Kopterit.net

Tekniikka => Polttomoottorit, turbiinit, äänenvaimentimet ja polttoaineet => Aiheen aloitti: Mikaelni - 19 Huhtikuu, 2008, 21:39:38

Otsikko: YS 50ST laakerin vaihto
Kirjoitti: Mikaelni - 19 Huhtikuu, 2008, 21:39:38
Tänään tein ensimäistä kertaa itse Ys 50 ST moottoriin laakerien vaihdon. Ostin laakerit(S1013+R6211) Sabesta ja lainasin kuumailma puhaltimen "naapurista". Laakerien osto + niiden ID koodien mailma ei ollut ihan yksi selitteinen Tänään heitin laakerit paikoilleen joten Saben porukka oli 120%% oikeassa osuivat kohdalleen, meinasin tilata osat Englannista  ensin kun toi Saben järjestelmä ei ollut ajan tasalla,,onneksi menin paikan päälle kysymään ja kaikki oli OK,,tästä opin sen että soita tai käy kysymässä myyjiltä mikä on todellinen tilanne(Englannista olisin saanut osat vasta viikon päästä). Tässä kuvia hommasta ja kone toimi kuin unelma kentällä jopa ilmeistä päätellen olisi OS kuskit kaikki vaihtamassa YS moottoriin :D.
Otsikko: Vs: YS 50ST laakerin vaihto
Kirjoitti: JHypp - 19 Huhtikuu, 2008, 22:17:04
Löytyykö muuten YS50:een keraamisia laakereita kuten OS:siin? Katso:

http://www.updaterc.com/V2/catalog/product_info.php?cPath=241&products_id=5220

Kestävät kuulemma 3-5 kertaa kauemmin kuin alkuperäiset?

-Jari
Otsikko: Vs: YS 50ST laakerin vaihto
Kirjoitti: JariN - 19 Huhtikuu, 2008, 23:05:48
50 YSsin laakerit näyttäis olevan samat kuin 50 OSsin. Mä olen tilaillut niitä savikuulalaakereita tuolta:

http://www.rc-bearings.com/

Tulee iloisesti kirjeessä suoraan kotiin eikä ryöstä rahdissa. Myös takuu toimii, mulla lähti yhdestä pinta muutaman tankillisen jälkeen, lähetti veloituksetta uuden kun ilmoitin näin käyneen.
Otsikko: Vs: YS 50ST laakerin vaihto
Kirjoitti: seppomikael - 19 Huhtikuu, 2008, 23:13:36
Näitä siellä myytiin YS50 keraamisina laakereina...

http://www.rc-bearings.com/catalog/product_info.php?products_id=900&osCsid=0e067e8d88126f1a64d1b5baa3e020d6
Otsikko: Vs: YS 50ST laakerin vaihto
Kirjoitti: JariN - 19 Huhtikuu, 2008, 23:22:28
Joo, jos katot OS 50 laakerit niin numerot on samat.
Nyt näkyy olevan uutuutena että voi ottaa muutamalla lisätaalalla varasarjan kehiä, pihi mies käyttää kalliit savikuulat uudestaan kun kehät kypsyy  ;D
Otsikko: Vs: YS 50ST laakerin vaihto
Kirjoitti: MJPilot - 21 Huhtikuu, 2008, 17:11:31
Näkyy olevan samat jopa TT 50 pro motissa
MJP
Otsikko: Vs: YS 50ST laakerin vaihto
Kirjoitti: JHypp - 21 Huhtikuu, 2008, 20:16:15
Paljonko oli laakereilla ajettu ennen vaihtoa? Millä fuililla ajat?

-Jari
Otsikko: Vs: YS 50ST laakerin vaihto
Kirjoitti: Mikaelni - 21 Huhtikuu, 2008, 20:30:19
Noilla oli ajettu 5 Gallonaa ja fuilina YS:ään tarkoitettua 20% nitrolla olevaa Byronia(Sabesta haen). Tossa oli taustana sellainen että oli Sipoossa ensimmäiset 2 tankillista ajettu ja sen jälkeen oli pitkään parvekkeella säilytyksessä, joten laakerit olivat hapettuneet(ruostetta).
Otsikko: Vs: YS 50ST laakerin vaihto
Kirjoitti: JHypp - 21 Huhtikuu, 2008, 21:25:11
OK, moottoriin jäävä kosteus on pahasta laakereille.

-Jari
Otsikko: OT: OS 50 Hyper laakerin vaihto
Kirjoitti: illi - 05 Toukokuu, 2008, 20:01:08
OT, eri moottori mutta sama homma.

Lauantaina koitin käydä Raptoria lennättelemässä, mutta tyhjäkäynti oli hävinnyt jonnekin. Jos/kun sai keploteltua rapun baanalle ja kierroksia lisää niin kyllä sitten pelasi, mutta en uskaltanut leijuntaa kummempaa yrittää.

Nyt sitten kaivoin OS 50 Hyperin ulos rungosta ja aloin purkamaan sitä josko sieltä löytyisi joku syy moiselle käytökselle. Vaivoin sain puhaltimen irti hanskan ja pyykkipojan avustuksella ;D mutta yllätys oli suuri kun paljastui että takalaakeri oli hajalla, kuulakehä (vai-mikä-se-on) oli murusina, joten se siitä sitten.

Aamulla pitää lähteä metsästämään laakereita paikallisesta, josko ennen Paattisia saisi vielä tuonkin kuntoon.

Mutta kysymys, kuinka usein tuota on oletettavissa? Koputetaan nyt puuta, mutta lennokkikäytössä ei koskaan aiemmin ole mennyt laakeri hajalle. Eli onko nuo vain niin huonoja vai onko kopterissa moottori niin paljon kovemmalla käytöllä? Arvioiden mukaan tuolla moottorilla olisi tuollaiset kymmenkunta gallonaa takana.

Otsikko: Vs: YS 50ST laakerin vaihto
Kirjoitti: ropellihattu - 05 Toukokuu, 2008, 20:20:57
Viisaat väittää, että osseissa on laakerit paskoja ja hajoilee tuon tuosta. Omassa on kestänyt n. 7-8 gallonaa tähän asti ja on menossa vaihtoon koska jotain pientä vinkunaa ja kolinaa olisi ehkä havaittavissa. Tilasin keraamiset Ison Ojan takaa joten saa nähdä...
Otsikko: Vs: YS 50ST laakerin vaihto
Kirjoitti: JHypp - 06 Toukokuu, 2008, 08:20:18
Joo, jos katot OS 50 laakerit niin numerot on samat.
Nyt näkyy olevan uutuutena että voi ottaa muutamalla lisätaalalla varasarjan kehiä, pihi mies käyttää kalliit savikuulat uudestaan kun kehät kypsyy  ;D

OSsi tai YSsi - samat laakerit ja molemmista ne saa ajettua rikki vaikka yhdellä lennolla, kun vetää kaasarin liian laihalle ja vinguttaa ylikierroksilla, mikä kopussa on erittäin helppoa. Ei muuta kun rikkaammalle koneita, testaus sormella takakannesta, mikä ei saa polttaa ja sitten RevMaxia tai muuta limitteriä rajaamaan ylikierroksia. Oma vanha OS .50 SX-H on vieläkin iskussa. Eka laakerien vaihto oli noin 25 gallonan kohdalla, nyt yli 50 gallonan jälkeen piti mäntä vaihtaa renkaineen, mutta laakerit oli hyvässä iskussa, ei rahisseet ja pyörivät "pehmeästi".

-Jari
Otsikko: Vs: YS 50ST laakerin vaihto
Kirjoitti: Mikaelni - 16 Toukokuu, 2008, 20:56:27
Tässä kuva minun uusista "savikuulista" jotka "propellipipo" ;) minulle lahjoitti, vieressä vasemmalla vanhat "patarauta" laakerit. Rakenteissa selviä eroja ! ,voitelu ainakin toimii paremmin+hinta oli halpa jos vaikka kestäisivät rankkaa 1D leijutusta kauemmin.