Kopterit.net

Tekniikka => Asetukset, säädöt ja vinkit => Aiheen aloitti: jekuusi - 18 Tammikuu, 2012, 15:39:02

Otsikko: Tahmea nuppi (trex 600 E Pro) Ei vieläkään- RATKAISTU NUIJANKOPAUTUKSELLA.
Kirjoitti: jekuusi - 18 Tammikuu, 2012, 15:39:02
Kaikki muu uutukaisessani on hyvin, mutta pyöräyttäessä nuppi pyörii tahmeasti. Syy on se, että autorotaatioratas on tiukasti kiinni yhdensuuntaislaakerin rungossa. En ymmärrä miksi nuppi ei pyöri vapaasti. Syy ei ole torque tubessa tai perässä. Olen tsekannut piirustukset moneen kertaan, hommannut uudet osat ja ainoa johtopäätös on se, että rattaat ottavat toisiinsa kiinni sisältä. Osaiskos joku vinkata, missä syy?

-Jere
-EDIT eipä ollut taiwanilainen pistänyt laakereita tarpeeksi syvälle. RATKESI muovivasaran iskulla!!!!
Otsikko: Vs: Tahmea nuppi (trex 600 E Pro)
Kirjoitti: Sandu - 18 Tammikuu, 2012, 16:40:47
yleensä ne ei pyöri hirveä hyvin ilman lapoja, kokeileppa lapojen kanssa jos niin et jo tehnyt ;)
Otsikko: Vs: Tahmea nuppi (trex 600 E Pro)
Kirjoitti: J@ni - 18 Tammikuu, 2012, 18:37:29
Omassani oli ihan sama brobleema.
Mulla oli syynä se että pääakselin alapään pultin reikä oli liian ylhäällä, joten päärattaan ja autorotaatiorattaan päittäisvälys on aivan liian pieni ja siitä syystä ei pyöri kunnolla.
Ite korjasin tilanteen viilaamalla autorotaatiorattaassa olevaa pultin reikää aavistuksen siihen suuntaan että välystä on hieman enemmän ja näin sain pyörimään rattaat herkästi.
Kannattaa myös huomioida sen pienen sateenkaarirattaan välys, eli se ratas mistä lähtee torque tubelle veto.
Jos välys on liian pieni niin se hajoaa! 

Ei varmaan tartte kertoo että mistä tiedän?
Otsikko: Vs: Tahmea nuppi (trex 600 E Pro)
Kirjoitti: jekuusi - 18 Tammikuu, 2012, 18:54:47
Minusta välys on ihan ok, mutta tahmeus tulee juuri autorotaatiorattaan sisäosan tarrautumisesta päärattaaseen. Ihmeellinen juttu, mutta mietin, onko tuolla tahmeudella merkitystä?
Otsikko: Vs: Tahmea nuppi (trex 600 E Pro)
Kirjoitti: J@ni - 18 Tammikuu, 2012, 19:08:41
Minusta välys on ihan ok, mutta tahmeus tulee juuri autorotaatiorattaan sisäosan tarrautumisesta päärattaaseen. Ihmeellinen juttu, mutta mietin, onko tuolla tahmeudella merkitystä?

On sillä se merkitys että autorotaatiossa tahtoo pyöriä moottori mukana ja sehän tietty syö inertiaa aika tehokkaasti.
Minulla tämä päittäisvälys juuri aiheutti sen tahmeuden, onko sulla päittäisvälystä näiden rattaiden välillä?
Sen huomaa hyvin kun ottaa sen akselin pois paikoiltaan ja laittaa ne rattaat paikoilleen niin ne pyörii tahmeesti ja sit kun ottaa pultin pois ja laittaa tilalle vaikka ohkaisemman pultin niin rattaat pyörii herkästi.
Otsikko: Vs: Tahmea nuppi (trex 600 E Pro)
Kirjoitti: jekuusi - 18 Tammikuu, 2012, 19:19:51
Nimenomaan, kun kiristän pultin loppuun saakka homma menee tahmeaksi. Täytyy ottaa viila käteen. Kiitos vinkistä!
-jere
Otsikko: Vs: Tahmea nuppi (trex 600 E Pro) Ei vieläkään!
Kirjoitti: jekuusi - 21 Tammikuu, 2012, 17:29:19
Hei!

Ei nyt auta viilaus. Edelleen tahnaa kliinni ja tekee se, että kun laskeutumisen jälkeen laskee tehot pois, kuussatanen hyppii kitkan takia kuin vikuri humma lapojen inertian takia. Lisäksi tahmeus tehnee sen, että perä vatkaa eikä gyron säätö auta. En kertakaikkiaan enää keksi, mitä tehdä. Tahmeus alkaa siitä, kun vetää akselin läpi menevän pultin kiinni (ei tiukalle), jos pultin jättää vähän löysälle kitkaa ei ole - mutta tämä on turvallisuusriski ja aiheuttaa myös sen, että autorotaatioratas ei linjaannu pääakselin kanssa. Apuva. Kun vain saisin tuon pois!! >:(
Otsikko: Vs: Tahmea nuppi (trex 600 E Pro) Ei vieläkään!
Kirjoitti: J@ni - 21 Tammikuu, 2012, 17:42:32
Ompas se sitkeessä...   ???
Toi kuulostaa just samalta kuin oli minun ongelma.
Itse sain sen kuntoon viilaamalla reikiä hieman soikeaksi niin että päittäisvälys kasvaa.
Ethän kiristä pulttia liikaa?