Kopterit.net
Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: pilot4fn - 11 Tammikuu, 2012, 06:30:14
-
Taas vaihteeksia olisi tietämätön avun tarpeessa.
Mulle tuli tänään postiin 5 kpl 400mAh akkuja ja 5-haaranen latauspiuha (ei balansoiva) niille. Tarkoitus ois saada ladattua akut nopeesti pojan Walkera 4#3B kopteriin.
Vaan kuinka monen ampeerin virralla näitä pitäis ladata? :-\
Akut on tosiaan 400mAh 1S 20C ja laturina Accucel-6 (jolla oon lataillut lipoja jo 450 koptriini).
Kaikki apu ois todella tervetullutta jotta ei tarttes odotella orkkislaturin yksi kerrallaan lataamista @ 20min.
-
Eikö akuissa lue mitä latausvirtaa ne kestää?
Alkuperäisen laturin nopeudesta voisi arvella sen lataavan 1A virralla, joten se lienee turvallinen. Eli 5 x 1A = 5A kun lataat kaikkia samaan aikaan.
-
Accucel 6 on 50W laturi(turnigy), 11.1V(3s) akkuun sillä saa tuupattua maksimissaan about 4.5A.
Laturin lataus nopeudella ei ole mitään yhteista turvallisuuden kanssa, omasta laturista saa vaikka 36A 3-kennoiseen akkuun sisälle, joka ei ole välttämättä ihan turvallista..
Jos laturin teho on 50W niin jaa se jännitteellä saat virran..
Eli yhteen akkuun teoriassa mahdollista laittaa 50:3.7 = ~13A virtaa, en suosittele.
Jos taas lataat 5 sarjassa jolloin yhteis jännite on n.18,5v -> 50w/18.5v = ~2.5A
1C latausvirta 400mah akun kohdalla on 0.4A, taitaa aika yleinen olla akuissa vieläkin 2C, eli 0.8A virralla voisi ladata.. teoriassa olisi mahdollista ladata noita akkuja 2C virralla 16kpl sarassa :D
Lauturi ei pysty kuin 6S jännitteeseen eli 6s2p(2kpl 6-kennoisia rinninakytkettynä) pakkat olisi mahdollinen ladata kerralla 0.8A virralla, hieman suuremmallakin(1.1A) mikäli akut sen kestää (3kpl 6s akkuja rinnan voisi vielä ladata 0.7A virralla joka on maksimi).
Säätämistä, eli kysymykseen lienee lyhyt vastaus, selvitä mikä C-arvo on annettu lataukselle kyseisille akuille ja laske virta -> 1000mah = 1A, 400mah=0.4Ah =0.4A tyylillä kapaisteettista virta ja kerro se C-luvulla..
Toivottavasti tuli oikein näin aamusta mietittynä.
Tuo nykyinen 20mins kyllä viittaa 2C lataukseen jolla jo laskeskelin... eli jos ekut ei kestä kovempaa niin sitten niitä pitää alkaa viritellä rinnan/sarjaan jossa omat haasteensa..
-
Jos taas lataat 5 sarjassa jolloin yhteis jännite on n.18,5v -> 50w/18.5v = ~2.5A
1C latausvirta 400mah akun kohdalla on 0.4A, taitaa aika yleinen olla akuissa vieläkin 2C, eli 0.8A virralla voisi ladata.. teoriassa olisi mahdollista ladata noita akkuja 2C virralla 16kpl sarassa :D
Säätämistä, eli kysymykseen lienee lyhyt vastaus, selvitä mikä C-arvo on annettu lataukselle kyseisille akuille ja laske virta -> 1000mah = 1A, 400mah=0.4Ah =0.4A tyylillä kapaisteettista virta ja kerro se C-luvulla..
Hienoa! Paljon kiitoksia tästä. Akut on Hobbykunkun akkuja ja näillä tiedoilla pääsen jo hyvin eteenpäin. 8)
Illalla kolvailen piuhat kiinni akkuihin ja sen jälkeen lataileen. Tarkoitus olisi 'julkaista' kopteri Jani pojalleni lauantaina ja lähtee silloin Vihtiin sisähalliin katsoon miten Jani osaa lennätellä simuharjoittelun ja coax kopterin jäljiltä.
-
Onko tuo "5-haaranen latauspiuha" sellainen johon akut laitetaan rinnan?
Suosittelen lataamaan tuollaiset 1-kennoset pikkuakut rinnan, koska silloin ei tarvitse balansoida akkujen jännitteitä mitä pitää tehdä jos ne lataa sarjassa. Rinnan latauksessa ei ole myöskään väliä kuinka monta akkua on kerralla kiinni laturissa (jos vaan laturista lähtee riittävästi amppeereja). Siis niin voi ladata helposti ne 1-5 akkua kunhan vain muistaa säätää virran sopivaksi akkumäärän mukaan (kun taas sarjaan kytketyssä latauskaapelissa pitää oikosulkea ne paikat joissa ei ole akkua ja säätää laturista kennomäärä sopivaksi ja tietenkin pitää olla se balanssi piuha).
Myös on suotavaa että sarjaan kytketyssä latauksessa kennojen jännitteet olisi lähellä toisiaan latausta aloittaessa, kun taas rinnan latauksessa sillä ei ole niin väliä koska täydempi akku lataa tyhjempää akkua ja akut näin balansoituu samaan jännite tasoon automaattisesti.
-
Myös on suotavaa että sarjaan kytketyssä latauksessa kennojen jännitteet olisi lähellä toisiaan latausta aloittaessa, kun taas rinnan latauksessa sillä ei ole niin väliä koska täydempi akku lataa tyhjempää akkua ja akut näin balansoituu samaan jännite tasoon automaattisesti.
onhan tuossa rinnan latauksessakin olemassa se mahdollisuus että kun pistää täyden ja tyhjän akun vierekkäin kiinni niin sähköä liikkuu täydestä tyhjään liian kovin ja joku paikka (akku tai johdot) antautuu. no ei välttämättä näin pienissä akuissa mutta isommissa kumminkin. mutta tosiaan, pieni ero ei polta mitään.
-
Onko tuo "5-haaranen latauspiuha" sellainen johon akut laitetaan rinnan?
Suosittelen lataamaan tuollaiset 1-kennoset pikkuakut rinnan, koska silloin ei tarvitse balansoida akkujen jännitteitä mitä pitää tehdä jos ne lataa sarjassa. Rinnan latauksessa ei ole myöskään väliä kuinka monta akkua on kerralla kiinni laturissa (jos vaan laturista lähtee riittävästi amppeereja). Siis niin voi ladata helposti ne 1-5 akkua kunhan vain muistaa säätää virran sopivaksi akkumäärän mukaan (kun taas sarjaan kytketyssä latauskaapelissa pitää oikosulkea ne paikat joissa ei ole akkua ja säätää laturista kennomäärä sopivaksi ja tietenkin pitää olla se balanssi piuha).
Myös on suotavaa että sarjaan kytketyssä latauksessa kennojen jännitteet olisi lähellä toisiaan latausta aloittaessa, kun taas rinnan latauksessa sillä ei ole niin väliä koska täydempi akku lataa tyhjempää akkua ja akut näin balansoituu samaan jännite tasoon automaattisesti.
Ymmärtääkseni kyseessä on juuri tuo 'rinnan' kytketty piuha... ???
Tässä on linkki piuhaan minkä ostin:
http://www.ehirobo.com/shop/product_info.php?cPath=465_215&products_id=9067 (http://www.ehirobo.com/shop/product_info.php?cPath=465_215&products_id=9067)
Tarkoitus on ajaa akut noin 80% kuivaksi, minkä jälkeen lataisin niitä yhdessä tuolla piuhalla ja silloin myös niiden lataustaso pitäisi olla aika lähellä toisiaan.
-
Tuossa ei näköjään sanota onko se sarjaan vai rinnankytkemispiuha, mutta aika epätodennäköistä että ois sarjaan. Hyvin onnistuu, itse lataan kaikki akut noin :)
-
No näkeehän sen nyt heti tosta piuhasta että kaikki on kytketty rinnakkain :)
Eli lataat niin monta akkua kerrallaan kuin haluat ja kerrot vaan yhden akun latausvirran akkujen määrällä.
Esim jos lataat yhtä akkua 0.8A virralla niin kolmea sitte töötätään 2.4A ja tulee samaa vauhtia täyteen.
Kaikki akut pitää sitte olla suunnilleen yhtä tyhjiä kun ne tohon laitat. Ei se oo niin tarkkaa kuitenkaan kuhan ei tyhjää ja täyttä laita keskenään
-
äkkiähän tuon tarkistaa vaikka yleismittarilla :)
muutenkin on ihan hyvä mittailla ja tarkastella noita kiinalaisten juotoksia. useamman kerran olen nähnyt ettei ole pohjaan asti työnnetty johtoa liittimeen, ja sitten vähän vain reunoista tinattu kiinni. mulle olivat yhteen akkuun tehneet jekun ja laittaneet mustan johdon plusnapaan, ja punasen miinusnapaan. hetkenaikaa sai raapia takaraivoa kun laturi piippasi erroria kun koitin sitä ekaa kertaa ladata. hyvä ettei tullut tökättyä suoraan kopteriin. nyttemmin on ollut tapana tarkistaa kumpi johto on plussa ;)
-
Munkin täytyy vissiin tilata lankku msr-x:n akuille, kuus kappaletta on nyt akkuja valmiudessa ;D
-
onhan tuossa rinnan latauksessakin olemassa se mahdollisuus että kun pistää täyden ja tyhjän akun vierekkäin kiinni niin sähköä liikkuu täydestä tyhjään liian kovin ja joku paikka (akku tai johdot) antautuu. no ei välttämättä näin pienissä akuissa mutta isommissa kumminkin. mutta tosiaan, pieni ero ei polta mitään.
Joo ainahan on mahdollista laittaa tyhjä ja täysi akku kiinni vierekkäin, mutta jos virtapiuhoista laittaa ensin kiinni eikä tasaus piuhoista niin periaatteessa mitään "räjähtävää" pitäisi käydä (tasauspiuhat ei kestä virtaa). Korkeintaan piuhat hieman lämpenee ja akkujen käyttöikä lyhenee. Kuitenkin tyhjän ja täyden akun jännite-ero on suhteellisen pieni. Jos tyhjä akku on 3.6V ja täysi akku 4.2V niin jännite-ero on vain 0.6V. Tuon jänniteen kun jakaa akkujen yhteenlasketulla sisäisellä resistanssilla (resistanssi riippuu siitä miten hyvälaatuinen ja kuinka uusi akku on käytössä) niin kyllähän siellä virtaa liikkuu akkujen välillä ainakin laskennallisesti, mutta koska täyttä akkua kuormittaessa akun jännite aina laskee, niin se pienentää virtaa eikä mitään katastrofia pitäisi syntyä. Tuloksena on vain kaksi puolillaan olevaa akkua joiden eliniät ovat kokeneet kolauksen ;) On kuitenkin ihan eri asia jos akku vaikka oikosuljetaan jolloin jännite-ero on täysi 4.2V verrattuna akkujen rinnan kytkentään.
Ja niille jotka eivät ymmärtäneet ylläolevasta tekstistä niin lyhyesti: ei tietenkään ole suositeltavaa eikä järkevää laittaa tyhjää ja täyttä akkua rinnan.
Mutta takaisin asiaan. Tälläinen on vähintäänkin erinomainen ostos (ja halpa) että pystyy tarkistamaan mikä akku on täynnä ja mikä tyhjä:
http://www.dealextreme.com/p/digital-multi-cell-lithium-battery-voltage-led-display-for-r-c-models-10787 (http://www.dealextreme.com/p/digital-multi-cell-lithium-battery-voltage-led-display-for-r-c-models-10787)
-
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10952 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10952)
Suosittelen tätä, itsellä ollut toista vuotta nyt käytössä ja on tarkka. Olisko heitto n. 0.001V ku testasin labrajännitelähteestä