Kopterit.net
Tekniikka => Lavat => Aiheen aloitti: Ducatirocks - 30 Joulukuu, 2011, 20:21:43
-
Kasailin tässä vapaiden aikana viimein HK450Pro -pakettia ja kaikki on toistaiseksi mennyt kohtuu hyvin. Suraava asia kuitenkin vaivaa...
Eli peräroottori on takaa katsoen selvästi alas päin kallellaan, eli akseli on kallellaan! Kuuluuko näin olla??? Peräputken etuosan hahlo on oikealla paikallaan putken tukimokkulassa (missä hihnaratas on) ja peräroottorin nasta on paikallaan putken peräosan reiässä. Kaikki pitäisi olla siis kunnossa.
Lähdin tätä kysymään kun myös kahdessa käyttämättömässä peräputkessa hahlo ja reikä ovat myös eri linjassa ja aloin epäileen, ehkä näin kuuluu ollakkin.
Eli vielä: kuuluuko peräroottorin akseli takaa päin katsoen olla vaakatasossa vai kallellaan alas päin?
-
Keskimäärin kaikki, mitä olen rakentanut, ovat kyllä niin että peräroottorikehä on 90 asteen kulmassa nähden pääroottoriin. Jotain skaalakoptereita saattaa olla, missä perän kulma on eri. Uskoisin että tuossakin pitäisi olla perä ihan normaalisti.
Voitko ottaa kuvia, helpottaisi huomattavasti hahmottamaan ongelmaa.
-
Jos etupäässä putki on kunnolla paikallaan, eli uloke putken hahlossa ja peräpäässä vakaajan kiinnityksesäs oleva tappi putken reijässä ja silti on selkeästi alaspäin niin vika on joko peräputkessa, hahlossa tai reijän paikassa.
Kyllä niiden pitäisi samassa linjassa olla, jos ei ole joku HK:n uusi innovaatio... kaikissa itselläki vastaan tulleissa ovat olleet linjassa. Veikkaisin että putket on virheellisiä.
-
Tästä on kysymys.... ?!? Omasta mielestänikin kyllä pitäisi olla suorassa! Siis peräroottorin akseli 90 ast kulmassa runkoon nähden. (HUOM äläkäätten verratko tässä vinossa olevaan fly bariin!)
-
Tästä on kysymys.... ?!? Omasta mielestänikin kyllä pitäisi olla suorassa! Siis peräroottorin akseli 90 ast kulmassa runkoon nähden. (HUOM äläkäätten verratko tässä vinossa olevaan fly bariin!)
Pitäisi kyllä olla 90 astetta, mutta tuommoisesta kulmasta ei ole mitään käytännön haittaa. Protoksessa joillain peräputkiyksilöillä on esiintynyt samanlaista muutaman asteen killitystä eikä lennossa kyllä keksi mitään sanottavaa. Sehän teoriassa vaan miksaa pikkaisen rudderia elevoniin mutta käytännössä et mitään huomaa.
Kovaa ajoa...
-
Loysaa ruuvit ja kaanna suoraksi... jos ei kaanny, suurenna perapaan reikaa.
-
Itseasiassa piti kurkata oman Align poron perää ja sehän on myös hitusen noin. Ei ihan noin paljon, mutta on kuitenkin. Ei muutaku ilmaan vaan.
-
Itseasiassa piti kurkata oman Align poron perää ja sehän on myös hitusen noin. Ei ihan noin paljon, mutta on kuitenkin. Ei muutaku ilmaan vaan.
"Ilmaan vaan"... Into on kova, mutta tohon on vielä tovi.
Otin irti asennetun putken (se sokkatappi irtoaa sopivasti väännetyllä n. 1mm rautalangalla purkamatta takaratastoa!) ja kaikissa kolmessa putkessa sama pieni kiertokulma etuhahlon ja takareiän välillä... Herää kysymys: Löytyykö tietoa miksi tuo kulma?!?
KVG -menetelmällä en löydä tietoa mutta jos löydätte jostain niin olisi mukava tietää teoreettinen tausta tuolle kulmalle! "Jussi" tuossa jo esitti hieman rudder-elevator -vaikutusta, joka ei minulle ainakaan tuolla lauseella aukea.
Kiitos tähän astisista! Kiristän putken minimi kallistukselle (eo. kuvassa) ja säädän suuremmalle kulmalle jos perusteita löytyy!
-
Ei siihen ole muuta perustetta kuin "oho, lipsahti.. "
Kokeile viela loysata etukasetti ja kaantaa sita.. suorassa sen kuuluu olla.
-
Aiheesta löytyy paljon väittelyä haulla "tail rotor angle". Tulin tulokseen, että kulmaa pitää sittenkin olla pikkusen alas päin...
-
Aiheesta löytyy paljon väittelyä haulla "tail rotor angle". Tulin tulokseen, että kulmaa pitää sittenkin olla pikkusen alas päin...
ei siellä mitään kulmaa pidä olla! se on työstövirhe siinä putkessa! rudderin ei kuulu vaikuttaa elvaattoriin niinkuin nyt periaatteessa ihan vähän tapahtuu!
-
Höpö höpö.. millä perusteella?? joissain täyskokosissa on käytetty ku ei oo haluttu muuttaa koko koneen runkoa mutta on pitäny lisätä kolmas moottori ja koneesta tuli peräpainoinen joten perä laitettiin tuottamaan nostetta. (niissä se on ylöspäin, mutta puhaltaa toiseen suuntaan) Ilmeisesti ei ole myöskään niin herkkä painopisteen paikalle lastin muuttuessa. Tietokone hoitaa sitte muut vänkäykset mitä tuo perän kulma aiheuttaa..
RC-kopuissa painopiste laitetaan oikein.. ja perä suoraan.. pientä kulmaa ei kyllä huomaa, mutta periaatteessahan se nostaa/laskee keulaa jos on kulmassa. Kopterihan ei leiju pääakseli suorassa nii siinäkin perälle tulee jo hiukan kulmaa alaspäin. Siinä ois loogista olla kulmaa ylöspäin nii että perä ois sillon suorassa. Tämähän kallistuminen on sitte vältettävissä nostamalla perä ylemmäs kuten joissain täysikokoisissa. Tosin pakko kopterin on vähän olla kallellaan kun muuten se matkustaisi vasemmalle kokoajan kun perä työntää sinne päin..
Mutta rc-vehkeissä ei ole kyllä tullut kulmia vastaan.. väittäsin kiinatoleranssiksi tuota.
-
Googlettelin vähän ja mm tuommoinen tarina löytyi. Mike Mas nimisen herran jorinoita. Häntähän voitaisiin kait syyttää 3d:n keksimisestä? Taisi olla ensimmäinen joka lenteli väärinpäin.
http://www.rotory.com/fusionbb/showtopic.php?tid/34034/post/34593/#34593 (http://www.rotory.com/fusionbb/showtopic.php?tid/34034/post/34593/#34593)
Tarina on 7 vuotta vanha mutta fysiikka on sama.
Oma, mahdollisesti virheellinen johtopäätökseni on, että tuolla kulmalla saavutetaan etuja leijussa ja eteenpäinlennossa (mitä oikeilla koptereilla pääsääntöisesti tehdään), mutta inverted lennossa siitä on vastaavasti haittaa.
Eron vissiin huomaa parhaiten jos ottaa gyron pois ja säätäisi perän miksauksilla jotenkin toimivaksi ja koittaisi leijutella ja pirotella sekä myötä että vastapäivään. Ei kiinnosta läheskään tarpeeksi että jaksaisi kokeilla.
Olen edelleen taipuvainen uskomaan että 3d laitteessa 90 astetta on se oikea kulma. Joskin muutaman asteen heittoa ei huomaa, eikä varsinkaan FBL-vehkeellä jossa hyvin säädetty purkki korjaa kuitenkin mahdolliset venkoilut, johtui ne sitten mistä vaan.
Enihuu, pointti on myös se, että kyllä tolla kulmalla lentää voi mainiosti jos et saa helposti suoraan.
ps.. aika pienillä marginaaleilla tuo Mike leijuttelee:
(http://www.rotory.com/site/Rotory_files/shapeimage_8.jpg)
-
No tässä on Align rekkula 450 Pro ja enpä oo ikinä huomannu ees kattoa tuota perää. Kai siinä sitte on Align moka tai joku selitys asialle ku en tuota perää suoremmaks saanu. Lentänykki oon ja en oo huomannu mitään haitallista toimintaa lennon aikana. Minä en tiiä muutaku, että lentää. Niin pieniä kulmia taitaa olla, että ei käytännössä hirveää eroa huomaa tai jos huomaa niin automaattisesti tikuilla korjaa eikä tajua, että tuosta se johtuisi.
-
Tuo Toehin kulma on niin pieni, että saa varmasti väännettyä suoraksi kun vääntää vaan (ruuvit löysällä - kopusta, ei vääntäjästä). Tainnu kaikki Alignin koput olla just tommosia mullakin. Jos vetää perän niin että putki ja takakasetin kohdistintappi ovat hahlojensa keskellä, jää perä vinoon. Pitää vääntää kumpikin aivan liikealueen laitaan, jotta perän saa suoraan. Onneksi siellä on sen verran sitä tavallista Align-klappia, että säätö onnistuu. :P
-
Mun Porossa tuo kulma on kyllä ihan säädettävää mallia ::). Taitaa olla just sitä Alikili-klappia. Eli säätäminen onnistuu siten että löysätään peräevän ruuveja, käännetään kasetti halutulle kulmalle ja kiristetään ruuvit. Säätövaraakin on ihan reilusti, helppoa vai mitä :D
-
Noku mulla se klapin toinen pää on juuriki tuo kuvassa näkyvä. :( Mutta ei varmaan kannata ressata ku kone lentää eikä tunnu pahalta ilmassa. Uuden putkenki joutuu kuitenki hommata tässä jahka saan tän tontattua.
-
Otin väljät pois ja roottori on niin pystyssä kuin klapit antaa myöden. Perä jäi silmällä katsoen noin samaan kulmaan kuin Toehin alignissa (vrt aiemmin lähettämäni kuva). Ao. kuvassa "säätö" toisessa ääripäässä (näin en siis jättänyt).
Joka tapauksessa kaikissa kolmessa HK:stä tilatussa peräputkessa on sama juttu!
Tarkoitus ja teoria ei ole itselleni selvillä mutta sellainen kutina nyt kieltämättä jää että tuo on ominaisuus kun se align/HK:stakin löytyy... jolla on joku tarkoitus!?! (LOL, tai sitten HK:n peräputki on kopioitu alignin maanantaina valmistetusta peräputkesta).
-
Eipä itsellä oo aliginssa koskaan ollu moista ongelmaa, missään kokoluokassa... kaikissa on kyllä saanu ihan suoraa ku on vaa kääntäny..
-
Kutina tai ei, vastaus kysymykseen kuuluuko perän olla suorassa on silti: kyllä kuuluu.
Kaiken näköisillä kikkareilla, säädöillä ja kulmilla voi lentää, mutta jos haluat aloittaa tämän harrastuksen tarkkuudella jota se tulee vaatimaan, kannattaa heti alusta laittaa kamat kuntoon.
Joka toisessa Alignissa perä on kulmassa milloin ylös tai alas, mutta se kuuluisi olla suorassa.
P.s älä kysy jos et usko vastauksia.
-
Kutina tai ei, vastaus kysymykseen kuuluuko perän olla suorassa on silti: kyllä kuuluu.
Kaiken näköisillä kikkareilla, säädöillä ja kulmilla voi lentää, mutta jos haluat aloittaa tämän harrastuksen tarkkuudella jota se tulee vaatimaan, kannattaa heti alusta laittaa kamat kuntoon.
Joka toisessa Alignissa perä on kulmassa milloin ylös tai alas, mutta se kuuluisi olla suorassa.
P.s älä kysy jos et usko vastauksia.
No olkoon sit tällä kertaa niin... väännetään suoraan ja kaputoidaan sit niillä säädöillä se kuuluisa eka kaputti :D
PS. Kiitos vastauksista ja hienoa Uutta Vuotta kaikille... ääntä ja romua taivaalle pitkin tulevaa vuotta... alkaen raketeilla tästä illasta!
-
Kymmenkunta peräputkea kulutettu, ja kaikissa ollut vaivattomasti suora kulma.. Ai niin, nää oli sitä hk-laatua ;)
-
Mulla on align 450 sport ja joku kiinan kopio. Molemmissa on ja saa suoraan perän.
-
En jaksanut lukea josko joku jo tähän vastasi tiltatun persroottorin hyötyjen suhteen oikeassa kopussa mutta, here's my 5 cents.
Parempi leijunta ja matalan lentonopeuden vakaus, parempi nousunopeus.eli, enemmän nostetta ainakin.