielä lukitteet laittamatta mosaan, koska tuo ohjekirjan mainitsema 0.1mm pinjoni ja rattaan välillä ei ole oikein selvä. Pinjoniin laitoin toki lukitteet. Otan seuraavalla kerralla Tampereen miehille kentän vierelle ihmeteltäväksi niin voivat kädestä pitäen näyttää paljonko tuo rako käytännössä on. Canopyn jotkut kumitutit laitoin myös runkoon kiinni - ilmeisesti vaimentaa ja tukee.
Kyllä tästä kopu vielä tulee! Nyt odotellaan akkuja sekä liittimiä kustilta.
-
ohjekirjan mainitsema 0.1mm pinjoni ja rattaan välillä ei ole oikein selvä.
Pala sanomalehteä pinjonin ja rattaan väliin ja painat kiinni. Motin ruuvit kiinni ja sitte pyöräytät paperin pois välistä. Pitäisi tulla sopiva välys. Samalla kannattaa tarkistaa, että välys ei muutu rattaan kierroksen aikana.
-
Pala sanomalehteä pinjonin ja rattaan väliin ja painat kiinni. Motin ruuvit kiinni ja sitte pyöräytät paperin pois välistä. Pitäisi tulla sopiva välys. Samalla kannattaa tarkistaa, että välys ei muutu rattaan kierroksen aikana.
No tuohan on oiva vinkki - kiitos!
-
No tuohan on oiva vinkki - kiitos!
Jees, mä oon tehny kopiopaperilla silloin aluksi, mutta nykyään näppituntumalla kun se pääratas ei kuitenkaan ikinä täysin pyöreä ole.
-
Posti toi EC5-liittimiä. Noi on aivan älyttömän kokoisia. Ton noparin (?) piuhat on paljon pienempiä, kuin nuo EC5:sen kolot. Tulikohan ostettua liian isoja?
-
Oikeita taitaa olla, sillä EC3 kestää 60A ja EC5 120A. Tuo nopari on max 70A.
Pitääkö tuo vaan tilkitä tinalla tonne? Mitäköhän tästäkin tulee. Mun kolvailut on mitä on ;D
-
EC5 on oikein hyvä tuohon. Akkujen johto on sen verran paksua, että vois tulla ongelmia laittaa niihin EC3 liittimiä.
-
Noniin. Nopariin laitettu liitin. Se meni hienosti(?).
Ensin oli liian pieni pää kolvissa ja ei lämmennyt tarpeeksi. Vaihdoin isomman pään ja liitin lämpeni. Laitoin liittimen pohjaan tinaa, enkä kolvin kautta.
Kun monttu oli kunnolla tinassa niin laitoin tinatun piuhan pään sinne sisään. Annoin tässä olla hetken, jotta ei tulisi kylmäjuotosta. Ainakin noparin piuha lämpeni, joten eiköhän tuosta tullut hyvä liitos.
Jos joku paremmin tietävä toista mieltä - saa kertoa niin tehdään uusiksi. Noi liittimiä on tuossa kymmenen paria tms.
edit: Tina on lyijytöntä. Ennen piuhan päähän laittamista otin imurilla tehtaalla laitetut pois, jotta ei mene lyijyllinen - lyijytön.
-
noista liittimiatä....
Zxiicci vetelee x7:ssa xt60 (about ec3 vertainen) liittimillä, ne on rankattu 60A:lle mutta tuo arvohan on tunnille eikä se lentoaika niin pitkä ole. Tuossa ne ei edes lämpene ja hyvin toimii.
samoja se käyttää myös X5:ssa ja porossa. X5:ssa on logattu 115A piikkivirtoja ja kyllä tuo X7 kin taitaa ihan hyvin virtaa haukkoa.
mutta tokihan se ei ole haitaksi pelata varman päälle, pienempi resistanssikin. mutta pienet liittimet vaan sopii paremmin kyytiin ;)
edit. kirjotusbugit korjattu ;D
-
noista liittimiatä....
Zxiicci vetelee x7:ssa xt60 (about ec3 vertainen) liittimillä, ne on rankattu 60A:lle mutta tuo arvohan on tunnille eikä se lentoaika niin pitkä ole. Tuossa ne ei edes lämpene ja hyvin toimii.
samoja se käyttää myös X5:ssa ja porossa. X5:ssa on logattu 1150A piikkivirtoja ja kyllä tuo X7 kin taitaa ihan hyvin virtaa haukkoa.
mutta tokihan se ei ole haitaksi pelata varman päälle, pienempi resistanssikin. mutta pienet liittimet vaan sopii paremmin kyytiin ;)
aika tiukka X5 ;D
liittimiin...
ongelma tulee sitte ku liitin on hetken käytetty ja likaantuu/hapettuu/karstottuu. kun sitä kontaktipintaa on reilusti vähemmän niin sillon sitä lämpöä alkaa tulemaan kun välissä on resistanssia aiheuttavaa paskaa. pieni liitin voi sulaa luultavasti nopeastikkin jopa niin että muovit muuttaa muotoaan. itse en ajaisi tollasilla pikkukopuihin tarkotetuilla liittimillä 700 kokosta!
500 rekkulaa taas voi aivan huoletta ajaa ec3 tai mikä se kiinan xt60(?) nyt sitten on...
deans on myös hyvä ja pieni liitin 500rekkulaan. moni ei vaan tykkää siitä mekaanisesti koska juottaminen on "vaikeempaa" tai ainakin vaivalloisempaa! näissä kannattaa pysyä kaukana kiinakopioista se muovi on ihan kuraa eikä taho kestää juottamista kunnolla!
-
aika tiukka X5 ;D
liittimiin...
ongelma tulee sitte ku liitin on hetken käytetty ja likaantuu/hapettuu/karstottuu. kun sitä kontaktipintaa on reilusti vähemmän niin sillon sitä lämpöä alkaa tulemaan kun välissä on resistanssia aiheuttavaa paskaa. pieni liitin voi sulaa luultavasti nopeastikkin jopa niin että muovit muuttaa muotoaan. itse en ajaisi tollasilla pikkukopuihin tarkotetuilla liittimillä 700 kokosta!
500 rekkulaa taas voi aivan huoletta ajaa ec3 tai mikä se kiinan xt60(?) nyt sitten on...
deans on myös hyvä ja pieni liitin 500rekkulaan. moni ei vaan tykkää siitä mekaanisesti koska juottaminen on "vaikeempaa" tai ainakin vaivalloisempaa! näissä kannattaa pysyä kaukana kiinakopioista se muovi on ihan kuraa eikä taho kestää juottamista kunnolla!
Tohtori ei ottanut kantaa juotoksiini. Sen pitää olla hyvä merkki ;D
-
Ec5 on mulla viissatasessa kans ja hyvin se mahtuu olemaan.. :)
-
-Ei diinnssin juottaminen nyt niin vaikeeta ole. Pitää olla vaan tarpeeksi tehokas kolvi ja oikea tekniikka.
-Mulla on diinnssit 500:ssa ja se saa voimansa 90c 6s nanoista, eikä mitää ongelmia ole ikinä ollut. Jengi täällä liiottelee aika roimasti noilla liittimillä, mutta onhan sen hyvä otta varman päälle. En kyllä tiedä edes paljonko toi piikeissä ottaa oikeasti, mutta ei niin paljon että liittimet edes tummuisivat.
-R
aika tiukka X5 ;D
liittimiin...
ongelma tulee sitte ku liitin on hetken käytetty ja likaantuu/hapettuu/karstottuu. kun sitä kontaktipintaa on reilusti vähemmän niin sillon sitä lämpöä alkaa tulemaan kun välissä on resistanssia aiheuttavaa paskaa. pieni liitin voi sulaa luultavasti nopeastikkin jopa niin että muovit muuttaa muotoaan. itse en ajaisi tollasilla pikkukopuihin tarkotetuilla liittimillä 700 kokosta!
500 rekkulaa taas voi aivan huoletta ajaa ec3 tai mikä se kiinan xt60(?) nyt sitten on...
deans on myös hyvä ja pieni liitin 500rekkulaan. moni ei vaan tykkää siitä mekaanisesti koska juottaminen on "vaikeempaa" tai ainakin vaivalloisempaa! näissä kannattaa pysyä kaukana kiinakopioista se muovi on ihan kuraa eikä taho kestää juottamista kunnolla!
-
-Ei diinnssin juottaminen nyt niin vaikeeta ole. Pitää olla vaan tarpeeksi tehokas kolvi ja oikea tekniikka.
-Mulla on diinnssit 500:ssa ja se saa voimansa 90c 6s nanoista, eikä mitää ongelmia ole ikinä ollut. Jengi täällä liiottelee aika roimasti noilla liittimillä, mutta onhan sen hyvä otta varman päälle. En kyllä tiedä edes paljonko toi piikeissä ottaa oikeasti, mutta ei niin paljon että liittimet edes tummuisivat.
-R
niin on mullakin deanssit 500 rekussa. :) sanoinkin että jotkut joskus piti niitä vaikeina... mun mielestä oikein hyviä liittimiä!
-
EC5 itseasiassa oli loppujen lopuksi helppo juottaa. Noi pikkuräpättimien liittimet on kyllä sellasia hilavitkuttimia jotta morjens. Meni jokunen liitin sudeksi kun Quarkkiin juottelin jst ja molex littimiä. Reeniä!
-
Laitoin tänään mosan kiinni sanomalehden avulla. Pinjonin ja rattaan väliin jäi pieni rako. Huomaa silmällä, kun tarkkaan katsoo. Toivottavasti on hyvä.
Sitten alkaa sähköjen vetely. Ohjekirja sanoo, että gyron voi laittaa ylemmälle tai alemmalle hyllylle. Alemmalle se ei mahdu, koska siellä on servon armi edessä. Ylempi taas on lähempänä värinää. Hienoa. Tuon vastarin joutuu änkeen todella syvälle tuonne alas. Kuvassa ovat vain mallina ja gyrokin väärinpäin.
Nopari pitäisi kiinnittää akkutelineeseen adhessive foamilla ja nippareilla. Mukana en nähnyt kuitenkaan adhessive foamia. Pitikö?
Noilta osin rekkula on todella huono tai sitten olen käsittänyt jonkun asian väärin.
(http://galleria.zeniitti.net/var/resizes/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6177%20%28Medium%29.JPG?m=1330359726)
(http://galleria.zeniitti.net/var/albums/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6178%20%28Medium%29.JPG?m=1330359719)
-
Käsittääkseni se välys pitäisi olla sellainen, että se tuntuu hieman kun kädellä liikutat pääratasta edestakaisin moottorista kiinni pitäen. Tarkista välys useammasta kohdasta pääratasta, koska rattaat eivät ole aina täysin pyöreitä. Jätä tiukimpaan kohtaan juuri tuntuva välys.
Se paperitesti voi jättää liian pienen välyksen.
-
Käsittääkseni se välys pitäisi olla sellainen, että se tuntuu hieman kun kädellä liikutat pääratasta edestakaisin moottorista kiinni pitäen. Tarkista välys useammasta kohdasta pääratasta, koska rattaat eivät ole aina täysin pyöreitä. Jätä tiukimpaan kohtaan juuri tuntuva välys.
Se paperitesti voi jättää liian pienen välyksen.
Joo huomasin saman. Painoin aluksia aivan liian kovaa ja otin ruuvit vielä auki. Pitää tarkistaa silti vielä kerran.
-
Vetelin hieman johtoja ja sain servojen piuhat rungon sisälle ja nipparit hollileen. Rupesin tuota noparin piuhaa vetelemään gyrolle. Mitä kautta tuo on tarkoitus vetää, koska ulkokautta se ei yltä. Sisäkautta vetäessä fetti osuu pääakseliin eikä silloinkaan pituus riitä.
LauriP, joku- apua!
-
Siirrä fettiä ja ota siitä yksi kierros pois. Riittääkö sitten?
-
Siirrä fettiä ja ota siitä yksi kierros pois. Riittääkö sitten?
Kierroksia en ota pois, koska noilla on merkitystä. Kysymys varmaan sitten on, että onko sillä fetin paikalla väliä?
-
Servojen välistä päärattaan yläpuolelta alemman mastolaakeripukin päältä peräkasetin ylemmän kiinnityspuolan alapuolelta kurvaa gyrolle ja ferriitti on tyhjän elevaattoriservon reijän kohdalla siten ettei pääse karkaan elevaattoriservon armiin. ;D
-
tuos kuva.ei oo mitenkää kaikkeni viimestellyin tää mun johdotus täs 500 sessa mut pitää joskus koittaa siistiä vähän..
-
Kiitos :)
-
Akut lähti tänään tuleen EuroRC:ltä.. huomenna toivottavasti perillä. :)
-
Jeejee. Akut tulivat. Yhteen kolvasin EC5:sen jottain sain outis laturiin. Tuossa taisi olla Deans vakiona.
Nyt tuli pulma.
Futaba R6208SB + GP900
Noparista piuha GP900. Servot tulee GP900:seen kiinni. Sieltä yksi(?) S.Bus piuha vastariin (Batt out). Kysymys kuuluu, että kummin päin ja mihin koloon tuo sbus piuha tulee vastarissa? Manuska sanoo, että tuossa on -+ ja ilmeisesti data? (Vastarin manuska taas ei sano mitään)
Ei viittis laittaa väärin. Apua ? :)
-
Eikai tuossa manuaalissa mitään epäselvää oo.siis gyrolle battery out kanavaan siten et miinus on keskelle päin ja signaali ulos päin. Ja vastarissa sbus kanavaan..ja vain tuo yks johto kulkee vastarin ja gyron välillä.
Ja se sbus johto vastarissa on siis siellä liitinrivin alapuolella vaakassa oleva ja sitähän et voi laittaa väärinpäin koska siinä sbus johdossa pitäis olla se väkänen ja vastarissa on kolo sille väkäselle.
Mutta siis,kun luin uudestaan tuon sun viestin niin siis EI siihen data porttiin vaan sinne samaan päähän missä servoille paikat niin niiden alla poikittain.
-
Eikai tuossa manuaalissa mitään epäselvää oo.siis gyrolle battery out kanavaan siten et miinus on keskelle päin ja signaali ulos päin. Ja vastarissa sbus kanavaan..ja vain tuo yks johto kulkee vastarin ja gyron välillä.
Ja se sbus johto vastarissa on siis siellä liitinrivin alapuolella vaakassa oleva ja sitähän et voi laittaa väärinpäin koska siinä sbus johdossa pitäis olla se väkänen ja vastarissa on kolo sille väkäselle.
Mutta siis,kun luin uudestaan tuon sun viestin niin siis EI siihen data porttiin vaan sinne samaan päähän missä servoille paikat niin niiden alla poikittain.
Kiitos. Tuossa GP900:sen mukana tuli yksi piuha jossa on kaikki kolme piuhaa ja siinä ei ole väkäsiä. Vastarin mukana tuli tuollainen kolmihaarainen piuha jossa on katkaisija (ja ne väkäset). Puuttuukohan multa joku piuha?
-
Siis kyllä siinä gyron mukana ois pitäny tulla naaras-naaras sbus johto. Se kolmihaaranen gyron mukana tullu on tarkotettu normaali vastarille.
-
Siis kyllä siinä gyron mukana ois pitäny tulla naaras-naaras sbus johto. Se kolmihaaranen gyron mukana tullu on tarkotettu normaali vastarille.
Tuossa tuli kolme johtoa. Löin sen puna, musta, valkoisen kiinni ja nyt toimii. Valkoinen töröä kohti on data. Näin irkissä kertoivat.
-
Sain homman toimiin. Vastarin vaihdoin high-speed moodin ja bindaus tapahtui siinä painellessa itsekseen ;D
Laitoin mankkaan tyhjä ohjelman HR3:lla, jonka pitäisi olla CCPM 120. Pitch-kanava piti kääntää reverseksi niin kaikki servot menivät oikein. Seuraavaksi pitäisi selvittää mitäs sitten. Josko kattelis bobin videoita hieman.
(http://galleria.zeniitti.net/var/resizes/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6186%20%28Medium%29.JPG?m=1331321159)
(http://galleria.zeniitti.net/var/resizes/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6187%20%28Medium%29.JPG?m=1331321164)
-
Stabbarit ei taida olla ihan linjassaan! Noh toivottavasti saat sen kunnialla kasaan, niin pääset pian pöristelemään. Katso sitten perän liikesuunnat kunnolla, että ovat varmasti oikein.
-
Stabbarit ei taida olla ihan linjassaan! Noh toivottavasti saat sen kunnialla kasaan, niin pääset pian pöristelemään. Katso sitten perän liikesuunnat kunnolla, että ovat varmasti oikein.
Stabbarit eivät ole vielä kiinni. Laitan, kun on muuten säädöissä. Pitää opiskella hieman tuota mekaniikkaa nauhassa jotta ymmärrän mitä säätää :) Haluan tehdä ensisäädön itse. Ennen ekaa lentoa joku kokoneempi (lue: Dumle, Eispii tai Tuoppi) voi sitten katsoa ettei mennyt harakoille.
-
Stabbarit eivät ole vielä kiinni. Laitan, kun on muuten säädöissä. Pitää opiskella hieman tuota mekaniikkaa nauhassa jotta ymmärrän mitä säätää :) Haluan tehdä ensisäädön itse. Ennen ekaa lentoa joku kokoneempi (lue: Dumle, Eispii tai Tuoppi) voi sitten katsoa ettei mennyt harakoille.
Eli mitä, juhannuksenako jo kattellaan hommaa läpi vai koska ajattelit saada tän mopon kentälle asti? ;) (Tampereella on tapana saada paras motivaatio puhtaasti vittuilemalla :-*)
-
Eli mitä, juhannuksenako jo kattellaan hommaa läpi vai koska ajattelit saada tän mopon kentälle asti? ;) (Tampereella on tapana saada paras motivaatio puhtaasti vittuilemalla :-*)
Sama metodi täällä suunnalla myös ;D ;D ;D
-
Eli mitä, juhannuksenako jo kattellaan hommaa läpi vai koska ajattelit saada tän mopon kentälle asti? ;) (Tampereella on tapana saada paras motivaatio puhtaasti vittuilemalla :-*)
;D ;D ;D ;D
-
;D ;D Josko ensi vkl.
-
;D ;D Josko ensi vkl.
Asiaa :-* :-* :-*
-
Sunnuntai aamu lähti käyntiin CCPM säätämisen perusteiden opettelullsa. Kattelin Bobin vidoita Helifreakista. Kokeilin säädellä ilman armien siirtämistä, mutta ongelmia alkoi ilmeneen end pointtien kanssa. Eli servot hakkaa pohjaan kun kunnolla antaa tikuille kyytiä. Muuten sain kyllä mielestäni suoraan. Kokeiluksi ja opetteluun hyvä oppi. Laitoin myös stabbarin lavat linjaansa. Säätelin myös nollakulmat.
Seuraavaksi alotan koko homman alusta. Siirrän servoarmit ensimmäiseksi :)
Huikeeta kuinka jännittävää!
Edit: Miksi muuten tossa Futaban 8FG:ssä end-pointien limit travel on vakiona 135 ? Mun järkeni sanoo, että 100 oli kivempi.
-
Aloitin säätämisen aivan alusta. Länttäsin servo armit niin suoraan kuin mahdollista ja sitten vasta sub trimmejä. Keskitikulla swashi meni kohtuullisen helposti suoraan. max/min oli hieman sähläystä ja nollasin end pointit kertaalleen (finless bobin tekniikalla). Kummallista kyllä sen jälkeen min/max oli "nollilla" melkein suorassa ja vaati minimaalisen säädön. Tämän jälkeen katsoin lavoista nollakulmat. Tämän jälkeen pitch gauge esiin. Muutaman kiroilukohtauksen jälkeen sain aikaiseksi 12,5 astetta. Pitää hieroa swashin prosenteilla tuo 0,5 astetta vielä pois. Elevator oli valmiiksi kuudessa asteessa, mutta aileronia jouduin pienentämään hieman mankasta kuuteen.. Nyt näyttää oikein hyvältä. Ehkä. Mistäs minä tiedän :)
Seuraavaksi pitäisi viimeistellä johtotukset, kääntää nopari ympäri (meni heat sink väärään suuntaan), ja kiinnittää akkuteline. Sitten vielä lapojen tasapainoitus ja ilmaan. Ma/ti/ke menee tiukasti töissä joten menee loppuviikkoon.
ps. Manuaalinen pitch gauge on aikamoinen lelu. Mitenköhän noi elektrooniset toimivat..
pps. Onko swash ring monella käytössä? Servot inisevät satunnaisesti, kun laitan täydet kulmat ja vääntelen cyclicciä kulmiin.
-
ps. Manuaalinen pitch gauge on aikamoinen lelu. Mitenköhän noi elektrooniset toimivat..
Toimii hyvin, esim. Rc Logger. FBL:n säätäminen ilman tuollaista on aika tuskaa.
-
Ok. Perä tietysti vielä säätämättä..
-
Tänään aika meni kopua siistiessä. Laitoin gyron paikalleen ja vetelin johtoja nippareilla kiinni. Vedin piuhan vastarille ja huomiselle olisi luvassa servo armin sahaamista on sormien pieneen tilaan ujuttamista.
-
Laitoinhan mää eilen noparin kiinni ja akkutelineen ruuvasin. Samalla laitoin akkuun velcrot. Tänään tulee gyron data-piuha, jolla saa ohjelmoitua tuon ilman nappipiipityksiä.
-
on kyllä maailman pisin kopterin kasaus kyseessä :P luulis olevan sitte tiptop :)
-
on kyllä maailman pisin kopterin kasaus kyseessä :P luulis olevan sitte tiptop :)
Jokohan se rekkula olis iskus vkl:na ;D
-
Ei tuosta nyt maailmanluokan kopteria tule, mutta mulla yksi osa harrastusta on tuo mekaniikka. Kiehtoo aivan hulluna :)
Sunnuntaina aikasintaan lennetään! Tavoite on, että pääsen lapoja pyörittään pihassa ylihuomenna. :)
-
Ei pääse tänään räpeltään, koska trex-storen paketti ei tullut vielä täänän. PRKL!
-
Napsasin rudderin servoarmit poikki, laitoin vastarin kiinni. Johdot eivät ole kyllä siististi, mutta katsottu ettei mene rattaiden yms väliin.
(http://galleria.zeniitti.net/var/resizes/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6193%20%28Medium%29.JPG?m=1331657227)
(http://galleria.zeniitti.net/var/albums/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6194%20%28Medium%29.JPG?m=1331657235)
(http://galleria.zeniitti.net/var/resizes/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6195%20%28Medium%29.JPG?m=1331657232)
-
Mikä rotta sun servohorneja on jyrsiny :'(
-
Mikä rotta sun servohorneja on jyrsiny :'(
:D Hitto mikä änkeeminen tonne sivareiden kanssa. Seuraava kopu menee ihan eri järjestyksessä...
-
:D Hitto mikä änkeeminen tonne sivareiden kanssa. Seuraava kopu menee ihan eri järjestyksessä...
Eikö tuota saa irroitettua ilman että irroittaa servoa? No sekään tuskin on enempää kuin neljällä ruuvilla ;)
-
Eikö tuota saa irroitettua ilman että irroittaa servoa? No sekään tuskin on enempää kuin neljällä ruuvilla ;)
Arvaappa saanko sormeni tonne rakoon sitä takasin laittaan :D (Mulla on toisen käden sormet käyneet sirkkelissä joskus junnuna)
Njoo. olishan tuon koko servon voinut irrottaa. Meinasin vaan menettää järkeni ton linkin kiinnittämisessä tuonne palloon.
-
3G piuha tuli ja susihan se oli. Ei se tuohon käy - ihan erilainen liitin! Manuskassa mainostetaan ja trex-storessa oli linkki GP900:sta tuohon. Noh. Säätelin mielestäni tuon perän nyt kuntoon. Oli kovin helppoa. Nyt heräsi siksi kysymyksiä:
1. Paljonko delayta aluksi? (tuolla estetään perän vägäys/hunttaus)
2. Paljonko Gainia mankasta aluksi?
3. Kun rudder tikkua käännän, niin sitä ei tarvitse kääntää kun pari milliä ja servo jo limitissä. Eli miten saan makan rudder tikkuun liikettä?
4. Miten voin vaihtaa HH:sta Rateen ja vs? (ja mistä tiedän, että tuo on hh)
-
3G piuha tuli ja susihan se oli. Ei se tuohon käy - ihan erilainen liitin! Manuskassa mainostetaan ja trex-storessa oli linkki GP900:sta tuohon. Noh. Säätelin mielestäni tuon perän nyt kuntoon. Oli kovin helppoa. Nyt heräsi siksi kysymyksiä:
1. Paljonko delayta aluksi? (tuolla estetään perän vägäys/hunttaus)
2. Paljonko Gainia mankasta aluksi?
3. Kun rudder tikkua käännän, niin sitä ei tarvitse kääntää kun pari milliä ja servo jo limitissä. Eli miten saan makan rudder tikkuun liikettä?
4. Miten voin vaihtaa HH:sta Rateen ja vs? (ja mistä tiedän, että tuo on hh)
1. Digitaalisiin sevoihin aluksi 0
2. "sopivasti" 60-70%
3. Situation normal
4. Futabassa gain <51%
Edit: rate lisätty
Kiitos irkkihemmoille.
-
Head speed calculator sanoo 100% efficiencyllä 3400rpm :o
Pitääköhän tuo paikkansa?
http://www.readyheli.com/headspeed-calculator.html (http://www.readyheli.com/headspeed-calculator.html)
http://www.trex-store.com/trex-super-combo-p-2696.html (http://www.trex-store.com/trex-super-combo-p-2696.html)
-
4. Miten voin vaihtaa HH:sta Rateen ja vs? (ja mistä tiedän, että tuo on hh)
Miksi haluaisit edes rate tilaan tuon?
Ja kyllä tuo head speed pitää paikkansa, mutta ei se tehosuhde ole 100%. 90-95% lähempänä oikeata ja ei oo pakko ajaa 100% flat käyrällä, mutta saa toki :)
-
mulla on 80% flätti kaasukäyrä idle2:lla ja 75% idle1.aluks mulla oli 95% ja 100% käyrät mut otti nii hulluna jenkaa jo tuolla 95% käyrällä eka testeillä et en koskaan laittanu idle2:sta päälle. :D
-
Miksi haluaisit edes rate tilaan tuon?
Ja kyllä tuo head speed pitää paikkansa, mutta ei se tehosuhde ole 100%. 90-95% lähempänä oikeata ja ei oo pakko ajaa 100% flat käyrällä, mutta saa toki :)
Mielenkiinnosta. En ratella mitään tee :)
En aio lentää flatilla :)
-
mulla on 80% flätti kaasukäyrä idle2:lla ja 75% idle1.aluks mulla oli 95% ja 100% käyrät mut otti nii hulluna jenkaa jo tuolla 95% käyrällä eka testeillä et en koskaan laittanu idle2:sta päälle. :D
Heh. Kiitos vinkistä. Laitan eluksi nuo ohjekirjan käyrät, mutta en ihan 100%:aa :P
-
Heh. Kiitos vinkistä. Laitan eluksi nuo ohjekirjan käyrät, mutta en ihan 100%:aa :P
Ainakin 500 ESP:n manuaalin käyrät on todella oudot, esim. peruslentoon tikku keskellä kaasua on 70% ja kulmia +5, tikku alhaalla kaasu nollilla ja kulmia -2. Eihän tuollaisella käyrällä saa edes kopteria alas kun tuulee. Suosittelin kyllä vähän toisenlaisia käyriä jos tämän manuaalissa on yhtään samanlaiset.
-
Tällaiset on ovat manuaalissa:
Normal
Throttle 100% 65-70% 0%
Pitch +12 +5-+6 -2 - 0
Idle1
Throttle 100% 75% 70% 75 80%
Pitch +12 +5-+6 -5 - -6
Idle2
Throttle 100% 85-90% 100%
Pitch +12% 0% -12
Itelle tärkeää: Leijunta keskitikulla ja normal ja idle1:sen välillä ei ole pomppasua. Simussa mulla on aina idle1 peruslennossa.
-
Näyttäis siltä mitä njs mainitsikin, tulee oleen todella vaikeaa saada kopteri laskeutumaan ennen kuin akku simahtaa tuolla Normi moden pitch käyrällä (liian vähän negatiivisia).
Id1 ja ID2 tiloissa ainakin itse tykkään tasasesta kaasukäyrästä, tuo vakautta lentoon.
Sitten taas tuo ID1 ja ID2 pitch käyrät on sinällään ok, mutta itse suosin täysin lineaarista käyrää (0% - 50% - 100%) molemmissa tiloissa.
-
Tällaiset on ovat manuaalissa:
Normal
Throttle 100% 65-70% 0%
Pitch +12 +5-+6 -2 - 0
Idle1
Throttle 100% 75% 70% 75 80%
Pitch +12 +5-+6 -5 - -6
Idle2
Throttle 100% 85-90% 100%
Pitch +12% 0% -12
Itelle tärkeää: Leijunta keskitikulla ja normal ja idle1:sen välillä ei ole pomppasua. Simussa mulla on aina idle1 peruslennossa.
no nyt täytyy kyllä sanoa että nää näyttää ihan hirveiltä ;D
normimodella ei voi laskeutua juuri mitenkään jos tuulee ja miksi ihmeessä idle 1 on ihan epäsymmetrinen? :D
seuraava kysymys on että miksi haluat opetella alusta "väärin" (tämä tietty mielipidekysymys ja ihmiset suuntautuu erilaisiin lentotyyleihin) laittamalla leijunnan keskelle tikkua?
myöhemmin kun laitat kuitenkin ne käyrät niin että kaasukäyrä on joko governoitu tasaseksi tai muutenvaan mankasta tasanen ja pitch täysin symmetrinen ja keskellä 0 astetta niin silloin sulla ei ole kuitenkaan leijunta keskellä ja tuntuu hassulta kun olet siihen tottunut.
jos haluat välttämättä normitilan että moottori sammu kun tikun laskee niin laita kaasukäyrä vaikka 0 - 70 - 70 - 70 - 70 ja pitch käyrä niin että tikku alhaalla on joku -5 astetta tikku keskellä 0 astetta ja tikku ylhäällä vaikka 8-9 astetta. noilla ei ole läheskään niin jojofiilis. jos tuntuu liian herkältä niin lasket yksinkertaisesti yläpään lapakulmia vaikka seiskaan tms... on hyvä olla kuitenkin vähä "pelastusvaraa" jos tulee tiukka paikka eli kyllä sen kopterin pitää reagoidakkin.
sanoisin että tottumattomalle noilla manuskan käyrillä voi tulla jopa torppi kun laite on niin vikura ajaa. ::)
-
Otetaan ehdotuksia kokeneemmilta viissatkun käyriksi. Give it to me baby! Eli naputelkaas pliis. :)
-
Jos oletetaan, että nupissa on kulmia -12 - +12 0-100% käyrällä niin kaikkii modeihin 20% - 50% - 80% varmaan rauhoittaisi kummasti menoa. Ja kaasuksi 0-70-70-70-70 kuten tohtori tuossa jo ehdottikin. Idle1 ja idle2 sitten sopivat flat käyrät, esim. 80% ja 90%.
-
ne kulmat kannattaa säätää vaikka lapakulmamittaria käyttäen. keskelle tiety 0 ja alas vaikka miinus4-5 astetta. ylös taas joku 8 astetta.
-
normal: 0-70-70-70-70 / 20 - 50 - 80 (-5 - +8 )
idle1: 80-80-80-80-80 / 20 - 50 - 80 (-12 - +12)
idle2: 90-90-90-90-90 / 20 - 50 - 80 (-12 - +12)
Oisko noin? Hämmentävää ;)
Olen tottunut kikkaileen simussa noiden käyrien kanssa. :P Pitää ehkä hieman kokeilla simussa ennen lentoa.
-
Joko saa lähteä töistä kotiin!
-
normal: 0-70-70-70-70 / 20 - 50 - 80 (-5 - +8 )
idle1: 80-80-80-80-80 / 20 - 50 - 80 (-12 - +12)
idle2: 90-90-90-90-90 / 20 - 50 - 80 (-12 - +12)
Throttlet on OK. Lapakulmissa on nyt ajatushärö prosenttien ja asteiden välillä. Jos olet säätäny 0-100 kulmat tuohon -12 - +12 välille ja 50 nollaan, niin silloin 10% käyrällä vastaa 2.4 astetta. Eli 20 = -7.2 ja 80 = +7.2 astetta.
Lapakulmiksi:
Normi 30-50-80 => -4.8 - 0 - +7.2
Idle1: 10-50-90 => -10.8 - 0 - +10.8
Idle2: 0-50-100 => -12 - 0 +12
-
Throttlet on OK. Lapakulmissa on nyt ajatushärö prosenttien ja asteiden välillä. Jos olet säätäny 0-100 kulmat tuohon -12 - +12 välille ja 50 nollaan, niin silloin 10% käyrällä vastaa 2.4 astetta. Eli 20 = -7.2 ja 80 = +7.2 astetta.
Lapakulmiksi:
Normi 30-50-80 => -4.8 - 0 - +7.2
Idle1: 10-50-90 => -10.8 - 0 - +10.8
Idle2: 0-50-100 => -12 - 0 +12
tää näyttää aika oikealta. pitää kuitenkin muistaa että nuppi ei ole lineaarinen että ihan absoluuttisia noi arvot ei ole. tarpeeksi lähellä sitä kuitenkin :)
noilla mä lähtisin kuhan vaan nuppi on mekanisesti säädetty oikein niin että 0= -12, 50= 0, 100= +12
-
Kiitos paljon! :)
-
Lapojen tasapainotus:
62g ja 64g
Painavampaan jouduin lisäämään 2g teippiä kärkeen, että sain keskipisteen kuntoon. Nyt pitäisi laittaa kevyempään siis 4g teippiä. Onkohan tuossa mitään järkeä?
Voiko kevyempään laittaa juureen teippiä keskipisteen hakua varten?
-
Lapojen tasapainotus:
62g ja 64g
Painavampaan jouduin lisäämään 2g teippiä kärkeen, että sain keskipisteen kuntoon. Nyt pitäisi laittaa kevyempään siis 4g teippiä. Onkohan tuossa mitään järkeä?
Voiko kevyempään laittaa juureen teippiä keskipisteen hakua varten?
mitkä lavat kyseessä? en oo koskaan nähny noin pahaa heittoa! onhan molemmat lavat samasta paketista eli keskenään pari?
-
Lapojen tasapainotus:
62g ja 64g
Painavampaan jouduin lisäämään 2g teippiä kärkeen, että sain keskipisteen kuntoon. Nyt pitäisi laittaa kevyempään siis 4g teippiä. Onkohan tuossa mitään järkeä?
Voiko kevyempään laittaa juureen teippiä keskipisteen hakua varten?
??? :o ::) ;D
Ite tasapainotan siten et lapa flybaariin ja siinä haen tasapainokohdan-->siihen merkki--> sitten vesilasi temppu eli ns. akseli lapojen reikien välistä prikat väliin ja muttereilla kiristys(ennen kiristystä lavat pöydällä tasaan,ettei oo V-mallinen ;D)--> sit kahen vesilasin väliin "kiikkuun" ja teippiä KEVYEMMÄN lavan tasapainotus kohtaan et "kiikkuu" vaateris
-
Tuossa neuvoa: http://www.rchelisite.com/rc_helicopter_blade_balancing.php (http://www.rchelisite.com/rc_helicopter_blade_balancing.php)
-
Alignin hiilarilavat. Eli ne mitkä kitissä tulee mukana. Laitoin kevyemmän juureen teippiä ja hieman painavamman keskikohdalle. Sain keskikohdan samaksi ja painoa kummallekkin 65.1g. Takahuiska olivat kummatkin 3g kappale.
-
Dutchmanin linkissä: "Apply small amount of tape". Joopajoo ;D
(http://galleria.zeniitti.net/var/resizes/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6198%20%28Medium%29.JPG?m=1331841774)
-
Dutchmanin linkissä: "Apply small amount of tape". Joopajoo ;D
(http://galleria.zeniitti.net/var/resizes/RC/Align-T-Rex-500-E-Pro/DSCF6198%20%28Medium%29.JPG?m=1331841774)
en nyt tiedä onko tää jo riittävä syy mutta ite kysyisin ainakin takuuseen uusia lapoja. noita en kattelis kyllä
-
Läjän teippiä jos pistää lavan kärkeen, niin olisi kiva nähdä mitä tapahtuu kun on nupissa 2000 rpm, ja saada tietoon että mitä eroa sillä teippinipulla on vaikkapa painon suhteen, kun ei ole liimattukkaan painopisteeseen.
-
Laitoin mailia rekkulakauppaan.
-
Ensimmäiset testit suoritettu. Pyörittelin lapoja tuossa pihassa niin, että ei noussut ilmaan. Olisiko ollut 40% throttle. Kopteri on noilla kierroksilla täysin tärinätön.
Ensin kuitenkin piti hakea apuja irkistä, koska en saanut lapoja pyöriin. Futtessa pitää kuulemma laittaa reverse throttle kanavalle ::)
No noparihan siinä meni ihan sekasin ja piti ohjelmoida uudestaan.
JES!
Rekkula-kauppa laittoi mailia takaisin, että lavat pitää lähettää tarkastukseen. Niin ja tuon 3G piuhan kuulemma pitäisi käydä tuohon.. "ok".
-
Ettei sulle vaan ole eksynyt vanhan 3G:n piuha, siinä on isompi liitin, kuvasta päätellen tuohon sopii 3GX:n piuha.
-
Ettei sulle vaan ole eksynyt vanhan 3G:n piuha, siinä on isompi liitin, kuvasta päätellen tuohon sopii 3GX:n piuha.
Tuo selittäisi asian. Laitoin rekkulakauppaan kuvia vielä.
-
Heti aamusta lapoja pyöritteleen. Tällä kertaa 70% ja melkein ilmaan. Vielä ei löytynyt kanttia nostaa koko landaria ilmaan ::)
-
Tämä säie näkee kuolemansa. Kopteri kasassa sekä lennetty. Lätinät jatkukoon: zenixin kopteriharrastus (http://www.kopterit.net/index.php?topic=13956.0)