Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => E-Flite helikopterit => Aiheen aloitti: kellarihiisi - 10 Tammikuu, 2012, 22:00:57
-
voiko perämoottorin mitata onko se kunnossa, onko se tavallinen tasavirtamoottori.
minkälaista jännitettä piuhoista pitäisi tulla.
kiitos ja tänks
-
voiko perämoottorin mitata onko se kunnossa, onko se tavallinen tasavirtamoottori.
minkälaista jännitettä piuhoista pitäisi tulla.
kiitos ja tänks
Mittaa paljon moottori syö virtaa ja lämpeneekö se. Tuo jännite pitäisi olla ainaki yli 3v, mutta kun en tarkalleen tiedä.. Sehän on tavallinen harjallinen DC moottori.
-
DC 10v ja risat tulee kopterista, kypsä taitaa olla tuo kone, oli vaan epävarmaa kun välillä toimi ja ei, eli uuden ostoon.
Tutkitaanpa samalla tuon moottorin sielun elämä ruumiinavauksella.
-
Ei se moottori aivan romuna ollut, mutta on siellä ollut vissiin helvetillinen kuumuus, kun näyttäs että kytkentälankojen tinat on sulaneet ja lentäneet pitkin seiniä, nuo hiilivarret oli myös lämmenneet reippaasti ja muuttuneet melko lerppanaksi, eli tämmönen tällä kertaa, käyttötunteja ehkä 20 akullista, aika lyhyt elämä oli tuolla värkillä.
Kuva: http://kuvablogi.com/nayta/3396048/ (http://kuvablogi.com/nayta/3396048/)
-
Ei se moottori aivan romuna ollut, mutta on siellä ollut vissiin helvetillinen kuumuus, kun näyttäs että kytkentälankojen tinat on sulaneet ja lentäneet pitkin seiniä, nuo hiilivarret oli myös lämmenneet reippaasti ja muuttuneet melko lerppanaksi, eli tämmönen tällä kertaa, käyttötunteja ehkä 20 akullista, aika lyhyt elämä oli tuolla värkillä.
Kuva: http://kuvablogi.com/nayta/3396048/ (http://kuvablogi.com/nayta/3396048/)
Joo, ihan tavallista, ne on nuo harjalliset :D
-
Nyt siinä on uusi moottori perässä, pyörii muttei reagoi vipuun, mikähän nyt on rikki ????
ny meni sormi suuhun.
-
Kokeile ainakin bindata uudestaa kopu ja ohjain...
-
nyt minä olen sitten sekaisin noiden johtojen kanssa, apua.........
-
nyt minä olen sitten sekaisin noiden johtojen kanssa, apua.........
Mitä epäselvää niissä on?
-
niin että mikähän johto oli missäkin tuossa vastaanottimessa, vasemmalta lukien, 1. yksi johtoinen pistoke, keltainen alas, 2. menee jonnekkin moottorin alle, musta alas. 3. oikeanpuoleinen servomoottori, musta alas. 4. etu servomoottori, musta alas. 5. gyrolle, samassa nipussa tuo 1.keltainen yksinäinen karva, musta alas. 6. liitin tyhjä. 7. vasen servomoottori, musta alas.
onko siellä päinkään.
kerrotko vielä miten se bindaus tapahtuu. thänks.
-
http://www.e-fliterc.com/Products/Support.aspx?ProdID=EFLH1500 (http://www.e-fliterc.com/Products/Support.aspx?ProdID=EFLH1500)
Tuolla on manuaali pdf:nä, jos sulla ei sitä ole. Siellä on ohjeet bindaukseen, näemmä sivu 22. Noista piuhoista täytyy kyllä sanoa, etten ole niitä irti ottanut kertaakaan :)
-
niin että mikähän johto oli missäkin tuossa vastaanottimessa, vasemmalta lukien, 1. yksi johtoinen pistoke, keltainen alas, 2. menee jonnekkin moottorin alle, musta alas. 3. oikeanpuoleinen servomoottori, musta alas. 4. etu servomoottori, musta alas. 5. gyrolle, samassa nipussa tuo 1.keltainen yksinäinen karva, musta alas. 6. liitin tyhjä. 7. vasen servomoottori, musta alas.
onko siellä päinkään.
kerrotko vielä miten se bindaus tapahtuu. thänks.
Katoppa tuosta kuvasta. Sullahan on varmaan samanlainen vastari?
(http://i.ebayimg.com/t/Spektrum-AR6100e-RC-HELI-RX-6100e-EFLITE-BLADE-400-CX3-/13/!BedT(zQ!Wk~$(KGrHqMH-CMEret!,M9zBK9Yu!P(4Q~~_3.JPG)
-
joo, kyllä se samanlainen on, mutta ei tuo vielä kerro ainakaan minulle mitään,
kaikki johdot samanlaisia, mutta who is who.
-
joo, kyllä se samanlainen on, mutta ei tuo vielä kerro ainakaan minulle mitään,
kaikki johdot samanlaisia, mutta who is who.
No, throttle=kaasu, rudder=perä, aileron ja elevator=nupin servot. Kato sieltä mikä johto menee mihinki.
-
kyllä ne nyt näyttäs kaikki toiminnot toimivan, paitsi, peräroottori,
yrittää pyöriä, ja kun antaa yhden (lisää) napsun trimmiä oikealle, ryntää kuin
piru oikealle, eli samaan suuntaan kuin pääroottori ja pyörii kuin väkkärä,
ei tullu helevettiäkään tästä minun hommasta.
mutta kiitos kuitenkin kaikille neuvoista.
-
mikähän tästä nyt in rikki, gyro ???
-
Eli siis tajusinkohan nyt, ylhäältä katsottuna sitten kun se takapotkuri lähtee pyörimään, alkaa kopteri pyöriä kovaa myötäpäivään? Ootko sattumalta koskenut siihen gyron kyljessä olevaan säätöruuviin? Tulis vaan mieleen, että jos siitä säätää gyron herkkyyden täysille, niin se saattais tehä tollasta...
Tossa mun aiemmin linkittämässä manuaalissa on sivulla 15 se kohta missä sen kannattaa olla.
-
saako tossa perän moottorin liitintä väärinpäin?
-
Liitin ei mene väärinpäin, jos nyt tehtaalla ei olisi moottorin merkinnät (+ -) vaihatanut paikkaa.
Trimmi on säädetty 5 napsua ääri vasemmasta oikealle, kone pysyykin suunnassan (liukkaalla lattialla), ja sitten kun alkaa irtoamaan, alkaa villi pyöriminen roottorin suuntaan.
Gyron ruuvi oli säädetty noin kello 9:30- 10 kohdalle, ollu siinä jo uutena, väänsin sen kello 9:ään,
ei vaikutusta.
Ostanko uuden gyron ??
-
Hei siellä pohjassa on se proportional mix-säätö, kokeile kääntää sitä pienemmälle. Se sitten vähentää takaroottorin kierroksia suhteessa pääroottoriin.
-
Gyron säädöistä vielä, sitä pystyy säätämään ohjaimestakin, jos sen niin virittää. Eli silloin gyron herkkyyttä säätää myös se ohjaimen yläosassa oleva channel 5 säädin. Eli kokeile sitä säätää nollaan, eli vastapäivään niin paljon kuin menee ja katso mitä tapahtuu :) Jos se on siitä säädöstä kiinni, niin sitten ei pitäis takapotkurin juuri edes reagoida mihinkään.
-
kellarihiisi, pistin privaa.