Kopterit.net

Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: HJK - 22 Tammikuu, 2012, 19:49:00

Otsikko: Monenko "polen" moottori?
Kirjoitti: HJK - 22 Tammikuu, 2012, 19:49:00
Kyseessä RCM-BL600M 1220KV A1029 sähkömoottori (600 rex).

Pitäisi saada ilmoitettua oikea "pole"-arvo säätimelle (Jeti Spin säätöboxilla), muuten ei kierroslukudata täsmää. Säätimen ohjelma kyselee myös moottorin ennakon perään?

Onko tästä "pole" -arvosta tietoo ???
Entä moottorin ennakosta?
Otsikko: Vs: Monenko "polen" moottori?
Kirjoitti: zodiak - 22 Tammikuu, 2012, 22:51:50
Käsiittääkseni pole on helppoa laskea lasket vain monta magneettia siellä pyörii?
Otsikko: Vs: Monenko "polen" moottori?
Kirjoitti: HJK - 23 Tammikuu, 2012, 14:11:27
Käsiittääkseni pole on helppoa laskea lasket vain monta magneettia siellä pyörii?

Ei taida mennä noin (?) -mangneettiliuskoja hirmuinen määrä! Toinen "ohje" on laskea kämilamellien luku, mutta ei sekään vastannut (aikonaan) valmistajan antamaa tietoa. Eikä oikein innosta purkaa ja avata RCM-BL600M 1220KV A1029 moottoria kopterista :(

Toinen kysymysmerkki on tämän moottorityypin ennakko? - siitäkään ei ole mitään mainintaa motin esittelyssä.

Väärillä asetuksilla escin muistiin tallettuu ihan hurjia kierroslukuja, eikä oikeita arvoja saa asetettua governoor toiminnalle (kierrosluvun ylä ja alarajat).

Näistä harjattomista on aikonaan ollut juttua ja taulukkokin erityypisten moottorien arvoista ja asetuksista, mutta hakupalvelut ei vaan tuota enään tulosta (toisella foorumilla).
Otsikko: Vs: Monenko "polen" moottori?
Kirjoitti: B12 - 23 Tammikuu, 2012, 14:59:43
mangneettiliuskoja hirmuinen määrä!

Ei niitä nyt niin "järjetöntä" määrää ole. Siinä kymmenen paikkeilla luultavimmin. Magneettien määrä on se oikea lukema.
Otsikko: Vs: Monenko "polen" moottori?
Kirjoitti: zodiak - 23 Tammikuu, 2012, 15:45:47
Rupes itseäkin arvelluttamaan, kun ei moista ole tarvinnut näissä helikopteri systeemeissä miettiä. Tuolla on asia melko havainnollisesti selitetty. http://www.helifreak.com/showthread.php?t=340376 (http://www.helifreak.com/showthread.php?t=340376)
Otsikko: Vs: Monenko "polen" moottori?
Kirjoitti: Kumppari - 23 Tammikuu, 2012, 16:59:15
eikös se mankeettien määrä pitänyt jakaa kahdelle? eli jos on 16 makneettia niin sitten on 8 napainen motti. vai muistanko mä taas väärin ;D
Otsikko: Vs: Monenko "polen" moottori?
Kirjoitti: taski63 - 23 Tammikuu, 2012, 21:01:10
eikös se mankeettien määrä pitänyt jakaa kahdelle? eli jos on 16 makneettia niin sitten on 8 napainen motti. vai muistanko mä taas väärin ;D

Juu mutta jokaisessa magneetissa on kaksi napaa; 6 magneettia = 12 napaa (poles), ja se jaetaan kahdella. En tiedä miksi, mutta näin se kai on tapana ilmaista. Eli magneettien määrä = poles. Tai siis näin lukenut jostain rcgroupsista  ;D
Otsikko: Vs: Monenko "polen" moottori?
Kirjoitti: HJK - 24 Tammikuu, 2012, 00:03:12
Löytyi ohje, joka kehoittaa kysymään moottorin valmistajalta  :D
Jos tietoa ei ole saatavissa, niin mitataan moottorin maksimikierrosluku ja verrataan escin tallettamaan dataan. Vaihdellaan pole-lukua kunnes molemmat kierrosluvut täsmää ja siitä saadaan tietää moottorin oikea pole luku.

Pitäisiköhän sittenkin irroittaa ja purkaa motti... ??? - tai ostaa tilalle kiinahalpis esc, joka ei turhia asetuksia kysele  ::)

Harjallisissa moteissa oli ennekko helppo juttu kiertää hiilipäädystä ja sillä säädettiin sopiva hyötysuhde kullekkin kuormalle. Isolla huiskalla n. 10-astetta ja siitä lisättiin ennakkoa tarpeen mukaan jopa n.30-asteeseen ja virtaa alkoi kulumaan (tehojen myötä) ja hiilipöly sotki liidokin moottoritilan.

Millaisilla ennakoilla porukka mahtaa kopterimottejaan ajaa?
Otsikko: Vs: Monenko "polen" moottori?
Kirjoitti: LoneWolf - 24 Tammikuu, 2012, 00:54:39
Harjallisissa moteissa oli ennekko helppo juttu kiertää hiilipäädystä ja sillä säädettiin sopiva hyötysuhde kullekkin kuormalle. Isolla huiskalla n. 10-astetta ja siitä lisättiin ennakkoa tarpeen mukaan jopa n.30-asteeseen ja virtaa alkoi kulumaan (tehojen myötä) ja hiilipöly sotki liidokin moottoritilan.

Periaatteessahan ennakko näissä toimii aivan samalla tavalla, lisää ennakkoa = lisää tehoa hyötysuhteen kustannuksella. Erona se että sitä säädetään elektronisesti eikä mekaanisesti. Ja hiilipölyn sijaan saat elektroniikkasavua jos tarjoilet niin paljon ennakkoa että paikat eivät kestä...
Otsikko: Vs: Monenko "polen" moottori?
Kirjoitti: HJK - 25 Tammikuu, 2012, 07:42:39
Periaatteessahan ennakko näissä toimii aivan samalla tavalla, lisää ennakkoa = lisää tehoa hyötysuhteen kustannuksella. Erona se että sitä säädetään elektronisesti eikä mekaanisesti. Ja hiilipölyn sijaan saat elektroniikkasavua jos tarjoilet niin paljon ennakkoa että paikat eivät kestä...

Kokeilin 20 asteen ennakkoa! Ei olisi pitänyt, sillä 600-moottorin kytkentähetkellä nykäys oli niin kova että kopteri teki pirot ja vetoratas menetti hampaansa. Uusi pääratas ja nollaennakolla kopteri käynnistyi pehmeästi ilman nykäystä, niin kuin pitääkin. Kopterin moottorin ennakko on siis nolla astetta. 10 asteen ennekko viellä toimii, mutta siinäkin tuo tehojen kytkentä on tuntuva nykäys.

Oletuksena ennakosta on tehon kasvu ja kovempi virran kulutus, mutta sitä en viitsinyt mitata pakkasessa. Tuo käynnistyskäyttäytyminen riitti tällä erää tästä asiasta.
Otsikko: Vs: Monenko "polen" moottori?
Kirjoitti: taski63 - 25 Tammikuu, 2012, 10:43:07
Mainitaan nyt vielä tuolle kyseiselle moottorille googlettelu tuottama vastaus helifreak- (http://helifreak.com/showthread.php?t=345487)sivustolta: 6 poles. Onpahan täällä jos joku sattuu tarvitsemaan.
Otsikko: Vs: Monenko "polen" moottori?
Kirjoitti: HJK - 25 Tammikuu, 2012, 17:30:39
Mainitaan nyt vielä tuolle kyseiselle moottorille googlettelu tuottama vastaus helifreak- (http://helifreak.com/showthread.php?t=345487)sivustolta: 6 poles. Onpahan täällä jos joku sattuu tarvitsemaan.
Mainiota, kiitoksia! - sillä myyjä arveli (tänään) kyseessä olevan 10 - polen moottori ???
Ei siis ihme että data kierrosluvuista ei täsmännyt.